Protokół ze wspólnego posiedzenia w szóstej kadencji Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej

PROTOKÓŁ
ze wspólnego posiedzenia w szóstej kadencji Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin, odbytego dnia 14 grudnia 2011 roku (środa) w godz. 10.00 – 13.00 w siedzibie Urzędu Gminy Korycin przy ulicy Knyszyńskiej 2a
 
 
 
W posiedzeniu udział wzięło 9 członków Komisji, w tym:
Komisji Gospodarki i Budżetu członkowie w osobach:
1)      pan Stanisław Krutul – przewodniczący Komisji,
2)      pan Kazimierz Urban – członek Komisji,
3)      pan Adam Bielawski – członek Komisji,
4)      pan Antoni Pakuła – członek Komisji,
5)      pan Jarosław Radulski – członek Komisji
zgodnie z załączoną listą obecności oraz 4 członków Komisji Rewizyjnej w osobach:
1)      pan Czesław Radulski – przewodniczący Komisji,
2)      pan Stanisław Szubzda – członek Komisji,
3)      pan Marek Brylewicz – członek Komisji,
4)      pan Kazimierz Buzun – członek Komisji
zgodnie z załączoną listą obecności.
Nieobecny usprawiedliwiony był pan Jan Bojarzyński – członek Komisji Gospodarki i Budżetu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1)      pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin,
2)      pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy,
3)      pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy, jednocześnie protokołująca przebieg posiedzenia.
Posiedzenie otworzył pan Stanisław Krutul – przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu, serdecznie witając członków obu Komisji oraz panów Wójta i Skarbnika oraz panią Sekretarz Gminy. Następnie przedstawił proponowany porządek posiedzenia obu Komisji, który został przyjęty jednogłośnie (9 głosów „za”) i przedstawia się następująco:
  1. Przyjęcie protokołu przez obie Komisje ze wspólnego posiedzenia odbytego dnia 1 sierpnia 2011 roku.
  2. Rozpatrzenie projektu uchwały budżetowej Gminy Korycin na 2012 rok i wydanie opinii w powyższej sprawie oraz zapoznanie się z opiniami Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie wyrażenia opinii o projekcie budżetu Gminy Korycin na 2012 rok i o projekcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2020.
  3. Zapoznanie się i zaopiniowanie projektów uchwał przedkładanych Radzie Gminy podczas obrad X Sesji w dniu 22 grudnia 2011 r. tj.
- w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych,
- w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2020,
- w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na 2012 rok,
- w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2012 rok,,
- w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2012 rok,
- w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2012 rok,
- w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Gospodarki i Budżetu na 2012 rok,
- w sprawie nadania tytułu „Zasłużony dla Gminy Korycin” Panu Jarosławowi Zygmuntowi Dworzańskiemu,
- w sprawie nadania tytułu „Zasłużony dla Gminy Korycin” Panu Mieczysławowi Kazimierzowi Baszko,
- w sprawie nadania tytułu „Zasłużony dla Gminy Korycin” Panu Danielowi Górskiemu,
- w sprawie nadania tytułu „Zasłużony dla Gminy Korycin” Panu Maciejowi Żywno.
  1. Inne bieżące sprawy, w tym wyniki ogłoszonych przetargów:
- na sprzedaż nieruchomości gminnych zabudowanych położonych w Korycinie, przy ulicy Rynek 12 i Rynek 15,
- na sprzedaż 2-ch lokali mieszkalnych w Domu Nauczyciela,
- na sprzedaż 11 działek budowlanych położonych w Korycinie, przy ulicy Słowiańskiej (w pobliżu zalewu).
 
 
Ad.1/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia członkowie obu Komisji nie wnieśli uwag i zastrzeżeń do protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji, odbytego dnia 1 sierpnia 2011 roku, zatem pan przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu poinformował, że protokół został przyjęty jednogłośnie (9 głosów „za”) przez wszystkich członków Komisji w brzmieniu stanowiącym odrębny dokument.
 
 
Ad.2/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia głos zabrał pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy i przedstawił szczegółowo projekt budżetu Gminy Korycin na 2012 rok, który został przyjęty Zarządzeniem Nr 45/2011 Wójta Gminy Korycin z dnia 14 listopada 2011 r., przekazany Regionalnej Izbie Obrachunkowej, a także wszystkim radnym Rady Gminy Korycin.
Na 2012 rok zakładamy więcej dochodów – stwierdził Skarbnik Gminy, bowiem dochody budżetu wyniosą 13 634 849,00 zł, z tego:
1)      bieżące w wysokości 9 944 271,00 zł, które stanowią 72,9% ogółu dochodów,
2)      majątkowe w wysokości 3 690 578,00 zł, które stanowią 27,1% wszystkich dochodów.
Wydatki budżetu planowane są w wysokości 12 847 142,00 zł, z tego:
1)      bieżące w wysokości 9 426 276,00 zł, które stanowią 73,4% wszystkich wydatków,
2)      majątkowe w wysokości 3 420 866,00 zł, które stanowią 26,6% wszystkich wydatków.
Spłaty zobowiązań długoterminowych w 2012 roku wyniosą łącznie 787 707 zł i dotyczyć będą w całości spłat kredytów i pożyczek długoterminowych. Spłata zobowiązań z tego tytułu stanowić będzie 8,86% dochodów budżetu, co przy maksymalnej dopuszczalnej wartości 15% jest wielkością bezpieczną.
Zadłużenie na dzień 31 grudnia 2012 roku, po zrealizowaniu planowanych spłat wynosić będzie ogółem 6 341 558 zł, co stanowić będzie 46,51% planowanych dochodów budżetowych. Natomiast prognoza zadłużenia Gminy Korycin na koniec 2011 roku wyniesie 41,87%. Koszt obsługi zadłużenia wyniesie 400 000 zł. Zdaniem Skarbnika dalej nie powinniśmy się już zadłużać. Kwota 6,5 mln zł długu na koniec 2011 roku jest bezpiecznym pułapem. Wszystko jest pod kontrolą i jest bezpiecznie – zaznaczył pan Skarbnik.
Z wydatków majątkowych planujemy zrealizować 3 zadania inwestycyjne tj.
1) zakup drugiego etapu dokumentacji projektowo-technicznej w związku z realizacją projektu o nazwie: „System małej retencji na rzece Kumiałce” (zbiornik małej retencji Olszynka – Szumowo – Zabrodzie, kwota 80 000 zł),
2) modernizacja drogi rolniczej w obrębie gruntów wsi Dzięciołówka, zrealizowanie drugiego etapu, kwota 80 000 zł. W tym roku nie udało się pozyskać środków z funduszu rekultywacji gruntów z Podlaskiego Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku, zatem planujemy to na rok przyszły. Wniosek w tej sprawie Gmina złożyła w 2011 roku, z braku środków nie otrzymaliśmy dofinansowania,
3) realizacja projektu pn. „Zabytki Królewskiego Korycina”, kwota 3 260 866 zł. W 2012 roku sfinansowane zostaną prace wykonane przy przebudowie Rynku w Korycinie, remoncie wnętrza Kościoła w Korycinie oraz prace przy konserwacji zabytków ruchomych w Kościele w Korycinie. Koniec powyższego projektu zaplanowany jest na 2013 rok.
            Członek Komisji Rewizyjnej pan Kazimierz Buzun pytał, co z projektem turystycznym o nazwie „Razem lepiej – Transgraniczny projekt rozwoju turystycznego”. Jeśli projekt uzyska dofinansowanie, to budżet Gminy Korycin na 2012 rok po jego uwzględnieniu ulegnie zmianie i będzie kwotowo większy.
            Skarbnik odpowiedział, że na dzień dzisiejszy nie mamy jeszcze żadnej informacji w tej sprawie. Jeśli nasz wniosek zostanie pozytywnie rozpatrzony, to wprowadzimy te zmiany do nowego budżetu.
            Pan Wójt dodał, że przedstawiciele państw Polska, Litwa, Rosja nie doszli do porozumienia w kwestii podziału środków. Zatem możemy stracić ogromne pieniądze, jednak cierpliwie czekamy mając nadzieję, że wszystko zakończy się pomyślnie.
Jednocześnie pan Wójt zaproponował ujęcie do budżetu Gminy Korycin na 2012 rok dwóch dodatkowych zadań tj.
1)      modernizację stodoły w Milewszczyźnie wraz z otaczającym ogrodzeniem w ramach środków unijnych – Odnowa i Rozwój Wsi, będzie ogłoszony konkurs i złożymy wniosek o dofinansowanie,
2)      budowę obiektu do obsługi zbiornika retencyjnego Olszynka – Szumowo – Zabrodzie, mając na myśli także budowę przedszkola w ramach tego zadania.
W przypadku Milewszczyzny dokonalibyśmy przykrycia stodoły gontem, a także dobudowalibyśmy wiatę zakrytą poprzez przedłużenie dachu stodoły z przeznaczeniem jako węzeł do konsumpcji na świeżym powietrzu. Tutaj musimy mieć opinię konserwatora zabytków, jakie prace możemy wykonać.
Natomiast w przypadku drugiego zadania stworzylibyśmy obiekt do obsługi turystów i plaży, a dodatkowo warunki do obsługi przedszkola i w ten sposób opuścimy Dom Nauczyciela w Zabrodziu. Zatem obiekt ten byłby wielofunkcyjny, gdzie będą pomieszczenia zarówno do obsługi zbiornika retencyjnego Olszynka – Szumowo – Zabrodzie, jak również pomieszczenia na potrzeby przedszkola. Myśląc docelowo warto to rozważyć, aby mieć warunki dla przedszkola – powiedział pan Wójt. Można myśleć o ubieganiu się o środki z Fundacji Biebrzańskiej, ale na resztę środków 350 000 zł. Lokalizacja tej budowli albo od strony Szumowa albo od strony Zabrodzia. VAT jest kosztem niekwalifikowanym, 75% dofinansowania kosztów netto ze środków PROW można otrzymać. Koszt budowy podobny byłby jak świetlicy w Bombli tj. około 1mln zł. Zatem z PROW 500 000 zł plus nasz koszt 400 000 zł. Roboty budowlane nie drożeją. Do rozdziału Podlaski Urząd Marszałkowski będzie miał 50mln zł w ramach PROW.
             Członkowie Komisji panowie Kazimierz Urban i Stanisław Szubzda powiedzieli, że co do Milewszczyzny akceptują tę propozycję pana Wójta, zaś oddzielne budowanie obiektu do obsługi zbiornika retencyjnego, w tym przedszkola, nie akceptują. Propozycję tę należy ewentualnie rozważyć po wybudowaniu zbiornika małej retencji.
Natomiast co do Milewszczyzny radny Antoni Pakuła zaproponował, że zamiast gontu może lepiej stodołę pokryć ceramiczną dachówką.
Z kolei pan Kazimierz Buzun stwierdził, że konserwator zabytków na pewno przychyli się do propozycji pokrycia ceramiczną dachówką.
Pan Wójt powiedział, że nie jest ważne, czy gont czy dachówka i tak w tej sprawie opinię wyda konserwator zabytków. Dachówka ceramiczna jest ciężka, ale i konstrukcję budynku warto może zmienić – zaproponował pan Wójt. Kontynuując Wójt rozważał, aby też zaproponować zamykanie tego obiektu na bramę, a także można ująć budowę muru. Zatem trzeba zastanowić się nad całością tego zadania.
            Radny Stanisław Szubzda stwierdził, że faktycznie remont samego budynku to za mało, a co z otoczeniem? Lepiej myśleć o całości.
Pan Wójt – spróbujmy to zadanie ująć do projektu budżetu Gminy na 2012 rok i zabezpieczyć kwotę 250 000 zł. Co do zamysłu rozumiem, że panowie radni akceptują Milewszczyznę – powiedział pan Wójt.
Ponadto Wójt powiedział, że zorientuje się, kiedy zostanie ogłoszony konkurs i w jakim okresie będą przyjmowane wnioski o dofinansowanie.
Pan Skarbnik stwierdził, że w chwili obecnej mamy pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie projektu budżetu Gminy Korycin na 2012 rok i w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2020. Zatem teraz nie wprowadzajmy tych zadań, ujmijmy je po uchwaleniu tych dokumentów, a później wprowadzimy do nich zmiany.
Ponadto radny Kazimierz Buzun stwierdził, że najpierw trzeba zrobić zbiornik małej retencji, a dopiero potem budynek.
Ponadto pan Wójt poinformował, że mamy swoje tereny od strony Szumowa. Jednocześnie pan Wójt poinformował, że w I kwartale 2012 roku ogłoszony będzie konkurs Polska – Litwa – Rosja i tam złożymy wniosek na rozbudowę przedszkola w Korycinie o wartości 2,5,lm zł.
            Wracając do budżetu radny Kazimierz Buzun stwierdził, że wszystko jest fajnie, ładnie, jednak powinniśmy nasze zadłużenie porównać do dochodów własnych.
Pan Skarbnik powiedział, że dług będzie liczony do samych dochodów bieżących, a nie majątkowych po zakończeniu inwestycji. Stwierdził również, że dochody ze sprzedaży majątku w 2012 roku będziemy musieli osiągnąć w wysokości 400 000 zł.
Ponadto pan Skarbnik omówił szczegółowo wydatki bieżące w każdym dziale, które muszą być zabezpieczone, aby Gmina normalnie funkcjonowała.
            Obie Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt budżetu Gminy Korycin na 2012 rok oraz Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Korycin na lata 2012 – 2020, które są ze sobą powiązane.
Jednocześnie zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych i uchwałą Rady Gminy w sprawie procedury uchwalania budżetu Komisja Gospodarki i Budżetu wydała swoją opinię na piśmie, gdzie wnioskuje o przyjęcie projektu uchwały budżetowej na X Sesji Rady Gminy Korycin zaplanowanej na dzień 22 grudnia 2011 roku.
Ponadto pan Skarbnik zapoznał członków obu Komisji z pozytywnymi opiniami Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 6 grudnia 2011 roku w sprawie wyrażenia opinii o projekcie uchwały budżetowej Gminy Korycin na 2012 rok i w sprawie wyrażenia opinii o projekcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2020.
 
Ad.3/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia członkowie obu Komisji pozytywnie zaopiniowali przedłożone projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad X Sesji Rady Gminy Korycin, zaplanowanej na dzień 22 grudnia 2011 roku.
Projekty uchwał omówiła pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy, za wyjątkiem projektu budżetu Gminy Korycin na 2012 rok i Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2020, które przedstawił pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy.
Jednocześnie pani Sekretarz poinformowała, że dojdzie jeszcze jeden projekt uchwały dotyczący ustalenia nowej wysokości diety dla przewodniczącego Rady Gminy w związku ze zmianą minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2012 roku, które wyniesie 1500 zł, a obecnie wynosi 1386 zł. Zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o samorządzie gminnym, dieta radnego nie może przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie półtora krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe czyli 2649,69zł. W gminach poniżej 15 tys. mieszkańców radny może dostać maksymalnie połowę tej kwoty czyli 1324,84 zł. Zatem dieta przewodniczącego Rady Gminy musi zostać obniżona.
 
Ad.4/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan Wójt poinformował członków Komisji o innych bieżących sprawach gminy, w tym o wynikach ogłoszonych przetargów tj.
1)      w dniu 18 listopada 2011 r. odbył się przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż 2-ch nieruchomości gminnych zabudowanych, położonych w Korycinie przy ulicy Rynek 12 i Rynek 15, gdzie nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalno – usługowym (Apteka), wycenioną przez biegłego ds. szacowania nieruchomości na kwotę 483 930 zł nabyli państwo Gryko za kwotę 500 000 zł, zaś nieruchomość zabudowaną budynkiem sklepu spożywczego wycenioną na kwotę 228 140 zł nabył pan Gołębiewski za kwotę 420 000 zł. Akty notarialne zostaną zawarte w dniu jutrzejszym tj. 15 grudnia 2011 r.,
2)      w terminie do dnia 14 listopada 2011 roku wpłynęły dwa wnioski od najemców lokali mieszkalnych w Domu Nauczyciela w Zabrodziu, którzy skorzystają z prawa pierwokupu i wykupią lokale na własność za cenę określoną przez biegłego rzeczoznawcę tj. państwo Stachelek – lokal o pow. 64,54m2 za kwotę 71 160 zł oraz pani Agnieszka Suszko – lokal o pow. 36,44m2 za kwotę 44 620 zł.,
3)      w dniu 16 grudnia br. odbędzie się przetarg na pozostałe lokale mieszkalne położone w Domu nauczyciela w Zabrodziu tj.
a)      lokal mieszkalny Nr 2 o pow. 35,89m2 wraz z udziałem w prawie własności do gruntu, cena wywoławcza – 44 000 zł,
b)      lokal mieszkalny Nr 4 o pow. 71,04m2 wraz z udziałem w prawie własności do gruntu, cena wywoławcza – 81 170 zł,
c)      działka zabudowana budynkiem po byłym młynie do rozbiórki o pow. 0,0900ha wraz z drogą dojazdową o pow. 0,1000ha, położona w obrębie wsi Wyłudy, cena wywoławcza – 8 698 zł,
4)      na dzień 12 grudnia 2011 r. wyznaczony był II przetarg nieograniczony ustny na sprzedaż 11 działek budowlanych położonych w Korycinie przy ulicy Słowiańskiej (w pobliżu zalewu), przetarg nie doszedł do skutku, ponieważ nikt nie zgłosił się do przetargu,
5)      pan Wójt omówił szczegółowo wszelkie niedociągnięcia i nieprawidłowości związane z realizacją zadania pn. „Zabytki Królewskiego Korycina”, gdzie m.in. powiedział, że stwierdzono szereg nieprawidłowości w opracowanej dokumentacji technicznej kościoła przez pracownię toruńską, w związku z tym musieliśmy się kilkukrotnie spotykać w gronie wykonawców i projektantów, aby wszystko to po kolei omawiać i uzgadniać celem wyeliminowania wszystkich niedociągnięć i usterek. Konserwacja zabytków ruchomych w kościele rozpocznie się dopiero w przyszłym 2012 roku i prace muszą odbywać się przy temp. 14-16 stopni. W tym roku trwał remont wnętrza w kościele, gdzie dokonano malowania ścian, wymiany okien, prace przy zespole ołtarza posoborowego oraz posadzce. Natomiast w przypadku usterek na Rynku w Korycinie ustalono, że równość płyt zostanie poprawiona w terminie późniejszym, stąd wydłużono okres gwarancji z 3 do 5 lat. Prace te zostaną wykonane na koszt wykonawcy poprzez tzw. płomieniowanie (likwidacja nierówności). Ponadto przy postumencie pomnika Gminy Korycin ustawiona zostanie tablica z informacją o historii Korycina, wykonana będzie z granitu. W przypadku fontann zostały dokonane zmiany przez wykonawcę. Ponadto firma sponsoruje ustawienie słupków postojowych wzdłuż Rynku za kwotę 6-7tys.zł. Jednocześnie wykonawca tego zadania sfinansuje nam w kwocie 30-35tys.zł organizację tegorocznego sylwestra na Rynku w Korycinie.
Pan Wójt zaprosił panów radnych do udziału w tej imprezie, gdzie program przedstawia się następująco:
godz. 21.00 – rozpoczęcie imprezy
godz. 21.15 – występ zespołu „X-Band”
godz. 23.30 – uroczyste otwarcie i poświęcenie przebudowanego Rynku w Korycinie i
                      odsłonięcie pomnika Truskawkowej Księżniczki
godz. 23.55 – życzenia noworoczne Wójta i Gości Honorowych
godz. 00.00 – pokaz fajerwerków
godz. 00.15 – dyskoteka z DJ Szwejkowskim
godz.01.00 – zakończenie imprezy.
 
Na tym protokół ze wspólnego posiedzenia obu Komisji zakończono.
 
 
 
Protokołowała:                                                                                    
Tamara Sokołowska   
            Przewodniczący Komisji
                                                               Gospodarki i Budżetu
                                                                                                              Stanisław Krutul
 
                                                                                                              Przewodniczący
                                                                                                              Komisji Rewizyjnej
                                                                                                              Czesław Radulski

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2012-01-18

Data modyfikacji: 2012-01-18

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2012-01-18