Protokół z posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu przy Radzie Gminy Korycin w ósmej kadencji, odbytego dnia 28 listopada 2022 roku

PROTOKÓŁ

z posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu przy Radzie Gminy Korycin w ósmej kadencji, odbytego dnia 28 listopada 2022 roku (poniedziałek) w godzinach 11.00 – 12.30 w siedzibie Urzędu Gminy Korycin przy ulicy Knyszyńskiej 2a

 

W posiedzeniu udział wzięło 6 członków Komisji Gospodarki i Budżetu w osobach:

1. Pan Jerzy Burak – Przewodniczący Komisji

2. Pani Ewa Jakowiec – członek Komisji

3. Pan Kazimierz Urban – członek Komisji

4. Pani  Julita Wasilewska – członek Komisji

5. Pan Radosław Andrysewicz – członek Komisji

6. Pan Janusz Małyszko – członek Komisji

zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1. Pan Mirosław Lech – Wójt Gminy

2. Pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy

3. Pani Wiktoria Pruszyńska – Sekretarz Gminy

4. Pani Iwona Chwiećko – Przewodnicząca Rady Gminy Korycin

5. Pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia

Posiedzenie otworzył pan Jerzy Burak – Przewodniczący Komisji, serdecznie witając członków Komisji oraz przybyłych gości. Następnie przedstawił proponowaną tematykę dzisiejszego posiedzenia, która przedstawia się następująco:

1. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej, odbytego dnia 9 listopada 2022 roku.

2. Zapoznanie się z projektami uchwał Rady, które będą przedmiotem obrad XXXI Sesji Rady Gminy Korycin w dniu 29 listopada 2022 roku i wydanie opinii w tej sprawie.

3. Inne bieżące sprawy.

4. Zakończenie posiedzenia.

 

Ad.1)   W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan przewodniczący powiedział, że Komisja Gospodarki i Budżetu przyjmie protokół ze wspólnego posiedzenia z Komisją Rewizyjną, odbytego dnia 9 listopada 2022 roku.

Protokół był zamieszczony w BIP Urzędu Gminy oraz teraz jest wyłożony na stoliku protokolanta. Każdy z członków Komisji mógł dokładnie zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi lub poprawki.

Wobec nie wniesienia uwag i zastrzeżeń pan przewodniczący poddał pod głosowanie jawne w/w protokół. W głosowaniu udział wzięło 6 członków Komisji. Za przyjęciem protokołu głosowało 6 członków, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Komisja Gospodarki i Budżetu jednogłośnie przyjęła protokół ze wspólnego posiedzenia z Komisją Rewizyjną, odbytego dnia 9 listopada 2022 roku i nie wniosła do niego uwag ani zastrzeżeń.

 

Ad.2)   W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan przewodniczący poinformował, że Komisja zapozna się z projektami uchwał Rady, które będą przedmiotem obrad Sesji Rady Gminy Korycin w dniu 29 listopada 2022 roku.

Projekty uchwał, z którymi członkowie Komisji zapoznają się na dzisiejszym posiedzeniu:

1) w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Wójta Gminy Korycin Porozumienia z Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad na przyjęcie przez Gminę Korycin wykonywania zadania zarządcy drogi – odcinka dodatkowej jezdni 02 oraz wyrażenia woli zaliczenia w/w drogi w przyszłości do kategorii dróg gminnych,

2) w sprawie ustalenia stawki za 1km przebiegu pojazdu używanego przez rodziców lub opiekunów prawnych do przewozu dzieci i uczniów niepełnosprawnych do przedszkola, szkoły lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku przedszkolnego, szkolnego lub obowiązku nauki,

3) w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu przyznawania, wypłacania i określania wysokości dodatku dla podmiotów wrażliwych z tytułu wykorzystania niektórych źródeł ciepła,

4) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2023 rok,

5) w sprawie poboru podatków w drodze inkasa, określenia inkasentów oraz wysokości wynagrodzenia za inkaso,

6) w sprawie przyjęcia Statutu Związku Powiatowo – Gminnego „Koryciński”,

7) w sprawie wyboru przedstawicieli Gminy Korycin do Zgromadzenia Związku Powiatowo – Gminnego „Koryciński,

8) w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Korycin,

9) w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów,

10)  w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty,

11) w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy nie są zobowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz Gminy Korycin, za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,

12) w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz w sprawie poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso,

13) w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Korycin,

14) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2022 rok,

15) w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2022 – 2033.

 

Na początku posiedzenia głos zabrał pan Mirosław Lech – Wójt i rozpoczął omawianie projektów uchwał:

1) porozumienie z GDDKiA to temat czysto techniczny, ponieważ przy opiniowaniu projektu tzw. obwodnicy Suchowoli wymogliśmy na Generalnej Dyrekcji utworzenie dodatkowego odcinka drogi, by skrócić drogę dojazdową do pól dla naszych rolników i oni się na nasze warunki zgodzili; oczywiście w przyszłości powinniśmy przejąć ten odcinek drogi w zarząd;

2) Sekretarz Gminy wyjaśniła, że ten projekt uchwały jest związany z uchwałą o zwrocie kosztów dowożenia dzieci niepełnosprawnych do szkół, którą podjęliśmy na poprzedniej Sesji; zmieniła się ustawa Prawo oświatowe i teraz mamy także obowiązek podjąć uchwałę w sprawie zwrotu pieniędzy za przewóz obliczony na podstawie stawki kilometrowej obowiązującej w delegacjach; obie uchwały są ważne, a my mamy przeliczyć stawki i wypłacić rodzicom zwrot kosztów na podstawie tej uchwały, która w danym momencie będzie dla nich korzystniejsza;

3) w tym projekcie chodzi o to, żeby można było elastycznie wydawać pieniądze przeznaczone na różne dodatki typu dodatek na węgiel czy inne źródła ciepła dla mieszkańców plus podmioty wrażliwe – SP, przedszkole czy GOKSiT; różne ustawy dają różne delegacje do realizacji zadań i aby można było swobodnie przesuwać środki finansowe pomiędzy poszczególnymi zadaniami musi je wykonywać jedna jednostka, stąd upoważnienie Kierownika GOPS do wydawania kolejnych decyzji, ponieważ ma już takie prerogatywy przy poprzednich dodatkach finansowych;

4) Skarbnik wyjaśnił, że jest to temat, który się pojawia corocznie, w projekcie uchwały zostały zawarte stawki maksymalne. Największe emocje wzbudza zawsze stawka od prowadzenia działalności gospodarczej i od lat w tym punkcie praktykujemy obniżenie stawki, by uczynić ukłon w stronę przedsiębiorców. Następnie Skarbnik przedstawił proponowane stawki podatków na 2023 rok i porównał je z obecnie obowiązującymi.

Dodał, że mamy około 23 000 metrów kwadratowych powierzchni podlegającej opodatkowaniu stawką od działalności gospodarczej i przy jej max wysokości ten podatek to ok. 650 000 zł rocznie. Obniżka o 0,50 zł zmniejsza tą kwotę o 12 000 zł, o 1 zł o 24 000 zł plus takie same kwoty zostaną nam zabrane przez Ministerstwo Finansów z subwencji, bo sami dobrowolnie pozbawiamy się dochodów – taka jest zasada.

Radny Janusz Małyszko powiedział, że jako dawca podatku wolę, jak jest mniejszy, ale jako radny rozumiem jego wzrost, bo te pieniądze nie są przejadane, tylko inwestowane.

Radna Julita Wasilewska zaproponowała, aby obniżyć stawkę z max 28,78 zł do 28,00 zł czyli o 78 groszy.

Radna Iwona Chwiećko stwierdziła, że według niej obniżka powinna być mniejsza – do kwoty 28,50 zł.

Po dalszej dyskusji członkowie Komisji Gospodarki i Budżetu podjęli jednogłośną decyzję, aby obniżyć stawkę podatku do kwoty 28,28 zł czyli o 0,50 zł, zaś pozostałe stawki podatków lokalnych pozostawić na maksymalnym poziomie;

5) kolejny punkt dotyczy przyjęcia średniej ceny skupu żyta oraz średniej ceny sprzedaży drewna, przyjmowanych do obliczania podatku rolnego i leśnego na terenie Gminy Korycin. Stawki są proponowane przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego i w przypadku ich akceptacji bez obniżania, nie ma potrzeby podejmowania oddzielnych uchwał w tym zakresie. Do tej pory zawsze przyjmowaliśmy stawki maksymalne;

6) Sekretarz powiedziała, że w związku z rezygnacją sołtysa wsi Długi Ług z pełnienia swojej funkcji oraz z wyborem nowego sołtysa wsi Krukowszczyzna musieliśmy dokonać zmian porządkowych w tej uchwale, dostosowując ją do aktualnej sytuacji, natomiast stawki za inkaso przy poborze podatków pozostają bez zmian  czyli wynoszą 8% od zebranej kwoty;

7) kolejne dwie uchwały dotyczą Związku Powiatowo – Gminnego „Koryciński”; jedna to przyjęcie jego Statutu – został on wysłany do akceptacji przez Starostwo Powiatowe do Wojewody Podlaskiego, otrzymał pozytywną opinię i nam pozostaje tylko potwierdzenie go uchwałą. Druga dotyczy wyboru przedstawicieli Gminy Korycin do Zgromadzenia tego Związku. Gmina i Starostwo poosiadają po 4 przedstawicieli, w tym są Starosta i Wójt. Radzie Gminy pozostaje więc wyznaczenie trzech kandydatów do Zgromadzenia.

Członkowie Komisji jednogłośnie zaproponowali, aby były to następujące osoby:

- radna Julita Wasilewska

- radna Iwona Chwiećko

- radny Antoni Mróz;

8) musimy też podjąć sześć uchwał dotyczących gospodarki odpadami komunalnymi.

Dostaliśmy zapewnienie od Powiatowego Inspektora Ochrony Środowiska, że przed Sesją otrzymamy opinię dotyczącą tych projektów, bo bez niej nie możemy ich dalej procedować więc czekamy licząc na pośpiech z ich strony. A czas liczy się podwójnie, ponieważ jeszcze nadzór Wojewody może mieć jakieś zastrzeżenia do ich treści i wtedy trzeba będzie poprawiać i mogą nie wejść w życie 1 stycznia 2023 roku. Musimy je mieć uchwalonego do tego czasu, aby móc przejąć od Związku Gmin gospodarkę odpadami komunalnymi.

W regulaminie zawarliśmy zapis, że nie bierzemy do swojego systemu przedsiębiorców ani letników, bo musieliśmy ogłaszać oddzielne przetargi.

Radny Janusz Małyszko – nie widzę powodu, żeby jeszcze dziś nie dostarczyć tych projektów pozostałym radnym do wglądu z zastrzeżeniem jednak, że mogą nie być procedowane, jeśli do jutra nie dostaniemy pozytywnej opinii od Powiatowego Inspektora Ochrony Środowiska w Sokółce.

Szczegółowe sposoby świadczenia usług to taki Regulamin w pigułce. PSZOK będzie działał tak samo, jak w tej chwili, czyli w soboty, nic się tu nie zmienia.

Metoda opłaty za śmieci pozostaje taka sama, jaka była dotychczas w Związku czyli od jednego mieszkańca. Można jeszcze ustalać ja na podstawie powierzchni mieszkania lub ilości zużytej wody, ale według nas najwłaściwsza jest od osoby. Stawki opłaty niestety wzrosną, ale obecnie wszystko drożeje, mamy informację od Spółek Biom i BiomTrans, że cenniki odbioru i opłat za tonaż śmieci również wzrosną, dlatego proponujemy w projekcie uchwały podniesienie stawki opłaty za odbiór odpadów komunalnych o 7 zł miesięcznie od osoby.

Sekretarz dodała, że system musi się zamknąć i zbilansować, a mamy osoby, które od 2013 roku nie płacą za odbiór śmieci. Są wysyłane nakazy komornicze, ale co z tego, skoro nie pracują legalnie i nie mają na sobie żadnej nieruchomości, więc nie ma z czego ściągnąć zaległości i tak mija rok za rokiem, a oni śmieją się swoim sąsiadom w twarz.

Uchwała w sprawie górnych stawek opłaty dotyczy przedsiębiorców i stawek, których inni prywatni odbiorcy nie mogą przekroczyć wystawiając faktury za odbiór śmieci dla osób prowadzących działalność gospodarczą.

Terminy opłaty za śmieci nie wynikają z ustawy, ale można je uchwalić dowolnie i my postanowiliśmy dostosować je do terminów poboru opłat lokalnych oraz uczynić inkasentami sołtysów wsi i ustalić stawkę za inkaso w tej samej wysokości, co przy inkaso podatkowym czyli 8% od zainkasowanej kwoty.  

Wzór deklaracji śmieciowej również nie ulega dużym zmianom, z poprzedniej wyrzucamy domy letniskowe, a reszta praktycznie pozostaje bez zmian. Objaśnienia i inne przypisy również.

Radny Janusz Małyszko zapytał, czy będzie informacja o zmianach dla przedsiębiorców i letników?

Sekretarz odpowiedziała, że jeśli Wojewoda nie wniesie uwag do naszych uchwał, to zrobimy spotkanie informacyjne w tej sprawie.

Radny Radosław Andrysewicz zapytał, czy teraz będzie można wysyłać wiadomości sms w kwestii śmieci?

Sekretarz odpowiedziała, że teraz już tak, ponieważ będą dotyczyły jednej jednostki, a nie związku gmin;

9) uchwały w sprawi zmian w budżecie Gminy na 2022 rok i WPF omówił Skarbnik Gminy przedstawiając szczegółowo wprowadzane zmiany, a najważniejsze z nich to:

- zwiększamy plan dochodów o 315 000 zł – są to planowane dochody ze sprzedaży węgla, mamy przeprowadzone rozeznanie wśród mieszkańców, wiemy jakie jest zapotrzebowanie ilościowe i ile węgla musi do nas przyjechać,

- zmniejszamy plan dochodów o 150 000 zł w związku z tym, iż nie sprzedaliśmy majątku gminnego w takiej ilości, jak zakładaliśmy na początku roku, ale też nie byliśmy zdeterminowani, aby do tej sprzedaży doprowadzić, bo nasza sytuacja finansowa nie jest zła,

- przesuwamy do innego działu 3 mln 60 tys. zł bo okazało się, że należy inaczej klasyfikować pieniądze na wypłatę dodatków węglowych,

- zmniejszamy plan wydatków o 300 000 zł w związku z rezygnacją z budowy windy dla osób niepełnosprawnych; max kwota dofinansowania, jaką moglibyśmy uzyskać to 250 000 zł, a przy obecnych cenach na pewno jest to za mała ilość pieniędzy,

- zwiększamy również o kwotę prawie 2 mln 900 tys. zł dochody gminy, jest to taka „kroplówka” od rządu, aby samorządy mogły jakoś spiąć budżety, pozwala to przetrwać, ale na dłuższą metę nie pozwala na spokojne planowanie budżetów czy inwestycji gminnych.

Przewodniczący Komisji zarządził głosowanie nad wydaniem opinii w sprawie omówionych projektów uchwał. W głosowaniu udział wzięło 6 członków Komisji. Za wydaniem pozytywnej opinii w sprawie projektów głosowało 6 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Komisja Gospodarki i Budżetu jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedstawione projekty uchwał i rekomenduje ich przyjęcie na XXXI Sesji Rady Gminy Korycin.

 

Ad.2) W powyższym punkcie posiedzenia nie omówiono spraw bieżących dotyczących gminnej wspólnoty.

 

Ad.3) Wobec wyczerpania porządku posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu w dniu 28 listopada 2022 roku posiedzenie zostało zakończone.

 

Protokołowała:                                                                                 

Ewa Michnowicz                                                                                

 

Przewodniczący Komisji
Gospodarki i Budżetu

                                                                                                                   Jerzy Burak

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Inspektor ds. sekretarsko-kancelaryjnych, obsługi organów gminy i promocji gminy

Data wytworzenia: 2022-11-28

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data modyfikacji: 2022-12-21

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2022-12-21