Protokół Nr II/06

PROTOKÓŁ NR II/06
z II Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 5 grudnia 2006 r. (wtorek) w sali GOKSiT w Korycinie, ul. Knyszyńska 2a, w godz. 12.00 - 16.30 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego - przewodniczącego Rady Gminy Korycin.

 



Stan Rady Gminy - 15 radnych

Obecnych - 15 radnych

zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.


Radni obecni podczas obrad sesyjnych:

1) pan Adam Bielawski

2) pan Jan Bojarzyński

3) pan Józef Gliński

4) pan Stanisław Krutul

5) pan Zbigniew Lengiewicz

6) pan Bogdan Małyszko

7) pan Antoni Pakuła

8) pan Stanisław Pochodowicz

9) pan Czesław Radulski

10) pan Jarosław Radulski

11) pani Helena Sobolewska

12) pan Krzysztof Szewczul

13) pan Stanisław Szubzda

14) pan Kazimierz Urban

15) pan Andrzej Waszczeniuk


Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:

1) pan Mirosław Lech - Wójt Gminy Korycin

2) pani Grażyna Bajkowska - Z-ca Wójta Gminy Korycin

3) pani Tamara Sokołowska - Sekretarz Gminy

4) pani Danuta Zawadzka - Skarbnik Gminy

5) pani Elżbieta Tarachanaowicz - Z-ca Przewodniczącej Gminnej Komisji Wyborczej w

Korycinie

6) pani Ewa Michnowicz - protokolantka posiedzenia


Obrady II Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński - przewodniczący Rady Gminy Korycin.

Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący serdecznie powitał państwa radnych, pana Wójta oraz wszystkie panie obecne na sali obrad. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 15 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.

Poinformował, że proponowany porządek obrad II Sesji rady Gminy Korycin został państwu radnym doręczony wraz z materiałami będącymi przedmiotem obrad i zarządził głosowanie nad przyjęciem proponowanego porządku obrad. Za przyjęciem porządku głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany porządek obrad II Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie.

Oto treść przyjętego porządku obrad:

  1. Otwarcie obrad.
  2. Przyjęcie porządku dziennego II Sesji Rady Gminy Korycin.
  3. Przyjęcie protokołu z I Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 27 listopada 2006r.
  4. Złożenie wobec Rady Gminy ślubowania przez Wójta Gminy Korycin, pana Mirosława Lech, o treści zawartej w art. 29a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).
  5. Wyznaczenie 3-ch dodatkowych przedstawicieli (poza Wójtem, który wchodzi z mocy ustawy) do reprezentowania gminy Korycin w Związku Gmin "Kumiałka - Biebrza" - podjęcie uchwały Nr II/ /06 Rady Gminy Korycin z dnia 5 grudnia 2006 r.
  6. Ustalenie diety radnym gminy Korycin, w tym diety dla Przewodniczącego Rady Gminy - podjęcie 2-ch odrębnych uchwał Nr II/ /06 Rady Gminy Korycin z dnia 5 grudnia 2006 r.
  7. Wprowadzenie zmian do budżetu gminy Korycin na 2006 rok - podjęcie uchwały Nr II/ /06 Rady Gminy Korycin z dnia 5 grudnia 2006 r.
  8. Zapoznanie się z projektem budżetu gminy Korycin na 2007 rok, przyjętym Zarządzeniem Wójta Gminy Korycin Nr 124/06 z dnia 15 listopada 2006 r.
  9. Wyrażenie zgody na nabycie działki rolnej niezabudowanej, położonej w miejscowości Stok, na mienie komunalne Gminy Korycin - podjęcie uchwały Nr II/ /06 Rady Gminy Korycin z dnia 5 grudnia 2006 r.
  10. Ustalenie miesięcznego limitu kilometrów w jazdach lokalnych za używanie samochodu nie będącego własnością pracodawcy do celów służbowych dla Wójta Gminy Korycin - podjęcie uchwały Nr II/ /06 Rady Gminy Korycin z dnia 5 grudnia 2006 r.
  11. Ustalenie wynagrodzenia Wójta Gminy Korycin oraz upoważnienie przewodniczącego Rady Gminy do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy wobec Wójta - podjęcie uchwały Nr II/ /06 Rady Gminy Korycin z dnia 5 grudnia 2006 r.
  12. Informacja dotycząca ogłoszenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2006 r. (M.P. Nr 74, poz. 745), która jest podstawą do naliczania podatku rolnego na 2007 rok na terenie gminy Korycin. Podjęcie decyzji przez Radę Gminy w sprawie przyjęcia w/w ceny bądź jej obniżenia - podjęcie stosownej uchwały.
  13. Informacja dotycząca ogłoszenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2006 roku, która jest podstawą do naliczenia podatku leśnego na 2007 rok na terenie gminy Korycin (M.P. Nr 74, poz. 746). Podjęcie decyzji przez Radę Gminy w sprawie przyjęcia w/w ceny bądź jej obniżenia - podjęcie stosownej uchwały.
  14. Określenie wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2007 rok - podjęcie uchwały Nr II/ /06 Rady Gminy Korycin z dnia 5 grudnia 2006 r.
  15. Określenie wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2007 rok - podjęcie uchwały Nr II/ /06 Rady Gminy Korycin z dnia 5 grudnia 2006 r.
  16. Informacja o sposobie załatwienia wniosków państwa radnych zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
  17. Interpelacje i zapytania radnych.
  18. Wolne wnioski i informacje.
  19. Zamknięcie obrad.

Pan przewodniczący obrad stwierdził, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z I Sesji Rady Gminy odbytej dnia 27 listopada 2006 r. Przypomniał, że był on wyłożony do wglądu radnych w Urzędzie Gminy Korycin, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

Wobec nie wniesienia do protokołu uwag, poprawek i zastrzeżeń pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie przyjęła treść protokołu z I Sesji Rady Gminy.

Ad.4/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy Korycin, stosownie do zapisu art. 29a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, przyjmie od wybranego przez mieszkańców naszej gminy w dniu 12 listopada 2006 r. Wójta Gminy Korycin - pana Mirosława Lech - ślubowanie i od tego momentu pan Mirosław Lech obejmie swoje obowiązki.

Wcześniej poproszę jednak panią Elżbietę Tarachanowicz - Zastępcę Przewodniczącej Gminnej Komisji Wyborczej w Korycinie o wręczenie panu Mirosławowi Lech zaświadczenia o jego wyborze na Wójta Gminy Korycin.

Pani Elżbieta Tarachanowicz odczytała treść w/w zaświadczenia, a następnie wręczyła je panu Mirosławowi Lech gratulując mu jednocześnie ponownego wyboru na Wójta Gminy Korycin i życząc owocnej i spokojnej pracy.

Pan Mirosław Lech złożył ślubowanie odczytując jego treść:

"Obejmując urząd wójta gminy uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy. Tak mi dopomóż Bóg".

Pan przewodniczący dodał, że Wójt został wybrany w sposób znakomity, ponieważ otrzymał poparcie 89,02% ważnie oddanych głosów, co stanowi jeden z najlepszych wyników wyborów w kraju. Jest to najlepszy dowód na to, że mieszkańcy gminy doceniają dotychczasową pracę pana Wójta oraz popierają jego politykę i strategię działania. W imieniu własnym i całej Rady Gminy serdecznie gratuluję panu Wójtowi wyboru i objęcia w dniu dzisiejszym urzędu Wójta Gminy Korycin. Następnie wręczył panu Wójtowi kwiaty, a gratulacje złożyli mu osobiście wszyscy radni oraz pracownice Urzędu Gminy obecne na sali obrad.

Pan Wójt podziękował wszystkim za ciepłe słowa i dodał, że taka chwila jest bardzo wzruszająca. Pomimo, że to moja kolejna kadencja na stanowisku Wójta, czuję się, jakbym obejmował ten urząd po raz pierwszy. Ze swej strony mogę obiecać, że będę się starał zrobić wszystko, aby ślad, który po sobie zostawię, był śladem pozytywnym. Mam również nadzieję, że nasza współpraca będzie się dobrze układała i przyniesie zadowolenie zarówno nam, jak i mieszkańcom tej gminy.

Ad.5/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy wyznaczy 3-ch dodatkowych przedstawicieli do reprezentowania Gminy Korycin w Związku Gmin "Kumiałka - Biebrza" poza Wójtem Gminy Korycin, który zgodnie z zapisem art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, wchodzi w skład Zgromadzenia z mocy tej ustawy.

Art. 70 ust. 1 brzmi: "W skład zgromadzenia wchodzą wójtowie gmin uczestniczących w związku".

Natomiast ust. 3 cytowanego artykułu mówi, że dodatkowych przedstawicieli wyznacza zainteresowana rada gminy. A zatem w skład Zgromadzenia Związku Gmin "Kumiałka - Biebrza" wchodzi po czterech przedstawicieli gmin tworzących Związek tj. gminy Janów, Korycin i Suchowola. Zgromadzenie Związku liczy 12 przedstawicieli.

Dotychczas w skład Zgromadzenia z naszej gminy wchodzili: Jan Bojarzyński, Antoni Puza i Józef Gliński. Kadencja Związku Gmin trwa 4 lata, podobnie jak kadencja Rady Gminy. Powyższy Związek jest celowym Związkiem zajmującym się gospodarką odpadami stałymi. Został utworzony we wrześniu 1996 r.

Proszę o zgłaszanie kandydatów spośród radnych do reprezentowania naszej gminy w Związku Gmin "Kumiałka - Biebrza" w trakcie trwania tej kadencji.

Zostali zgłoszeni następujący radni (wyrazili zgodę) tj.

1) pan Jan Bojarzyński

2) pan Józef Gliński

3) pan Kazimierz Urban

Więcej kandydatur nie zgłoszono.

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie wyznaczenia przedstawicieli do Związku Gmin "Kumiałka - Biebrza".


UCHWAŁA NR II/5/06 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 5 grudnia 2006 r.
w sprawie wyznaczenia dodatkowych przedstawicieli do reprezentowania Gminy Korycin w Związku Gmin "Kumiałka - Biebrza"


stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.6/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie dwie oddzielne uchwały dotyczące ustalenia diety radnym i przewodniczącemu Rady Gminy.

Zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym "Na zasadach ustalonych przez radę gminy radnym przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży", zaś ust. 8 dodaje, iż "Rada gminy przy ustalaniu wysokości diet radnych bierze pod uwagę funkcje pełnione przez radnego".

Dotychczasowa dieta radnego wynosiła 100 zł za każdorazowy udział w sesjach i posiedzeniach komisji, zaś przewodniczący Rady Gminy otrzymywał dietę w formie zryczałtowanej w stosunku miesięcznym w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, które aktualnie wynosi 899,10 zł, zaś od 1 stycznia 2007 roku będzie wynosiła 936 zł miesięcznie.

Proponuję, aby w pierwszej kolejności zająć się ustaleniem diety państwu radnym, a potem przewodniczącemu. Proszę o wypowiedzi w tym temacie.

Radny Jan Bojarzyński zaproponował, aby pozostawić obecną wysokość zarówno diet radnych, jak i przewodniczącego Rady Gminy, ponieważ jest to wystarczająca wysokość, a zbyt duże diety byłyby źle odbierane przez naszych wyborców.

Pani Tamara Sokołowska - Sekretarz Gminy zabrała głos w imieniu pana Wójta i zaproponowała wysokość diet dla radnych w kwocie 150 zł za każde posiedzenie sesyjne czy udział w komisji.

Pan Józef Gliński - przewodniczący obrad przychylił się do wniosku pana Wójta motywując to tym, iż w porównaniu z sąsiednimi gminami nasze diety są i tak jednymi z najniższych, a posiedzeń sesyjnych w ciągu roku jest raczej niewiele.

Radny Czesław Radulski powiedział, że to przecież początek kadencji, nie wiemy, jaka będzie wyglądała nasza praca dalej, dlatego proponuję pozostawić wysokość diet bez zmian, czyli po 100 zł dla każdego radnego.

Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie ustalenia diety radnym gminy Korycin.


UCHWAŁA NR II/6/06 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 5 grudnia 2006 r.
w sprawie ustalenia diety radnym gminy Korycin


stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Następnie pan przewodniczący Rady Gminy przekazał prowadzenie obrad Wiceprzewodniczącemu Rady Gminy, ponieważ kolejna uchwała będzie dotyczyła ustalenia diety Przewodniczącemu Rady Gminy Korycin.

Państwo radni zaakceptowali początkowy wniosek pana Jana Bojarzyńskiego, który proponował pozostawienie wysokości diety Przewodniczącego Rady z poprzedniej kadencji i nie zwiększanie jej.

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie ustalenia diety Przewodniczącemu Rady Gminy Korycin.


UCHWAŁA NR II/7/06 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 5 grudnia 2006 r.
w sprawie ustalenia diety Przewodniczącemu Rady Gminy Korycin


stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.7/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy wprowadzi zmiany do budżetu gminy Korycin na 2006 rok, przyjętego uchwałą Nr XXX/163/06 Rady Gminy Korycin z dnia 31 marca 2006 r.

Projekt uchwały państwo radni otrzymali przed rozpoczęciem obrad sesyjnych, zatem proszę panią Skarbnik o uzasadnienie w/w projektu uchwały.

Pani Skarbnik powiedziała, że otrzymaliśmy ogółem 484 922 zł środków z zewnątrz jako różnego rodzaju dotacje na ten rok. Szczegółowo zmiany w budżecie przedstawiają się następująco:

  • dotacja celowa w kwocie 8 575 zł na realizację ustawy z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,
  • z Krajowego Biura Wyborczego zmniejszono plan dotacji o kwotę 8 639 zł na przeprowadzenie II tury wyborów wójta gminy, ponieważ w naszej gminie nie było II tury wyborów,
  • środki z rezerwy ogólnej Ministerstwa Finansów w kwocie 51 856 zł na uzupełnienie dochodów własnych, które zostaną przeznaczone na zwiększenie planu brakujących wydatków na finansowanie realizowanego zadania pn. "Przebudowa drogi gminnej nr 103980B (ulicy) we wsi Laskowszczyzna",
  • zwiększenie środków subwencji oświatowej na rok 2006 w kwocie 7 947 zł, które zostaną przeznaczone na zwiększenie planu wydatków na zakup opału w Zespole Szkół w Korycinie,
  • w dziale Oświata i wychowanie zwiększono dotacje celową o kwotę 2 924 zł na sfinansowanie od 1 września 2006 r. nauczania jęz. angielskiego w I klasach szkoły podstawowej oraz o kwotę 58 zł na uzupełnienie wyprawek szkolnych dla uczniów I klasy szkoły podstawowej, przyznano również środki dotacji w kwocie 200 zł na dofinansowanie kosztów prac komisji kwalifikacyjnej rozpatrującej wnioski o podwyższenie awansu zawodowego nauczycieli,
  • w dziale Pomoc społeczna zwiększono dotacje celową o kwotę 4 900 zł z przeznaczeniem na wypłatę zasiłków okresowych oraz przyznano dotację celową w kwocie 367 256 zł na pomoc pieniężną dla rodzin rolniczych, których gospodarstwa rolne zostały dotknięte suszą w 2006 r.,
  • zwiększono dotacje celową o kwotę 41 206 zł na dofinansowanie świadczeń realizowanych w ramach systemu pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym.

Plan budżetu po zmianach wynosi:

  • dochody - 7 979 227 zł
  • wydatki - 7 904 907 zł.

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy Korycin na 2006 rok.


UCHWAŁA NR II/8/06 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 5 grudnia 2006 r.
w sprawie zmian w budżecie gminy Korycin na 2006 rok


stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.


Ad.8/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się z projektem budżetu gminy Korycin na 2007 rok.

Projekt budżetu państwo radni otrzymali i mogli się z nim szczegółowo zapoznać, jednak proponuję, aby pani Skarbnik pokrótce go omówiła.

Pani Skarbnik powiedziała, że projekt uchwały budżetowej na 2007 rok został przyjęty Zarządzeniem Nr 124/06 Wójta Gminy Korycin w dniu 15 listopada 2006 r.

Dochody budżetowe zostały ustalone w ogólnej kwocie 6 885 150 zł, zaś wydatki w kwocie 6 715 974 zł. Z dochodów przeznacza się kwotę 169 176 zł na spłatę rat zaciągniętych kredytów i pożyczek długoterminowych. Planuje się uzyskanie przychodów w kwocie

300 000 zł z kredytu długoterminowego na sfinansowanie spłaty wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek. Rozchody stanowiące w całości wysokość rat kredytów i pożyczek wynosić będą 469 176 zł.

Struktura dochodów przedstawia się następująco:

  • dochody własne stanowią 29,6% ogółu dochodów,
  • dotacje i subwencje stanowią 70,4% wszystkich dochodów.

Dochody własne gminy to podatki i opłaty, dochody z majątku gminy oraz wpływy z usług i różnych wpłat do budżetu z tytułu podłączeń do kanalizacji lub wodociągu, zwroty za telefony, wydłużony pobyt dzieci w przedszkolu itp. Podatki i opłaty szacowano ogółem na kwotę 1 641 493 zł ze średnim wzrostem o 11,6% w stosunku do roku bieżącego. Na tak wysoki wzrost ogólnej kwoty podatków i opłat wpłynął 19,2% wzrost naliczonych przez Ministra Finansów środków z tytułu udziałów w podatku od osób fizycznych oraz o 27% wzrost podatku rolnego, zgodnie z przyjętą przez GUS ceną 1 kwintala żyta w wysokości 35,52 zł ( w 2006 r. wynosiła 27,88 zł ).

Plan w poszczególnych podatkach przedstawia się następująco:

  • podatek od nieruchomości przyjęto w kwocie 600 000 zł, ze średnim wzrostem 1,5%,
  • podatek rolny w wysokości 350 000 zł, ze wzrostem o 27%,
  • podatek leśny w kwocie 20 000 zł, ze wzrostem o 11%,
  • podatek od środków transportowych w kwocie 26 000 zł, ze wzrostem o 4%,
  • wpływy z karty podatkowej w wysokości 8 000 zł, ze wzrostem o 1,3%,
  • opłata skarbowa w kwocie 27 500 zł, ze zwyżką o 1,9%,
  • udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 496 838 zł, ze wzrostem o 19,2%,
  • udziały od osób prawnych w kwocie 5 100 zł, ze wzrostem o 2%,
  • wpływy z opłaty eksploatacyjnej w wysokości 24 000 zł, ze wzrostem o 4,3%,
  • podatek od czynności cywilno-prawnych w kwocie 28 000 zł, ze wzrostem o 7,7%.

Opłaty za zezwolenia na sprzedaż alkoholu przyjęto w kwocie 44 000 zł, ze wzrostem o 1,1% do roku poprzedniego.

Dochody z majątku gminy stanowią 4,6% ogółu i są to:

  • planowane dochody ze sprzedaży składników majątkowych, które szacuje się w kwocie 130 000 zł, planując sprzedaż działek gminnych przy zbiorniku w Korycinie, budynku po byłej szkole w Zabrodziu oraz autobusu szkolnego,
  • dochody z dzierżawy działek i budynków komunalnych planuje się w kwocie 186 800zł ze wzrostem o 1,7% do roku poprzedniego.

Pozostałe dochody gminy to wpływy z usług, które przewiduje się w łącznej wysokości 37 200 zł. Są to opłaty za odprowadzanie ścieków w Korycinie oraz usługi ksero i sprzedaż znaków skarbowych w urzędzie gminy. Z tytułu opłat za wydłużony pobyt dzieci w przedszkolu przewiduje się wpływy w kwocie 9 000 zł, wpłaty do budżetu za telefony, podłączenia do istniejącej kanalizacji lub wodociągu, darowizny itp. szacuje się w wysokości 30 000 zł, 2 000 zł z tytułu odsetek uzyskanych ze środków na rachunku oraz ok. 9 765 zł z tytułu odsetek za nieterminowe płatności podatków i opłat.

Łączne dochody własne gminy szacuje się na kwotę 2 039 493 zł.

Około 70,4% wszystkich dochodów stanowią dotacje i subwencje przyznane gminie na 2007 r. Podlaski Urząd Wojewódzki i Ministerstwo Finansów. W ramach dotacji celowych na zadania własne przyznana została z budżetu państwa kwota 291 000 zł na finansowanie zadań z opieki społecznej (utrzymanie Ośrodka Pomocy Społecznej - 57 000 zł, na zasiłki i pomoc w naturze - 78 000 zł oraz 156 000 zł na realizację programu "Posiłek dla potrzebujących"). Dotacje celowe na realizację zadań zleconych zostały przyznane w kwocie 1 151 562 zł, w tym:

  • 1 100 000 zł na zadania opieki społecznej z tego: 1 069 000 zł na świadczenia rodzinne, 4 000 zł na składki na ubezpieczenie zdrowotne osób pobierających zasiłki oraz 27 000 zł na zasiłki i pomoc w naturze,
  • 51 000 zł na prowadzenie zadań USC i ewidencji ludności (na poziomie 2006 r.,
  • 562 zł na aktualizację spisu wyborców (na poziomie 2006 r.).

Subwencje naliczone naszej gminie na 2007 rok wynoszą łącznie 3 403 095 zł, w tym:

  • subwencja wyrównawcza 1 525 658 zł, ze wzrostem o 3% do roku poprzedniego,
  • subwencja oświatowa 1 844 684 zł, ze wzrostem o 1,2% do roku poprzedniego,
  • subwencja równoważąca 32 753 zł, ze spadkiem 0 54%.

Powyższe dochody planuje się przeznaczyć na wydatki budżetowe w wysokości 6 715 974 zł oraz 169 176 zł na spłaty zaciągniętych kredytów i pożyczek długoterminowych.

Spłaty zobowiązań długoterminowych w 2007 roku wyniosą łącznie 469 176 zł, w tym:

  • rat kredytów długoterminowych - 451 176 zł,
  • rat pożyczek - 18 000 zł.

Zadłużenie na dzień 31.12.2007 r. po w/w spłatach będzie wynosiło ogółem 1 403 570 zł, co stanowić będzie 18,72% planowanych dochodów budżetowych.

Zobowiązania powyższe stanowią zaciągnięte następujące kredyty długoterminowe:

  • 18 000 zł - kredyt zaciągnięty w BOŚ na budowę sieci wodociągowej na kol. Szaciłówka, Popiołówka, Krukowszczyzna, na okres spłaty do grudnia 2008 r.,
  • 235 714 zł - zaciągnięty w 2004 r. kredyt na dofinansowanie przebudowy drogi gminnej Aulakowszczyzna - Szumowow - Romaszkówka na okres spłaty do grudnia 2010 r.,
  • 77 000 zł - kredyt na modernizację stacji wodociągowej w Korycinie ze spłatą do listopada 2010 r.,
  • 18 310 zł - kredyt termomodernizacyjny na remont i docieplenie budynku ośrodka zdrowia w Korycinie na okres spłaty do czerwca 2008 r.,
  • 334 546 zł - kredyt inwestycyjny na remont i rozbudowę budynku ośrodka zdrowia w Korycinie na okres spłaty do listopada 2011 r.,
  • 420 000 zł - kredyt długoterminowy na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań ze spłatą do końca 2011 r.,
  • 300 000 zł - planowany do zaciągnięcia w 2007 r. kredyt długoterminowy na spłatę zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów długoterminowych.


Wydatki budżetowe bieżące i inwestycyjne planuje się w kwocie 6 715 974 zł, z tego:

  • wydatki inwestycyjne stanowić będą kwotę 440 000 zł - 6,6% wszystkich wydatków,
  • dotacje dla innych samorządów na inwestycje realizowane na terenie naszej gminy na podstawie porozumień wyniosą 165 000 zł (2,5% wydatków ogółem),
  • wydatki bieżące stanowić będą kwotę 6 110 974 zł - 90,9%.

Przy opracowywaniu kwot wydatków przyjęto wzrost cen towarów i usług o 2-3%, wzrost wynagrodzeń o 3%.

Analizując wydatki na etapie planowania projektu budżetu gminy na 2007 rok wydatki inwestycyjne ujęte są w wysokości udziału własnego ich finansowania. Planowane do pozyskania dotacje ze środków budżetu państwa i funduszy krajowych w łącznej kwocie około 481 770 zł zostają ujęte w planie budżetu po podpisaniu stosownych umów. Wówczas udział wydatków inwestycyjnych w budżecie będzie wynosił około16%.

Następnie głos zabrał pan Wójt i przedstawił dokładnie państwu radnym planowane wydatki na inwestycje w gminie Korycin. Powiedział, że w 2007 roku będziemy kontynuować już rozpoczęte zadania inwestycyjne oraz przygotowywać się do nowych w 2008 roku, bo wtedy będą do wzięcia duże pieniądze z Unii Europejskiej.

Do najważniejszych planowanych zadań inwestycyjnych należą:

  • zbiorniki retencyjne na rzece Kumiałce na gruntach wsi: Szumowo - Olszynka i Aulakowszczyzna - Zakale,
  • wiejski plac zabaw dla dzieci w Korycinie,
  • przebudowa wejścia do budynku GOKSiT i UG z dostosowaniem dla potrzeb osób niepełnosprawnych,
  • budowa izby regionalnej w zabytkowym wiatraku w Korycinie,
  • przebudowa i rewitalizacja parku plebańskiego i rynkowego w Korycinie,
  • budowa kompleksu boisk i zaplecza sportowego przy Zespole Szkół w Korycinie,
  • wiejskie centrum kultury, sportu i rekreacji w Bombli.

Radny Jan Bojarzyński powiedział, że plan inwestycyjny jest bardzo ambitny, ale prosi o zwrócenie większej uwagi na poprawę estetyki wsi gminnych np. na wybudowanie chodników we wsiach, ponieważ sam asfalt na ulicy nie załatwia sprawy, gdy pobocza są zaniedbane i zarośnięte. Budowa chodników na pewno zmobilizuje mieszkańców o większą dbałość o posesję, budowę nowych ogrodzeń czy zakładanie ogródków przydomowych.

Radna Helena Sobolewska dodała, że wydatki inwestycyjne przedstawiają się imponująco, ale w projekcie budżetu nie zauważyłam np. budowy chodnika na ulicach Browarnej i Knyszyńskiej w Korycinie, których brak psuje wizerunek całej miejscowości. Wielkie brawa za pomysł z budową izby regionalnej, ale czy nie lepiej byłoby ja umiejscowić w centrum Korycina, w starym budynku Urzędu Gminy, który należałoby wyremontować, a w wiatraku np. zlokalizować miejsca noclegowe i zrobić z niego bazę rekreacyjną dla naszej gminy. Proszę również o zwiększenie nakładów finansowych na kulturę, ponieważ budżet tej instytucji jest niewielki i nie pokrywa jej potrzeb. Ostatnia prośba dotyczy otwarcia przystanku PKS dla podróżnych, ponieważ stanie na 30-stopniowym mrozie nie należy do rzeczy przyjemnych, a dewastacji i wybrykom chuligańskim można zapobiegać inaczej np. zamontować kamery.

Pan Wójt odpowiedział, że bardzo się cieszy, iż są różne sugestie dotyczące budżetu, prowokujące tematy do dyskusji. Jeśli chodzi o brak chodnika na ulicy Browarnej, zwróciliśmy się już do Powiatowego Zarządu Dróg o wspólfinansowanie wykonania tego chodnika, ale w tym roku Zarząd Dróg nie posiada już na to pieniędzy, dlatego przeniesiemy tę inwestycję na 2007 rok. W sprawie remontu starego budynku Urzędu Gminy to przymierzamy się do tego od jakiegoś czasu, planujemy przeniesienie do tego budynku biblioteki gminnej, a dokumentację wykonamy razem z dokumentacja przebudowy parku w Korycinie. Brak pieniędzy w kulturze nie wygląda tak, jak na papierze, ponieważ np. w budżecie GOKSiT była zawarta budowa kompleksu sportowego przy zbiorniku, przewidujemy kupienie sprzętu sportowego i zatrudnienie nowego pracownika do obsługi tego kompleksu. Co roku wydajemy również bardzo duże pieniądze np. na Pólmataron Mleczny, który nie jest ujmowany w budżecie GOKSiT, ponieważ pieniądze są zbierane od sponsorów. Jeśli chodzi o przystanek, to jest zamknięty, ponieważ nie ma tam pracownika, który pilnowałby go przez cały czas, a gdy go nie ma, to dzieją się tam bardzo różne rzeczy.

Radny Antoni Pakuła powiedział, że jako radny kilku kadencji bardzo doceniam pracę pana Wójta i zdobywanie pieniędzy z różnych źródeł na nasze gminne potrzeby. Mam jednak prośbę, aby znaleźć pieniądze na "czyny społeczne". We wsi Kumiała została tragicznej jakości droga do mostu, kilkakrotnie nie dojechała nawet karetka, szczególnie wiosną, gdy są roztopy. Chcemy całą wsią "czynem społecznym" nawozić żwiru, który już zresztą mamy, jest tylko jeden problem, a mianowicie droga jest zbyt wąska, ma tylko 5 metrów szerokości, dlatego proszę pana Wójta o wygospodarowanie pieniędzy na wykupienie gruntów od rolników i poszerzenie tej drogi.

Wójt odpowiedział, że wszystkie wnioski od mieszkańców związane z "czynami społecznymi", są załatwiane pozytywnie i to, że pomagamy jest w naszej gminie regułą. Proszę tylko o zwrócenie się do nas z pisemnym wnioskiem w tej sprawie koniecznie podpisanym nie tylko przez mieszkańców wsi, ale również przez sołtysa.

Radny Krzysztof Szewczul przypomniał, że we wsi Skindzierz jest bardzo stare oświetlenie uliczne i zapytał, czy są jakieś plany w kwestii wymiany go na bardziej energooszczędne.

Wójt odpowiedział, że nie wie, czy uda się to wykonać już w 2007 roku, ale są plany aby w całej gminie Korycin w ciągu 2-3 lat doprowadzić do wymiany oświetlenia ulicznego na nowoczesne i energooszczędne.

Dalszej dyskusji w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy zapoznała się z projektem budżetu gminy Korycin na 2007 rok.


Ad.9/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na nabycie działki rolnej niezabudowanej, położonej w miejscowości Stok, na mienie komunalne gminy Korycin.

Projekt uchwały w powyższej sprawie został państwu radnym doręczony.

Pan przewodniczący zapytał pana Wójta, o którą drogę chodzi dokładnie?

Pan Wójt odpowiedział, że jest to droga prowadząca do gruntów jednego z rolników i aby umożliwić mu do nich dojazd musimy wykupić kawałeczek działki rolnej od innego rolnika. Jest to po prostu uchwała porządkująca nasze mienie.

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na nabycie działki rolnej.


UCHWAŁA NR II/9/06 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 5 grudnia 2006 r.
w sprawie wyrażenia zgody na nabycie działki rolnej niezabudowanej, położonej w miejscowości Stok, na mienie komunalne Gminy Korycin


stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.


Pan Przewodniczący zarządził 15 minut przerwy.

Wznowiono obrady.

Ad.10/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę dotyczącą ustalenia miesięcznego limitu kilometrów w jazdach lokalnych za używanie samochodu nie będącego własnością pracodawcy do celów służbowych, dla Wójta Gminy Korycin.

Projekt uchwały został państwu radnym doręczony.

Informuję, iż w czwartej kadencji Rada Gminy taki limit kilometrów w jazdach lokalnych Wójtowi przyznała. Limit powyższy uregulowany jest § 3 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. (Dz.U. Nr 27, poz. 271, z 2004 r. Nr 237, poz. 2376) w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Limit ten ustalany jest w zależności od liczby mieszkańców i nie może przekroczyć 300km do 100 tys. mieszkańców.

Pani Skarbnik dodała, że w chwili obecnej ten limit wynosi 235,38 zł miesięcznie brutto.

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie ustalenia miesięcznego limitu kilometrów w jazdach lokalnych.


UCHWAŁA NR II/10/06 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 5 grudnia 2006 r.
w sprawie ustalenia miesięcznego limitu kilometrów w jazdach lokalnych za używanie samochodu, nie będącego własnością pracodawcy, do celów służbowych

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.11/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy ustali wynagrodzenie miesięczne Wójtowi Gminy Korycin - panu Mirosławowi Lech.

Projekt uchwały został państwu radnym doręczony bez propozycji kwot poszczególnych składników.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostach powiatowych i urzędach marszałkowskich pan Wójt może mieć następujące składniki wynagrodzenia:

  • wynagrodzenie zasadnicze od kwoty 3450 zł do kwoty 4630 zł,
  • dodatek funkcyjny od kwoty 1080 zł do kwoty 1550 zł,
  • dodatek za wieloletnią pracę stanowiący 20% ustalonego przez Radę wynagrodzenia zasadniczego,
  • dodatek specjalny w kwocie wynoszącej co najmniej 20% i nie przekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego.

Pan przewodniczący poprosił panią Sekretarz o przypomnienie wysokości poszczególnych składników poprzedniego wynagrodzenia, a następnie dodał, ustalenie wynagrodzenia dla Wójta jest to zawsze sprawa trudna, ale nikt za nas nie zwolni z tego obowiązku i musimy to zrobić. Uważam również, że nie powinniśmy ustalać wynagrodzenia mniejszego niż to, które miał do tej pory, ponieważ jest to kolejna kadencja Wójta, wszyscy znamy jego zalety i osiągnięcia, z drugiej jednak strony jesteśmy gmina wiejską, niewielką i niezbyt bogatą. Przypominam też państwu, że w poprzedniej kadencji przez 4 lata nie podwyższaliśmy Wójtowi poborów.

Radny Stanisław Szubzda powiedział, że bardzo liczy się również wynik w wyborach, gdzie Wójt otrzymał prawie 90% głosów mieszkańców.

Ostatecznie państwo radni ustalili, aby podwyższyć panu Wójtowi pensję o 10%, ponieważ na to zasługuje, a poza tym praktyka pokazuje, że najprawdopodobniej przez całą 4-letnią kadencję pobory pana Wójta nie wzrosną.

Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Korycin.


UCHWAŁA NR II/11/06 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 5 grudnia 2006 r.
w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Korycin oraz upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy wobec Wójta


stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.12/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie decyzje o przyjęciu średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2006 roku w kwocie 35,52 zł za 1 kwintal - bądź ja obniży, która to cena jest podstawą do naliczania podatku rolnego na 2007 rok na terenie gminy Korycin.

Cena ta w toku 2006 wynosiła 27,88 zła za 1 kwintal i Rada Gminy jej nie obniżała. Różnica średniej ceny skupu żyta za 1dt w stosunku do roku bieżącego wynosi 7, 64 zł, zaś z 1ha przeliczeniowego 19,10 zł.

Podstawę opodatkowania podatkiem rolnym stanowi:

  • dla gruntów gospodarstw rolnych - liczba ha przeliczeniowych, gdzie podatek rolny za rok podatkowy wynosi od 1ha przeliczeniowego gruntów równowartość pieniężną 2,5dt żyta x 35,52 zł = 88,80 zł,
  • dla pozostałych gruntów - liczba hektarów wynikająca z ewidencji gruntów i budynków, gdzie podatek rolny za rok podatkowy wynosi od 1ha równowartość pieniężną 5dt żyta x 35,52 zł = 177,60 zł.

W gminie Korycin opodatkowaniu podatkiem rolnym podlega 3 896 ha przeliczeniowych, co daje przewidywalną kwotę wpływu podatku przy przyjęciu ceny żyta w kwocie 35,52 zł - 345 964,80 zł. Pani Skarbnik w projekcie budżetu na 2007 rok zakłada wpływ w kwocie 350tys.zł (w 2006 r. wpływ przewidywany był w kwocie 275tys.zł).

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym "Rady gmin są upoważnione do obniżenia cen skupu żyta przyjmowanych jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze gminy".

Jeśli Rada przyjmie w/w cenę, to nie trzeba oddzielnej uchwały, tylko dokonać głosowania i zaakceptować w/w cenę.

Radny Stanisław Krutul zaproponował, aby nie obniżać w/w ceny, ponieważ w przyszłym roku cena żyta będzie jeszcze większa i dlatego ten podatek nie będzie boleśnie odczuwany przez rolników.

Radny Jan Bojarzyński powiedział, że się zgadza z przedmówcą, podatek rolny jest podatkiem stałym i zawsze się odnosi do ceny żyta, a dobrze wiemy, że cena rynkowa jest zdecydowanie wyższa od proponowanej, a z czasem będzie jeszcze większa.

Radny Józef Gliński przypomniał, że przyjmując w/w cenę żyta podnosimy podatek rolny o 30%, czyli dosyć znacznie, ale panowie radni mają rację, że rolnicy będą to odnosić do ceny rynkowej żyta, znacznie wyższej niż proponowana.

Radny Antoni Pakuła dodał, że każda wieś gminna chciałaby, aby coś u nich naprawić lub wybudować, a na inwestycje potrzebne są pieniądze. Podatek rolny spływa do naszego budżetu i jest wykorzystywany na nasze potrzeby, dlatego popieram pozostawienie proponowanej ceny żyta do naliczenia podatku rolnego.

Na koniec pani Skarbnik dodała, że w tym roku z różnych form pomocy społecznej i ze stypendiów szkolnych mieszkańcy gminy skorzystali na kwotę 2 milionów złotych, czyli to są ogromne pieniądze, których wcześniej nie było.

Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem proponowanej średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2006 roku w kwocie 35,52 zł za 1 kwintal.

Państwo radni w/w cenę przyjęli jednogłośnie, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Ad.13/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie decyzję o przyjęciu średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2006 roku do obliczenia podatku leśnego na obszarze gminy Korycin na 2007 rok.

Cena ta wynosi 133,70 zł za 1m3 drewna, zaś w roku 2006 wynosiła 131,35 zł za 1m3 drewna i Rada Gminy jej nie obniżała.

Podstawę opodatkowania podatkiem leśnym stanowi powierzchnia lasu wyrażona w ha, wynikająca z ewidencji gruntów i budynków, zaś podatek leśny od 1ha za rok podatkowy wynosi równowartość pieniężną 0,220m3 drewna x 133,70 zł = 29,41zł. Opodatkowaniu podatkiem leśnym w gminie Korycin podlega około 660ha, co daje kwotę 19 500 zł wpływu do budżetu. Pani Skarbnik w projekcie budżetu na 2007 rok zakłada 20tys.zł, zaś przewidywane wykonanie w roku bieżącym wynosiło 18tys.zł.

Stosownie do zapisu art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym "Rada gminy może obniżyć kwotę stanowiącą średnią cenę sprzedaży drewna przyjmowaną jako podstawę obliczenia podatku leśnego na obszarze gminy". Nadmienia się, iż na terenie gminy Korycin jest znaczna część lasów w wieku do 40 lat i zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku leśnym "zwalnia się od podatku leśnego lasy z drzewostanem w wieku do 40 lat".

Jeśli Rada Gminy przyjmie w/w cenę, to nie trzeba podejmować oddzielnej uchwały, tylko w drodze głosowania wystarczy zaakceptować powyższą cenę.

Radny Jan Bojarzyński stwierdził, że nie należy obniżać zaproponowanej ceny, ponieważ cena rynkowa jest znacznie wyższa.

Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem proponowanej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2006 roku, która wynosi 133,70 zł za 1m3 drewna.

Państwo radni w/w cenę przyjęli jednogłośnie, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Ad.14/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy określi wysokość stawek podatku od nieruchomości na 2007 rok.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

Nowe stawki podatku od nieruchomości określił Minister Finansów w swoim obwieszczeniu z dnia 25 października 2006 r. w sprawie wysokości górnych stawek kwotowych w podatkach i opłatach lokalnych (M.P. Nr 75, poz.. 758).

Pan Wójt proponuje obniżenie górnej stawki podatku w 2-ch pozycjach tj.

  • od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej z kwoty max 18,60 zł od 1m2 powierzchni użytkowej do kwoty 17,00 zł od 1m2 powierzchni użytkowej,
  • od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie skupu zwierząt z kwoty max 18,60 zł za 1m2 powierzchni użytkowej do kwoty 9,30 zł od 1m2 powierzchni użytkowej.

Pozostałe górne stawki kwotowe ustawowe są niewielką podwyżką w stosunku do ustawowych obowiązujących w 2006 roku.

Otwieram dyskusję.

Radny Jan Bojarzyński powiedział, że podwyżka stawek podatku średnio o jeden grosz to żadna podwyżka, więc tak naprawdę nie ma nad czym dyskutować.

Radny Czesław Radulski odpowiedział, że podwyżka stawek podatku od nieruchomości jest znaczna, bo aż 1,50zł od 1 metra. Przedsiębiorcy się rozwijają, inwestują w firmy, przez co wpływ tego podatku do budżetu gminy i tak wzrasta. Ja bym proponował podwyżkę o 0,50 zł na 16 zł od 1m2 powierzchni użytkowej.

Pani Skarbnik powiedziała, że jeśli w tym punkcie zmniejszymy stawkę podatku z proponowanych 17 zł na 16 zł, to wpływ do budżetu będzie mniejszy o 7 tys.zł. Dla porównania mogę powiedzieć, że w Suchowoli ten podatek wynosi 17,85 zł.

Pan przewodniczący wystąpił z wnioskiem o przegłosowanie poprawki zmniejszenia stawki podatku od nieruchomości związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej w wysokości proponowanej przez pana Radulskiego, a więc 16 zł od 1m2 powierzchni

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za przyjęciem proponowanej stawki podatku głosowało 10 radnych, 5 wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy przyjęła stawkę podatku od nieruchomości związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej w wysokości 16 zł od 1m2 powierzchni.

Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.


UCHWAŁA NR II/12/06 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 5 grudnia 2006 r.
w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.15/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy określi wysokość rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2007 rok.

Projekt uchwały został państwu radnym doręczony.

Stawki podatku zaproponowane w projekcie uchwały nie uległy zmianie i są identyczne z tymi, które Rada Gminy uchwaliła na 2006 rok. Pan Wójt nie proponuje ich zwiększenia, bowiem nie uległy zwiększeniu stawki minimalne podatku od środków transportowych.

Na terenie naszej gminy posiadamy następujące rodzaje środków transportowych podlegających opodatkowaniu tym podatkiem:

  • samochody ciężarowe - do 5,5 tony - 2 sztuki, do 12 ton - 3 sztuki i do 24 ton - 4 sztuki,
  • ciągniki siodłowe balastowe 36 ton i więcej - 2 sztuki,
  • autobusy - 3 sztuki.

Z tego tytułu planuje się wpływ do budżetu gminy około 26 tys.zł (w roku 2006 było to około 25 tys.zł).

Radny Jan Bojarzyński stwierdził, że skoro podatek wcale się nie zwiększa, to nie ma nad czym debatować i należy głosować uchwałę.

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia rocznych stawek podatku od środków transportowych.


UCHWAŁA NR II/13/06 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 5 grudnia 2006 r.
w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych


stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.16/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt i poinformował państwa radnych o sposobie załatwienia wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji Rady Gminy Korycin.

Ad.17/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.

Poinformował również, iż w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje radnych w formie pisemnej.

Radny Antoni Pakuła powiedział, że z rana we wsi Kumiała nie zapala się światło uliczne.

Radny Adama Bielawski z Zagórza wnioskował o przedłużenie czasu palenia się oświetlenia ulicznego z rana, ponieważ dzieci idą do szkoły, mieszkańcy do pracy, a na ulicy jest ciemno.

Radny Józef Gliński zwrócił się do pana Wójta o skierowanie wniosku do Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych o przepłukanie sieci wodociągowej, ponieważ w miejscowości Bombla woda płynąca z kranów ma czerwono-brunatne zabarwienie i nie nadaje się ani do celów spożywczych ani higienicznych.

Radny Stanisław Szubzda wnioskował, aby rozwiązać problem wałęsających się, bezpańskich psów, ponieważ jest ich coraz więcej i stają się niebezpieczne.

Radny Józef Gliński zapytał pana Wójta, kiedy planowane są zebrania wiejskie w sprawie wyboru sołtysów i członków rad sołeckich?

Pan Wójt odpowiedział, że są planowane w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Na koniec pan przewodniczący przypomniał państwu radnym o obowiązku składania oświadczeń majątkowych.

Ad.18/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił panów radnych, a także wszystkie osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.

Odpowiedzi udzieli pan Wójt bądź zostaną skierowane na piśmie do odpowiednich instytucji.

Państwo radni ani inni goście obecni na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.

Ad.19/ Wobec wyczerpania porządku dziennego II Sesji Rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem "Zamykam obrady sesyjne" zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.

Jednocześnie korzystając z okazji złożył państwu radnym życzenia z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia życząc spełnienia marzeń oraz ciepłej i rodzinnej atmosfery przy świątecznym stole.


Na tym protokół z obrad II Sesji Rady Gminy Korycin zakończono.


Protokołowała:
Ewa Michnowicz

Przewodniczący Rady
Józef Gliński

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2007-01-04

Data modyfikacji: 2007-07-11

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2007-01-04