Protokół Nr V/07

PROTOKÓŁ Nr V/07
z V Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 18 kwietnia 2007 r. (środa) w sali GOKSiT w Korycinie, ul. Knyszyńska 2a, w godz. 10.00 - 14.30 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego - przewodniczącego Rady Gminy Korycin.

Stan Rady Gminy - 15 radnych

Obecnych - 14 radnych

zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.

Radni obecni podczas obrad sesyjnych:

1) pan Adam Bielawski

2) pan Jan Bojarzyński

3) pan Józef Gliński

4) pan Stanisław Krutul

5) pan Zbigniew Lengiewicz

6) pan Bogdan Małyszko

7) pan Antoni Pakuła

8) pan Stanisław Pochodowicz

9) pan Czesław Radulski

10) pan Jarosław Radulski

11) pani Helena Sobolewska

12) pan Krzysztof Szewczul

13) pan Stanisław Szubzda

14) pan Kazimierz Urban

Radny nieobecny usprawiedliwiony - pan Andrzej Waszczeniuk.

Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:

1) pan Mirosław Lech - Wójt Gminy Korycin

2) pani Grażyna Bajkowska - Z-ca Wójta Gminy Korycin

4) pani Danuta Zawadzka - Skarbnik Gminy

5) pani Dorota Wiesławska - Dyrektor Przedszkola w Korycinie

6) pani Ewa Bojarzyńska - p.o. Dyrektora Zespołu Szkół w Korycinie

7) pani Elżbieta Tarachanowicz - Kierownik GOPS w Korycinie

8) pan Michał Drewnowski - Dyrektor GOKSiT w Korycinie

9) pani Ewa Prokop - Kierownik Biblioteki Publicznej w Korycinie

10) pan Stanisław Małachwiej - Z-ca Komendanta Powiatowego Policji w Sokółce

11) pan Marek Pyłko - Kierownik Posterunku Policji w Korycinie

12) pani Ewa Michnowicz - protokolantka posiedzenia


Obrady V Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński - przewodniczący Rady Gminy Korycin.

Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący serdecznie powitał państwa radnych, pana Wójta, kierowników jednostek organizacyjnych gminy, panów policjantów oraz wszystkie panie obecne na sali obrad. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 14 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym, zaś uchwałę w sprawie absolutorium, stosownie do art. 28 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym Rada Gminy podejmie bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady Gminy. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.

Poinformował, że proponowany porządek obrad V Sesji Rady Gminy Korycin został państwu radnym doręczony wraz z materiałami będącymi przedmiotem obrad. Jednocześnie na wniosek pana Wójta proponuję uzupełnienie proponowanego porządku obrad o dwa dodatkowe punkty dotyczące:

1) przedstawienia Radzie Gminy sprawozdania z realizacji „Planu gospodarki odpadami dla

gminy Korycin” i punkt ten omawiany byłby pod liczą porządkową „10” oraz

2) upoważnienia Wójta Gminy Korycin do zaciągania zobowiązań finansowych związanych z

realizacją Projektu „Nasza Szkoła. Opracowanie i wdrożenie programów rozwoju szkół

Polski Wschodniej” oraz do podpisania umowy na realizację projektu i punkt ten

omawiany byłby pod pozycją „11”, zaś pozostałe punkty przesuną się w dół.

Pan przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem proponowanego, uzupełnionego porządku obrad. Za przyjęciem porządku głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany, uzupełniony porządek obrad V Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie.

Oto treść przyjętego porządku obrad:

  1. Otwarcie obrad.

  2. Przyjęcie porządku dziennego V Sesji Rady Gminy Korycin.

  3. Przyjęcie protokołu z IV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 28 marca 2007r.

  4. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

  5. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.

  6. Wprowadzenie zmian do budżetu gminy Korycin na 2007 rok - podjęcie uchwały Nr V/ /07 Rady Gminy Korycin z dnia 18 kwietnia 2007 r.

  7. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy Korycin za 2006 rok oraz sprawozdań z działalności gminnych jednostek organizacyjnych, w tym:

  • Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie,

  • Zespołu Szkół w Korycinie,

  • Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie,

  • Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie,

  • Biblioteki Publicznej Gminy Korycin

i podjecie uchwały Nr V/ /07 Rady Gminy Korycin z dnia 18 kwietnia 2007 r. w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy z tego tytułu.

  1. Zapoznanie się ze sprawozdaniami z działalności Komisji działających przy Radzie Gminy Korycin za 2006 rok, w tym:

  • Komisji Rewizyjnej,

  • Komisji Gospodarki i Budżetu.

  1. Zapoznanie się ze sprawozdaniem Komendanta Powiatowego Policji w Sokółce oraz informacją o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego za rok 2006.

  2. Zapoznanie się ze sprawozdaniem z realizacji Planu gospodarki odpadami dla gminy Korycin.

  3. Upoważnienie Wójta Gminy Korycin do zaciągania zobowiązań finansowych związanych z realizacją Projektu „Nasza Szkoła. Opracowanie i wdrożenie programów rozwoju szkół Polski Wschodniej” - podjęcie uchwały Nr V/37/07 Rady Gminy Korycin z dnia 18 kwietnia 2007 r.

  4. Interpelacje i zapytania radnych.

  5. Wolne wnioski i informacje.

  6. Zamknięcie obrad.


Pan przewodniczący obrad stwierdził, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z IV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 28 marca 2007 r. Przypomniał, że był on wyłożony do wglądu radnych w Urzędzie Gminy Korycin, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

Wobec nie wniesienia do protokołu uwag, poprawek i zastrzeżeń pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie przyjęła treść protokołu z IV Sesji Rady Gminy.

Ad.4/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował o działaniach podejmowanych przez niego w okresie międzysesyjnym tj.

  • podjąłem wspólnie z panem Wójtem decyzję o zwołaniu dzisiejszej Sesji Rady Gminy,

  • analizowałem korespondencję, która wpłynęła do Rady Gminy,

  • pełniłem w poniedziałki dyżury w Urzędzie Gminy,

  • uczestniczyłem w dniu 29 marca br. w posiedzeniu Zgromadzenia Związku Gmin „Kumiałka - Biebrza”.


Państwo radni nie wnieśli uwag ani zastrzeżeń do przedstawionej informacji przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych przez niego w okresie międzysesyjnym.

Ad.5/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt i złożył sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady:

  1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 3 kwietnia 2007 r., w ramach nadzoru, według właściwości do Wojewody Podlaskiego i Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad IV Sesji Rady tj.

  • w sprawie uchwalenia budżetu gminy Korycin na 2007 rok,

  • w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw oraz nagród ze specjalnego funduszu nagród nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Korycin,

  • w sprawie szczegółowych zasad udzielania i rozmiaru zniżek oraz zwolnienia od obowiązku realizacji tygodniowego wymiaru zajęć dydaktycznych przysługujących nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w zespole szkół i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Korycin,

  • w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, psychologów i logopedów pracujących w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Korycin,

  • w sprawie wyboru przedstawiciela do składu Rady Społecznej działającej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Sokółce,

  • w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2007 rok,

  • w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Gminy Korycin z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2007 rok,

  • w sprawie zarządzenia poboru opłaty skarbowej na terenie Gminy Korycin w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasenta i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso,

  • w sprawie powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego,

  • uchylająca uchwałę w sprawie przystąpienia Gminy Korycin do Związku Komunalnego „Biebrza”.

Ponadto 5 uchwał dotyczących budżetu, zarządzenia opłaty skarbowej i oświatowe zostały przekazane do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego i jeszcze nie są opublikowane. Wszystkie uchwały Rady Gminy Korycin zostały również zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin. Jednocześnie uchwała dotycząca dokonania przez Radę Gminy wyboru przedstawiciela, który wejdzie w skład Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sokółce na następną kadencję została przekazana do Starostwa Powiatowego w Sokółce, natomiast uchwała dotycząca uchylenia uchwały Rady Gminy Korycin w sprawie przystąpienia Gminy Korycin do Związku Komunalnego „Biebrza” została przekazana do jego siedziby w Dąbrowie Białostockiej.

  1. Wspólnie z Policją dokonano I etapu przeglądu dróg gminnych. Na tym etapie pouczono i upomniano tych rolników, którzy worali się w pasy drogowe i wyznaczono 2-tygodniowy okres do przywrócenia pasa drogowego do stanu pierwotnego.

  2. Dokonano remontu drogi powiatowej Korycin - Zakale, mieszkańcy wozili żwir z Zakala.

  3. Zawarto umowę z projektantem na wykonanie dokumentacji na zmianę przeznaczenia budynku po byłej szkole w Ostrej Górze.

  4. Wyrównano równiarką drogi żwirowe na terenie gminy Korycin.

  5. Dokonano wymiany zniszczonego słupa w Stoku przy drodze krajowej Nr 8.

  6. Wydawane są decyzje administracyjne dla 75 wnioskodawców dotyczące zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej do końca marca 2007 roku (dla porównania w ubiegłym roku złożono tylko 18 wniosków).

  7. Zlecono geodecie wytyczenie drogi gminnej w Białymstoczku (do posesji pana Wiesława Chocieja), trwa spór od kilku lat o odcinek drogi między sąsiadami: panem Janem Glińskim i panem Wiesławem Chociejem.

  8. W dniu 29 marca br. uczestniczyłem w posiedzeniu Związku Gmin „Kumiałka - Biebrza”, a w dniu 30 marca br. w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego.

  9. Podpisałem umowę z Powiatowym Urzędem Pracy w Sokółce w sprawie organizacji i finansowania robót publicznych - 3 osoby jako robotnicy drogowi od dnia 1 kwietnia do dnia 30 września 2007 r., z tego jednej osobie będziemy musieli przedłużyć umowę na kolejne 3 miesiące.

  10. Podpisałem kolejną umowę z Powiatowym Urzędem Pracy w Sokółce na zorganizowanie stażu na okres od dnia 1 kwietnia do dnia 30 czerwca 2007 r. na stanowisku doradcy rolnego dla 2-ch osób tj. pani Małgorzaty Michniewicz i pani Sylwii Kruk. Osoby te pomagają rolnikom wypełniać wnioski o dopłaty bezpośrednie do upraw rolnych i ONW.

  11. Odbyłem spotkanie z mieszkańcami wsi Długi Ług i Dzięciołówka, z udziałem Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce w sprawie naprawy drogi łączącej te miejscowości.

  12. W dniu 10 kwietnia br. dostarczyłem do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie nowy wniosek o dofinansowanie budowy wiatraka z przeznaczeniem na izbę regionalną w Korycinie.

  13. W dniu 2 kwietnia br. podpisałem umowę z Fundacją Biebrzańską przyznającą Gminie Korycin kwotę 21 200 zł w ramach Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich na organizację imprezy w ramach promocji produktu regionalnego czyli na Ogólnopolskie Dni Truskawki w Korycinie. W ramach realizacji ZSROW w obszarze poprawa jakości życia na obszarach wiejskich Fundacja przyznała również środki dla GOKSiT w Korycinie w kwocie 7 300 zł na organizację Święta Sera oraz Zespołowi Szkół w Korycinie kwotę 4 600 zł na zorganizowanie Turniej tańca promującego Gminę Korycin, zatem łączna kwota dofinansowania dla Gminy Korycin wynosi 33 100 zł.

  14. Otrzymaliśmy kolejne środki finansowe w formie dotacji, które dzisiaj wprowadzimy do budżetu gminy.

  15. Wykonywane są czynności przygotowawcze i organizacyjne związane z zarządzonymi na dzień 20 maja 2007 r. wyborami przedterminowymi do Sejmiku Województwa Podlaskiego, a także referendum w sprawie przebiegu obwodnicy Augustowa (dziś pani Sekretarz jest na naradzie w Urzędzie Marszałkowskim w sprawie omówienia przygotowań do przeprowadzenia w/w referendum).

  16. Inne: udział w posiedzenia związków i fundacji, do których Gmina Korycin należy.

Pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania pana Wójta z jego działalności międzysesyjnej, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.

Ad.6/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy wprowadzi zmiany do budżetu gminy Korycin na 2007 rok. Będą to przede wszystkim kwoty otrzymanych dotacji.

Dodał również, że nowy projekt uchwały w powyższej sprawie został państwu radnym rozdany przed rozpoczęciem obrad sesyjnych, ponieważ po wysłaniu materiałów na Sesję doszły kolejne kwoty dotacji, które należy uwzględnić w zmianach budżetowych.

Proszę panią Skarbnik o omówienie proponowanych zmian budżetowych.

Pani Skarbnik powiedziała, że w ciągu ostatniego tygodnia zaszły zmiany w kwotach budżetu gminy Korycin, a otrzymanie tych dodatkowych środków finansowych wiąże się z ich natychmiastowym wydatkowaniem, a bez dzisiejszej uchwały niestety nie moglibyśmy z nich korzystać.

Zmiany w planie dochodów i wydatków przedstawiają się następująco:

  • w dziale 751 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa zwiększono dotację celową o kwotę 5 849 zł na przeprowadzenie wyborów do Sejmiku Województwa Podlaskiego,

  • w dziale 801 - Oświata i wychowanie przyznano dotację celową w kwocie 6 020 zł na sfinansowanie nauczania od stycznia do sierpnia 2007 r. języka angielskiego w I klasach szkół podstawowych oraz przyznano dotację celową ze środków SPO w kwocie 110 000 zł na finansowanie zgłoszonego przez Zespół Szkół w Korycinie projektu pn. „Nasza Szkoła - Opracowanie i wdrożenie programów rozwoju szkół Polski Wschodniej”,

  • w dziale 852 - Pomoc społeczna zwiększono dotację celową o kwotę 4 176 zł na wypłatę zasiłków celowych rodzinom rolniczym, których gospodarstwa rolne zostały dotknięte suszą w 2006 r. oraz zwiększono dotację celową o kwotę 3 178 zł na wypłatę dodatków w wysokości 250 zł miesięcznie na pracownika socjalnego realizującego pracę socjalną w środowisku,

  • w dziale 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza zwiększono dotację celową o kwotę 43 052 zł na finansowanie świadczeń realizowanych w ramach systemu pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym,

  • w dziale 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska przyznano środki dotacji w wysokości 100 000 zł na dofinansowanie zadania pn. „Przebudowa wejścia do budynku GOKSiT i UG z dostosowaniem dla osób niepełnosprawnych”,

  • w dziale 926 - Kultura fizyczna i sport zwiększono plan dochodów o kwotę 355 835zł równą dotacji z programu SPO przyznanej gminie na 2006 r. na realizowaną inwestycję pn. „Budowa kompleksu sportowo-rekreacyjno-turystycznego w Korycinie” przesuwając te środki z załącznika Nr 4 do budżetu pn. „Przychody i rozchody budżetu w 2007 r.”. Po analizie sprawozdania za 2006 r. stwierdzono, że kwota dotacji z programu SPO w wysokości 355 835 zł należna za 2006 rok nie wpłynęła na rachunek gminy do końca roku. W związku z tym niezbędne było ujęcie ponownie tej kwoty w planie budżetu na 2007 rok, gdyż wydatek w wysokości należnej dotacji był pokryty kredytem pomostowym. Kwota 355 835 zł została ujęta w planie budżetu gminy na 2007 r. błędnie jako przychód, powinna być dochodem w bieżącym roku przeznaczonym w całości na spłatę w/w kredytu pomostowego, dlatego też zmniejsza się przychody o kwotę 355 835 zł, a zwiększa się dochody o tę samą kwotę, które będą tworzyły nadwyżkę budżetową przeznaczoną na rozchody z tytułu spłat kredytu,

  • po analizie planu wydatków dokonuje się korekty planu przesuwając środki w kwocie 9 000 zł z działu 750 - Administracja publiczna, rozdział 75023 na dział 852 - Pomoc społeczna, rozdział 85214 na zasiłki i pomoc w naturze oraz w dziale 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska z paragrafu usług na wydatki inwestycyjne kwotę 4 000 zł oraz w dziale 851 - Ochrona zdrowia zwiększa się plan wydatków na wynagrodzenia bezosobowe o 3 000 zł, zmniejszając plan wynagrodzeń osobowych o 2 000 zł i zakupy pomocy dydaktycznych o 1000 zł.

Dochody budżetu ulegają zwiększeniu o kwotę 628 110 zł i wynoszą 7 758 802 zł.

Wydatki budżetu ulegają zwiększeniu o kwotę 272 275 zł i wynoszą 7 330 791 zł.

Nadwyżka dochodów nad wydatkami po dokonanych zmianach wynosi 428 011 zł i będzie przeznaczona na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań (rozchody).

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy Korycin na 2007 rok.

UCHWAŁA NR V/35/07 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 18 kwietnia 2007 r.

w sprawie zmian w budżecie gminy Korycin na 2007 rok


stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.7/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy rozpatrzy sprawozdanie z wykonania budżetu gminy Korycin za 2006 rok i udzieli absolutorium Wójtowi Gminy z tego tytułu.

Powyższe sprawozdanie państwo radni otrzymali wcześniej i mieli czas, aby się z nim szczegółowo zapoznać.

Informuję, iż w dniu 2 kwietnia br. Komisja Rewizyjna dokonała analizy materiałów dotyczących wykonania budżetu gminy Korycin za 2006 rok i postanowiła pozytywnie zaopiniować powyższe sprawozdanie. Posiadamy również pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w powyższej sprawie.

W tym punkcie złożą również swoje sprawozdania kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych gminy Korycin.

Na początek proszę o zabranie głosu przez panią Skarbnik i krótkie streszczenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy Korycin za 2006 rok.

Pani Skarbnik powiedziała, że budżet gminy Korycin został uchwalony przez Radę Gminy w dniu 31 marca 2006 r. uchwałą Nr XXX/163/06 w następujących kwotach:

  • plan dochodów - 6 748 129 zł

  • plan wydatków - 6 673 809 zł

z nadwyżką dochodów nad wydatkami w kwocie 74 320 zł.

Rozchody budżetu ustalono na kwotę 524 320 zł w całości jako spłaty kredytów i pożyczek ze środków:

  • 450 000 zł z kredytu długoterminowego

  • 74 320 zł z dochodów własnych gminy.

W trakcie realizacji budżetu, do dnia 31 grudnia 2006 r. dokonywane były zmiany w planie dochodów i wydatków uchwałami Rady Gminy oraz Zarządzeniami Wójta Gminy.

Budżet po zmianach na koniec roku wynosił:

  • plan dochodów - 7 924 699 zł

  • plan wydatków - 8 050 379 zł.

Po stronie dochodów nastąpił wzrost o 1 176 570 zł, a po stronie wydatków o 1 376 570 zł. Zaplanowano deficyt budżetowy w kwocie 200 000 zł, którego źródłem pokrycia był kredyt bankowy.

Planowane dochody budżetowe zostały zrealizowane w 93,3% w kwocie 7 393 115,61zł. Struktura źródeł pochodzenia dochodów przedstawia się następująco:

  • dochody własne - 1 968 244,79 zł - 26,6%

  • subwencje z MF - 3 401 934,00 zł - 46,0%

  • dotacje - 2 022 939,82 zł - 27,4%.

Wydatki budżetowe zostały zrealizowane w kwocie 7 570 056,86 zł, co stanowi 94% planu rocznego. Struktura budżetu przedstawia się następująco:

  • wydatki bieżące stanowią 81,5% wydatków ogółem

  • wydatki majątkowe stanowią 18,5% wszystkich wydatków.

Wydatki bieżące zostały zrealizowane w kwocie 6 170 161,87 zł (95% planu), a inwestycyjne w kwocie 1 399 894,99 zł (90,4% planu).

Planowane rozchody zawierały spłaty zaciągniętych kredytów i pożyczek długoterminowych. Do końca roku spłacono 524 979,78 zł. Wskaźnik spłat kredytów i pożyczek do wykonanych dochodów w 2006 r. wyniósł 7,1% (górna dopuszczalna granica 15%).

Zadłużenie gminy na dzień 31.12.2006 r. wynosiło 1 672 410,87 zł. Wskaźnik zadłużenia gminy do wykonanych w 2006 r. dochodów wyniósł 22,65 (ustawa o finansach publicznych dopuszcza do 60%).

Pan przewodniczący podziękował pani Skarbnik za przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu gminy Korycin za 2006 rok i poprosił panią Dorotę Wiesławską - Dyrektor Przedszkola w Korycinie o przedstawienie sprawozdania z działalności przedszkola w 2006 roku.

Pani Wiesławska powiedziała, ze przedszkole zatrudnia 4-osobową wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną i jednego pracownika obsługi. Zatrudniona jest również katechetka w wymiarze 3 godzin tygodniowo, logopeda - 4 godziny tygodniowo. Chętne dzieci korzystają z odpłatnych zajęć z jęz. angielskiego 2 razy w tygodniu po 30 min.) i tańca towarzyskiego (1 raz w tygodniu przez 45 min.). W ramach godzin ponadwymiarowych są prowadzone zajęcia rytmiczne dla wszystkich dzieci (1 raz w tygodniu przez 30 min.). Przedszkole czynne jest codziennie oprócz dni ustawowo wolnych od pracy od godz. 7.30 do 15.30. Czas pracy oddziałów dzieci 6-letnich podyktowany jest dowożeniem. Progi przedszkola w czerwcu 2006r. opuściło 43 absolwentów. Pierwszego września rozpoczęło roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne 32 dzieci 6-letnich i jedno dziecko 7-letnie odroczone opinią poradni pedagogiczno - psychologicznej. Do oddziału maluchów zgłosiło się 24 dzieci.

Cała społeczność przedszkola przez cały rok czynnie uczestniczyła w życiu naszej gminy, godnie reprezentowała gminę i swoją placówkę w powiecie i województwie, gdzie mamy swoich laureatów w różnych konkursach. Współpracowaliśmy ze wszystkimi instytucjami użyteczności społecznej pomagając w pracach komisji konkursowych podczas imprez gminnych i środowiskowych włączając nie tylko pracowników i dzieci z przedszkola, ale również ośrodki przedszkolne istniejące na terenie naszej gminy. W chwili obecnej jest ich 4, uczęszcza do nich razem 42 dzieci w wieku 3-5 lat.

W 2006 roku wszystkie przedszkolaki korzystały z dożywiania w formie obiadów. Ponad 60% przedszkolaków miało obiady opłacone ze środków GOPS. Pozostałe dzieci ponosiły pełną odpłatność tj. 2 zł za obiad. Działalność przedszkola jest finansowana z budżetu gminy, opłaty stałej za pobyt w przedszkolu i ze środków Rady Rodziców. Z opłaty stałej, która wynosi 35 zł miesięcznie za pobyt dziecka w oddziale ośmiogodzinnym, do budżetu gminy wpłynęło 7 770 zł. Dzięki pomocy GOPS została doposażona stołówka przedszkolna w niezbędne naczynia i meble, wykonano bufet do wydawania posiłków, zakupiono lodówkę i kuchenkę gazowo - elektryczną. Budżet został wykonany w 98,15%.

Pan przewodniczący obrad podziękował Dyrektor Przedszkola w Korycinie za przedstawienie sprawozdania i porosił o zabranie głosu panią Ewę Bojarzyńską p.o. Dyrektora Zespołu Szkół w Korycinie i przedstawienie sprawozdania z pracy Zespołu Szkół w 2006 roku.

Pani Bojarzyńska przypomniała państwu radnym, że Zespół Szkół w Korycinie powstał na mocy uchwały Rady Gminy Korycin i swoją działalność rozpoczął 1 września 2002 roku. W skład Zespołu wchodzi Szkoła Podstawowa im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego oraz Gimnazjum im. „Solidarności” w Korycinie. W szkole podstawowej na dzień 1 września 2006 r. zatrudnionych było 28 nauczycieli, w 12 oddziałach uczyło się 238 uczniów. W gimnazjum pracowało 21 nauczycieli, w 6 oddziałach uczyło się 141 uczniów. Zespół Szkół posiada 34,6 etatów dydaktycznych i 7 etatów pracowników administracji i obsługi. Z dożywiania korzystało 213 uczniów SP i 110 uczniów gimnazjum. Łącznie z obiadów korzystało 85% wszystkich uczniów. Dofinansowanie wyżywienia z opieki społecznej objęło 70% wszystkich uczniów szkoły.

Zespół Szkół w Korycinie dysponuje bazą dydaktyczną, na którą składa się 18 sal lekcyjnych, dwie pracownie komputerowe, biblioteka z czytelnią, świetlica szkolna, stołówka, sala gimnastyczna, która jest udostępniana na potrzeby lokalnego środowiska. Około 85% uczniów było dowożonych do szkoły 3 autobusami przez prywatnego przewoźnika.

Zajęcia odbywały się zgodnie z zatwierdzonym arkuszem organizacyjnym szkoły. Dzięki dodatkowym godzinom przyznanym przez organ prowadzący możliwe było prowadzenie dla uczniów kół zainteresowań oraz dodatkowych zajęć z informatyki, nauka dwóch dodatkowych języków obcych: rosyjskiego i niemieckiego oraz zajęcia ruchowe. W sumie szkoła podstawowa miała 9, a gimnazjum 8 dodatkowych godzin zajęć dydaktycznych.

W szkole podstawowej nie było większych problemów wychowawczych. Zdecydowana większość uczniów była zdyscyplinowana i chętna do nauki. W gimnazjum wystąpiły trudności wychowawcze. Uczniowie otrzymywali upomnienia wychowawcy i dyrektora szkoły. W stosunku do jednego ucznia szkoła wystąpiła do policji w celu ukarania go za pobicie kolegi. Niestety nasi uczniowie piją alkohol i palą papierosy. Szczęśliwie na razie nie stwierdzono zażywania narkotyków.

Szkoła podejmowała szereg działań zachęcających uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych i przeglądach, gdzie mięliśmy swoich finalistów i laureatów.

W czerwcu 2006 roku przystąpiliśmy do realizacji dwóch projektów:

  • „Od samorządu uczniowskiego do samorządu obywatelskiego” w ramach programu Przemiany w Regionie - RITA 2006” finansowanego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, a realizowanego w Polsce przez Fundację Edukacja dla Demokracji. Projekt był adresowany do młodzieży w wieku 13-16 lat. W sierpniu 2006 r. w tygodniowych warsztatach w Korycinie wzięło udział 30 uczniów z Gimnazjum w Korycinie i Gimnazjum Nr 6 w Mołodecznie na Białorusi. W listopadzie 28 uczniów z obu szkół uczestniczyło w forum w Gimnazjum w Mołodecznie na Białorusi. Celem wszystkich działań było zapoznanie uczestników z funkcjonowaniem samorządu uczniowskiego i samorządu lokalnego, nabycie umiejętności pełnienia ról w samorządzie, pracy w grupie, pełnienia funkcji lidera, występowania na forum, wyrażania i prezentowania swoich opinii, negocjacji, zawierania kompromisów, ugruntowania przekonań obywatelskich.

  • „Nici pamięci” projekt zrealizowany przy współpracy z Sokólskim Funduszem Lokalnym. Przedsięwzięcie, które pozwoliło 50 uczniom zebrać i poznać historię oświaty na terenie Gminy Korycin. Wydana została publikacja o nakładzie 300 egzemplarzy będąca zbiorem wspomnień i relacji emerytowanych nauczycieli oraz byłych uczniów.

W miesiącu grudniu wydaliśmy również folder z informacją na temat naszego gimnazjum.

Efekty pracy szkoły podstawowej podlegały weryfikacji w postaci zewnętrznego sprawdzianu. W roku 2006 uczniowie VI-tych klas szkoły podstawowej w sprawdzianie kończącym klasę szóstą na 40 możliwych do uzyskania punktów uzyskali średnio 23,19 punktów, co stanowi 57,97% punktów. Średnia powiatowa wyniosła 25,16 pkt, co stanowi 62,90%. Efekty pracy gimnazjum podlegają weryfikacji w postaci egzaminu gimnazjalnego. W roku 2006 uczniowie III klas w egzaminie gimnazjalnym w części humanistycznej uzyskali średnio 33,36 pkt (średnia powiatowa - 31,74), a w części matematyczno-przyrodniczej 24,23 pkt (średnia powiatowa - 23,87). Uzyskany wynik kolejny rok z rzędu jest lepszy od średniej powiatowej, co świadczy o dobrym przygotowaniu naszych uczniów.

Zespół Szkół aktywnie włączał się we wszystkie przedsięwzięcia gminne: Dni Korycina, Ogólnopolskie Dni Truskawki, Półmaraton Mleczny. Współpracował z instytucjami gminnymi, czy patronem gimnazjum Związkiem Zawodowym NSZZ „Solidarność”.

Pan przewodniczący podziękował pani Dyrektor Zespołu Szkół w Korycinie za złożenie sprawozdania z jego działalności i poprosił o zabranie głosu panią Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie panią Elżbietę Tarachanowicz i przedstawienie sprawozdania z działalności jej jednostki.

Pani Tarachanowicz przypomniała państwu radnym, że przedmiotem działania Gminnego Ośrodka pomocy Społecznej w Korycinie jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Ośrodek realizuje zadania własne gminy i zadania zlecone gminie w zakresie pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, prowadzi postępowanie wobec osób zobowiązanych do świadczenia alimentacyjnego i przyznawanie zaliczek alimentacyjnych.

W 2006 r. na realizację zadań z pomocy społecznej zostały przeznaczone środki:

  • na zadania własne gminy w kwocie 466 009 zł, w tym dotacja z budżetu państwa na realizację zadań własnych gminy w wysokości 386 009 zł,

  • dotacja celowa z budżetu państwa na realizację zadań zleconych gminie w wysokości 404 576 zł.

W ubiegłym roku pomocą społeczną objętych było 251 rodzin (1022 osób w tych rodzinach) tj.

  • zasiłek stały został przyznany 9 osobom, w tym 8 osobom samotnie gospodarującym i 1 osobie pozostającej w rodzinie w łącznej kwocie 34 309 zł (87 świadczeń),

  • zasiłki okresowe przyznano 58 rodzinom, łącznie wypłacono 574 świadczenia w kwocie 106 812 zł,

  • składki na ubezpieczenia zdrowotne były opłacane za 8 osób otrzymujących zasiłki stałe (81 składek należnych) w łącznej kwocie 3 011 zł,

  • zasiłki celowe zostały przyznane 53 rodzinom na łączną kwotę 9 997 zł, w tym: na zakup odzieży 2 rodzinom w kwocie 1000 zł, na zakup opału 20 osobom samotnie gospodarującym i 3 rodzinom w kwocie 7 100 zł, na leczenie 4 rodzinom w kwocie 1 797 zł, dofinansowanie zakupu sprzętu gospodarstwa domowego 1 rodzinie w kwocie 100 zł.

W ubiegłym roku 290 rodzin skorzystało z pomocy w postaci pracy socjalnej tj. pomocy w załatwianiu spraw urzędowych i innych ważnych spraw bytowych oraz w utrzymaniu kontaktu z otoczeniem.

Realizowaliśmy program wieloletni „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”, który jest przewidziany na lata 2006 - 2009. Celem tego programu jest:

  • wsparcie gmin w wypełnianiu zadań własnych o charakterze obowiązkowym w zakresie dożywiania dzieci oraz zapewnienie posiłku osobom jego pozbawionym, ze szczególnym uwzględnieniem osób z terenów objętych wysokim poziomem bezrobocia i ze środowisk wiejskich,

  • długofalowe działanie w zakresie poprawy stanu zdrowia dzieci i młodzieży poprzez ograniczenie zjawiska niedożywienia,

  • upowszechnienie zdrowego stylu życia,

  • poprawa poziomu życia osób i rodzin o niskich dochodach, rozwój w gminach bazy żywieniowej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci i młodzieży.

W ramach programu są realizowane działania dotyczące w szczególności zapewnienia pomocy w zakresie dożywiania dzieciom do 7 roku życia, uczniom do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej oraz osobom samotnym, w podeszłym wieku, chorym lub niepełnosprawnym w formie posiłku, świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych.

Ogólna liczba osób objętych tą forma pomocy - 525, w tym:

  • osoby korzystające z posiłków - 405,

  • osoby otrzymujące zasiłek celowy na zakup żywności i posiłku - 120,

  • doposażenie punktów wydawania posiłków - 2 punkty w kwocie 30 000 zł.

Ogólny koszt programu ogółem wyniósł 342 200 zł, w tym koszt posiłków - 234 720 zł, zasiłki celowe - 84 480 zł. Środki finansowe przeznaczone na ten cel pochodziły ze środków własnych - 70 000 zł i dotacji z budżetu państwa 279 200 zł.

Kolejny program dotyczył pomocy dla gospodarstw rolnych w celu złagodzenia skutków suszy. Pomocy udzielano na wniosek rolnika i wydano w tej sprawie 302 decyzje, w tym 2 decyzje wynikające z Postanowienia Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku dotyczące rolników z innej gminy i 27 decyzji odmawiających przyznania zasiłku celowego w związku z suszą w 2006 roku z powodu nie spełnienia przesłanek wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów. 17 rolników złożyło odwołanie do SKO w Białymstoku podnosząc fakt, że komisja nie oszacowała strat w uprawach zbożowych, które były już skoszone. Tą formą pomocy objęto 273 rodziny rolnicze i wypłacono zasiłki celowe w łącznej kwocie 367 256 zł.

W 2006 r. środki na realizację świadczeń rodzinnych wyniosły 831 923 zł i zostały one przyznane 287 rodzinom.

W lutym 2006 roku wspólnie z Klubem Honorowych Dawców Krwi „Dar życia” w Korycinie zorganizowaliśmy III Bal Honorowych Dawców Krwi w Korycinie. W ramach współpracy z Wydziałem Zdrowia Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Starostwa Powiatowego w Sokółce kilkakrotnie ogłaszaliśmy zapisy na bezpłatne profilaktyczne badania mammograficzne dla kobiet w wieku 50-69 lat. W lutym wspólnie z GOKSiT w Korycinie zorganizowaliśmy drugi zimowy plener malarski w gminie Korycin. W lipcu ur. zorganizowaliśmy 4-dniową wycieczkę integracyjną Licheń - Karpacz - Praga dla osób niepełnosprawnych i ich opiekunów, która była dofinansowana ze środków PFRON. Celem tej imprezy było kształtowanie prawidłowych relacji społecznych, integracja rodzin, wymiana doświadczeń, wzajemna pomoc, nabycie nowych wartości oraz inne spojrzenie na własną niepełnosprawność. Wspólny pobyt na wycieczce uczył tolerancji i dał szansę na poznawanie nowych i ciekawych miejsc. W sierpniu 2006 r. w ramach realizacji Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wysłaliśmy 4 dzieci z rodzin wielodzietnych i niepełnych na letni wypoczynek do Jastarni, organizowany przez Stowarzyszenie „Droga”. Ponadto Stowarzyszenie objęło rodziny tych dzieci roczną opieką: dzieci otrzymały wyprawki szkolne, paczki świąteczne z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Świąt Wielkanocnych, miały zorganizowane spotkanie ze św. Mikołajem w Hotelu „Gołębiewski”, natomiast rodziny otrzymały paczki żywnościowe z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy oraz kurczaki hodowlane (po 15-20 sztuk na rodzinę).

Realizowaliśmy również w ścisłej współpracy z Polskim Komitetem Pomocy Społecznej Europejski Program Pomocy Żywnościowej PEAD, którego celem było przekazanie produktów żywnościowych osobom i rodzinom najbardziej potrzebującym. Wydaliśmy:

  • ser topiony - 120 kg,

  • ser żółty - 137,20 kg,

  • mleko - 1440 litrów,

  • mąka - 620 kg,

  • makaron - 480 kg,

  • ryż - 380 kg,

  • cukier - 200 kg.

Ogółem tę pomoc otrzymało 228 osób.

W następnej kolejności głos zabrał pan Michał Drewnowski - Dyrektor GOKSiT w Korycinie, który powiedział, że GOKSiT wraz z Biblioteką Publiczną w Korycinie realizowały swoją działalność w oparciu o zadania wynikające ze statutu, bazę lokalową i sprzętową oraz potrzeby związane z promocją działań społeczności lokalnej i Gminy Korycin. Zadania realizowane były w oparciu o stałe formy pracy tj. organizowanie działalności zespołów artystycznych i działalności sportowo - rekreacyjnej oraz organizację imprez kulturalnych, turystycznych i rozrywkowych. W 2006 roku współpracowaliśmy z Zespołem Szkół w Korycinie, Przedszkolem, pracownikami Urzędu Gminy, GOPS, OSP, Policją, Parafią w Korycinie, ośrodkami kultury z gmin sąsiednich, WOAK i Podlaskim Stowarzyszeniem Twórców Ludowych, PZU w Sokółce, Podlaskim Stowarzyszeniem LZS, Starostwem Powiatowym, Towarzystwem Zapobiegania Tonięciom i Ratowania Tonących z siedzibą w Supraślu oraz mieszkańcami naszej gminy. Uzyskaliśmy przychylność sponsorów przy realizacji Dni Korycina, Półmaratonie Mlecznym i wielu innych mniejszych imprezach.

Do stałych i cyklicznych form pracy w GOKSiT należy:

  • chór seniora „EPOKA”,

  • młodzieżowy zespół wokalno - teatralny,

  • nauka gry na pianinie,

  • nauka gry na gitarze,

  • zespół instrumentalny,

  • dziecięcy zespół tańca współczesnego „KORA”,

  • zespół piłki siatkowej,

  • zespół piłki nożnej seniorów UKS „SPARTA”,

  • ogólnorozwojowe zajęcia sportowe,

  • zajęcia na basenie,

  • zajęcia sportowo - rekreacyjne w okresie zimowym,

  • zajęcia karate,

  • nauka języka angielskiego.

W ramach Programu „Działaj Lokalnie V” Polsko - Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Fundację Filantropii w Polsce otrzymaliśmy dofinansowanie projektu „Zabawa, Sport i Zdrowie” w wysokości 3 000 zł. Otrzymaliśmy również dofinansowanie Półmaratonu Mlecznego Korycin - Janów - Korycin w wysokości 5 000 zł przyznane przez Urząd Marszałkowski.

Jako ostatnia głos zabrała pani Ewa Prokop - Kierownik Biblioteki Publicznej w Korycinie i przedstawiła państwu radnym sprawozdanie z działalności swojej jednostki w 2006 roku. Powiedziała, że biblioteka publiczna działa na terenie gminy Korycin, nie prowadzi filii bibliotecznej ani punktów bibliotecznych. Swoje zbiory udostępnia mieszkańcom gminy. Gromadzi książki, czasopisma, jak również inne materiały piśmienne ukazujące się na terenie gminy: dokumenty życia społecznego, foldery, gazetki szkolne, biuletyny, artykuły prasowe, płyty CD itp. Biblioteka Publiczna Gminy Korycin jest jedyną biblioteką samorządową na terenie i działa w strukturach Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie.

W roku 2006 znacznie powiększył się księgozbiór - o 973 woluminów (więcej o 580 niż roku 2005), w tym:

  • 153 wol. - zakupiono ze środków samorządowych

  • 247 wol. - dotacja Ministerstwa Kultury

  • 100 wol. - dar (książki z Biblioteki WSFiZ w Białymstoku)

  • 365 wol. - dar (książki, podręczniki z kasetami do nauki języka angielskiego i niemieckiego z Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie).

Był to największy wpływ nowych książek w skali roku w historii biblioteki.

Spadła liczba czytelników i wypożyczeń w porównaniu do roku 2005 tj.

  • czytelnicy spadek - 51 mniej

  • czytelnicy do lat 15: - 40 mniej

  • pozostałe grupy czytelników są na tym samym poziomie, co w roku 2005,

  • wypożyczenia spadek: 582 mniej

  • odwiedziny w bibliotece: 283 mniej

  • odwiedziny w czytelni: 1863 mniej

  • udzielonych informacji: 128 mniej

Biblioteka posiada 4 stanowiska komputerowe, 2 drukarki. Korzysta z programu MAK do wpisywania książek. W 2006 roku skatalogowano komputerowo około 1000 książek.

Pan przewodniczący podziękował pani Prokop za przedstawienie sprawozdania z działalności biblioteki publicznej i dodał, że to było już ostatnie sprawozdanie. Posiadamy już pełny obraz działalności gminy Korycin w 2006 roku i możemy powiedzieć, że działo się dużo dobrego, a budżet został wykonany prawidłowo i zgodnie z jego założeniami.

Pan przewodniczący otworzył dyskusję, w trakcie której państwo radni pytali kierowników jednostek organizacyjnych gminy m.in o jakość i koszt obiadów w Zespole Szkół, o to, jak radzi sobie nowy przewoźnik zajmujący się dowozem dzieci do szkół, o ilość środków finansowych przeznaczonych na pomoc dla mieszkańców gminy z ośrodka pomocy społecznej czy też o źródła, z których są pozyskiwane dodatkowe środki finansowe dla GOKSiT w Korycinie?

Kierownicy poszczególnych jednostek w sposób wyczerpujący odpowiedzieli na wszystkie pytania państwa radnych.

Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.


UCHWAŁA NR V/36/07 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 18 kwietnia 2007 r.

w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Pan przewodniczący serdecznie pogratulował panu Wójtowi uzyskania absolutorium za prawidłowe kierowanie gminą, za kreowanie jej wizerunku oraz podziękował wszystkim, którzy się do sukcesów gminy Korycin przyczynili.

Pan Wójt podziękował za uznanie stwierdzając jednocześnie, że absolutorium jest to generalna ocena pracy wszystkich samorządowców w minionym roku i to, że gmina Korycin rozwija się wspaniale to zasługa wszystkich pracowników, na których prawo samorządu się opiera. Jest jeszcze wiele rzeczy do zrobienia i wiele przed nami, ale mamy również czym się pochwalić. Jeszcze raz serdecznie dziękuję wszystkim swoim pracownikom za trud i pomoc, a państwu radnym za docenienie naszych wspólnych wysiłków.

Pan przewodniczący zarządził 15 minut przerwy.

Wznowiono obrady.

Ad.8/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy przyjmie sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Gospodarki i Budżetu za 2006 rok. Co prawda były to Komisje działające w poprzedniej IV kadencji Rady Gminy, jednak informacyjnie zgodnie ze Statutem Gminy Korycin Rada Gminy winna rozpatrzyć w/w sprawozdania, które państwo radni wcześniej otrzymali.

Każda z Komisji odbyła po dwa posiedzenia, a z racji, że był to koniec IV kadencji, nie wszystkie planowane posiedzenia odbyły się.

Dyskusji i pytań ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy zapoznała się z w/w sprawozdaniami i nie wniosła do nich uwag i zastrzeżeń.

Ad.9/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się ze sprawozdaniem z działalności Komendanta Powiatowego Policji w Sokółce oraz z informacją o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego za rok 2006.

O zabranie głosu proszę pana Stanisława Małachwieja Zastępcę Komendanta Powiatowego Policji w Sokółce.

Pan Małachwiej na początku pogratulował panu Wójtowi ponownego wyboru na Wójta Gminy Korycin, bo widzi go pierwszy raz od czasu wyborów i dodał, że współpraca między Komendą Powiatową Policji a Gminą Korycin zawsze układała się dobrze i wyraził nadzieję, że tak będzie nadal.

W 2006 roku Komenda Powiatowa Policji w Sokółce zadania z zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego realizowała w oparciu o opracowane w roku 2005 programy operacyjne, a mianowicie;

  • rzeczywista poprawa stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego,

  • podniesienie sprawności działania policji poprzez usprawnienie zarządzania zasobami i informacją,

  • poprawa wizerunku policji w społeczeństwie i wzrost zaufania społecznego do policji,

  • doskonalenie zwalczania przestępczości kryminalnej i gospodarczej,

  • poprawa funkcjonowania służb ruchu drogowego,

  • doskonalenie służb prewencyjnych,

  • zapobieganie patologiom społecznym,,

  • poprawa poziomu satysfakcji policjantów z pracy w policji.

W zakresie zwalczania przestępczości kryminalnej i gospodarczej w roku 2006 wszczęto ogółem 1476 śledztw i dochodzeń, o 210 mniej niż w roku 2005. Stwierdzono w sumie 1590 przestępstw, z tego wynikiem pozytywnym zakończono 1313 z nich uzyskując, pomimo spadku ilości przestępstw o około 15%, wskaźnik wykrywalności na poziomie 81,8%, praktycznie takim samym, jak w roku 2005. Zanotowany spadek dynamiki przestępczości ogólnej jest z jednej strony spowodowany skutecznością działań policji, z drugiej migracją młodych ludzi na zachód w poszukiwaniu pracy.

Podobnie jak w latach ubiegłych, tak również w roku 2006 nasze działania ukierunkowane były głównie na ograniczenie tzw. przestępczości pospolitej, a więc tej, która w odczuciu społeczności lokalnej jest najbardziej dokuczliwa i kształtuje opinię o poczuciu bezpieczeństwa i porządku publicznego. Jest to przede wszystkim przestępczość przeciwko życiu i zdrowiu oraz przeciwko mieniu. W obu tych kategoriach zanotowaliśmy znaczne osiągnięcia, zanotowano o 10% mniej przestępstw stwierdzonych w porównaniu do roku 2005, przy jednoczesnym wzroście naszej skuteczności wykrywczej z 83,3% do 86,4%. Przestępczość przeciwko życiu i zdrowiu osiągnęła praktycznie poziom roku 2004, kiedy to zanotowano najmniej przestępstw tego typu poczynając od roku 2000.

W roku 2006 zanotowano 498 przestępstw stwierdzonych przeciwko mieniu czyli o 40 mniej niż w roku 2005. Pomimo spadku dynamiki przestępstw stwierdzono znaczny wzrost wskaźnika wykrywalności do poziomu 50,5% tj. o 6,2% większej. Większość zdarzeń dotyczących przestępstw przeciwko mieniu była wynikiem niefrasobliwości i braku dostatecznego zabezpieczenia mienia przed utratą przez ich właścicieli, często przypadkowych, popełnianych okazjonalnie. Szczególnie problem ten widoczny jest w terenie wiejskim, gdzie jest mniej służb patrolowych i gdzie drobne kradzieże i włamania zgłaszane są z opóźnieniem, niejednokrotnie po uporządkowaniu miejsca zdarzenia przez osoby pokrzywdzone. Ze względu na brak śladów na miejscu zdarzenia wielu czynności wykrywczych nie można było oprzeć na badaniach kryminalistycznych.

W zakresie funkcjonowania służb ruchu drogowego w roku 2006 zanotowano ogółem 86 wypadków, w których zginęło 10 osób, a 117 zostało rannych. Tak korzystnych danych nie zanotowano od 2000 roku. Wzrosła jedynie ilość kolizji o 93, z 682 w roku 2005 do 775 w roku 2006. Te korzystne tendencje nastąpiły pomimo znacznego wzrostu ilości pojazdów przekraczających drogowe przejście graniczne w Kuźnicy i dużego nasilenia ruchu na drodze krajowej nr 8 oraz ruchu lokalnego. Średnio każdego dnia funkcjonariusze tut. KPP obsługiwali 2 zdarzenia drogowe. W dalszym ciągu główną przyczyną zaistniałych zdarzeń pozostaje przekraczanie dopuszczalnej prędkości przez kierujących oraz coraz częściej nietrzeźwość kierujących. Nie bez znaczenia pozostaje stale pogarszający się stan dróg oraz brak obwodnic, jak również brawura i lekkomyślność uczestników ruchu drogowego.

W roku 2006 ujawnionych zostało w skali całej jednostki 492 nietrzeźwych kierujących tj. o 20,4% mniej niż w roku 2005, jednak skala tego problemu pozostaje bardzo wysoka. Służby ruchu drogowego w roku 2006 ujawniły ogółem 11 523 wykroczeń, w 3404 przypadkach nałożone zostały mandaty karne, 8119 osób pouczono. Zatrzymano też 984 dowodów rejestracyjnych i 148 praw jazdy. Zdecydowana większość kierujących ukarana została za przekraczanie dozwolonej prędkości jazdy.

Na terenie działania KPP Sokółka prowadzone są różne programy prewencyjne. W ramach ich realizacji prowadzone były spotkania policjantów z kadrą pedagogiczną, rodzicami i uczniami wszystkich szkół występujących w podległym rejonie. Tematami spotkań były zagadnienia z zakresu prewencji kryminalnej, odpowiedzialności nieletnich za czyny karalne, bezpiecznej drogi do szkoły, bezpieczeństwa w czasie wakacji i przy pracach polowych oraz zagrożenia, jakie ze sobą niesieni alkoholizm i narkomania, zagrożeń związanych z samodzielnym pobytem dziecka w różnych miejscach jak i kontaktach z obcymi osobami, zasad bezpiecznej zabawy z psem oraz zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Opis zjawisk patologicznych występujących wśród dzieci, młodzieży i w rodzinie:

Alkoholizm - Rejon działania KPP w Sokółce jest to teren dotkniętym bezrobociem, które jest czynnikiem stresującym i powoduje, że ludzie nie mogąc poradzić sobie z trudnościami dnia codziennego, sięgają po kieliszek. Nieletni widząc pijanych rodziców często starają się ich naśladować. W 2006 roku ujawniono 34 nieletnich będących pod wpływem alkoholu ( 5 dziewcząt i 29 chłopców). Każdorazowo powiadamiano o tym sąd rodzinny oraz prokuraturę, a także prowadzono czynności sprawdzające w kierunku rozpijania małoletniego i wychowania w trzeźwości.

Narkomania - zagrożenie tym zjawiskiem z roku na rok narasta. Funkcjonariusze ds. Nieletnich stale prowadzą rozpoznanie zagrożenia narkomanią wśród młodzieży, współpracując w tym zakresie ze szkołami. Prowadzone są pogadanki z uczniami oraz z rodzicami na temat szkodliwości zażywania środków odurzających oraz wynikających z tego skutków prawnych, omawiane sposoby rozpoznania osoby będącej pod działaniem środka odurzającego oraz na co powinni zwracać uwagę rodzice i nauczyciele w przypadku podejrzeń o kontakt dziecka ze środkami odurzającymi. W minionym roku stwierdzono 24 czyny z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.

Przemoc w rodzinie - w 2006 roku kontynuowane były działania zapobiegające przemocy w rodzinie w ramach procedury „Niebieska Karta”. W omawianym okresie policjanci przeprowadzili ogółem 1595 interwencji domowych. Spośród ogółu przeprowadzonych interwencji 203 dotyczyło przemocy w rodzinie. Ogólna liczba ofiar przemocy w rodzinie - 444, liczba sprawców będących pod wpływem alkoholu 176. Ogółem w 2006 r. wszczęto 37 postępowań przygotowawczych w sprawie znęcania się nad członkiem rodziny. Zakończonych zostało 29 postępowań, w wyniku których potwierdzonych zostało 26 przypadków zaistnienia przestępstwa.

Policja jest jedną z najlepiej ocenianych instytucji w Polsce. Aż 70% respondentów w badaniach krajowych w roku 2006 dobrze ocenia pracę policji. Wśród instytucji publicznych tylko wojsko zostało lepiej ocenione od policji. Różnica ta wynosi dwa punkty procentowe. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat policja została zdecydowanie wyżej oceniona, niż instytucje wymiaru sprawiedliwości (sądy i prokuratura). Dla porównania pozytywną ocenę pracy sądów zadeklarowało 39% obywateli, zaś prokuratury 41%. Do tak korzystnego postrzegania pracy policji przyczyniła się również działalność Komendy Powiatowej Policji w Sokółce na obszarze powiatu sokólskiego.

Pan przewodniczący obrad zapytał, jak się przedstawia perspektywa budowy posterunku policji w Korycinie?

Pan Małachwiej odpowiedział, że niewiele więcej wiadomo ponad to, że planowane są nowe inwestycje budowlane w 2008 roku m.in. posterunek w Korycinie. Mogę dodać, że jego planowana obsada to 6 osób, 5 etatów + kierownik.

Pan przewodniczący Rady stwierdził, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniem z działalności Komendanta Powiatowego Policji w Sokółce oraz z informacją o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego za rok 2006 i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.

Ad.10/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się ze sprawozdaniem z realizacji Planu gospodarki odpadami dla gminy Korycin, przyjętego uchwałą Nr XIX/109/04 Rady Gminy Korycin z dnia 29 listopada 2004 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Korycin do roku 2013. Obowiązek ten wynika z art. 14 ust. 12b pkt 4 i ust. 13 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (Dz.U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251), który mówi, iż „Sprawozdania z realizacji planu gospodarki odpadami, obejmujące okres dwóch lat kalendarzowych, według stanu na dzień 31 grudnia roku kończącego ten okres, zwany dalej „okresem sprawozdawczym” przygotowują - organ wykonawczy gminy - z realizacji planu gminnego.

„Sprawozdanie z realizacji planu gminnego organ wykonawczy gminy przedkłada radzie gminy i zarządowi powiatu w terminie do dnia 31 marca po upływie okresu sprawozdawczego”.

Powyższe sprawozdanie liczy 45 stron i jest do wglądu w Urzędzie Gminy i tu na sali obrad.

Uprzejmie proszę o zabranie głosu przez pana Wójta i streszczenie w/w sprawozdania.

Pan Wójt powiedział, że gmina Korycin jest gminą typowo rolniczą i na jej terenie nie ma zakładów produkujących odpady przemysłowe, największą grupą odpadów są więc odpady komunalne, związane z codzienną egzystencją człowieka. System gospodarowania odpadami jest realizowany w oparciu o Związek Gmin „Kumiałka - Biebrza” z siedzibą w Korycinie, który tworzą gminy Janów, Korycin i Suchowola. Gospodarka odpadami w gminie oparta jest o selektywną zbiórkę odpadów, która realizowana jest poprzez system worków przeznaczonych do selektywnego gromadzenia odpadów z podziałem na szkło, plastik, makulaturę i puszki aluminiowe. Selektywnie zgromadzone odpady przekazywane są do zakładu recyklingu w Dolistowie, a zmieszane odpady typu komunalnego trafiają na międzygminne składowisko odpadów komunalnych w Janowie.

Plan gospodarki odpadami dla gminy Korycin wyznaczył następujące cele na lata 2004 - 2007, które miały zostać zrealizowane przez Gminę:

  • objęcie zorganizowaną zbiórką odpadów wszystkich mieszkańców gminy,

  • deponowanie na składowiskach nie więcej niż 76% wytworzonych odpadów komunalnych,

  • skierowanie w roku 2007 na składowiska do 83% (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,

  • osiągnięcie w roku 2007 zakładanych limitów odzysku i recyklingu poszczególnych odpadów opakowaniowych:

- opakowania z papieru i tektury - 45%

- opakowania ze szkła - 35%

- opakowania z tworzyw sztucznych - 22%

- opakowania ze stali - 35%

- opakowania wielomateriałowe - 20%

  • osiągnięcie w roku 2007 zakładanych limitów odzysku i recyklingu poszczególnych odpadów:

- odpady wielogabarytowe - 26%

- odpady budowlane - 20%

- odpady niebezpieczne (z grupy odpadów komunalnych) - 22%.

Co prawda żaden z wymienionych wyżej celów nie został całkowicie osiągnięty do dnia 31 grudnia 2006 roku, to ilość zebranych na terenie gminy Korycin odpadów przekazanych do odzysku i recyklingu systematycznie wzrasta w kolejnych latach.

Na podstawie analizy informacji zebranych podczas opracowywania sprawozdania można stwierdzić, że Plan gospodarki odpadami dla gminy Korycin wymaga aktualizacji. Ponieważ najważniejszą przyczyną nie realizowania planu gospodarki odpadami w pełnym zakresie jest brak odpowiednich środków finansowych, należy dostosować zadania wyznaczone przez w/w plan do realnych możliwości ich realizacji przez gminę, jednocześnie pamiętając o nałożonych na gminę obowiązkach wynikających z obowiązującego w Polsce prawa w zakresie ochrony środowiska i gospodarki odpadami.

Pan przewodniczący podziękował Wójtowi za przedstawienie sprawozdania z wykonania Planu gospodarki odpadami dla gminy Korycin i stwierdził, że Rada nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.

Ad.11/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie upoważnienia Wójta Gminy Korycin do zaciągania zobowiązań finansowych związanych z realizacją projektu „Nasza Szkoła. Opracowanie i wdrożenie programów rozwoju szkół Polski Wschodniej” oraz do podpisania umowy na realizację projektu na kwotę 110 tys.zł.

Projekt uchwały został państwu radnym rozdany przed rozpoczęciem obrad sesyjnych.

O uzasadnienie w/w projektu uchwały proszę panią Skarbnik.

Pani Skarbnik powiedziała, że upoważnienie dotyczy pieniędzy przyznanych Zespołowi Szkół w kwocie 110 tys.zł, do dysponowania którymi upoważnienie ogólne zawarte jest w uchwale budżetowej, natomiast instytucja prowadząca i nadzorująca powyższy Program chce upoważnień szczegółowych, stąd projekt dzisiejszej uchwały.

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie udzielenia upoważnienia Wójtowi Gminy do zaciągania zobowiązań finansowych związanych z realizacją Projektu: „Nasza Szkoła. Opracowanie i wdrożenie programów rozwoju szkół Polski Wschodniej”.


UCHWAŁA NR V/37/07 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 18 kwietnia 2007 r.

w sprawie udzielenia upoważnienia Wójtowi Gminy do zaciągania zobowiązań finansowych związanych z realizacją Projektu: „Nasza Szkoła. Opracowanie i wdrożenie programów rozwoju szkół Polski Wschodniej”


stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.12/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.

Poinformował jednocześnie, iż w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje radnych w formie pisemnej.

Radny Antoni Pakuła sygnalizował, że koło miejsc, gdzie kiedyś stały kontenery KP-7 są nadal wyrzucane śmieci, jest brudno i źle to wygląda.

Wójt powiedział, że rzeczywiście jest to problem, ale wywołany przez samych mieszkańców, ponieważ najpierw to oni wyrzucali śmieci w tych miejscach, a potem podpatrzyli to przejeżdżający drogą i teraz to oni zaśmiecają nasze wsie.

Radny Stanisław Krutul poprosił, żeby zająć się dzikim wysypiskiem w Krukowszczyźnie.

Pan Wójt powiedział, że jest już zamówiony do jego uporządkowania kompaktor, a za około 2 lata zostanie ono zlikwidowane. Dodał również, że Związek Gmin „Kumiałka - Biebrza” składa wniosek do WFOŚiGW w Białymstoku o dofinansowanie zakupu nowej śmieciarki, ponieważ mamy poważny problem z cyklicznym odbiorem śmieci, ponieważ samochód jest stary i często się psuje.

Radny Antoni Małyszko sugerował wymianę tablic z nazwami miejscowości, ponieważ są bardzo zniszczone, szczególnie w miejscowości Popiołówka.

Pan Wójt odpowiedział, że cały czas staramy się te tablice wymieniać na nowe, ale nie jesteśmy w stanie wymienić ich wszystkich na raz.

Radny Czesław Radulski zapytał, co słychać w sprawie kompleksowej modernizacji dróg w gminie Korycin?

Pan Wójt odpowiedział, że wszystko jest w trakcie zamykania dokumentacji, a reszta w trakcie negocjacji z Brukselą. Dyrektor Ołdakowski z Urzędu Marszałkowskiego mówił, że pod koniec roku powinny być przyjmowane pierwsze wnioski w tej sprawie, ale konkretnie nic nie wiadomo, ponieważ są przepychanki o władze i nowe wybory do sejmiku województwa.

Ad.13/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił państwa radnych, a także wszystkie osoby obecne na sali obrad, o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.

Państwo radni ani inni goście obecni na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.

Ad.14/ Wobec wyczerpania porządku dziennego V Sesji Rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.

Na tym protokół z obrad V Sesji Rady Gminy Korycin zakończono.

Protokołowała:
Ewa Michnowicz

Przewodniczący Rady
Józef Gliński

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2007-06-13

Data modyfikacji: 2007-07-11

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2007-06-13