PROTOKÓŁ 16_04_2014r

PROTOKÓŁ
ze wspólnego posiedzenia w szóstej kadencji Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin, odbytego dnia 16 kwietnia 2014 roku (środa) w godz. 10.00 – 11.30 w siedzibie Urzędu Gminy Korycin przy ulicy Knyszyńskiej 2a

 

W posiedzeniu udział wzięło 10 członków Komisji, w tym:

Komisji Gospodarki i Budżetu członkowie w osobach:

  1. Pan Stanisław Krutul – przewodniczący Komisji
  2. Pan Jan Bojarzyński – członek Komisji
  3. Pan Kazimierz Urban – członek Komisji
  4. Pan Adam Bielawski – członek Komisji
  5. Pan Antoni Pakuła – członek Komisji
  6. Pan Jarosław Radulski – członek Komisji

zgodnie z załączoną listą obecności oraz członkowie Komisji Rewizyjnej w osobach:

  1. Pan Czesław Radulski – przewodniczący Komisji
  2. Pan Marek Brylewicz – członek Komisji
  3. Pan Kazimierz Buzun – członek Komisji
  4. Pan Stanisław Szubzda – członek Komisji

 zgodnie z załączoną listą obecności.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

  1. Pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin
  2. Pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
  3.  Pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy jednocześnie protokołująca przebieg posiedzenia.

Posiedzenie otworzył Pan Stanisław Krutul – przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu serdecznie witając członków obu Komisji oraz przybyłych gości. Następnie przedstawił proponowany porządek posiedzenia obu Komisji, który został przyjęty jednogłośnie ( 10 głosów „za”) i przedstawia się następująco:

  1. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej, odbytego dnia 10 marca 2014 roku.
  2. Rozpatrzenie sprawozdania finansowego Gminy Korycin za 2013 rok, sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2013 rok wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 7 kwietnia 2014 roku oraz z informacją o

       stanie mienia komunalnego i wydanie opinii w powyższej sprawie, w tym:                    

1) podjęcie uchwały Nr 1/1/2014 Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin z dnia 16 kwietnia 2014 roku w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej wykonania budżetu Gminy Korycin za 2013 rok,
2) przygotowanie wniosku Komisji Rewizyjnej do Rady Gminy Korycin w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin, po zapoznaniu się z w/w dokumentami.
 

3. Zapoznanie się z treścią projektów uchwał Rady Gminy tj.

  1. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2013 rok,
  2. w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy Korycin za 2013 rok,
  3.  innych przedkładanych pod obrady XXIX Sesji Rady Gminy Korycin, zaplanowanej na dzień 25 kwietnia 2014 roku.

 4.  Inne bieżące sprawy, w tym informacja o ilości ( 281) zawartych umów na kolektory słoneczne z osobami fizycznymi z terenu Gminy Korycin.

Ad.1/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia członkowie obu Komisji nie wnieśli uwag i zastrzeżeń do protokołu ze wspólnego posiedzenia obu Komisji, odbytego dnia 10 marca 2014 roku, zatem pan przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu poinformował, że protokół został przyjęty jednogłośnie przez obie Komisje (6 głosów „za”) Komisji Gospodarki i Budżetu i (4 głosy „za”) Komisji Rewizyjnej.

Ad.2/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia Pan Stanisław Krutul przekazał głos Skarbnikowi Gminy, który szczegółowo omówił wykonanie dochodów i wydatków poszczególnymi działami klasyfikacji budżetowej budżetu Gminy Korycin za 2013 rok. Planowane dochody budżetowe zostały zrealizowane w kwocie 13 315 491, 52 zł, co stanowi 98, 42%, zaś wydatki budżetowe w 2013 roku zostały zrealizowane w kwocie 13 149 588, 64 zł, co stanowi 93,74 %.Jak co roku środki budżetowe wydatkujemy na określone zadania powiedział Skarbnik Gminy. Z dużych wydatków ponad 273 tys. zł. stanowi obsługa zadłużenia gminy (kredyty i pożyczki).Do wydatków majątkowych należy zaliczyć:

  1. modernizację drogi rolniczej dojazdowej w obrębie gruntów wsi Kumiała i Zabrodzie – 69 242, 49 zł.,  
  2. zakup nieruchomości gruntowych położonych w Zabrodziu i Korycinie pod zbiornik małej retencji Szumowo- Olszynka – 17 021 38 zł.,
  3. zakup 4 wiat przystankowych usytuowanych przy drodze wojewódzkiej Korycin- Janów za kwotę 40 000, 00 zł,
  4. tytułem wydatków majątkowych zrealizowano końcowe płatności dotyczące realizowanego wieloletniego projektu o nazwie „Zabytki Królewskiego Korycina” – kwota wydatków w 2013 roku to 3 182 206, 49 zł.,
  5. udzielono dotacji parafii Rzymskokatolickiej w Marianowie (Bombli) w wysokości 6 242, 00 złotych.

Gmina Korycin zamknęła rok budżetowy 2013 dodatnim wynikiem – osiągając nadwyżkę w wysokości 165 902, 88 zł. W 2013 roku dokonano spłat zaciągniętych wcześniej kredytów i pożyczek w kwocie 301 592, 00 zł. Spłaty dokonywane były zgodnie z ustalonymi harmonogramami. Zadłużenie gminy z tytułu kredytów i pożyczek na dzień 31 grudnia 2013 roku wynosiło 6 271 618, 00 złotych.

W następnej kolejności Pan Skarbnik omówił sprawozdanie finansowe gminy Korycin za 2013 rok w skład, którego wchodzą:

  1. Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego – Gminy Korycin sporządzony na dzień 31 grudnia 2013 r., 
  2. Zestawienie zmian w funduszu jednostki sporządzone na dzień 31 grudnia 2013 r.,
  3. Rachunek zysków i strat jednostki (wariant porównawczy) sporządzony na dzień 31 grudnia 2013 r.,
  4. Bilans jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego sporządzony na dzień 31 grudnia 2013 r.,
  5. Bilans z wykonania budżetu państwa, jednostki samorządu terytorialnego – Gminy Korycin sporządzony na dzień 31 grudnia 2013 r. 

     W dalszej kolejności pan Skarbnik przedstawił stan mienia Gminy Korycin na dzień 31 grudnia 2013 r. a także zapoznał członków Komisji z pozytywną opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku - Uchwała Nr II-00321-51/14 Składu Orzekającego RIO z dnia 07 kwietnia 2014 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Korycin sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2013 rok. Pan Skarbnik przypomniał, iż sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2013 rok wraz z informacją o stanie mienia Gminy Korycin za 2013 rok panowie radni otrzymali wcześniej i mieli możliwość dokonania szczegółowej analizy. Jednocześnie Pan Skarbnik kończąc przybliżył informację z przebiegu kształtowania się wieloletniej prognozy finansowej gminy Korycin w 2013 roku, stwierdzając, iż w 2013 roku Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Korycin na lata 2013 – 2030 kształtowała się zgodnie z przewidywaniami.  Działalność Gminy Korycin jest stabilna i nie ma zagrożeń w wypełnianiu zadań nałożonych przez gminę. Pan Skarbnik poprosił członków Komisji o opinię w tym zakresie a Komisję Rewizyjną o wyrażenie opinii na piśmie i podjęcie stosownej uchwały. Radny – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Czesław Radulski stwierdził, że jest dobrze, ponieważ za rok 2013 została wypracowana nadwyżka budżetowa, wydatki muszą być, żadnych zastrzeżeń ze strony Regionalnej Izby Obrachunkowej nie ma, oby tak dalej było, bowiem jak coś się robi to i trzeba kredyty zaciągać i ich spłacać, ważne jest jednak, że kredyty te nie poszły na konsumpcję tylko na realizację inwestycji gminnych, które służą naszym mieszkańcom. Skarbnik dodał, iż obecnie mamy ponad 600 tys. zł. wolnych środków, natomiast na rachunku bankowym około 1 mln zł., część tych środków stanowią wpłaty mieszkańców na wykonanie kolektorów słonecznych. Chcemy też zrealizować „schetynówkę” i czekamy na środki finansowe od Wojewody Podlaskiego. Wszyscy członkowie obu Komisji wyrazili pozytywną opinię dotyczącą wykonania budżetu Gminy Korycin za 2013 rok.

     Komisja Rewizyjna podjęła jednogłośnie Uchwałę Nr 1/1/ 2014 z dnia 16 kwietnia 2014 roku w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej wykonania budżetu Gminy Korycin za 2013 rok, w której pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu Gminy Korycin za 2013 rok i występuje z wnioskiem do Rady Gminy Korycin w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin. W/w uchwała i wniosek stanowią załączniki do protokołu.

     Pan Wójt podziękował członkom Komisji i współpracownikom za pozytywną opinię dotyczącą wykonania budżetu Gminy Korycin za 2013 rok i wystąpienie z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin.

Ad.3) W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia członkowie Komisji zostali zapoznani z treścią projektów uchwał Rady Gminy dotyczących następujących spraw:

  1. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2013 rok,
  2. w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy Korycin za 2013 rok,
  3. w sprawie przyjęcia środków finansowych pochodzących z Funduszu Spójności na realizację zadania pn.” Działania na rzecz opracowania zasad gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Korycin” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w kwocie 188 085, 45 zł.,
  4. w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania w formie pieniężnej,
  5. w sprawie zasad zwrotu wydatków poniesionych na pomoc w zakresie dożywiania,
  6. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2014 – 2030,

które będą przedmiotem obrad XXIX Sesji Rady Gminy Korycin zaplanowanej na dzień 25 kwietnia 2014 roku.

Ad.4) W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia głos zabrał Pan Wójt i zapoznał członków Komisji z bieżącymi sprawami gminy, a w szczególności omówił następujące zagadnienia:

  1. podpisaliśmy z mieszkańcami Gminy Korycin 281 umów określających relacje pomiędzy Gminą Korycin, jako Beneficjentem Projektu a Właścicielem nieruchomości prywatnej przy realizacji projektu pn: „Budowa systemu solarnych instalacji wytwarzania ciepła w Gminie Korycin” w tym 6 umów dotyczy budynków gminnych. Jeszcze nie podpisaliśmy umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego na dofinansowanie realizacji w/w projektu. Przygotowujemy się do procedury przetargowej na wyłonienie Wykonawcy tych robót. Jest to procedura unijna, długa, może potrwać ze dwa miesiące, 
  2. wniosek Gminy Korycin o dofinansowanie około 17 km dróg położonych na terenie Gminy Korycin i Gminy Janów złożony u Wojewody Podlaskiego w ramach tzw. „ schetynówek „ oczekuje na pozytywne rozpatrzenie, sądzimy, że (w 95 %) w/w środki otrzymamy, wszystko będzie wiadome po pierwszych przetargach, proceduralnie jesteśmy przygotowani na realizację tego zadania, 
  3. posiadamy dokumentację projektową i pozwolenie na budowę monitoringu w Parku Plebańskim w Korycinie a także wykonane zostały tablice do zamontowania z Regulaminem korzystania z tego parku, 
  4. jesteśmy w posiadaniu podpisanych umów na „ Badania archeologiczne na grodzisku w Milewszczyźnie”, realizacja tych prac przesunie się w czasie tj. zakończy się w miesiącu grudniu a nie wrześniu jak wcześniej zakładano, 
  5. otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie 50 tys. zł. na organizację XIX Ogólnopolskich Dni Truskawki, które odbędą się 29 czerwca br. Zmienia się budżet tej imprezy. Gwiazdą popołudniowej imprezy będzie Sylwia Grzeszczak. Zmieniamy organizację tej imprezy, aby bardziej wypromować się w kraju i za granicą, bez sobotnich wydarzeń i dyskoteki, 
  6. kolejna dotacja, jaką otrzymaliśmy to ponad 200 tys.zł. w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Litwa – Polska: „ Pogranicze polsko – litewskie – tygiel wspólnych smaków”, impreza ta odbędzie się 24 sierpnia br. wspólnie z partnerem litewskim. W ramach tego projektu między innymi wydana zostanie publikacja w języku polskim i litewskim poświęcona wspólnemu dziedzictwu kulinarnemu oraz odbędzie się festyn nad zalewem w Korycinie promujący produkty regionalne z obu krajów, sfinansujemy zakup 8 parasoli dużych, łatwych do przewożenia, sfinansujemy oświetlenie sceny, nagłośnienie i inne. Ten projekt trudny będzie do rozliczenia, bowiem zarówno wniosek jak i jego rozliczenie składamy w języku angielskim, siedziba mieści się w Wilnie. Jest to nasz pierwszy tego tupu projekt, musimy z tym sobie poradzić, 
  7. mamy złożony wniosek w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego o dofinansowanie w ramach rekultywacji gruntów na modernizację drogi rolniczej Szumowo, 
  8. został ogłoszony konkurs otwarty w ramach Lokalnej Grupy Działania przez Fundację Biebrzańską i można pozyskać środki na zakup sprzętu fachowego dla ratowników albo zakupić pływające pomosty na zbiornik wodny do Szumowa i inne zadania, Zastanowimy się jeszcze i złożymy wniosek o dofinansowanie określonego zadania, 
  9. przygotowujemy się do budowy nowego parkingu w Korycinie, wydałem dyspozycje w sprawie opracowania podkładów geodezyjnych. Posiadamy szereg opracowanej dokumentacji na realizację określonych zadań, ale stan środków finansowych to ogranicza, 
  10. zamówiliśmy nowy słup ogłoszeniowy z przeznaczeniem między innymi na plakaty wyborcze komitetów wyborczych, który został umieszczony na Rynku w Korycinie, 
  11. ostatnio gościliśmy w Gminie Korycin delegację gości z Portugalii i Anglii oraz przedstawicieli samorządu i parlamentarzystów z Gruzji, przyglądamy się tej sytuacji, chcą z nami współpracować, podziwiają naszą gminę, 
  12. Związek Gmin „ Kumiałka – Biebrza” podsumował wpływy opłaty śmieciowej za 2013 rok gdzie nie wpłynęło do budżetu Związku tylko 4, 6% tej opłaty, zatem jest lepiej aniżeli zakładaliśmy, powiedział pan Wójt. Tak zwany PSZOK w Korycinie czynny jest w każdą sobotę, dyżuruje tam pracownik BIOMU- u, już kilkadziesiąt osób przywiozło sprzęt lub gruz, będzie też obwoźna zbiórka sprzętu AGD i TV z gminy Korycin zorganizowana przez Związek. Związek Gmin „ Kumiałka – Biebrza „ posiada zakupiony ciągnik, który Gmina Korycin będzie wykorzystywała dla swoich potrzeb w okresie wiosenno-letnim, zaś Gmina Janów w okresie zimowym, 
  13. Pan Wójt ponownie poruszył kwestię wykupu na własność działki gminnej dzierżawionej przez Państwa Bienasz z Kumiały położonej nad zalewem. Na poprzednim posiedzeniu Komisji wspólnie uznaliśmy, iż nie leży w naszym interesie sprzedaż tego terenu w tym punkcie, należałoby pójść w kierunku wieloletniej np. 10 letniej dzierżawy, był to czas do przemyślenia, bowiem decyzja nie jest łatwa. Państwo Bienasz ponownie spotkali się z Wójtem podtrzymując swoje stanowisko, iż są zainteresowani nabyciem dzierżawionej działki na własność, oświadczając, jeśli chcą ponosić dodatkowe nakłady, to chcą posiadać w/w działkę na własność. Wydzielenie tej działki pod względem formalno- prawnym nie stwarza problemu. Byłoby to ponad 13 arów, kształt działki uzależniony od usytuowania terenu. Przy wycenie tej działki głos decydujący będzie miał rzeczoznawca. Uważam, że nie powinniśmy sprzedawać tej działki taniej niż 100 tys. zł. Państwo Bienasz chcą tam postawić domek na wynajem. Pan Wójt stwierdził, iż ma mieszane uczucia w tym temacie, ale raczej jest za sprzedażą tej działki. Temat jest otwarty. Proszę ponownie o opinię członków Komisji, czy mamy zmierzać do podziału działki, są to konkretne wydatki w kwocie 2 – 3 tys. zł na podział wykonany przez geodetę. Członek Komisji pan Kazimierz Urban stwierdził, że trzeba wyrazić zgodę i niech robią, to swój człowiek, nie pochodzi on z Warszawy, wszyscy go znamy, a pieniądze do budżetu gminy są potrzebne. Podobną opinię wyrazili inni członkowie Komisji (Jan Bojarzyński, Stanisław Krutul, Stanisław Szubzda) podkreślając, że taka działalność w gminie jest potrzebna. Zatem rozumiem, że opinia obu Komisji jest pozytywna, więc mogę ruszać z podziałem tej działki, stwierdził pan Wójt. Dobrze zlecimy podział tej działki. Sprzedaż jej nastąpi w drodze ogłoszonego przetargu. Pan Skarbnik dodał, iż spodziewamy się wkrótce kontroli ze strony Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w sprawie realizacji projektu „ Zabytki Królewskiego Korycina”. 

     Na tym protokół z posiedzenia obu Komisji Rady Gminy Korycin zakończono.

Protokołowała:                                                                              
Tamara Sokołowska  
    Przewodniczący Komisji
                                                                       Gospodarki i Budżetu
                                                                                                          Stanisław Krutul
 
                                                                                                          Przewodniczący
                                                                                                          Komisji Rewizyjnej
                                                                                                          Czesław Radulski

Metryka strony

Udostępniający: Komisja Gospodarki i Budżetu

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2014-05-16

Data modyfikacji: 2014-05-16

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2014-05-16