Prot. z posiedzenia Kom. 24.05.2013

PROTOKÓŁ
ze wspólnego posiedzenia w szóstej kadencji Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin, odbytego dnia 24 maja 2013 roku (piątek) w godz. 10.00 – 12.30 w siedzibie Urzędu Gminy Korycin przy ulicy Knyszyńskiej 2a
 
 
 
W posiedzeniu udział wzięło 10 członków Komisji, w tym:
Komisji Gospodarki i Budżetu członkowie w osobach:
  1. pan Stanisław Krutul – przewodniczący Komisji,
  2. pan Jan Bojarzyński – członek Komisji,
  3. pan Kazimierz Urban – członek Komisji,
  4. pan Adam Bielawski – członek Komisji,
  5. pan Antoni Pakuła – członek Komisji,
  6. pan Jarosław Radulski – członek Komisji
zgodnie z załączoną listą obecności oraz 4 członków Komisji Rewizyjnej w osobach:
  1. pan Czesław Radulski – przewodniczący Komisji,
  2. pan Stanisław Szubzda – członek Komisji,
  3. pan Marek Brylewicz – członek Komisji,
  4. pan Kazimierz Buzun – członek Komisji
zgodnie z załączoną listą obecności.
 
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
  1. pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin,
  2. pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy,
  3. pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy, jednocześnie protokołująca przebieg posiedzenia.
 
Posiedzenie otworzył pan Stanisław Krutul – przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu, serdecznie witając członków obu Komisji, panów Wójta i Skarbnika oraz panią Sekretarz Gminy. Następnie przedstawił proponowany porządek posiedzenia obu Komisji, który został przyjęty jednogłośnie (10 głosów „za”) i przedstawia się następująco:
  1. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia przez Komisję Gospodarki i Budżetu oraz Komisję Rewizyjną, odbytego dnia 19 grudnia 2012 roku.
  2. Rozpatrzenie sprawozdania finansowego Gminy Korycin za 2012 rok wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 3 kwietnia 2013 roku oraz z informacją o stanie mienia komunalnego i wydanie opinii w powyższej sprawie, w tym:
    1. podjęcie uchwały Nr I/1/2013 Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin z dnia 24 maja 2013 r. w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej wykonania budżetu Gminy Korycin za 2012 rok,
    2. przygotowanie wniosku Komisji Rewizyjnej do Rady Gminy Korycin w sprawie o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Korycin po zapoznaniu się z w/w dokumentami.
  3. Zapoznanie się z treścią projektów uchwał Rady Gminy tj.
    1. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Korycin za 2012 rok,
    2. w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy Korycin za 2012 rok.
  4. Inne bieżące sprawy, w tym wyniki ogłoszonego przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych z terenu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”, odbytego dnia 21 maja 2013 roku.
  
Ad/1/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia członkowie obu Komisji nie wnieśli uwag i zastrzeżeń do protokołu ze wspólnego posiedzenia obu Komisji, odbytego dnia 19 grudnia 2012 roku, zatem pan przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu poinformował, że protokół został przyjęty jednogłośnie przez obie Komisje (6 głosów „za”) Komisji Gospodarki i Budżetu i (4 głosy „za”) Komisji Rewizyjnej.
 
  
Ad.2/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan przewodniczący Komisji Rewizyjnej poprosił o zabranie głosu przez Skarbnika Gminy i przedstawienie:
  1. sprawozdania finansowego Gminy Korycin za 2012 rok,
  2. sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2012 rok,
  3. opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej z dnia 3 kwietnia 2013 roku o przedłożonym przez Wójta Gminy Korycin sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2012 rok,
  4. informacji o stanie mienia komunalnego Gminy Korycin za 2012 rok.
 
Pan Skarbnik szczegółowo przedstawił sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2012 rok, przyjęte Zarządzeniem Nr 90/2013 Wójta Gminy Korycin z dnia 21 marca 2013 roku, informację o stanie mienia Gminy Korycin za rok 2012 przyjętą Zarządzeniem Nr 89/2013 Wójta Gminy Korycin z dnia 21 marca 2013 roku, sprawozdanie finansowe Gminy Korycin za 2012 rok, w skład którego wchodzą:
  1. skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego sporządzony na dzień 31 grudnia 2012 roku,
  2. bilans jednostki budżetowej sporządzony na dzień 31 grudnia 2012 roku,
  3. bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego sporządzony na dzień 31 grudnia 2012 roku,
  4. zestawienie zmian w funduszu jednostki – sprawozdanie łączne jednostek budżetowych sporządzone na dzień 31 grudnia 2012 roku,
  5. rachunek zysków i strat jednostki – sprawozdanie łączne jednostek budżetowych sporządzone na dzień 31 grudnia 2012 roku
stwierdzając, że w/w sprawozdania zostały sporządzone w terminie i przekazane w ramach nadzoru do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku oraz radnym Gminy Korycin, w tym członkom Komisji Rewizyjnej.
Pan Skarbnik przedstawił także treść uchwały Nr II-0321-14/13 składu orzekającego RIO w Białymstoku z dnia 3 kwietnia 2013 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Korycin sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2012 rok, gdzie opiniuje się pozytywnie przedłożone przez Wójta Gminy Korycin sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2012 rok, wnosząc jednocześnie następującą uwagę: …”Środki z uzyskanych w 2012 roku dochodów za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu nie zostały wydatkowane zgodnie z art. 182 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2012 r. poz. 1356 ze zm.), a w budżecie na 2013 rok w planie wydatków nie uwzględniono kwoty niewykorzystanych dochodów z roku 2012”.
Na koniec 2012 roku plan budżetu wynosił:
  1. dochody w wysokości – 13 444 266 zł, w tym:
     - dochody bieżące – 10 952 019 zł,
     - dochody majątkowe – 2 492 247 zł,
  1. wydatki w wysokości – 13 400 925 zł, w tym:
- wydatki bieżące – 10 296 221 zł,
- wydatki majątkowe – 3 104 704 zł,
  1. nadwyżka budżetowa – 43 341 zł.
Planowane dochody budżetowe zostały zrealizowane w 97,58%, w kwocie 13 118 613,65 zł, zaś wydatki budżetowe zostały zrealizowane w kwocie 12 952 946,42 zł, co stanowi 96,66% planu rocznego. Następnie Skarbnik szczegółowo omówił poszczególnymi działami zarówno dochody jak i wydatki budżetu Gminy Korycin za 2012 rok.
W ramach wydatków majątkowych zrealizowano:
1) kontynuowano przedsięwzięcie pn. „Budowa zbiornika małej retencji na rzece Kumiałce” – opłacono pozostałą część za prace przy opracowywaniu dokumentacji kosztorysowo-projektowej w kwocie 125 460 zł oraz sfinansowano koszty budowy sieci wodociągowej we wsi kol. Mielniki w kwocie 53 751 zł,
2) sfinansowano modernizację rolniczej drogi dojazdowej w obrębie wsi Olszynka w kwocie 60 794 zł,
3) sfinansowano wydatki dotyczące opracowania koncepcji oraz dokumentacji projektowo-kosztorysowej projektu zagospodarowania terenu przy zbiorniku wodnym w Korycinie w ramach projektu „Wschodnioeuropejskie Centrum Produktu Regionalnego i Lokalnego w Korycinie”; złożony wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej nie został przewidziany do dofinansowania, dlatego obecnie nie jest realizowany,
4) sfinansowano zakup sprzętu ratowniczego dla jednostki OSP w Korycinie w kwocie 18 760zł,
5) zrealizowano płatności dotyczące realizowanego wieloletniego projektu o nazwie „Zabytki Królewskiego Korycina” w kwocie 2 678 282,77 zł w 2012 roku.
Budżet oświaty został wykonany w 96,85% planu rocznego i stanowił wydatki na następujące zadania:
- utrzymanie bieżące szkoły podstawowej – 1 477 324,42 zł,
- funkcjonowanie przedszkola i kl. „0” – 566 738,25 zł,
- utrzymanie gimnazjum – 569 659,24 zł,
- dowożenie uczniów do szkół – 382 634,89 zł,
- funkcjonowanie zespołu ekonomiczno - administracyjnego szkół – 732 456,83 zł,
- dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli -6 210,15 zł,
- wydatki związane z kosztami prac komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych powołanych do rozpatrzenia wniosków nauczycieli o wyższy stopień awansu zawodowego – 410,00 zł.
W 2012 roku na pomoc społeczną wydatkowano łącznie kwotę 1 990 046,95 zł, z tego:
- w ramach zadań własnych – 817 175,21 zł,
- w ramach zadań zleconych ze środków budżetu państwa – 1 172 871,74 zł.
Gmina Korycin zamknęła rok budżetowy 2012 dodatnim wynikiem – osiągając nadwyżkę w wysokości 165 667,23 zł. Wydatki budżetu zostały w całości sfinansowane dochodami. Natomiast rozchody budżetu (spłata rat kredytów i pożyczek przypadających na 2012 rok w kwocie 716 665,00 zł) sfinansowane zostały poprzez rozliczenie wolnych środków z roku 2011 (kwota 672 324,95 zł) oraz częściowo poprzez rozliczenie części nadwyżki budżetowej z roku 2012 (43 340,05 zł). Pozostała część wygenerowanej nadwyżki budżetowej pozostałej po rozliczeniu finansowania budżetu (122 327,18 zł) stanowią wolne środki, które służyć mogą do bilansowania budżetu roku 2013 lub następnych. W roku 2012 dokonano spłat zaciągniętych wcześniej kredytów i pożyczek w kwocie 716 665,00 zł. Spłaty dokonywane były zgodnie z ustalonymi harmonogramami.
Zadłużenie gminy z tytułu kredytów i pożyczek na dzień 31.12.2012 r. wynosiło 6 489 875,00zł.
W roku 2012 Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Korycin na lata 2012 – 2026 kształtowała się zgodnie z przewidywaniami. Wykonane podstawowe wielkości budżetowe, a więc dochody, wydatki, przychody i rozchody nie różniły się znacząco od tych zaplanowanych, w efekcie czego nie wpłynęły na znaczącą zmianę wskaźników, które zaplanowano. Na dzień 31.12.2012 r. obowiązujący wskaźnik zadłużenia liczony według starej ustawy o finansach publicznych, jako nie przekraczający 60% dochodów budżetu, kształtował się na poziomie 44,01%, a wiec na poziomie bezpiecznym. Drugi z obowiązujących wskaźników określający maksymalną wielkość możliwości spłat rat kredytów i pożyczek w roku budżetowym do dochodów budżetu (max. 15%) kształtował się na poziomie 8,24%. Wieloletnia Prognoza Finansowa w swej treści zawierała także prezentacje nowych (wprowadzonych przepisami nowej ustawy o finansach publicznych) wskaźników zadłużenia, które nie są jeszcze obowiązujące, aczkolwiek zaprezentowanie ich jest obowiązkowe. Wynika z nich, iż nowo liczony wskaźnik zadłużenia w roku 2012 nie jest spełniony, lecz począwszy od roku 2013 gmina będzie w stanie spełnić bardziej rygorystyczne sposoby liczenia maksymalnego poziomu zadłużenia i jego obsługi. Do powyższego stwierdzenia przyjęto założenia, iż w latach następnych nie nastąpi znacząca zmiana in minus globalnych wielkości ekonomicznych takich jak PKB, inflacja itp.
            Grunty mienia komunalnego na dzień 31 grudnia 2012 roku wynosiły 1 368 129m2 (136,81 ha), w tym:
  1. w 2012 roku nabyto grunty na powiększenie zasobów mienia komunalnego tj.
     - działkę nr 285/5 o pow. 0,0740 ha położoną w Korycinie (na poszerzenie naszej
       działki – dawniej SKR) za kwotę 6 724,61 zł brutto od Firmy EDMASZ Edward
       Nowacki Spółka Jawna,
     - działkę Nr 16/15 o pow. 0,3219 ha i działkę nr 16/8 o pow. 0,7000 ha położone w
       obrębie wsi Milewszczyzna za kwot ogółem 25 000,12 zł od Pani Danuty Kalenik,
  1. na podstawie decyzji Wojewody Podlaskiego Nr WG-X.7532.29.2.2011.MS(1) z dnia 03.01.2012 r. Gmina Korycin stała się z mocy prawa właścicielem działek zajętych pod drogi publiczne w obrębie wsi Laskowszczyzna o ogólnej powierzchni 3,5700 ha,
  2. na podstawie decyzji Wojewody Podlaskiego Nr WG-X.7532.29.2.2011.MS(2) z dnia 03.01.2012 r. Gmina Korycin stała się z mocy prawa właścicielem działek zajętych pod drogi publiczne w obrębie wsi Krukowszczyzna o łącznej powierzchni 13,0600 ha, 
  3. na podstawie decyzji Wojewody Podlaskiego Nr WG-X.7532.29.2.2011.MS(3) z dnia 03.01.2012 r. oraz Nr WG-IV.7532.48.1.2011.MS(3) z dnia 01.08.2012 Gmina Korycin stała się z mocy prawa właścicielem działek zajętych pod drogi publiczne w obrębie wsi Kumiała o łącznej powierzchni 9,3104 ha,
  4. na podstawie decyzji Wojewody Podlaskiego Nr WG-X.7532.29.2.2011.MS(4) z dnia 03.01.2012 r. oraz WG-IV.7532.48.1.2011.MS(1) z dnia 01.08.2012 r. Gmina Korycin stała się z mocy prawa właścicielem działek zajętych pod drogi publiczne w obrębie wsi Zabrodzie o ogólnej powierzchni 4,5832 ha,
  5. na podstawie decyzji Wojewody Podlaskiego Nr WG-X.7532.29.2.2011.MS(5) z dnia 09.01.2012 r. oraz Nr WG-IV.7532.48.1.2011.MS(2) z dnia 01.08.2012 r. Gmina Korycin stała się z mocy prawa właścicielem działek zajętych pod drogi publiczne w obrębie wsi Mielniki o łącznej powierzchni 35,3395 ha.
Ogółem za nabycie działek wydano kwotę 31 724,73 zł.
Od 1 stycznia 2012 roku do 31 grudnia 2012 roku sprzedano:
  1. działkę budowlaną nr 167/62 o pow. 0,1603 ha, położoną w obrębie wsi Korycin (w pobliżu zalewu) za kwotę 55 350,00 zł brutto Panu Michałowi Matyskiel z Suchowoli,
  2. działkę nr 167/44 o pow. 0,0499 ha, nr 167/48 o pow. 0,0349 ha, nr 167/61 o pow. 0,0640 ha jako jedną działkę budowlaną o ogólnej powierzchni 0,1488 ha, położoną w obrębie wsi Korycin (w pobliżu zalewu) za kwotę 48 462,00 zł Państwu Maciejowi i Marlenie Dębowskim z Białegostoku,
  3. działkę budowlaną nr 167/59 o pow. 0,1382 ha, położoną w obrębie wsi Korycin (w pobliżu zalewu) za kwotę 46 740,00 zł brutto Panu Łukaszowi Pruszyńskiemu i Pani Wiktorii Sadkowskiej z Białegostoku,
  4. działkę nr 43 o pow. 0,5400 ha wraz z budynkiem byłej szkoły podstawowej i budynkiem gospodarczym, położoną w Bombli, za kwotę 301 000,00 zł brutto Pani Katarzynie Sylwii Przybysz z Warszawy,
  5. udział w gruncie działki nr 68/2 o pow. 0,1249 ha, położonej w obrębie wsi Zabrodzie oraz odrębną własność lokalu mieszkalnego o pow. użytkowej 36,44m2 Pani Agnieszce Suszko za kwotę 44 620,00 zł;
  6. udział w gruncie działki nr 68/2 o pow. 0,1249 ha, położonej w obrębie wsi Zabrodzie oraz odrębną własność lokalu mieszkalnego o pow. użytkowej 64,54m2 Pani Barbarze Stachelek za kwotę 71 160,00 zł,
  7. udział w gruncie działki nr 68/2 o pow. 0,1249 ha, położonej w obrębie wsi Zabrodzie oraz odrębną własność lokalu mieszkalnego o pow. użytkowej 35,89m2 za kwotę 45 000,00 zł Pani Ewelinie Chwiećko i Panu Krzysztofowi Zalewskiemu.
Na podstawie decyzji Wojewody Podlaskiego Nr 16/2011 z dnia 14 października 2011 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz zatwierdzeniu projektu budowlanego na rozbudowę i budowę drogi wojewódzkiej Nr 671 na odcinku Janów – Korycin z mocy prawa zostały przekazane na własność Skarbu Państwa działki o ogólnej powierzchni 1,1200 ha.
Ogółem za sprzedane i przekazane działki oraz budynki uzyskano kwotę 639 507,00 zł.
Opłata roczna za użytkowanie wieczyste wyniosła 7 291,72 zł. Wydzierżawiono również użytki rolne o ogólnej powierzchni 2,37 ha za kwotę 42 973,43 zł.
Stan gruntów mienia komunalnego na dzień 31 grudnia 2012 roku wynosi 1 710 324m2 (171,03 ha).
Długość sieci wodociągowej na terenie gminy wynosi 109 020 mb.
Długość sieci kanalizacyjnej wynosi 7 710 mb.
Ilość oczyszczalni przyzagrodowych – 350 sztuk o wartości 1 447 042,00 zł.
Zgodnie z aktem notarialnym Nr 5631/2010 Gmina Korycin jest udziałowcem spółki prawa handlowego „Wodociągi Podlaskie” Sp. z o.o. Zaścianki i „BIOM” Sp. z o.o. Dolistowo Stare.
            Komisja Rewizyjna po zapoznaniu się z dokumentami, które przedstawił Skarbnik Gminy – pan Andrzej Waszczeniuk pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu Gminy Korycin za 2012 rok i postanowiła wystąpić do Rady Gminy Korycin o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Korycin (wniosek w załączeniu).
Ponadto Komisja podjęła uchwałę Nr 1/1/2013 w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej wykonania budżetu Gminy Korycin za 2012 rok, w której postanowiła pozytywnie zaopiniować wykonanie budżetu Gminy Korycin za 2012 rok (wszystkie głosy „za”). W/w opinia wraz z wnioskiem w sprawie udzielania absolutorium Wójtowi Gminy Korycin zostanie przekazana przez Przewodniczącego Rady Gminy Korycin do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku.
            Przewodniczący Komisji Rewizyjnej podziękował Skarbnikowi za przedstawienie wszystkich sprawozdań i informacji i za włożony wysiłek w ich opracowanie.
            Następnie głos zabrał pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy, który w imieniu Wójta serdecznie podziękował Komisji Rewizyjnej za udzielenie pozytywnej opinii dotyczącej wykonania budżetu Gminy Korycin za 2012 rok oraz wystąpienie z wnioskiem do Rady Gminy Korycin o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Korycin.
 
  
Ad.3/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia członkowie obu Komisji pozytywnie zaopiniowali przedłożone projekty uchwał Rady Gminy Korycin w sprawach:
  1. zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2012 rok,
  2. udzielenia Wójtowi Gminy Korycin absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy Korycin za 2012 rok.
  
Ad.4/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia członkowie Komisji zapoznali się z wynikami ogłoszonego przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych z terenu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”, który odbył się dnia 21 maja 2013 roku. Do przetargu przystąpiło 5 firm. Najtańszą ofertą była ta złożona przez Mobilną Obsługę Przedsiębiorstw Jarosław Tarachoń Spółka Komandytowa z ceną 299 311,02 zł, najdroższą zaś przedstawiła BIOM Sp. z o.o. (w chwili obecnej zajmująca się wywozem śmieci z naszej gminy) z ceną 528 120,00 zł.
           Ponadto pan Wójt przypomniał, iż w dniu jutrzejszym tj. 25 maja br. mamy wyjazdową Sesję do zaprzyjaźnionej Gminy Terespol, gdzie będziemy uczestniczyć w oddaniu do użytku nowego budynku Urzędu Gminy Terespol, a wcześniej odbędzie się cześć robocza Sesji, gdzie m.in. podejmiemy uchwałę w sprawie nadania nazwy nowej ulicy w Korycinie (ulica nad zalewem, gdzie powstaje nowe osiedle).
Kolejna Sesja – absolutoryjna planowana jest około 15 czerwca br.
 
Na tym protokół z posiedzenia obu Komisji Rady Gminy Korycin zakończono.
 
  
Protokołowała:  
Tamara Sokołowska 
                                                                                       Przewodniczący
                                                                                  Komisji Rewizyjnej
                                                                                                                     Czesław Radulski
 
                                                                                                                      Przewodniczący
                                                                                                      Komisji Gospodarki i Budżetu
                                                                                                                      Stanisław Krutul

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2013-06-20

Data modyfikacji: 2013-06-20

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2013-06-20