PROTOKÓŁ Nr XXVIII/2014

PROTOKÓŁ Nr XXVIII/2014
z XXVIII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 31 marca 2014 r. (poniedziałek) w sali GOKSiT w Korycinie, ul. Knyszyńska 2a, w godz. 10.00 – 12.30 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.
 
 
Stan Rady Gminy – 15 radnych
Obecnych – 13 radnych
zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.
 
Radni obecni podczas obrad sesyjnych:
      1)    pan Adam Bielawski
      2)    pan Marcin Bielawski
      3)    pan  Jan Bojarzyński
      4)    pan Marek Brylewicz
      5)    pan Kazimierz Buzun
      6)    pan Józef Gliński
      7)    pan Stanisław Krutul
      8)    pan Antoni Pakuła
      9)    pan Jarosław Radulski
      10)  pan Krzysztof Szewczul
      11)  pan Stanisław Szubzda
      12)  pan Kazimierz Urban
      13)  pan Czesław Zawadzki
 
Radni nieobecni nieusprawiedliwieni:
  1. pan Maciej Gliński
  2. pan Czesław Radulski
 
Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:
1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy
2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
3) pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy
4) pani Ewa Bojarzyńska – Dyrektor Zespołu Szkół w Korycinie
5) pani Anna Stankiewicz – nauczycielka Zespołu Szkół w Korycinie
6) pani Marta Krutul – pedagog Zespołu Szkół w Korycinie
7) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia
8) przedstawiciele dzieci i młodzieży Zespołu Szkół w Korycinie
 
            Obrady XXVIII Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński – przewodniczący Rady Gminy Korycin.
            Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący poprosił o uczczenie minutą ciszy zmarłego przed kilku dniami pana Bernarda Rykaczewskiego, który był naszym kolegą radnym Gminy Korycin przez kilka kadencji.
Następnie serdecznie powitał panów radnych, pana Wójta, Sekretarza i Skarbnika Gminy oraz gości z Zespołu Szkól w Korycinie i panią protokolantkę. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 13 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.
            Poinformował, że proponowany porządek obrad XXVIII Sesji Rady Gminy Korycin został panom radnym doręczony. Za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany porządek obrad XXVIII Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie.
Oto treść przyjętego porządku obrad:
  1. Otwarcie obrad.
  2. Przyjęcie porządku dziennego XXVIII Sesji Rady Gminy Korycin.
  3. Przyjęcie protokołu z XXVII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 31 stycznia 2014 roku.
  4. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.
  5. Prezentacja projektu realizowanego przez uczniów Zespołu Szkół w Korycinie w ramach konkursu „Podlaska mozaika w poszukiwaniu wspólnoty pogranicza” – film pt. „Ale jak to było?”.
  6. Dokonanie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2014 rok – podjęcie uchwały Nr XXVIII/  /2014 Rady Gminy Korycin z dnia 31 marca 2014 r. w powyższej sprawie.
  7. Dokonanie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2014 – 2030 – podjęcie uchwały Nr XXVIII/  /2014 Rady Gminy Korycin z dnia 31 marca 2014 r. w powyższej sprawie.
  8. Zapoznanie się ze sprawozdaniami z działalności Komisji działających przy Radzie Gminy Korycin za 2013 rok, w tym: Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Gospodarki i Budżetu.
  9. Zapoznanie się ze sprawozdaniem z realizacji „Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2013 rok”.
  10. Odpowiedzi na pisemne wnioski panów radnych zgłoszone na poprzedniej Sesji Rady Gminy.
  11. Interpelacje i zapytania radnych.
  12. Wolne wnioski i informacje.
  13. Zamknięcie obrad.
 
Pan przewodniczący obrad stwierdził, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z XXVII Sesji Rady Gminy odbytej dnia 31 stycznia 2014 r. Przypomniał, że był on wyłożony do wglądu panów radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.
Wobec nie wniesienia do protokołu uwag, poprawek i zastrzeżeń pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie przyjęła treść protokołu z XXVII Sesji Rady Gminy.
 
 
Ad.4/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.
W okresie od ostatniej XXVII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 31 stycznia  2014 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 31 marca br. realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:
1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 4 lutego 2014 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad XXVII Sesji Rady tj.
1) w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania w formie pieniężnej,
2) w sprawie zasad zwrotu wydatków poniesionych na pomoc w zakresie dożywiania,
3) w sprawie przyjęcia Programu osłonowego dla potrzeb realizacji wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014 – 2020,
4) w sprawie nadania nazwy ulicy położonej w Korycinie,
5) w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2014 rok,
6) w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2015 roku,
7) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2014 rok,
8) w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2014 – 2030.
Uchwały Rady Gminy zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin oraz wymagające ogłoszenia zostały przekazane do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego i zostały już opublikowane dnia 6 lutego 2014 r.  poz. 561, 562, 563 i 564 oraz dnia 26 lutego br. poz. 908.
Ponadto merytoryczna uchwała dotycząca nadania nazwy ulicy w Korycinie została przekazana do wiadomości Staroście Sokólskiemu i do Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego w Białymstoku.
            2. W dniu 3 lutego 2014 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego, zaś w dniu 5 lutego br. w posiedzeniu Komisji ds. PROW (grupy roboczej) w Warszawie.
            3. W okresie od 1 do 28 lutego 2014 r. Urząd Gminy Korycin przyjął łącznie 295 wniosków rolników o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej i wydał decyzje administracyjne w tej sprawie.
            4. W dniu 10 lutego 2014 r. ogłosiłem II przetarg nieograniczony ustny na sprzedaż:
a) lokalu mieszkalnego Nr 4 w budynku Domu Nauczyciela w Zabrodziu wraz z udziałem w prawie własności do gruntu działki Nr 68/2 o pow. 1249m2, cena wywoławcza – 81 000 zł,
b) działki zabudowanej budynkiem po byłym młynie do rozbiórki, oznaczonej Nr 185 o pow. 0,0900ha wraz z drogą dojazdową w obrębie wsi Wyłudy, cena wywoławcza – 3 000 zł.
Przetarg wyznaczono na dzień 14 marca 2014 r. na godz. 10.00, jednak nie doszedł do skutku, bowiem nikt nie wpłacił wadium i nie złożył oferty. 
5. W dniu 11 lutego br. uczestniczyłem w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego w Białymstoku.
6. W dniu 20 lutego br. otrzymaliśmy pismo z Ministerstwa Finansów informujące o zwiększeniu subwencji Gminie Korycin, w tym subwencji oświatowej o kwotę 58 246 zł (było 4 466 234,00 zł, a jest 4 524 480,00 zł).
            7. W dniu 21 lutego br. w Zespole Szkół w Korycinie została przeprowadzona przez Kuratorium Oświaty w Białymstoku kontrola w zakresie zgodności z przepisami prawa organizacji pracy świetlicy szkolnej.
8. W dniach 20-21 lutego 2014 r. uczestniczyłem w Zgromadzeniu Ogólnym Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego w Łomży, gdzie m.in. omawiano sprawy związane z niedofinansowaniem zadań oświaty i dróg lokalnych tzw. „schetynówek”.
            9.  W dniu 21 lutego 2014 r. w GOKSiT odbył się XIII konkurs recytatorski twórczości Leonardy Szubzdy pn. „Między milczeniem a krzykiem”, gdzie ufundowałem nagrody rzeczowe zwycięzcom konkursu, zaś w dniu 24 lutego br. w Zespole Szkół w Korycinie miał miejsce konkurs strażacki, gdzie Gmina Korycin również ufundowała nagrody zwycięzcom konkursu.
            10. W dniu 19 lutego br. uczestniczyłem w posiedzeniu roboczym Komitetu Regionów w Brukseli, zaś w dniu 24 lutego br. w posiedzeniu Zespołu ds. Obszarów Wiejskich przy Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie oraz w dniu 26 lutego br. w posiedzeniu grupy roboczej ds. wsparcia przygotowań RPOWP 2014 – 2020 w Białymstoku.
            11. W dniach 27-28 lutego 2014 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej na południu Polski.
            12.  W dniu 4 marca br. brałem udział w posiedzeniu Zespołu ds. Obszarów Wiejskich Wsi i Rolnictwa Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w Warszawie
13. W dniu 6 marca br. otrzymaliśmy pismo z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku informujące o przyznaniu dotacji w kwocie 130 461 zł na realizację zadań własnych w zakresie wychowania przedszkolnego w 2014 roku oraz na dofinansowanie zadania pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Korycin w 2014 roku” w kwocie 10 186,40 zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku.
            14. W dniu 10 marca br. brałem udział we wspólnym posiedzeniu obu Komisji działających przy Radzie Gminy Korycin, gdzie podjęliśmy wspólną decyzję, iż przystępujemy do realizacji inwestycji drogowej w 2014 roku tj. „Przebudowy ciągu komunikacyjnego dróg powiatowych Nr 1307B, 1313B, 1316B Korycin – Rudka – Milewszczyzna – Aulakowszczyzna – Przystawka – Janów – Długi Ług – Ostra Góra – Łosiniec”, w związku ze zwiększeniem środków finansowych na modernizację dróg lokalnych poprzez uszczuplenie budżetu lasów państwowych.
W dniu 24 marca 2014 r. dostarczyłem do Wojewody Podlaskiego stosowne oświadczenie podpisane przez Starostwo Powiatowe w Sokółce i Gminę Korycin, w którym wspólnie oświadczamy, iż przyznanie dotacji w nowym terminie nie spowoduje przekroczenia terminu realizacji i rozliczenia zadania zadeklarowanego we wniosku o dofinansowanie – najpóźniej do dnia 31 grudnia 2014 roku.
Ponadto na posiedzeniu Komisji omawialiśmy sprawę budowy instalacji solarnych na terenie Gminy Korycin, ponieważ w dniu 7 marca br. otrzymaliśmy pismo z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego z prośbą o potwierdzenie, czy na pewno przystąpimy do realizacji tego projektu. Wspólnie podjęliśmy decyzję, że Gmina Korycin przystąpi do realizacji projektu pn. „Budowa systemu solarnych instalacji wytwarzania ciepła w Gminie Korycin”. W związku z powyższym w dniach 19 i 21 marca br. wspólnie z pracownikami Urzędu, odbyliśmy spotkania robocze z mieszkańcami wsi celem wyjaśnienia wszelkich szczegółów dotyczących tego przedsięwzięcia, a także przekazaliśmy umowy do podpisania przez strony w terminie do dnia 31 marca 2014 r., określające relacje pomiędzy Gminą Korycin, a właścicielem nieruchomości. Wkład właściciela budynku wyniesie 27% kosztu urządzeń wraz z ich montażem. Do dnia dzisiejszego mamy podpisanych łącznie 152 umowy.
            15. W dniu 12 marca br. uczestniczyłem w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w Białymstoku w XVI posiedzeniu Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Podlaskim.
            16. W dniu 14 marca br. otrzymaliśmy informację z Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce, iż na nasz wniosek o organizowanie robót publicznych, złożony dnia 10 marca br. przyznano Gminie Korycin dwa miejsca w ramach robót publicznych na okres 5 miesięcy, które będą finansowane ze środków Funduszu Pracy, zaś w dniu 25 marca br. przyznano nam jedno miejsce stażu na okres 6 miesięcy, które będzie realizowane w ramach projektu współfinansowanego przez UE ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pn. „Ku lepszej przyszłości”.
            17. W dniu 17 marca br. odbyło się rozliczenie przez sołtysów I raty łącznego zobowiązania pieniężnego za 2014 rok, gdzie z tego tytułu wpłynęła do budżetu Gminy Korycin kwota 188 147,60 zł.
W tym dniu również, wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy, gościliśmy w Gminie Jeleniewo celem obejrzenia zainstalowanych w tej gminie około 100 instalacji solarnych.
Ponadto tego dnia w siedzibie Euroregionu Niemen w Suwałkach podpisałem umowę o dofinansowanie projektu pn. „Tygiel wspólnych smaków” ze środków unijnych na kwotę 209 930,29 zł.
            18. W dniu 20 marca 2014 r. uczestniczyłem w Warszawie w posiedzeniu Zespołu ds. Obszarów Wiejskich, Wsi i Rolnictwa Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w sprawie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020.
            19. W dniu 23 marca br. w Zespole Szkół w Korycinie odbyła się XIV edycja Konkursu Wiedzy Biblijnej – etap wojewódzki, do której zgłosiło się 70 szkół.
            20. W dniu 12 lutego 2014 r. złożyliśmy wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego o dofinansowanie odcinka drogi rolniczej w miejscowości Szumowo w ramach rekultywacji gruntów do 50% kosztów wartości zadania i w dniu 27 marca br. otrzymaliśmy pismo, iż przedmiotowy wniosek zostanie rozpatrzony w trakcie opracowywania planu wykorzystania środków województwa w 2014 roku. O ostatecznej decyzji zostaniemy poinformowani oddzielnym pismem.
            21. Dyrektor Przedszkola w Korycinie podała do publicznej wiadomości informację, iż od 17 marca br. rozpoczynają się zapisy dzieci do Przedszkola w Korycinie oraz punktów przedszkolnych w Zabrodziu i Bombli na rok szkolny 2014/2015 określając jednocześnie zasady rekrutacji uzgodnione z Wójtem Gminy.
            22. W dniu 28 marca 2014 r. otrzymaliśmy pismo z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, że nasz wniosek o dofinansowanie pn. „Działania na rzecz opracowania zasad gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Korycin” został oceniony pozytywnie i sklasyfikowany na pozycji 69 listy rankingowej. Spotkanie w sprawie uzgodnienia warunków umowy o dofinansowanie wyznaczono na dzień 10 kwietnia br. w siedzibie NFOŚiGW w Warszawie.
            23.  Wydałem następujące zarządzenia: 
1) jako organ wykonawczy w sprawach:
a) Zarządzenie Nr 136/2014 z dnia 28 lutego 2014 r. w sprawie ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli w 2014 roku,
b) Zarządzenie Nr 137/2014 z dnia 28 lutego 2014 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2014 rok,
c) Zarządzenie Nr 138/2014 z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2014 – 2030,
d) Zarządzenie Nr 139/2014 z dnia 4 marca 2014 r. w sprawie przyjęcia informacji o stanie mienia Gminy Korycin za rok 2013,
e) Zarządzenie Nr 140/2014 z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji „Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2013 rok”,
f) Zarządzenie Nr 141/2014 z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie zapewnienia bezpłatnego umieszczania urzędowych obwieszczeń wyborczych i plakatów wszystkich komitetów wyborczych oraz podania wykazu tych miejsc do publicznej wiadomości,
g) Ogłoszenie Wójta Gminy Korycin z dnia 19 marca 2014 r. w sprawie zestawienia danych dotyczących czynszów najmu lokali mieszkalnych nienależących do publicznego zasobu mieszkaniowego za 2013 rok, położonych na obszarze Gminy Korycin,
2) jako kierownik urzędu w sprawach:
a) Zarządzenie Nr 1/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. w sprawie instrukcji obiegu i przechowywania dokumentów dla projektu współfinansowanego przez UE w ramach PROW na lata 2007 – 2013 o nazwie „Badania archeologiczne na grodzisku w Milewszczyźnie”,
b) Zarządzenie Nr 2/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. w sprawie wyodrębnienia ewidencji księgowej oraz ustalenia planu kont dla projektu współfinansowanego przez UE w ramach PROW na lata 2007 – 2013 o nazwie „Badania archeologiczne na grodzisku w Milewszczyźnie”.
            24. Przygotowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji. 
 
Pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania pana Wójta z jego działalności międzysesyjnej, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
 
 
Ad.5/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że gościmy dziś na sali obrad panią Dyrektor i panie nauczycielki z Zespołu Szkół w Korycinie oraz przedstawicieli dzieci i młodzieży z tej szkoły, którzy chcieliby nam zaprezentować projekt zrealizowany przez uczniów Zespołu Szkół w Korycinie w ramach konkursu pn. „Podlaska mozaika w poszukiwaniu wspólnoty pogranicza” – film pt. „Ale jak to było?”.
            Pani Ewa Bojarzyńska – Dyrektor Zespołu Szkół w Korycinie powiedziała, że ten projekt jest najlepszym świadectwem tego, iż mamy kreatywnych nauczycieli, którzy mają wspaniałe pomysły, potrafią nimi zarazić młodzież i sprawić, aby uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum pracowali razem i robili naprawdę fantastyczne rzeczy.
Następnie uczniowie przedstawili film pt. „Ale jak to było?” opowiadający o wspólnej przeszłości ludności polskiej i żydowskiej mieszkającej na terenie Gminy Korycin przed drugą wojną światową.
            Pan przewodniczący serdecznie podziękował młodzieży za realizację tak fajnego pomysłu i przypomnienie o naszych korzeniach.
            Młodzież oraz panie nauczycielki opuścili salę obrad sesyjnych.
 
 
Ad.6/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona kolejnych zmian w budżecie Gminy Korycin na 2014 rok.
Projekt uchwały w powyższej sprawie panowie radni otrzymali.
O wyjaśnienie proponowanych zmian proszę pana Andrzeja Waszczeniuka – Skarbnika Gminy Korycin.
            Skarbnik powiedział, że zmiany w planie dochodów dotyczą:
  1. w dziale 600 – Transport i łączność – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 4 800 000,00 zł w związku z pozyskaniem informacji o deklaracji partnerów (Powiat Sokólski 500 000,00 zł - środki własne z budżetu powiatu oraz 3 000 000,00 zł – środki pochodzące z programu tzw. „schetynówek” przekazywane za pośrednictwem powiatu sokólskiego oraz Gmina Janów 1 300 000,00 zł) o współfinansowaniu projektu polegającego na przebudowie dróg powiatowych leżących na terenie Gmin Korycin i Janów,
  2. w dziale 750 – Administracja publiczna – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 209 930,29 zł w związku z otrzymaniem dofinansowania środkami pochodzącymi z budżetu unii Europejskiej do projektu pn. „Pogranicze polsko – litewskie – tygiel wspólnych smaków”,
  3. w dziale 758 – Różne rozliczenia – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 58 246,00 zł w związku z otrzymaniem informacji o zwiększeniu subwencji oświatowej,
  4. w dziale 801 – Oświata i wychowanie – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 130 461,00 zł w związku z otrzymaniem informacji o zwiększeniu dotacji celowej z przeznaczeniem na realizację wychowania przedszkolnego,
  5. w dziale 852 – Pomoc społeczna – dokonuje się zwiększenia planu dochodów w związku z otrzymaniem dotacji celowej z przeznaczeniem na wypłatę wynagrodzenia za sprawowanie opieki oraz obsługę tego zadania w kwocie 566,00 zł,
  6. w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 10 186,40 zł w związku z otrzymaniem informacji o dotacji celowej z przeznaczeniem na usuwanie azbestu z terenu Gminy Korycin.
Zmiany w planie wydatków dotyczą:
  1. w dziale 600 – Transport i łączność – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 6 053 346,00 zł przeznaczając ją na realizację projektu polegającego na przebudowie dróg powiatowych leżących na terenie Gmin Korycin i Janów w kwocie 6 000 000,00 zł oraz na modernizację rolniczej drogi dojazdowej położonej w obrębie gruntów wsi Szumowo w kwocie 53 246,00 zł; w dziale tym dokonuje się także zmiany planu wydatków poprzez przesunięcie wydatków pomiędzy poszczególnymi rozdziałami i paragrafami o ogólną  kwotę 20 000,64 zł,
  2. w dziale 750 – Administracja publiczna – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 250 430,29 zł w związku z przystąpieniem do realizacji projektu pn. „Pogranicze polsko-litewskie – tygiel wspólnych smaków” oraz dokonuje się zmiany planu wydatków poprzez przesunięcie wydatków pomiędzy poszczególnymi rozdziałami i paragrafami o ogólną kwotę 1 601,01 zł,
  3. w dziale 801 – Oświata i wychowanie – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 130 461,00 zł w związku z rozdysponowaniem dotacji celowej otrzymanej na prowadzenie wychowania przedszkolnego,
  4. w dziale 852 – Pomoc społeczna – dokonuje się zwiększenia planu wydatków w związku z rozdysponowaniem dotacji celowej z przeznaczeniem na wypłatę wynagrodzenia za sprawowanie opieki oraz obsługę tego zadania w kwocie 566,00 zł,
  5. w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 1 235 500,00 zł w związku z rezygnacją z ponoszenia części wydatków w bieżącym roku budżetowym dotyczących projektu polegającego na budowie i montażu instalacji solarnych na terenie Gminy Korycin w kwocie 1 200 000,00 zł (wydatki te zostaną poniesione w roku budżetowym 2015) oraz zmniejszeniem planu wydatków związanych z oświetleniem ulicznym w kwocie 35 500,00 zł (wykonana modernizacja oświetlenia spowodowała znaczne oszczędności w tym zakresie);  w dziale tym dokonuje się także zwiększenia planu wydatków o kwotę 10 186,40 zł w związku z rozdysponowaniem dotacji otrzymanej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku z przeznaczeniem na usuwanie azbestu z terenu Gminy Korycin.
Nadaje się nowe brzmienie załącznikowi nr 3 – Limity wydatków na zadania inwestycyjne w 2014 roku. Zmiany polegają na:
  1. utworzeniu nowego limitu wydatkowego na inwestycję polegającą na przebudowie przejętych od powiatu sokólskiego dróg powiatowych leżących na terenie Gmin Korycin i Janów w kwocie 6 020 004,64 zł,
  2. utworzeniu nowego limitu wydatkowego na modernizację rolniczej drogi dojazdowej położonej w obrębie gruntów wsi Szumowo w kwocie 53 246,00 zł,
  3. zmniejszeniu limitu dotyczącego projektu polegającego na zakupie i instalacji zestawów solarnych na terenie Gminy Korycin o kwotę 1 200 000,00 zł.
Budżet po zmianach wynosi:
  1. dochody – 16 580 089,69 zł, z tego:
- bieżące – 10 147 731,69 zł,
- majątkowe – 6 432 358,00 zł,
  1. wydatki - 16 278 497,69 zł, z tego:
- bieżące – 9 960 011,05 zł,
- majątkowe – 6 318 486,64 zł,   
  1. nadwyżka – 301 592,00 zł.
 
Radny Marcin Bielawski zapytał, z czego wynika ilość pieniędzy przeznaczona na usuwanie azbestu?
Wójt odpowiedział, że w pierwszej kolejności ogłaszamy nabór mieszkańców chętnych do usunięcia azbestu, a potem wnioskujemy o konkretną kwotę, która pokrywa zapotrzebowanie wszystkich zainteresowanych. Tak jest w tym przypadku i tak samo postąpimy również w przyszłym roku.
Radny Józef Gliński powiedział, że we wcześniejszych założeniach budżetowych mieliśmy bardzo okrojoną subwencję oświatową, a teraz jest większa o ponad 58 000 zł, z czego to wynika?
Skarbnik odpowiedział, że założenia subwencji są szacowane przez Ministerstwo Finansów na podstawie przypuszczalnej liczby uczniów, natomiast teraz po weryfikacji okazuje się, że liczba uczniów jest większa, więc subwencja oświatowa również wzrosła.
Radny Jan Bojarzyński zapytał, jak przedstawia się sprawa z naszą wspólną z Janowem inwestycją drogową, wygląda na to, że przepadła.
Wójt odpowiedział, że najprawdopodobniej oddaliła się w czasie, a wynika to z protestów w Sejmie przeprowadzonych przez rodziców niepełnosprawnych dzieci, którzy wywalczyli dla siebie większe pieniądze przesunięte właśnie ze „schetynówek”. W naszym województwie z planowanych 52mln.zł pozostanie około 40mln.zł, a nasz wniosek w tej chwili znajduje się poza tą pulą. Może się jeszcze okazać, że po przetargach ceny spadną i nasz wniosek wejdzie do realizacji, jednak realnie patrząc bardziej oczywistym terminem modernizacji dróg jest rok 2015.
Radny Czesław Zawadzki zgłosił, że zakręt na drodze z Aulakowszczyzny do Szumowa jest zbyt wąski i dla samochodów tir nie do pokonania, muszą zjeżdżać na pobocze. Myślałem, że w trakcie modernizacji dróg powiatowych zostanie poprawiony, a teraz nie ma na co liczyć.
Wójt odpowiedział, że mieliśmy poszerzenie tego zakrętu na uwadze, ale niestety zostanie to przesunięte w czasie.
Radny Józef Gliński dodał, że z formalnego punktu widzenia wprowadzamy do budżetu środki finansowe przewidziane na modernizację dróg powiatowych, ale termin realizacji jest zagadką.
Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2014 rok
 
UCHWAŁA NR XXVIII/177/2014 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 31 marca 2014 r.
w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2014 rok
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.  
 
 
Ad.7/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2014 – 2030.
Projekt uchwały w powyższej sprawie panowie radni otrzymali.
O objaśnienie proponowanych zmian proszę Skarbnika Gminy Korycin.
            Skarbnik powiedział, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2014 – 2030 dotyczą zaktualizowania załącznika Nr 1 do uchwały – „Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Korycin na lata 2014 – 2030” oraz załącznika – „Wykaz przedsięwzięć realizowanych w latach 2014 – 2017”. Zmiany dotyczą uaktualnienia dochodów, wydatków i innych pozycji w dokumencie w związku ze zmianami w uchwale budżetowej dokonanymi uchwałą Rady Gminy Korycin z dnia 31 stycznia 2014 r. Zmiany w załączniku nr 2 do uchwały dotyczą wprowadzenia nowego przedsięwzięcia o nazwie” „Budowa systemu solarnych instalacji wytwarzania ciepła w Gminie Korycin”. W związku z tym, iż projekt ten rozpoczęto już w 2012 roku, a następne wydatki ponoszone będą w roku 2015, zaprezentowanie tegoż projektu jest zasadne.   
            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2014 – 2030.
 
UCHWAŁA NR XXVIII/178/2014 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 31 marca 2014 r.
w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata
2014 – 2030
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
 
 
Ad.8/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się ze sprawozdaniami z działalności Komisji działających przy Radzie Gminy Korycin za 2013 rok, w tym: Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Gospodarki i Budżetu.
Obydwa sprawozdania panowie radni otrzymali i mieli możliwość szczegółowego ich przeanalizowania.
            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniami z działalności Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Gospodarki i Budżetu i nie wniosła do nich uwag ani zastrzeżeń.
 
 
Ad.9/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się ze sprawozdaniem z realizacji „Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2013 rok”.
Powyższe sprawozdanie panowie radni otrzymali i mieli możliwość dokładnego zapoznania się z jego treścią.
            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniem z realizacji „Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2013 rok” i nie wniosła do niego uwag ani zastrzeżeń.
 
 
Ad.10/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan Wójt poinformował panów radnych o sposobie załatwienia wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji Rady Gminy.
 
 
Ad.11/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan przewodniczący i poprosił panów radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.
Poinformował jednocześnie, iż w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje radnych w formie pisemnej.
            Pan przewodniczący korzystając z tego, że jest przy głosie, odczytał panom radnym pismo od pana Marka Siniło, które wpłynęło na jego ręce z prośbą o przekształcenie w formie uchwały tzw. „ws” czyli gruntów pod wodami stojącymi (oczka wodne) na użytki ekologiczne, do których zalicza się zasługujące na ochronę pozostałości ekosystemów takich jak oczka wodne, kępy drzew oraz starorzecza, ponieważ stawki podatku za „ws” są bardzo krzywdzące i wysokie, a tak naprawdę są to nieużytki, z których rolnicy nie korzystają.
Proszę panią Sekretarz o wyjaśnienie powyższego problemu.
            Sekretarz powiedziała, że na terenie Gminy Korycin łączna powierzchnia opodatkowanych gruntów pod wodami powierzchniowymi stojącymi tzw. „ws” wynosi 9 635,00m2, co daje w skali roku kwotę 4 432,00 zł podatku od nieruchomości i dotyczy około 20 podatników. Zgodnie z ustawą z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) z podatku od nieruchomości zwolnione są m.in. grunty stanowiące nieużytki i użytki ekologiczne. Natomiast ustanowienie użytku ekologicznego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2013 r. poz. 627 z późn. zm.) jest bardzo skomplikowane. Wnioskodawca musi dostarczyć kompletny wniosek o utworzenie formy ochrony przyrody takiej jak użytek ekologiczny dołączając dokumenty w postaci ekspertyz, że dany obiekt spełnia definicję wnioskowanej formy ochrony. Ustanowienie użytku ekologicznego następuje w drodze uchwały Rady Gminy, który przedkładany jest do zaopiniowania przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Projekt uchwały wprowadza także zakazy określone w art. 45 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody. Zatem ustanowienie użytku ekologicznego w formie uchwały Rady Gminy stworzy większe ograniczenia i wydatki na jego zakwalifikowanie, aniżeli wymierne korzyści z tytułu jego ustanowienia.
            Radny Józef Gliński powiedział, że ten głos jest spóźniony, jeśli chodzi o stawki podatku na ten rok, dopiero przy uchwalaniu stawek na rok przyszły możemy zastanowić się nad ich zróżnicowaniem i ewentualnym obniżeniem, uwzględniając przeznaczenie i sposób wykorzystania tego gruntu. W tym roku podatnik może jedynie zwrócić się do Pana Wójta o zwolnienie z tego podatku.
            Wójt powiedział, że generalnie powyższy problem dotyczy doliny rzeki Brzozówki, która została zmeliorowana i wyprostowana, a część meandrów rzeki została i nie wiadomo, co z tym gruntem robić. Ja mam taką zasadę, że umorzenia w podatku stosuję tylko w przypadku pożaru, pomoru zwierząt lub śmierci gospodarza, a innych przypadkach nie, ponieważ to skutkuje obniżeniem subwencji. Pamiętacie, że kilka lat temu myśleliśmy, aby wprowadzić ochronę rzeki Kumiałki, ale zrezygnowaliśmy z tego pomysłu w związku z ograniczeniami dotyczącymi ochrony przyrody np. budowa zbiornika wodnego Szumowo-Olszynka, który właśnie kończymy, byłaby absolutnie niemożliwa.
            Pani Sekretarz zaprosiła na salę obrad panią Helenę Wynimko – Inspektora ds. podatków i opłat lokalnych, aby wytłumaczyła radnym, dlaczego problem „ws” pojawił się dopiero w tym roku. 
            Pani Helena powiedziała, decyzje podatkowe są wydawane na podstawie zeznania podatkowego złożonego przez podatnika i tego, co w nim zawarł. Wcześniej nie mieliśmy żadnej możliwości weryfikacji prawdziwości danych w nim zawartych, ale od 2013 roku posiadamy program komputerowy, który umożliwia połączenie z wydziałem geodezji w Starostwie w Sokółce i sprawdzenie danych zawartych w zeznaniu. Ja muszę te dane sprawdzać i nakazy wystawiać zgodnie z tym, co u siebie posiada wydział geodezji. Największą powierzchnię „ws” ma pan Siniło, w innych przypadkach są one niewielkie, takie do 100 metrów. W razie kontroli z Regionalnej Izby Obrachunkowej nikt nie bierze mojej teczki z dokumentami, ale sprawdza właśnie przez ten program prawidłowość decyzji na podstawie danych geodezyjnych. Muszę też dodać, że ustawa pozwala nam obciążyć podatnika do 5 lat wstecz, czego nie robimy i nowe stawki naliczamy tylko za ten rok.
            Pan przewodniczący podziękował za wyczerpujące wyjaśnienie problemu i dodał, że chyba najkorzystniejszym rozwiązaniem w/w problemu byłoby we własnym zakresie przekwalifikowanie przez pana Siniło tych gruntów na nieużytki rolne, które z mocy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych są zwolnione z podatku od nieruchomości.
Wystosujemy do pana Marka pismo wyjaśniające nasze stanowisko w tej sprawie.
            Radny Kazimierz Buzun zapytał, czy PSZOK w Korycinie rozpoczął już swoją działalność?
            Wójt odpowiedział, że tak, odpady są przyjmowane w każdą sobotę od 10.00 do 14.00, a dyżury pełnią pracownicy BIOM-u. W przyszłości jego infrastruktura będzie rozbudowana.
            Radny Józef Gliński powiedział, że znowu powstało wysypisko w lasku w przy drodze krajowej – skręt do miejscowości Brody, jest tam straszny śmietnik i koniecznie trzeba coś z tym zrobić, może zamontować kamerę i oznakować „Uwaga monitoring”, bo inaczej tego nie wytępimy.
            Wójt odpowiedział, że jest to spory problem i nie można powiedzieć, że to tylko przyjezdni przywożą tu swoje śmieci, ale i duża część miejscowych pozbywa się w ten sposób problemu. Pomyślimy nad tym, może faktycznie kamera będzie jakimś rozwiązaniem.
            Radny Czesław Zawadzki zapytał, czy wszyscy mieszkańcy podpisali deklaracje na wywóz śmieci?
            Wójt odpowiedział, że zdecydowana większość tak, pozostały tylko pojedyncze przypadki. Ściągalność opłaty też jest dobra, ponieważ tylko około 10% nie płaci.
            Radny Antoni pakuła prosił, aby wysłać już na drogi gminne równiarkę.
Wójt odpowiedział, że zorientuje się w sytuacji i oczywiście równiarka zostanie wysłana.
            Radny Józef Gliński powiedział, że na początku lutego br. na moje ręce wpłynęło kolejne pismo od Komendanta Powiatowego Policji w  Sokółce w sprawie wydania przez nas zakazu handlu i spożywania alkoholu nad zalewem w Korycinie. Pamiętacie panowie, że pismo w tej samej sprawie otrzymaliśmy również w roku ubiegłym i wtedy podjęliśmy decyzję, aby odmówić tej prośbie. Mamy dwie możliwości: możemy podtrzymać nasze ubiegłoroczne stanowisko – co bym sugerował, lub przychylić się do prośby Komendanta Policji.
            Wójt powiedział, że wprowadzenie takiego zakazu jest absurdem, ponieważ zalew jest miejscem odpoczynku i rekreacji, a zakaz picia alkoholu zlikwiduje wszelką działalność gastronomiczną w jego pobliżu. Tam, gdzie trzeba np. w Parku Plebańskim taki zakaz został wprowadzony, ale to jest miejsce kultu, obok kościoła i alkohol w tym miejscu jest całkowicie zbędny.
            Radny Kazimierz Urban powiedział, że około dwóch tygodni temu w niedzielę sama policja złamała wszelkie zakazy i przepisy wprowadziła na parking przy kościele tiry, które poddawała kontroli. Zwróciłem im uwagę, że łamią przepisy, przecież stoi znak zakazujący wjazdu dla samochodów ciężarowych, które niszczą nowy parking. Zreflektowali się i przeprosili, ale w poniedziałek był wypadek na drodze krajowej i policja puściła 200 tirów bocznymi drogami, znowu łamiąc przepisy.
            Wójt odpowiedział, że jest to kolejny przykład kontrowersyjnych działań policji, postaramy się oszacować straty i zwrócić się do nich o odszkodowanie z tego tytułu.
            Radny Kazimierz Urban zgłosił również 3 duże dziury do załatania na drodze gminnej w Popiołówce.
            Radny Stanisław Szubzda wnioskował o załatanie dziur na drodze gminnej przy wjeździe do wsi Popiołówka.
            Radny Marek Brylewicz po raz kolejny przypomniał o konieczności załatania dziury na ulicy Grodzieńskiej w Korycinie oraz zgłosił konieczność naprawy instalacji solarnych na szatniach piłkarskich. Jeszcze za czasów poprzedniego dyrektora zgłaszałem ten problem i nawet przyjeżdżali „fachowcy”, ale woda nadal jest zimna.
            Wójt odpowiedział, że w tym roku przełożono instalację wodociągową pod drogą i teraz czekamy na wykonawcę, aby zalać dziurę na ulicy Grodzieńskiej asfaltem. W sprawie solarów skontaktujemy się z panem Kuleszą i poprosimy o naprawę.
 
Więcej interpelacji i zapytań panowie radni nie zgłosili.
 
 
Ad.12/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił panów radnych, a także inne osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.
Panowie radni ani inne osoby obecne na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.
 
 
Ad.13/            Wobec wyczerpania porządku dziennego XXVIII Sesji Rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.
 
Na tym protokół z obrad XXVIII Sesji Rady Gminy Korycin zakończono.
 
 
Protokołowała:
Ewa Michnowicz
Przewodniczący Rady
          Józef Gliński

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2014-04-24

Data modyfikacji: 2014-04-24

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2014-04-24