PROTOKÓŁ Nr XXIII/2021

PROTOKÓŁ Nr XXIII/2021
z XXIII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 23 lipca 2021 r. (piątek) w sali konferencyjnej GOKSiT w Korycinie, w godz. 10.00 – 12.00 pod przewodnictwem pani Iwony Chwiećko – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.

 

 

Stan Rady Gminy – 15 radnych

Obecnych – 13 radnych

zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.

 

Radni obecni podczas obrad sesyjnych:

1)  pan Radosław Andrysewicz

2)  pan Jerzy Burak

3)  pani Iwona Chwiećko

4)  pani Ewa Jakowiec

5)  pani Emilia Lengiewicz

6)  pan Janusz Małyszko

7)  pan Antoni Pakuła

8)  pan Grzegorz Sieńko

9)  pan Zdzisław Sitko

10)  pan Stanisław Szubzda

11)  pan Kazimierz Urban

12)  pani Julita Wasilewska

13)  pan Leszek Jan Wróbel

 

Radni nieobecni:

1)  pan Marek Brylewicz

2)  pan Antoni Mróz

 

Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:

1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin

2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy

3) pani Joanna Nasuta – Sekretarz Gminy 

4) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia

 

            Obrady XXIII Sesji Rady Gminy Korycin prowadziła pani Iwona Chwiećko – przewodniczący Rady Gminy Korycin.

            Na początku obrad sesyjnych pani przewodnicząca serdecznie powitała państwa radnych oraz wszystkie osoby obecne na sali obrad. Następnie na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 13 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniała, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.

            Pani przewodnicząca poinformowała, że porządek obrad dzisiejszej Sesji został Państwu radnym doręczony. Proponuję więc przystąpić do głosowania nad przyjęciem porządku obrad XXIII Sesji Rady Gminy Korycin. Na podstawie wykazu z głosowania imiennego pani przewodnicząca stwierdziła, iż w głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 13 radnych,  głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że porządek obrad XXIII Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie (wykaz z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).

Oto treść przyjętego porządku obrad:

1. Otwarcie obrad.

2. Przyjęcie porządku dziennego XXIII Sesji Rady Gminy Korycin.

3. Przyjęcie protokołu z XXII Sesji Rady Gminy odbytej dnia 31 maja 2021 roku.

4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Korycin w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.

5. Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – uchwała Nr XXIII/  /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 23 lipca 2021 r. w powyższej sprawie.

6. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Korycin na rok szkolny 2021/2022 – uchwała Nr XXIII/  /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 23 lipca 2021 r. w powyższej sprawie.

7. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dla nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkole i przedszkolu, prowadzonych przez Gminę Korycin oraz zasad przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tych zajęć – uchwała Nr XXIII/  /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 23 lipca 2021 r. w powyższej sprawie.

8. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia zasad wynajmu lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy – uchwała Nr XXIII/  /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 23 lipca 2021 r. w powyższej sprawie.

9. Podjęcie uchwały w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Korycin – uchwała Nr XXIII/  /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 23 lipca 2021 r. w powyższej sprawie.

10. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia zasad i wysokości diet oraz należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych dla radnych Rady Gminy Korycin – uchwała Nr XXIII/  /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 23 lipca 2021 r. w powyższej sprawie.

11. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok – uchwała Nr XXIII/  /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 23 lipca 2021 r. w powyższej sprawie.

12. Podjęcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033 – uchwała Nr XXIII/  /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 23 lipca 2021 r. w powyższej sprawie.

13. Odpowiedzi na wnioski zgłoszone przez państwa radnych na poprzedniej Sesji Rady Gminy Korycin.

14. Interpelacje i zapytania radnych.

15. Wolne wnioski i informacje.

 

Pani przewodnicząca stwierdziła, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z XXII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 31 maja 2021 roku. Przypomniała, że był on wyłożony do wglądu państwa radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

Pani przewodnicząca obrad zarządziła przystąpienie do głosowania nad przyjęciem protokołu z XXII Sesji. Na podstawie wykazu z głosowania imiennego stwierdziła, iż w głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem protokołu z XXII Sesji głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca obrad stwierdziła, iż protokół z obrad XXII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 31 maja 2020 roku został przyjęty jednogłośnie (wykaz z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).

 

Ad.4/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.

W okresie od ostatniej XXII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej w dniu 31 maja 2021 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 23 lipca 2021 roku realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście  następujące zadania:

1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 7 czerwca 2021 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad XXII Sesji Rady tj.

1) w sprawie udzielenia wotum zaufania Wójtowi Gminy,

2) w sprawie określenia przypadków, w jakich nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć można obniżyć tygodniowy, obowiązkowy wymiar godzin oraz warunków i trybu tego obniżenia,

3) w sprawie określenia zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dla nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkole i przedszkolu, prowadzonych przez Gminę Korycin oraz zasad przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tych zajęć,

4) w sprawie uchwalenia zasad wynajmu lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy,

5) w sprawie określenia wzoru wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz wzoru deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego,

6) w sprawie przekazania do zaopiniowania projektu Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Korycin,

7) w sprawie rozpatrzenia petycji,

8) w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych,

9) w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie odpłatną służebnością przesyłu nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin,

10) w sprawie utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

11) w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2020 rok,

12) w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin za 2020 rok,

13) w sprawie przekazania środków finansowych dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce z przeznaczeniem na pokrycie wydatków remontowo – budowlanych z jednoczesną wymianą wyposażenia kwaterunkowego w Jednostce Ratowniczo – Gaśniczej w Sokółce,

14) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok,

15) w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033.                                                      

2. W 4 czerwca 2021 r. podpisałem w Urzędzie Marszałkowskim umowę na dofinansowanie kwotą 10 000 zł zakupu sprzętu ratowniczo-gaśniczego dla jednostek OSP Gminy Korycin.

3. W dniach 8 - 9 czerwca 2021 r. w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie wziąłem udział w szkoleniu pn. „Facebook 2021 roku”, a jako członek zarządu Stowarzyszenia Samorządy dla Polski, uczestniczyłem z dużą grupą samorządowców w konferencji popierającej kandydaturę Konrada Fijołka na Prezydenta Rzeszowa.

4. W dniu 10 czerwca 2021 r. na Rynku w Korycinie, wokół pomnika Truskawkowej Księżniczki, zostały ustawione cztery duże donice z kwiatami. Był to ostatni etap ekologicznej akcji Czysty Korycin, podczas której m.in. wspólnie sprzątaliśmy naszą gminę, sadziliśmy drzewa w Alei Rodzinnych Drzew oraz ukwiecaliśmy Park Kulturowy w Milewszczyźnie.

5. W dniu 14 czerwca br. uczestniczyłem w Zgromadzeniu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”. 

6. W dniu 16 czerwca 2021 r. brałem udział, jako członek zarządu Stowarzyszenia Samorządy dla Polski, w spotkaniu w Senacie RP w Warszawie z senackim zespołem samorządowym oraz z Marszałkiem Senatu, podpisaliśmy również wspólną umowę o współpracy.

7. W dniach 14-16 czerwca 2021 r. 15-osobowa grupa młodzieży ze Szkoły Podstawowej w Korycinie wraz z trzema opiekunami wyjechała na Litwę, aby wziąć udział w wydarzeniu pn. „Turniej młodych strażaków”. Młodzi pasjonaci pożarnictwa uczestniczyli w pokazach ratownictwa, w lekcjach udzielania pierwszej pomocy oraz zwiedzali wypoczynkową miejscowość Troki. Nawiązali również nowe przyjaźnie z rówieśnikami z młodzieżowej drużyny pożarniczej z Rejonu Wileńskiego. Wyjazd był możliwy dzięki transgranicznemu projektowi pn. „Emergency response matrix – a new approach to cross border emergency govermance” w ramach Programu INTERREG Litwa – Polska. Projekt trwa od 1 marca 2019 roku do 31 sierpnia 2021 roku i w jego ramach rozbudowano remizę strażacką w Korycinie oraz zakupiono dwa nowoczesne, w pełni wyposażone wozy bojowe dla jednostek OSP w Korycinie i Ostrej Górze. 

8. W dniu 17 czerwca br. uczestniczyłem w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.

9. W dniu 19 czerwca 2021 r. wziąłem udział w Parku Kulturowym w Milewszczyźnie w Nocy Świętojańskiej. Było to wydarzenie pełne tańca i radości, słowiańskich obrzędów, nawiązań do dawnych tradycji, konkursów dla dzieci i dorosłych oraz warsztatów.

W tym dniu, także w Parku w Milewszczyźnie, funkcjonował terenowy Punkt Spisowy, w którym pracownicy Urzędu Statystycznego w Białymstoku pomagali chętnym mieszkańcom naszej gminyw wypełnieniu obowiązku spisowego.

10. W dniach 23-24 czerwca br. odbyliśmy w Wieliczce spotkanie zarządu Stowarzyszenia Samorządy dla Polski z przedstawicielami Senatu RP oraz organizacji pozarządowych. Rozmawialiśmy m.in. o współpracy z Senatem oraz organizacji samorządowych z pozarządowymi. Wytyczyliśmy kierunki dalszej pracy.

11. W dniach 28-30 czerwca br. dziesięciu druhów ochotniczych straży pożarnych z terenu Gminy Korycin uczestniczyło na Litwie w warsztatach kursu ratownictwa technicznego. Był to wyjazd w ramach tego samego projektu transgranicznego, z którego młodzież z SP w Korycinie także wyjeżdżała na Litwę na początku czerwca. Ja wspólnie z panią Mer Rejonu Wileńskiego wziąłem udział w spotkaniach podsumowujących wspólny projekt i ustaleniach na temat dalszej współpracy. Były podziękowania, certyfikaty i pamiątkowe medale.

12. W czerwcu działo się także dużo w działaniach kulturalnych, a mianowicie:

- 25 czerwca miała miejsce premiera spektaklu „W stumilowym lesie”; była to opowieść o Kubusiu Puchatku w wykonaniu Młodzieżowej Korycińskiej Grupy Teatralnej,

- 26 czerwca swoją kolejną premierę pokazali seniorzy z Korycińskiej Grupy Teatralnej, była to komedia „Awantura w Chioggi” Carla Goldoniego,

- 27 czerwca w Parku Kulturowym w Milewszczyźnie odbyły się XXVI Ogólnopolskie Dni Truskawki; było to wydarzenie zdecydowanie bardziej kameralne niż poprzednie edycje i opierało się głównie na pokazach kulinarnych „na żywo”, którym głównym bohaterem byli: truskawka i ser koryciński.

13. W dniu 29 czerwca 2021 r. po raz kolejny rozdaliśmy najbardziej potrzebującym mieszkańcom Gminy Korycin 6 ton żywności w ramach współpracy z Bankiem Żywności. W tej edycji wsparcie otrzymało 300 mieszkańców.

14. W dniu 1 lipca 2021 r. podpisałem w Urzędzie Marszałkowskim umowę na dofinansowanie remontu drogi dojazdowej do gruntów rolnych w miejscowości Wysokie. Kwota dotacji to 10 000 zł. 

W tym dniu uczestniczyłem także w Warszawie, w Sali Ansamblowej Zamku Królewskiego w uroczystej Gali wręczenia nagród im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej”. To najwyższe wyróżnienie, na jakie mogą liczyć ci wspaniali twórcy i artyści. Wśród nielicznych laureatów znalazła się Pani Bernarda Rość z Szaciłówki – nasza artystka, mistrzyni i pasjonatka tkaniny dwuosnowowej. To było piękne uhonorowanie jej 46-letniej, nieprzerwanej twórczości.

15. W dniu 2 lipca br. w Michałowie podpisałem, wspólnie z Burmistrzem Michałowa i Wójtem Turośni Kościelnej list intencyjny dotyczący współpracy w realizacji projektu RENALDO „Rozwój obszarów wiejskich poprzez odnawialne źródła energii – Renew (able) your Region”. Celem projektu jest udzielenie wsparcia eksperckiego w zakresie przygotowania do założenia pierwszych, pilotażowych spółdzielni energetycznych w trzech gminach na terenie województwa podlaskiego. Finansowanie wynosi 100% ze środków Unii Europejskiej oraz Niemieckiego Federalnego Ministerstwa Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Jądrowego. Merytoryczną odpowiedzialność za projekt ponosi Instytut Rozwoju Społeczności Lokalnej ACTIVUS. 

16. W dniach 5-6 lipca br. uczestniczyłem w Białowieży w Forum Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego.

17. W dniu 8 lipca br. w Urzędzie Marszałkowskim podpisałem, wspólnie ze Skarbnikiem Gminy, umowę na realizację projektu w zakresie wykonania infrastruktury plaży przy zalewie Szumowo – Olszynka. 

18. W dniu 14 lipca br. w Parku Kulturowym w Milewszczyźnie gościliśmy ekipę z TVP2 z programu Pytanie na Śniadanie, gdzie opowiedzieliśmy o naszej gminie, dziedzictwie kulturowym, tkanie dwuosnowowej i przysmakach z truskawką i serem korycińskim. Wizyta telewizji odbyła się w ramach cyklu promocyjnych materiałów o najciekawszych w miejscach w Polsce.

19. W dniu 15 lipca 2021 r. wziąłem udział w spotkaniu ze Starostą Sokólskim.

W tym dniu uczestniczyłem także w pożegnaniu kolejnych młodych piłkarzy drużyny Kora Korycin, którzy będą kontynuować swoją karierę w białostockich klubach sportowych. Gościem specjalnym był Tomasz Frankowski, który wręczył dzieciom piłki ze swoim autografem oraz sprzęt treningowy. 

20. W dniach od 23 czerwca do 16 lipca br. trwało zbieranie wniosków od rolników zainteresowanych udziałem w programie „Usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej”. W tym okresie mieszkańcy złożyli 153 wnioski.

21. W dniu 16 lipca br. wziąłem udział w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.

W tym dniu ogłosiłem także postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie zadania pn. „Infrastruktura rekreacyjna na plaży przy zbiorniku retencyjnym Szumowo – Olszynka”. Otwarcie ofert nastąpi 2 sierpnia 2021 roku.

22. W dniu 18 lipca br. oprowadziłem po atrakcjach Parku Kulturowego w Milewszczyźnie uczestników 62 Ogólnopolskiego Wysokokwalifikowanego Rajdu Pieszego OWPR Podlasie 2021. Turyści piesi z całej Polski przez 2 tygodnie wędrują po województwie podlaskim, a cała trasa liczy 260km.

23. W dniu 22 lipca 2021 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji Gospodarki i Budżetu.

24. Został już ukończony Plac do obsługi ruchu turystycznego w Korycinie. Wykonawca inwestycji w dniu 19 lipca zgłosił gotowość do odbioru, podpisanie protokołu odbioru planowane jest w dniu 30 lipca br.

25. Nadal trwają prace przy następujących inwestycjach:

- rewitalizacja centrum Korycina i budowa miasteczka ruchu drogowego – zostało zakupionych 40 sztuk rowerów i akcesoriów rowerowych dla dzieci i dorosłych,

- trwają prace przy przebudowie drogi gminnej w miejscowości Białystoczek oraz przy remoncie drogi dojazdowej do gruntów rolnych w miejscowości Wysokie,

- naprawiana jest izolacja pozioma w budynku Izby Regionalnej w Wiatraku w Korycinie,

- trwają prace nad wykonaniem aplikacji multimedialnych w Parku Kulturowym Korycin – Milewszczyzna, natomiast wiata zabezpieczająca nad średniowiecznym piecem jest już gotowa.

25. Wydałem następujące zarządzenia:

1) jako organ wykonawczy w sprawach:

a) Zarządzenie Nr 17/2021 z dnia 31 maja 2021 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok,

b) Zarządzenie Nr 18/2021 z dnia 31 maja 2021 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2021 rok,

c) Zarządzenie Nr 19/2021 z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie nabycia nieruchomości na własność Gminy Korycin,

d) Zarządzenie Nr 20/2021 z dnia 22 czerwca 2021 r. w sprawie powierzenia pełnienia obowiązków Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie,

e) Zarządzenie Nr 21/2021 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie opracowania planu finansowego dla wydzielonego rachunku środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19,

f) Zarządzenie Nr 22/2021 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok,

g) Zarządzenie Nr 23/2021 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2021 rok,

h) Zarządzenie Nr 24/2021 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok,

2) jako kierownik urzędu w sprawach:

a) Zarządzenie Nr 6/2021 z dnia 22 czerwca 2021 r. w sprawie przeprowadzenia okresowej oceny pracowników zatrudnionych w Urzędzie Gminy Korycin.

26. Opracowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji. 

 

Pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.

 

Spóźniony radny Antoni Mróz dotarł na obrady sesyjne i od tej chwili w sesji uczestniczy 14 radnych.

Ad.5/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek. Wyżej wskazany przepis stanowi zatem podstawę do przystępowania przez gminy do spółek prawa handlowego, jednakże warunkiem przystąpienia gminy do takiej spółki jest to, aby spółka taka zajmowała się wyłącznie wykonywaniem ciążących na niej zadań własnych.

W dniu 31 maja br. Rada Gminy Korycin podjęła uchwałę Nr XXII/169/2021 w sprawie utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Planowane było, że właścicielami nowej Spółki w 100% byłyby gminy: Augustów, Bargłów Kościelny, Goniądz, Gmina Grajewo, Miasto Grajewo, Janów, Jasionówka, Jaświły, Knyszyn, Korycin, Krypno, Lipsk, Mońki, Rajgród i Sztabin.

W związku z tym, iż gminy miejskie: Grajewo oraz Mońki wycofały się ostatecznie z utworzenia w/w Spółki, należy podjąć nową uchwałę z pominięciem w §1 w/w gmin.

 Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

 

UCHWAŁA NR XXIII/173/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 23 lipca 2021 r.

w sprawie utworzenia spółki z ograniczona odpowiedzialnością

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.6/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie ustalenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Korycin na rok szkolny 2021/2022.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

Na podstawie art. 39a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) ustawodawca zdecydował się określić wzór, w oparciu o który oblicza się koszt jednorazowego przewozu. Zgodnie z tym przepisem od liczby kilometrów przewozu drogami publicznymi z miejsca zamieszkania do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego, ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, szkoły podstawowej albo szkoły ponadpodstawowej, a także przewozu rodzica z tego miejsca do miejsca zamieszkania lub miejsca pracy i z powrotem, odejmuje się liczbę kilometrów przewozu drogami publicznymi z miejsca zamieszkania rodzica do miejsca pracy i z powrotem, jeżeli nie wykonałby przewozu dziecka niepełnosprawnego. Uzyskaną w ten sposób wartość mnoży się przez średnią cenę jednostki paliwa w danej gminie, właściwego dla danego pojazdu oraz iloraz średniego zużycia paliwa w jednostkach na 100 kilometrów dla danego pojazdu według danych producenta pojazdu.

Określenie średniej ceny jednostki paliwa w danej gminie właściwej dla danego pojazdu ustawodawca przypisał do kompetencji rady gminy. Zgodnie z art. 39a ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, średnią cenę jednostki paliwa w gminie określa na każdy rok szkolny rada gminy w drodze uchwały, uwzględniając ceny jednostki paliwa w gminie. Niestety ustawodawca nie określa, w jaki sposób dokonać ustalenia ceny. Należy uznać, że kalkulacja tej ceny powinna uwzględniać wysokość cen na stacjach paliw mających siedzibę na terenie gminy, jak również rodzaj paliwa (benzyna, olej napędowy, gaz LPG). Jak wskazano w doktrynie „średnia cena jednostki paliwa w danej gminie, właściwego dla danego pojazdu, określona jest na podstawie uchwały organu rady gminy, wydawanej każdorazowo na okres 1 roku szkolnego”.

W niniejszej uchwale określana jest średnia cena jednostki paliwa w gminie, co należy rozumieć jako aktualną średnią cenę paliwa dla benzyny, oleju napędowego oraz gazu LPG w sprzedaży detalicznej na stacjach benzynowych działających na terenie Gminy Korycin.

Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie ustalenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Korycin na rok szkolny 2021/2022.

 

UCHWAŁA NR XXIII/174/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 23 lipca 2021 r.

w sprawie ustalenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Korycin na rok szkolny 2021/2022

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.7/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dla nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkole i przedszkolu, prowadzonych przez Gminę Korycin oraz zasad przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tych zajęć.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

Na podstawie art. 42 ust. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.), zwanej dalej KN, nauczycielowi który obowiązki kierownicze pełni w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze np. zastępcy dyrektora, obniża się tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć w zależności od wielkości i typu szkoły oraz warunków pracy lub zwalnia się ich od obowiązku realizacji zajęć bezpośrednio z uczniami. Wymiar tzw. zniżki pensum określa uchwała organu prowadzącego, podjęta na podstawie art. 42 ust. 7 pkt 2 w związku z art. 91d pkt 2 KN.

W niniejszej uchwale zmieniającej uchwałę Nr XXII/161/2021 Rady Gminy Korycin z dnia 31 maja 2021 r. pomija się stanowisko Wicedyrektora, ponieważ w Szkole Podstawowej w Korycinie nie planuje się zmiany struktury organizacyjnej i zatrudnienia Wicedyrektora.

Natomiast nauczycielowi zastępującemu dyrektora w czasie jego nieobecności przysługuje dodatek funkcyjny w wysokości określonej w uchwale organu prowadzącego za wykonywanie zadań dyrektora – art. 30 ust. 6 pkt 1 w związku z art. 91d pkt 2 KN oraz §5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. z 2014 r. poz. 416 ze zm.).

W wyroku NSA z dnia 5 czerwca 2007 roku OSK 420/07 podkreślono, że wykonywanie obowiązków w zastępstwie dyrektora oznacza niewątpliwie nałożenie nowych obowiązków i poszerzenie dotychczasowego zakresu czynności danego nauczyciela, a zatem będzie mu przysługiwał dodatek należny dla dyrektora danej szkoły. Natomiast temu nauczycielowi nie przysługuje automatycznie dodatek motywacyjny w wysokości, jaka została przyznana dyrektorowi, ponieważ prawo do niego i wysokość nie są uzależnione od pełnionej funkcji (od wykonywania zadań dyrektora), a od osiągnięć danego nauczyciela, wymienionych ogólnie w §6 w/w rozporządzenia oraz uszczegółowionych w regulaminie wynagradzania nauczycieli, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 i ust. 6 pkt 1 w związku z art. 91d pkt 2 KN.

Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dla nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkole i przedszkolu, prowadzonych przez Gminę Korycin oraz zasad przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tych zajęć.

 

UCHWAŁA NR XXIII/175/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 23 lipca 2021 r.

zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dla nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkole i przedszkolu, prowadzonych przez Gminę Korycin oraz zasad przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tych zajęć

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.8/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia zasad wynajmu lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

Jak stanowią przepisy ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 622), zwanej dalej "ustawą", zadaniem własnym gminy jest tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej. W celu realizacji tego zadania, na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy, gmina może tworzyć i posiadać zasób mieszkaniowy. W przypadku utworzenia gminnego zasobu mieszkaniowego powstaje potrzeba gospodarowania nim zgodnie z przeznaczeniem, do jakiego został utworzony, a więc dla zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego rada gminy uchwala zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, w tym zasady i kryteria wynajmowania lokali, których najem jest związany ze stosunkiem pracy, jeżeli w mieszkaniowym zasobie gminy wydzielono lokale przeznaczone na ten cel. Zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminny, stosownie do art. 21 ust. 3 w/w ustawy powinny określać w szczególności:

1) wysokość dochodu gospodarstwa domowego uzasadniającą oddanie w najem lub podnajem lokalu na czas nieoznaczony i najem socjalny lokalu oraz wysokość dochodu gospodarstwa domowego uzasadniającą stosowanie obniżek czynszu;

2) warunki zamieszkiwania kwalifikujące wnioskodawcę do ich poprawy;

3) kryteria wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu lokalu na czas nieoznaczony i umowy najmu socjalnego lokalu;

4) warunki dokonywania zamiany lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz zamiany pomiędzy najemcami lokali należących do tego zasobu, a osobami zajmującymi lokale w innych zasobach;

5) tryb rozpatrywania i załatwiania wniosków o najem lokali zawierany na czas nieoznaczony i najem socjalny lokali oraz sposób poddania tych spraw kontroli społecznej;

6) zasady postępowania w stosunku do osób, które pozostały w lokalu opuszczonym przez najemcę lub w lokalu, w którego najem nie wstąpiły po śmierci najemcy;

6a) warunki, jakie musi spełniać lokal wskazywany dla osób niepełnosprawnych, z uwzględnieniem rzeczywistych potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności;

6b) zasady przeznaczania lokali na realizację zadań, o których mowa w art. 4 ust. 2b.

Z powyższych norm wynika, że uchwała w sprawie zasad wynajmowania lokali winna kompleksowo i szczegółowo regulować wskazane w powyższym upoważnieniu ustawowym kwestie, w sposób dostosowany do zindywidualizowanych potrzeb danej społeczności lokalnej. Ponieważ przywołane wyliczenie jest katalogiem otwartym, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może także zawrzeć w przedmiotowej uchwale dodatkowe regulacje. Istnieje zatem możliwość zamieszczenia w uchwale jeszcze innych zagadnień związanych z najmem, ale nie oznacza to jednak dowolności organu (por. wyrok NSA z dnia 25 czerwca 2010 r., I OSK 732/10, CBOSA). Muszą być one jednak zgodne z Konstytucją RP oraz przepisami powszechnie obowiązującymi rangi ustawowej, w tym zwłaszcza przepisami ustawy zawierającej delegację do podjęcia przedmiotowej uchwały. Ponadto zasady wynajmowania lokali powinny być stanowione w taki sposób, aby mieszkańcy gminy, którzy spełniają podstawowe kryteria przedmiotowe, tj. wysokość dochodu i warunki zamieszkiwania, od których zależy wynajęcie lokalu z zasobu mieszkaniowego gminy, mieli równe szanse w staraniach o uzyskanie lokalu. Zatem przy określaniu kręgu osób uprawnionych do uzyskania lokalu z zasobu mieszkaniowego gminy, rada gminy nie może wprowadzać zapisów o charakterze wyłączającym pewne kategorie mieszkańców gminy z możliwości ubiegania się o zawarcie umowy najmu.

Przedmiotowa uchwała jako akt prawa miejscowego powinna być zredagowana w taki sposób, by dla przeciętnego adresata była zrozumiała tzn. by adresat jej przepisów wiedział, w jaki sposób ma się zachować i nie miał żadnych wątpliwości co do tego, jaką regułę postępowania wyznacza dany przepis, a organ stosujący ten przepis wiedział, w jaki sposób go zinterpretować. Przepis prawa miejscowego musi być sformułowany w sposób precyzyjny i czytelny, uniemożliwiający stosowanie niedopuszczalnego, sprzecznego z prawem luzu interpretacyjnego, tak by wynikało z niego kto, w jakich okolicznościach i jak się powinien zachować, żeby osiągnąć skutek wynikający z tego przepisu. Adresat aktu nie może być zaskakiwany treścią nieostrych czy też niepełnych przepisów. Zakres uchwały winien zapewnić ten sam poziom praw i obowiązków dla adresatów znajdujących się w identycznej sytuacji (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 czerwca 1995 r., sygn. akt SA/Gd 2949/94, CBOSA).

Mając powyższe na uwadze w przedmiotowej uchwale zmienia się nieprecyzyjne zapisy uchwały Nr XXII/162/2021 Rady Gminy Korycin z dnia 31 maja 2021 r.  w sprawie uchwalenia zasad wynajmu lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego poz. 2420).

Radna Emilia Lengiewicz zapytała, ilu lokali w naszej gminie dotyczy ta uchwała?

Wójt odpowiedział, że właściwie w tym momencie mamy do dyspozycji dwa lokale, gdyż jeden został wydzierżawiony pogotowiu ratunkowemu.

Dalszej dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pan wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia zasad wynajmu lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.

 

UCHWAŁA NR XXIII/176/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 23 lipca 2021 r.

zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia zasad wynajmu lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.9/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Korycin.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

Rada gminy uchwala Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2020 r. poz. 2028). Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków jest aktem prawa miejscowego (art. 19 ust. 4 w/w ustawy). Zgodnie z art. 27a ust. 1 cytowanej ustawy, organem regulacyjnym jest dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

Rada uchwala Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków jako akt prawa miejscowego bez względu na to, jaki aktualnie podmiot zajmuje się dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków w danej gminie. Uchwalenie tego Regulaminu dla określonego podmiotu stanowi rażące naruszenie prawa i jest podstawą do stwierdzenia nieważności uchwały w całości.

W myśl art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2020 r. poz. 2028) Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług, w tym:

1) minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków;

2) szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług;

3) sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach;

4) warunki przyłączania do sieci;

5) techniczne warunki określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych;

6) sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odbioru wykonanego przyłącza;

7) sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków;

8) standardy obsługi odbiorców usług, w tym sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków;

9) warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe.

Zgodnie z utrwalonym stanowiskiem orzecznictwa, art. 19 w/w ustawy nie daje prawa radzie gminy ani do stanowienia aktów prawa miejscowego regulujących zagadnienia inne, niż wymienione w przywołanym przepisie, ani podejmowania regulacji w inny sposób, niż wskazany przez ustawodawcę, gdyż oznaczałoby to wykroczenie poza zakres delegacji ustawowej. Regulacja ta ma charakter wyczerpujący, co należy rozumieć w ten sposób, że uchwalając na jej podstawie Regulamin odprowadzania ścieków rada gminy powinna zawrzeć w nim postanowienia odnoszące się do wszystkich enumeratywnie wymienionych w ustawie zagadnień (por. wyrok NSA z dnia 7 lipca 2020 r., sygn. akt II OSK 536/20).

Wskazując zakres zagadnień, które mogą być objęte Regulaminem, ustawodawca w skonstruowaniu delegacji ustawowej posłużył się sformułowaniem "regulamin określa", co oznacza, że treść tego Regulaminu musi bezwzględnie odpowiadać zakresowi delegacji ustawowej

W przedmiotowej sprawie, przed wydaniem zaskarżonej uchwały, zachowana została procedura przewidziana powyższymi przepisami. Rada Gminy Korycin  stosownie do treści art. 19 ust. 1 w/w ustawy przygotowała projekt Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, czego odzwierciedleniem jest uchwała Nr XXII/164/2021 z dnia 31 maja 2021 r. Następnie stosownie do treści tego przepisu, projekt przekazała do zaopiniowania Dyrektorowi Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku. Organ ten na podstawie art. 19 ust. 2 ustawy wydał opinię o projekcie, wyrażając swoje stanowisko w postanowieniu z 7 lipca 2021 roku. Załączony do przedmiotowej uchwały Regulamin uwzględnia zgłoszone w tym postanowieniu uwagi. Rada Gminy nie ma obowiązku przedstawiać Dyrektorowi Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku projektu Regulaminu sporządzonego po negatywnej opinii, w celu weryfikacji przez organ regulacyjny stopnia uwzględnienia w nowym projekcie jego uprzednich wskazań i wytycznych.

Radna Emilia Lengiewicz zapytała, czy jest jakaś infolinia, na którą można zgłaszać awarię i brak wody?

Wójt odpowiedział, że obsługę wodno-ściekową na terenie Gminy Korycin zapewniają Wodociągi Podlaskie i z tego co wiem, to mają taką infolinię.

Dalszej dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Korycin.

 

UCHWAŁA NR XXIII/177/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 23 lipca 2021 r.

w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Korycin

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.10/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie ustalenia zasad i wysokości diet oraz należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych dla radnych Rady Gminy Korycin.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

Zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 i 1378 oraz z 2021 r. poz. 1038)  na zasadach ustalonych przez radę gminy, radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych. Jak wynika z art. 25 ust. 6 wysokość diet przysługujących radnemu nie może przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie półtorakrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2288, z późn. zm.).

Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, maksymalną wysokość diet przysługujących radnemu w ciągu miesiąca, uwzględniając liczbę mieszkańców gminy, przy czym kwota wymieniona w ust. 6 oznacza maksymalną wysokość diet w gminach o największej liczbie mieszkańców (art. 25 ust. 7 ustawy o samorządzie gminnym). Przy ustalaniu wysokości diet radnych rada gminy jest zobligowana wziąć pod uwagę funkcje pełnione przez radnego (art. 25 ust. 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Na mocy w/w rozporządzenia radnemu przysługują w ciągu miesiąca diety, których wysokość uzależniona jest od liczby mieszkańców danej gminy, tj.:

-     100% maksymalnej wysokości diety w gminach powyżej 100 tys. mieszkańców,

-     75% maksymalnej wysokości diety w gminach od 15 tys. do 100 tys. mieszkańców,

-     50% maksymalnej wysokości diety w gminach poniżej 15 tys. mieszkańców.

Z przepisów ustawy o samorządzie gminnym oraz z rozporządzenia wykonawczego wynika, że przy ustalaniu wysokości diet radnych gminy, rada ma obowiązek wzięcia pod uwagę zarówno liczby mieszkańców danej gminy, a także funkcji pełnionych przez radnego, które związane są z nakładem jego pracy przy sprawowanej funkcji. Ponadto wysokość diet nie może przekroczyć limitów procentowych wskazanych w § 3 rozporządzenia.

Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, dieta stanowi rekompensatę za utracone przez radnego zarobki, a zatem nie jest świadczeniem pracowniczym. Charakter pracy radnego w organach jednostek samorządu terytorialnego wiąże się zawsze z ponoszeniem przez zainteresowanych kosztów związanych z pełnieniem mandatu radnego, m.in. kosztów związanych z potrąceniem wynagrodzenia za pracę w czasie uczestnictwa w pracach organu rady np. sesji oraz komisji.

            Prawo radnego do diet ma charakter ustawowy, a rada gminy ma jedynie określić, na jakich zasadach realizowany będzie ten przywilej. Zwrot diet jest obligatoryjny, za czym przemawia sformułowanie, jakim posłużył się ustawodawca w art. 25 ustawy o samorządzie gminnym „przysługuje”. Oznacza to bezwzględny obowiązek wypłacenia radnemu diety z tytułu poniesionych przez niego kosztów w związku ze świadczeniem przez radnego społecznej pracy na rzecz samorządu.

Jak wynika z przepisów rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2000 r. w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy (Dz. U. poz.800, z późn. zm.) podróżą służbową jest wykonywanie przez radnego zadania mającego bezpośredni związek z wykonywaniem mandatu, określonego przez przewodniczącego rady gminy poza miejscowością, w której znajduje się siedziba rady. Na wniosek radnego przewodniczący rady gminy może wyrazić zgodę na przejazd w podróży służbowej pojazdem samochodowym niebędącym własnością gminy. W takim przypadku radnemu przysługuje zwrot kosztów przejazdu według stawek za jeden kilometr przebiegu, określonych przez radę gminy na podstawie przepisów dotyczących warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. W projekcie uchwały proponuje się, że  zwrot kosztów przejazdu pojazdem samochodowym nie będącym własnością gminy następuje na podstawie §2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania i zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy (Dz.U. Nr 27, poz. 271 z późn. zm.) tj. wedlug następujacych stawek :

1) dla samochodu osobowego:

a) o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 - 0,5214 zł,

b) o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 - 0,8358 zł,

2) dla motocykla - 0,2302 zł,

3) dla motoroweru - 0,1382 zł.

Mając powyższe na uwadze przedkłada się niniejszy  projekt uchwały w sprawie  ustalenia zasad i wysokości diet oraz należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych dla radnych Rady Gminy Korycin, który wprowadza nowe zasady przyznawania diet radnym. Podstawę ustalania wysokości miesięcznych zryczałtowanych diet stanowi kwota bazowa określona w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2020 r.  poz. 1658 , z późn. zm.).

Głos w tej sprawie zabrał Skarbnik Gminy, który powiedział, że proponowana uchwała wynika z dwóch głównych powodów tj.

1) teraz obowiązują nas dwie uchwały, gdzie jedna dotyczy wysokości diet dla radnych, a druga wysokości diety przewodniczącego rady, z powodów porządkowych i praktycznych teraz zawrzemy te dwie pozycje w jednej uchwale,

2) aktualizujemy zapisy dotyczące diet i proponujemy ich wysokość uzależnić od wysokości kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 1658 z późn. zm.), wtedy będziemy mieli pewność, że nie przekroczymy maksymalnych wysokości diet dla radnych, co w przeszłości niestety się zdarzyło.

W chwili obecnej wysokość kwoty bazowej wynosi 1789,42 zł, a my proponujemy następujące zapisy procentowe:

1)  za udział radnego w sesjach lub posiedzeniach komisji stałych Rady Gminy Korycin, których jest członkiem – 20% podstawy, o której mowa w §1,

2)  Wiceprzewodniczącemu Rady Gminy za udział w sesji - 20% podstawy, o której mowa w §1,

3) w przypadku posiedzeń wspólnych komisji, przewodniczącym i członkom komisji przysługuje dieta w wysokości 20% podstawy, o której mowa w §1,

4) za udział radnego w posiedzeniach zgromadzenia związku gminnego jako osobie wyznaczonej do reprezentowania Gminy Korycin - 20% podstawy, o której mowa w §1.

Dieta przewodniczącego Rady Gminy wynosiłaby 75% podstawy, o której mowa w §1 i jest to wysokość maksymalna.

Kwotowo obie te wartości wyglądają tak: 20% podstawy to 357,88 zł, zaś 75% to kwota 1342,06 zł i przypominam, że dieta przewodniczącego jest to dieta wypłacana ryczałtowo, co miesiąc. Mamy też zapis, że jeśli jednego dnia radny uczestniczy w kilku posiedzeniach komisji i sesji, to przysługuje mu tylko jedna dieta.

            Radna Lengiewicz zapytała, ile teraz wynosi dieta za udział radnego w posiedzeniu zgromadzenia związku gminnego?

            Skarbnik odpowiedział, że tyle samo, ile dieta za udział w sesji czy komisji Rady czyli 200 zł.

Pani Lengiewicz powiedziała, że jej zdaniem należy zróżnicować kwotę za udział radnego w sesji i posiedzeniu komisji, ponieważ czas poświęcony na te dwie rzeczy jest różny. Musimy być fair wobec naszych mieszkańców, dlatego uważam, że za posiedzenie komisji, gdzie przebywamy krócej, dieta w wysokości 200 zł w zupełności wystarczy.

Dalszej dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pan wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 3 radnych było przeciw. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie ustalenia zasad i wysokości diet oraz należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych dla radnych Rady Gminy Korycin.

 

UCHWAŁA NR XXIII/178/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 23 lipca 2021 r.

w sprawie ustalenia zasad i wysokości diet oraz należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych dla radnych Rady Gminy Korycin

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.11/     W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

            Skarbnik gminy powiedział, że zmiany w treści normatywnej uchwały polegają na:

1) uaktualnieniu kwot dochodów oraz wydatków, zapewniając zgodność z załącznikami do uchwały,

2) ustaleniu nowego wykazu zadań inwestycyjnych przewidzianych do realizacji  2021 roku,

3) uaktualnieniu załącznika dotyczącego wykazu dotacji przewidzianych do udzielenia z budżetu Gminy Korycin w 2021 roku.

Zmiany w załączniku Nr 1 do uchwały polegają na:

1) w dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 10 000 zł w związku z informacją o udzieleniu pomocy finansowej z budżetu województwa podlaskiego przeznaczonej na dofinansowanie modernizacji rolniczej drogi dojazdowej w miejscowości Wysokie,

2) w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 10 000 zł w związku z informacją o udzieleniu dofinansowania na zakup sprzętu ratowniczo – gaśniczego dla jednostek OSP z terenu Gminy Korycin,

3) w dziale 756 – Dochody od osób prawnych, osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 1 589 zł w związku z otrzymaniem rekompensaty z tytułu utraconych dochodów przez budżet Gminy Korycin w związku ze zwolnieniem w 2021 roku z obowiązku wnoszenia opłaty targowej przed podmioty do tego zobowiązane; w dziale tym dokonuje się także zmiany planu dochodów poprzez przesunięcie planu pomiędzy poszczególnymi podziałkami klasyfikacji budżetowej o kwotę 1 000 zł – powyższe dotyczy zmiany klasyfikacji budżetowej dochodów budżetu z tytułu kosztów upomnień,

4)  w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 242 131,17 zł w związku z planowanymi do otrzymania dochodami z tytułu dofinansowania dwóch projektów inwestycyjnych:

a)  „Budowa infrastruktury rekreacyjnej na plaży przy zbiorniku retencyjnym Szumowo – Olszynka” – 118 033,00 zł,

b)  „Rewitalizacja terenu rekreacyjno-wypoczynkowego przy szlaku rzeki Kumiałki we wsi Szumowo” – 124 098,17 zł.

Zmiany w załączniku Nr 2 do uchwały polegają na:

1)  w dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się zwiększenia planu wydatków o ogólną kwotę 4 500 zł w związku z:

a)  zmniejszeniem limitu o kwotę 10 000 zł na zadanie inwestycyjne dotyczące modernizacji drogi w obrębie wsi Wyłudy,

b)  zmniejszeniem limitu dotyczącego modernizacji drogi w obrębie wsi Wysokie o kwotę 5 500 zł,

2) w dziale 630 – Turystyka dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 5 500 zł z przeznaczeniem na większe niż pierwotnie planowano wydatki związane z przebudową parkingu do obsługi ruchu turystycznego w Korycinie,

3) w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 10 000 zł w związku z otrzymaniem dofinansowania do zakupu sprzętu ratowniczo – gaśniczego dla jednostek OSP z terenu Gminy Korycin,

4)  w dziale 757 – Obsługa długu publicznego dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 15 000 zł w związku z mniejszymi niż pierwotnie planowano wydatkami budżetu na obsługę zobowiązań długoterminowych (spłata odsetek),

5)  w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 335 619,89 zł z przeznaczeniem na:

a)  wydatki związane z „Budową infrastruktury rekreacyjnej na plaży przy zbiorniku retencyjnym Szumowo-Olszynka” w kwocie 189 622,00 zł,

b)  wydatki związane z „Rewitalizacją terenu rekreacyjno – wypoczynkowego przy szlaku rzeki Kumiałki we wsi Szumowo” w kwocie 145 997,89 zł

oraz dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 76 899,72 zł celem zabezpieczenia wkładu własnego w realizowane powyższe inwestycje.

Zmiany w załączniku Nr 3 do uchwały polegają na:

1) zmniejszeniu limitu dotyczącego modernizacji drogi w obrębie wsi Wysokie o kwotę 5 500 zł,

2)  zwiększeniu limitu o kwotę 10 000 zł na zadanie inwestycyjne dotyczące modernizacji drogi w obrębie wsi Wyłudy,

3) zwiększeniu limitu wydatków o kwotę 5 500 zł z przeznaczeniem na wydatki związane z przebudową parkingu do obsługi ruchu turystycznego w Korycinie,

4) utworzeniu nowego limitu na wydatki związane z budową infrastruktury rekreacyjnej na plaży przy zbiorniku retencyjnym Szumowo – Olszynka w kwocie 189 622,00 zł,

5) utworzeniu nowego limitu na wydatki związane z rewitalizacją terenu rekreacyjno-wypoczynkowego przy szlaku rzeki Kumiałki we wsi Szumowo – kwocie 145 997,89zł.

Zmiany w załączniku Nr 4 do uchwały – „Wykaz dotacji planowanych do osiągnięcia z budżetu Gminy Korycin” obejmują aktualizację kwot dotacji w związku z ujęciem w planie dotacji przewidzianej do udzielenia Starostwu Powiatowemu w Sokółce w kwocie 2 503,08 zł.

Budżet po zmianach wynosi:

1)  dochody w wysokości 18 362 704,68 zł, z tego:

a)  bieżące w wysokości 15 986 990,32 zł,

b)  majątkowe w wysokości 2 375 714,36 zł,

2)  wydatki w wysokości 19 890 272,66 zł, z tego:

a)  bieżące w wysokości 15 649 431,68 zł,

b)  majątkowe w wysokości 4 240 840,98 zł.

Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pan wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok.

 

UCHWAŁA NR XXIII/179/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 23 lipca 2021 r.

w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.12/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

            Zmiany do WPF polegają na zmianie załącznika Nr 1, w którym w kolumnie dotyczącej roku 2021 uaktualniono kwoty dochodów i wydatków oraz inne kolumny dotyczące 2021 roku, w związku z dokonanymi zmianami w budżecie na podstawie Zarządzeń Wójta Gminy Korycin oraz uchwał Rady Gminy Korycin.

Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pan wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033.

 

UCHWAŁA NR XXIII/180/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 23 lipca 2021 r.

w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 - 2033

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.13/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pani Sekretarz udzieliła odpowiedzi na wnioski radnych gminy, zgłoszone podczas obrad poprzedniej Sesji Rady Gminy Korycin w dniu 31 maja 2021 roku.

 

Ad.14/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrała pani przewodnicząca i poprosiła państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.

Poinformowała jednocześnie, że w okresie międzysesyjnym na jej ręce nie wpłynęły interpelacje i zapytania państwa radnych w formie pisemnej.

            Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, że na poprzedniej sesji rozmawialiśmy o zamontowaniu na ul. Grodzieńskiej progów zwalniających, ale do dnia dzisiejszego nie zostało to zrobione. Ponawiam więc wniosek w tej sprawie, bo ruch samochodów, zarówno osobowych jak i ciężarowych, jest naprawdę duży.

            Wójt odpowiedział, że zgadza się w kwestii powyższego wniosku o konieczności zamontowania tzw. „policjantów” przy przedszkolu na ul. Grodzieńskiej. Mamy jednak braki kadrowe i jeszcze nie było możliwości zamontowania progów, jednak przed rozpoczęciem roku szkolnego na pewno się pojawią.

            Radny Małyszko powiedział, że chyba lepszym rozwiązaniem byłoby zamontowanie progu, który jest szerszy i powiązany z przejściem dla pieszych, wtedy jest to lepsze rozwiązanie dla kierowcy, gdyż wymusza na nim zmniejszenie prędkości pojazdu, ale nie trzeba zwalniać „do zera”.

            Radny Stanisław Szubzda powiedział, że mieszkanie przy progu zwalniającym jest uciążliwe, ponieważ ciągle słyszy się „ruszanie i hamownie”.

            Radna Lengiewicz odpowiedziała, że nie ma z tym problemu, a prędkość ciężarówek na tym odcinku i stwarzane przez nie niebezpieczeństwo dla dzieci jest ogromne.

            Wójt dodał, że na ulicy Grodzieńskiej pewnie przydałoby się bardziej trwałe rozwiązanie np. próg zwalniający z polbruku, ale jest on 10 razy droższy niż kupiony gotowy do montażu, dlatego na razie na poprzestaniemy na tańszym rozwiązaniu.

            Radny Janusz Małyszko stwierdził, że niedawno hydranty w naszej gminie zostały sprawdzone i naprawione, okazuje się jednak, że nie wszystkie. Przy ostatnim wyjeździe do pożaru w Bombli wyszło na jaw, że hydrant w pobliżu nie działa, dlatego proszę o kolejną kontrolę i naprawienie wszystkich niedziałających hydrantów.

            Wójt odpowiedział, że w tej sprawie już wysłaliśmy pismo z pytaniem do Wodociągów Podlaskich i czekamy na odpowiedź. Poza tym niedługo spotykam się z Prezesem Wodociągów, więc osobiście poruszę ten temat.

            Radny Małyszko dodał, że ponawia wniosek do Powiatowego Zarządu Dróg w sprawie udrożnienia poboczy i umożliwienia spłynięcia wodzie z jezdni po opadach deszczu. Taki wniosek już był wysyłany i Powiat wystosował odpowiedź, że zostanie to wykonane do końca czerwca br., jednak nic do tej pory nie zostało zrobione, dlatego proszę o ponowne wysłanie wniosku.

Radny wnioskował także o przycięcie gałęzi na drodze powiatowej biegnącej od Korycina przez wieś Krukowszczyzna, bo są bardzo gęste i uszkadzają przejeżdżające samochody.

            Radna Julita Wasilewska dodała, żeby wniosek do Powiatowego Zarządu Dróg dotyczył przycięcia gałęzi na wszystkich drogach powiatowych na terenie gminy.

            Radny Antoni Mróz wnioskował o ustawienie w Popiołówce, obok budynku byłej szkoły lustra, które pomoże w wyjeździe samochodem, bo teraz trzeba całym pojazdem się wysunąć na drogę. Droga jest także zarośnięta, ale my sami – mieszkańcy, wytniemy gałęzie.

            Wójt odpowiedział, że wie o tym problemie i już wydał zgodę na zakup i montaż lustra drogowego. Podziękował również mieszkańcom za inicjatywę wycinania gałęzi na drogach gminnych, ponieważ jest naprawdę ogromny problem ze znalezieniem firmy, która chciałaby to zrobić, a nasi pracownicy po prostu fizycznie nie dają rady, bo jest ich za mało.

            Radna Emilia Lengiewicz zapytała, czy gdzieś na Internecie jest dostępna do wglądu ocena pracowników UG?   

            Odpowiedziała Sekretarz Gminy, że jest to dokumentacja pracownicza, która nie jest jawna i ma do niej wgląd pracownik i przełożony, a nie wszyscy chętni.

            Radny Janusz Małyszko wystąpił z wnioskiem o przeniesienie znaku informującego o drodze jednokierunkowej, ustawionym przy parkingu na ul. Ogrodowej, na koniec tego parkingu, aby umożliwić zgodny z prawem wyjazd na ulicę Knyszyńską.

Radni nie zgłosili więcej interpelacji i zapytań.

 

Ad.15/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poprosiła państwa radnych, a także inne osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.

            Nie zgłoszono wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.

 

Ad.16/            Wobec wyczerpania porządku dziennego XXIII Sesji Rady Gminy Korycin pani przewodnicząca stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknęła je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.

 

Protokołowała:                                                                                

Ewa Michnowicz                                                                                   

Przewodniczący Rady

Iwona Chwiećko

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Inspektor ds. sekretarsko-kancelaryjnych, obsługi organów gminy i promocji gminy

Data wytworzenia: 2021-08-06

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data modyfikacji: 2021-08-06

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2021-08-06