PROTOKÓŁ Nr V/2019

PROTOKÓŁ Nr V/2019
z V Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 25 marca 2019 r. (poniedziałek) w sali konferencyjnej GOKSiT w Korycinie, w godz. 9.30 – 12.30 pod przewodnictwem pani Iwony Chwiećko – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.

 

Stan Rady Gminy – 15 radnych

Obecnych – 15 radnych

zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.

 

Radni obecni podczas obrad sesyjnych:

1)  pan Radosław Andrysewicz

2)  pan Marek Brylewicz

3)  pan Jerzy Burak

4)  pani Iwona Chwiećko

5)  pani Ewa Jakowiec

6)  pani Emilia Lengiewicz

7)  pan Janusz Małyszko

8)  pan Antoni Mróz

9)  pan Antoni Pakuła

10)  pan Grzegorz Sieńko

11)  pan Zdzisław Sitko

12)  pan Stanisław Szubzda

13)  pan Kazimierz Urban

14)  pani Julita Wasilewska

15)  pan Leszek Jan Wróbel

 

Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:

1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin

2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy

3) pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie

4) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia

 

     Obrady V Sesji Rady Gminy Korycin prowadziła pani Iwona Chwiećko – przewodniczący Rady Gminy Korycin.

    Na początku obrad sesyjnych pani przewodnicząca serdecznie powitała państwa radnych oraz wszystkich gości obecnych na sali obrad. Następnie na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 15 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniała, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.

    Pani przewodnicząca poinformowała, że porządek obrad V Sesji został Państwu radnym doręczony, jednak na wniosek Wójta Gminy wnoszę o zdjęcie z porządku obrad pkt 5 dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli obejmujących dzieci 6-letnie i dzieci młodsze, ponieważ do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy w tej sprawie opinii związków zawodowych zrzeszających nauczycieli, a jej uzyskanie jest wymogiem koniecznym do procedowania uchwały. Jeśli taka opinia nie wpłynie do Urzędu Gminy w ciągu 30 dni od dnia wystąpienia o nią można będzie uznać, że jest ona pozytywna i po raz kolejny przedstawić Radzie Gminy powyższą uchwałę do podjęcia.

    W miejsce zdjętej uchwały proponuję, również na wniosek Pana Wójta, wprowadzić uchwałę w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi na lata 2019 – 2023. Do uchwały powziętej w tej sprawie na poprzedniej Sesji Rady Gminy zostały wprowadzone zapisy rozszerzające współpracę Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi o działania w zakresie szeroko pojętych przedsięwzięć turystycznych. Ta uchwała omawiana byłaby jako pkt 5 porządku obrad, pozostałe punkty porządku nie zmienią się.

     Przypominam także Państwu radnym, iż po uchwaleniu na poprzedniej Sesji Rady nowego Statutu Gminy Korycin, zgodnie z jego zapisami zmienił się sposób głosowania. Nie musimy już wybierać komisji skrutacyjnej do przeprowadzania głosowania tajnego. Teraz będzie to głosowanie jawne, gdzie ja – jako przewodnicząca obrad, odczytam nazwiska poszczególnych radnych, a każdy z nich po wyczytaniu powie, czy jest „za”, „przeciw” czy też „wstrzymuje się” od głosu w sprawie konkretnej uchwały. Wynik głosowania zostanie odnotowany na imiennym wykazie głosowania dołączonym do każdej uchwały.

     Przystępujemy więc do głosowania nad przyjęciem porządku dziennego V Sesji Rady Gminy Korycin. Na podstawie wykazu z głosowania imiennego stwierdzam, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem proponowanego, zmienionego porządku obrad głosowało 14 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania stwierdzam, że porządek obrad V Sesji Rady Gminy został przyjęty większością głosów (wykaz z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).

Oto treść przyjętego porządku obrad:

1. Otwarcie obrad.

2. Przyjęcie porządku dziennego V Sesji Rady Gminy Korycin.

3. Przyjęcie protokołu z IV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 12 lutego 2019 roku.

4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Korycin w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.

5. Uchwalenia Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi na lata 2019 – 2023 – podjęcie uchwały Nr V/  /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 25 marca 2019 r. w powyższej sprawie.

6. Wyrażenie zgody na sprzedaż w drodze bezprzetargowej udziału Gminy Korycin w prawie własności nieruchomości – podjęcie uchwały Nr V/  /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 25 marca 2019 r. w powyższej sprawie.

7. Podjęcie uchwały w sprawie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej – uchwała Nr V/  /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 25 marca 2019 r. w powyższej sprawie.

8. Wprowadzenie zmian do budżetu Gminy Korycin na 2019 rok – podjęcie uchwały Nr V/  /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 25 marca 2019 r. w powyższej sprawie.

9. Wprowadzenie zmian do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033 – podjęcie uchwały Nr V/  /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 25 marca 2019 r. w powyższej sprawie.

10. Zapoznanie się ze sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny i systemie pieczy zastępczej w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Korycinie za rok 2018 oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją zadań w 2019 roku.

11. Zapoznanie się ze sprawozdaniem z realizacji Projektu „Liderzy Kooperacji”, w którym uczestniczyła Gmina Korycin.

12. Zapoznanie się z Informacją o stanie mienia Gminy Korycin na dzień 31 grudnia 2018 roku.

13. Odpowiedzi na pisemne wnioski państwa radnych zgłoszone na poprzedniej Sesji Rady Gminy.

14. Interpelacje i zapytania radnych.

15. Wolne wnioski i informacje.

16. Zamknięcie obrad.

     Pani przewodnicząca obrad stwierdziła, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z IV Sesji Rady Gminy odbytej dnia 12 lutego 2019 roku. Przypomniała, że był on wyłożony do wglądu państwa radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

    Wobec nie wniesienia do protokołu uwag, poprawek i zastrzeżeń pani przewodnicząca obrad zarządziła przystąpienie do głosowania imiennego nad przyjęciem protokołu z poprzedniej Sesji. Na podstawie wykazu z głosowania imiennego stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem protokołu z poprzedniej Sesji głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca obrad stwierdziła, iż protokół z obrad IV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 12 lutego 2019 roku został przyjęty jednogłośnie (wykaz z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).


Ad.4/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.

W okresie od ostatniej IV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 12 lutego 2019 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 25 marca 2019 roku realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:

1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 15 lutego 2019 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad IV Sesji Rady tj.

1) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutów sołectw,

2) w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2020 roku,

3) w sprawie planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych w szkole podstawowej i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Korycin oraz maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli oraz specjalności i formy kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane w 2019 roku,

4) w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi na lata 2019 – 2023,

5) w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Korycin,

6) zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Korycin, 

7) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok,

8) w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033,

9) w sprawie zamiaru likwidacji Punktu Przedszkolnego w Zabrodziu.

Uchwały Rady Gminy zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin oraz wymagające publikacji przekazane do redakcji Dziennika Urzędowego Województwa Podlaskiego i zostały już opublikowane.

2. W dniu 14 lutego br. uczestniczyłem w trzech zebraniach wiejskich w sprawie wyboru sołtysów i członków rad sołeckich na nową kadencję.

3. W dniu 15 lutego 2019 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w Białymstoku złożyliśmy dokumenty uzupełniające nasz wniosek pn. „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na strefę rodzinną Gminy Korycin”.

4. W dniu 18 lutego br. uczestniczyłem w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku w spotkaniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych dotyczącym studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego drogi S19.

W tym dniu także brałem udział w Walnym Zebraniu Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Korycińskiej.

5. W dniu 19 lutego br. wraz z mieszkańcami naszej gminy uczestniczyłem w szkoleniu dotyczącym projektu fotowoltaicznego. 

6. W dniach 20 i 21 lutego 2019 r. uczestniczyłem w kolejnych zebraniach wiejskich w sprawie wyboru sołtysów i członków rad sołeckich.

7. W dniach 25 luty – 1 marzec 2019 r. uczestniczyłem z ramienia Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej w konferencji w Tel Awiwie, zorganizowanej przez Federację Władz Lokalnych Izraela. Było to międzynarodowe spotkanie Tych, którzy działają na rzecz szeroko pojętego rozwoju innowacji, przedsiębiorczości oraz kontaktów biznesowych. To także miejsce, w którym władze samorządowe miały szansę na poznanie praktycznych sposobów realizacji innowacyjnych projektów w ich regionie. Celem tego wydarzenia było stworzenie miejsca współpracy pomiędzy uczestnikami, która zaowocuje wpływem na życie milionów mieszkańców poprzez skuteczny dialog pomiędzy światem innowacji, władzami samorządowymi oraz przedstawicielstwem publiczno-prywatnym.

8. W dniach 4-5 marca 2019 r. brałem udział w posiedzeniu Komitetu Regionów – Seminarium Komisji COTER, które odbyło się w Dubrowniku w Chorwacji.

9. W dniu 7 marca br. podpisałem w Urzędzie Marszałkowskim w Białymstoku umowę na realizację inwestycji pn. „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na strefę rodzinną Gminy Korycin”

W tym dniu spotkałem się także z Panią Joanną Kulesa, która od 1 kwietnia br. będzie nowym Sekretarzem Gminy Korycin.

10. W dniu 8 marca 2019 r. spotkałem się z właścicielem Firmy HYDROS – panem Adamem Kuleszą w sprawie prac poprawkowych w Parku Kulturowym w Milewszczyźnie.

11. W dniach 11 i 12 marca 2019 r. odbyły się ostatnie zebrania wiejskie w sprawie wyboru sołtysów i członków rad sołeckich. W 10 miejscowościach wybrano na sołtysów inne osoby, niż dotychczas, zaś w 2 miejscowościach nie dokonano wyboru – są to Dzięciołówka, w której sołtysa nie ma już trzecią kadencję oraz Popiołówka.

12. W dniach 13-15 marca 2019 r. brałem udział w VIII Europejskim Szczycie Miast i Regionów w Bukareszcie (Rumunia).

13. W dniu 20 marca 2019 r. złożyliśmy do Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku dwa kolejne wnioski na dofinansowanie przedsięwzięć w ramach Programu odnowy wsi województwa podlaskiego na realizację zadań pn.

1) „Zakup i zainstalowanie trybun dla publiczności na podłożu z kostki brukowej w Strefie Rodzinnej w Korycinie”,

2) „Postawienie wiaty drewnianej ze stołami i ławami z bali drewnianych przy zbiorniku wodnym Szumowo-Olszynka”.

14. W dniu 22 marca br. spotkałem się z Dyrektorem Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce w sprawie uzgodnień dotyczących oznakowania drogi powiatowej przy zbiorniku wodnym w Korycinie i w Milewszczyźnie celem zwiększenia bezpieczeństwa na tym terenie.  

15. Wydałem następujące zarządzenia:

1) jako organ wykonawczy w sprawach:

a) Zarządzenie Nr 14/2019 z dnia 25 lutego 2019 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok,

b) Zarządzenie Nr 15/2019 z dnia 25 lutego 2019 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2019 rok,

c) Zarządzenie Nr 16/2019 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie przyjęcia informacji o stanie mienia Gminy Korycin za rok 2018,

2) jako Kierownik Urzędu w sprawach:

a) Zarządzenie Nr 2/2019 z dnia 25 lutego 2019 r. w sprawie instrukcji obiegu i przechowywania dokumentów dla projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu INTERREG V-A Litwa – Polska o nazwie „Emergency Response Matrix – a new approach to cross-border emergency governance”,

b) Zarządzenie Nr 3/2019 z dnia 25 lutego 2019 r. w sprawie wyodrębnienia ewidencji księgowej oraz ustalenia planu kont dla projektu wspófinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu INTERREG V-A Litwa – Polska o nazwie „Emergency Response Matrix – a new approach to cross-border emergency governance”,

c) Zarządzenie Nr 4/2019 z dnia 25 lutego 2019 r. w sprawie wyodrębnienia ewidencji księgowej oraz ustalenia planu kont dla projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 o nazwie „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na strefę rodzinną Gminy Korycin”,

d) Zarządzenie Nr 5/2019 z dnia 25 lutego 2019 r. w sprawie instrukcji obiegu i przechowywania dokumentów dla projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 o nazwie „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na strefę rodzinną Gminy Korycin”.

16. Opracowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji. 

 

     Pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.

 

Ad.5/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi na lata 2019 – 2023.

Projekt uchwały w powyższej sprawie wraz z uzasadnieniem Państwo radni otrzymali.

       Podstawę prawną do uchwalenia wieloletniego Programu Współpracy z organizacjami samorządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2018 r. poz. 450 z późn. zm.) stanowi art. 5a ust. 2 powołanej ustawy. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala, po konsultacjach z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, wieloletni Program Współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, który zawiera w szczególności:

1) cel główny i cele szczegółowe programu,

2) zakres przedmiotowy,

3) okres realizacji programu,

4) sposób realizacji programu,

5) wysokość środków planowanych na realizację programu.

        Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wprost stanowi, że organy administracji publicznej prowadzą działalność w sferze zadań publicznych we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 prowadzącymi, odpowiednio do terytorialnego zakresu działania organów administracji publicznej, działalność pożytku publicznego w zakresie odpowiadającym zadaniom tych organów. Organy administracji publicznej zobowiązane są do prowadzenia współpracy wyłącznie z organizacjami i podmiotami, które prowadzą działalność pożytku publicznego w zakresie objętym zadaniami tego organu. Współpraca organów administracji publicznej z sektorem pozarządowym może przybierać formy finansowe lub niefinansowe. Charakter finansowy mają:

1) zlecanie organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 w/w ustawy realizacji zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji celowej,

2) udzielanie pożyczek, gwarancji lub poręczeń organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy na realizację zadań w sferze pożytku publicznego,

3) umowy partnerstwa.

       Priorytetowe zadania publiczne, które będą przedmiotem współpracy z organizacjami pozarządowymi powinny być zamieszczone w Programie współpracy. Z art. 5 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wynika, iż organy administracji publicznej, prowadzące działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 tej ustawy, mogą współpracować także z organizacjami pozarządowymi prowadzącymi działalność pożytku publicznego na terenie właściwości miejscowej danych organów. Współpraca ta może odbywać się przez zlecanie realizacji zadań publicznych.

     Gmina Korycin planuje realizację zadań dotyczących upowszechniania walorów turystycznych gminy we współpracy z organizacjami pozarządowymi prowadzącymi działalność pożytku publicznego i w celu umożliwienia ich zlecania w drodze konkursu zachodzi potrzeba zmiany uchwalonego w dniu 12 lutego 2019 roku Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi na lata 2019 – 2023.

      Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi na lata 2019 - 2023 została podjęta jednogłośnie.

 

UCHWAŁA NR V/40/2019 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 25 marca 2019 r.

w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi na lata 2019 - 2023

 

wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.6/    W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze bezprzetargowej udziału Gminy Korycin w prawie własności nieruchomości.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

        Współwłaścicielka nieruchomości w Bombli wystąpiła z wnioskiem do Urzędu Gminy Korycin (wpłynął dnia 18 lutego 2019 r.) o wykupienie ½ udziału w tej nieruchomości, oznaczonej nr ewidencyjnym 65, o powierzchni 0, 8600 ha. Gmina Korycin ½ udziału do tej nieruchomości nabyła po zmarłym właścicielu na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego w Sokółce z dnia 27 czerwca 2016 roku. Natomiast kolejne ½ udziału w tej posesji jest nadal w posiadaniu Pani, która chce nasz udział odkupić.

       Nieruchomość ta (była baza SKR Korycin) jest nieużytkowana od śmieci właściciela, opuszczona i częściowo zdewastowana. Pani Anna jest zainteresowana wykupieniem naszej części udziału do tej nieruchomości i jej uporządkowaniem.

Biorąc powyższe pod uwagę uzasadnione jest podjęcie uchwały w tej sprawie. 

      Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze bezprzetargowej udziału Gminy Korycin w prawie własności nieruchomości została podjęta jednogłośnie.

 

UCHWAŁA NR V/41/2019 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 25 marca 2019 r.

w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze bezprzetargowej udziału Gminy Korycin w prawie własności nieruchomości

 

wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.7/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

       Zgodnie z art. 41a ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, Rada Gminy określi w drodze uchwały: szczegółowe zasady wnoszenia inicjatyw obywatelskich, zasady tworzenia komitetów inicjatyw uchwałodawczych, zasady promocji obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych, formalne wymogi, jakim muszą odpowiadać składane projekty z zastrzeżeniem przepisów niniejszej ustawy.

     Rada Gminy Korycin podjęła w dniu 10 grudnia 2018 r. uchwałę Nr II/10/2018 w sprawie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej (Dz.Urz.Woj.Podl. z 2018 r. poz. 5190) jednak zawiera ona postanowienia mogące ograniczać mieszkańców gminy w korzystaniu z uprawnień do wystąpienia z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą. W § 5 ust. 3 uchwały przyjęto, że w imieniu i na rzecz Komitetu występuje Pełnomocnik wskazany w pisemnym oświadczeniu osób tworzących Komitet. Jednak zgodnie z art. 41a ust. 4 ustawy Komitet inicjatywy uchwałodawczej ma prawo, a nie obowiązek wskazywać osoby uprawnione do reprezentowania Komitetu podczas prac Rady Gminy. Rada Gminy nie posiada zatem kompetencji do nałożenia na Komitet obowiązku wskazania jego Pełnomocnika oraz uzależnienie dalszego trybu procedowania projektu uchwał od działania tego Pełnomocnika uznać należy za przekroczenie delegacji ustawowej w/w przepisu.

      W nowym projekcie uchwały zapisy dotyczące Pełnomocnika zostały usunięte. W przedłożonej uchwale proponuje się także, aby Komitet inicjatywy uchwałodawczej mogła utworzyć grupa co najmniej 3 a nie 5 mieszkańców, którzy mają prawo wybierania do Rady Gminy Korycin. Inicjatywa uchwałodawcza mieszkańców jest istotnym narzędziem zwiększania partycypacji nauczycieli w funkcjonowaniu samorządu terytorialnego, a co najważniejsze, pozwala ona mieszkańcom realnie wpływać na politykę kształtowaną przez organy jednostek samorządu terytorialnego, zatem zasadnym jest uproszczenie procedury składania projektów uchwał w ramach tej inicjatywy.  

      Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan wiceprzewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej została podjęta większością głosów.

 

UCHWAŁA NR V/42/2019 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 25 marca 2019 r.

w sprawie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej

 

wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.8/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy wprowadzi kolejne w tym roku zmiany do budżetu Gminy.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali, jednak proszę Skarbnika Gminy o przedstawienie wprowadzanych zmian.

        Skarbnik powiedział, że zmiany w treści normatywnej uchwały polegają na uaktualnieniu kwot dochodów i wydatków, zapewniając zgodność z załącznikami do uchwały.

Zmiany w planie dochodów dotyczą:

1) w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa – dokonuje się zmniejszenia planu dochodów z tytułu sprzedaży majątku o kwotę 500 000 zł w związku z mniejszymi potrzebami budżetu w tym zakresie,

2) w dziale 758 – Różne rozliczenia – dokonuje się zwiększenia dochodów o kwotę 964 zł; środki te stanowią dotację celową przeznaczoną na sfinansowanie zrealizowanych w 2018 roku zadań wynikających z ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego, ustawy o ewidencji ludności oraz ustawy o dowodach osobistych,

3) w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 551 000 zł; kwotę tę stanowi wartość dofinansowania do projektu realizowanego z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej o nazwie: „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na strefę rodzinną Gminy Korycin”,

4) w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 1 183 581 zł stanowiącą wartość otrzymanego w 2019 roku dofinansowania do projektu zrealizowanego w 2018 roku dotyczącego projektu polegającego na budowie plaży nad zbiornikiem wodnym w Korycinie.

Zmiany w planie wydatków dotyczą:

1) w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 40 000 zł; związane jest to z zabezpieczeniem środków na opłaty wodno-prawne związane z eksploatacją sieci wodociągowych na terenie gminy,

2) w dziale 600 – Transport i łączność – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 150 000 zł stanowiącą dotację przewidzianą do udzielenia dla Powiatu Sokólskiego w związku z realizowaną przez Powiat przebudową drogi w Wyłudkach oraz 50 000 zł stanowiące zabezpieczenie środków w związku z przygotowywaną dokumentacją budowlano-kosztorysową dotyczącą przebudowy drogi w Białystoczku,

3) w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 60 000 zł,

4) w dziale 750 – Administracja publiczna – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 20 000 zł i przeznacza się ją na dotację celową przewidzianą do udzielenia z budżetu gminy w związku z planowanym do przeprowadzenia konkursem na realizację zadań własnych gminy w trybie przepisów ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie; w dziale tym dokonuje się także zwiększenia planu wydatków o kwotę 100 000 zł z przeznaczeniem jej na wydatki związane z promocją gminy (cykliczne imprezy organizowane przez gminę),

5) w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 751 000 zł; związane jest to z przystąpieniem do projektu realizowanego z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej o nazwie: „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na strefę rodzinną Gminy Korycin”,

6) w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 35 000 zł i przeznacza się ją na wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do przeniesienia do Milewszczyzny domu mieszkalnego stanowiącego własność komunalną gminy.

      Wprowadzamy zmiany w limitach wydatków na zadania inwestycyjne realizowane w 2019 roku (załącznik nr 3 do uchwały). Dotyczą one doprowadzenia do zgodności załącznika do zmienionego planu wydatków.

      Wprowadzamy zmiany w wykazie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Gminy Korycin w 2019 roku (załącznik nr 4 do uchwały). Polegają one na wprowadzeniu do załącznika dotacji celowej przewidzianej do udzielenia dla Starostwa Powiatowego w Sokółce w kwocie 150 000 zł oraz wprowadzenia kwoty dotacji celowej w kwocie 80 000 zł przewidzianej do udzielenia z budżetu w trybie przepisów ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie, a dotyczącej zlecenia zadania własnego gminy polegającego na promocji gminy oraz zachowania dziedzictwa kulturowego.

Budżet po zmianach wynosi:

1) dochody – 18 467 355,00 zł, z tego:

- bieżące w wysokości 16 966 355,00 zł,

- majątkowe w wysokości 1 501 000,00 zł,

2) wydatki – 15 889 541,00 zł, z tego:

- bieżące w wysokości 13 223 541,00 zł,

- majątkowe w wysokości 2 666 000,00 zł.

 

       Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, że na poprzedniej Sesji głosowaliśmy przeznaczenie na Park Kulturowy w Milewszczyźnie 60 000 zł, teraz zwiększamy do 80 000 zł. Dlaczego?

      Radny Leszek Jan Wróbel dodał, że zapewne będzie to przeznaczone na planowane przeniesienie budynku do Milewszczyzny.

     Skarbnik potwierdził, że zatrudniliśmy architekta, który wykona projekt plus dokumentację kosztorysową i dlatego zwiększamy dotację.

        Radny Grzegorz Sieńko stwierdził, że nikt nas nie zapytał, czy chcemy tego przeniesienia.

       Odpowiedział radny Marek Brylewicz, że przecież na poprzedniej Sesji ta kwestia była przedyskutowana.

     Wójt dodał, że rozmawialiśmy na ten temat i nie słyszałem żadnego głosu sprzeciwu z Waszej strony. Teraz wprowadzamy tą zmianę do budżetu i możecie się na to zgodzić lub nie. Na pewno będziemy szukać pieniędzy zewnętrznych i decyzja czasami musi być bardzo szybka, podobnie jak czasem bywa w domu. Nad przeznaczeniem tego budynku zastanawialiśmy się od dnia jego zakupu i teraz mamy sensowny plan, a w centrum Korycina uwolnimy miejsce na parking, który jest tak bardzo potrzebny. W ostatnim czasie przeprowadziłem kilkanaście spotkań z mieszkańcami gminy i opowiadając o planach inwestycyjnych odebrałem tylko pozytywne opinie.

     Pytała Pani o koszty tego przedsięwzięcia. Trudno je dokładnie przewidzieć. Dom stanie na podmurówce, zostanie pokryty strzechą plus pojawi się zdobienie okien – tak, jak kiedyś było na wsi. Pomieszczenia na parterze byłyby przeznaczone na warsztaty dla gości i naszych mieszkańców, a poddasze na biuro. Wokół powstałyby miejsca parkingowe. Szacunek kosztów to spekulacja, bo nie znamy reakcji rynku na wszystko, co się będzie działo w Polsce i na świecie. Na przestrzeni ostatnich 2 lat usługi budowlane „skoczyły” w górę o ponad 100%.  Przypuszczamy jednak, że może to być koszt w granicach 500-700 tys. zł, ale oczywiście zależy to od zakresu prac kosztorysowych. Widzę także możliwość złożenia wniosku na dofinansowanie środkami finansowymi pochodzącymi z Unii Europejskiej w wysokości 85%, ale oczywiście decyzja należy do Rady Gminy i nie musicie się na to zgodzić.

       Radny Janusz Małyszko zapytał, czy wciąż jest aktualna kwota dofinansowania remontu drogi w Wyłudkach, zadeklarowana przez prywatnego przedsiębiorcę?

         Skarbnik odpowiedział, że tak, nic się w tej kwestii nie zmieniło.

Wójt dodał, że jeśli chodzi o tę drogę to Powiat Sokólski i wykonawca rozpoczęli już prace. Na naszym terenie znajduje się ok. 1,5km drogi, a zakończenie robót przewidziane jest na lipiec tego roku.

         Radny Stanisław Szubzda podsumował mówiąc, że Gmina Korycin przekazuje dotację dla Powiatu na remont tej drogi w wysokości 150 000 zł, z czego z budżetu gminy jest wydatkowane 100 000 zł, a 50 000 zł daje przedsiębiorca?

       Wójt odpowiedział, że dokładnie tak to wygląda. Przypominam tylko, że w tej chwili wykonanie 1km drogi asfaltowej to koszt ok. 1mln. zł.

       Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan wiceprzewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 4 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok została podjęta większością głosów.

 

UCHWAŁA NR V/43/2019 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 25 marca 2019 r.

w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok

 

wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.9/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem Państwo radni otrzymali.

     Zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej wynikają z potrzeby uaktualnienia kwot dochodów, wydatków, limitów na zadania inwestycyjne w 2019 roku oraz przychodów i rozchodów budżetu, zapewniając zgodność z załącznikami do uchwały.

      Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan wiceprzewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 4 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 - 2033 została podjęta większością głosów.

 

UCHWAŁA NR V/44/2019 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 25 marca 2019 r.

w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 - 2033

 

wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Pani przewodnicząca zarządziła 10 minut przerwy.

Wznowiono obrady.

 

Ad.10/    W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy zapozna się ze sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny i systemie pieczy zastępczej w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Korycinie za rok 2018 oraz potrzebami związanymi z realizacją zadań w 2019 roku.

      Powyższe sprawozdanie państwo radni otrzymali i mogli się z nim dokładnie zapoznać. Jeśli są jakieś pytania odpowie na nie Pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie.

        Radny Leszek Jan Wróbel zapytał, kto w Korycinie jest asystentem rodziny?

Pani Tarachanowicz odpowiedziała, że asystentem była Pani Małgorzata Glińska, jednak od połowy maja 2018 roku już nie pełni tej funkcji. Rodzina, którą się opiekowała i która musiała wyrazić zgodę na pracę z asystentem, decyzją sądu została pozbawiona dzieci, które umieszczono w placówce opieki. W związku z tym faktem praca Pani Glińskiej nie była już potrzebna.

        Radny Grzegorz Sieńko zapytał, co to za punkt informacyjny wspomniany w sprawozdaniu?

      Pani Kierownik odpowiedziała, że pracuje w nim terapeutka, zajmująca się pomocą osobom uzależnionym od alkoholu i ich rodzinom.

    Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad stwierdziła, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny i systemie pieczy zastępczej w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Korycinie za 2018 rok oraz potrzebami związanymi z realizacją zadań w 2019 roku i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.

 

Ad.11/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy zapozna się ze sprawozdaniem z realizacji Projektu „Liderzy Kooperacji”, w którym uczestniczyła Gmina Korycin.

Powyższe sprawozdanie państwo radni otrzymali i mogli szczegółowo się z nim zapoznać.

Dyskusji ze strony Państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniem z realizacji projektu „Liderzy Kooperacji” i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag ani zastrzeżeń.

 

Ad.12/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy zapozna się z Informacją o stanie mienia Gminy Korycin na dzień 31 grudnia 2018 roku.

Powyższą informację Państwo radni otrzymali i mieli możliwość się z nią zapoznać.

     Wójt powiedział, że w tej informacji jest dokładnie opisany zasób naszego mienia komunalnego oraz posiadanych środków transportowych.  

       Radny Grzegorz Sieńko powiedział, że w informacji jest zapis, iż samochód mercedes ma wartość 130 000 zł. Czy jest to wartość obecna?

        Wójt odpowiedział, że na dzień zakupu.

Radny Leszek Jan Wróbel zapytał, skąd gmina posiada tyle hektarów ziemi w swoim mieniu?

     Wójt odpowiedział, że własnością gminy są także tzw. „wspólnoty” we wsiach, które powstały w czasach scaleniowych i są to obszary przeznaczone na potrzeby wsi np. kiedyś pod budowę szkół oraz tereny pod zbiornikami wodnymi czy Park Kulturowy w Milewszczyźnie, a my wciąż tym gospodarujemy, sprzedajemy, kupujemy. Powoli musimy to uporządkować, ale od wielu lat mamy zasadę, że nie sprzedajemy żadnej nieruchomości bez zgody mieszkańców wsi, na terenie której się znajduje. Wciąż nam rośnie majątek w sensie mienia komunalnego, bo wszystko, co budujemy wzbogaca nasz majątek. W informacji są także pokazane wpływy z dzierżaw.

        Radny Stanisław Szubzda zapytał, czy są jeszcze do sprzedania działki nad zalewem w Korycinie?

       Wójt odpowiedział, że dosłownie kilka i niedawno znowu podaliśmy do publicznej wiadomości informację o ich sprzedaży. Teraz chyba wystawiamy 5 lub 6 działek, ale to naprawdę jedne z ostatnich i trzeba przyznać, że „rośnie” nam piękne osiedle, przybywa mieszkańców i wzrastają ceny nieruchomości. Na zebraniu mieszkańców Korycina padło pytanie o koszty utrzymania budynku ośrodka zdrowia, który jest naszą własnością i teraz chcę je Państwu przedstawić. Nakłady poniesione na ogrzewanie budynku w sezonie grzewczym 2018/2019 czyli: zakup eko-groszku i oleju opałowego, pensja palacza, zużycie energii elektrycznej oraz konserwacja wyniosły ogółem 14 941,50 zł. Ceny najmu lokali w ośrodku zdrowia wynoszą miesięcznie: dla przychodni lekarskiej – 1695,66 zł brutto; przychodnia dentystyczna Pani Sawickiej-Jakowiak – 496,18 zł brutto, przychodnia dentystyczna MAG-DENT – 539,53 zł brutto.

     Radny Grzegorz Sieńko zapytał, ile na terenie gminy jest oczyszczalni przyzagrodowych i czyją są teraz własnością?

     Wójt odpowiedział, że najprawdopodobniej wciąż znajdują się w ewidencji gminy i są naszą własnością. Kilkanaście lat temu były inne uwarunkowania i nie było zapisów jak teraz, że np. po upływie 5 lat stają się własnością właściciela posesji. Faktycznie powinniśmy uporządkować tą sprawę, ponieważ od ich założenia minęło już 20 lat. Przypomnę tylko, że byliśmy pierwsza gminą w Polsce kompleksowo zajmującą się tematem oczyszczania ścieków i otrzymaliśmy za to wiele nagród i wyróżnień. Byliśmy nowatorami takiego rozwiązania.

        Radny Leszek Jan Wróbel zapytał, gdzie znajduje się budynek przystanku PKS w Korycinie ujęty w informacji?

        Wójt odpowiedział, że chodzi tu o były budynek przystanku PKS, przebudowany na potrzeby zaplecza dla boisk sportowych. Mamy tu zawarty czynsz najmu, gdyż jedno z pomieszczeń zajmuje centrala telefonii komórkowej.

Ad.13/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt, który poinformowała państwa radnych o sposobie załatwienia wniosków zgłoszonych na poprzednich Sesjach Rady Gminy Korycin.

 

Ad.14/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan przewodniczący i poprosił państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.

Poinformował jednocześnie, że w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje i zapytania państwa radnych w formie pisemnej.

            Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, że na ulicy Pogodnej w Korycinie jest niebezpieczna studzienka z pękniętą pokrywą. Proszę o jej naprawienie.

Spytała także, co słychać w sprawie montażu instalacji solarnych i fotowoltaicznych?

            Wójt odpowiedział, że studzienkę sprawdzimy i w razie potrzeby naprawimy. Jeśli chodzi o drugą część pytania, to wejście firmy z montażem instalacji fotowoltaicznych się przeciągnęło, ale dziś ma być montowana pierwsza instalacja, która po odbiorze przez inspektora nadzoru pokaże, czy wszystko działa zgodnie z założeniami. Jeśli tak, to firma ściągnie więcej brygad i ruszy „pełna parą” z montażem. Jeśli chodzi o solary, to wykonawca nie doczytał specyfikacji i zakupił inne urządzenia, niż te wymagane, ale wszystko jest na dobrej drodze, zaś termin zakończenia inwestycji przewidujemy na 15 maja br.

            Radna Emilia Lengiewicz wnioskowała, aby poprawić nawierzchnię drogi gruntowej do wsi Mileniki, ponieważ mieszkańcy zgłaszają, że jest w bardzo złym stanie.

         Wójt odpowiedział, że w ostatnim czasie uczestniczyłem w wielu spotkaniach z mieszkańcami i na każdym z nich zgłaszano wnioski w sprawie remontów dróg gminnych. Chcę podkreślić, że w pierwszej kolejności pomoc w tej kwestii otrzymają wszyscy, którzy zadeklarowali jakiś wkład własny. W sprawie drogi w Mielnikach otrzymałem podanie w tej sprawie i rozmawiałem z mieszkańcem, z którym ustaliliśmy jego partycypację w kosztach podsypania.

        Radny Antoni Pakuła wnioskował o pomoc z przywróceniu połączeń autobusowych z Powiatem. W tej chwili jest jeden autobus do i jeden z powrotem i jest to zdecydowanie za mało. Mieszkańcy – szczególnie starsi mają problem z dojazdem do szpitala czy starostwa.

         Odpowiedział pan Wójt, że podczas zebrania wiejskiego w sprawie wyboru członków rad sołeckich także padł taki postulat i wniosek w tej sprawie został już wysłany. Wszyscy jednak liczą koszty i trzeba skądś wziąć finansowanie na utrzymanie dodatkowych kursów. Pisaliśmy do PKS w tej sprawie już kilka razy i odpowiedź zawsze była taka sama, że musimy partycypować w kosztach i to dużo. Dodam tylko, że wszyscy słyszeliśmy ostatnie obietnice partii rządzącej, że przywróci w kraju zlikwidowane połączenia autobusowe, chociaż pewnie nie dokonali realnej analizy kosztów. Poczekamy – zobaczymy, jaka będzie odpowiedź, ale zgadzam się, że powinno być więcej połączeń ze Starostem Powiatowym.

         Radny Antoni Pakuła powiedział, że zgłaszają się do niego, jako do sołtysa, mieszkańcy pogryzieni przez psy z pretensjami, że powinienem coś zrobić, ale ja im tłumaczę, że nie jestem prokuratorem i nic w tej kwestii nie mogę.

      Wójt powiedział, że jeśli nie są to psy bezpańskie i znani są ich właściciele, to osoby pogryzione powinny zgłaszać taki fakt na policję. Każdy właściciel jest zobowiązany do tego, że pies nie może biegać samopas, wybiegać na ulicę i stwarzać zagrożenia. Nie musi być uwiązany na łańcuchu, ale powinien mieć kojec lub przynajmniej znajdować się za zamkniętym ogrodzeniem.

       Radny Grzegorz Sieńko powiedział, że kiedy uczestniczyliśmy w zebraniach wiejskich to mieszkańcy Długiego Ługu zgłaszali problemy z brakiem wody po wyłączeniu prądu. Jakie działania podejmiemy, aby temu zaradzić?

     Wójt odpowiedział, że problem jest znany od lat. W 1992 roku, jako samorząd, przejęliśmy budowę tej hydroforni, jednak nie mieliśmy żadnego wpływu ani na dokumentację projektową ani na jej założenia. Przyjeżdzając na plac budowy wraz z inspektorem nadzoru i widząc, jak w zbiornikach zapasowych na wodę można było kluczykiem od samochodu wydłubać dziurę mieliśmy ogromny problem z wymuszeniem na wykonawcy, aby to poprawił. Faktycznie brak prądu powoduje zanik ciśnienia i brak wody, co jest szczególnie uciążliwe dla hodowców bydła. Zakupiliśmy agregat, który miał problem rozwiązać, jednak nie jest on cały czas podłączony, a pieczę nad nim sprawuje konserwator. Wiemy także, że jedna z pomp jest nieczynna i już zgłosiliśmy ten problem prezesowi Wodociągów Podlaskich, ja zaś zamierzam się z nim spotkać w najbliższym czasie.

      Radny Grzegorz Sieńko dodał jeszcze, że reduktor ograniczający ciśnienie powoduje, że np. w łazience na piętrze jest słabe ciśnienie wody. Należy to także poprawić.

         Radny Leszek Jan Wróbel zapytał, gdzie znajduje się punkt biblioteczny w Wojtachach?

     Wójt odpowiedział, że teraz nie funkcjonuje, a wcześniej został utworzony podczas składania wniosku o dofinansowanie budowy drogi w tej miejscowości.

         Radny Wróbel zapytał jeszcze, z czego wynika wysokość diety radnych?

         Wójt odpowiedział, że wynika z uchwały Rady Gminy, która została podjęta podczas poprzedniej kadencji. Ale oczywiście teraz możecie zmienić jej wysokość. W naszej gminie praktyka jest taka, ze dieta „idzie” za posiedzeniem, jako rekompensata za stracony czas, zwrot kosztów dojazdu itp. Niektórzy mają inne zasady np. dieta jest wypłacana miesięcznie bez względu na to, czy w danym miesiącu odbyły się Sesje Rady czy też nie. Dieta pani przewodniczącej Rady jest ustalona miesięcznie i wynosi ok. 1300 zł.

       Radna Julita Wasilewska powiedziała, że mieszkańcy proponują, aby w Parku Kulturowym w Milewszczyźnie zorganizować cykliczny jarmark na wzór tego, który odbywa się w Kiermusach.

       Wójt odpowiedział, że myślimy o tym i planujemy takie działania, jednak zanim to nastąpi musimy przejść wszelkie procedury prawne, które nam umożliwią organizację festynów czy jarmarków na terenie Parku. W porównaniu do Kiermus nasze możliwości przestrzenne są bardzo skromne, co jednak nie zamyka drogi do planowania tego typu działań.

        Radny Stanisław Szubzda dodał, że w Parku niezbędna jest jeszcze gastronomia.

Wójt odpowiedział, że jest to rzecz bezdyskusyjna, turyści potrzebują toaletę, parking i coś zjeść, ale w tej chwili na teren inwestycji dofinansowanej środkami pochodzącymi z Unii Europejskiej nie możemy wpuścić nikogo, a procedury niestety przeciągają się w czasie. Mamy już chętnych na zagospodarowanie pod względem gastronomii drugiej stodoły, która jest naszą własnością.

      Radna Julita Wasilewska powiedziała, że chodzą słuchy o pieniądzach na przebudowę dróg lokalnych. Dobrze byłoby wyremontować drogę powiatową od drogi krajowej nr 8 przez Brody do Przesławki tym bardziej, że powstaje parking przy kościele w Bombli.

        Radny Janusz Małyszko zapytał, jak wygląda sytuacja z pieniędzmi na remonty dróg lokalnych?

        Wójt odpowiedział, że w tej chwili trwa nabór wniosków, który kończy się 12 kwietnia i my złożymy wniosek na remont drogi od drogi krajowej do Białystoczku z zamiarem jej budowy w 2020 roku, bo w tym roku nie mamy środków na wkład własny i nie wiemy też, w jakiej wysokości ten wkład będzie wymagany, ale liczymy na dofinansowanie w wysokości większej niż 50% wartości inwestycji. Jutro odbędzie się spotkanie u Wojewody Podlaskiego na temat tego programu. Po zakończeniu naboru analiza wniosków odbędzie się w maju, podpisanie umów pewnie na początku czerwca, więc przetarg będziemy mogli ogłosić najwcześniej na koniec czerwca, a wtedy firmy budowlane będą już „najedzone” ofertami i ceny będą wysokie.

        Radny Janusz Małyszko zapytał, czy to prawda, że data otwarcia Milewszczyzny została przesunięta?

      Wójt odpowiedział, że tak i to ze względu na przeciągające się procedury prawne, o których już wspominałem wcześniej. Planowaliśmy otwarcie 13 kwietnia i tego dnia przyjmiemy grupę z PTTK, które zorganizowało wycieczkę m.in. do naszego Parku, jednak otwarcie połączone z festynem, warsztatami itp. planujemy na weekend majowy.

       Radny Stanisław Szubzda zapytał, od kiedy będzie pracowała na terenie naszej gminy równiarka?

       Wójt odpowiedział, że od jutra.

Państwo radni nie zgłosili więcej interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym.

 

Ad.15/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poprosiła państwa radnych, a także inne osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.

       Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, że Klub Radnych „Nasza Mała Ojczyzna” przygotował wniosek o zwołanie Sesji nadzwyczajnej w celu podjęcia uchwały w sprawie ustalenia wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 – 2023, który to wniosek wraz z projektem uchwały przekazałam pani przewodniczącej Rady Gminy. Uchwała w sprawie powyższego Programu została podjęta 28 grudnia 2018 roku, jednak nasz klub chciałby rozszerzyć załącznik o 2 dodatkowe moduły tj. moduł dla osób dorosłych oraz moduł organizacji stołówek oraz miejsc spożywania posiłków w szkole.

      Pani przewodnicząca zapytała, czemu ma służyć podjęcie nowej uchwały, jaki jest cel tego działania?

      Pani Lengiewicz odpowiedziała, że chodzi o możliwość skorzystania z rządowego programu na stworzenie kuchni w szkole i nie korzystanie z cateringu.

      Radny Marek Brylewicz zapytał, jaka jest wysokość dotacji na ten cel?

Radna Lengiewicz odpowiedziała, że można otrzymać do 80 000 zł dofinansowania, z czego 20% to wkład własny. Wyposażenie kuchni w nowy sprzęt to kwota około 45 000 zł.

      Pani przewodnicząca zapytała Kierownik GOPS w Korycinie jaka jest liczba dzieci, którym koszt obiadów pokrywa dotacja z GOPS-u?

      Pani Elżbieta Tarachanowicz odpowiedziała, że w szkole podstawowej z opłacanych przez nas obiadów korzysta 91 dzieci, zaś w przedszkolu 17.

      Pani Przewodnicząca zapytała pani Lengiewicz, jaka jest liczba dzieci, których rodzice sami płacą za obiady w szkole i uważają, że jest za drogo?

    Pani Lengiewicz stwierdziła, że tego nie wie dokładnie, ale są rodziny z np. trójką dzieci i nie mają dofinansowania z GOPS. Jeśli utworzymy kuchnię to zapłacą za obiad 3 zł, a nie 12 zł, co będzie ogromną różnicą.

        Pani przewodnicząca odpowiedziała, że za całą resztę zapłacimy my wszyscy, nawet Ci, którzy nie mają dzieci. Prawda jest taka, że zapewnienie wychowania i wszystkiego, co się z tym wiąże jest obowiązkiem rodzica, a nie państwa.

    Pani Tarachanowicz dodała, że Program osłonowy w kwestii dożywiania jest przeznaczony dla rodzin biedniejszych, a nie dla wszystkich, a kryterium dochodowe uprawniające do darmowych obiadów i tak mamy podwyższone do 150% kryterium zawartego w ustawie o pomocy społecznej. Ściśle współpracujemy ze szkołą i to od nich otrzymujemy informację, które dzieci powinny zostać przez nas dotowane w kwestii obiadów, a często innym rodzinom przyznajemy zasiłki specjalne, które także są wykorzystywane na dożywianie dzieci.

       Radny Janusz Małyszko zapytał, dlaczego wprowadzenie zmian w tym programie jest takie pilne, że musimy zwoływać Sesję nadzwyczajną?

       Pani Lengiewicz odpowiedziała, że do 15 kwietnia jest termin złożenia wniosku na utworzenie stołówki w szkole.

       Radna Iwona Chwiećko zapytała, ile teraz dokładamy do dożywiania dzieci?

Odpowiedział Skarbnik Gminy, że dokładamy około 300 000 zł, z czego 60 000 zł to pieniądze z budżetu gminy, reszta to dotacja państwa. Jeśli będziemy prowadzić stołówkę, to zwrócą nam tylko za „wsad do kotła”, zaś całą resztę czyli media, zatrudnienie pracowników itp. opłacimy my z budżetu gminy czyli z podatków wszystkich mieszkańców.

     Wójt dodał, że powinniśmy wspierać rodziny potrzebujące i cały czas to robimy np. podwyższając kryterium dochodowe do dofinansowania obiadów. Proszę mi powiedzieć, jaki jest cel, aby wydawać ogromne pieniądze na utworzenie kuchni i wsparcie dobrze sytuowanych rodzin, które tego wsparcia nie potrzebują i nie podlegają opiece społecznej. Pani wniosek jest irracjonalny. Należy oszacować koszty powstania kuchni i jej późniejszego utrzymania, ale przede wszystkim, czy jest to w interesie gminy?

     Odpowiedziała radna Lengiewicz, że tak samo można zadać pytanie, czy w interesie gminy było np. powstanie Parku Kulturowego w Milewszczyźnie.

     Radny Marek Brylewicz powiedział, że zwołamy Sesję nadzwyczajną do rozpatrzenia jednego punktu porządku obrad, a budżet straci 3 000 zł na diety. To jest niegospodarność.

      Radny Grzegorz Sieńko powiedział, że możemy zrzec się diet.

      Pan Wójt powiedział, że państwa motywacją jest data 15 kwietnia – ostateczna na złożenie wniosku. Ja mogę od razu stwierdzić, że w tak krótkim czasie nie widzę możliwości przygotowania i złożenia takiego wniosku, jest to nierealne.

       Radny Marek Brylewicz poprosił o wycofanie wniosku o zwołanie Sesji nadzwyczajnej.

Klub Radnych zdecydował, że wniosek pozostaje i Sesja powinna zostać zwołana.

    Radny Janusz Małyszko poprosił, żeby uporządkować Biuletyn Informacji Publicznej bo niektóre dokumenty znajdują się w różnych działach.

      Wójt odpowiedział, że od 1 kwietnia będziemy mieli nową Sekretarz Gminy i m.in. zajmie się ona kwestią BIP-u.

   Radny Jerzy Burak wnioskował, aby zamontować we wsi Aulakowszczyzna progi zwalniające, ponieważ po wykonaniu nawierzchni asfaltowej kierowcy bardzo szybko jeżdżą przez wieś, co stwarza duże niebezpieczeństwo.

     Pan Marcin Bielec – sołtys wsi Aulakowszczyzna dodał, że we wsi jest sporo dzieci i nie powinniśmy czekać, aż wydarzy się jakieś nieszczęście.

      Wójt odpowiedział, że wystosujemy taki wniosek do Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce.    

Państwo radni ani inne osoby obecne na sali obrad nie zgłosili więcej  wolnych wniosków i informacji.

 

Ad.16/  Wobec wyczerpania porządku dziennego V Sesji Rady Gminy Korycin pani przewodnicząca stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknęła je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.

 

Protokołowała:

Ewa Michnowicz

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Inspektor ds. sekretarsko-kancelaryjnych, obsługi organów gminy i promocji gminy

Data wytworzenia: 2019-03-29

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data modyfikacji: 2019-04-18

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2019-04-18