PROTOKÓŁ-2 KOM.-19.12.2012r.

PROTOKÓŁ
ze wspólnego posiedzenia w szóstej kadencji Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin, odbytego dnia 19 grudnia 2012 roku (środa) w godz. 10.00 – 12.00 w siedzibie Urzędu Gminy Korycin przy ulicy Knyszyńskiej 2a
 
 
W posiedzeniu udział wzięło 10 członków Komisji, w tym:
Komisji Gospodarki i Budżetu członkowie w osobach:
  1. pan Stanisław Krutul – przewodniczący Komisji,
  2. pan Jan Bojarzyński – członek Komisji,
  3. pan Kazimierz Urban – członek Komisji,
  4. pan Adam Bielawski – członek Komisji,
  5. pan Antoni Pakuła – członek Komisji,
  6. pan Jarosław Radulski – członek Komisji
zgodnie z załączoną listą obecności oraz 4 członków Komisji Rewizyjnej w osobach:
  1. pan Czesław Radulski – przewodniczący Komisji,
  2. pan Stanisław Szubzda – członek Komisji,
  3. pan Marek Brylewicz – członek Komisji,
  4. pan Kazimierz Buzun – członek Komisji
zgodnie z załączoną listą obecności.
 
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
  1. pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin,
  2. pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy,
  3. pani Ewa Michnowicz –  protokolantka posiedzenia.
 
Posiedzenie otworzył pan Stanisław Krutul – przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu, serdecznie witając członków obu Komisji, panów Wójta i Skarbnika oraz panią protokolantkę. Następnie przedstawił proponowany porządek posiedzenia obu Komisji, który został przyjęty jednogłośnie (10 głosów „za”) i przedstawia się następująco:
  1. Przyjęcie protokołów przez obie Komisje z posiedzeń odbytych dnia: 3 sierpnia 2012 roku przez Komisję Gospodarki i Budżetu oraz 7 maja 2012 roku przez Komisję Rewizyjną.
  2. Rozpatrzenie projektu uchwały budżetowej Gminy Korycin na 2013 rok i wydanie opinii w powyższej sprawie oraz zapoznanie się z opiniami Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie wyrażenia opinii o projekcie budżetu Gminy Korycin na 2012 rok i o projekcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2013 – 2030.
  3. Zaopiniowanie propozycji Pana Wójta w sprawie złożenia wniosku w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych o dofinansowanie modernizacji ulicy w Gorszczyźnie.
  4. Zaopiniowanie projektów uchwał tzw. „śmieciowych” tj.
- w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty,
- w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów,
- w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
- w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Korycin,
- w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Korycin,
które zostaną przedłożone do uchwalenia podczas XIX Sesji Rady Gminy Korycin, zaplanowanej na dzień 28 grudnia 2012 roku.
  1. Inne bieżące sprawy.
Ad.1/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia członkowie obu Komisji nie wnieśli uwag i zastrzeżeń do protokołów ze swoich posiedzeń tj. Komisji Gospodarki i Budżetu odbytego dnia 3 sierpnia 2012 roku oraz Komisji Rewizyjnej odbytego dnia 7 maja 2012 roku, zatem pan przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu poinformował, że protokoły zostały przyjęte jednogłośnie przez obie Komisje ( 6 głosów „za”) Komisji Gospodarki i Budżetu i ( 4 głosy „za”) Komisji Rewizyjnej.
 
Ad.2/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan Stanisław Krutul przekazał głos Skarbnikowi Gminy, który przedstawił członkom Komisji projekt uchwały budżetowej Gminy Korycin na 2013 rok oraz projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2013 – 2030.
Skarbnik powiedział, że projekt uchwały budżetu Gminy Korycin na 2013 rok określa:
  1. Dochody budżetowe w ogólnej kwocie 13 392 404 zł, z tego bieżące – 10 973 904 zł i majątkowe – 2 418 500 zł.
  2. Wydatki budżetowe w ogólnej kwocie 13 890 812 zł, z tego bieżące – 9 534 824 zł i majątkowe – 4 355 988 zł.
  3. Deficyt budżetowy na 2013 rok w kwocie 498 408 zł, który zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z zaciąganych kredytów i pożyczek.
  4. Planowane rozchody budżetu stanowiące w całości wysokość spłat rat kredytów i pożyczek długoterminowych w kwocie 301 592 zł.
  5. Planowane przychody budżetu pochodzące z zaciąganych kredytów i pożyczek długoterminowych w kwocie 800 000 zł.
  6. Wysokość rezerw w 2013 roku – ogólna w wysokości 75 000 zł oraz celowa w wysokości 25 000 zł.
  7. Limity wydatków na zadania inwestycyjne w 2013 roku.
  8. Limity zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz kredytów i pożyczek.
  9. Planowaną kwotę dochodów z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych – 45 500 zł oraz wydatki na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych – 50 500 zł, w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii – 500 zł oraz dochody i wydatki związane z realizacją zadań określonych w ustawie Prawo Ochrony Środowiska – 10 000 zł.
  10. Kwoty dotacji planowane do udzielenia z budżetu gminy w 2013 roku.
  11. Plan dochodów i wydatków dla wyodrębnionego rachunku dochodów oświatowych jednostek budżetowych.
  12. Upoważnienia dla Wójta w zakresie dozwolonym przepisami prawa.
Spłaty zobowiązań długoterminowych w 2013 roku wyniosą łącznie 301 592 zł i dotyczyć będą całości spłat kredytów i pożyczek długoterminowych. Spłata zobowiązań z tego tytułu stanowić będzie 5,16% dochodów budżetu, co przy maksymalnej dopuszczalnej wartości 15% jest wielkością bezpieczną.
Zadłużenie na dzień 31.12.2013 r., po zrealizowaniu planowanych spłat oraz zaciągnięciu planowanego kredytu długoterminowego, wynosić będzie ogółem 6 271 618 zł, co stanowić będzie 46,83 % planowanych dochodów budżetowych.
Natomiast w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2013 – 2030 przyjęto następujące założenia:
  1. Dla lat 2010-2011 – faktyczne wykonanie poszczególnych pozycji zestawienia.
  2. Dla roku 2012 – dane według planu budżetu gminy na dzień 30.09.2012 r. oraz danych z aktualnej prognozy finansowej.
  3. Dla roku 2013 – dane wg projektu uchwały budżetowej na 2013 rok uzupełnionego o dane dotyczące zobowiązań i kształtowania się długu, wynikające z posiadanych przez jst dokumentów.
  4. Dla lat 2013 – 2030 w zakresie:
  1. dochody bieżące – w latach 2013 – 2030 oszacowano przy założeniu corocznego wzrostu o 1,5%,
  2. dochody majątkowe – w latach 2013 – 2017 oszacowano przy założeniu, iż:
- w roku 2013 w związku z planowanym zakończeniem projektu „Zabytki Królewskiego Korycina” i jego końcowym rozliczeniem budżet gminy zasilony zostanie dotacją stanowiącą dofinansowanie do jego realizacji w wysokości 2 065 000 zł,
- w roku 2013 planowane jest pozyskanie 353 300 zł dochodów ze sprzedaży majątku, w 2013 roku do sprzedaży przeznaczone zostaną działki nad zbiornikiem wodnym w Korycinie, mieszkania stanowiące zasób mienia komunalnego Gminy Korycin oraz inne nieruchomości gminne,
  1. wydatki bieżące – w roku 2013 założono wzrost wydatków bieżących w stosunku do roku 2012, wzrost spowodowany jest głównie wzrostem kosztów utrzymania szkół (podwyżki dla nauczycieli). W latach 2014 – 2030 poziom wydatków bieżących zakłada się na minimalnym, niezbędnym poziomie,
  2. rozchody z tytułu spłat rat kredytów i pożyczek zaprognozowano na podstawie podpisanych umów,
  3. wydatki bieżące na obsługę długu zaplanowano w kwotach wynikających z przyjętej symulacji uwzględniającej koszt pieniądza w czasie (średnio 6,5% rocznie).
Reasumując, projektowana sytuacja finansowa Gminy Korycin jest stabilna. Wydatki bieżące budżetu roku 2013 i następnych równoważone są dochodami bieżącymi budżetu. Generowana jest także taka nadwyżka operacyjna, która przeznaczana jest począwszy od roku 2014 na obsługę zadłużenia (spłata odsetek od kredytów i pożyczek) oraz na spłatę rat kredytów i pożyczek zaciąganych w latach wcześniejszych. W roku budżetowym 2013 planowany jest do zaciągnięcia kredyt długoterminowy w wysokości 800 000 zł, który przeznaczony zostanie na częściowe sfinansowanie wkładu własnego gminy w realizację projektu pn. „Zabytki Królewskiego Korycina”. W roku 2013 planowana jest inna inwestycja, która polegać ma na zakupie i montażu instalacji kolektorów słonecznych dla mieszkańców Gminy Korycin. Z punktu widzenia budżetu jest to inwestycja prawie neutralna, gdyż zostanie zrealizowana tylko w przypadku otrzymania dofinansowania, a wkład własny w projekt zabezpieczą mieszkańcy, którzy indywidualnie będą uczestniczyć w kosztach zakupu i montażu instalacji. W latach kolejnych planowane są budżety, które w swych założeniach nadwyżki budżetowe przeznaczają na spłatę rat kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach wcześniejszych. Z symulacji wynika, iż w żadnych z zaprezentowanych lat nie wystąpią przekroczenia dopuszczalnych wskaźników, zarówno tych ze „starej” ustawy o finansach publicznych, jak i relacji wynikających z ustawy obecnie obowiązującej. Warto zauważyć jednak, iż częściowe pokrycie deficytu budżetowego w roku 2013 kolejnym kredytem długoterminowym spowoduje zbliżenie się do granic możliwości dalszego zadłużania się gminy i zdecydowanie ograniczy możliwości finansowania się gminy długiem zewnętrznym w latach przyszłych, niemniej jednak tak skonstruowany budżet roku 2013 oraz dane wynikające z wieloletniej prognozy finansowej gminy, pozwalają na sfinansowanie wszystkich potrzeb wydatkowych budżetu przy uwzględnieniu obowiązujących ograniczeń z tym związanych oraz pozwalają w przyszłej perspektywie obsłużyć istniejące zadłużenie bez niebezpieczeństwa utraty płynności.
            Skarbnik Gminy dodał, że w przypadku obu projektów uchwał posiadamy pozytywne opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku.
            Członkowie obu Komisji jednogłośnie (10 głosów „za”) pozytywnie zaopiniowali proponowane dwa projekty uchwał budżetowych na 2013 rok.
 
Ad.3/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia głos zabrał pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin, który powiedział, iż pomysł zwołania dzisiejszego posiedzenia Komisji, a potem Sesji Rady wynika nie tylko z potrzeby uchwalenia budżetu gminy na przyszły rok, ale również z chęci złożenia wniosku w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych (tzw. schetynówki) o dofinansowanie modernizacji ulicy w Gorszczyźnie.
Rząd zmienił zasady dofinansowywania przebudowy dróg gminnych z 30% na 50%, a więc korzystnie dla nas. Czas na złożenie wniosku mamy do jutra, a więc termin krótki, jednak mamy gotowy wniosek na remont ulicy w Gorszczyźnie o łącznej wartości 328 192 zł. Otrzymanie tego dofinansowania stoi pod dużym znakiem zapytania, ponieważ droga z jednej strony łączy się tylko z drogą powiatową, a z drugiej prowadzi donikąd, czyli do rzeki. Tracimy również punkty za brak partnera, ale skoro mamy gotowy wniosek, to dlaczego nie spróbować. W dokumentacji mamy zapisane, że droga będzie z polbruku z chodnikiem po jednej stronie. Wieś słynie z sera korycińskiego, ponieważ praktycznie w każdym domu ser jest produkowany. Mieszkańcy ze swej strony deklarują, że zainwestują w oznaczenia wsi, pokazy wytwarzania sera oraz poprawią estetykę zabudowań czy ogrodzeń. Mamy również przygotowaną dokumentację na nowe oświetlenie tej wsi czy budowę miejsc parkingowych. Wieś serowa byłaby wizytówką naszej gminy, ponieważ ser koryciński jest już znany nie tylko w całej Polsce, ale nawet za granicą.
            Radny Stanisław Szubzda powiedział, że prawie wszystkie miejscowości w naszej gminie mają już utwardzone nawierzchnie ulic, więc należy wyremontować drogę również w tej wsi.
            Członkowie obu Komisji jednogłośnie (10 głosów „za”) postanowili, aby Gmina Korycin złożyła wniosek do Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych o dofinansowanie modernizacji ulicy w Gorszczyźnie.
 
Ad.4/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku powiedzenia pan Wójt przedstawił członkom Komisji pakiet uchwał tzw. „śmieciowych”, które zostaną przedłożone do uchwalenia podczas XIX Sesji Rady Gminy Korycin, zaplanowanej na dzień 28 grudnia 2012 roku tj.
- w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty,
- w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów,
- w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
- w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Korycin,
- w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Korycin.
Proponujemy miesięczną opłatę od gospodarstwa domowego w kwocie 39 zł od śmieci segregowanych i 60 zł od odpadów zmieszanych. Wcześniej przymierzaliśmy się do różnicowania cen w zależności od ilości domowników zamieszkujących daną nieruchomość, jednak deklarację wypełniałby sam właściciel domu i znając rzeczywistość wszędzie byłyby dwie lub trzy osoby mieszkające w domu. Tłumaczenie wyglądałoby tak, że dzieci studiują, wyjechały za granicę itp., a faktyczny stan mieszkańców jest przez nas nie do sprawdzenia. Jako Gmina musimy przeprowadzić przetarg na odbiór śmieci, wyłonić wykonawcę i regulować określone płatności dla firmy, która ten przetarg wygra. Nikogo nie będzie interesowało, czy Gmina zbierze w wystarczającej ilości pieniądze od mieszkańców, my mamy po prostu opłacić fakturę, dlatego proponujemy taką formę opłat od mieszkańców, która zapewni nam względne bezpieczeństwo finansowe, a sam system będzie prosty w obsłudze. Zdajemy sobie sprawę, że jest to system ze stratą dla singli, ale za to przyjazny dla rodzin wielodzietnych.
            Radny Stanisław Szubzda powiedział, że na terenie naszej Gminy ci single to przeważnie emeryci z emeryturą rolniczą, dla których 39 zł miesięcznie to bardzo duży wydatek tym bardziej, że takie osoby prawie nie wytwarzają śmieci, to są w porównaniu z innymi rodzinami naprawdę znikome ilości odpadów. Proponuję podział na gospodarstwo wieloosobowe i jednoosobowe i inne, mniejsze stawki dla osób samotnie gospodarujących.
            Radny Kazimierz Buzun powiedział, że może wprowadzić 50% bonifikaty dla samotnych rencistów i tylko dla nich, natomiast osoby pracujące niech płacą stawkę 39 zł.
            Wójt odpowiedział, że porozumiemy się w tej sprawie z Gminami Janów i Suchowola, które są z nami w Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”, gdzie wszyscy musimy przyjąć takie same uregulowania prawne i takie same stawki opłat i systemy ich naliczania. Może faktycznie powinniśmy zmniejszyć opłaty dla jednoosobowych gospodarstw domowych.
Dodam jeszcze, że zakładamy płatności kwartalne, a więc raz na trzy miesiące z góry kwartału. Domy opieki czy sklepy, a więc podmioty prowadzące działalność gospodarczą będą musiały podpisywać indywidualne umowy na wywóz śmieci z firmą zajmującą się wywozem odpadów komunalnych, a my jako Gmina w uchwale wyznaczymy maksymalne ceny, jakich może od nich zażądać.
            Radny Kazmierz Urban zapytał, jak teraz będzie przedstawiała się sprawa wywozu kontenerów z cmentarzy?
            Wójt odpowiedział, że w myśl nowej ustawy parafie przejmują ten koszt na własny rachunek.
 
Ad.5/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia Wójt Gminy opowiedział członkom Komisji o innych bieżących sprawach dotyczących gminnej wspólnoty, a mianowicie:
  1. porozumieliśmy się z Prezesem Wodociągów Podlaskich w sprawie przekazania dla nich oczyszczalni ścieków w Korycinie i sprawa została już sfinalizowana. Od 1 stycznia 2013 roku przekazujemy oczyszczalnię łącznie z naszym pracownikiem, który przez rok nie może mieć zmienionych warunków zatrudnienia. Spółka wykonała remonty w hydroforniach w Bombli i Długim Ługu, co było przedmiotem negocjacji i są to remonty kompleksowe za kwotę około 80 000 zł, która to kwota pozostała w naszym budżecie,
  2. nasz wniosek na montaż kolektorów słonecznych jest właśnie sprawdzany pod względem formalnym. Mogę powiedzieć, że do podziału jest 20 mln zł, a wniosków zostało złożonych na 100 mln zł, a więc cztery razy więcej. Zrobiliśmy wszystko, co mogliśmy, aby zdobyć więcej punktów m.in. poprzez zwiększenie partycypacji własnej i na razie czekamy na dobre wiadomości. W budżecie gminy na 2013 rok zakładamy, że otrzymamy dofinansowanie i to przedsięwzięcie będzie realizowane,
  3. w dniu dzisiejszym otworzyliśmy oferty na dożywianie dzieci w Zespole Szkół w Korycinie. Ogłoszony przetarg zawierał nowe zasady m.in. oprócz ceny obiadów doszedł wynajem kuchni szkolnej i sprzętu kuchennego oraz ustaliliśmy nowy czynsz za kuchnię w kwocie 1500 zł (poprzednio wynosił on 500 zł) + opłata stała za energię elektryczną i wszystkie media – w sumie wychodzi ponad 2000 zł miesięcznie. Do przetargu przystąpiły 3 firmy: obecnie dożywiająca dzieci z Grajewa zaproponowała cenę 5,50 zł brutto, firma ze Sztabina – 5,99 zł brutto i „Biesiada” z Kumiały – 4,86 zł brutto, więc „Biesiada” wygrała. Problemowa sytuacja dotycząca dożywiania została w końcu rozwiązana, bo tam, gdzie było dwóch ”karmiących”, to dochodziło do zgrzytów, a teraz firma, która wygrywa przetarg z automatu jest dzierżawcą kuchni. Odrębną sprawą jest sklepik, który zostanie przeniesiony z kuchni na 1 piętro, a jego prowadzenie zostanie zaproponowane firmie, która wygra przetarg,
  4. wiemy już na pewno, że idzie do realizacji potężna inwestycja, a mianowicie zbiornik wodny Szumowo-Olszynka za 5,5 mln zł, w którym my nie będziemy partycypować finansowo. Nasza gmina wydała około 300 000 zł na pozwolenia i wykup gruntów, a pozostałą kwotę i wykonanie przejmuje na siebie WZMiUW w Białymstoku. Chciałbym się również pochwalić, że jako gmina jesteśmy na 23 miejscu w Polsce pod względem inwestowania, a aż na 900 pod względem dochodów, to najlepiej świadczy o skali naszych działań,
  5. wpłynęły do nas wnioski od podmiotów prywatnych o pozwolenie na budowę fermy solarnej i biogazowni, ruszyła procedura wydawania pozwoleń. Sytuacja jest rozwojowa, a dla nas to dobrze, ponieważ będą większe dochody podatkowe gminy.
 
Na tym protokół ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Gminy zakończono.
 
 
Protokołowała:                                                                                    
Ewa Michnowicz                                                                                  
 
Przewodniczący Komisji
Gospodarki i Budżetu
                                                                                                              Stanisław Krutul
 
                                                                                                              Przewodniczący
                                                                                                              Komisji Rewizyjnej
                                                                                                              Czesław Radulski

Metryka strony

Udostępniający: Komisja Gospodarki i Budżetu

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2013-03-01

Data modyfikacji: 2013-03-01

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2013-03-01