Prot. Kom. Gosp.i Bud. oraz Kom. Rewizyjnej09

 PROTOKÓŁ

ze wspólnego posiedzenia w piątej kadencji Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin, odbytego dnia 17 lutego 2009 r. (wtorek) w godz. 9.00 – 11.30 w siedzibie Urzędu Gminy Korycin przy ul. Knyszyńskiej 2a 

 

 

W posiedzeniu udział wzięło 10 członków Komisji, w tym:

Komisji Gospodarki i Budżetu wszyscy członkowie w osobach:

  1. pan Stanisław Krutul – przewodniczący Komisji

  2. pan Jan Bojarzyński – członek Komisji

  3. pan Krzysztof Szewczul – członek Komisji

  4. pan Adam Bielawski – członek Komisji

  5. pan Antoni Pakuła – członek Komisji

  6. pan Jarosław Radulski – członek Komisji

zgodnie z załączoną listą obecności oraz wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej w osobach:

  1. pani Helena Sobolewska – przewodnicząca Komisji

  2. pan Czesław Radulski – członek Komisji

  3. pan Stanisław Szubzda – członek Komisji

  4. pan Stanisław Pochodowicz – członek Komisji

zgodnie z załączoną listą obecności.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

  1. pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin

  2. pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy, jednocześnie protokołująca przebieg posiedzenia

  3. pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy

  4. pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie.

Posiedzenie otworzył pan Stanisław Krutul – przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu serdecznie witając członków obu Komisji oraz pana Wójta, panie Sekretarz i Kierownik GOPS oraz pana Skarbnika Gminy.

Następnie przedstawił proponowany porządek posiedzenia obu Komisji, który został przyjęty jednogłośnie (10 głosów „za”) i przedstawia się następująco:

  1. Przyjęcie protokołów przez obie Komisje ze wspólnego posiedzenia odbytego dnia 27 października 2008 roku.

  2. Zaopiniowanie projektów uchwał przedkładanych Radzie Gminy Korycin podczas obrad XXI Sesji w dniu 19 lutego 2009 r. w następujących sprawach:

    1. uchwalenia budżetu Gminy Korycin na 2009 rok,

    2. przyjęcia nowego Statutu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”,

    3. uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2009 rok,

    4. uchwalenia Programu Współpracy Gminy Korycin z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2009 rok,

    5. wyrażenie zgody na nabycie działki rolnej niezabudowanej, położonej w miejscowości Korycin, na mienie komunalne Gminy Korycin,

    6. udzielenia dotacji na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru.

  3. Inne bieżące sprawy.

Ad.1) W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia członkowie obu Komisji nie wnieśli uwag i zastrzeżeń do swoich protokołów ze wspólnego posiedzenia odbytego dnia 27 października 2008 roku, zatem przewodniczący obu Komisji poinformowali, iż w/w protokoły zostały przyjęte jednogłośnie przez wszystkich członków Komisji w brzmieniu stanowiącym dwa odrębne dokumenty.

Następnie pan przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu udzielił głosu panu Andrzejowi Waszczeniuk – Skarbnikowi Gminy, który omówił ostateczną wersję budżetu Gminy Korycin na 2009 rok.

 

 

Ad.2) W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia zostały omówione projekty uchwał, które zostaną przedłożone Radzie Gminy Korycin do uchwalenia podczas obrad XXI Rady Gminy w dniu 19 lutego 2009 roku w następujących sprawach:

  1. uchwalenia budżetu Gminy Korycin na 2009 rok.

Pan Skarbnik powiedział, że budżet Gminy Korycin na 2009 rok jest budżetem typowo proinwestycyjnym, plany w tej kwestii mamy rozległe i życzyłbym sobie, aby wszystkie nasze zamierzenia udało się zrealizować, a w szczególności pozyskać środki z zewnątrz z różnorodnych programów unijnych. Na ten rok przewidzieliśmy realizację następujących inwestycji:

  1. połączenie sieci wodociągowej stacji Korycin, Długi Ług, Bombla z przyłączami,

  2. budowa sieci wodociągowej Mielniki – Kumiała oraz Kumiała – kol. Mielniki,

  3. system małej retencji na rzece Kumiałce,

  4. integracja dróg Gmin Korycin i Suchowola z siecią krajową i regionalną,

  5. przebudowa drogi Popiołówka – Ostra Góra,

  6. urządzenie nowej ulicy w Korycinie,

  7. budowa kompleksu boisk i zaplecza sportowego przy Zespole Szkół w Korycinie,

  8. budowa wiatraka z przeznaczeniem na izbę regionalną w Korycinie,

  9. rewitalizacja zespołu kościelno – parkowego w Korycinie.

Niektóre z tych inwestycji nie zostaną do końca zrealizowane w 2009 roku i dlatego zostały podzielone na etapy i druga część realizacji jest przewidziana na rok 2010.

Łączne koszty finansowe powyższych inwestycji wynoszą 19 611 189 zł, w tym przewidziane na rok 2009 – 12 956 694 zł, z tego dochody własne budżetu gminy – 791 450 zł, środki pochodzące z innych źródeł – 2 478 246 zł, środki do pozyskania – 7 336 998 zł, kredyty i pożyczki – 2 350 000 zł.

Przekażemy również środki finansowe w formie dotacji innym jednostkom na realizację zadań tj.

  1. 15 000 zł zostanie przekazane do Starostwa powiatowego w Sokółce z przeznaczeniem na współfinansowanie budowy chodnika w Korycinie,

  2. 46 566 zł zostanie przekazane do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego na współfinansowanie programu „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności w woj. podlaskim cz. II administracja samorządowa”,

  3. 17 237 zł zostanie przekazane dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego na współfinansowanie programu „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności w woj. podlaskim cz. II administracja samorządowa – lokalne szerokopasmowe sieci teleinformatyczne”,

  4. 400 zł zostanie przekazane Gminie Białystok jako dotacja celowa z przeznaczeniem na realizację wspólnego przedsięwzięcia dotyczącego rezerwacji częstotliwości z zakresu 3600 – 3800 MHz (WIMAX),

  5. 5 000 zł zostanie przekazane dla Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego na realizację programu „Odkryj Region Podlaski”,

  6. 4 000 zł zostanie przekazane dla Gminy Białystok tytułem refundacji kosztów uczęszczania dzieci z terenu Gminy Korycin do przedszkoli w Białymstoku,

  7. 200 000 zł zostanie przekazane dla Parafii Rzymskokatolickiej w Korycinie z przeznaczeniem na prace konserwatorskie przy zabytkach, zgodnie z podjętą uchwałą Rady Gminy Korycin z dnia 28 października 2008 roku.

W następnej kolejności pan Skarbnik omówił szczegółowo wydatki bieżące w poszczególnych działach gospodarki narodowej oraz zadłużenie gminy bieżące i z lat poprzednich.

Dochody i wydatki budżetu Gminy Korycin na 2009 rok zostały przewidziane w następującej wysokości:

  1. dochody – 11 615 944 zł,

  2. wydatki – 13 053 970 zł.

W budżecie tworzy się rezerwy:

1) ogólną w wysokości 80 000 zł,

2) celową w kwocie 20 000 zł z przeznaczeniem na wydatki związane z zarządzaniem kryzysowym.

b) przyjęcia nowego Statutu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza” – pani Tamara

Sokołowska.

Sekretarz Gminy przypomniała, iż dotychczasowy Statut Związku był uchwalony w 1996 r., kiedy Związek był tworzony i zajmował się celową gospodarką odpadami stałymi. Obecnie zadania Związku zostały rozszerzone i szczegółowo ujęte w § 6 nowego Statutu. Związek Gmin „Kumiałka – Biebrza” przekazał całą gospodarkę odpadami dla Spółki BIOM, co skutkuje koniecznością zmiany Statutu i dostosowania go do nowej sytuacji. Kwestią sporną przy opracowywaniu nowego Statutu było wybudowanie przez naszą gminę nowego składowiska śmieci. Ostatecznie zapis zawarty w Statucie jest dla nas dość bezpieczny ponieważ mówi, iż wybudujemy składowisko do 2015 roku pod warunkiem, że uda się nam pozyskać na ten cel dofinansowanie ze źródeł zewnętrznych, w tym budżetu Związku, w wysokości 80% wartości tej inwestycji. Jeśli tego dofinansowania nie pozyskamy, to składowiska budować nie musimy. Powyższą wersję Statutu muszą przyjąć 3 Gminy Związkowe tj. Korycin, Janów i Suchowola, a następnie musi on zostać przyjęty przez Zgromadzenie Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.

  1. uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2009 rok – pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie.

Pani Tarachanowicz przypomniała, że taki Program jest przez Radę Gminy uchwalany corocznie i co roku przygotowywana jest diagnoza sytuacji i działania organizacyjne gminy w tym zakresie. Szczegółowo omówiła powyższy Program i podkreśliła, iż rozwiązania organizacyjne naszej gminy mają na celu m.in.

- zwiększyć dostępność pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,

- udzielić rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy zarówno psychospołecznej jak i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,

- prowadzić profilaktyczną działalność informacyjną i edukacyjną w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży,

- wspomagać działalność instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,

- kierować na badania pozwalające ustalić uzależnienie od alkoholu,

- dokonywać zakupu materiałów informacyjno – edukacyjnych w tym zakresie i inne.

d) uchwalenia Programu Współpracy Gminy Korycin z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2009 rok – pani Sekretarz

Pani Sokołowska omawiając powyższy Program podkreśliła, iż jest on przez Radę Gminy uchwalany co roku i jest bardzo podobny do Programu z roku poprzedniego. W § 7 dodano dwa dodatkowe punkty, w których zapisano, że Gmina Korycin będzie wspierać dodatkowo lub powierzać podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego realizację następujących zadań:

pkt 21) wspieranie programów promujących zdrowy styl życia,

pkt 22) działalność na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i ochrony zabytków na

terenie Gminy.

Program Współpracy Gminy Korycin z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2009 rok podzielony jest na następujące działy:

  1. cele programu,

  2. przedmiot współpracy,

  3. podmioty programu współpracy,

  4. formy współpracy,

  5. zlecanie realizacji zadań publicznych,

  6. preferencyjne zasady najmu i użyczania lokali,

  7. wspólne zespoły.

  1. wyrażenie zgody na nabycie działki rolnej niezabudowanej, położonej wmiejscowości Korycin, na mienie komunalne Gminy Korycin – pani Sekreatarz.

Pani Sekretarz powiedziała, że jest to własność Zasobu Skarbu Państwa o powierzchni 0,1100ha i cena, za którą ją nabędziemy wynosi 2 310 zł. W związku z tym, że mamy roszczenia ze strony Gminy Żydowskiej do naszych budynków, moglibyśmy w ramach rekompensaty zaproponować zastępczo zakupiona przez nas powyższą nieruchomość.

  1. udzielenia dotacji na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru – pani Sekretarz.

Pani Sokołowska powiedziała, że w roku 2008 pomogliśmy naszej Parafii Rzymsko-Katolickiej p.w. Znalezienia i Podwyższenia Krzyża Św. sfinansować opracowanie dokumentacji na remont kościoła w kwocie 50 000 zł., zaś w tym roku proponujemy przyznać 200 000 zł na wykonanie prac budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków pod Nr B-26 tj. naprawy i malowania ścian i sufitu wnętrza kościoła oraz na wymianę części posadzki i prezbiterium.

Wypowiedź Sekretarz uzupełnił pan Wójt – Mirosław Lech informując, iż łączny koszt prac, które zostały zawarte w dokumentacji, opiewa na kwotę około 1,5mln. zł, gdzie mamy nowy ołtarz, witraże, stelle, malowanie ścian i sufitu oraz wymianę posadzki. Ksiądz dziekan do końca marca br. przygotuje i złoży wniosek o dofinansowanie do Ministra Kultury na prace dotyczące malowania ścian i wymiany zabytkowej posadzki. Całość tego przedsięwzięcia to koszt około 700 000 zł, zatem można wnioskować o połowę tej kwoty czyli ponad 300 000 zł, gmina dofinansowałaby 200 000 zł, resztę musi wygospodarować ksiądz, ma już zebranych 60 000 zł. Jeśli Rada Gminy wesprze działania księdza i uzna to za zasadne, pozwoli to na kontynuowanie remontu naszego kościoła i zdecydowaną zmianę jego wizerunku. Ponadto jest też grant z Fundacji Biebrzańskiej (kwota 11mnl. do podziału) i tu ksiądz dziekan też może złożyć wniosek o dofinansowanie na kwotę 150 000 zł.

Wszystkie projekty uchwał zostały jednogłośnie pozytywnie zaopiniowane przez członków obu Komisji. Członkowie Komisji nie wnieśli uwag, zastrzeżeń i poprawek.

 

 

Ad.3) W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia zostały omówione następujące sprawy:

  1. Pan Wójt poinformował, iż uzgodnił z Wojewódzkim Zarządem Dróg, że oni z własnych środków wykonają chodniki na ulicy Knyszyńskiej – do końca ulicy Pogodnej. Jest to koszt 200 000 zł oraz wykonają nowy chodnik na ulicy Browarnej. Gmina pokryje koszt dokumentacji w kwocie 10 000 zł.

  2. Pan Wójt poinformował także o kwestii przesunięcia obowiązku szkolnego sześciolatków do 2012 roku. Gdyby była potrzeba przejścia 6-latków z przedszkola do szkoły, to jesteśmy w stanie przygotować taką klasę. Niewykluczone, że 6-latki dołączą do 7-latków. Na dzień dzisiejszy mamy informację, że troje dzieci idzie do klasy zerowej. Mamy już opracowaną dokumentację na rozbudowę przedszkola. Będzie problem z alternatywnymi ośrodkami przedszkolnymi, bowiem od 1 września 2009 r. będą one musiały realizować minimum programowe 4 dni w tygodniu po 5 godzin, musi być cały etat nauczycielski – wymogi Karty Nauczyciela – kwalifikacje i wynagrodzenie – to są dodatkowe koszty gmin i samorządy protestują przeciwko takim rozwiązaniom.

  3. Członek Komisji Gospodarki i Budżetu pan Krzysztof Szewczul pytał o obiady szkolne. Rodzice dzieci uczęszczających do Zespołu Szkól w Korycinie wnioskują, aby 100% dzieci objęto dożywianiem w szkole. W/w kwestię wyjaśniła pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie informując, że dotychczas obiad w szkole kosztował 5,10 zł, a teraz kosztuje 5,60 zł. Dożywianiem ze środków gminy objętych jest 77 uczniów ze szkoły podstawowej, 168 uczniów z gimnazjum, 33 przedszkolaków oraz 50 uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Nie wszyscy rodzice złożyli wnioski do miejscowego GOPS o objęcie ich dzieci dożywianiem, są też rodziny, gdzie dochód na osobę w rodzinie przekracza kwotę 314 zł miesięcznie. Część rodzin jest niezadowolona, bo nie zakwalifikowała się do dożywiania. Podstawowym kryterium bezpłatnych obiadów jest dochód na osobę w rodzinie. Jeślibyśmy objęli tych, co przekraczają dochody, to wówczas byłby to dodatkowy koszt i wydatek gminy i o tym decyduje Rada Gminy uchwalając budżet na dany rok. Co roku gmina składa wniosek do Wojewody o przyznanie środków na dożywianie i te środki dostajemy. Oczywiście musi być wykazany wkład własny gminy do 20% -30%. Pod uwagę m.in. brana jest stopa bezrobocia w gminie i inne kryteria. Zatem pani Kierownik skontaktuje się z panią Dyrektor Zespołu Szkół w Korycinie i wyjaśnią powyższy problem, ustalą jak duża liczba dzieci nie korzysta z dożywiania, jaka jest tego przyczyna i którym dzieciom należy pomóc.

  4. Pan Stanisław Szubzda – członek Komisji Rewizyjnej pytał pana Wójta, co będzie z drogą wojewódzką Nr 671 Korycin – Janów – Sokółka?

Pan Wójt powiedział, że położenie nakładki na tej drodze nic nie da, trzeba tę drogę zrobić porządnie, poszerzyć całą jezdnię i robić etapami. W przyszłym roku przystąpilibyśmy do rozpoczęcia prac na tej drodze.

Ponadto pan Wójt poinformował członków Komisji o bieżącej pracy Wójta, a w szczególności o następujących sprawach:

  1. w dniu 16 stycznia 2009 r. ogłoszono przetarg na zadanie pn. „Przebudowa drogi gminnej Nr 103951B Popiołówka – Ostra Góra”, zaś przetarg odbył się w dniu 6 lutego 2009 r. Do przetargu przystąpiło 4 oferentów, najkorzystniejszą ofertę przedstawiła Firma UNIDROG z Grajewa z ceną 1 065 541,21 zł brutto,

  2. GOKSiT w Korycinie przygotował wniosek do Zarządu Głównego Związku Sportowego w Warszawie w sprawie pokrycia części kosztów zatrudnienia animatora sportu na boisku Orlik. Rządowe dofinansowanie ma wynosić do 1000 zł brutto miesięcznie (I część wynagrodzenia), II część wynagrodzenia pokryje samorząd,

  3. w miesiącu styczniu 2009 r. aneksowano wszystkie umowy najmu lokali użytkowych należących do zasobu komunalnego Gminy Korycin o wskaźnik inflacji tj. 4,2%,

  4. pismem z dnia 27 stycznia 2009 r. Państwowa Komisja Wyborcza poinformowała, iż wyznaczono datę 7 czerwca 2009 r. jako datę wyborów posłów do Parlamentu Europejskiego w RP na kolejną kadencję i podjęcie wcześniej przez organy gmin prac związanych z przygotowaniem i organizacja tych wyborów.

 

Na tym protokół ze wspólnego posiedzenia obu Komisji zakończono.

 

Protokołowała:

Tamara Sokołowska

 

 

 Przewodniczący Komisji

 Gospodarki i Budżetu

Stanisław Krutul

 

Przewodnicząca

Komisji Rewizyjnej

Helena Sobolewska

Metryka strony

Udostępniający: Komisja Gospodarki i Budżetu oraz Komisja Rewizyjna

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2009-03-20

Data modyfikacji: 2009-03-20

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2009-03-20