PROTOKÓŁ Nr IV/2019

PROTOKÓŁ Nr IV/2019
z IV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 12 lutego 2019 r. (wtorek) w sali konferencyjnej GOKSiT w Korycinie, w godz. 10.00 – 13.00 pod przewodnictwem pani Iwony Chwiećko – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.

 

 

Stan Rady Gminy – 15 radnych

Obecnych – 13 radnych

zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.

 

Radni obecni podczas obrad sesyjnych:

 

1) pan Marek Brylewicz
2) pan Jerzy Burak
3) pani Iwona Chwiećko
4) pani Ewa Jakowiec
5) pani Emilia Lengiewicz
6) pan Antoni Mróz
7) pan Antoni Pakuła
8) pan Grzegorz Sieńko
9) pan Zdzisław Sitko
10) pan Stanisław Szubzda
11) pan Kazimierz Urban
12) pani Julita Wasilewska
13) pan Leszek Jan Wróbel 

Radni nieobecni:

1) pan Radosław Andrysewicz
2) pan Janusz Małyszko

 

Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:

1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin
2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
3) pani Dorota Wiesławska – Dyrektor Przedszkola w Korycinie
4) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia

 

        Obrady IV Sesji Rady Gminy Korycin prowadziła pani Iwona Chwiećko – przewodniczący Rady Gminy Korycin.

        Na początku obrad sesyjnych pani przewodnicząca serdecznie powitała państwa radnych oraz wszystkich gości obecnych na sali obrad. Następnie na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 13 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniała, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.

       Pani przewodnicząca przypomniała, że w nowej kadencji Rady zmienił się sposób głosowania, dlatego zanim przystąpimy do dalszej pracy proszę o zgłaszanie się osób do pracy w komisji skrutacyjnej.

Do komisji skrutacyjnej zgłosiły się następujące osoby, które jednocześnie wyraziły zgodę na pracę w tej komisji tj.

1. Pan Marek Brylewicz, który został wybrany na przewodniczącego komisji skrutacyjnej.
2. Pani Julita Wasilewska
3. Pani Ewa Jakowiec

    Pani przewodnicząca podziękował za wybór komisji i przystąpiła do realizacji kolejnych punktów porządku obrad.  

    Pani przewodnicząca poinformowała, że proponowany porządek obrad IV Sesji Rady Gminy Korycin został państwu radnym doręczony, jednak na wniosek Wójta Gminy wnoszę o uzupełnienie proponowanego porządku obrad o dodatkowy punkt dotyczący podjęcia uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Punktu Przedszkolnego w Zabrodziu.

      Powyższe punkt byłby omawiany pod pozycją 13 porządku, zaś pozostałe punkty przesuną się o jedną pozycję w dół.

       Proszę komisję skrutacyjną o przeprowadzenie głosowania imiennego proponowanego, uzupełnionego porządku obrad.

     Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, iż proponowany, uzupełniony porządek obrad IV Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie (karty do głosowania i protokół komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowią załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).

Oto treść przyjętego porządku obrad:

1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku dziennego IV Sesji Rady Gminy Korycin.
3. Przyjęcie protokołu z III Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 28 grudnia 2018 roku.
4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Korycin w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.
5. Wprowadzenie zmian do statutów sołectw – podjęcie uchwały Nr IV/  /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 12 lutego 2019 r. w powyższej sprawie.
6. Podjęcie uchwały w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2020 roku – uchwała Nr IV/  /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 12 lutego 2019 r.
7. Podjęcie uchwały w sprawie planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli w szkole podstawowej i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Korycin oraz maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli oraz specjalności i formy kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane w 2019 roku – uchwała Nr IV/  /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 12 lutego 2019 r.
8. Uchwalenie Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi na lata 2019 – 2023 – podjęcie uchwały Nr IV/  /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 12 lutego 2019 r. w powyższej sprawie.
9. Uchwalenie Statutu Gminy Korycin – podjęcie uchwały Nr IV/  /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 12 lutego 2019 r. w powyższej sprawie.
10. Wprowadzenie zmian w Regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Korycin – podjęcie uchwały Nr IV/  /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 12 lutego 2019 r. w powyższej sprawie.
11. Wprowadzenie zmian do budżetu Gminy Korycin na 2019 rok – podjęcie uchwały Nr IV/  /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 12 lutego 2019 r. w powyższej sprawie.
12. Wprowadzenie zmian do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033 – podjęcie uchwały Nr IV/  /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 12 lutego 2019 r. w powyższej sprawie.
13. Podjęcie uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Punktu Przedszkolnego w Zabrodziu – uchwała Nr IV/  /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 12 lutego 2019 r. w powyższej sprawie.
14. Zapoznanie się ze sprawozdaniem z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
15. Interpelacje i zapytania radnych.
16. Wolne wnioski i informacje.
17. Zamknięcie obrad. 

    Pani przewodnicząca obrad stwierdziła, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z III Sesji Rady Gminy odbytej dnia 28 grudnia 2018 roku. Przypomniała, że był on wyłożony do wglądu państwa radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

   Wobec nie wniesienia do protokołu uwag, poprawek i zastrzeżeń pani przewodnicząca obrad zarządziła przystąpienie do głosowania imiennego nad przyjęciem protokołu z poprzedniej Sesji. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem protokołu z poprzedniej Sesji głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, iż protokół z obrad poprzedniej III Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 28 grudnia 2018 roku został przyjęty jednogłośnie (karty do głosowania i protokół komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowią załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).

 

Ad.4/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.

      W okresie od ostatniej III Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 28 grudnia 2018 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 12 lutego 2019 roku realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:

1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 2 stycznia 2019 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad III Sesji Rady tj.

1) w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2019 rok,

2) w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na 2019 rok,

3) w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Gospodarki i Budżetu na 2019 rok,

4) w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2019 rok,

5) w sprawie zarządzenia wyborów sołtysów i członków rad sołeckich,

6) zmieniająca uchwałę w sprawie nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie,

7) w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do świadczenia pieniężnego z pomocy społecznej w formie zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności dla osób objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 – 2023,

8) w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób i rodzin objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 – 2023,

9) w sprawie przyjęcia Programu osłonowego dla potrzeb realizacji wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 – 2023,

10) w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2019 rok,

11) w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka w Gminie Korycin,

12) w sprawie udzielenia dotacji celowej w 2019 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewozu,

13) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2018 rok,

14) w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2018 – 2033,

15) w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na rok 2019,

16) w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033.

Uchwały Rady Gminy zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin oraz wymagające publikacji przekazane do redakcji Dziennika Urzędowego Województwa Podlaskiego i zostały już opublikowane.

2. W dniu 4 stycznia 2019 r. oraz w kolejnych dniach spotykałem się z Paniami Dyrektor placówek oświatowych, domu kultury, GOPS-u i innymi pracownikami urzędu, a także Panią Katarzyną Sadowską, która jest nowym pracownikiem odpowiedzialnym za funkcjonowanie  „Parku Kulturowego Korycin – Milewszczyzna” w temacie ustalenia zasad otwarcia i działania Parku w Milewszczyźnie.

3. W dniu 8 stycznia br. uczestniczyłem w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego w Białymstoku.

4. W dniu 9 stycznia 2019 r. brałem udział w spotkaniu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych w Warszawie.

5. W dniu 10 stycznia br. spotkałem się z Państwem Bienasz, którzy byli jedynymi oferentami w przetargu na dożywianie dzieci w szkole i przedszkolu celem omówienia zasad tego dożywiania.

6. W dniu 11 stycznia br. wspólnie z Panią Beatą Matyskiel – Dyrektor GOKSiT spotkaliśmy się z naszymi partnerami z Fundacji ALPI, aby ustalić terminy tegorocznych rozgrywek w piłce błotnej, które odbędą się nad zalewem w Korycinie.

7. W dniu 14 stycznia 2019 r. uczestniczyłem w Wojewódzkim Ośrodku Animacji Kultury w Białymstoku w uroczystym otwarciu wystawy pn. „Odkrywamy Korycin -dokumentacja wartości architektoniczno-kulturowych Gminy Korycin”. Są to prace wykonane przez studentów III roku Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej. Wystawa jest zwieńczeniem trwających kilka miesięcy badań architektoniczno-etnograficznych prowadzonych przez studentów. Zebrane prace składają się m.in. z serii fotografii obiektów o wartościach kulturowych, rysunków architektonicznych domów, układów i wystrojów wnętrz oraz spisanych rozmów z mieszkańcami wsi i ich wspomnień. Ideą projektu było przekazanie wiedzy o dziedzictwie kulturowym Gminy Korycin, poznanie je tradycji, historii, wartości duchowych i materialnych.

8. W dniu  16 stycznia br. brałem udział w spotkaniu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w Białymstoku dotyczącym szeroko pojętego produktu lokalnego i jego promocji.

9. W dniach 18-19 stycznia 2019 r. uczestniczyłem, jako członek Zarządu ZGWRP, w uroczystościach pogrzebowych Śp. Pawła Adamowicza – Prezydenta Gdańska. Wziąłem udział m.in. w samorządowym pożegnaniu w historycznej Sali BHP Stoczni Gdańskiej, przeniesieniu trumny do Bazyliki Mariackiej oraz pogrzebowej Mszy Św. w tej Bazylice.

10. W dniu 21 stycznia br. podpisałem umowę z Firmą JSB Construction z Banina na instalację paneli fotowoltaicznych.

11. W dniu 22 stycznia 2019 r. uczestniczyłem w wyborach sołtysa i członków rad sołeckich w 6 miejscowościach naszej gminy.

12. W dniu 23 stycznia br. podpisałem akt notarialny w sprawie sprzedaży działki o pow. 0,0787ha położonej w Korycinie, przy ul. Browarnej dotychczasowemu użytkownikowi wieczystemu Spółce Jaskółka z Sokółki za kwotę 30 750 zł brutto. Jest to działka, na której stoi sklep „Gamma”, którego właścicielem jest powyższa Spółka.

    W tym dniu także spotkałem się z Wojewodą Podlaskim oraz wziąłem udział w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego.

13. W dniu 24 stycznia 2019 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.

14. W dniu 28 stycznia br. brałem udział w kolejnych zebraniach dotyczących wyboru sołtysa i członków rad sołeckich.

15. W dniu 29 stycznia br. brałem udział w posiedzeniu Zarządu ZGWRP w Warszawie, zaś Park Kulturowy w Milewszczyźnie odwiedziła Komisja z Polskiego Związku Przemysłu Oświetleniowego, oceniająca zgłoszenia w konkursie na najlepiej oświetloną inwestycję w Polsce, do którego to konkursu jak zapewne pamiętacie, zgłosiliśmy w grudniu oświetlenie Parku w Milewszczyźnie.

     Tego dnia gościliśmy również, wspólnie ze Stowarzyszeniem Korycinianki, w Parku Kulturowym w Milewszczyźnie znanego z programu „Dzień Dobry TVN” oraz z programu MasterChef kucharza Mikołaja Reya, który podróżuje po różnych regionach Polski, poszukując oryginalnych smaków i potraw. Tym razem Rey gościł w krainie sera korycińskiego, a efekty tej wizyty można było obejrzeć w niedzielnym programie „Dzień Dobry TVN”.

16. W dniu 30 stycznia br. brałem udział w Zgromadzeniu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza” w Korycinie oraz w pracach przygotowujących Zgromadzenie ZGWWP w Białymstoku.

17. W dniu 31 stycznia br. wręczyłem wylicytowane przez mieszkankę sąsiedniej Gminy Jasionówka, gadżety promocyjne naszej gminy m.in. kalendarz, kubek z truskawkową księżniczką czy nasze wydawnictwa książkowe, które przekazałem na licytację w czasie trwania zbiórki internetowej na rehabilitację dla Jarosława Łukaszuka pochodzącego z miejscowości Gorszczyzna, który uległ wypadkowi samochodowemu i jest sparaliżowany i przykuty do łóżka szpitalnego. Nasze materiały promocyjne zostały wylicytowane za kwotę 315 zł.

18. W dniu 1 lutego 2019 r. uczestniczyłem w trzech spotkaniach dotyczących wyboru sołtysa.

19. W dniu 3 lutego br. odbyło się zebranie wyborcze sołtysa i członków rady sołeckiej w Korycinie i na sołtysa tej miejscowości mieszkańcy ponownie wybrali pełniącego tę funkcję wcześniej Pana Jarosława Pakułę.

20. W dniu 4 lutego 2019 r. uczestniczyłem w Białymstoku w Walnym Zebraniu członków Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

   W tym dniu także podpisałem umowę na instalację kolektorów słonecznych z Firmą HANDAN Sp. J. ze Stanisławowa koło Białegostoku. Pierwszy wykonawca, który został wybrany w postępowaniu przetargowym nie uzupełnił dokumentacji, o którą wystąpiliśmy, dlatego teraz wykonawcą kolektorów jest firma HANDAN droższa o ok. 70 000 zł od poprzedniej, co oczywiście przedkłada się na wzrost kosztów montażu instalacji dla poszczególnych właścicieli posesji.

21. W dniach 7-8 luty 2019 r. uczestniczyłem w Białowieży w Zgromadzeniu Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego.

22. W dniu 11 lutego br. spotkałem się z Dyrektorem Pogotowia Ratunkowego w Białymstoku w sprawie stacjonowania na stałe od kwietnia karetki pogotowia w Korycinie.

      W tym dniu uczestniczyłem także w posiedzeniu Komisji Gospodarki i Budżetu oraz spotkałem się z architektem w sprawie planowanej przebudowy i przeniesienia domu znajdującego się obok budynku Urzędu Gminy do Parku Kulturowego w Milewszczyźnie.

23. Wydałem następujące zarządzenia:

1) jako organ wykonawczy w sprawach:

a) Zarządzenie Nr 9/2019 z dnia 8 stycznia 2019 r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji dotyczących Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2019 – 2023,

b) Zarządzenie Nr 10/2019 z dnia 18 stycznia 2019 r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Korycin,

c) Zarządzenie Nr 21/2019 z dnia 21 stycznia 2019 r. w sprawie określenia terminów przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminów składania dokumentów do Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie, Punktów Przedszkolnych w Bombli i Zabrodziu oraz do klasy I Szkoły Podstawowej im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Korycinie na rok szkolny 2019/2020,

d) Zarządzenie Nr 12/2019 z dnia 31 stycznia 2019 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok,

e) Zarządzenie Nr 13/2019 z dnia 31 stycznia 2019 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2019 rok.

24. Opracowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji. 

    Pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.

 

Ad.5/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia statutów sołectw.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

   Pani przewodnicząca wyjaśniła, że zmiany dotyczą długości kadencji rady sołeckiej i sołtysa, która wynosi tyle samo ile kadencja rady gminy. W związku z nowymi przepisami wydłużającymi kadencję rady z 4 do 5 lat tak samo została wydłużona kadencja pracy sołtysa i rady sołeckiej i taką zmianę wprowadzamy do statutów poszczególnych sołectw.

    Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutów sołectw została podjęta jednogłośnie.

 

UCHWAŁA NR IV/31/2019 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 12 lutego 2019 r.

zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutów sołectw

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.6/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2020 roku.

      Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

      Radny Leszek Wróbel zapytał, jakie są kwoty funduszu dla poszczególnych wsi?

    Skarbnik odpowiedział, że kwoty są uzależnione od ilości mieszkańców i nie są zbyt duże. Ogólna kwota na wszystkie nasze sołectwa to ok. 200 tys. zł.

    Wójt dodał, że w skali kraju z funduszem sołeckim bywa różnie. Niektóre sołectwa wydają go na imprezy integracyjne we wsi, inni na podsypanie dróg czy budowę małej infrastruktury. Według mnie jest to działanie nierozsądne, rozdrabniające pieniądze budżetu gminy, choć może z punktu widzenia 2-3 większych wsi np. Bombli fundusz miałby sens. Jednak ogólnie kwota „nierozbita” zostaje przeznaczona na większą inwestycję służącą wszystkim mieszkańcom gminy.

      Radna Emilia Lengiewicz zapytała, od kiedy fundusz sołecki jest niewyodrębniany?

Odpowiedział radny Kazimierz Urban, że od początku powstania tego funduszu Gmina Korycin go nie wyodrębnia.

     Wójt dodał, że decyzja w tej sprawie oczywiście należy do państwa, ale ja uważam, że rozbicie gminnych pieniędzy to niegospodarność. Z każdych 200 000 zł po otrzymaniu dotacji ze środków europejskich robimy milion. W tej chwili np. mamy przyznane pieniądze z Urzędu Marszałkowskiego na kolejną inwestycję pn. Strefa Rodzinna w Korycinie. Jej wartość to ponad 700 000 zł, a wkład własny to 15% i tu te 200 000 właśnie zostaną wykorzystane. Brak tych pieniędzy spowoduje, że nie zrealizujemy np. inwestycji za milion złotych.

      Radna Lengiewicz powiedziała, że dla osób starszych i niemobilnych zorganizowanie spotkania dla mieszkańców wsi byłoby dobrą formą integracji i możliwości spędzenia wspólnie czasu w tak małym środowisku.

    Wójt powiedział, że rozumiem, iż pani jako radna Korycina poddaje wątpliwość sens realizacji inwestycji pn. Strefa Rodzinna w Korycinie?

    Radna Emilia Lengiewicz odpowiedziała, że nie jest przeciw, ale może jednak powinniśmy wyodrębnić fundusz sołecki przynajmniej na jeden rok i zobaczyć, jaki będzie efekt.

     Radny Jerzy Burak powiedział, że przy wnioskach na korzystanie z funduszu jest bardzo dużo papierkowej pracy i załatwiania i musi być ktoś, kto to ogarnie, a i tak pewnie się okaże, że coś było niedobrze i organizator, pewnie sołtys, będzie winny.

     Radny Grzegorz Sieńko powiedział, że jego wyborcy zobowiązali go, aby w tej sprawie głosował „przeciw”.

     Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 9 radnych, 3 radnych było „przeciw”, 1 radny „wstrzymał się” od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2020 roku została podjęta większością głosów.

 

UCHWAŁA NR IV/32/2019 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 12 lutego 2019 r.

w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2020 roku

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.7/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli w szkole podstawowej i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Korycin oraz maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli oraz specjalności i formy kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane w 2019 roku. 

      Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

    Pani Ewa Michnowicz – Inspektor ds. obsługi rady gminy wyjaśniła, że w stosunku do uchwały, którą otrzymali państwo radni jest jedna zmiana, a mianowicie w § 1 zmieniamy wysokość dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli z 1% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli na dofinansowanie w wysokości 0,8%. Projekt uchwały w tej sprawie został napisany dużo wcześniej  po to, aby rozesłać go do konsultacji i zasięgnięcia opinii do zakładowych organizacji związkowych zrzeszających nauczycieli i w takiej formie, w jakiej został wysłany do nich otrzymali go także państwo. Natomiast w styczniu weszło w życie rozporządzenie zmniejszające wysokość dofinansowania z 1% do 0,8% i taką zmianę, zgodną z zapisami ustawowymi, musimy wprowadzić do powyższej uchwały.

     Skarbnik dodał, że jest to uchwała podejmowana co roku, po konsultacji z dyrektor szkoły.

  Radny Leszek Wróbel powiedział, że nauczyciele robią różne kursy, ale ich umiejętności nie są potem wykorzystywane.

    Radna Emilia Lengiewicz zapytała, od kogo powinna wyjść inicjatywa wykorzystywania konkretnych umiejętności nauczycieli – od rodziców, dyrekcji, samorządu?

    Radna Iwona Chwiećko odpowiedziała, że trzeba się zastanowić, czy na wszystkie dodatkowe zajęcia są chętni i zapotrzebowanie, bo jeśli zgłosi się jedno czy dwoje dzieci to ciężko dla nich organizować zajęcia.

    Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli została podjęta jednogłośnie.

 

UCHWAŁA NR IV/33/2019 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 12 lutego 2019 r.

w sprawie planu dofinansowanie form doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych w szkole podstawowej i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Korycin oraz maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli oraz specjalności i formy kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane w 2019 roku

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.8/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi na lata 2019 – 2023.

     Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

    Pan Wójt wyjaśnił, że jest to program obligatoryjny, uchwala go każda gmina w Polsce i ma on na celu przede wszystkim aktywizację społeczności lokalnej, wspieranie organizacji pozarządowych i ich inicjatyw.

     Radny Leszek Wróbel zapytał, czy na terenie Gminy Korycin są takie stowarzyszenia?

Wójt odpowiedział, że są to np. ochotnicze straże pożarne, Korycinianki, Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Korycińskiej czy też Stowarzyszenia Producentów Sera Korycińskiego.

     Skarbnik dodał, że w uchwale budżetowej, o której będziemy rozmawiać za chwilę, będzie wyodrębnione 60 000 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie organizacji, która wygra konkurs ogłoszony na podstawie tej uchwały o Programie Współpracy z organizacjami oraz na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

    Radny Leszek Wróbel zapytał, co to będzie za konkurs?

    Wójt wyjaśnił, że ogłosimy go na obsługę i prowadzenie działalności Parku Kulturowego w Milewszczyźnie.

    Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi na lata 2019 - 2023 została podjęta większością głosów.

 

UCHWAŁA NR IV/34/2019 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 12 lutego 2019 r.

w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi na lata 2019 - 2023

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.9/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Korycin.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali i mogli go dokładnie przeanalizować.

    Statut jest skrócony w stosunku do poprzedniej wersji, ale obowiązują nas zapisy ustawy o samorządzie gminnym i nie ma potrzeby ich powtarzać.

     Inspektor Ewa Michnowicz dodała, że najważniejsze zmiany w Statucie to przede wszystkim zmiana sposobu głosowania na szybszy i łatwiejszy, nie wymagający głosowania za pomocą głosów na kartkach i wyboru komisji skrutacyjnej oraz zapis znoszący obowiązek opiniowania wszystkich projektów uchwał przez Komisję Gospodarki i Budżetu. Teraz pani przewodnicząca Rady może skierować uchwałę do Komisji celem zaopiniowania, ale nie musi.

   Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, że nie ma w nim zapisu o dyżurach przewodniczącego rady, a w poprzednim taki zapis był.

   Odpowiedział pan Wójt, iż staramy się tak ułożyć Statut Gminy, by drobnostki typu zmiana dnia czy godziny dyżuru przewodniczącego nie wymagały od razu zmiany Statutu, dlatego nie ma teraz takiego paragrafu, ale wszyscy wiemy, kiedy pani przewodnicząca pełni swój dyżur i taka informacja jest też na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.

     Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Korycin została podjęta jednogłośnie.

 

UCHWAŁA NR IV/35/2019 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 12 lutego 2019 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Korycin

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.10/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie wprowadzenia zmian w Regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Korycin.

      Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

      O wyjaśnienie wprowadzanych zmian proszę Inspektor Ewę Michnowicz.

    Pani Michnowicz przypomniała państwu radnym, iż wszystkie uchwały podjęte przez Radę Gminy są wysyłane bądź do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku – dotyczące finansów, bądź do Wydziału Nadzoru i Kontroli Urzędu Wojewódzkiego. Uchwałę w sprawie przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków podjęliśmy 10 grudnia 2018 roku i Wydział Nadzoru wniósł do niej uwagi, które w obecnej uchwale uwzględniamy, a mianowicie:

1) w § 5 uchyla się ust. 3 mówiący: „umowa o zaopatrzenie w wodę (i) lub odprowadzanie ścieków może być zawarta na czas określony lub nieokreślony”; jest to powtórzenie zapisu zawartego w ustawie, zbędne w uchwale, dlatego go wykreślamy,

2) w § 6 pkt 1 brzmi prawie identycznie jak poprzednio z jedną różnicą – usuwamy zapis, że we wniosku o zawarcie umowy potrzebny jest nr PESEL – chodzi o ochronę danych i RODO, reszta pozostaje bez zmian,

3) w § 7 uchyla się pkt 4 mówiący o tym, jakie elementy powinien zawierać wniosek właściciela budynku wielolokalowego o zawarcie umowy o zaopatrzenie wodę lub odprowadzanie ścieków i według Wydziału Nadzoru pkt 4 jest zbyt szczegółowy, powodujący nadmierne obciążenie i dlatego należy go wykreślić, co w dzisiejszej uchwale czynimy.

     Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Korycin  została podjęta jednogłośnie.

 

UCHWAŁA NR IV/36/2019 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 12 lutego 2019 r.

zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Korycin

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Pani przewodnicząca zarządziła 10 minut przerwy.

Wznowiono obrady.

 

Ad.11/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Korycin na 2019 rok.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

O wyjaśnienie wprowadzanych zmian proszę pana Andrzeja Waszczeniuka - Skarbnika Gminy.

     Skarbnik powiedział, że zmiany w treści normatywnej uchwały polegają na uaktualnieniu kwot dochodów i wydatków zapewniając zgodność z załącznikami do uchwały. Zmiany w planie dochodów polegają na:

1) w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo – dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 600 000 zł; związane jest to z rezygnacją z przejęcia od spółki zewnętrznej zadania polegającego na gospodarce wodno-ściekowej w gminie, które pierwotnie miało być realizowane od stycznia 2019 roku, brak prowadzenia tej gospodarki powoduje brak dochodów budżetu z tego tytułu,

2) w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa – dokonuje się zmiany klasyfikacji budżetowej części planowanych do realizacji dochodów majątkowych budżetu w kwocie 10 000 zł,

3) w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 100 000 zł; związane jest to z rezygnacją z przejęcia od spółki zewnętrznej zadania polegającego na gospodarce wodno-ściekowej w gminie, która pierwotnie miała być realizowana od stycznia 2019 roku, brak prowadzenia tego zadania powoduje zmniejszenie dochodów budżetu z tego tytułu.

 

Zmiany w planie wydatków polegają na:

1) w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo – dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 600 000 zł; związane jest to z rezygnacją z przejęcia od spółki zewnętrznej zadania polegającego na gospodarce wodno-ściekowej w gminie, które pierwotnie miało być realizowane od stycznia 2019 roku, brak prowadzenia tej gospodarki powoduje brak dochodów budżetu z tego tytułu,

2) w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa – dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 60 000 zł,

3) w dziale 750 – Administracja publiczna – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 60 000 zł i przeznacza się ją na dotację celową przewidzianą do udzielenia z budżetu gminy w związku z planowanym do przeprowadzenia konkursem na realizację zadań własnych gminy w trybie przepisów ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie,

4) w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 100 000 zł; związane jest to z rezygnacją z przejęcia  od spółki zewnętrznej zadania polegającego na gospodarce wodno-ściekowej w gminie, która pierwotnie miała być realizowana od stycznia 2019 roku, brak prowadzenia tej gospodarki powoduje zmniejszenie wydatków budżetu z tego tytułu.

 

Budżet po zmianach wynosi:

1)      dochody – 17 261 255,00 zł, z tego:

- bieżące – 15 811 255,00 zł,

- majątkowe – 1 450 000,00 zł,

2)      wydatki – 14 683 441,00 zł, z tego:

- bieżące – 13 003 441,00 zł,

- majątkowe – 1 680 000,00 zł.

 

       Radna Emilia Lengiewicz zapytała, jakie dokładnie założenia będą w konkursie na prowadzenie Milewszczyzny?

   Skarbnik odpowiedział, że chcemy wyłonić stowarzyszenie, które poprowadzi całość działalności Parku Kulturowego w Milewszczyźnie czyli zwiedzanie, warsztaty tematyczne itp. a my oferujemy na wsparcie tej działalności kwotę 60 000 zł. 

      Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 9 radnych, 1 radny był przeciw, a 3 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok  została podjęta większością głosów.

 

UCHWAŁA NR IV/37/2019 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 12 lutego 2019 r.

w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.12/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033.

          Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

          O wyjaśnienie wprowadzanych zmian proszę Skarbnika Gminy.

      Skarbnik powiedział, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033 wynikają z potrzeby uaktualnienia kwot dochodów, wydatków, limitów na zadania inwestycyjne w 2019 roku oraz przychodów i rozchodów budżetu, zapewniając zgodność z załącznikami do uchwały.

      Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 9 radnych, 4 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 - 2023 została podjęta większością głosów.

 

UCHWAŁA NR IV/38/2019 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 12 lutego 2019 r.

w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 - 2023

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.13/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, ze Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie zamiaru likwidacji Punktu Przedszkolnego w Zabrodziu.

       Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

       Pani przewodnicząca zapytała Dyrektor Przedszkola w Korycinie, czy jeśli zdecydujemy się na likwidację punktu przedszkolnego, to wszystkie dzieci zostaną przyjęte do Przedszkola w Korycinie?

      Pani Dyrektor odpowiedziała, że tak, mamy duży, rozbudowany budynek przedszkola i wszystkie chętne dzieci się zmieszczą. Nawet teraz, jeśli rodzice z obwodu Punktu w Zabrodziu chcą, aby ich dziecko uczęszczało do Przedszkola w Korycinie, to składają takie podanie i nie ma problemu. Nawet 3-latki znajdą dla siebie miejsce. Etat dla przedszkolanki zostanie utrzymamy i będzie ona pracowała w Korycinie. Jako pomoc w przedszkolu zatrudnialiśmy osoby skierowane z Urzędu Pracy.

    Radny Stanisław Szubzda powiedział, że w takim razie nie musimy się martwić o miejsca dla dzieci w przedszkolu.

    Radna Emilia Lengiewicz zapytała, czy rodzice dzieci z Punktu Przedszkolnego w Zabrodziu zostali już poinformowani o zamiarze jego likwidacji?

        Wójt odpowiedział, że zrobimy to dopiero po podjęciu uchwały w tej sprawie.

     Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. Komisja skrutacyjna przeprowadziła głosowanie i sporządziła protokół z głosowania imiennego. Na podstawie protokołu stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący komisji skrutacyjnej stwierdził, że uchwała w sprawie zamiaru likwidacji Punktu Przedszkolnego w Zabrodziu  została podjęta jednogłośnie.

 

UCHWAŁA NR IV/39/2019 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 12 lutego 2019 r.

w sprawie zamiaru likwidacji Punktu Przedszkolnego w Zabrodziu

 

wraz z kartami do głosowania i protokołem komisji skrutacyjnej z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.14/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy zapozna się ze sprawozdaniem z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

      Sprawozdanie w tej sprawie państwo radni otrzymali.

     Skarbnik zabrał głos mówiąc, iż jest to obowiązek obligatoryjny, musimy wypłacać takie wyrównanie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Do końca stycznia musieliśmy wypłacić nauczycielom ponad 62 000 zł i tak też zrobiliśmy.

     Dyskusji ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca obrad stwierdziła, że Rada zapoznała się ze sprawozdaniem z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

 

Ad.15/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrała pani przewodnicząca i poprosiła państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.

Poinformowała jednocześnie, że w okresie międzysesyjnym na jej ręce nie wpłynęły interpelacje i zapytania państwa radnych w formie pisemnej.

    Radna Julita Wasilewska wystąpiła z wnioskiem, aby oznaczyć wszystkie zjazdy z drogi krajowej Nr 8 na drogi podporządkowane biało-zielonymi pachołkami, takimi, jakie pojawiły się już w innych gminach np. w Gminie Jasionówka.

     Wójt odpowiedział, że wystąpimy z takim wnioskiem do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

     Radny Jerzy Burak zapytał, kiedy powstanie planowana brama wjazdowa do wsi Gorszczyzna?

    Wójt odpowiedział, że Gorszczyzna jest nazwana „wsią korycińskiego sera” i oprócz stylizowanej bramy wjazdowej ma powstać także brama na końcu wsi oraz miejsce z wiatą na ogniska itp. W tej kwestii składaliśmy wspólnie z Samorządem Bistonasu na Litwie wniosek do środków transgranicznych, ale nie otrzymaliśmy dofinansowania. Będziemy się „rozglądać”, gdzie można będzie znaleźć na ten cel środki finansowe, gdyż od kilku lat staramy się podkreślać nasze dziedzictwo kulturowe.

     Radny Jerzy Burak zapytał, czy do tego projektu można by dołączyć Aulakowszczyznę, gdzie przecież także mieszkają producenci sera korycińskiego?

     Wójt odpowiedział, że jest to kwestia pomysłu. Nie tylko w Gorszczyźnie i Aulakowszczyźnie produkuje się ser koryciński, ale i w innych miejscowościach naszej gminy. Możemy np. wyznaczyć szlak sera korycińskiego. My wciąż staramy się wspierać i promować naszych producentów, a teraz także podkreślać ich obecność w Milewszczyźnie.

     Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, że przy poprzednim projekcie z montażem solarów było powiedziane, iż po 5 latach zostanie w urządzeniach wymieniony glikol. To chyba w tym roku? 

    Wójt odpowiedział, że tak, pod koniec roku glikol zostanie wymieniony, aby urządzenia nie były awaryjne i za chwilę nie wymagały naprawy.

    Radny Stanisław Szubzda powiedział, że po okresie 5 lat urządzenia i ich naprawy będą już należeć do właściciela budynku.

   Wójt potwierdził ten fakt. Trwałość projektu to okres 5-letni, potem właściciel budynku przejmuje wszystko i dlatego mamy zapis o wymianie glikolu.

      Radny Antoni Pakuła powiedział, że w jego urządzeniu „ucieka” glikol. Jak zgłoszę naprawę, to przyjadą – doleją i za jakiś czas znowu jest to samo.

     Odpowiedziała radna Iwona Chwiećko twierdząc, że nie powinien pan podpisywać protokołu odbioru naprawy, bo usterka nie została usunięta, tylko na chwilę został dolany glikol.

     Wójt stwierdził także, iż zastanawia się nad rozwiązaniem problemu, który może się pojawić, a mianowicie jak sprawdzić, czy firma nie ściągnie glikolu u jednego mieszkańca i nie wleje tego samego sąsiadowi – taka wymiana. Nie twierdzę, że tak będzie, ale znając rynek i dzisiejszą rzeczywistość i problemy związane z serwisem, może być różnie.

     Radna Emilia Lengiewicz zapytała, czy jest ustalony terminarz wyborów sołtysów w poszczególnych wsiach?

   Wójt odpowiedział, że ustalany jest na bieżąco ze względu na dość napięty mój kalendarz spotkań, dlatego ustalamy zebrania z niewielkim wyprzedzeniem. Co prawda mógłbym zlecić przeprowadzenie wyborów sołeckich moim pracownikom, ale sam chciałbym być na wszystkich spotkaniach z mieszkańcami i porozmawiać z nimi o bieżących problemach i planowanych inwestycjach.

    Radna Emilia Lengiewicz zapytała, czy zostały sprzedane gminne obligacje?

   Odpowiedział Skarbnik, iż w ubiegłym roku zostały wyemitowane obligacje komunalne, które w całości objął w posiadanie Bank PKO i żadnych innych obligacji bez zgody Rady być nie może. Powiem jeszcze, że w dniu dzisiejszym sprzedaliśmy Euro, które otrzymaliśmy jako dofinansowanie projektu transgranicznego i był to kurs 4,32 zł za 1 Euro, a więc uważam, że dla nas bardzo korzystny.

   Radna Emilia Lengiewicz poprosiła o kilka słów na temat Pani Katarzyny Sadowskiej zatrudnionej w Parku Kulturowym w Milewszczyźnie.

  Wójt odpowiedział, że ta pani została zatrudniona na umowę zlecenie w Urzędzie Gminy i zajmuje się przygotowaniem tego obiektu do otwarcia i przyjęcia ruchu turystycznego. Czas jest dość trudny, mamy zimę, a w obiekcie nie ma ogrzewania, ale prace idą do przodu. Trzeba przygotować np. ofertę różnego rodzaju warsztatów dla różnych grup zwiedzających. Konkurs, który ogłosimy na wyłonienie operatora tego obiektu jest po to, aby można było np. sprzedawać bilety, oszacować koszt poszczególnych warsztatów, żeby po obiekcie mogli oprowadzać certyfikowani przewodnicy i aby samorząd w czasie przyszłym nie dokładał tam większych ilości pieniędzy. To wszystko wymaga dużego trudu. Na innych zasadach funkcjonują np. muzea, a na innych obiekty zbudowane ze środków unijnych. Moglibyśmy oczywiście to otworzyć i „hulaj dusza”, ale chyba nie o to chodzi. Sposób funkcjonowania, który proponujemy będzie chyba dla nas optymalny nawet przy próbach pozyskiwania kolejnych grantów na funkcjonowanie Parku. Zamierzamy także postawić duże banery przy drodze Nr 8 informujące o nowej atrakcji w regionie, co przynajmniej w fazie początkowej powinno dać duży efekt promocyjny.

     Radna Lengiewicz zapytała, czy sponsorzy z zewnątrz są mile widziani?

    Wójt odpowiedział, że zawsze są mile widziany, gdyż każdy kapitał wspierający nasze przedsięwzięcia powoduje wzrost ich atrakcyjności.

    Skarbnik powiedział, że operator, który wygra konkurs będzie pod naszą kontrolą, a Park w Milewszczyźnie to nadal będzie nasz gminny majątek.

    Radny Stanisław Szubzda powiedział, że stodoła w Milewszczyźnie stojąca  boku aż prosi się o remont i może jakąś w niej gastronomię.

    Wójt odpowiedział, że poczyniliśmy w tej kwestii już pierwsze kroki dokonując podziału działki i oddzielając teren, na którym stoi odremontowana stodoła od tego z budynkiem drugiej stodoły do remontu. Cały czas się zastanawiamy jak to rozwiązać. Gdybyśmy już teraz zdecydowali się na sprzedaż na pewno znaleźliby się chętni do kupna i urządzenia tam gastronomii i może hotelu, jednak jeszcze nie podjęliśmy decyzji, a czas w tej kwestii gra na naszą korzyść.

     Chciałbym też powiedzieć, że budynek stojący obok Urzędu, a należący kiedyś do pani Buraczyk postanowiłem przenieść do Milewszczyzny. W Korycinie dzięki temu otworzyłaby się duża przestrzeń na parkingi, zaś w Parku brakuje miejsca na pomieszczenia biurowe czy na warsztaty. Jeśli zdecydujemy się na ten krok to oczywiście budynek musimy dostosować do otoczenia czyli np. pokryć strzechą, zamontować drewniane okiennice i ich zdobienia itp. Moglibyśmy na to pozyskać 85% dofinansowania ze środków zewnętrznych, ale najpierw musimy uzyskać na to przeniesienie zgodę z Urzędu Marszałkowskiego w związku z ingerencją w zrealizowaną inwestycję ze środków unijnych.

   Radny Antoni Pakuła powiedział, że prawie w każdej gminie są dostępne dla mieszkańców darmowe porady prawne, a kiedy będą u nas?

   Wójt odpowiedział, że nie ma takiego obowiązku, ale faktycznie pojawili się prawnicy w większych miejscowościach naszego powiatu np. w Sokółce czy w Suchowoli i są oni finansowani z budżetu państwa. 

      Radny Stanisław Szubzda zapytał, czy mamy już nowego Sekretarza Gminy?

Wójt odpowiedział, że wciąż szukamy. Ogłaszałem już dwa konkursy i w każdym z nich była jedna oferta, jednak nie spełniająca wymogów ustawowych. Teraz ogłosiłem trzeci konkurs i zobaczymy. Muszę jednak powiedzieć, że wymogi ustawowe w tej kwestii są bardzo restrykcyjne i nie tylko my mamy problem ze znalezieniem Sekretarza, ale borykają się z nim także gminy sąsiednie.

     Radny Stanisław Szubzda powiedział, że na przystankach PKS stojących przy drodze wojewódzkiej Korycin – Janów jest dużo śmieci. Może warto byłoby postawić tam kosze na śmieci.

      Wójt odpowiedział, że temat śmieci na przystankach jest tematem trudnym, teoretycznie ich sprzątanie należy do zarządcy drogi, jednak wszyscy wiemy, jak to wygląda w praktyce. Możemy wystąpić do Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich o ustawienie koszy.

      Radny Grzegorz Sieńko wnioskował, aby wraz z materiałami na sesje były przysyłane również uzasadnienia do uchwał.

 

Ad.16/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poprosiła państwa radnych, a także inne osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.

Państwo radni ani inne osoby obecne na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.

 

Ad.17/   Wobec wyczerpania porządku dziennego IV Sesji Rady Gminy Korycin pani przewodnicząca stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknęła je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.

 

 

Protokołowała:

Ewa Michnowicz

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Inspektor ds. sekretarsko-kancelaryjnych, obsługi organów gminy i promocji gminy

Data wytworzenia: 2019-02-20

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data modyfikacji: 2019-02-20

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2019-02-20