PROTOKÓŁ Nr III/2014

PROTOKÓŁ Nr III/2014
z III Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 30 grudnia 2014 r. (wtorek) w sali GOKSiT w Korycinie, ul. Knyszyńska 2a, w godz. 10.00 – 13.00 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.
 
 
Stan Rady Gminy – 15 radnych
Obecnych – 15 radnych
zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.
 
Radni obecni podczas obrad sesyjnych:
      1)    pan Adam Bielawski
      2)    pan Jan Bojarzyński
      3)    pan  Marek Brylewicz
      4)    pan Jerzy Burak
      5)    pan Kazimierz Buzun
      6)    pani Iwona Chwiećko
      7)    pan Józef Gliński
      8)    pan Stanisław Krutul
      9)    pan Zdzisław Lachowicz
      10)  pan Bogdan Małyszko
      11)  pan Antoni Pakuła
      12)  pan Jarosław Radulski
      13)  pan Krzysztof Szewczul
      14)  pan Stanisław Szubzda
      15)  pan Kazimierz Urban
 
Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:
1) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
2) pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy
3) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia
 
            Obrady III Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński – przewodniczący Rady Gminy Korycin.
            Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący serdecznie powitał państwa radnych, Skarbnika Gminy oraz panią Sekretarz i panią protokolantkę. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 15 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.
            Pan przewodniczący poinformował, że proponowany porządek obrad III Sesji Rady Gminy Korycin został państwu radnym doręczony. Za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany porządek obrad III Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie.
Oto treść przyjętego porządku obrad:
  1. Otwarcie obrad.
  2. Przyjęcie porządku dziennego III Sesji Rady Gminy Korycin.
  3. Uchwalenie Regulaminu Pracy Komisji Gospodarki i Budżetu – podjęcie uchwały Nr III/  /2014 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2014 r. w powyższej sprawie.
  4. Dokonanie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2014 rok – podjęcie uchwały Nr III/  /2014 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2014 r. w powyższej sprawie.
  5. Dokonanie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2014 – 2030 – podjęcie uchwały Nr III/  /2014 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2014 r. w powyższej sprawie.
  6. Uchwalenie budżetu Gminy Korycin na 2015 rok – podjęcie uchwały Nr III/  /2014 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2014 r. w powyższej sprawie.
  7. Uchwalenie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2015 – 2031 – podjęcie uchwały Nr III/  /2014 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2014 r. w powyższej sprawie.
  8. Udzielenie dotacji celowej w 2015 roku Gminie Janów na realizację zadania transportu ucznia niepełnosprawnego i opieki w czasie przewozu – podjęcie uchwały Nr III/  /2014 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2014 r. w powyższej sprawie.
  9. Zatwierdzenie taryfy opłat za wodę – podjęcie uchwały Nr III/  /2014 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2014 r. w powyższej sprawie.  
  10. Interpelacje i zapytania radnych.
  11. Wolne wnioski i informacje.
  12. Zamknięcie obrad. 
Ad.3/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy Korycin uchwali Regulamin Pracy Komisji Gospodarki i Budżetu.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Pan przewodniczący przypomniał, że w naszej Radzie istnieją dwie Komisje:
  1. Rewizyjna, gdzie zakres jej obowiązków jest określony w ustawie o samorządzie gminnym,
  2. Gospodarki i Budżetu, gdzie Rada sama ustala Regulamin pracy tej Komisji, a na poprzedniej Sesji Rady Gminy zwiększyliśmy skład osobowy Komisji i teraz musimy do tej zmiany dostosować zapisy Regulaminu.
Pan Stanisław Krutul – Przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu wnioskował do Państwa radnych o przyjęcie przedkładanego Regulaminu pracy bez uwag.
            Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia Regulaminu Pracy Komisji Gospodarki i Budżetu.
 
UCHWAŁA NR III/12/2014 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2014 r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu Pracy Komisji Gospodarki i Budżetu
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
 
Ad.4/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie ostatnich w tym roku zmian w budżecie Gminy Korycin na 2014 rok.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
O zabranie głosu i wyjaśnienie wprowadzanych zmian proszę pana Andrzeja Waszczeniuka – Skarbnika Gminy.
            Skarbnik powiedział, że koniec roku to tradycyjny okres „porządków” w budżecie i tą uchwałą definitywnie zamkniemy budżet Gminy Korycin na ten rok.
Zmiany w planie dochodów dotyczą:
  1. w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 1 000,00 zł w związku z większymi niż pierwotnie planowano dochodami w tym dziale,
  2. w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 30 000,00 zł oraz dokonuje się przesunięcia planu dochodów pomiędzy poszczególnymi paragrafami o kwotę 38 000,00 zł (zmiana klasyfikacji budżetowej dochodów z tytułu sprzedaży majątku),
  3. w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 49 000,00 zł; zmiana ta związana jest z realizacją projektu pn. „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – cz. II administracja samorządowa” i dotyczy przeniesienia części refundacji wydatków związanych z tym projektem na 2015 rok z powodu wydłużenia okresu realizacji projektu,
  4. w dziale 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 422 000,00 zł w związku z mniejszymi niż pierwotnie planowano dochodami budżetu z tytułu podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od spadków i darowizn oraz wpływów z tytułu opłaty eksploatacyjnej; w dziale tym dokonuje się także zwiększenia planu dochodów budżetu o kwotę 10 100,00 zł w związku z większymi niż pierwotnie planowano wpływami do budżetu z tytułu innych dochodów podatkowych,
  5. w dziale 758 – Różne rozliczenia dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 3 500,00 zł w związku z większymi niż pierwotnie planowano dochodami z tytułu odsetek bankowych od środków na lokatach zdeponowanych przez gminę w banku oraz zwiększa się plan dochodów budżetu o kwotę 42 351,00 zł z powodu otrzymania informacji z Ministerstwa Finansów o zwiększeniu kwoty subwencji oświatowej pochodzącej z rezerwy celowej budżetu państwa;
  6. w dziale 801 – Oświata i wychowanie dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 8 900,00 zł w związku z nieplanowanymi wcześniej dochodami budżetu z tytułu refundacji wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół;
  7. w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 75 100,00 zł oraz dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 15 000,00 zł w związku z otrzymaniem części refundacji wydatków oraz zaliczką na wydatki dotyczące projektu pn. „Budowa systemu solarnych instalacji wytwarzania ciepła w Gminie Korycin”,
  8. w dziale 926 – Kultura fizyczna dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 5 481,00 zł w związku z brakiem możliwości otrzymania refundacji wydatków związanych z organizacją turnieju dla osób niepełnosprawnych.
Zmiany w planie wydatków dotyczą:
  1. w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 12 900,00 zł oraz dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 1 100,00 zł w związku z większymi niż pierwotnie planowano dochodami w tym dziale,
  2. w dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się zmiany planu wydatków poprzez przesunięcie pomiędzy poszczególnymi podziałkami klasyfikacji budżetowej kwoty 1 187 008,00 zł dotyczącej dotacji przekazanej dla Starostwa Powiatowego w Sokółce tytułem wspólnego projektu inwestycyjnego polegającego na przebudowie dróg powiatowych; w dziale tym dokonuje się także zmniejszenia planu wydatków o kwotę 8 500,00 zł,
  3. w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 5 000,00 zł,
  4. w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zmniejszenia planu o kwotę 57 578,00 zł oraz dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 53 302,00 zł,
  5. w dziale 758 – Różne rozliczenia dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 11 076,00 zł na wydatki związane z zapłatą podatku VAT od transakcji zawieranych przez gminę,
  6. w dziale 801 – Oświata i wychowanie dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 15 000,00 zł oraz dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 8 000,00 zł,
  7. w dziale 851 – Ochrona zdrowia dokonuje się zwiększenia planu wydatków na realizację Gminnego Programu Profilaktyki Przeciwalkoholowej i Przeciwdziałania Narkomanii w kwocie 3 500,00 zł,
  8. w dziale 926 – Kultura fizyczna dokonuje się zmiany planu wydatków o kwotę 2 000,00 zł (zmniejszenie planu wydatków dotyczących zakończonego projektu pn. „Budowa siłowni na świeżym powietrzu przy zbiorniku wodnym w Korycinie”).
Nadajemy nowe brzmienie załącznikowi nr 3 – Limity wydatków na zadania inwestycyjne w 2014 r. Zmiany polegają na:
  1. zmniejszeniu (likwidacji) limitu na zakup kosiarki ciągnikowej w kwocie 8 400,00 zł z powodu braku obowiązku wykazania tego limitu w załączniku,
  2. przeniesienia limitu wydatków pomiędzy poszczególnymi paragrafami klasyfikacji budżetowej dotyczących projektu pn. „Budowa systemu solarnych instalacji wytwarzania ciepła w Gminie Korycin” w kwocie 1 151,00 zł,
  3.  zmniejszeniu limitu na wydatki inwestycyjne związane z zakończonym projektem pn. „Budowa siłowni na świeżym powietrzu przy zbiorniku wodnym w Korycinie” w kwocie 2 000,00 zł.
Budżet po zmianach wynosi:
  1. dochody – 18 084 513,62 zł, z tego:
  1. bieżące – 10 507 624,62 zł,
  2. majątkowe – 7 576 889,00 zł,
  1. wydatki – 18 283 146,62 zł, z tego:
  1. bieżące – 10 807 641,62 zł,
  2. majątkowe – 7 475 505,00 zł,
  1. deficyt – 198 633,00 zł.   
 
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2014 rok.
 
UCHWAŁA NR III/13/2014 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2014 r.
w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2014 rok
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
 
Ad.5/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2014 – 2030.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
O wyjaśnienie wprowadzanych zmian proszę Skarbnika Gminy.
            Skarbnik powiedział, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej dotyczą uaktualnienia kwot dochodów, wydatków i innych pozycji w załączniku nr 1 do uchwały w związku ze zmianami w uchwale budżetowej, dokonanymi uchwałami Rady Gminy Korycin oraz zarządzeniami Wójta Gminy Korycin. W okresie objętym prognozą zaktualizowano także kwoty wydatków na obsługę długu w związku z obniżkami stóp procentowych ogłaszanych przez Radę Polityki Pieniężnej.
            Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2014 – 2030.
 
UCHWAŁA NR III/14/2014 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2014 r.
w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata
2014 – 2030
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych. 
 
Ad.6/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy uchwali budżet Gminy Korycin na 2015 rok.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Pan przewodniczący obrad dodał, że wszystkie formalne wymogi zostały spełnione, projekt budżetu przedłożono Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku, która wyraziła w tej sprawie pozytywną opinię oraz wysłano państwu radnym i przedstawiono na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Budżetu, która również wyraziła pozytywną opinię na jego temat.
O dokładne przedstawienie założeń przyszłorocznego budżetu proszę Skarbnika Gminy.
            Skarbnik powiedział, że projekt uchwały określa dochody budżetowe w kwocie 12 538 091 zł, z tego dochody bieżące – 9 713 243 zł (77,5% ogółu dochodów) i majątkowe – 2 824 848 zł (22,5% ogółu dochodów).
Wydatki budżetowe określone są w ogólnej kwocie 13 438 091 zł, z tego wydatki bieżące -  9 168 559 zł (68,2% ogółu wydatków) i majątkowe – 4 269 532 zł (31,8% ogółu wydatków).  
Deficyt budżetowy na 2015 rok w kwocie 900 000 zł zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z zaciągniętych kredytów i pożyczek. Spłaty zobowiązań długoterminowych w 2015 roku wyniosą łącznie 331 592 zł i dotyczyć będą w całości spłat kredytów i pożyczek długoterminowych. Zadłużenie na dzień 31 grudnia 2015 roku, po zrealizowaniu planowanych spłat oraz zaciągnięciu planowanego kredytu długoterminowego wynosić będzie ogółem 6 870 026 zł. Zobowiązania powyższe stanowić będą zaciągnięte następujące kredyty i pożyczki długoterminowe:
  1. 41 363,57 zł – pożyczka z NFOŚiGW w Warszawie na budowę sieci wodociągowej w Gminie Korycin; termin spłaty – grudzień 2020 roku,
  2. 35 469,45 zł – pożyczka z WFOŚiGW w Białymstoku na budowę sieci wodociągowej w Gminie Korycin; termin spłaty – grudzień 2020 roku,
  3. 105 516,43 zł – pożyczka z NFOŚiGW w Warszawie na budowę sieci kanalizacyjnej w Gminie Korycin; termin spłaty – grudzień 2020 roku,
  4. 23 530,55 zł – pożyczka z WFOŚiGW w Białymstoku na budowę sieci kanalizacyjnej w Gminie Korycin; termin spłaty – grudzień 2020 roku,
  5. 7 511,55 zł – pożyczka z NFOŚiGW w Warszawie na budowę sieci wodociągowej w miejscowości Korycin przy ulicy Słowiańskiej; termin spłaty – grudzień 2020 roku,
  6. 4 468,45 zł – pożyczka z WFOŚiGW w Białymstoku na budowę sieci wodociągowej w miejscowości Korycin przy ulicy Słowiańskiej, termin spłaty – grudzień 2020 roku,
  7. 57 918,01 zł – pożyczka z NFOŚiGW w Warszawie na budowę sieci kanalizacyjnej w miejscowości Korycin przy ulicy Słowiańskiej; termin spłaty – grudzień 2020 roku,
  8. 32 061,99 zł – pożyczka z WFOŚiGW w Białymstoku na budowę sieci kanalizacyjnej w miejscowości Korycin przy ulicy Słowiańskiej; termin spłaty – grudzień 2020 roku,
  9. 500 000 zł – kredyt długoterminowy na sfinansowanie inwestycji o nazwie: „Integracja dróg Gmin Korycin i Suchowola z siecią krajową i regionalną”; termin spłaty – grudzień 2020 roku,
  10. 90 000 zł – kredyt długoterminowy na sfinansowanie inwestycji o nazwie: „Przebudowa drogi Popiołówka – Ostra Góra”; termin spłaty – grudzień 2016 roku,
  11. 380 000 zł – kredyt długoterminowy na sfinansowanie inwestycji o nazwie: „Budowa kompleksu boisk i zaplecza sportowego przy Zespole Szkół w Korycinie”; termin spłaty – wrzesień 2020 roku,
  12. 1 782 816 zł – kredyt długoterminowy na sfinansowanie deficytu budżetu roku 2010 oraz rozchodów budżetu w 2010 roku; termin spłaty – grudzień 2026 roku,
  13. 1 777 778 zł – kredyt długoterminowy zaciągnięty na sfinansowanie deficytu budżetu roku 2011 oraz rozchodów budżetu w 2011 r.; termin spłaty – grudzień 2026 roku,
  14. 800 000 zł – kredyt długoterminowy na sfinansowanie deficytu budżetu roku 2013 oraz rozchodów budżetu w 2013 roku; termin spłaty – grudzień 2030 roku,
  15. 1 231 592 zł – kredyt długoterminowy na sfinansowanie deficytu budżetu roku 2014 oraz rozchodów budżetu w 2014 roku; termin spłaty – grudzień 2031 roku.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na rok 2015.
 
UCHWAŁA NR III/15/2014 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2014 r.
w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na rok 2015
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
 
Ad.7/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy uchwali Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Korycin na lata 2015 – 2031.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Korzystając z okazji pan przewodniczący odczytał również pozytywną opinię RIO w Białymstoku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej naszej gminy. Następnie poprosił Skarbnika Gminy o objaśnienie przyjętych w w/w Prognozie wartości.
            Skarbnik powiedział, że w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2015 – 2031 przyjęto następujące założenia:
  1. dla lat 2012 – 2013 – faktyczne wykonanie poszczególnych pozycji zestawienia,
  2. dla roku 2014 – dane według planu budżetu gminy na 30.09.2014 r. oraz danych z aktualnej prognozy finansowej,
  3. dla roku 2015 – dane według projektu uchwały budżetowej na 2015 rok uzupełnionego o dane dotyczące zobowiązań i kształtowania się długu  wynikające z posiadanych przez jst dokumentów,
  4. dla lat 2015 – 2018 w zakresie:
  1. dochody bieżące dla roku 2015 przyjęto w wysokościach wynikających z otrzymanych informacji o wysokościach dotacji i subwencji, dochody podatkowe oszacowano na poziomie zakładanych wpływów z tych podatków; dochody bieżące w latach 2016 – 2031 oszacowano przy założeniu ich corocznego wzrostu o około 1,5%,
  2. dochody majątkowe w latach 2015 – 2018 oszacowano przy założeniu, iż w roku 2015 dochody wyniosą 2 824 848 zł; wartość ta zwiera dwie składowe: pierwsza część (ok. 300 000 zł) to planowane do pozyskania dochody z tytułu sprzedaży prawa własności działek budowlanych położonych nad zbiornikiem wodnym w Korycinie oraz innych obiektów stanowiących zasób komunalny Gminy Korycin (sprzedaż mieszkania w byłym Domu Nauczyciela w Zabrodziu); kolejne wartości (ok. 2 524 848 zł) to refundacja wydatków związana z projektem pn. „Budowa systemu solarnych instalacji wytwarzania ciepła w Gminie Korycin” (2 475 890 zł) oraz przewidziana refundacja wydatków w ramach realizowanego projektu pn. „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego cz. II administracja samorządowa” (48 958 zł); w latach 2015 – 2018 planowana jest dalsza sprzedaż działek nad zbiornikiem wodnym w Korycinie oraz innych działek będących w zasobie mienia komunalnego Gminy Korycin;
  3. w roku 2015 planowany jest spadek wydatków bieżących w stosunku do roku 2014 (wydatki bieżące plan 2014 – 10 465 023,34 zł, plan 2015 – 9 168 559 zł), jednakże w trakcie trwania 2015 roku wydatki te wzrastać będą o kwoty dotacji otrzymywanych z budżetu państwa na cele związane z realizacją zadań z zakresu opieki społecznej; jako że wzrost tych wydatków zrównoważony zostanie dochodami z tytułu dotacji otrzymanych na ten cel, zmiana poziomu wydatków w tym zakresie nie spowoduje zachwiania ogólnych relacji budżetowych oraz wskaźników; pewną niewiadomą pozostaje natomiast kształtowanie się poziomu stóp procentowych ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski, mających wpływ na wydatki związane z obsługą zadłużenia gminy; w okresie, w którym sporządzana jest prognoza stopy te kształtują się na bardzo niskim poziomie, niemniej jednak trudno jest przewidzieć, jak będą się one kształtować w przyszłości; w prognozie wydatki te zaplanowano przy założeniu, iż stopy te pozostaną bez zmian (średnio ok. 4,5% rocznie);
  4. rozchody z tytułu spłaty rat kredytów i pożyczek zaprognozowano na podstawie podpisanych umów.
Wydatki bieżące budżetu roku 2015 i następnych równoważone są dochodami bieżącymi budżetu. Generowana jest także nadwyżka operacyjna, która przeznaczana jest począwszy od roku 2016 na obsługę zadłużenia (spłata odsetek od kredytów i pożyczek) oraz na spłatę rat kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach wcześniejszych. W roku budżetowym 2015 planowane jest zaciągnięcie kredytu długoterminowego w kwocie 1 231 592 zł, przeznaczonego na sfinansowanie wkładu własnego w realizowany projekt polegający na budowie systemu solarnych instalacji wytwarzania ciepła w Gminie Korycin (kwota 900 000 zł) oraz pozwalający spłacić raty kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach wcześniejszych, a przypadających do zapłaty w roku 2015 (kwota 331 592 zł). Zobowiązanie to (do kwoty 900 000 zł) po jego zaciągnięciu będzie korzystało z wyłączenia na podstawie art. 243 ust. 3a ustawy o finansach publicznych, nie wpływając negatywnie na dopuszczalne wskaźniki zadłużenia. Niemniej jednak zaciągnięcie kolejnego kredytu spowoduje wzrost kosztów obsługi zadłużenia gminy oraz obowiązek jego spłaty w latach późniejszych, co może w znaczący sposób ograniczać dalsze możliwości inwestycyjne gminy. W latach kolejnych planowane są budżety, które w swych założeniach nadwyżki budżetowe przeznaczają na spłatę rat kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach wcześniejszych.
             Z załączonej symulacji wynika, iż w żadnych z zaprezentowanych lat nie wystąpią przekroczenia dopuszczalnych wskaźników. Uchwała budżetowa na rok 2015 oraz dane wynikające z wieloletniej prognozy finansowej pozwalają na sfinansowanie wszystkich potrzeb wydatkowych budżetu przy uwzględnieniu obowiązujących ograniczeń z tym związanych oraz pozwalają obsłużyć istniejące zadłużenie bez ryzyka utraty płynności.
            Reasumując, projektowana sytuacja finansowa Gminy Korycin na rok 2015 i następne realnie pokazuje, iż możliwe jest zbilansowanie dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów budżetu przy założeniu realizacji zadań własnych gminy oraz wykorzystania w sposób optymalny posiadanych zasobów. Wieloletnia Prognoza Finansowa w swej treści nie zawiera pozycji wolne środki oraz wyniku budżetu, gdyż do dnia zakończenia starego roku budżetowego (2014) nie jest możliwe ich precyzyjne wyliczenie, niemniej jednak przewiduje się, że wolne środki powstały z rozliczenia budżetu za rok 2013 w wysokości ok. 700 000 zł w znacznej części przejdą na rok 2015 i w znacznym stopniu poprawią sytuację finansową gminy oraz obowiązujące wskaźniki obrazujące sytuację finansową gminy. Nie negując pozytywnych wniosków płynących z analizy niniejszej prognozy stwierdzić należy jednakże, iż gmina zbliżyła się do dopuszczalnych wskaźników określonych przepisami prawa i w najbliższej perspektywie czasowej (kilka lat) winno się zwrócić szczególną uwagę na poziom wydatków bieżących optymalizując je w maksymalnym stopniu, gdyż każde nawet kilkuprocentowe wahnięcie relacji poziomu wydatków bieżących do dochodów bieżących może skutkować przekroczeniem dopuszczalnych wskaźników. Co prawda ustawodawca wprowadził możliwości dalszego zadłużania się gmin w związku z realizacją projektów dofinansowywanych środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej, wyłączając je z liczenia dopuszczalnych wskaźników zadłużenia, niemniej jednak kolejne nowe zobowiązania generują koszty ich obsługi oraz, co oczywiste spłaty w latach następnych. Po roku budżetowym 2015 Gmina Korycin osiągnie swoisty maksymalny poziom zadłużenia, które co prawda nie powoduje w chwili obecnej problemów z jego obsługą, jednakże dalsze jego zwiększenie może spowodować trudności w tym zakresie.
            Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2015 – 2031.
 
UCHWAŁA NR III/16/2014 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2014 r.
w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata
2015 – 2031
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.  
 
Ad.8/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie udzielenia dotacji celowej w 2015 roku Gminie Janów na realizację zadania transportu ucznia niepełnosprawnego i opieki w czasie przewodu.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Przypominam, że w 2014 roku podjęliśmy już taką uchwałę na okres od września do końca roku kalendarzowego w związku z tym, że z miejscowości Łosiniec w naszej gminie do szkoły specjalnej w Sokółce musi dojeżdżać 1 dziecko, natomiast Gmina Janów ma więcej takich dzieci na swoim terenie i codziennie dowozi je i odbiera ze szkoły bus gminny. Podpisaliśmy z Gminą Janów porozumienie w tej sprawie i ich kierowca dowozi także nasze dziecko, a my musimy ten dowóz sfinansować.
            Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały było 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie udzielenia dotacji celowej w 2015 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewozu.
 
UCHWAŁA NR III/17/2014 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2014 r.
w sprawie udzielenia dotacji celowej w 2015 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewodu
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
 
Ad.9/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie zatwierdzenia nowej taryfy opłat za wodę.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Wpłynął do nas wniosek w tej sprawie od Wodociągów Podlaskich oraz wniosek od Wójta Gminy Korycin, który prosi Radę Gminy o zatwierdzenie nowej taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Korycin na okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 roku.
O przedstawienie dotychczasowej i proponowanej taryfy opłat za wodę proszę panią Tamarę Sokołowską – Sekretarza Gminy.
            Sekretarz powiedziała, że dotychczasowa, nadal obowiązująca uchwała pozostawiała stawki na tym samym poziomie przez okres dwóch lat – najpierw uchwaliliśmy nowe stawki na rok, a potem kolejną uchwałą przedłużyliśmy je o następny rok i wynosiły one:
  1. cena 1m3 wody w kwocie 2,20 zł + podatek VAT 8% = 2,38 zł,
  2. stawka opłaty abonamentowej w kwocie 5,00 zł + podatek VAT 8% = 5,40 zł.
Wodociągi Podlaskie wnioskują o podwyższenie ceny wody o 0,20 zł za 1m3, a więc stawka wynosiłaby 2,40 zł + podatek VAT 8% = 2,59 zł; stawka opłaty abonamentowej pozostaje bez zmian.
Przypominam też państwu, że zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków Rada Gminy podejmie uchwałę o zatwierdzeniu taryf w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosku albo o odmowie zatwierdzenia taryf, jeżeli zostały one sporządzone niezgodnie z przepisami. Jeśli Rada Gminy nie podejmie uchwały w w/w terminie taryfy zweryfikowane przez Wójta  i tak wchodzą w życie po upływie 70 dni od dnia złożenia wniosku o zatwierdzenie taryf. Wodociągi Podlaskie od 2015 roku będą płaciły Gminie Korycin podatek od nieruchomości – zgodnie z zaleceniami pokontrolnymi Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku i tym tłumaczą proponowaną zwyżkę cen.
            Radny Stanisław Krutul powiedział, że należy przyjąć proponowaną, większą cenę wody, ponieważ przez dwa lata nie było podwyżki, a obecna jest niewielka i wynosi tylko 20 groszy za metr.
            Radny Bogdan Małyszko powiedział, że jakość wody poprawiła się dopiero w tym roku, wcześniej była fatalna – brudna i zwapniona.
            Sekretarz odpowiedziała, że wystąpimy z pismem do Wodociągów Podlaskich o przekazanie Urzędowi Gminy aktualnych badań wody i częstsze płukanie linii wodociągowej ze względu na zły stan jakości wody pitnej, a także przesłanie aktualnych protokołów z dokonanych przeglądów stanu technicznego hydrantów przeciwpożarowych.
            Radny Antoni Pakuła stwierdził, że jest świadomy tego, że nie podjęcie uchwały nic nie da i nowe ceny i tak wejdą w życie, ale proszę radnych, aby nie głosowali za przyjęciem większej ceny wody. Rolnik, który zajmuje się hodowlą bydła potrzebuje ogromnych ilości wody, a skąd ma na nie brać pieniądze, skoro mleko i żywiec mocno tanieją.  
            Radny Stanisław Szubzda dodał, że znacznie wzrasta zużycie wody, tym samym wzrasta również opłacalność i firma ma większy zysk.
            Skarbnik odpowiedział, że dokładnie takich samych argumentów używaliśmy, ale prezes twierdzi, mając do dyspozycji różne dane, że wzrost zużycia wody zatrzymał się i od jakiegoś czasu stoi w miejscu. Oczywiście gmina może zająć się obsługą w zakresie zaopatrzenia w wodę, ale będzie to dużo droższe, a Wodociągi Podlaskie obsługują około 20 gmin i koszty eksploatacyjne rozkładają się na wszystkie jednostki. 
            Radny Józef Gliński dodał, że nie podjęcie uchwały o podniesieniu cen wody będzie tylko małym manifestem z naszej strony, ponieważ większa opłata za wodę i tak wejdzie w życie.
            Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 9 radnych, 6 radnych było przeciw. Na podstawie wyniku głosowaniu pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia taryfy opłat za wodę.
 
UCHWAŁA NR III/18/2014 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2014 r.
w sprawie zatwierdzenia taryfy opłat za wodę
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
 
Ad.10/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan przewodniczący i poprosił panów radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.
Poinformował jednocześnie, iż w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje radnych w formie pisemnej.
            Radny Stanisław Krutul zapytał, jak wygląda sprawa z podpisaniem umów na odśnieżanie dróg w tym roku?
            Odpowiedziała Sekretarz Gminy, że praktykujemy podpisywanie umów z dwiema firmami, które mają się zajmować odśnieżaniem i tak samo jest w tym roku, chociaż tegoroczna zima jest całkowicie bezśnieżna.
            Radny Marek Brylewicz powiedział, że na wigilię nie paliło się światło na ulicach Korycina i ludzie z pasterki musieli wracać po ciemku, proszę więc, aby przynajmniej w sylwestra paliło się przez całą noc.
 
Więcej interpelacji i zapytań panowie radni nie zgłosili.
 
Ad.11/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił panów radnych, a także inne osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.
Panowie radni ani inne osoby obecne na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.
 
Ad.12/            Wobec wyczerpania porządku dziennego III Sesji Rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.
Następnie złożył wszystkim osobom obecnym na sali obrad życzenia sylwestrowo – noworoczne i zaprosił na symboliczną lampkę szampana.
 
Na tym protokół z obrad III Sesji Rady Gminy Korycin zakończono.
 
 
Protokołowała:
Ewa Michnowicz
Przewodniczący Rady
          Józef Gliński

 

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2015-03-19

Data modyfikacji: 2015-03-19

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2015-03-19