PROTOKÓŁ Nr XXII/2013

 PROTOKÓŁ Nr XXII/2013
z XXII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 18 czerwca 2013 r. (wtorek) w sali GOKSiT w Korycinie, ul. Knyszyńska 2a, w godz. 11.00 – 15.30 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.
 
 
Stan Rady Gminy – 15 radnych
Obecnych – 13 radnych
zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.
 
 
Radni obecni podczas obrad sesyjnych:
      1)    pan Adam Bielawski
      2)    pan Marcin Bielawski
      3)    pan  Jan Bojarzyński
      4)    pan Kazimierz Buzun
      5)    pan Marek Brylewicz
      6)    pan Józef Gliński
      7)    pan Maciej Gliński
      8)    pan Stanisław Krutul
      9)    pan Antoni Pakuła
      10)  pan Czesław Radulski
      11)  pan Jarosław Radulski
      12)  pan Stanisław Szubzda
      13)  pan Kazimierz Urban
 
Radni nieobecni usprawiedliwieni:
  1. pan Krzysztof Szewczul
  2. pan Czesław Zawadzki
Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:
1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin
2) pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy
3) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
4) pani Ewa Bojarzyńska – Dyrektor Zespołu Szkół w Korycinie
5) pani Dorota Wiesławska – Dyrektor Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie
6) pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w
    Korycinie
7) pani Małgorzata Michelis – Kierownik Biblioteki Publicznej w Korycinie
8) pan Paweł Żuk – Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie
9) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia
 
            Obrady XXII Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński – przewodniczący Rady Gminy Korycin.
            Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący serdecznie powitał panów radnych, pana Wójta, Sekretarza i Skarbnika Gminy oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy i media obecne na sali obrad.   Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 13 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym za wyjątkiem uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin za 2012 rok, która winna być podjęta bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady Gminy. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.
Jednocześnie wnioskuję o uzupełnienie proponowanego porządku obrad XXII Sesji Rady Gminy Korycin o dodatkowy punkt dotyczący rozpatrzenia wniosku Delegatury Centralnego Biura Antykorupcyjnego w Białymstoku o wygaszenie mandatu Wójta Gminy Korycin w związku z naruszeniem przepisów ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (tj. poprzez równoczesne pełnienie funkcji Wójta Gminy Korycin oraz pozostawanie w zatrudnieniu od dnia 1 października 2010 r. do dnia 30 marca 2012 r. na podstawie umowy zlecenia w spółce prawa handlowego Rozwiązania Prawne i Biznesowe Sp. z o.o. w Białymstoku) i podjęcie stosownej uchwały w tej sprawie. Punkt ten omawiany byłby pod liczbą porządkową nr 4, a pozostałe punkty porządku obrad przesuną się o jedną pozycję w dół. Zajmiemy się rozpatrzeniem powyższego wniosku dopiero na dzisiejszej Sesji, ponieważ do ostatniej chwili były zbierane materiały dotyczące tego postępowania, ostatnie z nich otrzymaliśmy 14 czerwca br.
Ponadto w punkcie dotyczącym „Rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Korycin za 2012 rok” należy dodać wyrazy „wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2012 rok”.
            Poinformował, że proponowany porządek obrad XXII Sesji Rady Gminy Korycin został panom radnym doręczony. Za przyjęciem proponowanego, uzupełnionego porządku obrad głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany, uzupełniony porządek obrad XXII Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie.
 
Oto treść przyjętego porządku obrad:
  1. Otwarcie obrad.
  2. Przyjęcie porządku dziennego XXII Sesji Rady Gminy Korycin.
  3. Przyjęcie protokołu z XXI Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 25 maja 2013 roku.
  4. Rozpatrzenie wniosku Nr BI/WPK/513/13/W z dnia 15 marca 2013 r. Delegatury Centralnego Biura Antykorupcyjnego w Białymstoku o wygaszenie mandatu Wójta Gminy Korycin w związku z naruszeniem przepisów ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.
  5. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.
  6. Rozpatrzenie sprawozdań z działalności gminnych jednostek organizacyjnych za 2012 rok, w tym:
- Zespołu Szkół w Korycinie,
- Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie,
- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie,
- Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie wraz z Biblioteką Publiczną Gminy Korycin.
  1. Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego Gminy Korycin za 2012 rok wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2012 rok – podjęcie uchwały Nr XXII/  /2013 Rady Gminy Korycin z dnia 18 czerwca 2013 r. w powyższej sprawie.
  2. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin, po zapoznaniu się ze:
- sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2012 rok,
- sprawozdaniem finansowym,
- opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku do sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2012 rok,
- stanowiskiem Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Korycin
uchwała Nr XXII/  /2013 Rady Gminy Korycin z dnia 18 czerwca 2013 r. w powyższej sprawie.
  1. Dokonanie zmian w uchwale w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2013 – 2030 – podjęcie uchwały Nr XXII/  /2013 Rady Gminy Korycin z dnia 18 czerwca 2013 r. w powyższej sprawie.
  2. Dokonanie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2013 rok – podjęcie uchwały Nr XXII/  /2013 Rady Gminy Korycin z dnia 18 czerwca 2013 r. w powyższej sprawie.
  3. Interpelacje i zapytania radnych. 
  4. Wolne wnioski i informacje.
  5. Zamknięcie obrad.
 
Pan przewodniczący obrad stwierdził, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z XXI Sesji Rady Gminy odbytej dnia 25 maja 2013 r. Przypomniał, że był on wyłożony do wglądu panów radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.
Wobec nie wniesienia do protokołu uwag, poprawek i zastrzeżeń pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie przyjęła treść protokołu z XXI Sesji Rady Gminy.
 
 
Ad.4/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy Korycin rozpatrzy wniosek Nr BI/WPK/513/13/W z dnia 15 marca 2013 r. (wpłynął na moje ręce dnia 18 marca 2013 r.) Delegatury Centralnego Biura Antykorupcyjnego w Białymstoku o wygaszenie mandatu Wójta Gminy Korycin w związku z naruszeniem przepisów ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne i podejmie stosowną uchwałę w tej sprawie.
Pan przewodniczący odczytał skierowany do niego wniosek CBA w powyższej sprawie dodając, że Biuro powołuje się na niewłaściwą podstawę prawną, a mianowicie na Kodeks wyborczy, który w tej kadencji nie ma zastosowania, a obowiązującą jest ustawa o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta.
Chciałbym również panom wyjaśnić, że Rada ma trzy możliwości zachowania w takim przypadku, tj.
  1. może przychylić się do wniosku CBA i wygasić mandat Wójta,
  2. może nie zająć żadnego stanowiska i pozostawić sprawę bez decyzji,
  3. może odrzucić wniosek CBA.
Koniecznym warunkiem do podjęcia jakiejkolwiek decyzji w przedmiotowej sprawie jest wysłuchanie wyjaśnień pana Wójta, dlatego oddaję mu głos.
            Wójt wyjaśnił, iż w dniu 1 października 2010 r. została podpisana przez mnie umowa zlecenia na okres realizacji projektu: „Kontrola Zarządcza”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego tj. do 30 marca 2012 r.
Fakt ten znalazł potwierdzenie w moim oświadczeniu majątkowym, zatem był powszechnie znany. Powierzono mi obowiązki specjalisty do spraw promocji, rekrutacji i monitoringu, albowiem w Umowie Partnerskiej zawartej 23 marca 2010 r. pomiędzy Związkiem Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego a Rozwiązania Prawne i Biznesowe Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością w Białymstoku zadania te należały do Związku Gmin, jako Partnera Projektu. Do pracy w Zespole Projektowym zostałem wyznaczony przez Zarząd Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego w Białymstoku. Do moich obowiązków należało wykonanie następujących czynności: realizacja promocji Projektu, prowadzenie kontaktów z mediami, rekrutacja uczestników Projektu oraz prowadzenie monitoringu Projektu. Związek Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego w Białymstoku jest stowarzyszeniem gmin (jego członkami są 93 gminy spośród 111 gmin województwa podlaskiego). Związek, jako organizacja skupiająca jednostki samorządu terytorialnego, podejmował i nadal podejmuje liczne inicjatywy mające na celu rozwój samorządności, w tym realizuje liczne projekty wspomagające działalność gmin wiejskich. Związek ma bogate doświadczenie w organizacji szkoleń dla przedstawicieli samorządu terytorialnego oraz pracowników samorządowych. Szkolenia te prezentowały zawsze wysoki poziom merytoryczny i zawsze uwzględniały potrzeby pracowników administracji publicznej. Dlatego też organizowane przez Związek szkolenia były wysoko oceniane i nie było problemów z rekrutacją uczestników. Związek, jako wiarygodny Partner, szybciej docierał z ofertą niż inne firmy szkoleniowe lub instytucje. Pragnę podkreślić, iż w ramach wcześniejszego projektu przeprowadzonego przez Związek została sporządzona ankieta, na podstawie której zostały opracowane najważniejsze potrzeby szkoleniowe. Ankiety stanowiły podstawę do napisania wniosku o dofinansowanie Projektu: „Kontrola Zarządcza”. Ze względu na zawiłość oraz złożoność zadań należących do jednostek samorządu terytorialnego potrzeby szkoleniowe były i nadal są ogromne, a tylko w ramach uczestnictwa w projektach dofinansowywanych ze środków Unii Europejskiej może to być realizowane bez obciążenia finansowego dla gmin. Dlatego też uzasadnionym był taki podział zadań pomiędzy Partnerami realizującymi wspólnie Projekt w postanowieniach Umowy Partnerskiej, iż zadania dotyczące promocji Projektu, rekrutacji uczestników Projektu, monitoringu należały do Związku Gmina, a nie Spółki, która była Liderem. Obowiązki wynikające z umowy zlecenia realizowałem poza siedzibą Spółki, nie miałem określonych godzin pracy ani też nadzoru Spółki. W przypadku, gdybym nieprawidłowo wykonał zadania wynikające z Projektu, to odpowiadałby za to Partner, a nie Lider Projektu. Jest to wyraźnie zapisane w Umowie Partnerskiej. Spółka, jako Lider Projektu, została upoważniona do występowania w umowie o dofinansowanie Projektu, jak też w innych umowach w imieniu i na rzecz Partnera tj. Związku Gmin.
Nigdy nie promowałem Spółki, w strukturze tej Spółki nie jest przewidziane stanowisko specjalisty do spraw rekrutacji, promocji i monitoringu. Osobiście kontaktowałem się z mediami, przedstawicielami samorządów oraz administracji rządowej promując Projekt realizowany w Partnerstwie przez Związek Gmin. Nadal jest dostępna w Internecie konferencja promująca Projekt, a z mojego wystąpienia wynika, że zawsze działałem na rzecz Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego w interesie jego członków tj. gmin wiejskich i wiejsko-miejskich. Zatem zarzut, iż byłem zatrudniony w Spółce prawa handlowego, co oznacza, że działałem w jej strukturze i jej interesie, jest całkowicie bezpodstawny. Pod zawarciem umowy zlecenia nie mogło się też kryć świadczenie pracy. We wniosku o dofinansowanie Projektu zostało zaakceptowane przez Instytucję Wdrażającą tylko zawarcie umowy cywilnoprawnej. Stwierdzenie w czasie kontroli, że wykonywanie czynności przez członków Zespołu Projektowego spełniało warunki zatrudnienia w Spółce, wiązałoby się z obowiązkiem zwrotu środków wydanych na wynagrodzenia wraz z odsetkami na rachunek Instytucji Wdrażającej, albowiem byłyby one uznane za wydatki niekwalifikowalne. Dlatego też zamiarem stron tej umowy nigdy nie było zawarcie umowy o pracę. W postanowieniach ogólnych umowy w pkt 4, 5 i 7 zostały zamieszczone postanowienia, które tylko przez przeoczenie nie zostały wykreślone, a nie powinny być tam zamieszczone z uwagi na sprzeczność z postanowieniami zawartymi w Umowie Partnerskiej. Zapisy te nie miały wpływu na faktyczną realizację umowy zlecenia zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie Projektu, wytycznymi do jego realizacji oraz postanowieniami Umowy Partnerskiej oraz o dofinansowanie Projektu. Czynności w ramach tego Projektu były w imieniu Partnera realizowane w siedzibie Związku, gdzie miałem dostęp do odpowiedniej bazy danych niezbędnej do realizacji tych zadań.
Uważam, że zarzuty Centralnego Biura Antykorupcyjnego są całkowicie bezzasadne. Zgłaszałem zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli, ale nie zostały uwzględnione. Centralne Biuro Antykorupcyjne nie jest właściwe do dokonywania wiążącej wykładni prawa, dlatego też proszę panów radnych o wnikliwe dokonanie oceny stanu faktycznego oraz wzięcie pod uwagę wykładni pojęcia zatrudnienia oraz innych czynności w spółce prawa handlowego dokonanej przez Trybunał Konstytucyjny. Zgodnie z tą wykładnią naruszenie zakazu zatrudnienia w spółce prawa handlowego nastąpiłoby w takim przypadku, w którym zawarłbym umowę o pracę na stanowisku przewidzianym w strukturze danej spółki. Jeżeli te przesłanki nie zostały spełnione, to nie nastąpiło wygaśnięcie mandatu wójta gminy.
Na koniec chciałbym dodać, że od 22 lat traktuję służbę wójta jako służbę społeczeństwu i nigdy nikomu na terenie tej gminy nie przyszło do głowy słowo „korupcja”. Wszystko znajdowało się w moich oświadczeniach majątkowych i od 2010 roku było całkowicie jawne. Zbyt restrykcyjne prawo w tej materii może spowodować zniszczenie wielu porządnych ludzi.
Dziękuję za uwagę.
      
Pan przewodniczący podziękował Wójtowi za wyjaśnienia i zaprosił radnych do dyskusji.
            Radny Jan Bojarzyński powiedział, że sprawa jest bardzo trudna, a my nie jesteśmy prawnikami, aby móc dokładnie rozstrzygać te kwestie. Zastanawiam się tylko, dlaczego wcześniej nie zareagowały organy kontroli, do których trafiały oświadczenia majątkowe Wójta i przez kilka lat wszystko było w porządku i bez uwag z ich strony, a teraz nagle pojawia się afera korupcyjna. Szkoda również, że o sprawie dowiadujemy się, jako radni tak późno, ponieważ po informacjach w mediach ludzie wypowiadają różne opinie, a przecież nie chodzi w tym przypadku o żadną korupcję, dlatego będę głosował przeciwko wnioskowi Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
            Pan przewodniczący dodał, że mamy przed sobą opinię radcy prawnego, który uważa, że ustawa nie została naruszona. Prawdą jest również to, że coraz więcej osób w Polsce uważa tę ustawę za wadliwą i nieprecyzyjną.
 
Pan przewodniczący zarządził 25 minut przerwy, aby radni mogli dokładnie zapoznać się z materiałami w powyższej sprawie i potem podjąć decyzję. 
Wznowiono obrady.
 
Pan przewodniczący obrad ponownie zaprosił panów radnych do dyskusji.
            Radny Marcin Bielawski powiedział, że osobiście uważa, iż osoba, w stosunku do której zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstwa powinna zrezygnować z pełnionego urzędu i dopiero wtedy wyjaśniać sprawę. Takie jest moje zdanie i tak będę głosował.
            Radny Kazimierz Buzun odpowiedział, że człowiek jest niewinny, dopóki nie udowodni mu się winy, a w przypadku naszego Wójta nie ma mowy o żadnej korupcji. Zastanów się również nad tym, ile Wójt dobrego robi dla naszej gminy i kto przejmie pracę i projekty inwestycyjne po nim, gdy zrezygnuje ze stanowiska.
            Radny Marcin Bielawski stwierdził, że nie jest prawnikiem i nie zarzuca Wójtowi korupcji, ale nadal uważa, że wyjaśniać zaistniałą sytuację należy po rezygnacji Wójta ze stanowiska.
            Radny Józef Gliński przypomniał radnym, że CBA nie jest sądem i nie rozstrzyga ostatecznie, tylko stawia zarzut wynikający z ich interpretacji przepisów i zaistniałej sytuacji. Gdybyśmy nawet wygasili mandat panu Wójtowi, to może on złożyć skargę na naszą decyzję i dopiero wyrok sądu będzie ostateczny i wiążący. W tym przypadku sprawa nie jest jasna, a najlepszym tego przykładem jest opinia prawna wydana przez radcę prawnego naszej gminy. My, jako Rada, musimy ocenić pracę Wójta całościowo, również jako włodarza gminy, a na pewno nie możemy zarzucić mu korupcji. Zatrudnienie, według naszej mecenas, odnosi się do umowy o pracę, gdzie zachodzi podległość zawodowa, a w tym przypadku mamy do czynienia z umową zlecenia, a Wójt nie odpowiadał przez spółką. Nawet gdy nie podejmiemy decyzji o wygaszeniu mandatu, to sprawa trafi do Wojewody Podlaskiego do rozpatrzenia, który jeszcze raz przeanalizuje wszystkie materiały i przychyli się do naszego stanowiska lub je odrzuci wydając zarządzenie zastępcze.
            Proponuję na początek poddać pod głosowanie, czy zajmiemy się rozpatrzeniem uchwały o odmowie wygaszenia mandatu Wójta.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych, 12 radnych było „za”, 1 radny „wstrzymał się” od głosu. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy większością głosów zdecydowała o poddaniu pod głosowanie uchwały w sprawie odmowy stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Wójta Gminy Korycin, którą otrzymaliście podczas przerwy wraz z uzasadnieniem napisanym przez radcę prawnego Gminy Korycin.
            Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 radny był przeciw. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie odmowy stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Wójta Gminy Korycin.
 
UCHWAŁA NR XXII/133/2013 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 czerwca 2013 r.
w sprawie odmowy stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Wójta Gminy Korycin
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
 
Pan Wójt powiedział, że dla mnie najważniejsze zawsze było i jest zdanie mieszkańców Gminy Korycin, a Rada jest ich reprezentantem, dlatego dziękuję bardzo za podjęcie takiej decyzji.
 
 
Ad.5/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady:
W okresie od ostatniej XXI Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 25 maja 2013 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 18 czerwca br. realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:
1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 28 maja 2013 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu podjętą uchwałę Nr XXI/132/2013 Rady Gminy Korycin z dnia 25 maja 2013 r. w sprawie nadania nazwy ulicy położonej w Korycinie. Nowa ulica nosi nazwę Królowej Jadwigi.
Uchwała Rady Gminy została zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin oraz ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego pod pozycją 2416 i zacznie obowiązywać od dnia 19 czerwca 2013 roku.
Jednocześnie w/w uchwałę przekazano do Urzędu Statystycznego w Białymstoku oraz do Starosty Sokólskiego, a także na merytoryczne stanowiska pracy.
            2. W dniu 27 maja 2013 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Zarządu Związku „Kumiałka – Biebrza”, a także odbyłem spotkanie z mieszkańcami Korycina, na którym w szczególności zostały omówione sprawy dotyczące nowego sposobu gospodarowania odpadami komunalnymi od 1 lipca 2013 roku.
            3. W dniu 28 maja br. uczestniczyłem w spotkaniu z Prezydentem RP w Warszawie z okazji Dnia Samorządu Terytorialnego.
4. W dniach 27 i 29 maja oraz 4 czerwca br. została przeprowadzona w Urzędzie Gminy Korycin kontrola przez Urząd Kontroli Skarbowej w Białymstoku w zakresie realizacji projektu pn. „Zabytki Królewskiego Korycina” oraz kontrola w GOPS i GOKSiT w Korycinie w dniach 7 i 12 czerwca br. przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Augustowie, zaleceń nie wydano.
            5. W dniu 30 maja 2013 r. uczestniczyłem w wyjazdowej Sesji Plenarnej w Brukseli w ramach Komitetu Regionów.
            6. W dniu 2 czerwca 2013 r. odbył się XXII Półmaraton Mleczny Korycin – Janów – Korycin, w którym udział wzięło 143 biegaczy.
            7. W dniu 4 czerwca 2013 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji Rewizyjnej Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”, a także odbyłem spotkanie wspólnie z Wójtem Janowa z Dyrektorem Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce w sprawie złożenia wspólnego wniosku o dofinansowanie modernizacji kolejnych odcinków drogi powiatowej na terenie Gmin Korycin i Janów.
8. W dniach 6-7 czerwca 2013 r. uczestniczyłem w XXVI Forum Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego, gdzie m.in. omawiano problemy gmin związane z wdrażaniem nowych zadań z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
            9. W dniu 7 czerwca br. otrzymaliśmy informację od Zarządu Województwa Podlaskiego o pozytywnym zaopiniowaniu wniosku Gminy Korycin dotyczącym udzielenia dotacji celowej z budżetu Województwa Podlaskiego na modernizację drogi dojazdowej do gruntów rolnych położonych we wsi Kumiała – Zabrodzie, o długości 514m, na nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów jako działki nr 425/2 i nr 16/2.
Ponadto w tym dniu ogłosiłem przetarg na „Udzielenie i obsługę kredytu w wysokości 800 000,00 zł, z przeznaczeniem na spłatę kredytów i pożyczek, których termin płatności przypada na 2013 rok – 301 592 zł oraz na pokrycie planowanego deficytu budżetu – 498 408zł. Przetarg odbędzie się dnia 21 czerwca 2013 r. o godz. 9.00.
            10. W dniu 12 czerwca br. ogłosiłem przetarg na „Modernizację drogi rolniczej – obręb Kumiała i Zabrodzie Gmina Korycin”. Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert wyznaczyłem na dzień 28 czerwca 2013 r. do godz. 9.00.
            11. W dniu 13 czerwca 2013 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Komitetu Sterującego SRWP, gdzie przedmiotem obrad było podsumowanie konsultacji społecznych projektu Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego.
            12. W dniu 17 czerwca br. uczestniczyłem we wspólnym posiedzeniu obu Komisji Rady tj. Komisji Rewizyjnej i Komisji Gospodarki i Budżetu.
13. Zakończono prace związane z czyszczeniem brzegu zbiornika wodnego w Korycinie, dowieziono żwir i piasek na plażę oraz podniesiono poziom wody do stanu poprzedniego. 
            14.  Wydałem następujące zarządzenia: 
1) jako organ wykonawczy w sprawach:
a) Zarządzenie Nr 99/2013 z dnia 31 maja 2013 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2013 rok,
b) Zarządzenie Nr 100/2013 z dnia 31 maja 2013 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2013 rok.
c) Zarządzenie Nr 101/2013 z dnia 31 maja 2013 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2013-2030.
            15. Przygotowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji. 
 
Pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania pana Wójta z jego działalności międzysesyjnej, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
 
 
Ad.6/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy rozpatrzy sprawozdania z działalności gminnych jednostek organizacyjnych za 2012 rok, w tym:
- Zespołu Szkół w Korycinie,
- Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie,
- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie,
- Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie wraz z Biblioteką Publiczną
  Gminy Korycin.
 
Jako pierwsza głos zabrała Pani Ewa Bojarzyńska – Dyrektor Zespołu Szkół w Korycinie przypominając, że w skład Zespołu Szkół w Korycinie wchodzą Szkoła Podstawowa im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego i Gimnazjum im. „Solidarności”.
W roku szkolnym 2011/2012 w szkole podstawowej w 12 oddziałach uczyło się 225 uczniów, zaś w gimnazjum w 6 oddziałach uczyło się 124 uczniów. W ramach Zespołu uczniowie mieli do dyspozycji 21 sal dydaktycznych, 2 pracownie komputerowe, bibliotekę w czytelnią, świetlicę, salę gimnastyczną, siłownię, stołówkę, harcówkę, salę treningową, nowoczesny kompleks boisk. W zespole pracowało 34 nauczycieli i 7 pracowników administracyjno – obsługowych.
Nauczyciele w roku szkolnym 2011/2012 realizowali 687 godzin dydaktycznych. Oprócz tego społecznie prowadzili szereg kółek zainteresowań. W Zespole jako dodatkowe zajęcia edukacyjne nauczany był język niemiecki (szkoła podstawowa). Kadra nauczycielska posiadała przygotowanie do prowadzonych zajęć, wszyscy posiadają wykształcenie wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym oraz systematycznie uzupełniają swoje kwalifikacje, uczestnicząc w różnych formach doskonalenia zawodowego.
Efekty pracy szkoły podlegają weryfikacji w postaci zewnętrznych sprawdzianów i egzaminów. 40 uczniów klas VI szkoły podstawowej na zakończenie I etapu edukacji pisało 5 kwietnia 2012 r. sprawdzian zewnętrzny, gdzie uczniowie uzyskali wynik średni. Do egzaminu gimnazjalnego na zakończenie edukacji w II etapie kształcenia przystąpiło 36 uczniów klas III gimnazjum. Wyniki egzaminu można zaklasyfikować na poziomie  wyższy od średniej.
Czworo uczniów w roku szkolnym 2011/2012, na podstawie orzeczenia z PPP, objętych było nauczaniem indywidualnym, troje posiada orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Ten rok szkolny to pierwszy rok, w którym realizowaliśmy rozporządzenie dotyczące nowych zasad udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej. W gimnazjum powołane zostały zespoły dla każdego ucznia zakwalifikowanego do pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Dla każdego ucznia opracowano plany działań wspierających, dla jednego ucznia opracowano Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Pomimo stałego kontaktu z rodzicami nie wszyscy uczniowie skorzystali z zaproponowanych form zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W szkole podstawowej uczniowie uczęszczali również na zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, korekcyjno – kompensacyjne, przygotowujące do sprawdzianu.
Realizując zadania wynikające z Planu Pracy Szkoły na rok szkolny 2011/2012, Programu Wychowawczego i Programu Profilaktycznego osiągnęliśmy sukces, na który złożyła się praca nauczycieli i uczniów również z poprzedniego roku szkolnego. Zostaliśmy zarekomendowanie przez opiekuna naukowego TPGzMMiW do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji zorganizowanej przez MEN pt. „Nauczyciel liderem w działaniu ucznia – przykłady dobrych praktyk”. 11 listopada 2011 roku obchodziliśmy 10 rocznicę nadania szkołom imion. Gośćmi honorowymi uroczystości byli: Przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” Pan Piotr Duda oraz Pani Iwona Czarcińska z Instytutu Prymasowskiego w Warszawie. Kolejne wydarzenie to obchody 30 rocznicy wprowadzenia stanu wojennego. Dnia 13 grudnia odbyła się akademia oraz zorganizowane przy współpracy z IPN warsztaty tematyczne dla nauczycieli historii. Obchodom towarzyszyła wystawa IPN Kobiety Internowane Gołdap 1981. Dnia 16 maja 2012 r. odbyła się IV Ogólnopolska Pielgrzymka Szkół im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego na Jasną Górę. To już kolejne spotkanie szkół prymasowskich zorganizowane przez Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego i Instytut Prymasowski w Warszawie. Spotkanie było dziękczynieniem za życie i posługę Prymasa Tysiąclecia oraz okazją do głębszego poznania jego nauczania i postawy.
Praca z uczniem zdolnym przyniosła wymierne efekty. Uczniowie odnosili sukcesy w konkursach plastycznych, recytatorskich, literackich, przedmiotowych. Były to sukcesy w konkursach międzynarodowych, ogólnopolskich, wojewódzkich i powiatowych.
Osiągnięcia szkoły w zakresie realizacji zadań wynikających z przynależności do TPGzMMiW zawartych w planie pracy i programach profilaktycznym i wychowawczym zostały przekazane do publikacji powstającej pod redakcją Pani Krystyny Chałas pt. „Optymalizacja szans edukacyjnych młodzieży gimnazjalnej – perspektywa aksjologiczna”. Badania w działaniu - z doświadczeń Towarzystwa Gimnazjów Poszukujących z Małych Miast  i Wsi, która już została wydana. Po raz kolejny nasi uczniowie mają swoje publikacje w wydanych książkach pt. „Świat Wiejski Wartości”, „Młodzież jaką znamy i nie znamy”, „Lokalne historie rodzinne”. Praca naukowa-badawcza gimnazjalisty - projekt Iwony Kowalewskiej pt. „Wpływ paramentów pszenicy na jakość wypieku” zajął II miejsce i był prezentowany na ogólnopolskim podsumowaniu w Ministerstwie Rolnictwa. W tym roku szkolnym realizowane były różnorodne projekty edukacyjne, w tym 2 projekty dofinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego: w gimnazjum – „Rozwój przez kompetencje”, w szkole podstawowej – „Technika i tradycja łączy pokolenia w Gminie Korycin”.  Obecnie w szkole podstawowej realizowany jest projekt systemowy „Indywidualizacja nauczania w klasach I-III na terenie Gminy Korycin”, w ramach którego uczniowie klas I-III biorą udział w zajęciach dodatkowych, doposażona również została baza szkoły w nowoczesne pomoce dydaktyczne.
Priorytetem każdej szkoły jest edukacja i wychowanie młodych ludzi, dlatego też podejmujemy szereg działań, których celem jest edukacja i wychowanie młodzieży w duchu wartości, jakimi są: patriotyzm, godność, wolność, odpowiedzialność, prawda i honor, prawa dziecka, prawa człowieka. Przeprowadzamy wiele inicjatyw angażując w nie uczniów, rodziców, nauczycieli, władze samorządowe oraz społeczność lokalną i inne organizacje w taki sposób, by każda z nich przynajmniej w niewielkim stopniu nawiązywała do w/w wartości. Nasze działania nie są jednorazowe, lecz stanowią proces ciągły, a zaangażowani są w nie wszyscy nauczyciele, uczniowie, ich rodzice i społeczność lokalna, dlatego też przynoszą wymierne efekty.
W czerwcu w gimnazjum przeprowadzona została ewaluacja zewnętrzna w obszarze efekty. Dnia 25 czerwca otrzymaliśmy wstępną informację o jej wynikach. Placówka w czterech obszarach oceniona została wysoko. Otrzymany raport podany został analizie na sierpniowym posiedzeniu rady pedagogicznej. Wnioski z ewaluacji zawarte w raporcie są następujące:
1. Uczniowie gimnazjum podejmują różnorodne formy aktywności na rzecz własnego rozwoju i rozwoju szkoły. Doświadczeniem w zakresie realizacji projektów młodzież dzieli się z innymi m.in. podczas ogólnopolskich spotkań, konferencji, jak również poprzez publikacje.
2. Gimnazjaliści osiągają liczne sukcesy w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych dzięki m.in. bogatej ofercie zajęć pozalekcyjnych oraz zaangażowaniu nauczycieli.
3. Liczne adekwatne do zdiagnozowanych potrzeb działania wychowawcze i profilaktyczne, dobre relacje między nauczycielami i uczniami oraz atmosfera tolerancji i wzajemnego zaufania wpływają na duże poczucie bezpieczeństwa uczniów, respektowania przez nich norm społecznych, zasad panujących w szkole oraz prezentowanie właściwych zachowań również poza szkołą.
4. Charakterystyczną cechą gimnazjum jest szczególna rola rodziców w życiu szkoły. Ich wypowiedzi wskazują, iż są oni równorzędnymi partnerami szkoły. Uczestniczą w realizacji wybranych działań, wspólnie z dyrektorem i radą pedagogiczną wspierają wysiłki na rzecz rozwoju uczniów.
5. Wieloaspektowa współpraca szkoły ze środowiskiem jest doceniana przez zewnętrznych partnerów, przyczynia się do rozwoju placówki i jej promocji w środowisku, stwarza uczniom szanse na osiągnięcie sukcesu, a także przygotowuje ich do dalszej nauki i funkcjonowania na rynku pracy.
Poziom spełnienia wymagań w obszarze efekty został spełniony w następujących poziomach:
  1. Analizuje się wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego – B.
  2. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności – B.
  3. Uczniowie są aktywni – A.
  4. Respektowane są normy społeczne – B.
 
Przewodniczący obrad podziękował Dyrektor Zespołu Szkół za przedstawienie sprawozdania z działalności jej placówki i poprosił o zabranie głosu panią Dorotę Wiesławką – Dyrektor Przedszkola w Korycinie i przedstawienie sprawozdania z działalności przedszkola w 2012 roku.
 
Dyrektor Przedszkola przypomniała panom radnym, że przedszkole funkcjonuje od 1 stycznia 1992 r., a jako placówka 3-oddziałowa od 1 września 2000 r. Uchwałą Rady Gminy od 1 września 2008 r. zostały powołane inne formy wychowania przedszkolnego funkcjonujące jako Zespoły Przedszkolne w miejscowościach Korycin, Bombla i Zabrodzie, zaś od 1 września 2011 r. mocą kolejnej uchwały Rady Gminy zostały powołane punkty przedszkolne w Zabrodziu i Bombli. W związku z wprowadzeniem zmiany do ustawy o systemie oświaty przesuwającej obowiązek szkolny dla dzieci 6-letnich od 1 września 2014 r. należałoby objąć rocznym przygotowaniem przedszkolnym dwa roczniki i tak w roku szkolnym 2011/2012 – 67 dzieci, a w roku szkolnym 2012/2013 – 68 dzieci w tym jeden 7-latek odroczony. Z możliwości posłania dziecka 6-letniego do klasy pierwszej w roku szkolnym 2011/2012 skorzystały 3 rodziny a w roku 2012/2013 – dwie rodziny. W związku z powyższy nie było możliwości, aby wszystkie dzieci w wieku 5-6 lat przyjąć do Przedszkola w Korycinie, część tych dzieci spełnia obowiązek przedszkolny w punktach przedszkolnych w Zabrodziu w Bombli. Do obsługi przedszkola i punktów zatrudnionych jest łącznie z dyrektorem 7 nauczycieli wychowania przedszkolnego, katechetka w wymiarze 2 godziny tygodniowo, 3 pracowników obsługi.
Zgodnie z prawem oświatowym w przedszkolu prowadzona jest diagnoza przedszkolna w formie obserwacji pedagogicznej, testów sprawdzających poziom rozwoju umysłowego dla wszystkich 5 i 6-latków, która ma na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci, a następnie opracowanie i analizę wyników obserwacji. Celem takiej analizy jest zgromadzenie informacji, które po przekazaniu rodzicom mają im pomóc w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aby mogli je wspomagać w osiągnięciu tej gotowości, odpowiednio do ich potrzeb. W roku szkolnym 2011/2012 po wnikliwej diagnozie i analizie opinii z poradni zostały przygotowane karty indywidualnych potrzeb dla dziesięciorga dzieci, w których zespoły określiły formy pomocy i wymiar godzin, w których poszczególne formy wsparcia były realizowane od września 2011 r. do końca czerwca 2012 r., a potem przez cały rok szkolny 2012/2013. W związku z koniecznością zorganizowania zajęć logopedycznych, psychoedukacyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych od września w przedszkolu jest zatrudniony logopeda (w wymiarze 6 godzin tygodniowo) i psycholog (4 godziny tygodniowo), którzy pomagają nauczycielkom w prawidłowym i jak najbardziej skutecznym udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom. W  roku szkolnym 2012/2013 pomocą pedagogiczno-psychologiczną objętych jest 7 dzieci, w tym jedno dziecko posiadające orzeczenie o kształceniu specjalnym z uwagi na autyzm ma zorganizowane dodatkowo zajęcia rewalidacyjne w wymiarze 3 godzin tygodniowo z oligofrenopedagogiem.  
Należymy do Podlaskiej Rodziny Szkół Jana Pawła II i uczestniczymy w konferencjach i zjazdach, dostarczamy materiały o naszej działalności, które są umieszczane w publikacjach wydawanych przez Podlaską Rodzinę. Wraz ze sztandarem wzięliśmy udział w VII Zjeździe Podlaskiej Rodziny Szkół im. Jana Pawła II w Grajewie, gdzie nasze przedszkolaki dumnie reprezentowały naszą placówkę i gminę. Współpracujemy z Domem Gościnnym w Dzięciołówce. Podopieczni tego domu gościli w naszej placówce z warsztatami plastycznymi oraz byli obecni na spotkaniu opłatkowym. Staramy się czynnie uczestniczyć w życiu kulturalnym i społecznym współpracując ze wszystkimi instytucjami użyteczności społecznej, pomagając w pracach komisji konkursowych podczas imprez gminnych i środowiskowych.
W roku 2012 z odpłatnego dożywiania korzystało 20 dzieci (3,00 zł za obiad), 46 wychowanków miało obiady opłacane ze środków GOPS. Działalność przedszkola jest finansowana z budżetu gminy (budżet wykonany w 95,83%) oraz opłaty za pobyt powyżej minimum programowego w przedszkolu oraz ze środków rady rodziców. Odpłatność za pobyt dziecka powyżej minimum programowego w chwili obecnej wynosi 1 zł za godzinę pobytu, co daje w sumie 3 zł za dzień. Z wnoszonych opłat do budżetu gminy w roku 2012 wpłynęło 8 717 zł, a w 2011 roku była to kwota 10 712 zł. Zmniejszenie wpłat jest skutkiem nowego sposobu naliczania opłaty. Środki przekazywane przez rodziców na fundusz rady rodziców wykorzystywane są na bieżące potrzeby tj. zakupiono drobne upominki dzieciom za udział w konkursach, książeczki i dyplomy na zakończenie roku szkolnego, tablo dla absolwentów, dofinansowano wyjazd wszystkich dzieci do teatru na Mikołajki.
Rok 2012 był rokiem wprowadzania zmian odnośnie obowiązku szkolnego dla dzieci sześcioletnich. Zapewnienie godziwych warunków do spełniania obowiązku przedszkolnego dla dwóch roczników okazało się niełatwym zadaniem, nie zawsze spotykało się z aprobatą i zrozumieniem ze strony rodziców, szczególnie dzieci zamieszkujących wsie w pobliżu punktów przedszkolnych w Zabrodziu i Bombli, gdyż właśnie tam zostały skierowane dzieci do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego. Jest to utrudnienie w oczach rodziców, gdyż sami muszą dowieźć swoje pociechy do punktu, nie ma tam obiadów. Tłumaczenie, że budynek przedszkola w Korycinie jest za ciasny niejednokrotnie nie jest żadną argumentacją. Mimo to staramy się zapewnić naszym wychowankom jak najlepsze przygotowanie do startu w dorosłe życie.
 
            Pan przewodniczący obrad podziękował Dyrektor Przedszkola w Korycinie za przedstawienie sprawozdania i o to samo poprosił panią Elżbietę Tarachanowicz – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie.
 
            Pani Kierownik powiedziała, że przedmiotem działania Ośrodka jest zaspakajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Ośrodek realizuje zadania własne gminy i zadania zlecone gminie w zakresie pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, prowadzi postępowanie wobec osób zobowiązanych do świadczenia alimentacyjnego oraz podejmuje działania wobec dłużników alimentacyjnych.
W 2012 roku na realizację zadań z pomocy społecznej zostały przeznaczone środki w wysokości 597 221 zł, w tym dotacja z budżetu państwa w wysokości 494 716 zł., a pomocą objętych było 239 rodzin (1042 osoby w tych rodzinach). Formy udzielonej pomocy to:
1) zasiłek stały,
2) zasiłek okresowy,
3) ubezpieczenie zdrowotne,
4) zasiłek celowy.
Od 2006 roku realizujemy program wieloletni pn. „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”. W ramach Programu realizowane są działania dotyczące w szczególności zapewnienia pomocy w zakresie dożywiania dzieciom do 7 roku życia, uczniom do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej oraz osobom samotnym, w podeszłym wieku, chorym lub niepełnosprawnym w formie posiłku, świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych. Liczba osób objętych tą formą pomocy wynosi 519, w tym:
  1. osoby korzystające z posiłków – 395, w tym:
- dzieci 0 -7 lat – 72,
- uczniowie do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej – 345,
- osoby samotne, w podeszłym wieku, chore, niepełnosprawne – 1,
  1. osoby korzystające z zasiłku celowego na zakup żywności lub posiłku – 210.
Ogólny koszt Programu wyniósł 383 117, w tym:
  1. środki własne gminy – 96 395 zł,
  2. środki z budżetu państwa – 286 722 zł.
W 2012 roku świadczenia rodzinne zostały przyznane 281 rodzinom, a środki na ich realizację wyniosły 1 101 127 zł. Świadczeniami rodzinnymi są:
1) zasiłek rodzinny wraz z dodatkami,
2) świadczenia opiekuńcze,
3) jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka.
Od września 2012 roku realizujemy zadanie własne gminy wynikające z ustawy o systemie oświaty tj. udzielanie świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym. Świadczenia te zostały wprowadzone w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji oraz umożliwienia pokonania barier dostępu do edukacji uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej. Świadczenia tej pomocy są niezależne od typu i rodzaju szkoły, do której uczeń uczęszcza, czy też od wyników w nauce ucznia – podstawowym kryterium przyznawania jest dochód na osobę w rodzinie ucznia.
W roku szkolnym 2012/2013 zostały przyznane stypendia dla 105 uczniów. W miesiącach wrzesień – grudzień 2012 r. przyznano dla 105 uprawnionych osób 420 świadczeń na ogólną kwotę 48 068 zł, w tym dotacja z budżetu państwa w wysokości 38 327 zł.
Zarządzeniem Nr 29/2011 Wójta Gminy Korycin z dnia 19 lipca 2011 r. został powołany zespół interdyscyplinarny na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie. W dniu 1 sierpnia 2011 r. w Urzędzie Gminy Korycin odbyło się spotkanie inaugurujące działalność tego Zespołu, a w spotkaniu uczestniczyli jego członkowie tj. przedstawiciele Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie, Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Korycinie, Posterunku Policji w Janowie, Zespołu Szkół w Korycinie, Niepublicznego ZOZ Przychodni Lekarskiej „EL-MED” w Korycinie, Przedszkola w Korycinie oraz Sądu Rejonowego w Sokółce. Do zadań Zespołu należy:
  1. integrowanie i koordynowanie działań w/w podmiotów,
  2. diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie,
  3. podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mającą na celu przeciwdziałanie temu zjawisku,
  4. inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie, 
  5. rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielania pomocy w środowisku lokalnym,
  6. inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie.
W 2012 roku Zespół Interdyscyplinarny odbył 4 posiedzenia. W tym roku również funkcjonariusze Posterunku Policji w Janowie na terenie Gminy Korycin podjęli 48 interwencji domowych, w tym założyli 11 Niebieskich Kart. Niektóre interwencje były podejmowane wspólnie z pracownikami socjalnymi. Ofiarom przemocy udzielono pomocy finansowej, wskazano możliwość skorzystania z pomocy psychologicznej, prawnej oraz w formie poradnictwa medycznego, zawodowego i rodzinnego, ustalono zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, świadczono pracę socjalną, w tym cykliczne wizyty pracownika socjalnego. Udzielono informacji o możliwościach prawnych dotyczących zobowiązania poddania osoby, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, do poddania się leczeniu odwykowemu, skierowanie do udziału w grupie wsparcia dla osób uzależnionych i współuzależnionych, kierowano na konsultacje w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
 
            Pan przewodniczący podziękował za wyczerpujące sprawozdanie z działalności GOPS w Korycinie i poprosił o zabranie głosu panią Kierownik Biblioteki Publicznej w Korycinie i przedstawienie sprawozdania z działalności tej placówki w 2012 roku.
 
            Pani Małgorzata Michelis – Kierownik Biblioteki Publicznej w Korycinie powiedziała, że Biblioteka jest połączona z Gminnym Ośrodkiem Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie, posiada jeden punkt biblioteczny w domu opieki „Dom Gościnny” w Dzięciołówce. Swoje zbiory udostępnia mieszkańcom i czytelnikom gminy.
Stan księgozbioru na koniec 2012 roku wynosił 14 673 woluminy, w tym:
- literatura piękna dla dorosłych – 6 189 wol.,
- literatura piękna dla dzieci – 3 376 wol.,
- literatura niebeletrystyczna – 5 061 wol.,
- czasopisma oprawne – 47 wol.
W 2012 roku przybyło ogółem 716 woluminów, w tym:
- 561 wol. zakupiono ze środków samorządowych na kwotę 10 928 zł,
- 94 wol. za środki pozyskane z dotacji Ministerstwa na wartość 2 000 zł,
- 4 wol. jako dary od czytelników, osób zaprzyjaźnionych, innych bibliotek oraz samorządu lokalnego,
- 57 wol. zagubiono z winy czytelnika.
Czytelnictwo w 2012 roku przedstawia się następująco:
- czytelnicy ogółem – 359 osób, wzrost o 6 czyt.,
- czytelnicy do lat 15 – 83 osoby, bez zmian,
- pozostałe grupy wiekowe – 276 osób, wzrost o 6 czyt.,
- wypożyczenia ogółem – 5 805 wol., wzrost o 784 wol.
Bibliotekę odwiedziło ogółem 3 273 czytelników. Zanotowano nieznaczny spadek częstotliwości odwiedzin spowodowany remontem biblioteki i dwukrotnym przenoszeniem księgozbioru. Biblioteka nie posiada zbiorów e-boków, zbiorów specjalnych, jak również sprzętu i oprogramowań specjalistycznych. W bibliotece jest wykorzystywany program komputerowy MAK i na bieżąco katalogowane są zakupione nowości wydawnicze.
W 2012 roku w pomieszczeniach biblioteki był przeprowadzony remont, na który przeznaczono około 10 000 zł. Remont zmienił estetykę pomieszczeń: odmalowano ściany, obudowano komin, wymieniono oświetlenie, wymieniono część regałów na nowe.  
 
            Przewodniczący obrad podziękował pani Kierownik Biblioteki Publicznej w Korycinie za przedstawienie sprawozdania z działalności jej jednostki i jako ostatniego poprosił o zabranie głosu pana Pawła Żuka – Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie.
 
Pan Dyrektor przypomniał, że GOKSiT jest samorządową instytucją kultury powołaną przez Gminę Korycin, w skład którego wchodzi Gminna Bibliotek Publiczna w Korycinie. Na czele Ośrodka stoi Dyrektor, który zarządza całokształtem działalności i jest za nią odpowiedzialny. Terenem działania Ośrodka jest Gmina Korycin. Gospodarkę finansową prowadzi na zasadach obowiązujących instytucje kultury i podlega przepisom o finansach publicznych. Podstawowym celem działania Ośrodka jest prowadzenie wielokierunkowej działalności rozwijającej i zaspokajającej potrzeby kulturalne, sportowe i turystyczne mieszkańców oraz upowszechnianie i promocja kultury w Gminie Korycin. Ośrodek zmierza do tego, by działania sportowe i kulturalno – oświatowe na terenie Gminy Korycin przyczyniły się do rozwoju lokalnego środowiska oraz do stworzenia bogatego życia kulturalnego. Ośrodek organizuje imprezy kulturalne, sportowe, rekreacyjne, turystyczne i rozrywkowe. Do GOKSiT należą następujące obiekty:
  1. kawiarenka „Junior” – pełni rolę sali gier, telewizyjnej i pracowni plastycznej, znajdują się tam stół bilardowy, telewizja cyfrowa, różnego rodzaju gry planszowe, piłkarzyki barowe, organizowane są turnieje bilardowe, piłkarzyków barowych, zajęcia plastyczne, gry towarzyskie,
  2. siłownia – znajduje się w pomieszczeniach Przychodni Lekarskiej „EL-MED.”. Wyposażenie siłowni to atlas, hantle i sztangi z obciążeniem, rower poziomy, bieżnia i rower rekreacyjny, na zajęcia uczęszczało kilkanaście osób z terenu naszej gminy, zajęcia są bezpłatne,
  3. kompleks sportowy – w skład którego wchodzą: budynek z zapleczem sanitarnym, boisko trawiaste, które jest wyposażone w nowoczesny system nawadniający, samojezdną kosiarkę, wał do wałowania murawy oraz wiaty dla zawodników rezerwowych,
  4. korty tenisowe – czynne są w miesiącach kwiecień-październik i udostępnianie wszystkim zainteresowanym odpłatnie zgodnie z regulaminem opłat,
  5. kompleks „Orlik 2012” – obiekt był używany praktycznie tak długo, jak się da, a w okresie zimowym odśnieżany z dużą pomocą mieszkańców Korycina, obiekt jest ogólnie dostępny. Działalność sportowo-rekreacyjną organizuje głównie animator sportu i rekreacji w ramach programu „Moje boisko ORLIK 2012”, obiekt był udostępniany również na potrzeby imprez otwartych organizowanych przez naszą gminę,
  6. kąpielisko – strzeżone, zabezpieczenie ratownicze w miesiącach VII-VIII dyżur codziennie; dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia organizujące czas wolny – turnieje piłki nożnej, siatkówki plażowej, koszykówki, zakupiony sprzęt wodny z kapokami służy do czynnego wypoczynku na świeżym powietrzu i organizacji spływów kajakowych i wycieczek rowerami wodnymi. Młodzież korzystała z zestawu do siatkówki w plenerze. Z wakacyjnych propozycji skorzystały dzieci w wieku szkolnym głównie te, które z różnych przyczyn nie mogły spędzać wakacji poza naszą gminą,
  7. świetlice wiejskie w Bombli i Krukowszczyźnie – są miejscem spotkań dzieci i młodzieży w godzinach popołudniowych, opiekę nad obiektem i uczestnikami pełni pracujący animator, w pomieszczeniach organizowane są również różnego rodzaju spotkania, szkolenia oraz wykłady dla mieszkańców naszej gminy,
  8. wiatrak – jest usytuowany przy drodze krajowej nr 8, w roku 2012 dzięki złożonemu projektowi do SFL pn.  „Izba regionalna ocaleniem przyszłości” rozpoczęliśmy zagospodarowanie pierwszego piętra jako izby regionalnej w naszej miejscowości.
Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Turystyki pozyskuje środki finansowe m.in. z tytułu wynajmu pomieszczeń na wesela, prezentacje, szkolenia zewnętrzne, wypożyczalni zastawy stołowej, ze sprzedaży biletów na korty tenisowe i kajaki.
Następnie pan Dyrektor przedstawił prezentację multimedialną przybliżającą radym imprezy organizowane w 2012 roku przez GOKSiT w Korycinie.
 
            Przewodniczący obrad podziękował Panu Dyrektorowi za przedstawienie sprawozdania z działalności swojej jednostki dodając, że ze sprawozdań wynika dobra współpraca pomiędzy wszystkimi instytucjami, co jest najbardziej wartościowe.
Dziękuję państwu za całoroczny trud i pracę na rzecz naszej gminę, proszę również podziękować swoim współpracownikom.
Następnie pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniami z działalności gminnych jednostek organizacyjnych za 2012 rok i nie wniosła uwag i zastrzeżeń.
 
Radny Marcin Bielawski opuścił salę obrad, więc ilość radnych w dalszych obradach wynosi 12 osób.
Pan przewodniczący ogłosił 5 minut przerwy.
Wznowiono obrady.
 
 
Ad.7/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Korycin za 2012 rok.
Projekt uchwały w powyższej sprawie panowie radni otrzymali.
Pan przewodniczący odczytał również opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku dotyczącą sprawozdania finansowego za 2012 rok dodając, że jest ona pozytywna.
O zabranie głosu proszę Skarbnika Gminy, który przedstawi panom radnym powyższe sprawozdanie.
            Skarbnik powiedział, że mieliście panowie okazję wysłuchać sprawozdań kierowników jednostek organizacyjnych gminy z ich działalności, ja natomiast powiem teraz, ile to wszystko kosztowało.
Budżet Gminy Korycin na 2012 rok został uchwalony przez Radę Gminy uchwałą Nr X/63/2011 z dnia 22 grudnia 2011 r. Uchwała ta określała:
  1. dochody w wysokości – 13 634 849 zł, w tym:
- dochody bieżące – 9 944 271 zł,
- dochody majątkowe – 3 690 578 zł,
  1. wydatki w wysokości – 12 847 142 zł, w tym:
- wydatki bieżące – 9 426 276 zł,
- wydatki majątkowe – 3 420 866 zł,
  1. nadwyżkę budżetową w kwocie 787 707 zł.
W trakcie realizacji budżetu dokonywane były zmiany w planie dochodów i wydatków uchwałami Rady Gminy Korycin oraz Zarządzeniami Wójta Gminy Korycin. Na koniec 2012 roku plan budżetu wynosił:
  1. dochody w wysokości – 13 444 266 zł, w tym:
- dochody bieżące – 10 952 019 zł,
- dochody majątkowe – 2 492 247 zł,
  1. wydatki w wysokości – 13 400 925 zł, w tym:
- wydatki bieżące – 10 296 221 zł,
- wydatki majątkowe – 3 104 704 zł,
  1. nadwyżka budżetowa w kwocie 43 341 zł.
Planowane dochody budżetowe zostały zrealizowane w 97,58%, w kwocie 13 118 613,65 zł, natomiast wydatki budżetowe zostały zrealizowane w kwocie 12 952 946,42 zł, co stanowi 96,66% planu rocznego.
W roku 2012 dokonano spłat zaciągniętych wcześniej kredytów i pożyczek w kwocie 716 665,00 zł, zaś zadłużenie gminy z tytułu kredytów i pożyczek na dzień 31 grudnia 2012 roku wynosiło 6 489 875,00 zł.
W roku 2012 Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Korycin na lata 2012 – 2026 kształtowała się zgodnie z przewidywaniami. Wykonane podstawowe wielkości budżetowe, a więc dochody, wydatki, przychody i rozchody nie różniły się znacząco od tych zaplanowanych, w efekcie czego nie wpłynęły na znaczącą zmianę wskaźników, które zaplanowano. Na dzień 31 grudnia 2012 roku obowiązujący wskaźnik zadłużenia liczony według starej ustawy o finansach publicznych jako nie przekraczający 60% dochodów budżetu kształtował się na poziomie 41,01%, a więc na poziomie bezpiecznym. Drugi z obowiązujących wskaźników określający maksymalną wielkość możliwości spłat rat kredytów i pożyczek w roku budżetowym do dochodów budżetu (max. 15%) kształtował się na poziomie 8.24%. Wieloletnia Prognoza Finansowa w swej treści zawiera także prezentacje nowych (wprowadzonych przepisami nowej ustawy o finansach publicznych) wskaźników zadłużenia, które nie są jeszcze obowiązujące, aczkolwiek zaprezentowanie ich jest obowiązkowe. Wynika z nich, iż nowo liczony wskaźnik zadłużenia w roku 2012 nie jest spełniony, lecz począwszy od roku 2013 gmina będzie w stanie spełnić bardziej rygorystyczne sposoby liczenia maksymalnego poziomu zadłużenia i jego obsługi. Do powyższego stwierdzenia przyjęto założenia, iż w latach następnych nie nastąpi znacząca zmiana in minus globalnych wielkości ekonomicznych takich jak PKB, inflacja, poziom stóp procentowych itp. Odnosząc się do sytuacji finansowej gminy, która jest pozytywna i w chwili obecnej brak jest negatywnych przesłanek co do jej stabilności stwierdzić należy, iż Gmina Korycin zbliżyła się do wyczerpania swych możliwości zaciągania nowych zobowiązań (nowych kredytów, pożyczek oraz emisji papierów wartościowych dłużnych) mających na celu finansowanie swych zamierzeń inwestycyjnych. Poziom zadłużenia jest co prawda bezpieczny (kształtuje się na poziomie 44,01%), jednakże odnosząc poziom zadłużenia do dochodów pomniejszonych o dochody majątkowe, które w głównej mierze związane są z realizowanymi inwestycjami finansowanymi ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (a więc mało pewnymi i przez to trudnymi do zaprognozowania), wskaźnik ten oscyluje w granicach 55%, a więc blisko maksymalnego dopuszczalnego poziomu. Pamiętać należy również o tym, iż od 2014 roku obowiązywać będą bardziej restrykcyjne wskaźniki możliwości zadłużania ustalane indywidualnie dla każdej jednostki i spełnienie ich przez gminę może być bardzo trudne. Dlatego też podejmując dalsze decyzje co do kierunków rozwoju naszej gminy poprzez nowe inwestycje należy mieć to na uwadze.
            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2012 rok.
 
UCHWAŁA NR XXII/134/2013 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 czerwca 2013 r.
w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2012 rok
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
 
 
Ad.8/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy udzieli absolutorium Wójtowi Gminy Korycin, po zapoznaniu się ze:
- sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2012 rok,
- sprawozdaniem finansowym,
- opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku do sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2012 rok,
- stanowiskiem Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Korycin.
Pan przewodniczący odczytał wniosek skierowany do Rady Gminy przez Komisje Rewizyjną, która wnosi o udzielenie Wójtowi absolutorium oraz uchwałę RIO w Białymstoku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy w Korycinie wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium za 2012 rok.
            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin za 2012 rok.
 
UCHWAŁA NR XXII/135/2013 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 czerwca 2013 r.
w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin za 2012 rok
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
 
Pan przewodniczący pogratulował Wójtowi uzyskania absolutorium tym bardziej, że zostało ono przyznane w sposób jednogłośny, co mówi samo za siebie. Podziękował również za dotychczasową owocna pracę na rzecz gminy.
Wójt podziękował za zaufanie, ale to nie jest tylko mój sukces, ale nasz wspólny – pracowników i radnych, ponieważ tylko razem i w zgodzie możemy osiągać takie wyniki tym bardziej, że poprzedni rok należał do najtrudniejszych, jeśli chodzi o inwestycje w naszej gminie.
 
 
Ad.9/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2013-2030.
Projekt uchwały w powyższej sprawie panowie radni otrzymali.
O uzasadnienie powyższych zmian proszę Skarbnika Gminy.
            Skarbnik powiedział, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej dotyczą:
  1. aktualizacji planowanych dochodów i wydatków budżetu w 2013 roku,
  2. zapewnienia wewnętrznej zgodności dokumentu,
  3. zapewnienia zgodności prognozy z propozycjami zmian w uchwale budżetowej Gminy Korycin na 2013 rok.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2013-2030.
 
UCHWAŁA NR XXII/136/2013 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 czerwca 2013 r.
w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2013-2030
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.  
 
 
Ad.10/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona zmian w budżecie Gminy Korycin na 2013 rok.
Projekt uchwały w powyższej sprawie panowie radni otrzymali.
O wyjaśnienie wprowadzanych zmian proszę pana Andrzeja Waszczeniuka – Skarbnika Gminy.
            Skarbnik powiedział, że zmiany w planie dochodów dotyczą:
  1. w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 2 000 zł w związku z większymi niż pierwotnie planowano wpływami z różnych źródeł,
  2. w dziale 750 – Administracja publiczna – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 20 000 zł w związku z otrzymaniem refundacji wydatków dotyczących rozliczenia projektu zrealizowanego w 2012 r. (dotyczy organizacji XVII Ogólnopolskich Dni Truskawki),
  3. w dziale 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 37 000 zł w związku z większymi niż pierwotnie planowano wpływami z tytułu podatków i odsetek od nieterminowych wpłat stanowiących dochód budżetu gminy (powyższe dotyczy głównie wpłat podatku i odsetek przez GDDKiA za grunty wywłaszczone pod planowaną budowę drogi),
  4. w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 22 000 zł w związku z otrzymanymi wpływami dotyczącymi wpłat mieszkańców za ścieki przyjęte przez oczyszczalnię ścieków w Korycinie; w dziale tym zmniejsza się także planowane do uzyskania dochody o kwotę 20 000 zł z powodu zmniejszenia kwot do osiągnięcia z tytułu refundacji wynagrodzeń za pracowników skierowanych z Urzędu Pracy – w roku bieżącym zatrudniono mniej pracowników niż planowano.
Zmiany w planie wydatków dotyczą:
  1. w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę  2 000 zł, powyższe dotyczy planowanego do przekazania wsparcia finansowego dla Komendy Wojewódzkiej Policji z przeznaczeniem dla Komendy Powiatowej w Sokółce z przeznaczeniem na zakup sprzętu,
  2. w dziale 758 – Różne rozliczenia – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 19 000 zł z przeznaczeniem na wydatki związane z zapłatą podatku VAT,
  3. w dziale 900 – Gospodarka komunalne i ochrona środowiska – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 40 000 zł w związku z planowanym zakupem kilku wiat przystankowych usytuowanych na terenie Gminy Korycin przy przebudowywanej aktualnie drodze wojewódzkiej Korycin – Janów. 
Nadajemy nowe brzmienie załącznikowi nr 3 – Limity wydatków na zadania inwestycyjne w 2013 roku. Zmiana polega na wprowadzeniu nowego zadania inwestycyjnego polegającego na zakupie wiat przystankowych usytuowanych na terenie Gminy Korycin przy drodze wojewódzkiej Korycin – Janów (limit 40 000 zł).
Nadajemy nowe brzmienie załącznikowi nr 4 – Plan dochodów i wydatków dla wyodrębnionego rachunku oświatowych jednostek budżetowych. Zmiany te polegają na zwiększeniu planu dochodów i wydatków rachunku o kwotę 8 100 zł.
Budżet po zmianach wynosi:
  1. dochody – 13 947 379 zł, w tym:
- bieżące – 11 528 879 zł,
- majątkowe – 2 418 500 zł,
  1. wydatki – 14 445 787 zł, w tym:
- bieżące – 10 002 656 zł,
- majątkowe – 4 443 131 zł,
     3)   deficyt budżetu – 498 408 zł.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2013 rok.
 
UCHWAŁA NR XXII/137/2013 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 czerwca 2013 r.
w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2013 rok
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
 
 
Ad.11/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan przewodniczący i poprosił panów radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.
Poinformował jednocześnie, iż w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje radnych w formie pisemnej.
            Radny Antoni Pakuła zwrócił się do pana Wójta o skierowanie wniosku do GDDKiA w sprawie wybudowania lewoskrętu z drogi krajowej nr 8 na drogę gminną nr 103966B w Kumiale jadąc od strony Augustowa, ponieważ przy tak dużym natężeniu ruchu drogowego – szczególnie tirów, skręt w lewo na tym odcinku drogi jest bardzo niebezpieczny.
            Trzej radni zwrócili się do pana Wójta o skierowanie wniosku do Powiatowego Zarządu Dróg w następujących sprawach:
  1. radny Stanisław Krutul w sprawie częstszego wykaszania traw na poboczach i w rejonie skrzyżowań dróg powiatowych, ponieważ zasłaniają widoczność i mogą być przyczyną wypadków drogowych,
  2. radny Józef Gliński w sprawie naprawy nawierzchni żwirowej drogi powiatowej od drogi krajowej nr 8 do Bombli (za wsią Popiołówka w lewo),
  3. radny Maciej Gliński w sprawie postawienia przy wjazdach do wsi Długi Ług znaków ostrzegawczych „Uwaga zwierzęta domowe”.
Radny Józef Gliński poprosił Wójta o powiedzenie kilku słów na temat planowanego w Korycinie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
            Wójt odpowiedział, że do tematu wrócimy, gdy nastąpi geodezyjny podział działki i magazynu, gdzie chcemy umiejscowić PSZOK. Projektant przyjeżdżał z wizją lokalną i uważa, że powierzchnia jest wystarczająca na tego typu działalność. Po sprzedaniu tej nieruchomości dla Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza” musimy zmienić regulamin odbioru śmieci i zamienić Poświętne na Korycin. Przypominam również panom, że od października nastąpi obniżka cen za wywóz śmieci tj. z 20 zł na 15 zł od gospodarstwa jednoosobowego i z 39 zł na 30 zł od gospodarstwa wieloosobowego.
Będąc przy głosie pan Wójt powiedział również, że otrzymaliśmy dofinansowanie na projekt napisany dla Gminy Korycin przez ZGWWP na aktywizacje osób w wieku 60+ i jest to ponad 130 000 zł. Planujemy różnorodne warsztaty dla seniorów np. teatralne, malarskie itp., wyjazdy do teatru i opery oraz 6-dniową wycieczkę na południe Polski.
Na koniec pan Wójt zaprosił wszystkich do uczestnictwa w kolejnych Ogólnopolskich Dniach Truskawki w Korycinie.
Więcej interpelacji panowie radni nie zgłosili.
 
 
Ad.12/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił panów radnych, a także wszystkie osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.
Panowie radni ani inne osoby obecne na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.
 
 
Ad.13/            Wobec wyczerpania porządku dziennego XXII Sesji Rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.
 
Na tym protokół z obrad XXII Sesji Rady Gminy Korycin zakończono.
 
 
Protokołowała:
Ewa Michnowicz
Przewodniczący Rady
          Józef Gliński

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2013-08-20

Data modyfikacji: 2013-09-05

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2013-08-20