Prot. Nr XXI/09

 PROTOKÓŁ Nr XXI/09
z XXI Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 19 lutego 2008 r. (czwartek) w sali konferencyjnej GOKSiT w Korycinie, ul. Knyszyńska 2a, w godz. 12.00 – 14.30 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego – przewodniczącego Rady Gminy Korycin

 

Stan Rady Gminy – 15 radnych
Obecnych – 15 radnych

zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.

Radni obecni podczas obrad sesyjnych:
1) pan Adam Bielawski
2) pan Jan Bojarzyński
3) pan Marek Brylewicz
4) pan Józef Gliński
5) pan Stanisław Krutul
6) pan Zbigniew Lengiewicz
7) pan Bogdan Małyszko
8) pan Antoni Pakuła
9) pan Stanisław Pochodowicz
10) pan Czesław Radulski
11) pan Jarosław Radulski
12) pani Helena Sobolewska
13) pan Krzysztof Szewczul
14) pan Stanisław Szubzda
15) pan Kazimierz Urban
 
Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:
1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin
2) pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy
3) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
4) pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie

5) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia

Obrady XXI Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński – przewodniczący Rady Gminy Korycin.

Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący serdecznie powitał państwa radnych, panów Wójta i Skarbnika Gminy oraz panie Sekretarz, Kierownik GOPS i panią protokolantkę.

Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 15 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.

Poinformował, że proponowany porządek obrad XXI Sesji Rady Gminy Korycin został państwu radnym doręczony wraz z materiałami będącymi przedmiotem obrad. Jednocześnie poinformował, że na wniosek pana Wójta uzupełnimy proponowany porządek o dodatkowy punkt dotyczący wprowadzenia zmian w planie odnowy miejscowości Korycin. Punkt ten omawiany byłby pod pozycją 12, a pozostałe punkty przesuną się o jedną pozycję w dół. Pan przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem proponowanego, uzupełnionego porządku obrad. Za przyjęciem porządku głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany, uzupełniony porządek obrad XXI Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie. Oto treść przyjętego porządku obrad:

  1. Otwarcie obrad.
  2. Przyjęcie porządku dziennego XXI Sesji Rady Gminy Korycin.
  3. Przyjęcie protokołów z XIX i XX Sesji Rady Gminy Korycin odbytych dnia 9 i 30 grudnia 2008 r.
  4. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
  5. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.
  6. Uchwalenie budżetu Gminy Korycin na 2009 rok – podjęcie uchwały Nr XXI/ /09 Rady Gminy Korycin z dnia 19 lutego 2009 r. w powyższej sprawie.
  7. Przyjęcie nowego Statutu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza” – podjęcie uchwały Nr XXI/ /09 Rady Gminy Korycin z dnia 19 lutego 2009 r. w powyższej sprawie.
  8. Uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2009 rok – podjęcie uchwały Nr XXI/ /09 Rady Gminy Korycin z dnia 19 lutego 2009 r. w powyższej sprawie.
  9. Uchwalenie Programu Współpracy Gminy Korycin z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2009 rok – podjęcie uchwały Nr XXI/ /09 Rady Gminy Korycin z dnia 19 lutego 2009 r. w powyższej sprawie.
  10. Wyrażenie zgody na nabycie działki rolnej niezabudowanej, położonej w miejscowości Korycin, na mienie komunalne Gminy Korycin – podjęcie uchwały Nr XXI/ /09 Rady Gminy Korycin z dnia 19 lutego 2009 r.
  11. Udzielenie dotacji na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru – podjęcie uchwały Nr XXI/ /09 Rady Gminy Korycin z dnia 19 lutego 2009 r.
  12. Wprowadzenie zmian w „Planie odnowy miejscowości Korycin na lata 2008 – 2013” – podjęcie uchwały Nr XXI/ /09 Rady Gminy Korycin z dnia 19 lutego 2009 r.
  13. Odpowiedzi na wnioski pisemne radnych zgłoszone na poprzednich Sesjach Rady Gminy Korycin.
  14. Interpelacje i zapytania radnych.
  15. Wolne wnioski i informacje.
  16. Zamknięcie obrad.

Pan przewodniczący obrad stwierdził, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokoły z XIX i XX Sesji Rady Gminy odbytych w dniach 9 i 30 grudnia 2008 r. Przypomniał, że były one wyłożone do wglądu radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczone w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z ich treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

Wobec nie wniesienia do protokołów uwag, poprawek i zastrzeżeń pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie przyjęła treść protokołów z XIX i XX Sesji Rady Gminy.

Ad.4/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował o działaniach podejmowanych przez niego w okresie międzysesyjnym tj.
- podjąłem wspólnie z panem Wójtem decyzję o zwołaniu dzisiejszej Sesji Rady Gminy,
- analizowałem korespondencję, która wpłynęła do Rady Gminy,
- pełniłem w poniedziałki dyżury w Urzędzie Gminy,
- poinformowałem państwa radnych pisemnie o obowiązku złożenia w terminie do 30 kwietnia 2009 r. oświadczeń majątkowych za 2008 rok, w/g stanu na dzień 31 grudnia 2008 roku,
- spotkałem się z panią Dyrektor Zespołu Szkół oraz rozmawiałem również z panem Wójtem w sprawie uruchomienia dodatkowego kursu autobusu szkolnego, szczególnie w godzinach porannych ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci 6-letnich, które zostały objęte obowiązkiem szkolnym, a bardzo wczesne wstawanie jest dla nich uciążliwe i nie wpływa pozytywnie na ich rozwój.

      Państwo radni nie wnieśli uwag ani zastrzeżeń do przedstawionej informacji przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych przez niego w okresie międzysesyjnym.

Ad.5/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt i złożył sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady:

  1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 6 stycznia 2009 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad XX Sesji Rady tj.

  • w sprawie dokonania zmian w budżecie Gminy Korycin na 2008 rok,

  • w sprawie ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli w 2009 roku,

  • w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2009 rok,

  • w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2009 rok,

  • w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Gospodarki i Budżetu na 2009 rok.

Wszystkie uchwały Rady Gminy Korycin zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin, ponadto uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy i dotycząca planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli zostały przekazane do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego i są już opublikowane w Nr 28, poz. 302 z dnia 28 stycznia 2009 r. oraz w Nr 44, poz. 423 z dnia 9 lutego 2009 r.

  1. W dniu 16 stycznia 2009 r. ogłoszono przetarg na zadanie pn.” Przebudowa drogi gminnej Nr 103951B Popiołówka – Ostra Góra”, zaś przetarg odbył się w dniu 6 lutego 2009 r. Do przetargu przystąpiło 4 oferentów, najkorzystniejszą ofertę przedstawiła Firma UNIDROG Grajewo z ceną 1 065 541,21 zł brutto.

  2. W dniach 20 -21 stycznia 2009 r. uczestniczyłem w Zgromadzeniu Ogólnym Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego w Białowieży, gdzie m.in. omawiane były zagadnienia związane z zagospodarowaniem odpadów i budową wysypisk czy zmiany w prawie oświatowym.

  3. W dniu 22 stycznia 2009 r. brałem udział w posiedzeniu Fundacji Biebrzańskiej w Suchowoli oraz przy przekazaniu wysypiska w Janowie.

  4. W dniu 26 stycznia 2009 r. podpisałem umowę ze Spółką Cywilną SUKCES – Urszula Ilkowska, Ewa Magrel na opracowanie wniosku za kwotę 3 000 zł brutto o dofinansowanie zadania pn. „Budowa wiatraka z przeznaczeniem na izbę regionalną w Korycinie” w ramach działania Odnowa i Rozwój Wsi objętego PROW na lata 2007 – 2013.

  5. W dniu 27 stycznia 2009 r. podpisałem w imieniu ZGWWP umowę z Uniwersytetem w Białymstoku na przeprowadzenie studiów podyplomowych na kierunkach: Prawo Administracyjne i Prawo w Administracji Samorządowej w ramach projektu pn. „Kształcenie kadr najlepszą modernizacją samorządów”. W w/w studiach udział weźmie 120 osób, po 60 osób na każdym kierunku, zgłoszonych przez gminy należące do Związku. Studia trwać będą od 21 lutego 2009 r. do 15 stycznia 2010 r.

  6. Uzupełnienie wniosku pn. „Budowa kompleksu boisk i zaplecza sportowego przy Zespole Szkół w Korycinie” i dostarczenie go do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w dniu 28 stycznia 2009 r. celem podpisania umowy na jego realizację w ramach RPOWP na lata 2007 – 2013. Podpisanie umowy nastąpi w dniu 20 lutego 2009 r.

  7. GOKSiT w Korycinie przygotował wniosek do Zarządu Głównego Związku Sportowego w Warszawie w sprawie pokrycia części kosztów zatrudnienia animatora sportu na boisku Orlik. Rządowe dofinansowanie ma wynosić do 1000 zł brutto miesięcznie (I część wynagrodzenia), drugą część wynagrodzenia pokryje samorząd. Jest to pilotażowy program i finansowany będzie ze środków Państwowego Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. W okresie jednego miesiąca winno być zrealizowane 80 godzin zajęć udokumentowanych odpowiednimi zapisami w „Dzienniku Zajęć”, stanowiącym załącznik do umowy.

  8. W dniu 27 stycznia 2009 r. zostało podpisane porozumienie z Prezydentem Miasta Białegostoku na realizację wspólnego przedsięwzięcia dotyczącego rezerwacji częstotliwości z zakresu 3600 – 3800 MHz (WIMAX) na obszarze przetargowym 20.1. Miasto Białystok pełni funkcję Lidera Projektu, zaś uczestnikami jest 20 gmin, w tym Gmina Korycin.

  9. Pismem z dnia 26 stycznia 2009 r. Państwowa Komisja Wyborcza poinformowała, iż wyznaczono datę 7 czerwca 2009 roku jako datę wyborów posłów do Parlamentu Europejskiego w RP na kolejną kadencję i należy wcześniej podjąć przez organy gmin prace związane z przygotowaniem i organizacją tych wyborów.

  10. W miesiącu styczniu 2009 r. aneksowano wszystkie umowy najmu 16 lokali użytkowych należących do zasobu komunalnego Gminy Korycin o wskaźnik 4,2%, zgodnie ze wskaźnikiem inflacji.

  11. W dniu 2 lutego 2009 r. odbyłem spotkanie z przedstawicielami WZMiUW w Białymstoku w sprawie budowy (połączenia) sieci wodociągowej Mielniki – Kumiała oraz Kumiała – kolonia Mielniki.

  12. Wystąpiłem z pismem z dnia 10 lutego 2009 r. do Sądu Gospodarczego XIV Wydział Gospodarczy ds. Upadłościowych i Naprawczych w Białymstoku, gdzie zgłaszam wierzytelność w postępowaniu upadłościowym wobec Spółdzielni Usługowo – Wytwórczej „Prodmech” w Korycinie na łączną kwotę 261 747 zł wraz z odsetkami.

  13. Podpisałem umowę z panem Stanisławem Chociej z Sokolan na wywóz kontenerów z odpadami z cmentarza parafialnego w Korycinie i Bombli oraz z oczyszczalni ścieków w Korycinie.

  14. Przygotowano decyzje administracyjne (nakazy płatnicze) dotyczące naliczania łącznego zobowiązania pieniężnego na 2009 rok, aktualnie sołtysi je odbierają i przekazują swoim mieszkańcom. I rata płatności – 15 marca 2009 roku.

  15. W miesiącach styczeń – luty 2009 r. pracownicy Urzędu Gminy sporządzali sprawozdania zgodnie z ustawą o statystyce publicznej.

  16. Inne – udział w spotkaniach i posiedzeniach Fundacji Biebrzańskiej, ZGWWP, ZGWRP, Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”, posiedzeniu Zrzeszenia Producentów Sera Korycińskiego „Swojskiego” itp.

Pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania pana Wójta z jego działalności międzysesyjnej, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.

Ad.6/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy uchwali budżet gminy Korycin na 2009 rok.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali i mogli się z nim szczegółowo zapoznać. Powyższy projekt budżetu był również omawiany w dniu 17 lutego 2009 r. na wspólnym posiedzeniu obu Komisji Rady Gminy tj. Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej i został przez obie Komisje pozytywnie zaopiniowany.

Jednak proszę Skarbnika o krótkie przedstawienie budżetu gminy na 2009 rok.

Pan Skarbnik powiedział, że budżet Gminy Korycin na 2009 rok jest budżetem typowo proinwestycyjnym, plany w tej kwestii mamy rozległe i życzyłbym sobie, aby wszystkie nasze zamierzenia udało się zrealizować, a w szczególności pozyskać środki finansowe z zewnątrz z różnorodnych programów unijnych. Na ten rok przewidzieliśmy realizację następujących inwestycji:

  1. połączenie sieci wodociągowej stacji Korycin, Długi Ług, Bombla z przyłączami,
  2. budowa sieci wodociągowej Mielniki – Kumiała oraz Kumiała – kol. Mielniki,
  3. system małej retencji na rzece Kumiałce,
  4. integracja dróg Gmin Korycin i Suchowola z siecią krajową i regionalną,
  5. przebudowa drogi Popiołówka – Ostra Góra,
  6. urządzenie nowej ulicy w Korycinie,
  7. budowa kompleksu boisk i zaplecza sportowego przy Zespole Szkół w Korycinie,
  8. budowa wiatraka z przeznaczeniem na izbę regionalną w Korycinie,
  9. rewitalizacja zespołu kościelno – parkowego w Korycinie.

Niektóre z tych inwestycji nie zostaną do końca zrealizowane w 2009 roku, zostały podzielone na etapy i druga część realizacji jest przewidziana na rok 2010.

Łączne koszty finansowe powyższych inwestycji wynoszą 19 611 189 zł, w tym przewidziane na rok 2009 – 12 956 694 zł, z tego dochody własne budżetu gminy – 791 450 zł, środki pochodzące z innych źródeł – 2 478 246 zł, środki do pozyskania – 7 336 998 zł, kredyty i pożyczki – 2 350 000 zł.

Przekażemy również środki finansowe w formie dotacji innym jednostkom na realizację zadań tj.

  1. 15 000 zł zostanie przekazane do Starostwa Powiatowego w Sokółce z przeznaczeniem na współfinansowanie budowy chodnika w Korycinie,

  2. 46 566 zł zostanie przekazane do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego na współfinansowanie programu „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności w woj. podlaskim cz. II administracja samorządowa”,

  3. 17 237 zł zostanie przekazane dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego na współfinansowanie programu „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności w woj. podlaskim cz. II administracja samorządowa – Lokalne szerokopasmowe sieci teleinformatyczne”,

  4. 400 zł zostanie przekazane Gminie Białystok jako dotacja celowa z przeznaczeniem na realizację wspólnego przedsięwzięcia dotyczącego rezerwacji częstotliwości z zakresu 3600 – 3800 MHz (WIMAX),

  5. 5 000 zł zostanie przekazane dla Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego na realizację programu „Odkryj Region Podlaski”,

  6. 4 000 zł zostanie przekazane dla Gminy Białystok tytułem refundacji kosztów uczęszczania dzieci z terenu Gminy Korycin do przedszkoli w Białymstoku,

  7. 200 000 zł zostanie przekazane dla Parafii Rzymskokatolickiej w Korycinie z przeznaczeniem na prace konserwatorskie przy zabytkach, zgodnie z podjętą uchwałą Rady Gminy Korycin z dnia 28 października 2008 roku.

Dochody i wydatki budżetu Gminy Korycin na 2009 rok zostały przewidziane w następującej wysokości:
  1. dochody – 11 615 944 zł,
  2. wydatki – 13 053 970 zł.
W budżecie tworzy się rezerwy:
1) ogólną w wysokości 80 000 zł,
2) celową w kwocie 20 000 zł z przeznaczeniem na wydatki związane z zarządzaniem kryzysowym.

Radna Helena Sobolewska powiedziała, że w stosunku do roku ubiegłego została o ponad 50 000 zł zwiększona dotacja dla GOKSiT w Korycinie, czy te pieniądze są przeznaczone na jakiś konkretny cel?

Skarbnik odpowiedział, że jest to przede wszystkim dotacja na organizację Ogólnopolskich Dni Truskawki w Korycinie.

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na 2009 rok.

UCHWAŁA NR XXI/141/09 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 19 lutego 2009 r.
w sprawie uchwalenia budżetu gminy Korycin na 2009 rok

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.7/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy przyjmie nowy Statut Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”. Dotychczasowy Statut był uchwalony w 1996 roku, kiedy Związek był tworzony i zajmował się w zdecydowanej większości gospodarką odpadami. Obecnie zadania Związku zostały rozszerzone i szczegółowo ujęte w § 6 nowego Statutu tj.
  1. prowadzenie składowiska odpadów w Janowie oraz jego rekultywacja,
  2. podejmowanie wspólnych działań zapewniających zrównoważony rozwój regionu,
  3. propagowanie edukacji ekologicznej, w szczególności wśród dzieci i młodzieży m.in. poprzez prowadzenie centrum edukacji ekologicznej,
  4. współpraca w zakresie rozwoju oświaty i kultury regionalnej,
  5. podejmowanie wspólnych inicjatyw w celu wyrównania różnic poziomu życia na obszarach wiejskich poprzez budowę infrastruktury technicznej,
  6. zapewnienie wzrostu rozpoznawalności obszaru poprzez wykorzystanie warunków naturalnych gmin wchodzących w skład Związku,
  7. promocja walorów gmin tworzących Związek,
  8. przygotowywanie dokumentacji i pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych, a w szczególności środków pomocowych z Unii Europejskiej oraz innych krajowych i międzynarodowych instytucji finansowych na realizację celów Związku,
  9. wspólne rozwiązywanie problemów o charakterze międzygminnym.

Projekt uchwały państwo radni otrzymali, jednak proszę pana Wójta o kilka słów na temat nowego Statutu.

Wójt powiedział, że znacie państwo historię tego Związku, który był pierwszym związkiem komunalnym w naszym województwie i jest naprawdę dla tego województwa zasłużony. Czas jednak nie stoi w miejscu, realia się zmieniają, dlatego też przekazaliśmy całą gospodarkę odpadami dla Spółki BIOM, co skutkuje koniecznością zmiany Statutu i dostosowania go do nowej sytuacji tzn. wpisania np. edukacji ekologicznej, którą prowadzimy w ośrodku w Trzyrzeczkach. Kwestią sporną przy tworzeniu Statutu było wybudowanie przez naszą gminę nowego składowiska śmieci. Ostatecznie zapis zawarty w Statucie jest dla nas dość bezpieczny, ponieważ mówi, że wybudujemy składowisko do 2015 roku pod warunkiem, że uda się nam pozyskać na ten cel dofinansowanie ze źródeł zewnętrznych , w tym budżetu Związku, w wysokości 80% wartości tej inwestycji. Jeśli tego dofinansowania nie pozyskamy, to składowiska budować nie musimy.

Jeśli Rady Gmin Janowa i Suchowoli również przyjmą Statut w tej wersji, to następnie zostanie on przyjęty przez Zgromadzenie Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.

UCHWAŁA NR XXI/142/09 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 19 lutego 2009 r.
w sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Pan przewodniczący obrad zarządził 10 minut przerwy.

Wznowiono obrady.

Ad.8/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy uchwali Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2009 rok.
Projekt uchwały państwo radni otrzymali.
O krótkie streszczenie powyższego Programu proszę panią Elżbietę Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie.
Pani Tarachanowicz przypomniała państwu radnym, że taki program jest przez Radę uchwalany corocznie i co roku przygotowujemy diagnozę sytuacji i planujemy kolejne działania. Rozwiązania organizacyjne naszej gminy w tym temacie przedstawiają się następująco:
  1. zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu:
    1. kierowanie tych osób na leczenie do poradni specjalistycznej na podstawie skierowania przez lekarza rodzinnego Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Przychodni Lekarskiej „EL-MED” w Korycinie,
    2. zapewnienie udziału w mittingach organizowanych przez Stowarzyszenie Pomocy Osobom Zagrożonym Uzależnieniem i Uzależnionym „Droga” w Białymstoku w ramach współpracy,
  2. udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
    1. punkt konsultacyjny dla ofiar przemocy domowej – Komisariat Policji w Korycinie,
    2. punkt konsultacyjny dla osób z problemem alkoholowym – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Korycinie,
    3. ustawienie specjalnej skrzynki na pisemne skargi, pytania od osób dotkniętych przemocą w rodzinie,
    4. zapewnienie opieki dla dzieci z rodzin patologicznych,
    5. dożywianie dzieci z rodzin dotkniętych alkoholizmem w szkołach i świetlicach,
    6. prowadzenie świetlicy zapewniającej pomoc w nauce i organizującej czas wolny,
  3. prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych:
    1. realizowanie programów profilaktycznych,
    2. organizowanie aktywnych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży z grupy ryzyka,
    3. zajęcia sportowe również poza terenem gminy,
    4. ogniska i wycieczki,
    5. konkursy, ankiety i badania odnośnie problemów alkoholowych,
    6. imprezy świąteczne dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym,
    7. plener malarski,
    8. kolonie letnie, biwaki,
    9. prowadzenie świetlicy, w tym zatrudnienie psychologa,
    10. doposażenie świetlicy wraz z zapleczem kuchennym w pomoce i sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć,
    11. objęcie profilaktyką zdrowotną członków rodzin z problemami alkoholowymi,
    12. zorganizowanie szkolenia dla sprzedawców napojów alkoholowych,
  4. wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
  5. podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sadem w charakterze oskarżyciela publicznego,
  6. kierowanie na badania pozwalające ustalić uzależnienie od alkoholu,
  7. zakup materiałów informacyjno – edukacyjnych w tym zakresie,
  8. współpraca z Pełnomocnikiem Zarządu Województwa Podlaskiego ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień.

Pani Elżbieta powiedziała również, że w roku ubiegłym nieznacznie wzrosła liczba mieszkańców naszej gminy, niestety wzrosła również liczba osób bezrobotnych i przestępczość – chociaż nie zawsze przestępstwa popełniane są przez mieszkańców naszej gminy. Czasem są to osoby przyjezdne.

Radna Helena Sobolewska zapytała, czy jest możliwość zatrudnienia w tym roku psychologa, a jeśli tak, to na jakiej zasadzie?

Pani Kierownik odpowiedziała, że myślimy o tym od dłuższego czasu i mamy nadzieję, że w tym roku uda się zatrudnić psychologa, który pracowałby w zespole szkół, bo tam jest najbardziej potrzebny.

Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2009 rok.

UCHWAŁA NR XXI/143/09 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 19 lutego 2009 r.
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2009 rok

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.9/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy uchwali Program Współpracy Gminy Korycin z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2009 rok. Jest to bardzo podobny Program do tego, który był uchwalony na 2008 rok.

W § 7 dodano dodatkowo dwa punkty, w których zapisano, że Gmina Korycin będzie wspierać dodatkowo lub powierzać podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego realizację następujących zadań:

pkt 21) wspieranie programów promujących zdrowy styl życia,

pkt 22) działalność na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i ochrony zabytków na terenie Gminy.

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Gminy Korycin z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2009.

UCHWAŁA NR XXI/144/09 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 19 lutego 2009 r.
w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Gminy Korycin z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2009

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.10/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na nabycie działki rolnej niezabudowanej, położonej w miejscowości Korycin, o powierzchni 0,1100 ha, na mienie komunalne Gminy Korycin, za kwotę 2 310 zł, stanowiącą własność Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.

Projekt uchwały państwo radni otrzymali.

Pan Wójt dodał, że jak państwo wiecie, mamy roszczenia ze strony Gminy Żydowskiej z tytułu mienia pożydowskiego i dlatego właśnie wpadliśmy na pomysł, aby odkupić od Skarbu Państwa działkę leżącą obok cmentarza żydowskiego i wobec roszczeń z ich strony, co do naszych budynków, moglibyśmy ją zaproponować w ramach rekompensaty.

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na nabycie działki rolnej niezabudowanej.

UCHWAŁA NR XXI/145/09 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 19 lutego 2009 r.
w sprawie wyrażenia zgody na nabycie działki rolnej niezabudowanej, położonej w miejscowości Korycin, na mienie komunalne Gminy Korycin

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.11/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy udzieli dotacji Parafii Rzymsko – Katolickiej p.w. Znalezienia i Podwyższenia Krzyża Świętego na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru. Prace przewidziane na ten rok obejmują naprawę i malowanie ścian i sufitu wnętrza kościoła oraz wymianę części posadzki prezbiterium.

O uzasadnienie projektu uchwały proszę pana Wójta.

Wójt powiedział, że projekt dzisiejszej uchwały jest efektem prac, które pomogliśmy sfinansować parafii w roku ubiegłym czyli przygotowania dokumentacji na remont kościoła. Łączny koszt prac, które ta dokumentacja przewiduje, gdzie mamy nowy ołtarz, witraże, stelle, malowanie ścian i sufitu oraz wymianę posadzki, zamknie się kwotą około 1,5 mln zł. Wszyscy wiemy, że możliwości finansowe parafii są ograniczone, więc z dziekanem doszliśmy do wniosku, że do końca marca złożymy wniosek do Ministra Kultury na malowanie ścian i wymianę zabytkowej posadzki. Całość tego przedsięwzięcia to około 700tys.zł, możemy wnioskować o połowę tej kwoty czyli ponad 300tys.zł. My wsparlibyśmy parafię kwotą 200tys.zł. Jeśli uznacie państwo wsparcie działań księdza dziekana za zasadne, pozwoliłoby to na kontynuowanie remontu naszego kościoła i zdecydowaną zmianę jego wizerunku.

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie udzielenia dotacji na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru.

UCHWAŁA NR XXI/146/09 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 19 lutego 2009 r.
w sprawie udzielenia dotacji na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.12/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Planu odnowy miejscowości Korycin na lata 2008 – 2013”.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

O uzasadnienie potrzeby podjęcia powyższej uchwały proszę pana Wójta.

Wójt powiedział, że w związku ze składaniem wniosku przez Gminę Korycin o dofinansowanie zadania pn. „Budowa wiatraka z przeznaczeniem na izbę regionalną w Korycinie” w ramach działania Odnowa i Rozwój Wsi, objętego PROW na lata 2007 – 2013, zachodzi potrzeba uaktualnienia harmonogramu realizacji w/w przedsięwzięcia ujętego w „Planie odnowy miejscowości Korycin na lata 2008 – 2013”, zatwierdzonego uchwałą Nr XIX/132/08 Rady Gminy Korycin z dnia 9 grudnia 2008 roku.

W harmonogramie, o którym mowa powyżej, okres realizacji tego zadania, w tym poszczególne rodzaje robót, były ujęte w kwartałach roku 2008 i 2009. Aktualnie proponujemy rozbicie realizacji robót budowlanych w kwocie 200 000 zł na 2009 rok i w kwocie 291 923,59 zł na 2010 rok oraz wykonanie pozostałych prac tj. instalacji wodno – kanalizacyjnych, instalacji sanitarnej, przyłącza sieci wodociągowej i instalacji elektrycznych na 2010 rok. Planowany łączny koszt szacunkowy w/w zadania wynosi 819 145 zł, w tym środki do pozyskania w ramach działania Odnowa Wsi – 500 000 zł.

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Planu odnowy miejscowości Korycin na lata 2008 – 2013”.

UCHWAŁA NR XXI/147/09 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 19 lutego 2009 r.

zmieniająca uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Planu odnowy miejscowości Korycin na lata 2008 – 2013”

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.13/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan Wójt poinformował państwa radnych o sposobie załatwienia wniosków zgłoszonych na poprzednich Sesjach Rady Gminy Korycin.

Ad.14/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan przewodniczący i poprosił państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.

Poinformował jednocześnie, iż w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje radnych w formie pisemnej.

Radny Kazimierz Urban wnioskował o postawienie na trasie S-8, obok miejscowości Szaciłówka, znaku drogowego informującego o możliwości przejścia przez drogę dzikich zwierząt, ponieważ często można tam spotkać stada saren, które stwarzają duże zagrożenie dla użytkowników tej drogi.

Inni radni nie poprali tego wniosku twierdząc, iż postawienie znaku nie zmniejszy niebezpieczeństwa – sarny nadal będą wędrowały tą drogą, a jedynie kierowca, który potrąci zwierzę, straci możliwość ubiegania się o odszkodowanie. Dopóki takiego znaku nie ma, to można wystąpić o rekompensatę strat.

Radny Zbigniew Lengiwicz zapytał, czy można coś zrobić z drogą do Przystawki, bo już praktycznie nie można nią jechać, a wyrównać również będzie ciężko, ponieważ prawie nie ma na niej żwiru, tylko sama glina.

Wójt odpowiedział, że to droga powiatowa, więc wystąpimy z wnioskiem do Powiatowego Zarządu Dróg, aby zajął się tą sprawą.

Radny Stanisław Pochodowicz zaproponował, aby wystąpić do służb drogowych w sprawie informowania mieszkańców poszczególnych wsi o możliwości zabrania gałęzi, które pozostają po pracach porządkowych na poboczach dróg, ponieważ są one wyrzucane do rowów, co jest marnotrawstwem, a przecież może ktoś chciałby zrobić z nich użytek.

Radny Kazimierz Urban powiedział, że na drodze w Ostrej Górze, na przepuście, pomiędzy budynkiem byłej szkoły a skrzyżowaniem, naprzeciwko pól panów Wigdy i Dzieszki, zapadł się asfalt i powstała duża dziura stwarzająca ogromne zagrożenie dla użytkowników drogi. Koniecznie trzeba to naprawić.

Radny Krzysztof Szewczul zgłosił problem z odbiorem folii rolniczej, ponieważ trzeba czekać około miesiąca na kontener, by móc tą folię wyrzucić. Natomiast radny Kazimierz Urban powiedział, że mieszkańcy Ostrej Góry nie dostali harmonogramów wywozu śmieci na najbliższy kwartał i nie wiedzą, kiedy mają wystawiać pojemniki do zabrania.

Radny Stanisław Krutul zapytał pana Wójta, jaka jest szansa na umundurowanie w tym roku strażaków z jednostki OSP Krukowszczyzna?

Wójt odpowiedział, że w tegorocznym budżecie gminy nie przewidzieliśmy dużych nakładów na jednostki OSP, ale spróbujemy wygospodarować trochę środków finansowych i mundury zakupić, chociaż na pewno nie dla wszystkich strażaków. Chcemy natomiast odnowić nasz wręcz zabytkowy samochód strażacki, który przejęliśmy po jednostce z Ostrej Góry i byłby to samochód „pokazowy” na wszelkiego rodzaju gminne uroczystości. Koszt naprawy to około 10 000 zł netto.

Radny Jarosław Radulski zapytał, co słychać w sprawie dostępu do internetu?

Pan Wójt odpowiedział, że jedno działanie w tym kierunku idzie z Urzędu Marszałkowskiego i obejmuje internet szerokopasmowy dla ściany wschodniej, drugi projekt jest nadzorowany przez Miasto Białystok i chodzi tu o sięgnięcie po częstotliwość radiową. Na razie czekamy na konkrety i zobaczymy, jak to będzie dalej wyglądało.

Radny Czesław Radulski zapytał, co słychać w sprawie wodociągu kolonia Wyłudki?

Wójt odpowiedział, że wszystko zależy od tego, czy i kiedy pozyskamy na ten cel pieniądze. Jeszcze nie możemy na to działanie składać wniosków i myślę, że nastąpi to nie wcześniej, niż w kwietniu. Zamknięcie przyjmowania wniosków – miesiąc maj, potem cztery miesiące na ich selekcję, a następnie przetarg. Realna szansa na wykonanie tego zadania to dopiero rok 2010. W chwili obecnej mamy zrobioną dokumentację techniczną i trwa procedura uzyskania pozwolenia na budowę.

Więcej interpelacji i zapytań państwo radni nie zgłosili.

Ad.15/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił państwa radnych, a także wszystkie osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.

Państwo radni ani inne goście obecni na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.

Ad.16/ Wobec wyczerpania porządku dziennego XXI Sesji Rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.

Na tym protokół z obrad XXI Sesji Rady Gminy Korycin zakończono.

Protokołowała:
Ewa Michnowicz
Przewodniczący Rady
Józef Gliński

Metryka strony

Udostępniający: Rada Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2009-03-11

Data modyfikacji: 2009-03-11

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2009-03-11