PROTOKÓŁ Nr XXV/2021

PROTOKÓŁ Nr XXV/2021
z XXV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 29 listopada 2021 r. (poniedziałek) w sali konferencyjnej GOKSiT w Korycinie, w godz. 10.00 – 12.30 pod przewodnictwem pani Iwony Chwiećko – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.

 

 

Stan Rady Gminy – 15 radnych

Obecnych – 15 radnych

zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.

 

Radni obecni podczas obrad sesyjnych:

1)  pan Radosław Andrysewicz

2)  pan Jerzy Burak

3)  pan Marek Brylewicz

4)  pani Iwona Chwiećko

5)  pani Ewa Jakowiec

6)  pani Emilia Lengiewicz

7)  pan Janusz Małyszko

8)  pan Antoni Mróz

9)  pan Antoni Pakuła

10)  pan Grzegorz Sieńko

11)  pan Zdzisław Sitko

12)  pan Stanisław Szubzda

13)  pan Kazimierz Urban

14)  pani Julita Wasilewska

15)  pan Leszek Jan Wróbel

 

Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:

1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin

2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy

3) pani Wiktoria Pruszyńska – Sekretarz Gminy

4) pani Katarzyna Sadowska – Dyrektor GOKSiT w Korycinie 

5) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia

 

          Obrady XXV Sesji Rady Gminy Korycin prowadziła pani Iwona Chwiećko – przewodniczący Rady Gminy Korycin.

       Na początku obrad sesyjnych pani przewodnicząca serdecznie powitała państwa radnych oraz wszystkie osoby obecne na sali obrad. Następnie na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 15 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniała, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.

          Pani przewodnicząca poinformowała, że porządek obrad dzisiejszej Sesji został Państwu radnym doręczony, jednak na wniosek Wójta Gminy proponuję wprowadzić dwa dodatkowe punkty dotyczące podjęcia uchwał w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033. Te uchwały byłyby omawiane w pkt 9 i 10 porządku obrad, zaś pozostałe punkty przesuną się o dwie pozycje w dół.  Proponuję przystąpić do głosowania nad przyjęciem uzupełnionego porządku obrad XXV Sesji Rady Gminy Korycin. Na podstawie wykazu z głosowania imiennego pani przewodnicząca stwierdziła, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że porządek obrad XXV Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie (wykaz z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).

Oto treść przyjętego porządku obrad:

1. Otwarcie obrad.

2. Przyjęcie porządku dziennego XXV Sesji Rady Gminy Korycin.

3. Przyjęcie protokołu z XXIV Sesji Rady Gminy odbytej dnia 27 października 2021 roku.

4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Korycin w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.

5. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie zadania pn. „Rozbudowa ciągu komunikacyjnego dróg powiatowych nr 1405B i 1420B o przebiegu od granicy Powiatu Monieckiego z Powiatem Sokólskim do granicy z Powiatem Białostockim na terenie Gminy Korycin” – uchwała Nr XXV/  /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 29 listopada 2021 r. w powyższej sprawie.

6. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej – uchwała Nr XXV/  /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 29 listopada 2021 r. w powyższej sprawie.

7. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia zasad i wysokości diet oraz należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych dla radnych Rady Gminy Korycin – uchwała Nr XXV/  /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 29 listopada 2021 r. w powyższej sprawie.

8. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Korycin – uchwała Nr XXV/  /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 29 listopada 2021 r. w powyższej sprawie.

9. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok – uchwała Nr XXV/  /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 29 listopada 2021 r. w powyższej sprawie.

10. Podjęcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033 – uchwała Nr XXV/  /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 29 listopada 2021 r. w powyższej sprawie.

11. Odpowiedzi na wnioski zgłoszone przez państwa radnych na poprzedniej Sesji Rady Gminy Korycin.

12. Interpelacje i zapytania radnych.

13. Wolne wnioski i informacje.

14. Zamknięcie obrad.

 

     Pani przewodnicząca stwierdziła, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z XXIV Sesji Rady Gminy odbytej dnia 27 października  2021 roku. Przypomniała, że był on wyłożony do wglądu państwa radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

      Pani przewodnicząca obrad zarządziła przystąpienie do głosowania nad przyjęciem protokołu z XXIV Sesji. Na podstawie wykazu z głosowania imiennego stwierdziła, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem protokołu głosowało 14 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca obrad stwierdziła, iż protokół z obrad XXIV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 27 października 2021 roku został przyjęty większością głosów (wykaz z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).


Ad.4/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.

W okresie od ostatniej XXIV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej w dniu 27 października 2021 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 29 listopada 2021 roku realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście  następujące zadania:

1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 3 listopada 2021 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad XXIV Sesji Rady tj.

1) w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru Gminy Korycin,

2) w sprawie przyjęcia Gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych na lata 2021 – 2030,

3) w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie zadania pn. „Utwardzenie poboczy na drodze powiatowej nr 1319B w miejscowości Milewszczyzna – etap II”, 

4) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2022 rok,

5) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok,

6) w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033.   

2. W dniu 28 października 2021 r., razem z panią Dyrektor GOKSiT, wziąłem udział w Operze Podlaskiej w Białymstoku w uroczystej Gali Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, gdzie Park Kulturowy Korycin – Milewszczyzna został uhonorowany tytułem Najlepszego Produktu Turystycznego Województwa Podlaskiego. Byliśmy w znakomitym towarzystwie, bo na drugim miejscu znalazł się Tykocin – Pomnik Historii, a na trzecim – Region Puszczy Białowieskiej. W ciągu trzech lat istnienia Park Kulturowy stał się turystyczną marką regionu. Jest to wielki sukces Gminy Korycin i ludzi, którzy włożyli w to mnóstwo pracy, starań, wysiłku i pomysłów, za co serdecznie dziękuję.                                         

3. W dniach 29 – 30 października br. uczestniczyłem w Serwach koło Augustowa w Forum Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego.

4. W dniu 7 listopada 2021 r. wziąłem udział w  uroczystości z okazji 50-lecia pożycia małżeńskiego par z Gminy Korycin. 

5. W dniu 9 listopada br. uczestniczyłem w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.

6. W dniu 10 listopada 2021 r. ogłosiłem postępowanie na udzielenie zamówienia publicznego na nadbudowę budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Korycinie ze zmianą konstrukcji dachu. Otwarcie ofert jest w dniu dzisiejszym, natomiast wykonanie zadania będzie miało miejsce w 2022 roku.

7. W dniu 11 listopada 2021 r., wspólnie z częścią państwa radnych, uczestniczyłem w uroczystych obchodach Święta Niepodległości. Uroczystości rozpoczęły się Mszą Św. w Kościele pw. Znalezienia i Podwyższenia Krzyża Św. w Korycinie, następnie złożyliśmy kwiaty pod pomnikiem Marszałka Piłsudskiego oraz otworzyliśmy wystawę pn. „Niepodległa na mapach. Kształtowanie granic RP po 1918 roku”, którą można oglądać w budynku Urzędu Gminy do końca listopada.

8. W dniach 17 i 18 listopada br. w GOKSiT w Korycinie odbyły się wyjątkowe lekcje historii dla uczniów klas 7 i 8 Szkoły Podstawowej w Korycinie. Dzięki współpracy z Biurem Programu „Niepodległa” pozyskane zostały innowacyjne materiały pozwalające bardziej odczuć i zrozumieć proces odzyskiwania niepodległości. Lekcje historii rozpoczęły się obejrzeniem wystawy „Niepodległa na mapach. Kształtowanie granic RP po 1918 roku”, następnie był wyjątkowy film „Wiktoria 1920”, nagrany w technologii VR-360 stopni 3D, który młodzież obejrzała w specjalnych okularach VR (20 sztuk takich okularów zakupiliśmy w tym roku w ramach unijnego projektu dla Parku Kulturowego Korycin – Milewszczyzna), na koniec zaś debata pt. „Jaka Polska? Rozmowy Ojców Niepodległości”.

9. W dniu 18 listopada br. otrzymaliśmy promesę z tzw. Polskiego Ładu na inwestycję w Parku Kulturowym w Milewszczyźnie polegającą na budowie Domu Dziedzictwa z wyposażeniem oraz grodziska nad rzeką Kumiałką. Od tej chwili mamy 6 miesięcy na ogłoszenie procedury przetargowej na realizację zadania inwestycyjnego. Koszt to 4 mln zł, dofinansowanie – 3,6 mln zł, wkład własny – 400 tys. zł. 

     W tym dniu ogłosiłem także konsultacje społeczne dla mieszkańców sołectw: Dzięciołówka, Gorszczyzna, Rudka i Zakale, dotyczące zmiany nazwy miejscowości „Mielewszczyzna” na „Milewszczyzna”. Ankiety konsultacyjne od mieszkańców są przyjmowane do końca listopada. Wypełniony i podpisany formularz ankiety można przesłać do UG listownie, pocztą elektroniczną lub złożyć w sekretariacie Urzędu.

10. W dniu 22 listopada 2021 r. spotkałem się w sali GOKSiT w Korycinie z mieszkańcami wsi Mielniki, gdzie głównie rozmawialiśmy o przygotowaniach do przyszłej przebudowy ulicy i drogi kolonijnej w tej niewielkiej miejscowości.

      W tym dniu uczestniczyłem także online w posiedzeniu Zespołu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego ds. Obszarów Wiejskich Wsi i Rolnictwa.

11. W dniu 23 listopada br. wziąłem udział w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”, w którym uczestniczył także przedstawiciel schroniska dla psów.

         W tym dniu ogłosiłem także postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na dowóz uczniów do szkoły i przedszkola w formie zakupu biletów miesięcznych i jednorazowych. Otwarcie ofert nastąpi w dniu 1 grudnia 2021 roku.

12. W dniu 24 listopada br. wziąłem udział w posiedzeniu Komisji Gospodarki i Budżetu Rady Gminy Korycin.

13. W dniu 25 listopada 2021 r. spotkałem się z architektem w sprawie projektu Domu Dziedzictwa, który ma powstać w Parku Kulturowym w Milewszczyźnie.

14. W dniu 26 listopada 2021 r. wziąłem udział w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku w konferencji dotyczącej Programu pn. Rządowy Fundusz Polski Ład:  Program Inwestycji Strategicznych.

       W tym dniu gościliśmy także w Urzędzie Gminy delegację Administracji Rejonu Wileńskiego m.in. Starostę Nemenczyna, aby omówić plan tzw. działań „miękkich”, szkoleniowo – konferencyjnych, w projekcie transgranicznym pn. „Rozwój turystyki aktywnej napędzanej dziedzictwem pogranicza”. Dzięki temu projektowi w centrum Korycina powstał parking turystyczny z publiczną toaletą.

15. Zakończyliśmy ostatni etap prac porządkujących przy Urzędzie Gminy. Kosztem ok. 100 000 zł wymieniona została nawierzchnia placu manewrowego między Remizą OSP a Urzędem, wjazdu z ulicy Knyszyńskiej oraz chodnika. Było to „domknięcie” robót pomiędzy realizowanymi wcześniej dwoma projektami unijnymi, dzięki czemu zmienił się nie do poznania wizerunek centrum Korycina, funkcjonalność i możliwości parkingowe.

16. W listopadzie w Urzędzie Gminy miała miejsce kontrola Krajowej Administracji Skarbowej projektu pn. „Matryca reagowania kryzysowego – nowe podejście do transgranicznego zarządzania kryzysowego” Projekt dotyczył zakupu dwóch samochodów strażackich z pełnym wyposażeniem i budowy budynku garażowego OSP w Korycinie. 

17. Wydałem następujące zarządzenia:

1) jako organ wykonawczy w sprawach:

a) Zarządzenie Nr 43/2021 z dnia 29 października 2021 r. w sprawie wyznaczenia nauczyciela do zastępowania Dyrektora Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie podczas jego nieobecności,

b) Zarządzenie Nr 44/2021 z dnia 29 października 2021 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok,

c) Zarządzenie Nr 45/2021 z dnia 29 października 2021 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami w gminie na 2021 rok,

d) Zarządzenie Nr 46/2021 z dnia 9 listopada 2021 r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących zmiany nazwy miejscowości „Mielewszczyzna” na „Milewszczyzna”,

e) Zarządzenie Nr 47/2021 z dnia 15 listopada 2021 r. w sprawie upoważnienia Sekretarza Gminy do prowadzenia spraw Gminy Korycin w imieniu Wójta Gminy,

f) Zarządzenie Nr 48/2021 z dnia 15 listopada 2021 r. w sprawie ustalenia projektu uchwały budżetowej Gminy Korycin na 2022 rok,

g) Zarządzenie Nr 49/2021 z dnia 15 listopada 2021 r. w sprawie przyjęcia projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2022 – 2033,

2) jako kierownik urzędu w sprawach:

a) Zarządzenie Nr 17/2021 z dnia 15 listopada 2021 r. w sprawie upoważnienia Sekretarza Gminy do potwierdzania zawarcia umów dzierżawy.

18. Opracowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji. 

 

         Pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.

         Pan Jerzy Burak – przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu odczytał opinię Komisji dotyczącą dzisiejszych projektów uchwał, którą Komisja wypracowała na swoim posiedzeniu w dniu 24 listopada 2021 roku.


Ad.5/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie zadania pn. „Rozbudowa ciągu komunikacyjnego dróg powiatowych nr 1405B i 1420B o przebiegu od granicy Powiatu Monieckiego z Powiatem Sokólskim do granicy z Powiatem Białostockim na terenie Gminy Korycin”.

          Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

         Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2021 r. poz. 1372 i 1834) gminy mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej. 

       Ponadto w myśl art. 216 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 305 z późn. zm.) wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, a w szczególności na pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną odrębną uchwałą przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast zgodnie z art. 220 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomocy rzeczowej. Przepisy wyraźnie stanowią, że pomoc ta może być udzielana wyłącznie innym jednostkom samorządu terytorialnego. Udzielenie pomocy rzeczowej musi być poprzedzone odrębną uchwałą organu stanowiącego.

        Starosta Sokólski zwrócił się z prośbą do Wójta Gminy o ujęcie w budżecie Gminy Korycin na 2022 rok oraz w budżecie Gminy Korycin na 2023 rok środków finansowych na dofinansowanie wspólnego zadania pn. „Rozbudowa ciągu komunikacyjnego dróg powiatowych nr 1405B i 1420B o przebiegu od granicy Powiatu Monieckiego z Powiatem Sokólskim do granicy z Powiatem Białostockim na terenie Gminy Korycin”. Dotacja będzie służyć budowie dróg położonych na terenie Gminy Korycin i ma wynosić 610 000,00 zł w 2022 roku oraz 610 000,00 zł w 2023 roku.

     Podjęcie uchwały przez Radę Gminy Korycin w sprawie udzielenia dotacji celowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie realizacji zadania z zakresu budowy dróg powiatowych, które to zadanie jest zadaniem powiatu, jest zgodnie z w/w przepisami. Organ stanowiący nie może pominąć w uchwale o pomocy finansowej kwoty tej pomocy, gdyż w ten sposób cedowałby na organ wykonawczy, właściwy do zawarcia umowy o pomoc, swoją wyłączną kompetencję do ustalenia wysokości przedmiotowej dotacji celowej.

         Wobec powyższego podjęcie przedmiotowej uchwały jest w pełni uzasadnione.

        Wójt dodał, że znacie państwo temat naszych starań, aby tę drogę przebudować. Jest to droga od Popiołówki przez Brody, Łosiniec, aż do granicy gminy. Inwestycję wykonuje Powiat Sokólski, który otrzymał z Funduszu Dróg Lokalnych 50% kosztów remontu, a teraz planuje złożyć wniosek do Polskiego Ładu na sfinansowanie 25% kosztów wkładu własnego. Jednak żeby móc złożyć taki wniosek, to musi mieć zapewnione finansowanie 25% udziału Gminy Korycin w modernizacji tej drogi. Realizacja zadania przewidziana jest w latach 2022 i 2023, dlatego projekt uchwały zakłada udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu po 610 000 zł w dwóch kolejnych latach.

         Radna Emilia Lengiewicz zapytała, czy 610 000 zł to suma z dwóch lat, czy też dwie transze w tej wysokości?

          Wójt odpowiedział, że udzielamy dotacji dla powiatu dwa razy po 610 000 zł.

Dalszej dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu.

 

UCHWAŁA NR XXV/187/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 29 listopada 2021 r.

w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie zadania pn. „Rozbudowa ciągu komunikacyjnego dróg powiatowych nr 1405B i 1420B o przebiegu od granicy Powiatu Monieckiego z Powiatem Sokólskim do granicy z Powiatem Białostockim na terenie Gminy Korycin”

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.


Ad.6/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, ze Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej.

          Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

         Zgodnie z art. 28 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2021 r. poz. 869 z późn. zm.) członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub Gminę Korycin, otrzymuje ekwiwalent pieniężny. Wysokość ekwiwalentu, o którym mowa w ust. 1, nie może przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych przed dniem ustalenia ekwiwalentu, za każdą godzinę udziału w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym. Ekwiwalent jest wypłacany z budżetu gminy. Stawki godzinne rada gminy może zróżnicować w zależności od tego, czy dotyczą udziału w działaniu ratowniczym czy w szkoleniu.

     Ekwiwalent otrzymuje każdy strażak uczestniczący w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym, nie ma w tym przypadku znaczenia czy jest osobą zatrudnioną, prowadzącą działalność gospodarczą, rolnikiem, bezrobotnym itp. Ustawodawca zawarł tylko jeden wyjątek od powyższej zasady. Ekwiwalent pieniężny bowiem nie przysługuje członkowi ochotniczej straży pożarnej za czas nieobecności w pracy, za który zachował wynagrodzenie. Członkowie ochotniczych straży pożarnych za czas nieobecności w pracy z powodu uczestniczenia w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną, zachowują przewidziane w odrębnych przepisach uprawnienie do innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą (art. 28 ust. 3 i 4 ustawy o ochronie przeciwpożarowej).

         Projekt uchwały zakłada zróżnicowanie stawki za udział w działaniach ratowniczych i za udział w szkoleniach pożarniczych organizowanych przez Państwową Straż Pożarną oraz Gminę Korycin, z uwagi na różny zakres oraz charakter wykonywanych czynności objętych ekwiwalentem. Ekwiwalent pieniężny za godzinę udziału w działaniu ratowniczym proponuje się w wysokości 22,00 zł, natomiast ekwiwalent pieniężny za udział w szkoleniu pożarniczym w wysokości 16,00 zł. Zaproponowana w projekcie uchwały wysokość ekwiwalentu mieści się w granicy określonej w art. 28 ust. 2 cytowanej ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

      W budżecie Gminy Korycin na 2022 rok zabezpieczono środki finansowe na wypłatę ekwiwalentu dla członków OSP.

      Przedłożony projekt uchwały spełnia w/w wymogi prawne. Mając na uwadze okoliczność, że wypłata ekwiwalentu stanowi obowiązek gminy, podjęcie uchwały na podstawie art. 28 ust. 1 w/w ustawy jest obligatoryjne.       

      Wójt Gminy dodał, że moja propozycja zwiększenia ekwiwalentu dla strażaków wynika z wniosków zgłoszonych podczas trzech ostatnich spotkań sprawozdawczych w naszych jednostkach czyli w Korycinie, Ostrej Górze i Krukowszczyźnie. Ratownikom – ochotnikom przysługuje ekwiwalent pieniężny za udział w działaniach ratowniczych oraz w szkoleniach pożarniczych. W tej chwili wynosi on odpowiednio 17 zł i 12 zł, natomiast moja propozycja jest taka, aby za udział w akcjach ratowniczych wynosił 22 zł za godzinę i 16 zł za godzinę udziału w szkoleniu. Przeliczyliśmy przewidywane skutki dla budżetu na przyszły rok i nie są one tak istotne, aby nie było nas na taką zwyżkę stać.

        Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej.

 

UCHWAŁA NR XXV/188/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 29 listopada 2021 r.

w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.7/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustalenia zasad i wysokości diet oraz należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych dla radnych Rady Gminy Korycin.

          Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

         Przepis art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 i 1834) stanowi, że na zasadach ustalonych przez radę gminy radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.

      Ustawa z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw  (Dz.U. poz. 1843) wprowadziła z dniem 1 listopada 2021 roku zmianę w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w art. 25 ust. 6, który otrzymał następujące brzmienie:

       "6. Wysokość diet przysługujących radnemu nie może przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie 2,4-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 1658).".

       Ponadto art. 26 ust. 8 ustawy o samorządzie gminnym określa, że rada gminy przy ustalaniu wysokości diet radnych bierze pod uwagę funkcje pełnione przez radnego.

         Z powyższych przepisów wynika, że granice swobody w podejmowaniu uchwały wyznaczają dwie racje: pierwsza - by dieta nie straciła swego charakteru jako ekwiwalentu utraconych korzyści, jakich radny nie uzyskuje w związku z wykonywaniem mandatu i druga, by kwota diety nie przekroczyła limitu określonego w ustawie i wydanym na jej podstawie rozporządzeniu Rady Ministrów.

        W świetle powyższego należy stwierdzić, iż od 1 listopada 2021 r. istnieje możliwość podwyższenia diety Przewodniczącego Rady Gminy Korycin do kwoty stanowiącej 120 % kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 1658).

        Dieta nie stanowi wynagrodzenia za pracę, tylko ekwiwalent utraconych korzyści, głównie z tytułu pomniejszonego wynagrodzenia za pracę, jak i innych zarobków, które Przewodniczący Rady  mógłby uzyskać w czasie, który poświęca na działalność na rzecz samorządu.  Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady. Przewodniczący jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.
Przewodniczący Rady w szczególności:
1) zwołuje Sesje Rady,
2) przewodniczy obradom,
3) sprawuje policję sesyjną,
4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
6) podpisuje uchwały Rady,
7) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

     Mając na uwadze zakres obowiązków oraz czas niezbędny do wykonania tych zadań przez Przewodniczącego Rady Gminy Korycin istnieje uzasadniona podstawa do podwyższenia diety określonej w  §5 ust. 1  uchwały Nr  XXIII/178/2021 Rady Gminy Korycin z dnia 23 lipca 2021 r. w sprawie ustalenia zasad i wysokości diet oraz należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych dla radnych Rady Gminy Korycin (Dz. Urz. Woj. Podl. poz. 3036).

      Pan Wójt dodał, że zmiana uchwały dotyczy wysokości diety przewodniczącego Rady Gminy. Proponuję stawkę maksymalną, na jaką pozwala nam nowa ustawa. Jest ona zaakceptowana przez członków Komisji Gospodarki i Budżetu, a chyba nie tylko ja uważam, że mamy świetną przewodniczącą Rady, która angażuje się nie tylko w działalność Rady, ale także bierze udział we wszystkich wydarzeniach gminnych i jest wsparciem dla każdego z nas.

          Radna Lengiewicz zapytała, ile kwotowo wynosi 120% podstawy ustawowej?

         Odpowiedział Skarbnik Gminy, że dieta przewodniczącego rady jest dietą ryczałtową, wypłacaną co miesiąc i obecnie wynosi ponad 1300 zł, a po podjęciu uchwały wzrośnie do 2 147,30 zł.

         Dalszej dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 3 radnych było przeciw. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła zmieniającą uchwałę w sprawie ustalenia zasad i wysokości diet oraz należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych dla radnych Rady Gminy Korycin.

 

UCHWAŁA NR XXV/189/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 29 listopada 2021 r.

zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia zasad i wysokości diet oraz należności  tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych dla radnych Rady Gminy Korycin

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.


Ad.8/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Korycin.

        Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

      Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2021 r. poz. 1372 i 1834) ustalenie wynagrodzenia dla wójta należy do wyłącznej właściwości rady gminy.

      Wynagrodzenie pracowników zatrudnionych w samorządzie na podstawie wyboru regulują przepisy ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1282 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. poz. 1960).

      Ustawa z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1834) w art. 11 znowelizowała przepisy ustawy o pracownikach samorządowych i wprowadziła gwarantowane wynagrodzenie minimalne, które musi stanowić 80% maksymalnego poziomu wynagrodzenia, rozumianego jako suma maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego. Jak wynika z art. 18 w/w ustawy znowelizowane przepisy ustawy o pracownikach samorządowych mają zastosowanie do ustalania wysokości wynagrodzeń, diet i uposażeń należnych od dnia 1 sierpnia 2021 roku.

         Obecnie wójtowie mogą otrzymać wynagrodzenie w maksymalnej wysokości 11,2-krotności kwoty bazowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe czyli 20 041,50 zł brutto (1789,37 zł x 11,2 = 20 041,50 zł). Dotychczas była to siedmiokrotność kwoty bazowej czyli 12 525,94 zł brutto. To jest granica, której w uchwale nie wolno przekraczać. Przepisy w/w rozporządzenia (tj. załącznik nr 1, tabela 1) określają maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego w kwocie 10 250,00 zł, maksymalny poziom dodatku funkcyjnego – 3 150,00 zł. Ponadto zgodnie z art. 36 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych wójtowi przysługuje dodatek specjalny. Zgodnie z §6 rozporządzenia dodatek specjalny przysługuje w kwocie wynoszącej 30% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Na podstawie art. 37 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych wójtowi przysługuje także dodatek za wieloletnią pracę (staż pracy).

       Tym samym rady zobligowane są podnieść minimalne wynagrodzenie wynikające z ustawy do wysokości 80% maksymalnego wynagrodzenia – suma maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego i dodatku specjalnego tzn. że wynagrodzenie nie może być niższe niż 13 936,00 zł + dodatek stażowy 20% wynagrodzenia zasadniczego. Wynagrodzenie wójta w wysokości określonej niniejszym projektem uchwały przygotowano zgodnie z tabelą stawek wynagrodzeń dla wójtów w gminach do 15 tysięcy mieszkańców.

      Należy podkreślić, iż Rada Gminy nie może ustalić wynagrodzenia wójtowi, jak też jego poszczególnych składników w wysokości niższej niż przewidziane w/w przepisami, nawet gdyby z takim wnioskiem wystąpił wójt. Wójt nie może również zrzec się prawa do wynagrodzenia, gdyż zabrania tego art. 84 Kodeksu pracy w związku z art. 43 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych.

            Mając powyższe na uwadze podjęcie przedmiotowej uchwały jest w pełni uzasadnione.

          Skarbnik Gminy jeszcze raz dokładnie przedstawił radnym elementy wynagrodzenia wójta gminy, informując także o kwotach minimalnych i maksymalnych poszczególnych składowych wynagrodzenia. Dodał, że Rada Gminy może dowolnie kształtować wysokość wynagrodzenia wójta, ale tylko w widełkach pomiędzy minimalnym i maksymalnym wynagrodzeniem.  Przypomniał także , że od lipca 2018 roku zarobki wszystkich wójtów, burmistrzów i prezydentów miast zostały ustawowo obniżone przez polski rząd o 20%.

      Następnie Skarbnik odczytał poszczególne stawki wynagrodzenia Wójta Gminy Korycin, zaproponowane przez Komisję Gospodarki i Budżetu, które przedstawiają się następująco:

1) wynagrodzenie zasadnicze – 10 000 zł,

2) dodatek funkcyjny – 3 000 zł,

3) dodatek za wieloletnią pracę – 2 000 zł,

4) dodatek specjalny – 3 900 zł,

5) razem – 18 900 zł.

        Radna Emilia Lengiewicz zapytała, czego dotyczy adnotacja na kartce z wyjaśnieniami składowych wynagrodzenia wójta?

        Skarbnik odpowiedział, że jest to wyliczenie kwoty, którą od lipca 2018 roku do sierpnia 2021 roku stracił pan Wójt za sprawą ustawowej obniżki pensji. Ta kwota wynosi 40 145 zł.

        Radny Janusz Małyszko zapytał, czy wszystkie proponowane kwoty są kwotami brutto?

     Skarbnik odpowiedział, że tak, od tej sumy są odprowadzane wszystkie należne składki. Nowe wynagrodzenie będzie obowiązywać od dnia 1 sierpnia 2021 roku, zgodnie z rządowym rozporządzeniem.

    Przewodnicząca obrad zapytała przewodniczącego Komisji Gospodarki i Budżetu, czy kwoty zaproponowane przez Komisję są oficjalnym stanowiskiem do przegłosowania?

         Przewodniczący Komisji odpowiedział, że tak.

       Dalszej dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 2 radnych było przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Korycin.

 

UCHWAŁA NR XXV/190/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 29 listopada 2021 r.

w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Korycin

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.


Ad.9/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok.

      Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali przed Sesją, dlatego proszę Skarbnika Gminy o jego przedstawienie.

            Skarbnik powiedział, że pierwotnie na dzisiejszej Sesji miało nie być uchwały dotyczącej zmian w budżecie, jednak w chwili obecnej procedowany jest wniosek Gminy Korycin dotyczący Laboratoriów Przyszłości i ich wyposażenia. Jest to program rządowy, skierowany do szkół podstawowych i zawiera on zapis, że 60% środków, które otrzymamy, musi zostać wydane do końca tego roku. Możemy dostać 70 000 zł i wiemy, ze jesteśmy na liście rekomendacji Wojewody Podlaskiego, ale do końca nie jesteśmy pewni, czy dostaniemy te pieniądze i kiedy to nastąpi, na razie czekamy, ale skoro termin wydatkowania jest krótki, to musimy zabezpieczyć je w budżecie.

Otrzymaliśmy także z Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku uwagi do poprzedniej uchwały, więc teraz je uwzględnimy i dokonamy wymaganych przesunięć pomiędzy działami i rozdziałami budżetu. Zwiększamy także kwotę pieniędzy przeznaczoną na zakup ciągnika. Poprzednio było to 100 000 zł, chcieliśmy zwiększyć o 50 000 zł, ale ostatecznie zwiększamy o 100 000 zł, mamy więc teraz możliwość zakupu maszyny za 200 000 zł. Mamy dużo terenów zielonych i dróg gminnych do koszenia oraz do odśnieżania.

Dokładne objaśnienia do zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok dotyczą:

1. Uaktualnienia kwot dochodów oraz wydatków, zapewniając zgodność z załącznikami do uchwały.

2. Ustalenia nowego wykazu zadań inwestycyjnych przewidzianych do realizacji w 2021 roku.

3. Ustalenia nowego wykazu planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Gminy Korycin w 2021 roku.

 

Zmiany w załączniku nr 1 do uchwały polegają na:

1)  w dziale 801 – Oświata i wychowanie dokonuje się:

a) zwiększenia planu dochodów o kwotę 70 000 zł w związku z planowanymi do otrzymania środkami przeznaczonymi na projekt „Laboratorium przyszłości”,

b) zmiany klasyfikacji budżetowej dochodów związanych z refundacją kosztów ponoszonych przez budżet gminy na dzieci uczęszczające do przedszkola lub punktu przedszkolnego, zamieszkujące w innej gminie; kwota zmian z tego tytułu – 79 000 zł,

2) w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się zmiany klasyfikacji budżetowej dochodów związanych z planowanym do otrzymania dofinansowaniem do demontażu i utylizacji wyrobów zawierających azbest z terenu gminy; kwota zmian z tego tytułu – 40 000 zł.

Zmiany w załączniku nr 2 do uchwały polegają na:

1) w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo dokonuje się zmiany planu w związku ze zmniejszeniem planu wydatków na inwestycję związaną z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w Korycinie w kwocie 100 000 zł (wykonanie sieci w tym roku wydaje się niecelowe w związku z planowanymi do otrzymania środkami finansowymi pochodzącymi z budżetu państwa z przeznaczeniem na zadania wodociągowo-kanalizacyjne, zadanie zostanie zrealizowane w 2022 roku),

2) w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 10 000 zł w związku z planowanymi wydatkami związanymi z remontem łazienek w budynku Urzędu Gminy,

3) w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zmiany planu wydatków poprzez przesunięcie planu wydatków pomiędzy poszczególnymi podziałkami klasyfikacji budżetowej o kwotę 20 000 zł,

4) w dziale 801 – Oświata i wychowanie dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 70 000 zł w związku z planowanymi wydatkami na projekt „Laboratorium przyszłości”,

5) w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się zmiany klasyfikacji budżetowej wydatków związanych z demontażem i utylizacją wyrobów zawierających azbest z terenu gminy; kwota z tego tytułu – 40 000 zł. W dziale tym dokonuje się także zmiany klasyfikacji budżetowej wydatków dotyczących zakupu udziałów w nowopowstałej spółce BiomTrans Sp. z o.o. w łącznej kwocie 30 000 zł; powyższe związane jest z uwagami Regionalnej Izby Obrachunkowej, zgodnie z którymi wydatki na te cele winny być ponoszone z rozdziału 90026 – Pozostałe działania związane z gospodarką odpadami, a nie jak ujęto w pierwotnej wersji budżetu, w rozdziale 90002 Gospodarka odpadami komunalnymi. W dziale tym dokonuje się także zwiększenia wydatków majątkowych, dotyczy to zwiększenia limitu na zakup ciągnika rolniczego z kwoty 100 000 zł do kwoty 200 000 zł.

Zmiany w załączniku nr 3 do uchwały polegają na:

1) zmniejszeniu limitu o kwotę 100 000 zł na zadania inwestycyjne w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo do kwoty 100 000 zł z przeznaczeniem na budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w Korycinie,

2) zwiększeniu limitu w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, dotyczącego zakupu ciągnika rolniczego z kwoty 100 000 zł do kwoty 200 000 zł.

       Zmiany w załączniku nr 4 do uchwały – „Wykaz dotacji planowanych do osiągnięcia z budżetu Gminy Korycin” obejmują aktualizację kwot dotacji w związku z ujęciem w planie wydatków dotacji przewidzianych do udzielenia Starostwu Powiatowemu w Sokółce w kwocie 22 503,08 zł.

 

Budżet po zmianach wynosi:

1) dochody – 18 837 760,09 zł, z tego:

- bieżące w wysokości 16 392 045,73 zł,

- majątkowe w wysokości 2 445 714,36 zł,

2) wydatki – 20 573 485,57 zł, z tego:

- bieżące w wysokości 16 062 644,59 zł,

- majątkowe w wysokości 4 510 840,98 zł.

 

      Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pan wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok.

 

UCHWAŁA NR XXV/191/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 29 listopada 2021 r.

w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.


Ad.10/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy Korycin podejmie uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033.

      Projekt uchwały państwo radni otrzymali przed rozpoczęciem obrad sesyjnych, dlatego o wyjaśnienia w tej kwestii poproszę Skarbnika Gminy.

         Skarbnik powiedział, że zmiany w WPF polegają na zmianie załącznika nr 1, w którym w kolumnie dotyczącej roku 2021 uaktualniono kwoty dochodów i wydatków oraz inne kolumny dotyczące 2021 roku, w związku z dokonanymi zmianami w budżecie na podstawie zarządzeń Wójta Gminy Korycin oraz uchwał Rady Gminy Korycin. 

      Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pan wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033.

 

UCHWAŁA NR XXV/192/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 29 listopada 2021 r.

w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 - 2033

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Pani przewodnicząca ogłosiła 10 minut przerwy.

Wznowiono obrady.


Ad.11/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt i przedstawił odpowiedzi na wnioski zgłoszone przez państwa radnych na poprzedniej Sesji Rady Gminy w dniu 27 października 2021 roku.

       Następnie głos zabrał Skarbnik Gminy przedstawiając koszty utrzymania Parku Kulturowego Korycin – Milewszczyzna. Jest to odpowiedź na wniosek radnej Emilii Lengiewicz, zgłoszony na poprzedniej Sesji Rady.

        W skład wydatków poniesionych przez Urząd Gminy przez ostatnie cztery lata wchodzą m.in. zakupy wyposażenia, energia, ścieki, usługi związane z utrzymaniem czystości i porządku zieleni, nasadzenia kwiatowe, wykonanie tablic kierunkowych, zakup materiałów i wyposażenia na warsztaty, abonament za domenę, organizacja Dnia Dziecka, organizacja Festynu Archeologicznego i Nocy Świętojańskiej, prace ziemne, renowacja muru kamiennego, zakupy na Majówkę itp. Ogółem od 2018 do chwili obecnej wydatki wyniosły 152 465,43 zł.

          Wójt dodał, że jak widzicie nie jest to jakaś oszałamiająca kwota wydatków. A teraz proszę panią Katarzynę Sadowską – Dyrektor GOKSiT o przedstawienie w formie prezentacji działań tej instytucji, bo chyba nie do końca zdajecie sobie sprawę z ogromu różnorodnych inicjatyw wykonanych przez ośrodek kultury.

           Po zakończeniu prezentacji pan Wójt dodał, że wszystkie przedstawione działania nie wyczerpują oferty GOKSiT. Jest ona tak szeroka, że dzieci i dorośli z gmin sąsiednich korzystają z niej, bo nie mogą znaleźć tylu propozycji w swoich samorządach.


Ad.12/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrała pani przewodnicząca i poprosiła państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.

        Poinformowała jednocześnie, że w okresie międzysesyjnym na jej ręce nie wpłynęły interpelacje i zapytania państwa radnych w formie pisemnej.

      Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, że jej pytanie dotyczy tego, czym dokładnie zajmuje się koordynator ds. szczepień, jakie funkcje pełni, bo w budżecie przeznaczone jest na ten cel 17 000 zł.

        Wójt podziękował za pytanie i stwierdził, że odpowiedzi udzielimy na kolejnej Sesji Rady Gminy.

       Radna Lengiewicz powiedziała, że wcześniej wnosiłam o przejście dla pieszych na ul. Knyszyńskiej, odpowiedź z komisji wojewódzkiej była pozytywna, ale nadal go nie ma.

       Wójt odpowiedział, że odpowiedź przyszła z Wojewódzkiego Zarządu Dróg i czekamy na realizację.

    Radna Lengiewicz powiedziała, że chyba się nie zrozumieliśmy, bo co prawda mamy koszty utrzymania Milewszczyzny, ale na poprzedniej Sesji wnioskowałam o łączną kwotę, razem z utwardzeniem poboczy. Teraz przeznaczany na to 75 000 zł, drugie tyle daje powiat, poprzednio również była to kwota 75 000 zł i tyle samo od powiatu, to daje w sumie kwotę 300 000 zł na same pobocza.

     Wójt odpowiedział, że nie ma tu żadnych 300 000 zł, mówimy o wsparciu powiatu, który jest właścicielem drogi przebiegającej przez Milewszczyznę, a poprzednio wspieraliśmy powiat w dwóch działaniach inwestycyjnych na terenie naszej gminy czyli budowy chodników przy zalewie w Korycinie łącznie z przejściem dla pieszych i oznakowaniem pionowym plus utwardzenie pobocza w Milewszczyźnie.

       Radna odpowiedziała, że dlatego to, o co wnioskowałam, dotyczy także pieniędzy przeznaczonych na utwardzenie poboczy w Milewszczyźnie, chodzi o zestawienie łączne.

     Wójt stwierdził, że jeśli pani radna ma krótką pamięć i nie pamięta kwot, które sami jako radni desygnowaliście, to oczywiście na kolejną Sesję przygotujemy i przedstawimy. Możemy całą Sesję przypominać. Jeżeli jest taka potrzeba, to nie widzę przeszkód. 

     Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, że ma pytanie od mieszkańców dotyczące spotkania Wójta z Szymonem Hołownią w Parku Kulturowym w Milewszczyźnie, kto to finansował – Ruch 2050 czy też my ponieśliśmy jakieś koszty?

      Wójt powiedział, że odpowiedzi udzieli na kolejnej Sesji Rady.

   Radny Stanisław Szubzda wnioskował, aby oczyścić z zakrzaczeń drogę prowadzącą od drogi powiatowej do Zabrodzia.

    Wójt odpowiedział, że mamy z tym spory problem, ostatnio nawet na Facebooku apelowałem do mieszkańców, aby nas wsparli w tej kwestii, wycinając w miarę własnych możliwości gałęzie i zakrzaczenia na drogach gminnych, bo rozrastają się w zastraszającym tempie.

Radni nie zgłosili więcej interpelacji i zapytań.


Ad.13/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poprosiła państwa radnych, a także inne osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.

     Radna Ewa Jakowiec wnioskowała o postawienie w miejscowości Skindzierz tablicy informacyjnej, na której mogłaby wieszać różne gminne ogłoszenia.

     Wójt odpowiedział, że wykonamy taką tablicę i w najbliższym czasie ustawimy w pani miejscowości.

  Radny Antoni Pakuła przyłączył się do powyższego wniosku i wnioskował o tablicę także w miejscowości Kumiała.

Nie zgłoszono więcej wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.


Ad.14/   Wobec wyczerpania porządku dziennego XXV Sesji Rady Gminy Korycin pani przewodnicząca stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknęła je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.

 

Protokołowała:                                                                                

Ewa Michnowicz                                                                                    

Iwona Chwiećko

Przewodniczący Rady

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Inspektor ds. sekretarsko-kancelaryjnych, obsługi organów gminy i promocji gminy

Data wytworzenia: 2021-11-29

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data modyfikacji: 2021-12-09

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2021-12-09