PROTOKÓŁ Nr III/2018

PROTOKÓŁ Nr III/2018
z III Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 28 grudnia 2018 r. (piątek) w sali konferencyjnej GOKSiT w Korycinie, w godz. 10.00 – 13.30 pod przewodnictwem pani Iwony Chwiećko – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.

 

 

Stan Rady Gminy – 15 radnych
Obecnych – 15 radnych
zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.

 

Radni obecni podczas obrad sesyjnych:

1) pan Radosław Andrysewicz

2) pan Marek Brylewicz

3) pan Jerzy Burak

4) pani Iwona Chwiećko

5) pani Ewa Jakowiec

6) pani Emilia Lengiewicz

7) pan Janusz Małyszko

8) pan Antoni Mróz

9) pan Antoni Pakuła

10)  pan Grzegorz Sieńko

11)  pan Zdzisław Sitko

12)  pan Stanisław Szubzda

13)  pan Kazimierz Urban

14)  pani Julita Wasilewska

15)  pan Leszek Jan Wróbel

 

Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:

1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin

2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy

3) pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie

4) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia

 

     Obrady III Sesji Rady Gminy Korycin prowadziła pani Iwona Chwiećko – przewodniczący Rady Gminy Korycin.

    Na początku obrad sesyjnych pani przewodnicząca serdecznie powitała państwa radnych oraz wszystkich gości obecnych na sali obrad. Następnie na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 15 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniała, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.

   Pani przewodnicząca przypomniała, że w nowej kadencji Rady zmienił się sposób głosowania, dlatego zanim przystąpimy do dalszej pracy proszę o zgłaszanie się osób do pracy w komisji skrutacyjnej.

Do komisji skrutacyjnej zgłosiły się następujące osoby, które jednocześnie wyraziły zgodę na pracę w tej komisji tj.

1. Pan Marek Brylewicz, który został wybrany na przewodniczącego komisji skrutacyjnej.

2. Pani Julita Wasilewska

3. Pani Ewa Jakowiec

   Pani przewodnicząca podziękował za wybór komisji i przystąpiła do realizacji kolejnych punktów porządku obrad.  

   Pani przewodnicząca poinformowała, że proponowany porządek obrad III Sesji Rady Gminy Korycin został państwu radnym doręczony, jednak na wniosek Wójta Gminy wnoszę o uzupełnienie proponowanego porządku obrad o dodatkowy punkt dotyczący podjęcia uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka w Gminie Korycin.

      Powyższe punkt byłby omawiany pod pozycją 20 porządku, zaś pozostałe punkty przesuną się o jedną pozycję w dół.

     Proszę komisję skrutacyjną o przeprowadzenie głosowania imiennego proponowanego, uzupełnionego porządku obrad.

    Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie, i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, iż proponowany, uzupełniony porządek obrad III Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie (karty do głosowania i protokół komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowią załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).

Oto treść przyjętego porządku obrad:

1. Otwarcie obrad.

2. Przyjęcie porządku dziennego III Sesji Rady Gminy Korycin.

3. Przyjęcie protokołu z II Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 10 grudnia 2018 roku.

4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Korycin w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.

5. Zatwierdzenie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2019 rok – podjęcie uchwały Nr III/15/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 28 grudnia 2018 r. w powyższej sprawie.

6. Uchwalenie planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na 2019 rok – podjęcie uchwały Nr III/16/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 28 grudnia 2018 r. w powyższej sprawie.

7. Uchwalenie planu pracy Komisji Gospodarki i Budżetu na 2019 rok – podjęcie uchwały Nr III/17/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 28 grudnia 2018 r. w powyższej sprawie.

8. Uchwalenie planu pracy Rady Gminy na 2019 rok – podjęcie uchwały Nr III/18/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 28 grudnia 2018 r. w powyższej sprawie.

9. Zarządzenie wyborów sołtysów i członków rad sołeckich – podjęcie uchwały Nr III/19/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 28 grudnia 2018 r. w powyższej sprawie.

10. Podjęcie zmieniającej uchwały w sprawie nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie – uchwała Nr III/20/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 28 grudnia 2018 r. w powyższej sprawie.

11. Podjęcie uchwały w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do świadczenia pieniężnego z pomocy społecznej w formie zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności dla osób objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 – 2023 – uchwała Nr III/21/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 28 grudnia 2018 r. w powyższej sprawie.

12.  Podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób i rodzin objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 – 2023 – uchwała Nr III/22/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 28 grudnia 2018 r. w powyższej sprawie.

13.  Przyjęcie Programu osłonowego dla potrzeb realizacji wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu’ na lata 2019 – 2023 – podjęcie uchwały Nr III/23/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 28 grudnia 2018 r. w powyższej sprawie.

14.  Uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2019 rok – podjęcie uchwały Nr III/24/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 28 grudnia 2018 r. w powyższej sprawie.

15.  Udzielenie dotacji celowej w 2019 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewozu – podjęcie uchwały Nr III/25/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 28 grudnia 2018 r. w powyższej sprawie.

16.  Wprowadzenie zmian do budżetu Gminy Korycin na 2018 rok – podjęcie uchwały Nr III/26/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 28 grudnia 2018 r. w powyższej sprawie.

17.  Wprowadzenie zmian do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2018 – 2033 – podjęcie uchwały Nr III/27/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 28 grudnia 2018 r. w powyższej sprawie.

18.  Uchwalenie budżetu Gminy Korycin na 2019 rok – podjęcie uchwały Nr III/28/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 28 grudnia 2018 r. w powyższej sprawie.

19.  Uchwalenie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033 – podjęcie uchwały Nr III/29/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 28 grudnia 2018 r. w powyższej sprawie. 

20.  Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka w Gminie Korycin – uchwała Nr III/30/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 28 grudnia 2018 r. w powyższej sprawie.

21.  Interpelacje i zapytania radnych.

22.  Wolne wnioski i informacje.

23.  Zamknięcie obrad.

 

     Pani przewodnicząca obrad stwierdziła, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z II Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 10 grudnia 2018 roku. Przypomniała, że był on wyłożony do wglądu państwa radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

    Wobec nie wniesienia do protokołu uwag, poprawek i zastrzeżeń pani przewodnicząca obrad zarządziła przystąpienie do głosowania imiennego nad przyjęciem protokołu z poprzedniej Sesji. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem protokołu z poprzedniej Sesji głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, iż protokół z obrad poprzedniej II Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 10 grudnia 2018 roku został przyjęty jednogłośnie (karty do głosowania i protokół komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowią załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).

 

Ad.4/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.

     W okresie od ostatniej II Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 10 grudnia 2018 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 28 grudnia 2018 roku realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:

1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 12 grudnia 2018 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad II Sesji Rady tj.

1) w sprawie wyboru członków Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Korycin,

2) w sprawie wyboru członków Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Korycin,

3) w sprawie wyboru członków Komisji Gospodarki i Budżetu,

4) w sprawie wyznaczenia dodatkowych przedstawicieli do reprezentowania Gminy Korycin w Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”,

5) w sprawie miejscowego planu zagospodarowania części obszaru wsi Aulakowszczyzna w Gminie Korycin,

6) w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze bezprzetargowej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin,

7) w sprawie przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Korycin,

8) w sprawie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej,

9) w sprawie określenia rocznych stawek podatku od środków transportowych,

10) w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Korycin,

11) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2018 rok,

12) w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2018 – 2033.

   Uchwały Rady Gminy zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin oraz wymagające publikacji przekazane do redakcji Dziennika Urzędowego Województwa Podlaskiego i są już opublikowane pod poz. 5189, 5190, 5191 i 5210.

2. W dniu 11 grudnia 2018 r. rozpoczęła się kontrola z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego dotycząca realizacji inwestycji pn. „Park Kulturowy Korycin – Milewszczyzna”.

3. W dniu 12 grudnia br. mieliśmy kontrolę z Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku dotyczącą budowy infrastruktury plaży nad zalewem w Korycinie.

     W tym dniu uczestniczyłem także Zarządzie Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego w Białymstoku oraz w uroczystym otwarciu wystawy tkaniny dwuosnowowej Pani Bernardy Rość pn. „Korycin w tkaninie dwuosnowowej”, która to wystawa powstała w ramach stypendium artystycznego Marszałka Województwa Podlaskiego.

4. W dniach 13-14 grudnia 2018 r. brałem udział w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej w Poznaniu.

5. W dniu 16 grudnia 2018 r. spotkałem się mieszkańcami naszej gminy w sprawie ustalenia nowych opłat dotyczących budowy instalacji solarnych i fotowoltaicznych w Gminie Korycin. Po rozstrzygnięciu kolejnego przetargu na wykonanie powyższej inwestycji okazało się, że ceny montażu kolektorów słonecznych spadły i zwrócimy mieszkańcom, w zależności od wielkości kolektorów - 373,10 zł lub 27,64 zł. Natomiast koszt montażu instalacji fotowoltaicznych wzrósł i tu mieszkańcy będą musieli dopłacić, także w zależności od wielkości planowanej instalacji, od 1050 zł do prawie 1 700 zł.

6. W dniu 17 grudnia 2018 r. uroczyście przekazałem sprzęt ratowniczy pozyskany przez Gminę Korycin na rzecz Ochotniczych Straży Pożarnych z terenu Gminy Korycin ze środków Ministerstwa Sprawiedliwości w ramach Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej – Funduszu Sprawiedliwości. Wszystkie nasze jednostki OSP otrzymały specjalistyczny sprzęt do ratowania ludzkiego życia i zdrowia m.in. pilarki ratownicze czy zestaw ratowniczy. Łączna wartość zadania wyniosła 18 784,10 zł z czego wkład własny gminy to tylko 187,84 zł czyli 1% wartości.

      W tym dniu uczestniczyłem także w posiedzeniu Zarządu ZGWWP w Białymstoku połączonym ze spotkaniem opłatkowym.

7. W dniu 18 grudnia br. brałem udział w spotkaniu Zarządu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.

8. W dniu  20 grudnia 2018 r. wspólnie z częścią państwa radnych uczestniczyłem w Zgromadzeniu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza” oraz w posiedzeniu Komisji Gospodarki i Budżetu.

9. W dniu 21 grudnia 2018 r. złożyliśmy do Polskiego Związku Przemysłu Oświetleniowego w Warszawie wniosek w konkursie na najlepiej oświetloną inwestycję. Zgłosiliśmy oświetlenie Parku Kulturowego w Milewszczyźnie.

      W tym dniu także uczestniczyłem w spotkaniach opłatkowych w Szkole Podstawowej, Przedszkolu i Urzędzie Gminy Korycin.

10. Wydałem następujące zarządzenia:

1) jako organ wykonawczy w sprawach:

a) Zarządzenie Nr 3/2018 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na pokrycie planowanego deficytu budżetowego roku 2018, w tym na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,

b) Zarządzenie Nr 4/2018 z dnia 14 grudnia 2018 r. w sprawie zmiany projektu uchwały budżetowej Gminy Korycin na 2019 rok,

c) Zarządzenie Nr 5/2018 z dnia 14 grudnia 2018 r. zmieniające zarządzenie w sprawie przyjęcia projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033.

11. Opracowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji.

 

       Pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.

 

Ad.5/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2019 rok.

     Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali i mogli dokładnie go przeanalizować.

   Radny Grzegorz Sieńko zapytał, czy można zmienić zaproponowany plan pracy Komisji Rewizyjnej, ponieważ ogranicza działania Komisji.

    Odpowiedział Wójt Gminy stwierdzając, iż nie widzi powodu, aby zmieniać plan pracy, jeśli jednak wystąpi pan z takim oficjalnym wnioskiem, a Rada Gminy ten wniosek zaakceptuje, to powyższy plan zmienimy.

    Radny Sieńko dodał, że Komisja Rewizyjna nie może podjąć żadnych działań bez zgody Rady Gminy.

  Odpowiedział Skarbnik Gminy, że Komisja zawsze działa tylko i wyłącznie na podstawie zlecenia czynności kontrolnych przez Radę. Sama nie może wystąpić z dowolnymi czynnościami.

    Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2019 rok została podjęta jednogłośnie.

 

UCHWAŁA NR III/15/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 28 grudnia 2018 r.

w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2019 rok

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.6/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy uchwali plan pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na 2019 rok.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

      Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na 2019 rok została podjęta jednogłośnie.

 

UCHWAŁA NR III/16/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 28 grudnia 2018 r.

w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na 2019 rok

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.7/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy uchwali plan pracy Komisji Gospodarki i Budżetu na 2019 rok.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

     Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Gospodarki i Budżetu na 2019 rok została podjęta jednogłośnie.

 

UCHWAŁA NR III/17/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 28 grudnia 2018 r.

w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Gospodarki i Budżetu na 2019 rok

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.8/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy uchwali swój plan pracy na 2019 rok.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali i mogli go dokładnie przeanalizować.

     Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2019 rok została podjęta jednogłośnie.

 

UCHWAŁA NR III/18/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 28 grudnia 2018 r.

w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2019 rok

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.9/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie zarządzenia wyborów sołtysów i członków rad sołeckich.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

Wybory są przeprowadzane w pierwszym kwartale nowego roku po wyborach samorządowych, a kadencja sołtysa trwa tyle samo, ile kadencja rady gminy czyli 5 lat.

     Wójt dodał, że postara się uczestniczyć w każdym spotkaniu wyborczym w każdej wsi naszej gminy i zaproponuję państwu radnym, aby także brali udział w wyborach, które odbędą się w ich okręgach wyborczych.

      Radny Jerzy Burak zapytał, czy zebranie musi odbywać się w domu obecnego sołtysa czy też może być przeprowadzone w innym miejscu?

         Wójt odpowiedział, że jest to decyzja wsi i mieszkańcy zdecydują, gdzie chcą się spotkać.

        Radny Grzegorz Sieńko zwrócił się z prośbą do przewodniczącej Rady, aby powiadomiła go o terminie zebrania wyborczego we wsi Długi Ług.

        Odpowiedział pan Wójt, że to on organizuje zebrania wyborcze i powiadomi pana radnego, tak jak wspomniał już o tym wcześniej, zaś obecność zależy oczywiście od państwa.

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie zarządzenia wyborów sołtysów i członków rad sołeckich została podjęta jednogłośnie.

 

UCHWAŁA NR III/19/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 28 grudnia 2018 r.

w sprawie zarządzenia wyborów sołtysów i członków rad sołeckich

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.10/    W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie zmieniającą uchwałę w sprawie nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie.

Projekt uchwały państwo radni otrzymali, zaś o wyjaśnienie wprowadzanych zmian proszę panią Ewę Michnowicz – Inspektor ds. obsługi organów gminy.

        Pani Ewa powiedziała, że wszystkie uchwały podejmowane przez Radę Gminy są, w ramach nadzoru, wysyłane do Regionalnej Izby Obrachunkowej i do Wojewody Podlaskiego i to właśnie z Wydziału Nadzoru i Kontroli Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego otrzymaliśmy uwagi, które musimy uwzględnić w Statucie GOKSiT.

W § 9 Statutu był zapis, iż przy Ośrodku może działać Rada Programowa jako organ doradczo – kontrolny. Wydział nadzoru zlecił usunięcie słowa kontrolny, bo zgodnie z ustawą taka Rada może być tylko organem doradczym i opiniodawczym. Oprócz tego, korzystając z okazji, rozszerzyliśmy zapisy dotyczące Rady dodając m.in. pkt mówiący o tym, że członkowie Rady nie otrzymują wynagrodzenia – jest to praca społeczna.

W § 11 dodaliśmy zapis mówiący o tym, że organizację wewnętrzną Ośrodka oraz zakres zadań biblioteki określa regulamin nadany przez Dyrektora Ośrodka po zasięgnięciu opinii Wójta Gminy Korycin  oraz opinii działających w Ośrodku organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców. Właśnie zapisu o opinii Wójta Gminy brakowało, a wynika on z ustawy o bibliotekach.

      Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że zmieniająca uchwała w sprawie nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie została podjęta jednogłośnie.

 

UCHWAŁA NR III/20/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 28 grudnia 2018 r.

zmieniająca uchwałę w sprawie nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.11/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do świadczenia pieniężnego z pomocy społecznej w formie zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności dla osób objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 – 2023.

      Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali, jednak korzystając z obecności na sali obrad pani Elżbiety Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie proszę, aby wyjaśniała zasady obowiązujące w tej uchwale.

       Pani Tarachanowicz powiedziała, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2018 r. poz. 1508 z późn. zm.) do zadań własnych o charakterze obowiązkowym należy przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, przy czym pomoc w tej formie może być przyznawana w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności. W myśl uchwały Nr 140 Rady Ministrów z dnia 15 października 2018 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 – 2023 (M.P. z 2018 r. poz. 1007) gmina może uzyskać z budżetu państwa wsparcie finansowe na realizację w/w zadania. Ze środków przekazanych gminom w ramach tego programu może być udzielone wsparcie osobom spełniającym warunki otrzymania pomocy wskazane w ustawie o pomocy społecznej oraz spełniającym kryterium dochodowego w wysokości 150% kryterium, o którym mowa w art. 8 powyższej ustawy. Program zakłada możliwość udzielenia pomocy w szczególności chorym, uczniom i młodzieży oraz osobom dorosłym, zwłaszcza starszym, chorym lub niepełnosprawnym. Jednocześnie z przepisu art. 8 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej wynika, że gmina może udzielić świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej w postaci zasiłku celowego osobom i rodzinom, których dochody są wyższe niż ustawowe kryterium dochodowe tylko w przypadku uchwalenia przez Radę Gminy stosownej uchwały podwyższającej kwoty kryteriów dochodowych.

       Przyjęcie proponowanej uchwały pozwoli wspierać zasiłkami celowymi na zakup posiłku lub żywności osoby i rodziny nie tylko spełniające ustawowe kryteria dochodowe, ale również posiadające dochód w przedziale powyżej 100% do 150% kwot kryteriów dochodowych. Aktualne kryteria ustawowe kwalifikujące do przyznania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej wynoszą: dla osoby samotnie gospodarującej – 701 zł, zaś na osobę w rodzinie – 528 zł. Podwyższenie kwot kryteriów dochodowych do 150% umożliwi objęcie pomocą w formie zasiłków celowych osoby samotnie gospodarujące posiadające dochód do 1051,50 zł oraz osoby w rodzinie posiadające dochód na osobę do 792 zł.

      W związku  z tym, że uchwała Rady Ministrów Nr 221 z dnia 10 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014 – 2020, która uprawniała do pomocy m.in. w formie zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności osoby i rodziny spełniające do 150% kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o pomocy społecznej, przestaje obowiązywać z końcem grudnia 2018 roku, zasadne jest uchylenie uchwały Nr XXIX/183/2014 Rady Gminy Korycin z dnia 25 kwietnia 2014 r. w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania w formie pieniężnej (Dz.Urz.Woj.Podl. z 2014 r. poz. 1790).

       Mając na uwadze powyższe zasadne jest przyjęcie proponowanej uchwały w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności przyznawanych w ramach wieloletniego programu rządowego „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 – 2023.

        Radna Emilia Lengiewicz zapytała, ile dokładnie wynosi dotacja z budżetu państwa w tym programie?

     Pani Tarachanowicz odpowiedziała, że procentowo budżet państwa daje 80% ogólnej kwoty na dożywianie, pozostałe 20% dokłada Gmina Korycin.

      Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do świadczenia pieniężnego z pomocy społecznej w formie zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności dla osób objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 - 2023 została podjęta jednogłośnie.

 

UCHWAŁA NR III/21/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 28 grudnia 2018 r.

w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do świadczenia pieniężnego z pomocy społecznej w formie zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności dla osób objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 - 2023

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.12/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób i rodzin objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 – 2023.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

       Ponownie proszę panią Elżbietę Tarachanowicz o uzasadnienie powyższego projektu uchwały.

       Pani Kierownik powiedziała, że prawo do świadczeń z pomocy społecznej przysługuje osobom i rodzinom, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o pomocy społecznej. Od dnia 1 października 2018 r. kryterium dochodowe dla osoby samotnie gospodarującej to 701 zł, dla osoby w rodzinie – 528 zł.

      Zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej wydatki na zasiłki okresowe i zasiłki celowe, posiłki oraz pomoc rzeczową podlegają zwrotowi w części lub całości, jeżeli dochód na osobę w rodzinie osoby zobowiązanej do zwrotu wydatków przekracza kwotę kryterium dochodowego. Zgodnie z art. 96 ust. 4 w/w ustawy rada gminy określa w drodze uchwały zasady zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej.

     Podjęcie proponowanej uchwały wynika z konieczności dostosowania postanowień dotychczas obowiązującej uchwały Nr XXVI/186/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 26 marca 2018 r. w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób i rodzin objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014 – 2020. Do obecnie obowiązujących przepisów, w tym w szczególności uwzględnienia postanowień przyjętej przez Radę Ministrów uchwały Nr 140 z dnia 15 października 2018 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 – 2023 (M.P. poz. 1007).

     Ustanowiony w w/w uchwale Rady Ministrów rządowy program przewiduje udzielenie wsparcia w zakresie dożywiania osobom spełniającym kryteria dochodowe do 150% kryterium, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej.

      Przyjęcie proponowanej uchwały pozwoli mieszkańcom Gminy Korycin skorzystać z tej formy pomocy, którzy z powodu trudnej sytuacji życiowej wymagają wsparcia, a nie są w stanie pokonać swoich trudności wykorzystując własne zasoby, możliwości i uprawnienia.

      Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób i rodzin objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 - 2023 została podjęta jednogłośnie.

 

UCHWAŁA NR III/22/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 28 grudnia 2018 r.

w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób i rodzin objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 - 2023

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.13/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie przyjęcia Programu osłonowego dla potrzeb realizacji wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 – 2023.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

Po raz kolejny proszę panią Kierownik GOPS w Korycinie o przedstawienie założeń proponowanego programu.

        Pani Tarachanowicz stwierdziła, że zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2018 r. poz. 1508 z późn. zm.) do zadań własnych gminy z zakresu pomocy społecznej należy tworzenie programów osłonowych wynikających z rozeznanych potrzeb gminy. Podjęcie proponowanej uchwały wynika z konieczności zapewnienia posiłku dzieciom, uczniom i młodzieży, które wychowują się w rodzinach znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.

       Program zakłada możliwość udzielenia pomocy w szczególności dzieciom do czasu podjęcia nauki w szkole podstawowej oraz uczniom do czasu ukończenia szkoły podstawowej lub szkoły ponadgimnazjalnej. W ramach tego Programu możliwe jest wsparcie finansowe gmin, które w szczególnie uzasadnionych przypadkach udzielą pomocy, gdy dziecko albo uczeń wyrazi chęć zjedzenia posiłku, a odpowiednio dyrektor szkoły lub przedszkola poinformuje o zgłoszonej w tym zakresie potrzebie ośrodek pomocy społecznej właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka albo ucznia. Warunkiem udzielenia tej pomocy w formie posiłku bez konieczności przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego oraz wydawania decyzji administracyjnej w tej sprawie, a także otrzymania na ten cel dofinansowania z budżetu państwa w ramach programu „Posiłek w szkole i w domu” jest przyjęcie przez gminę odpowiedniego programu osłonowego.

       Uchwałą Rady Ministrów Nr 221 z dnia 10 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014 – 2020, na podstawie której jest przyjęty obecny program osłonowy – traci moc, na podstawie § 4 uchwały Nr 140 Rady Ministrów z dnia 15 października 2018 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 – 2023 (M.P. poz. 1007), która wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2019 roku. Zasadne jest więc uchylenie uchwały Nr XXVII/171/2014 Rady Gminy Korycin z dnia 31 stycznia 2014 r. w sprawie przyjęcia Programu osłonowego dla potrzeb realizacji wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014 – 2020 (Dz.Urz.Woj.Podl. poz. 563).

      Mając na uwadze powyższe, a w szczególności zapewnienie gorącego posiłku dzieciom i uczniom z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji, zamieszkałych na terenie Gminy Korycin, podjęcie uchwały w przedmiotowej sprawie należy uznać za uzasadnione.

      Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie przyjęcia Programu osłonowego dla potrzeb realizacji wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 - 2023 została podjęta jednogłośnie.

 

UCHWAŁA NR III/23/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 28 grudnia 2018 r.

w sprawie przyjęcia Programu osłonowego dla potrzeb realizacji wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 - 2023

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.14/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy uchwali Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2019 rok.

     Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali i mieli możliwość dokładnego zapoznania się z nim, proszę jednak już po raz ostatni Panią Tarachanowicz o zabranie głosu i przybliżenie założeń powyższego Programu.

     Pani Tarachanowicz stwierdziła, że zgodnie z zapisami ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2018 r. poz. 2137 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2018 r. poz. 1030 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz przeciwdziałanie narkomanii. Realizacja tych zadań prowadzona jest w oparciu o Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii. Biorąc pod uwagę stanowisko Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii …”nie istnieją przeszkody z merytorycznego punktu widzenia do tworzenia wspólnego programu dla rozwiązywania problemów alkoholowych oraz problemów narkomanii”. Część zadań do realizacji jest jednakowa, a adresatami programów są te same osoby.

     Gminny Program Profilaktyki i Rozwiazywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na 2019 rok jest kontynuacją działań rozpoczętych w minionych latach i został opracowany w oparciu o Narodowy Program Zdrowia na lata 2016 – 2020 (Dz.U. z 2016 r. poz. 1492).  W związku z powyższym podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia powyższego Programu jest zasadne.

      Radny Leszek Wróbel zapytał, kto jest w składzie komisji alkoholowej?

     Pani Tarachanowicz odpowiedziała, że jestem w niej ja, pani Jadwiga Zapolska – Kierownik USC, pani Elżbieta Kopciewska – nasza pani doktor oraz pani Małgorzata Glińska. Muszą to być osoby odpowiednio przeszkolone, a w skład komisji zostały powołane zarządzeniem Wójta Gminy.

      Radny Grzegorz Sieńko zapytał, na co są przeznaczane pieniądze za akcyzę alkoholową?

    Pani Elżbieta odpowiedziała, że na szereg różnorodnych działań np. opłacamy zatrudnienie psychologów w szkole, przedszkolu czy pracujących z osobami uzależnionymi, organizujemy kampanię „Trzeźwy umysł”, dofinansowujemy wypoczynek dla dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych alkoholizmem, kierujemy na tzw. „odtrucie”, ponieważ na długotrwałą terapię my nie możemy nikogo wysłać.

      Radna Emilia Lengiewicz zapytała, czy skład komisji jest stały?

      Pani Tarachanowicz odpowiedziała, że komisja została powołana przez Wójta na czas nieokreślony.

     Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2019 rok została podjęta większością głosów.

 

UCHWAŁA NR III/24/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 28 grudnia 2018 r.

w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2019 rok

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.15/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie udzielenia dotacji celowej w 2019 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewozu.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

O wyjaśnienie powyższej uchwały proszę Pana Mirosława Lecha – Wójta Gminy.

     Wójt powiedział, że od kilku lat podejmujemy taką uchwałę, korzystając z dobrej woli i sąsiedztwa Gminy Janów. Porozumieliśmy się z nimi, że naszego niepełnosprawnego ucznia z miejscowości Łosiniec, którego nie mogą dowieźć do szkoły integracyjne w Sokółce rodzice, zawozi do szkoły i odwozi do domu w Łosińcu bus Gminy Janów, który także wozi do szkoły codziennie niepełnosprawne dzieci z tej gminy. Jest to dla nas korzystne, ponieważ partycypujemy w rocznych kosztach takiego transportu, a nie musimy organizować go oddzielnie, co byłoby rozwiązaniem kłopotliwym i droższym.

     Radny Leszek Wróbel zapytał, dlaczego w budżecie założone było na ten cel 10 000 zł, a w uchwale mamy kwotę 7 140 zł.

   Odpowiedział Skarbnik, że projekt uchwały budżetowej przygotowywany był na dzień 15 listopada i nie wiedzieliśmy wtedy jeszcze, w jakiej wysokości będzie się kształtować dotacja dla Gminy Janów. Teraz mamy już konkretną kwotę.

     Radny Grzegorz Sieńko powiedział, że osobiście wozi czasami do szkoły w Sokółce jednego niepełnosprawnego ucznia z Rudki i zapytał, co można w tej kwestii zrobić?

    Odpowiedział pan Wójt, że z każdym rodzicem niepełnosprawnego dziecka, dowożącym je do szkoły integracyjnej mamy podpisane porozumienie zwracające mu koszty dojazdu. Dotyczy to także tego konkretnego dziecka.

    Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie udzielenia dotacji celowej w 2019 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewozu została podjęta jednogłośnie.

 

UCHWAŁA NR III/25/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 28 grudnia 2018 r.

w sprawie udzielenia dotacji celowej w 2019 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewozu

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Pani przewodnicząca ogłosiła 10 minut przerwy.

Wznowiono obrady.

Radny Stanisław Szubzda opuścił salę obrad i w dalszej części obrad sesyjnych uczestniczyło 14 radnych.

 

Ad.16/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy dokona ostatnich już w tym roku kalendarzowym zmian w budżecie Gminy Korycin.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali, jednak proszę Skarbnika Gminy o przedstawienie wprowadzanych zmian.

            Skarbnik powiedział, że zmiany w planie dochodów polegają na:

1) w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 14 000 zł, a dotyczy to większych niż pierwotnie planowano dochodów budżetu z tytułu zwrotu opłat za media w dzierżawionych budynkach stanowiących własność gminy; w dziale tym dokonuje się także zmniejszenia dochodów majątkowych gminy o kwotę 19 296,26 zł w związku z mniejszymi niż pierwotnie planowano dochodami gminy z tytułu sprzedaży składników majątkowych,

2)  w dziale 750 – Administracja publiczna – dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 44 000 zł, a także dokonuje się przesunięcia planu dochodów pomiędzy poszczególnymi podziałkami klasyfikacji budżetowej o ogólną kwotę 36 000 zł,

3) w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 18 596,26 zł, związane jest to z otrzymaniem dofinansowania do zakupu sprzętu dla jednostek OSP działających na terenie Gminy Korycin, pochodzącego z Funduszu Sprawiedliwości,

4) w dziale 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 38 100 zł, a dotyczy to większych niż pierwotnie planowano dochodów budżetu z tytułu podatków i opłat lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy,

5) w dziale 758 – Różne rozliczenia – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 1 000 zł, dotyczy to większych niż pierwotnie planowano dochodów budżetu z tytułu odsetek bankowych od środków zdeponowanych na rachunkach bankowych gminy,

6) w dziale 801 – Oświata i wychowanie – dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 11 000 zł, dotyczy to mniejszych niż pierwotnie planowano dochodów budżetu z tytułu dzierżawy składników majątkowych oraz wpłat rodziców tytułem wydłużonego pobytu dziecka w przedszkolu; w dziale tym dokonuje się także zwiększenia planu dochodów o kwotę 2 600 zł;

7) w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – dokonuje się zmiany klasyfikacji budżetowej dochodów otrzymanych z tytułu refundacji wydatków dotyczących realizowanego projektu transgranicznego polegającego na budowie plaży w Korycinie o kwotę 21 041,88 zł.

Zmiany w planie wydatków polegają na:

1) w dziale 600 – Transport i łączność – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 50 000 zł, wynika to z konieczności zabezpieczenia środków na utrzymanie dróg,

2) w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 30 000 zł, co wynika z potrzeby zabezpieczenia dodatkowych środków na zakup materiałów i wyposażenia oraz usług pozostałych,

3) w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 20 000 zł, wynika to z potrzeb zabezpieczenia dodatkowych środków na zakup materiałów i wyposażenia oraz usług pozostałych związanych z działalnością jednostek OSP,

4) w dziale 757 – Obsługa długu publicznego – dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 100 000 zł w związku z mniejszymi niż pierwotnie planowano wydatkami budżetu na zapłatę odsetek od zadłużenia długoterminowego gminy,

5) w dziale 758 – Różne rozliczenia – dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 60 000 zł (wydatki na podatek VAT),

6) w dziale 801 – Oświata i wychowanie – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 40 000 zł, co związane jest z zabezpieczeniem dodatkowych środków na dowożenie uczniów do szkoły w Korycinie.

 

Budżet po zmianach wynosi:

1) dochody – 25 083 011,19 zł, z tego:

a) bieżące – 14 572 734,45 zł,

b) majątkowe – 10 510 276,74 zł,

2) wydatki – 27 053 197,19 zł, z tego:

a) bieżące – 14 351 977,19 zł,

b) majątkowe – 12 701 220,00 zł.

 

   Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan wiceprzewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2018 rok została podjęta większością głosów.

 

UCHWAŁA NR III/26/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 28 grudnia 2018 r.

w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2018 rok

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.17/  W powyższym puncie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy dokona zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2018 – 2033.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali, jednak proszę Skarbnika Gminy o przedstawienie wprowadzanych zmian.

     Skarbnik powiedział, że zmiany w WPF Gminy Korycin na lata 2018 – 2033 wynikają z potrzeby uaktualnienia kwot dochodów, wydatków i limitów na zadania inwestycyjne w 2018 roku oraz przychodów i rozchodów budżetu, zapewniając zgodność z załącznikami do uchwały.

    Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan wiceprzewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2018 - 2033 została podjęta większością głosów.

 

UCHWAŁA NR III/27/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 28 grudnia 2018 r.

w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2018 - 2033

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.18/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy uchwali nowy budżet gminy na 2019 rok.

       Projekt uchwały wraz z pozytywną opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

       O wyjaśnienie głównych założeń uchwały budżetowej proszę pana Andrzeja Waszczeniuka – Skarbnika Gminy.

     Skarbnik powiedział, że projekt uchwały budżetowej na 2019 rok został przyjęty Zarządzeniem Nr 180/2018 Wójta Gminy Korycin z dnia 15 listopada 2018 r. oraz zmieniony Zarządzeniem Nr 4/2018 Wójta Gminy Korycin z dnia 14 grudnia 2018 r.

Projekt uchwały określa:

1)  dochody w wysokości – 17 961 179,00 zł, z tego:

a)  bieżące – 16 511 179,00 zł,

b)  majątkowe – 1 450 000,00 zł,

2) wydatki w wysokości – 15 383 365,00 zł, z tego:

a) bieżące – 13 703 365,00 zł,

b) majątkowe – 1 680 000,00 zł,

3) nadwyżkę w wysokości - 2 577 814,00 zł, która zostanie przeznaczona na spłatę rat kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach wcześniejszych,

4) wysokość rezerw – 200 000 zł (rezerwa ogólna w wysokości 150 000 zł oraz rezerwa celowa na zarządzanie kryzysowe w wysokości 50 000 zł),

5) planowaną kwotę dochodów z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych – 50 000 zł oraz wydatki na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych – 87 000 zł, w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii – 2 000 zł oraz dochody i wydatki związane z realizacją zadań określonych w ustawie Prawo Ochrony Środowiska – 10 000 zł,

6) upoważnienia dla Wójta w zakresie:

- zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych do wysokości poszczególnych limitów zobowiązań, określonych przez Radę Gminy,

- zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,

- przekazania uprawnień jednostkom organizacyjnym do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,

- dokonywania zmian w planie wydatków, z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami, w tym także do dokonywania zmian w planie wydatków inwestycyjnych określonych w załączniku nr 3 do uchwały, z wyłączeniem rozszerzania ich zakresu rzeczowego oraz wprowadzania nowych zadań,

- przekazania kierownikom innych jednostek organizacyjnych gminy uprawnień do dokonywania przeniesień w planie wydatków,

- lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.

   Skarbnik dodał, że budżet na 2019 rok jest zdecydowanie mniej wzbogacony inwestycjami niż rok 2018, który był pod tym względem rokiem rekordowym.

   Radny Grzegorz Sieńko stwierdził, że niewiele rozumie z tego dokumentu i poprosił o wyjaśnienie, na co dokładnie będą przeznaczone pieniądze na ochronę zabytków – 230 000 zł.

   Skarbnik odpowiedział, że zasady tworzenia budżetu są bardzo ściśle określone i kontrolowane przez Regionalną Izbę Obrachunkową, a my musimy się ich precyzyjnie trzymać i nie możemy wprowadzać własnych klasyfikacji. Kwota, o którą pan pyta zostanie przeznaczona na rozliczenie inwestycji „Park Kulturowy Korycin – Milewszczyzna”.

    Radna Emilia Lengiewicz zapytała, co znaczy określenie „wynagrodzenia bezosobowe”?

    Skarbnik odpowiedział, że chodzi tu o umowy zlecenia czy umowy o dzieło.

Pani Lengiewicz poprosiła również o wyjaśnienie zasad przyznawania stypendiów dla dzieci.

    Skarbnik odpowiedział, że są to stypendia socjalne, przyznawane przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej na podstawie kryterium dochodowego.

    Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan wiceprzewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 1 radny był przeciw, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na rok 2019 została podjęta większością głosów.

 

UCHWAŁA NR III/28/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 28 grudnia 2018 r.

w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na rok 2019

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.19/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy uchwali Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Korycin na lata 2019 – 2033.

Projekt uchwały wraz z pozytywną opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku państwo radni otrzymali.

O objaśnienie przyjętych do WPF wartości proszę Skarbnika Gminy.

    Skarbnik powiedział, że w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033 przyjąłem planowane zadłużenie na koniec 2019 roku w wysokości ok. 8,5 mln. zł i jest to poziom co prawda wysoki, ale bezpieczny i jest normalną konsekwencją wieloletnich pro inwestycyjnych działań Gminy Korycin. 

     Radny Leszek Wróbel zapytał, z czego wynikają spore wahania w dochodach pomiędzy poszczególnymi latami prognozy?

     Skarbnik odpowiedział, że tak jak wspominałem wcześniej rok 2018 był rekordowy pod względem inwestycji i stąd wynikały wysokie dochody. Teraz spadną i dochody także będą niższe, zaś prognoza na kolejne lata to hipoteza, nie możemy przewidzieć, co się wydarzy, a ja wyznaję zasadę, że lepiej prognozować ostrożniej niż zbyt optymistycznie. Zawsze można przecież zmienić wskaźniki na plus.

    Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan wiceprzewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 - 2033 została podjęta większością głosów.

 

UCHWAŁA NR III/29/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 28 grudnia 2018 r.

w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 - 2033


wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.20/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka w Gminie Korycin.

Jest to nowo wprowadzony punkt w obradach sesyjnych, dlatego proszę Wójta Gminy o jego wyjaśnienie.  

     Pan Wójt przeprosił, że wniósł powyższy projekt uchwały w tak szybkim trybie, ale rzecz dotyczy bardzo istotnego dla nas zamierzenia, a mianowicie zgłosił się do mnie przedsiębiorca z Sokółki z zamiarem przeniesienia do naszej gminy działalności gospodarczej. Wczoraj złożony został w tej sprawie oficjalny wniosek, stąd moja dzisiejsza prośba o szybkie podjęcie uchwały intencyjnej dotyczącej przystąpienia do sporządzenia zmian w planie zagospodarowania przestrzennego wsi Szaciłówka, gdyż cały proces konsultacji jest długi i potrwa co najmniej pół roku. Działalności gospodarcza dotyczy branży metalurgicznej i w żaden negatywny sposób nie wpłynie na środowisko, a wprost przeciwnie – przyniesie naszej gminie korzyści tworząc nowe miejsca pracy i nowe podatki do budżetu.

      Obszar wskazany do objęcia planem położony jest po północnej stronie drogi powiatowej Nr 1314B Szaciłówka – droga krajowa Nr 8, na wschodnim skraju wsi Szaciłówka.

      Radny Grzegorz Sieńko zapytał, co dokładnie będzie produkować nowo powstający zakład?

     Wójt odpowiedział, że aż takich szczegółów nie zna, jest to jednak branża metalowa, a zakład w chwili obecnej zatrudnia prawie 40 osób.

     Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka w Gminie Korycin została podjęta jednogłośnie.

 

UCHWAŁA NR III/30/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 28 grudnia 2018 r.

w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka w Gminie Korycin

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.21/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrała pani przewodnicząca i poprosiła państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.

      Poinformowała jednocześnie, że w okresie międzysesyjnym na jej ręce nie wpłynęły interpelacje i zapytania państwa radnych w formie pisemnej.

      Radny Leszek Jan Wróbel przekazał na ręce pani przewodniczącej pisemną interpelację, skierowaną do Wójta Gminy Korycin w sprawie przebudowy odcinka drogi powiatowej Nr 1320B Łosiniec – Zdroje – Bombla, która brzmi:

      W imieniu parafian Parafii pw. Niepokalanego Serca Maryi w Bombli zwracam się z prośbą o przebudowę odcinka drogi powiatowej Nr 1320B Łosiniec – Zdroje – Bombla. Droga ta odchodzi od drogi wojewódzkiej Nr 1308B w miejscowości Bombla (przy kościele) w kierunku wsi Zdroje. Prowadzi również na cmentarz grzebalny.

        Znaczna jej część od strony miejscowości Zdroje została wyremontowana przez powiat białostocki. Pozostał odcinek ok. 400m należący do Powiatu Sokólskiego. Droga ta jest w katastrofalnym stanie. Dawniej była to ”żwirówka”, teraz na znacznej długości pozostała tylko nawierzchnia gruntowa. Oprócz tego pola rolników znajdujące się wzdłuż drogi zajmują jej część – prowadzi to do znacznego zwężenia, stwarzając tym samym dodatkowe niebezpieczeństwo dla użytkowników tej trasy. Od kilkudziesięciu lat wyżej wymieniona droga nie była remontowana. Obecnie wymaga wytyczenia na nowo oraz przebudowy.

Proszę o pozytywne rozpatrzenie mojej prośby oraz podjęcie odpowiednich działań zmierzających do jej realizacji.

      Wójt powiedział, że wystąpimy z wnioskiem w tej sprawie do Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce i mam nadzieję, że powiat się przychyli do państwa wniosku i rozpatrzy go pozytywnie.

        Radna Emilia Lengiewicz zapytała, czy jest już jakieś rozstrzygnięcie ostatniego przetargu na obiady w szkole?

    Wójt odpowiedział, że tym razem wpłynęła jedna oferta z Biesiady w Kumiale z ceną 12 zł za obiad. Przypominam, że poprzednio cena za obiad wynosiła ok. 8 zł. Umowa z firmą została już podpisana.

        Pani Lengiewicz zapytała także, na jakich zasadach można zwiedzać Park Kulturowy w Milewszczyźnie?

       Wójt odpowiedział, że w tej chwili obiekt jest zamknięty dla zwiedzających. Wciąż trwają kontrole i prowadzimy działania zamykające projekt. Jest też jeszcze szereg niewiadomych, co do szczegółów jego funkcjonowania np. kosztów biletów itp. Zamierzamy w pełni uruchomić go w połowie kwietnia.

       Radny Leszek Wróbel zapytał panią przewodniczącą obrad, dlaczego w tej kadencji Komisja Gospodarki i Budżetu liczy sześciu członków, a w poprzedniej było ich siedmiu?

      Pani przewodnicząca odpowiedziała, że w poprzedniej kadencji Rady Gminy w założeniu Komisja Budżetu także powinna liczyć sześciu członków, jednak został zgłoszony wniosek o rozszerzenie jej składu do siedmiu i został on przyjęty przez Radę Gminy.

      Pan Wróbel zapytał ponownie, czy jeśli chciałby teraz zgłosić się do pracy w tej Komisji, to istnieje taka możliwość?

      Pani przewodnicząca odpowiedziała, że musi się w tej kwestii skonsultować z panią mecenas, czy będzie to zgodne z zapisami prawa. Na kolejnej Sesji Rady udzielę panu odpowiedzi.

      Radny Janusz Małyszko zgłosił formalny wniosek w sprawie zmiany Statutu Gminy Korycin, szczególnie w kwestii sposobu przeprowadzenia głosowań uchwał. Obecny sposób jest skomplikowany i czasochłonny, zdecydowanie powinniśmy go uprościć.

       Wójt Gminy zabrał głos i przedstawił państwu radnym sytuację dotyczącą cen wywozu odpadów komunalnych. Po rozstrzygnięciu przetargu koszt tej usługi wzrósł o ok. 150 000 zł. W związku z tym Zgromadzenie Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza” na ostatnim posiedzeniu uchwaliło wzrost opłat za wywóz śmieci o 25% i jest to decyzja ostateczna. W całej Polsce opłaty za śmieci idą bardzo mocno w górę i jest to wynik kilku czynników m.in. wzrostu cen energii elektrycznej, spalania śmieci, opłaty środowiskowej czy też „wycięcia” konkurencji, ponieważ na rynku zostało niewiele firm zajmujących się odpadami komunalnymi.

      Pan Wójt w dalszej części opowiedział o kształtowaniu się zadłużenia naszej gminy i mechanizmach na nie wpływających.

         Radny Antoni Mróz zapytał, kiedy rozpocznie się przebudowa drogi do Białegostoczku?

    Wójt odpowiedział, że jeszcze kończymy prace nad dokumentacją techniczną i czekamy na ogłoszenie jakiegokolwiek konkursu, w którym będziemy mogli ubiegać się o dofinansowanie modernizacji tej drogi.

     Radny Grzegorz Sieńko powiedział, że z jego obserwacji wynika, iż np. w Gminie Jaświły nie wydaje się tak dużych pieniędzy na wysyłkę korespondencji. U nas kwoty są o wiele większe. Czy można coś z tym zrobić?

     Wójt odpowiedział, że zastanawiamy się nad tym problemem. Koszty związane z wysyłką listów rosną bardzo mocno. Może w przyszłości zrezygnujemy z usług poczty i np. zaproponujemy odpłatnie rozwożenie korespondencji mieszkańcowi gminy.

     Skarbnik dodał, że rocznie jest także mnóstwo listów, które są wysyłane poza teren Gminy Korycin np. decyzje podatkowe dla osób mieszkających w Białymstoku czy Warszawie.

    Pan Wójt wrócił do tematu poruszonego na poprzedniej Sesji Rady, a mianowicie palenia odpadami w piecach i emisji szkodliwego dymu. Zapytał, czy faktycznie na wniosek radnych powinien zawiadamiać policję czy też może porozmawiacie z mieszkańcami i sołtysami, aby zmienili swoje postępowanie w tej kwestii.

    Pani przewodnicząca obrad odpowiedziała, że sołtys to funkcja społeczna i nie możemy dodawać im wciąż nowych zadań jak np. kontrolowanie pieców u sąsiadów.

     Wójt stwierdził, że w takim razie spróbujemy porozmawiać z mieszkańcami, aby w piecach palili tylko drewnem lub węglem, a nie np. szmatami czy plastikiem.

 

Ad.22/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poprosiła państwa radnych, a także inne osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.

Państwo radni ani inne osoby obecne na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.


Ad.23/ Wobec wyczerpania porządku dziennego III Sesji Rady Gminy Korycin pani przewodnicząca stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknęła je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.

 

 

Protokołowała:

Ewa Michnowicz

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Inspektor ds. sekretarsko-kancelaryjnych, obsługi organów gminy i promocji gminy

Data wytworzenia: 2019-02-01

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data modyfikacji: 2019-02-12

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2019-02-12