Prot. z posiedz. VI kad.Kom.Gosp.i Bud.oraz Kom. Rew.2011r.

PROTOKÓŁ
ze wspólnego posiedzenia w szóstej kadencji Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin, odbytego dnia 1 sierpnia 2011 roku (poniedziałek) w godz. 9.00 – 11.00 w siedzibie Urzędu Gminy Korycin przy ulicy Knyszyńskiej 2a
 
 
 
W posiedzeniu udział wzięło 10 członków Komisji, w tym:
Komisji Gospodarki i Budżetu wszyscy członkowie w osobach:
1) pan Stanisław Krutul – przewodniczący Komisji,
2) pan Jan Bojarzyński – członek Komisji,
3) pan Kazimierz Urban – członek Komisji,
4) pan Adam Bielawski – członek Komisji,
5) pan Antoni Pakuła – członek Komisji,
6) pan Jarosław Radulski – członek Komisji
zgodnie z załączoną listą obecności oraz 4 członków Komisji Rewizyjnej w osobach:
1) pan Czesław Radulski – przewodniczący Komisji,
2) pan Stanisław Szubzda – członek Komisji,
3) pan Marek Brylewicz – członek Komisji,
4) pan Kazimierz Buzun – członek Komisji
zgodnie z załączoną listą obecności.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy,
2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy,
3) pan Józef Gliński – przewodniczący Rady Gminy,
4) pani Ewa Michnowicz – protokołująca przebieg posiedzenia.
Posiedzenie otworzył pan Stanisław Krutul – przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu, serdecznie witając członków obu Komisji oraz panów Wójta, Skarbnika i przewodniczącego Rady, a także protokolantkę posiedzenia. Następnie przedstawił proponowany porządek posiedzenia obu Komisji, który został przyjęty jednogłośnie (10 głosów „za”) i przedstawia się następująco:
  1. Przyjęcie protokołu przez Komisję Rewizyjną z posiedzenia odbytego dnia 9 maja 2011 roku.
  2. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia przez Komisję Gospodarki i Budżetu, odbytego dnia 17 grudnia 2010 roku (Komisja Rewizyjna w/w protokół przyjęła w dniu 9 maja 2011 r.).
  3. Informacja dotycząca ogłoszonych przetargów:
a)  na sprzedaż nieruchomości po byłej Szkole Podstawowej w Bombli – nie dochodzą do skutku, nikt nie zgłasza się do udziału w przetargach,
b)  na sprzedaż działek budowlanych nad zalewem – sprzedano dwie działki z pięciu proponowanych, kolejny przetarg na 11 następnych działek jest ogłoszony na 25 sierpnia 2011 roku.
  1. Przebieg i realizacja inwestycji gminnych (zakończenie przebudowy dróg powiatowych, budowy świetlicy w Bombli i innych).
  2. Informacja o wprowadzeniu przez Wodociągi Podlaskie Sp. z o.o. w Białymstoku nowej taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę z ujęć zlokalizowanych na terenie Gminy Korycin na okres od 12 sierpnia 2011 r. do 11 sierpnia 2012 r. Cena 1m3 – 1,80 zł + podatek VAT 8% = 1,94 zł (było łącznie z VAT 1,89 zł). Opłata abonamentowa w kwocie 2,00 zł + podatek VAT 8% = 2,16 zł (było łącznie 1,94 zł).
  3. Informacja o projektach uchwał Rady Gminy Korycin, które zostaną przedłożone do uchwalenia na najbliższej Sesji Rady Gminy Korycin tj.
a)  w sprawie ustalenia nowej opłaty za świadczenia przedszkola publicznego prowadzonego przez Gminę Korycin,
b)  w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2011 rok,
c)  w sprawie powołania zespołu do zaopiniowania zgłoszonych 2-ch kandydatek na ławników do Sądu Rejonowego w Sokółce, zaś do końca października br. musimy podjąć uchwałę w sprawie wyboru ławników,
d)  w sprawie dokonania zmian w uchwale dotyczącej przyznawania świadczeń pomocy materialnej (stypendia szkolne).
  1. Inne bieżące sprawy.
 Ad.1/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia członkowie Komisji Rewizyjnej nie wnieśli uwag i zastrzeżeń do protokołu z posiedzenia Komisji odbytego dnia 9 maja 2011 roku, zatem pan przewodniczący Komisji poinformował, że protokół został przyjęty jednogłośnie (4 głosy „za”) przez wszystkich członków Komisji w brzmieniu stanowiącym odrębny dokument.
 
 Ad.2/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia członkowie Komisji Gospodarki i Budżetu nie wnieśli uwag i zastrzeżeń do protokołu ze wspólnego posiedzenia z Komisją Rewizyjną, odbytego dnia 17 grudnia 2010 roku (Komisja Rewizyjna w/w protokół przyjęła w dniu 9 maja 2011 roku), zatem pan przewodniczący Komisji poinformował, że protokół został przyjęty jednogłośnie (6 głosów „za”) przez wszystkich członków Komisji w brzmieniu stanowiącym odrębny dokument.
 
 Ad.3/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia głos zabrał pan Wójt i przedstawił członkom Komisji sytuację w sprawie ogłoszonych przetargów na:
a)      sprzedaż nieruchomości po byłej szkole podstawowej w Bombli – jak panowie wiecie już kilkukrotnie próbowaliśmy sprzedać ten budynek, ale przetargi wciąż nie dochodzą do skutku, ponieważ nie ma zainteresowania jego zakupem i nikt nie zgłasza się do przetargów,
b)      na sprzedaż działek budowlanych nad zalewem – do chwili obecnej sprzedano dwie działki z pięciu proponowanych, kolejny przetarg na 11 następnych działek jest ogłoszony na 25 sierpnia 2011 r.
 Wstępnie szacowaliśmy, że ze sprzedaży działek uzyskamy około 1,5 mln zł, wobec małego zainteresowania musimy zastanowić się nad wariantem zastępczym i pozyskaniem pieniędzy ze sprzedaży innego majątku gminnego. Zaproponowałem odbycie dzisiejszego posiedzenia obu Komisji, aby zapytać panów o zdanie w kwestii przygotowania do sprzedaży Domu Nauczyciela w Zabrodziu, budynku po byłym Urzędzie Gminy w Korycinie oraz Apteki w Korycinie.
Dom Nauczyciela w Zabrodziu – myślałem o sprzedaży poszczególnych mieszkań, oczywiście obecni najemcy mają prawo pierwokupu. W chwili obecnej są zajęte 3 mieszkania: przez państwa Stachelek, przez naszego pracownika Stasia Chmiela i jedną z nauczycielek Zespołu Szkół w Korycinie, oprócz tego są jeszcze dwa wolne mieszkania. My, jako Gmina chcielibyśmy zostawić sobie klasę na parterze budynku, w której odbywają się zajęcia przedszkolne. Maksymalnie możemy liczyć na około 300 tys zł z tej sprzedaży.  
            Pan Stanisław Szubzda zapytał, czy zostaną sprzedane tylko mieszkania bez gruntu, na którym stoi budynek?
            Wójt odpowiedział, że sprzedamy całość, a każdy z kupujących będzie również współwłaścicielem działki.    
Budynek, w którym mieścił się Urząd Gminy – jak wiecie w tej chwili jest on wynajęty dla państwa Ciuchna, którzy prowadzą sklep spożywczy. Myślę, że byliby zainteresowani kupnem, ale nie wiem, czy powinniśmy go sprzedać razem z parkingiem, czy też bez niego.
            Pan Józef Gliński powiedział, że w Korycinie brakuje miejsc parkingowych, a nowi właściciele mogą go zamknąć i tylko od ich dobrej woli zależy, czy nadal mieszkańcy będą mogli go używać.
            Pan Kazimierz Buzun zapytał, czy nie można podzielić działki przynależnej do tej nieruchomości i nie sprzedawać parkingu, tylko zostawić na własność Gminy?
            Skarbnik – Andrzej Waszczeniuk powiedział, że można np. ustanowić wieloletnią służebność w kwestii parkingowej, ale to obniża wartość nieruchomości.
Apteka w Korycinie – tu będzie największy problem, ponieważ w grę wchodzą kwestie społeczne – remont budynku przy udziale społeczeństwa. W tej chwili na górze jest część mieszkalna, a na dole pani Gryko prowadzi działalność gospodarczą. W tym przypadku nie ma prawa pierwokupu, musiałoby nastąpić wypowiedzenie umowy i sprzedaż w formie przetargu.
Właścicielka apteki już wcześniej pytała, czy istnieje możliwość wykupienia budynku, ponieważ przepisy dotyczące prowadzenia aptek są coraz bardziej restrykcyjne, a ona chce produkować własne leki, ale do tego celu musi rozbudować budynek.
            Radny Kazimierz Buzun zaproponował, aby przy sprzedaży zawrzeć punkt, że po kupnie np. przez 5 lat musi w tym budynku być nadal apteka i będzie to dodatkowy argument przy dyskusji z mieszkańcami.
            Radny Antoni Pakuła powiedział, że pan Wójt ma rację, że do produkcji leków jest potrzebna rozbudowa apteki, a to może zrobić tylko właściciel budynku, ale ja mam pewne obawy. Apteka i Budynek UG znajdują się w najlepszych punktach w Korycinie i nawet działki mają tu dużą wartość. W dzisiejszych czasach ludzie mają pieniądze i może przyjechać ktoś, kto kupi budynek na mieszkanie, a nie na prowadzenie apteki, a nasza aptekarka ma bardzo dobrą opinię i ludzie nie chcieliby, aby odeszła.
            Radny Czesław Radulski powiedział, że Dom Nauczyciela trzeba sprzedać, ponieważ w chwili obecnej Gmina tylko dokłada do jego utrzymania, natomiast budynek starego Urzędu Gminy musimy sprzedać wraz z miejscami parkingowymi, ponieważ inaczej nikt tego nie kupi.
            Radny Józef Gliński powiedział, że za Aptekę na pewno otrzymamy największe pieniądze, ale będzie również najwięcej dyskusji i kontrowersji, konieczne jest przeprowadzenie konsultacji społecznych, ponieważ samorząd musi mieć zgodę mieszkańców na sprzedaż.
            Wójt odpowiedział, że o konsultacjach będę myślał wtedy, kiedy otrzymam waszą zgodę na sprzedaż tych nieruchomości. Wciąż mam nadzieję, że sprzedamy działki nad zalewem, ale musimy mieć wariant zapasowy, a im wcześniej zaczniemy przygotowywać do sprzedaży inne budynki, tym będziemy się czuć bezpieczniej. 
            Skarbnik Gminy dodał, że planowane zadłużenie na koniec roku wyniesie pond 7mln zł, więc my – jako Gmina dalej zadłużać się nie powinniśmy i aby mieć pieniądze na wkład własny do rozpoczętych inwestycji musimy sprzedać majątek gminny, ponieważ zadłużenie jest już na progu bezpieczeństwa.
Wójt zapytał, jaka jest panów decyzja w powyższej sprawie, czy możemy rozpoczynać przygotowania do sprzedaży tych budynków?
Radni odpowiedzieli, że można zacząć przygotowania do sprzedaży i do konsultacji społecznych.
 
 Ad.4/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan Wójt poinformował członków Komisji o przebiegu i realizacji inwestycji gminnych tj.
- w ubiegłym tygodniu oddano do użytku wybudowaną świetlicę w Bombli, kończą się również prace przy świetlicy wiejskiej w Krukowszczyźnie,
- trwają prace przy rewitalizacji Rynku w Korycinie, dziś również mam spotkanie z wykonawcami w sprawie remontu w naszym kościele.
            Skarbnik dodał, że w dniu dzisiejszym odbył się II przetarg dotyczący ofert kredytowych, w I terminie żadna oferta nie wpłynęła, teraz mamy 2: banku z Sokółki - 7% oprocentowania w skali roku i Banku Ochrony Środowiska – 6,76% w skali roku. Planujemy zaciągnąć  kredyt w wysokości 2 mln 676 tys.zł. W chwili obecnej trwa procedura oceny ofert i w ciągu dwóch tygodni zostanie podpisana umowa z wybranym bankiem.
Dziś otrzymaliśmy również fakturę do opłacenia za świetlicę w Bombli na kwotę 889 380 zł brutto. Pomimo zwyżki VAT cena pozostała ta sama. Zdecydowanie większy problem z VAT-em ma wykonawca projektu pn. „Zabytki Królewskiego Korycina”, ponieważ gdy rozpoczynaliśmy prace stawka podatku na remont zabytków wynosiła 0%, w chwili obecnej jest to 23%.   
            Radny Stanisław Krutul zapytał, dlaczego tak wolno przebiega malowanie ścian w kościele?
            Wójt odpowiedział, że mamy problem z ustaleniem właściwej kolorystyki. Wcześniej odkryto, że kościół malowano trzema kolorami, potem okazało się, że lamperie były w kolorze ciemnogranatowym. Dzisiejsze spotkanie ma zamknąć temat kolorystyki i stylu okien witrażowych. Według nas prace przy malowaniu posuwają się do przodu zbyt wolno, ale wykonawca twierdzi, że to z powodu braku decyzji w sprawie koloru ścian.
            Wójt powiedział również, że rozmawiał z Dyrektorem Pulem w sprawie planowanych modernizacji ciągu dróg powiatowych od Janowa, przez Przystawkę, Ostrą Górę i dalej – prawie 17km dróg. Najprawdopodobniej powyższą inwestycję przesuniemy na rok 2012, ponieważ w chwili obecnej dofinansowanie państwa do tzw. „schetynówek” jest dla nas niekorzystne i mamy nadzieję, że w przyszłych latach zmieni się na lepsze. W zamian myślimy o remoncie drogi Popiołówka – Bombla (około 2,5km długości).
 
 Ad.5/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan Wójt poinformował członków Komisji o wprowadzeniu przez Wodociągi Podlaskie Sp. z o.o. w Białymstoku nowej taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę z ujęć zlokalizowanych na terenie Gminy Korycin na okres od 12 sierpnia 2011 roku do 11 sierpnia 2012 roku. Cena 1m3 wody będzie wynosiła 1,80 zł + podatek VAT 8% = 1,94 zł (poprzednia cena łącznie z VAT wynosiła 1,89 zł). Opłata abonamentowa wyniesie 2,00 zł + podatek VAT 8% = 2,16 zł (poprzednio wynosiła łącznie 1,94 zł).
            Członkowie Komisji nie wnieśli uwag do proponowanych nowych stawek wody.
 
 Ad.6/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia członkowie obu Komisji zapoznali się i pozytywnie zaopiniowali następujące projekty uchwał, które zostaną przedłożone do uchwalenia na najbliższej Sesji Rady Gminy, a mianowicie:
a)      w sprawie ustalenia nowej opłaty za świadczenia przedszkola publicznego prowadzonego przez Gminę Korycin,
b)      w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2011 rok,
c)      w sprawie powołania zespołu do zaopiniowania zgłoszonych 2-ch kandydatek na ławników do Sądu Rejonowego w Sokółce, zaś do końca października br. musimy podjąć uchwałę w sprawie wyboru ławników,
d)     w sprawie dokonania zmian w uchwale dotyczącej przyznawania świadczeń pomocy materialnej (stypendia szkolne).
 
Ad.7/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan Wójt poruszył sprawę dwóch kolejnych projektów złożonych przez nas do dofinansowania z Unii Europejskiej, a mianowicie:
a)      wciąż nie mamy rozstrzygnięcia na projekt transgraniczny złożony wspólnie z Litwą, Rosją i Gminą Suchowola, ale wiem, że mamy ogromne szanse na to, aby ten projekt przeszedł,
b)      natomiast projekt napisany wspólnie z Polską Izbą Produktu Regionalnego w Warszawie dotyczący powstania klastra przeszedł ocenę formalną i poszedł dalej do oceny merytorycznej.
Pytań ze strony członków Komisji w tym temacie nie było.
 
Na tym protokół ze wspólnego posiedzenia obu Komisji zakończono.
 
 
Protokołowała:   
Ewa Michnowicz       
 
Przewodniczący Komisji
Gospodarki i Budżetu
                                                                                                          Stanisław Krutul
 
                                                                                                          Przewodniczący
                                                                                                          Komisji Rewizyjnej
                                                                                                          Czesław Radulski

Metryka strony

Udostępniający: Komisja Gospodarki i Budżetu

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2011-12-02

Data modyfikacji: 2011-12-02

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2011-12-02