PROTOKÓŁ Nr IV/2015

PROTOKÓŁ Nr IV/2015

z IV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 30 marca 2015 r. (poniedziałek) w sali GOKSiT w Korycinie, ul. Knyszyńska 2a, w godz. 10.00 – 13.30 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.

 

Stan Rady Gminy – 15 radnych

Obecnych – 15 radnych

zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.

Radni obecni podczas obrad sesyjnych:

      1)    pan Adam Bielawski
      2)    pan Jan Bojarzyński
      3)    pan  Marek Brylewicz
      4)    pan Jerzy Burak
      5)    pan Kazimierz Buzun
      6)    pani Iwona Chwiećko
      7)    pan Józef Gliński
      8)    pan Stanisław Krutul
      9)    pan Zdzisław Lachowicz
      10)  pan Bogdan Małyszko
      11)  pan Antoni Pakuła
      12)  pan Jarosław Radulski
      13)  pan Krzysztof Szewczul
      14)  pan Stanisław Szubzda
      15)  pan Kazimierz Urban
 

Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:

1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin
2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
3) pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy
4) pani Dorota Wiesławska – Dyrektor Przedszkola w Korycinie
5) pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie
6) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia
7) sołtysi wsi Gminy Korycin

 

            Obrady IV Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński – przewodniczący Rady Gminy Korycin.

            Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący serdecznie powitał państwa radnych, Wójta i Skarbnika Gminy, panią Sekretarz i panią protokolantkę oraz zaproszonych gości i sołtysów. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 15 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.

            Pan przewodniczący poinformował, że proponowany porządek obrad IV Sesji Rady Gminy Korycin został państwu radnym doręczony. Za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany porządek obrad IV Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie.

Oto treść przyjętego porządku obrad:

  1. Otwarcie obrad.
  2. Przyjęcie porządku dziennego IV Sesji Rady Gminy Korycin.
  3. Przyjęcie protokołów z II i III Sesji Rady Gminy Korycin, odbytych dnia 15 i 30 grudnia 2014 roku.
  4. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.
  5. Dokonanie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2015 rok – podjęcie uchwały Nr IV/  /2015 Rady Gminy Korycin z dnia 30 marca 2015 r. w powyższej sprawie. 
  6. Dokonanie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2015 – 2031 – podjęcie uchwały Nr IV/  /2015 Rady Gminy Korycin z dnia 30 marca 2015 r. w powyższej sprawie.
  7. Nie wyrażenie zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok – podjęcie uchwały Nr IV/  /2015 Rady Gminy Korycin z dnia 30 marca 2015 r. w powyższej sprawie.
  8. Uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2015 rok – podjęcie uchwały Nr IV/  /2015 Rady Gminy Korycin z dnia 30 marca 2015 r. w powyższej sprawie.
  9. Uchwalenie Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi na lata 2015 – 2018 – podjęcie uchwały Nr IV/  /2015 Rady Gminy Korycin z dnia 30 marca 2015 r. w powyższej sprawie.
  10. Określenie kryteriów rekrutacji do publicznego przedszkola i jego oddziałów, dla których Gmina Korycin jest organem prowadzącym – podjęcie uchwały Nr IV/  /2015 Rady Gminy Korycin z dnia 30 marca 2015 r. w powyższej sprawie.
  11. Zapoznanie się z oceną zasobów pomocy społecznej Gminy Korycin za 2014 rok.
  12. Zapoznanie się ze sprawozdaniem z realizacji Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2014 rok.
  13. Zapoznanie się ze sprawozdaniem z działalności Komisji działających przy Radzie Gminy Korycin za 2014 rok, w tym:

- Komisji Rewizyjnej,
- Komisji Gospodarki i Budżetu.

    14. Odpowiedzi na wnioski pisemne Państwa radnych zgłoszone na poprzednich Sesjach.
    15. Interpelacje i zapytania radnych.
    16. Wolne wnioski i informacje.
    17. Zamknięcie obrad.

  

     Pan przewodniczący obrad stwierdził, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokoły z II i III Sesji Rady Gminy odbytych dnia 15 i 30 grudnia 2014 r. Przypomniał, że były one wyłożone do wglądu państwa radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczone w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z ich treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

Wobec nie wniesienia do protokołów uwag, poprawek i zastrzeżeń pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie przyjęła treść protokołów z II i III Sesji Rady Gminy.

Ad.4/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.

W okresie od ostatniej III Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 30 grudnia  2014 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 30 marca 2015 roku realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:

1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 5 stycznia 2015 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad III Sesji Rady tj.

1) w sprawie uchwalenia Regulaminu Pracy Komisji Gospodarki i Budżetu,
2) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2014 rok,
3) w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2014 – 2030,
4) w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na 2015 rok,
5) w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2015 – 2031,
6) w sprawie udzielenia dotacji celowej w 2015 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewozu,
7) w sprawie zatwierdzenia taryfy opłat za wodę.
 

Uchwały Rady Gminy zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin oraz uchwały wymagające ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego zostały przekazane do ogłoszenia i zostały już opublikowane dnia 20 stycznia 2015 r.  pod poz. 199 i 200.

Jednocześnie merytoryczne uchwały zostały przekazane wg właściwości do wiadomości Wodociągom Podlaskim Sp. z o.o w Białymstoku i Wójtowi Gminy Janów. Ponadto w dniu 31 grudnia 2014 roku pomiędzy Gminą Janów a Gminą Korycin zostało zawarte porozumienie w sprawie wykonania przez Gminę Janów zadania w zakresie dowożenia jednego ucznia niepełnosprawnego z miejscowości Łosiniec, położonej na terenie Gminy Korycin i sprawowania opieki nad nim w czasie przewodu do Zespołu Szkół Integracyjnych w Sokółce. 

            2. W dniu 12 stycznia 2015 r. zawarliśmy akt notarialny z państwem Krzysztofem i Joanną Namojlik na sprzedaż działki budowlanej w pobliżu zalewu, o pow. 0,1357ha za cenę 49 962,60 zł brutto.

            3. W dniu 14 stycznia 2015 r. odbyłem spotkanie wraz z członkami Zarządu Związku Gmin Wiejskich WP z Marszałkiem Województwa Podlaskiego w sprawie  utworzenia w regionie specjalnego programu modernizacji dróg dojazdowych do pól, gdzie pieniądze na ten cel miałyby pochodzić z budżetu województwa. Program miałby działać na podobnych zasadach jak rządowy program przebudowy i modernizacji dróg lokalnych tzw. „schetynówek”. Marszałek zaproponował wójtom, by zasady funkcjonowania programu opracowały wspólnie gminy wiejskie z władzami województwa, a jego wdrożenie nastąpiłoby w 2016 roku.

4. W dniach 20-21 stycznia 2015 r. wraz z członkami Zarządu ZGWWP uczestniczyłem w wyjeździe na Litwę, gdzie odwiedziliśmy polską szkołę w Niemenczynie, przywożąc tam pomoce naukowe polskim dzieciom, a także odwiedziliśmy miejsce urodzenia Marszałka Józefa Piłsudskiego w Zułowie, spotkaliśmy się również z panem Michałem Mackiewiczem – posłem na Sejm Republiki Litewskiej.

5. W dniu 28 stycznia 2015 roku uczestniczyłem w konsultacjach na temat przygotowania nowej strategii rozwoju obszaru do roku 2020, zorganizowanych w Korycinie przez Lokalną Grupę Działania Fundacja Biebrzańska, gdzie pierwszym etapem było zdiagnozowanie potrzeb rozwojowych naszej gminy widzianych oczami jej mieszkańców oraz przedstawicieli samorządu i innych podmiotów działających na terenie Gminy Korycin. W/w konsultacje odbyły się we wszystkich gminach należących do Fundacji Biebrzańskiej. Natomiast w dniu 10 marca br. uczestniczyłem w posiedzeniu podsumowującym I etap prac związanych z budowaniem Lokalnej Strategii Rozwoju w okresie programowania 2014-2020 dla obszaru 12 gmin skupionych w LGD.

            6. W okresie od dnia 3 lutego do dnia 25 marca 2015 roku we wszystkich sołectwach Gminy Korycin odbyły się wybory sołtysów i członków rad sołeckich na nową VII kadencję 2015-2018. Łącznie wybrano 30 sołtysów, w tym 6 kobiet i 24 mężczyzn. W 2 sołectwach tj. Dzięciołówce i Krukowszczyźnie nie wybrano sołtysa i członków rad sołeckich.

            7. W okresie od 1 do 28 lutego 2015 roku do Urzędu Gminy Korycin wpłynęło 291 wniosków producentów rolnych o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Zostały wydane decyzje administracyjne określające jego limit i przyznaną kwotę zwrotu.

8. W dniach 5-7 lutego 2015 roku uczestniczyłem w posiedzeniu Zarządu i Zgromadzeniu Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej w Poznaniu, którego Gmina Korycin jest członkiem.

            9. W dniu 8 lutego br. uczestniczyłem w uroczystości zorganizowanej z okazji złotych godów, gdzie wręczyłem „Medale za Długoletnie Pożycie Małżeńskie” 7 parom z Gminy Korycin.

            10. W dniu 11 lutego br. brałem udział w wyjazdowym posiedzeniu Komitetu Regionów w Brukseli, zaś w dniach 12-13 luty br. w XVIII Zgromadzeniu Ogólnym Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego w Białowieży, gdzie ponownie zostałem wybrany na Przewodniczącego Zarządu ZGWWP na kolejną kadencję.

11. W dniach 18-20 luty br. gościłem na Ukrainie w imieniu ZGWWP, gdzie podpisaliśmy memorandum o współpracy z władzami Obwodu Winnickiego i Podolską Agencją Rozwoju Regionalnego, w ramach którego przez 20 miesięcy opracujemy strategię i zapoznamy naszych partnerów z Ukrainy z ideą samorządności, pokazać dobre praktyki w tym zakresie i wyłonić liderów. Jest to program pilotażowy i zależy nam, aby pomóc w demokratyzacji Ukrainy.

12. W dniu 24 lutego 2015 roku złożyliśmy wniosek do Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce o przyznanie 3 miejsc w ramach robót publicznych i w dniu 3 marca br. otrzymaliśmy pozytywną odpowiedź o przyznaniu tych miejsc na okres 5 miesięcy, przy miesięcznej refundacji wynagrodzenia w wysokości 1680,00 zł oraz składek na ubezpieczenie społeczne od refundowanej kwoty.

            13.  W dniu 16 lutego br. odbył się przetarg dotyczący postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zadanie pn. „Remont drogi gminnej w Gorszczyźnie, Gmina Korycin”. Do przetargu przystąpiło 6 oferentów tj.

1) Zakład Remontowo – Budowlany „KAROL” Karol Rutkowski z Białegostoku z ceną 308 395,28 zł brutto,
2) P.H.U. KAMPOL Barbara Szymczyk z Dąbrowy Białostockiej z ceną 286 060,18 zł brutto,
3) Usługi Drogowe Krzysztof Błahuszewski z Sokółki z ceną 240 128,23 zł brutto,
4) Przedsiębiorstwo Drogowe SOKOLIK Zbigniew Sokolik z Białegostoku z ceną 268 504,56 zł brutto,
5) UAB „SIAULIU PLENTAS” Sp. z o.o. Oddział w Polsce z Białegostoku z ceną 280 122,28 zł brutto,
6) Firma Drogowa Gryko Marcin z Białegostoku z ceną 263 220,00 zł brutto.
 

Najkorzystniejszą ofertę przedstawił oferent Usługi Drogowe Krzysztof Błahuszewski z Sokółki w kwocie 240 128,23 zł brutto, z którym w dniu 6 marca br. została podpisana umowa na realizację zadania. Wydanie placu budowy nastąpiło 12 marca br., a rozpoczęcie prac w dniu 25 marca br.

            14. W dniu 24 lutego 2015 roku ogłosiłem przetarg nieograniczony ustny na sprzedaż:

1) lokalu mieszkalnego nr 4 w budynku Domu Nauczyciela w Zabrodziu o pow. użytkowej 71,04m2 wraz z udziałem w prawie własności do gruntu działki nr 68/2 o pow. 1249m2, z ceną wywoławczą 81 000 zł, wadium – 8 100 zł, nie wpłynęła żadna oferta kupna,

2) działki zabudowanej budynkiem małej gastronomii o pow. użytkowej 97,60m2, oznaczonej nr 196/3 o pow. 0,2237 ha, położonej w obrębie wsi Korycin przy ul. Słowiańskiej w pobliżu zalewu, z ceną wywoławczą 418 000,00 zł, wadium – 42 000,00 zł. Przetarg odbył się w dniu 25 marca br., wpłynęła 1 oferta w terminie (3 oferty po terminie); sprzedano działkę wraz z budynkiem za kwotę 422 200,00 zł netto. Nabywcą jest „Bar Biesiada” Andrzej Bienasz z Kumiały. 

            15. W dniu 24 lutego 2015 roku odbył się przetarg na udzielenie i obsługę kredytu w wysokości 1 231 592 zł z przeznaczeniem na spłatę kredytów i pożyczek, których termin płatności przypada na 2015 rok – 331 592 zł oraz na pokrycie planowanego deficytu budżetowego – 900 000 zł. Do przetargu przystąpiło 2-ch oferentów tj.

1) Bank Ochrony Środowiska S.A. Oddział Białystok, cena oferty brutto 587 700,90 zł, liczba punktów w kryterium 78,91,

2) Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A., Regionalne Centrum Korporacyjne w Białymstoku, cena oferty brutto 525 663,11 zł, liczba punktów w kryterium 98,00 zł

i w/w ofertę wybrano jako najkorzystniejszą oraz zawarto umowę w dniu 12 marca 2015 roku.

16. Wydałem pozytywną opinię w kwestii kandydatury asp. szt. Krzysztofa Adama Noberta na stanowisko Kierownika Posterunku Policji w Janowie w związku z jego mianowaniem z dniem 24 lutego br. na w/w stanowisko przez Komendanta powiatowego Policji w Sokółce. Dotychczasowy Kierownik asp. szt. Marek Pyłko z dniem 23 lutego br. w związku z nabyciem praw emerytalnych odszedł ze służby w Policji.

            17. W dniach 24 lutego i 3 marca br. uczestniczyłem w wyjazdowym posiedzeniu Komitetów Regionów w Brukseli.

            18. W dniu 20 lutego 2015 roku w Gminie Korycin odbył się kolejny XIV Konkurs Recytatorski Poezji Leonardy Szubzdy „Miedzy milczeniem a krzykiem”.

            19. W dniach 4-6 marca br. uczestniczyłem w posiedzeniu Zarządu i Zgromadzeniu Związku Gmin RP w Poznaniu, gdzie dokonano wyborów organów statutowych Związku oraz w obchodach z okazji XXV-lecia Samorządu Terytorialnego, a także w kolejnym posiedzeniu odbytym w dniach 18-20 marca br.

            20. W dniu 16 marca br. odbyło się rozliczenie I raty łącznego zobowiązania pieniężnego za 2015 rok, gdzie do budżetu gminy wpłynęła kwota 162 917,20 zł, zebrana przez sołtysów.

            21. W związku z zakończeniem prac związanych z projektem pn. „Dostawa wraz z instalacją systemów solarnych instalacji wytwarzania ciepła w Gminie Korycin” w ilości 291 sztuk Firma Sanito Sp. z o.o. wnosi o dokonanie odbioru końcowego zamówienia, zgodnie z §4 i 7 zawartej umowy, które zaplanowano na dzień 30 marca br.

            22. Nawiązaliśmy współpracę partnerską z miastem włoskim w sprawie realizacji projektu dotyczącego tzw. miast bliźniaczych, w ramach którego m.in. zorganizujemy wspólne festyny promujące produkty regionalne. Do tego projektu dołączy również miasto z Irlandii oraz Czarnogóry lub z Litwy. 

            23. Trwają prace organizacyjne związane z kalendarzem wyborczym dla przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzone na dzień 10 maja 2015 roku. W tej sprawie m.in. w dniu 26 marca br. wydałem Obwieszczenie o numerach oraz granicach stałych obwodów głosowania, wyznaczonych siedzibach obwodowych komisji wyborczych, lokalnych obwodowych komisji wyborczych dostosowanych do potrzeb wyborców niepełnosprawnych, możliwości głosowania korespondencyjnego i przez pełnomocnika w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 10 maja 2015 r.

            24. W dniu 12 marca br. zawarłem umowę z firmą  Meritum Competence Krzysztof Pietrzak z Warszawy w sprawie sporządzenia wniosku o dofinansowanie programu usuwania azbestu oraz inwentaryzacji azbestu dla Gminy Korycin z Konkursu Azbest 2015 organizowanego przez Ministerstwo Gospodarki. Za wykonanie tych prac zapłacimy 10 000 zł, które w całości sfinansuje nam Ministerstwo Gospodarki. Prace w tym zakresie zostaną wykonane w terminie do 20 października 2015 roku.

            25. W dniu 27 marca 2015 roku uczestniczyłem w Zgromadzeniu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.

            26. Od dnia 15 marca br. rozpoczęliśmy równanie dróg gminnych. W tej sprawie wpłynęły 2 oferty tj. od dotychczasowego wykonawcy Pana Donejko z Kuźnicy, który zaoferował cenę 110 zł za 1 godz. pracy równiarki oraz od Pana Tadeusza Oleńskiego, który zaoferował cenę 90 zł za 1 godz. pracy i z tym oferentem została zawarta umowa.

            27. Przygotowujemy wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego o dofinansowanie realizacji zadań związanych z tzw. PSZOK-iem w Korycinie celem wykonania w imieniu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza” m.in.

- utwardzenia placu,
- ogrodzenia,
- elewacji budynku,
- poprawienia wiaty,
- zamontowania drzwi,
- remontu wagi.
 

            28.  Wydałem następujące zarządzenia:  

1) jako organ wykonawczy w sprawach:
a) Zarządzenie Nr 1/2014 z dnia 31 grudnia 2014 r. w sprawie przyjęcia planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2015 rok,
b) Zarządzenie Nr 2/2014 z dnia 31 grudnia 2014 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2014 rok,
c) Zarządzenie Nr 3/2014 z dnia 31 grudnia 2014 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2014 rok,
d) Zarządzenie Nr 4/2015 z dnia 30 stycznia 2015 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na pokrycie planowanego deficytu budżetowego oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek, których termin płatności przypada na 2015 rok,
e) Zarządzenie Nr 5/2015 z dnia 30 stycznia 2015 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2015 rok,
f) Zarządzenie Nr 6/2015 z dnia 30 stycznia 2015 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2015 rok,
g) Zarządzenie Nr 7/2015 z dnia 23 lutego 2015 r. w sprawie ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli w 2015 roku,
h) Zarządzenie Nr 8/2015 z dnia 23 lutego 2015 r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji dotyczących Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2015 – 2018,
i) Zarządzenie Nr 9/2015 z dnia 27 lutego 2015 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2015 rok,
j) Zarządzenie Nr 10/2015 z dnia 27 lutego 2015 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2015 rok,
k) Zarządzenie Nr 11/2015 z dnia 2 marca 2015 r. w sprawie bezpłatnego umieszczania urzędowych obwieszczeń wyborczych i plakatów wszystkich komitetów wyborczych oraz podania wykazu tych miejsc do publicznej wiadomości (w związku z zarządzonymi na dzień 10 maja 2015 r. wyborami Prezydenta RP),
l) Zarządzenie Nr 12/2015 z dnia 2 marca 2015 r. w sprawie przyjęcia Planu wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości,
m) Zarządzenie Nr 13/2015 z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2014 rok,
n) Zarządzenie Nr 14/2015 z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie udzielenia pełnomocnictwa Dyrektorowi Przedszkola w Korycinie,
o) Zarządzenie Nr 15/2015 z dnia 12 marca 2015 r. w sprawie przyjęcia informacji o stanie mienia Gminy Korycin za rok 2014.

            29. Przygotowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji.

Ad.5/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący zaproponował zamianę miejscami pkt 5 i 6 porządku obrad, a więc najpierw Rada Gminy dokonałaby zmian w budżecie Gminy Korycin na 2015 rok, a w punkcie 6 zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin.

Państwo radni jednogłośnie przyjęli proponowaną zmianę w porządku obrad.

Pan przewodniczący poprosił o zabranie głosu przez pana Andrzeja Waszczeniuka – Skarbnika Gminy i przybliżenie zmian wprowadzanych do budżetu.

            Skarbnik powiedział, że zmiany w planie dochodów dotyczą:

  1. w dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 122 563,00 zł w związku z otrzymaniem dofinansowania na przebudowę drogi gminnej na terenie wsi Gorszczyzna,
  2. w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 330 000,00 zł w związku z większymi niż pierwotnie planowano dochodami z tytułu sprzedaży majątku gminnego (dotyczy sprzedaży działki nad zalewem w Korycinie, która zostanie sprzedana wraz z nakładami na niej istniejącymi),
  3. w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zmniejszenia i zwiększenia planu dochodów o kwotę 48 958,00 zł; dotyczy to zmiany podziałki i klasyfikacji budżetowej dochodów związanych z realizacją projektu pn. „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – cz. II administracja samorządowa” i polega na przeniesieniu części dochodów z tzw. dochodów majątkowych na dochody bieżące,
  4. w dziale 758 – Różne rozliczenia dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 51 506,00 zł w związku z otrzymaniem informacji z Ministerstwa Finansów o zwiększeniu subwencji oświatowej o taką właśnie kwotę,
  5. w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 140 000,00 zł w związku z otrzymaną w formie uchwały pomocą finansową od Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza” (pomoc dotyczy dofinansowania modernizacji budynku PSZOK-u w Korycinie).

Zmiany w planie wydatków dotyczą:

  1. w dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się zmiany planu wydatków o kwotę 134 067,00 zł i przeznacza się ją na wydatki związane z przebudową dróg na terenie gminy,
  2. w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa dokonuje się zwiększenia planu dochodów o 6 000,00 zł i przeznacza się ją na zakup działki rolnej położnej w sąsiedztwie zbiornika wodnego Szumowo – Zabrodzie,
  3. w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się przesunięcia planu wydatków o kwotę 9 299,78 zł; dotyczy to zmiany podziałki klasyfikacji budżetowej wydatków związanych z realizacją projektu pn. „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – cz. II administracja samorządowa” i polega na przeniesieniu części wydatków z tzw. wydatków majątkowych na wydatki bieżące; w dziale tym dokonuje się także zmniejszenia wydatków o kwotę 74 157,00 zł w związku z mniejszymi niż pierwotnie planowano wydatkami na podatek od nieruchomości płacony od własnego mienia,
  4. w dziale 801 – Oświata i wychowanie dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 51 506,00 zł w związku z otrzymaniem informacji z Ministerstwa Finansów o zwiększeniu subwencji oświatowej w tej kwocie oraz dokonuje się przesunięcia planu wydatków pomiędzy poszczególnymi rozdziałami i paragrafami o kwotę 208 053,00 zł; zmiana dotyczy konieczności ujęcia w klasyfikacji budżetowej wydatków związanych z realizacją zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży na rok 2015, na które to zadanie Ministerstwo Finansów wydzieliło w subwencji ogólnej odrębną kwotę 250 262,00 zł; w dziale tym dokonuje się także zmniejszenia wydatków o kwotę 115 843,00 zł, plan w tym zakresie uzupełniony zostanie dotacją na dofinansowanie zadań dotyczących wychowania przedszkolnego,
  5. w dziale 900 – Gospodarka komunalne i ochrona środowiska dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 642 496,00 zł i przeznacza się ją na:

- wykonanie oświetlenia ulicznego we wsi Gorszczyzna (40 496,00 zł),

- zakup nakładów poniesionych na działce położonej nad zbiornikiem wodnym w Korycinie, przeznaczonej do dalszej odsprzedaży (272 000,00 zł),

- modernizację Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów w Korycinie wraz z wyposażeniem (330 000,00 zł).

Nadajemy nowe brzmienie załącznikowi nr 3 – Limity wydatków na zadania inwestycyjne w 2015 roku. Zmiany polegają na:

  1. zmniejszeniu limitu z przeznaczeniem na modernizację rolniczej drogi dojazdowej w Kumiale etap I o kwotę 43 838,00 zł do kwoty 105 000,00 zł,
  2. utworzeniu limitu z przeznaczeniem na modernizację rolniczej drogi dojazdowej w obrębie gruntów wsi Krukowszczyzna o kwotę 15 000,00 zł (budowa zjazdu na drogę krajową nr 8),
  3. zwiększeniu limitu z przeznaczeniem na przebudowę drogi gminnej na terenie wsi Gorszczyzna o kwotę 142 905,00 zł do kwoty 246 000,00 zł,
  4. utworzeniu limitu na wydatki związane z opracowaniem dokumentacji projektowo-kosztorysowej dotyczące przebudowy drogi gminnej Ostra Góra – Sitkowo w kwocie 20 000,00 zł,
  5. utworzeniu limitu na wydatki związane z budową oświetlenia we wsi Gorszczyzna w kwocie 40 496,00 zł,
  6. utworzeniu limitu na wydatki związane z modernizacją budynku PSZOK w Korycinie wraz z wyposażeniem w kwocie 330 000,00 zł.

Budżet po zmianach wynosi:

  1. dochody – 13 180 960,00 zł, z tego:
  1. bieżące – 9 771 452,98 zł,
  2. majątkowe – 3 409 507,02 zł,
  1. wydatki – 14 080 960,00 zł, z tego:
  1. bieżące – 9 038 164,78 zł,
  2. majątkowe – 5 042 795,22 zł,
  1. deficyt – 900 000,00 zł.

 

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2015 rok.

UCHWAŁA NR IV/19/2015 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 marca 2015 r.
w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2015 rok

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.6/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący obrad poinformował, że Rada Gminy dokona zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2015 – 2031.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

Przypominam, że jest to uchwała nierozerwalnie związana z uchwałą w sprawie zmian w budżecie gminy i z niej wynikająca, a o szczegóły w tej sprawie proszę Skarbnika Gminy.

            Skarbnik powiedział, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2015 – 2031 dotyczą uaktualnienia kwot dochodów, wydatków i innych pozycji w załączniku nr 1 do uchwały w związku ze zmianami w uchwale budżetowej dokonanymi uchwałą Rady Gminy oraz zarządzeniami Wójta Gminy Korycin. Zmiany w załączniku nr 2 dotyczą zwiększenia limitu wydatków w 2015 roku na projekt realizowany przez Zespół Szkół w Korycinie o nazwie: „Uczenie się przez całe życie” Comenius Partnerski Projekt Szkół do kwoty 47 585,00 zł.

            Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2015 – 2013.

UCHWAŁA NR IV/20/2015 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 marca 2015 r.
w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata
2015 – 2031

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.7/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie wyrażenia lub nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

Zapraszam państwa do dyskusji tym bardziej, że mamy na sali obrad obecnych sołtysów, którzy są tym tematem zainteresowani najbardziej. Ja sam od początku jestem zwolennikiem tego funduszu, jednak w ostatnich latach Rada Gminy go nie wyodrębniała, aby nie rozdrabniać pieniędzy gminnych i przeznaczać je na duże inwestycje służące wszystkim mieszkańcom. Przed sesją rozmawiałem z kilkoma sołtysami, którzy są zainteresowani funduszem sołeckim i uważam, że powinniśmy im powierzyć odpowiedzialność za jego racjonalne wykorzystanie. Ustawa o funduszu sołeckim przewiduje, że sołectwa mogą się łączyć i razem aplikować o dodatkowe środki finansowe z budżetu państwa na wspólne zamierzenie.

            Radny Stanisław Szubzda zapytał Skarbnika Gminy jakiej wysokości jest średnia kwota funduszu przypadająca na sołectwo?

            Skarbnik odpowiedział, że nie ma przy sobie szczegółowych wyliczeń, ale wysokość kwoty zależy od liczby mieszkańców wsi i u nas wynosi około 8-10 000 zł na jedno sołectwo, a ogólnie uszczuplamy budżet gminy o ponad 300 000 zł.

            Radny Stanisław Szubzda zapytał, jakie muszą zostać spełnione procedury, aby te pieniądze otrzymać i na co można je przeznaczyć?

            Odpowiedziała Sekretarz Gminy, że najpierw zebranie wiejskie musi podjąć uchwałę na co zamierza przeznaczyć te pieniądze – a musi to być zgodne ze strategią rozwoju gminy i planem rozwoju. Następnie sołtys musi złożyć wniosek do Wójta Gminy w tej sprawie, a ten po weryfikacji może zostać przyjęty bądź odrzucony.  Wnioski nie mogą być złożone „na wszystko” np. na remont drogi, bo to należy do zadań gminy. Można się natomiast ubiegać o pieniądze na np. zakup naczyń dla koła gospodyń wiejskich, zakup strojów dla zespołu artystycznego lub na urządzenie placu zabaw dla dzieci. Zatem pieniądze z funduszu sołeckiego można przeznaczyć na realizację tych zadań gminy, które będą służyły poprawie życia mieszkańców danego sołectwa. Rozliczenie również musi nastąpić w określonym terminie i być zgodne z wymogami ustawowymi.

            Radny Józef Gliński powiedział, że inicjatywa uchwałodawcza należy do sołtysa, rady lub 15 mieszkańców wsi. Z punktu widzenia gminy zabranie z budżetu ponad 300 tys. zł jest pozbawione sensu, bo znacznie ogranicza możliwości realizacji zaplanowanych inwestycji. Z drugiej strony wykorzystując ten fundusz możemy zrealizować pomysł wsi, na który możemy dodatkowo ubiegać się o pieniądze z budżetu państwa w wysokości 40% kosztów inwestycji. Gmina nie chce się dzielić władzą i pieniędzmi, ale po 25 latach samorządności czas oddać władzę w ręce mieszkańców. 

            Sołtys wsi Bombla dodał, że ustawa pozwala, aby wsie łączyły się i wspólnie realizowały swoje pomysły.

            Wójt powiedział, że budżet państwa nie zapewnia dodatkowych pieniędzy na fundusz sołecki, tylko my musimy wyjąć z naszego budżetu ponad 300 000 zł i przeznaczyć je na drobiazgi. W tym roku osobiście byłem na wszystkich zebraniach wiejskich i dokładnie wiem, jakie są potrzeby wsi i zawsze staramy się pozytywnie załatwiać potrzeby mieszkańców. Pojawiły się np. prośby o zakup zamiatarki podczepianej do ciągnika lub postawienie wiaty przystankowej, ale czy mamy to zrobić dla 31 wsi oddzielnie? W przypadku zamiatarki pojawi się np. problem opieki nad nią i kosztów napraw, według mnie wywoła to tylko niepotrzebne spory i spychanie odpowiedzialności na innych.  Nasza strategia polega na kompleksowym zajęciu się potrzebami gminy, a wydawanie pieniędzy np. na festyn według mnie nie jest logiczne ani sensowne. W innych województwach jest diametralnie różna sytuacja np. w opolskim, gdzie poszczególne miejscowości liczą po 2 000 mieszkańców i tam fundusz ma rację bytu, ale nie u nas.

            Radny Jan Bojarzyński powiedział, że skoro na zebrania wiejskie przychodzi garstka mieszkańców, to chciałbym wiedzieć, kto będzie pisał te wnioski i je potem rozliczał?

            Radny Józef Gliński powiedział, że rozumie, iż fundusz byłby znacznym uszczupleniem budżetu gminy i wnioski złoży tylko kilka wsi, a reszta z tego nie skorzysta. Uważam jednak, że trzeba bardziej aktywizować mieszkańców, a to jest dobry sposób.

            Radna Iwona Chwiećko – jednocześnie sołtys wsi Wyłudy powiedziała, że gdyby jej wieś dostała pieniądze, to byłaby to tylko kość niezgody i dobry powód do kłótni, dlatego nie powinniśmy funduszu wyodrębniać.

            Radny Zdzisław Lachowicz dodał, że na zebraniu wiejskim w jego wsi mieszkańcy nie zgłaszali Wójtowi potrzeby posiadania takich pieniędzy i inwestycji, na które mogłyby być potrzebne.

            Radny Jerzy Burak – jednocześnie sołtys wsi Szumowo powiedział, że Wójt reaguje na potrzeby wsi i nie odmawia pomocy, a fundusz sołecki nie jest potrzebny.

            Radny Kazimierz Buzun zapytał, jak wygląda sprawa z niewykorzystanymi środkami z funduszu w sytuacji, gdy rozdrabniamy 314 000 zł, a wniosków spłynie na kwotę 20 000 zł. Kiedy gmina będzie mogła skorzystać z pozostałych środków finansowych?

            Odpowiedział Skarbnik Gminy, że wnioski z poszczególnych sołectw na rok przyszły muszą być złożone do 30 września tego roku i po analizie i spełnieniu warunków formalnych zaakceptowane wnioski zostaną wprowadzone do budżetu na 2016 rok. Po upływie tego terminu nie można składać wniosków na przyszły rok. Nas jako małej gminy nie stać na rozdrabnianie budżetu, ponieważ i tak mamy trudną sytuację finansową. Z naszej perspektywy lepiej zrobić jeden duży projekt niż kilka malutkich.

            Radny Józef Gliński odpowiedział Skarbnikowi, że z punktu widzenia całej gminy ma absolutną rację, ale z punktu widzenia małej peryferyjnej wsi sprawa wygląda zupełnie inaczej.

            Radny Antoni Pakuła – jednocześnie sołtys wsi Kumiała powiedział, że praktycznie co roku nasza wieś zgłasza do gminy prośby i zawsze są one realizowane. Teraz również mamy prośbę w sprawie drogi i pewnie też dostaniemy pomoc od Wójta, fundusz sołecki jest niepotrzebny.

            Radny Bogdan Małyszko – jednocześnie sołtys wsi Popiołówka dodał, że pamięta tzw. fundusz sołecki z dawnych lat i powodował on tylko spory i kłótnie wśród mieszkańców np. pojawiały się oskarżenia o kradzież, było z niego więcej problemów niż pożytku.

            Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2016 roku.

UCHWAŁA NR IV/21/2015 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 marca 2015 r.
w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2016 roku

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.   

Ad.8/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy uchwali Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2015 rok.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

O zabranie głosu i przedstawienie założeń powyższego programu proszę panią Elżbietę Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie.

            Pani Kierownik powiedziała, że Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców związanych z problemem uzależnień obejmuje szeroki wachlarz działań, począwszy od działań terapeutycznych poprzez profilaktyczne, aż do działań zmierzających do kształtowania i utrwalania pozytywnych postaw i wartości przy szczególnym uwzględnieniu młodzieży. Nadużywanie alkoholu wiąże się bardzo często z ubóstwem i wykluczeniem społecznym, którego konsekwencje dotykają nie tylko pijących, ale także ich rodziny. Poszerzenie się ubóstwa materialnego stanowi czynnik ryzyka powstania zaburzeń w relacjach rodzinnych, konfliktów, wywoływania zachowań agresywnych. Wiąże się z tym osłabienie funkcji opiekuńczo – wychowawczej rodziny, co naraża w szczególny sposób dzieci i młodzież na poszukiwanie alternatywnych form aktywności, często związanych ze spożywaniem alkoholu i sięganiem po narkotyki. Rok 2015 będzie kolejnym rokiem realizacji Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii. Głównymi założeniami Programu są:

  1. rozpoznanie specyfiki problemów alkoholowych i narkotykowych na terenie Gminy Korycin oraz potrzeb lokalnego środowiska w zakresie pomocy w ich rozwiązywaniu,
  2. zmniejszenie rozmiarów aktualnie istniejących problemów alkoholowych i narkotykowych,
  3. zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych i narkotykowych,
  4. zwiększenie zasobów i zdolności niezbędnych do radzenia sobie z istniejącymi problemami,
  5. edukacja publiczna w zakresie informowania o konsekwencjach nadużywania alkoholu, zażywania narkotyków oraz promocji zdrowego stylu życia w trzeźwości i abstynencji.

Strategia działania z tym zakresie przewiduje:

  1. racjonalne i elastyczne ograniczenie dostępności alkoholu poprzez kontrole działalności gospodarczej z napojami alkoholowymi,
  2. profilaktyczne oddziaływania psychoedukacyjne na postawy i umiejętności ważne dla zdrowia i trzeźwości, w szczególności wobec młodzieży i grup podwyższonego ryzyka,
  3. współdziałanie z Pełnomocnikiem Zarządu Województwa Podlaskiego do spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień, z kościołem katolickim w sprawie rozwiązywania problemów alkoholowych i narkotykowych,
  4. wspieranie działalności środowisk wzajemnej pomocy osób z problemami alkoholowymi i narkotykowymi,
  5. organizowanie nadzoru i egzekwowanie zakazów tj. reklamy, sprzedaży w określonych miejscach, godzinach i określonym osobom, zakaz dopuszczania do pracy osób nietrzeźwych i obowiązków tj. informowania o szkodliwości alkoholu, depozyty.

Środki, które będą zabezpieczały realizację przedsięwzięć z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi będą pochodziły z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2015 rok.

UCHWAŁA NR IV/22/2015 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 marca 2015 r.
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania narkomanii na 2015 rok
 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.9/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi na lata 2015 – 2018.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali. 

Taki Program uchwalany jest co cztery lata, po przeprowadzeniu konsultacji z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Konsultacje prowadzone były w dniach od 2 do 16 marca 2015 roku, uwag i opinii nie zgłoszono.

Program określa:
- cele programu,
- zasady współpracy,
- zakres przedmiotowy,
- formy współpracy,
- priorytetowe zadania publiczne,
- okres jego realizacji,
- sposób realizacji,
- informację o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji,
- tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.

            Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi na lata 2015 – 2018.

UCHWAŁA NR IV/23/2015 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 marca 2015 r.
w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi na lata 2015 – 2018

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Pan przewodniczący obrad zarządził 10 minut przerwy.

Wznowiono obrady.

Ad.10/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy określi kryteria rekrutacji do publicznego przedszkola i jego oddziałów, dla których Gmina Korycin jest organem prowadzącym.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

O wyjaśnienie powyższych kryteriów proszę panią Dorotę Wiesławską  - Dyrektor Przedszkola w Korycinie.

            Pani Dyrektor powiedziała, że określenie kryteriów w postępowaniu rekrutacyjnym wymusza na nas ustawa o systemie oświaty, a są one po to, aby była jasność sytuacji, dlaczego to, a nie inne dziecko został przyjęte do przedszkola. W naszym przypadku największą liczę punktów uszykuje to dziecko, które w danym roku rekrutacyjnym podlega rocznemu obowiązkowi przedszkolnemu oraz dziecko, które w następnym roku zostanie objęte obowiązkiem przedszkolnym oraz dziecko, które w następnym roku zostanie objęte obowiązkiem przedszkolnym.

            Radny Józef Gliński zapytał, czy przedszkole w Korycinie i dwa punkty przedszkolne w Zabrodziu i Bombli są wystarczające i przyjmują wszystkie chętne dzieci?

            Pani Dyrektor odpowiedział, że tak, przez dwa ostatnie lata wszystkie chętne dzieci zostały objęte opieką przedszkolną.

            Radny Stanisław Szubzda powiedział, że w punktach przedszkolnych warunki lokalowe są gorsze niż w przedszkolu w Korycinie.

            Pani Dyrektor nie zgodziła się z nim mówiąc, że sale przedszkolne w punktach są większe niż w Korycinie i dobrze wyposażone, tylko w Zabrodziu jest mniejszy plac zabaw.

            Radna Iwona Chwiećko powiedziała, że w punkcie przedszkolnym w Zabrodziu dzieci 5-letnie są w jednej grupie z maluchami, co nie jest dobrym rozwiązaniem. Uważam, że dzieci 5-letnie powinny uczęszczać do przedszkola w Korycinie.

            Pani Dyrektor odpowiedziała, że zgadza się z powyższym wnioskiem, w tym roku jest mniejsza liczba dzieci i tego problemu być nie powinno. My musimy dostosować się do wszelkich wymogów np. z opinii wydanej przez strażaków w przedszkolu w Korycinie może przebywać tylko 55 dzieciaczków, a wynika to z metrażu budynku.

            Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia kryteriów, dokumentów potwierdzających ich spełnienie oraz przyznania liczby punktów poszczególnym kryteriom obowiązującym na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do przedszkola publicznego oraz publicznych innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez Gminę Korycin.

UCHWAŁA NR IV/24/2015 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 marca 2015 r.
w sprawie określenia kryteriów, dokumentów potwierdzających ich spełnienie oraz przyznania liczby punktów poszczególnym kryteriom obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do przedszkola publicznego oraz publicznych innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez Gminę Korycin

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.  

Ad.11/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się z oceną zasobów pomocy społecznej Gminy Korycin za 2014 rok.

O przedstawienie powyższej oceny proszę panią Elżbietę Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie.

            Pani Kierownik powiedziała, że w 2011 roku nowelizacja ustawy o pomocy społecznej wprowadziła obowiązek przygotowywania corocznie przez gminę oceny zasobów pomocy społecznej. Ocena przygotowywana jest w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej. Niniejsze opracowanie obejmuje infrastrukturę, kadrę, organizacje pozarządowe i nakłady finansowe na zadania pomocy społecznej, a także osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej, rodzaje problemów oraz rozkład ilościowy. Ocena ta wraz z rekomendacjami będzie podstawą planowania budżetu na następny rok.

Podstawowym zadaniem pomocy społecznej, która jest elementem polityki społecznej państwa, jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej, której nie są w stanie pokonać samodzielnie. Polega ona w szczególności na pracy socjalnej, przyznawaniu i wypłacaniu świadczeń, prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej, analizie i ocenie zjawisk powodujących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej. Organizacją pomocy społecznej zajmują się zarówno organy administracji rządowej jak i samorządowej. Zadania związane z udzieleniem wsparcia osobom potrzebującym są realizowane przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Korycinie realizuje zadania wynikające z ustawy o pomocy społecznej tj. udziela wsparcia osobom i rodzinom w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka. Udzielany rodzaj, forma i rozmiar świadczenia są odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, a potrzeby tych osób są uwzględniane na miarę celów i możliwości Ośrodka.

Na podstawie przedstawionych w niniejszym opracowaniu danych i analiz sytuacji wynika, że w dalszym ciągu postępuje zubożenie, bezrobocie oraz starzenie się mieszkańców gminy. Zmianom ulega struktura gospodarstw domowych. Wpływa to na ograniczenie realizowanej dotychczas opieki wewnątrzrodzinnej oraz jest zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze świadczone przez wyspecjalizowane podmioty zewnętrzne. Osoby i rodziny korzystają z pomocy społecznej w szczególności z powodu ubóstwa, długotrwałej lub ciężkiej choroby i bezrobocia. Osoby w wieku emerytalnym dla podtrzymania dobrej kondycji fizycznej i psychicznej powinny mieć możliwość uczestniczenia w życiu społecznym. W 2014 roku na terenie Gminy Korycin był realizowany projekt pn. „Seniorzy w działaniu” w ramach rządowego programu „Na rzecz aktywności społecznej osób starszych”. Projekt był realizowany przez Związek Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego i współfinansowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Dobrym rozwiązaniem byłoby utworzenie Klubu Seniora bądź kontynuacja zajęć w ramach działalności Małego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Ważnym działaniem jest wsparcie i propagowanie inicjatyw społecznych dotyczących osób przewlekle chorych i starszych m.in. wolontariat, usługi opiekuńcze.

Ponadto przy planowaniu budżetu na zadania z zakresu pomocy społecznej na następny rok należy wziąć pod uwagę następujące kwestie:

- rozwijanie i upowszechnianie form aktywnej integracji społecznej i zawodowej oraz umożliwienie dostępu do nich osobom i rodzinom zagrożonym wykluczeniem społecznym przy pomocy zewnętrznych środków finansowych z projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z programów i konkursów finansowanych z budżetu państwa,

- zintegrowanie i ścisła współpraca oraz koordynacja działań instytucji i organizacji istotnych dla zaspokojenia potrzeb społeczności lokalnej na rzecz aktywizacji osób i rodzin korzystających z pomocy społecznej.

            Pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapoznała się z oceną zasobów pomocy społecznej Gminy Korycin za 2014 rok i nie wniosła uwag ani zastrzeżeń.

Ad.12/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się ze sprawozdaniem z realizacji Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2014 rok.

Powyższe sprawozdanie państwo radni otrzymali wcześniej i mieli możliwość jego dokładnego przeanalizowania.  

Przypomnę tylko, że art. 5a ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2014 r. poz. 1118) stanowi, że …”Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, nie później niż do dnia 30 kwietnia każdego roku, jest obowiązany przedłożyć organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego oraz opublikować w Biuletynie Informacji Publicznej sprawozdanie z realizacji współpracy za rok poprzedni”. Natomiast ust. 9 pkt 1 załącznika do uchwały Nr VI/31/11 Rady Gminy Korycin z dnia 30 marca 2011 r. w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi na lata 2011 – 2014 stanowi, iż … „Wójt Gminy Korycin przedłoży Radzie, w terminie do 30 kwietnia, coroczne sprawozdanie z realizacji Programu w roku poprzednim, uwzględniając w nim wysokość wydatkowanych środków, sposób realizacji Programu i osiągnięte rezultaty”.

W sprawozdaniu wykazano współpracę z organizacjami pozarządowymi zarówno samej Gminy Korycin, jak i gminnych jednostek organizacyjnych.

Mając powyższe na względzie Wójt Gminy Korycin przedkłada na dzisiejszej Sesji Rady sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2014 rok.

            Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie, zatem pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniem z realizacji Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2014 rok i nie wniosła uwag ani zastrzeżeń.

Ad.13/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy Korycin zapozna się ze sprawozdaniami z działalności Komisji działających przy Radzie Gminy Korycin za 2014 rok, w tym: Komisji Rewizyjnej i Komisji Gospodarki i Budżetu.

Powyższe sprawozdania państwo radni otrzymali i mieli możliwość dokładnego ich przeanalizowania. Przypominam, że są one składane corocznie, wynika to z zapisów ustawy o samorządzie gminnym.

            Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniami z działalności Komisji Rewizyjnej i Komisji Gospodarki i Budżetu i nie wniosła uwag ani zastrzeżeń.

Ad.14/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrała pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy i w imieniu Wójta Gminy poinformował państwa radnych o sposobie załatwienia wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji Rady Gminy.

Ad.15/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan przewodniczący i poprosił państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.

Poinformował jednocześnie, iż w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje radnych w formie pisemnej.

            Radny Kazimierz Urban prosił o skierowanie wniosku do Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce w sprawie zwrócenia uwagi rolnikom, których pola przylegają do drogi powiatowej Bombla – Zdroje, aby w trakcie prac polowych nie wyorywali pasa drogowego, co jest nagminnie czynione.

            Radny Krzysztof Szewczul również miał wniosek do Powiatowego Zarządu Dróg o posprzątanie drogi powiatowej Skindzierz – Brzozowa, ponieważ maszyny rolnicze w trakcie prac polowych bardzo brudzą asfalt.

            Radny Adam Bielawski zgłosił wniosek do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie ułożenia chodników wzdłuż drogi krajowej nr 8 w miejscowości Zagórze ze względu na bardzo duże natężenie ruchu samochodowego, przede wszystkim tirów, co stwarza bezpośrednie zagrożenie życia mieszkańców tej wsi.

            Radny Krzysztof Szewczul zgłosił wniosek do tej samej instytucji, a więc GDDKiA o przebudowę zatok autobusowych, oznaczenie lewoskrętów i ustawienie znaków ograniczających prędkość pojazdów we wszystkich miejscowościach Gminy Korycin leżących wzdłuż drogi krajowej nr 8.

            Radny Józef Gliński zgłosił wniosek w imieniu sołtysa wsi Stok o naprawienie drogi rolniczej w tej miejscowości.

            Radny Kazimierz Urban zapytał, kiedy zostaną skończone roboty wykończeniowe przy zmodernizowanej drodze powiatowej przebiegającej przez Ostrą Górę?

            Odpowiedział Skarbnik Gminy, że firma wykonująca remont tej drogi wszystkie poprawki i prace wykończeniowe ma przeprowadzić w okresie wiosennym, przy sprzyjającej pogodzie.

            Radny Jarosław Radulski prosił o zgłoszenie wniosku do GDDKiA o naprawienie zjazdu z drogi krajowej nr 8 w stronę Wojtach, ponieważ są tam duże dziury i różnice w wysokości.

Więcej interpelacji i zapytań państwo radni nie zgłosili.

Ad.16/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił panów radnych, a także inne osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.

Panowie radni ani inne osoby obecne na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.

Ad.17/            Wobec wyczerpania porządku dziennego IV Sesji Rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.

 

Na tym protokół z obrad IV Sesji Rady Gminy Korycin zakończono.

Protokołowała:

Ewa Michnowicz

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2015-05-27

Data modyfikacji: 2015-05-27

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2015-05-27