PROTOKÓŁ Nr XXVI/2018

PROTOKÓŁ Nr XXVI/2018
z XXVI Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 26 marca 2018 r. (poniedziałek) w sali konferencyjnej GOKSiT w Korycinie, w godz. 10.00 – 13.15 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.

 

 

Stan Rady Gminy – 15 radnych

Obecnych – 13 radnych

zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.

 

Radni obecni podczas obrad sesyjnych:

1) pan Jan Bojarzyński
2) pan Jerzy Burak
3) pan Kazimierz Buzun
4) pani Iwona Chwiećko
5) pan Józef Gliński
6) pan Stanisław Krutul
7) pan Zdzisław Lachowicz
8) pan Bogdan Małyszko
9) pan Antoni Pakuła
10) pan Jarosław Radulski
11) pan Krzysztof Szewczul
12) pan Stanisław Szubzda
13) pan Kazimierz Urban

 

Radni nieobecni nieusprawiedliwieni:

1) pan Adam Bielawski
2) pan Marek Brylewicz

 

Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:

1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin
2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
3) pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy
4) pani Ewa Bojarzyńska – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Korycinie
5) pani Dorota Wiesławska – Dyrektor Przedszkola w Korycinie
6) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia

            Obrady XXVI Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński – przewodniczący Rady Gminy Korycin.

    Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący serdecznie powitał państwa radnych oraz wszystkich gości obecnych na sali obrad. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 13 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.

    Pan przewodniczący poinformował, że proponowany porządek obrad XXVI Sesji Rady Gminy Korycin został państwu radnym doręczony. Za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany porządek obrad XXVI Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie.

Oto treść przyjętego porządku obrad:

1.  Otwarcie obrad.

2.  Przyjęcie porządku dziennego XXVI Sesji Rady Gminy Korycin.

3.  Przyjęcie protokołów z XXIV i XXV Sesji Rady Gminy Korycin odbytych w dniach 14 i 28 grudnia 2017 roku.

4.  Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Korycin w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.

5.  Przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Aulakowszczyzna w Gminie Korycin – podjęcie uchwały Nr XXVI/  /2018 Rady Gminy Korycin z dnia 26 marca 2018 r. w powyższej sprawie.

6.  Dokonanie podziału Gminy Korycin na okręgi wyborcze, ustalenie ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym – podjęcie uchwały Nr XXVI/  /2018 Rady Gminy Korycin z dnia 26 marca 2018 r. w powyższej sprawie.

7.  Dokonanie podziału Gminy Korycin na stałe obwody głosowania, ustalenie ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych – podjęcie uchwały Nr XXVI/  /2018 Rady Gminy Korycin z dnia 26 marca 2018 r. w powyższej sprawie.

8. Określenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych, pracujących w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Korycin – podjęcie uchwały Nr XXVI/  /2018 Rady Gminy Korycin z dnia 26 marca 2018 r. w powyższej sprawie.

9.  Określenie kryteriów obowiązujących w postępowaniu rekrutacyjnym do klas pierwszych szkoły podstawowej prowadzonej przez Gminę Korycin dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem oraz określenie dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów i przyznanie poszczególnym kryteriom liczby punktów – podjęcie uchwały Nr XXVI/  /2018 Rady Gminy Korycin z dnia 26 marca 2018 r. w powyższej sprawie.

10.  Określenie kryteriów obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego dla publicznego przedszkola oraz publicznych innych form wychowania przedszkolnego, dla których Gmina Korycin jest organem prowadzącym – podjęcie uchwały Nr XXVI/  /2018 Rady Gminy Korycin z dnia 26 marca 2018 r. w powyższej sprawie.

11.  Określenie wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolu i punktach przedszkolnych prowadzonych przez Gminę Korycin – podjęcie uchwały Nr XXVI/  /2018 Rady Gminy Korycin z dnia 26 marca 2018 r. w powyższej sprawie.

12.  Uchylenie uchwały w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania dla nauczycieli szkół i przedszkola prowadzonych przez Gminę Korycin – podjęcie uchwały Nr XXVI/  /2018 Rady Gminy Korycin z dnia 26 marca 2018 r. w powyższej sprawie.

13.  Uchylenie uchwały w sprawie objęcia udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym BIOM Sp. z o.o. z siedzibą w Dolistowie Starym – podjęcie uchwały Nr XXVI/  /2018 Rady Gminy Korycin z dnia 26 marca 2018 r. w powyższej sprawie.

14.  Podjęcie uchwały w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2019 roku – uchwała Nr XXVI/  /2018 Rady Gminy Korycin z dnia 26 marca 2018 r. w powyższej sprawie.

15.  Dokonanie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2018 rok – podjęcie uchwały Nr XXVI/  /2018 Rady Gminy Korycin z dnia 26 marca 2018 r. w powyższej sprawie.

16.  Dokonanie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2018 – 2039 – podjęcie uchwały Nr XXVI/  /2018 Rady Gminy Korycin z dnia 26 marca 2018 r. w powyższej sprawie.

17.  Określenie zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób i rodzin objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania pn. „Pomoc państwa w zakresie dożywiania na lata 2014-2020” – podjęcie uchwały Nr XXVI/  /2018 Rady Gminy Korycin z dnia 26 marca 2018 r. w powyższej sprawie.

18.  Przystąpienie Gminy Korycin do Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej – podjęcie uchwały Nr XXVI/  /2018 Rady Gminy Korycin z dnia 26 marca 2018 r. w powyższej sprawie.

19.  Odpowiedzi na pisemne wnioski państwa radnych zgłoszone na poprzednich Sesjach Rady Gminy, odbytych w dniach 14 i 28 grudnia 2017 roku.

20.  Interpelacje i zapytania radnych.

21.  Wolne wnioski i informacje.

22.  Zamknięcie obrad.

    Pan przewodniczący obrad stwierdził, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokoły z XXIV i XXV Sesji Rady Gminy odbytych w dniach 14 i 28 grudnia 2017 roku. Przypomniał, że były one wyłożone do wglądu państwa radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczone w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z ich treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

       Radny Bogdan Małyszko powiedział, że wnosi uwagę do XXV protokołu z Sesji Rady Gminy odbytej dnia 28 grudnia 2017 roku, ponieważ nie została tam zapisana jego prośba o wyrównanie drogi gminnej w miejscowości Popiołówka.

Pani Sekretarz zapytała, czy był to wniosek formalny, czy tylko uwaga o konieczności równania tej drogi na wiosnę.

Radny Małyszko odpowiedział, że raczej uwaga niż wniosek formalny.

Sekretarz odpowiedziała, że dlatego nie znalazła się z protokole z obrad sesyjnych.

Innych uwag do protokołu państwo radni nie zgłosili, zatem pan przewodniczący obrad poddał powyższy protokół pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za przyjęciem protokołu głosowało 12 radny, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin bez uwag i  jednogłośnie przyjęła treść protokołu z XXIV Sesji Rady Gminy, odbytej dnia 14 grudnia 2017 roku, zaś większością głosów przyjęła treść protokołu z XXV Sesji Rady Gminy Korycin, odbytej dnia 28 grudnia 2017 roku.

Ad.4/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.

W okresie od ostatniej XXV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 28 grudnia 2017 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 26 marca 2018 roku realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:

1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 3 stycznia 2018 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad XXV Sesji Rady tj.

1) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2017 rok,

2) w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2017 – 2039,

3) w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na 2018 rok,

4) w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2018 - 2039,

5) w sprawie określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów lub akcji w spółkach prawa handlowego przez Wójta Gminy Korycin,

6) w sprawie objęcia udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym BIOM Sp. z o.o. z siedzibą w Dolistowie Starym,

7) w sprawie udzielenia dotacji celowej w 2018 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewozu,

8) w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych,

9) w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2018 rok.

Uchwały Rady Gminy zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin  oraz cztery z nich zostały przekazane do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego i zostały już opublikowane pod poz. 14 i 15 z dnia 2 stycznia 2018 r. oraz pod poz. 454 i 455 z dnia 19 stycznia 2018 r.

2. W dniu 11 stycznia 2018 r. odbył się przetarg na wykonanie zamówienia: „Przygotowywanie i podawanie posiłku osobom uprawnionym do ich otrzymywania na podstawie decyzji wydanych przez Kierownika GOPS”, gdzie wpłynęły dwie oferty tj. Biesiada Weselna Bienasz i Wspólnicy Sp. J. z Kumiały i PPHU „MILENIUM” Celina Wiszowata z Grajewa. Oferentom przyznano następującą punktację:

- Biesiada Weselna – 93,98 pkt,

- PPHU „MILENIUM” – 100 pkt i z tą firmą podpisano umowę na okres od dnia 15 stycznia do 31 grudnia 2018 roku.

3. W dniach 11 stycznia i 13 lutego 2018 r. zawarłem dwa akty notarialne:

a) na sprzedaż działki nr 167/55 o pow. 0,1704ha nad zalewem za mostem, za kwotę 50 018,00 zł + Vat dla pana Adama Stachelek z Zabrodzia,

b) na sprzedaż działki nr 167/24 o pow. 0,2490ha nad zalewem za mostem, za kwotę 70 189,00 zł + Vat dla państwa Konrada i Magdaleny Hansch z Mikicina.

4. W dniu 16 lutego 2018 r. ogłosiłem II przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż działki Nr 128/3 o pow. 0,3100ha, położonej w obrębie gruntów wsi Korycin przy ul. Trakt Królewski (w sąsiedztwie stacji paliw). Wadium wynosiło 5 200 zł. Przetarg miał się odbyć w dniu 20 marca  br. o godz. 10.00, jednak nie doszedł do skutku ze względu na brak ofert.

5. W dniu 27 lutego br. odbył się przetarg ustny nieograniczony na dzierżawę budynku „Kiosku” (była kwiaciarnia) o pow. użytkowej 19,48m2 położonego w Korycinie przy ul. Knyszyńskiej 2a z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gospodarczej od dnia 1 marca 2018 roku do dnia 28 lutego 2021 roku. Nowymi najemcami są właściciele Domu Gościnnego w Dzięciołówce, wysokość czynszu wynosi 223,00 zł + Vat miesięcznie.

6. W dniach 5-6 lutego 2018 r. uczestniczyłem w Zgromadzeniu Ogólnym Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego, zaś w dniach 30 stycznia – 1 lutego 2018 r. oraz 6-9 lutego 2018 r. w posiedzeniach Komitetu Regionów w Brukseli.

7. W dniu 10 stycznia br. na konto Gminy Korycin wpłynęły środki przekazane przez ARiMR za wykonaną przebudowę dróg w ramach środków PROW dofinansowywanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.

8. W dniach 1-3 lutego 2018 roku 9-osobowa grupa pracowników Urzędu Gminy i Przedszkola w Korycinie uczestniczyła w wyjazdowym szkoleniu na Litwie w ramach realizowanego projektu transgranicznego Interreg Litwa-Polska, dotyczącego rozbudowy przedszkola w Korycinie pn. „Transgraniczna sieć wczesnej edukacji”. W ramach tej współpracy odbywają się nie tylko wspólne spotkania i szkolenia w obu krajach, ale przede wszystkim w Korycinie rozbudowywany jest budynek przedszkola, zaś w Birstonas powstaje nowy plac zabaw i zostanie zakupione nowoczesne wyposażenie przedszkolnej kuchni.

9. Od 1 lutego 2018 r. Gmina Korycin wspólnie z partnerem – administracją samorządu Birstonas na Litwie rozpoczęła realizację projektu pt. „Życie jak teatr – współpraca transgraniczna dla aktywnego starzenia się” w ramach Programu INTERREG Litwa – Polska. Projekt jest skierowany do seniorów po obu stronach granicy, a jego cele to:

a) poprawa transgranicznej oferty społecznej i kulturalnej starzejącego się społeczeństwa,

b) aktywizacja i integracja seniorów pogranicza w celu lepszej spójności społecznej,

c) wzmocnienie i promowanie polityki aktywnego starzenia się w obszarze transgranicznym,

d) wzmocnienie współpracy instytucji kultury i spójności społecznej pogranicza.

W ramach w/w projektu seniorzy z Gminy Korycin i Rejonu Birstonas będą mogli uczestniczyć w warsztatach teatralnych przygotowując wspólnie spektakl, który następnie zostanie zaprezentowany publiczności w Korycinie i w Birstonas. W ramach projektu zostanie również zakupiony nowoczesny sprzęt oświetleniowo – nagłośnieniowy, który umożliwi przygotowanie spektaklu.

Całkowity budżet projektu wynosi 49 910,00 EURO, zaś dofinansowanie z ERDF to 42 423,49 EURO (85%).

Ponadto w dniu 13 marca 2018 roku 5-osobowa grupa pracowników UG i GOKSiT w Korycinie uczestniczyła, wraz z kolegami z Litwy, w szkoleniu w Ełku dotyczącym realizacji powyższego projektu.

10. W dniach od 1 do 28 lutego br. do UG Korycin wpłynęło 311 wniosków od producentów rolnych, dotyczących zwrotu części środków finansowych wydanych na zakup oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. W odpowiedzi na wnioski Urząd przygotował i wydał decyzje administracyjne o zwrocie podatku akcyzowego. 

11. W dniach 5-7 lutego 2018 r. w GOPS Korycin została przeprowadzona przez Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku kompleksowa kontrola w zakresie realizacji przez Gminę Korycin zadań własnych oraz zleconych przez administrację rządową, wynikających z ustawy o pomocy społecznej. Zakres kontroli obejmował okres od dnia 1 stycznia 2017 roku do dnia rozpoczęcia kontroli, w wyniku której nie wydano zaleceń pokontrolnych. 

12. W dniu 15 lutego br. odbył się w GOKSiT w Korycinie XVII konkurs recytatorski poezji Leonardy Szubzdy. Wśród naszych uczniów zostali nagrodzeni i wyróżnieni: Nikola Krynicka i Dariusz Szkobodziński z Gimnazjum w Korycinie.

13. W dniu 20 lutego br. odbyłem spotkania z sołtysami i mieszkańcami naszej gminy dotyczące konsultacji w sprawie lokalizacji tablic informacyjnych o zabudowie kolonijnej. Potrzebujemy 304 sztuk takich tablic, indywidualnych i zbiorowych.

14. W dniu 22 lutego 2018 r. odbyła się w Sokółce rejestracja poborowych z Gminy Korycin. W tym roku do rejestracji zgłosiło się 28 poborowych.

15. W dniu 23 lutego br. skierowaliśmy zaproszenie do złożenia oferty na zakup usługi artystycznej w zakresie:

a) Zadanie I – Przygotowanie i przeprowadzenie dwudniowych 8-godzinnych polsko-litewskich warsztatów teatralnych pn. „Wspólne polsko – litewskie warsztaty aktorstwa i teatru dla seniorów”,

b) Zadanie II – zorganizowanie wydarzenia pt. „Transgraniczne spotkanie teatrów seniora w Korycinie”.

W terminie do dnia 5 marca br. wpłynęła 1 oferta od Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie na realizację tej usługi i w dniu 12 marca 2018 r. podpisaliśmy z panią Dyrektor umowę na realizację powyższego zadania.

16. W dniu 2 marca br. uczestniczyłem w posiedzeniach sprawozdawczo-wyborczych w OSP Krukowszczyzna, Ostra Góra i Korycin.

17. W dniu 12 marca br. złożyliśmy wniosek do Podlaskiego Urzędu Marszałkowskiego o przyznanie pomocy finansowej w wysokości 14 750 zł jednostce samorządu terytorialnego na zakup sprzętu gaśniczo-ratowniczego i umundurowania dla jednostek OSP z terenu Gminy Korycin.

18. W dniu 13 marca 2018 r. rozpoczęła się w Urzędzie Gminy Kontrola przeprowadzenia audytu przez Izbę Administracji Skarbowej w Białymstoku w zakresie prawidłowości gospodarowania środkami publicznymi obejmującymi część oświatową subwencji ogólnej, w tym wykonanie obowiązków związanych z gromadzeniem danych stanowiących podstawę do jej naliczania na 2014 rok oraz prawidłowości gospodarowania środkami publicznymi obejmującymi część wyrównawczą subwencji ogólnej, w tym wykonywania obowiązków związanych z wykorzystaniem danych w sprawozdaniu z wykonania dochodów podatkowych Rb-PDP, stanowiących podstawę do jej naliczenia na 2015 rok. Kontrola potrwa do 15 maja 2018 roku.

      W tym dniu podpisałem również umowę o współpracy w zakresie wspólnej organizacji imprezy sportowej pn. Błotna Liga Mistrzów / Swampions Soccer League z Towarzystwem Wspierania Inicjatyw Społecznych ALPI. Umowa zapewnia błotne atrakcje w Korycinie przez okres najbliższych pięciu lat, do 2022 roku, a tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 23-24 czerwca br. w ramach Ogólnopolskich Dni Truskawki.

19. W dniu 14 marca br. dostarczyliśmy wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku na pozyskanie dotacji w wysokości 19 800 zł (60% całości), na zakup ubrań specjalistycznych strażakom w ilości 8 kompletów w ramach Programu FLORIAN 2018 – zapobieganie, ograniczanie i likwidacja nadzwyczajnych zagrożeń środowiska i poważnych awarii.

20. W dniu 14 marca 2018 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w Warszawie z ramienia ZGWRP oraz w dniu 15 marca br. w posiedzeniu Zarządu ZGWWP w Białymstoku.

21. W dniu 16 marca br. sołtysi wpłacili do budżetu gminy kwotę 173 675,00 zł jako I ratę łącznego zobowiązania pieniężnego za 2018 rok (podatek rolny, leśny i od nieruchomości).

22. W dniu 21 marca br. uczestniczyłem w wyjazdowym posiedzeniu Wojewódzkiej Komisji ds. Dialogu Społecznego i Rady Przedsiębiorczości przy Marszałku Województwa Podlaskiego, które odbyło się w Suwałkach.

W tym dniu gościliśmy również w naszym urzędzie Jego Ekscelencję Biskupa Pomocniczego Diecezji Białostockiej Henryka Ciereszko.

23. W dniu 22 marca 2018 r. uczestniczyłem w Warszawie w posiedzeniu Podkomisji Sejmu RP ds. Ustroju Samorządu Terytorialnego, na którym m.in. było rozpatrywane stanowisko Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego w sprawie nowelizacji ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.

24. W dniach 22-23 marca 2018 r. odbywały się w Korycinie spotkania warsztatowe z udziałem litewskich partnerów z Birstonas i naszej grupy teatralnej seniorów, zorganizowane w ramach realizowanego projektu pn. „Życie jak teatr – współpraca transgraniczna dla aktywnego starzenia się”, współfinansowane ze środków UE w ramach Programu Interreg Litwa – Polska V-A. Kolejne warsztaty i prezentacja wspólnego spektaklu odbędą się w dniach 10 i 11 listopada 2018 roku.

25. W dniu 22 lutego br. został złożony wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego na dofinansowanie modernizacji drogi z programu rekultywacji (odcinek od drogi wojewódzkiej przez Mielniki do granicy z Olszynką).

26. Trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na instalacje fotowoltaiczne i kolektory słoneczne. Przewidywany termin – przed świętami. Opracowywana jest SIWZ oraz inne dokumenty niezbędne do ogłoszenia przetargu.

27. Sukcesywnie dokonujemy oceny harmonogramu realizacji i postępu prac przy naszych inwestycjach tj.

a) „Remont i rozbudowa przedszkola w Korycinie” – termin zakończenia 30 maja 2018 r.,

b) „Park Kulturowy Korycin – Milewszczyzna” – termin zakończenia 30 września 2018 r.,

c) „Budowa plaży i infrastruktury towarzyszącej nad zalewem w Korycinie” – termin zakończenia 30 maja 2018 r.

28. Stowarzyszenie pn. „Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Korycińskiej”, przy naszej pomocy i wsparciu, złożyło wniosek do Fundacji Rozwoju Lokalnego „Fundusz Biebrzański” na budowę placu zabaw przy modernizowanym budynku przedszkola w Korycinie. Koszt budowy placu wynosi 230 000 zł, a wysokość dofinansowania stanowi 100%, ponieważ jeśli wniosek składa stowarzyszenie, to nie jest wymagany wkład własny. Gmina Korycin przekazała pod budowę działkę przylegającą do terenu przedszkola i będzie wspierać Towarzystwo przez cały czas realizacji projektu. Jest to inwestycja uzupełniająca i rozszerzająca rozbudowę przedszkola, wzmacniająca jego infrastrukturę. Warto dodać, że plac zabaw będzie dostępny dla wszystkich, a nie tylko dla przedszkolaków.

29. Niestety nie przeszedł do realizacji nasz transgraniczny projekt z Grodnem na Białorusi oraz z partnerami z Polski: Gminami Janów, Nowy Dwór i Szudziałowo dotyczący poprawy bezpieczeństwa na terenach przygranicznych poprzez rozbudowę remiz strażackich czy zakup nowych wozów bojowych. Konkurencja była ogromna, a większość środków finansowych została przeznaczona na rozbudowę i modernizację szpitali, a nie na straż pożarną. 

30. Wydałem następujące zarządzenia:

1) jako organ wykonawczy w sprawach:

a) Zarządzenie Nr 144/2017 z dnia 29 grudnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia procedury postępowania w sprawie dokonywania wydatków publicznych na usługi społeczne, których wartość jest mniejsza niż kwoty określone w art. 138g ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych,

b) Zarządzenie Nr 145/2017 z dnia 29 grudnia 2017 r. w sprawie przyjęcia planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami na 2018 rok,

c) Zarządzenie Nr 146/2017 z dnia 29 grudnia 2017 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2017 rok,

d) Zarządzenie Nr 147/2017 z dnia 29 grudnia 2017 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami na 2017 rok,

e) Zarządzenie Nr 148/2018 z dnia 18 stycznia 2018 r. w sprawie określenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminów składania dokumentów do Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie, Punktów przedszkolnych w Bombli i Zabrodziu oraz do klasy I Szkoły Podstawowej im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Korycinie na rok szkolny 2018/2019,

f) Zarządzenie Nr 149/2018 z dnia 31 stycznia 2018 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2018 rok,

g) Zarządzenie Nr 150/2018 z dnia 28 lutego 2018 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2018 rok,

h) Zarządzenie Nr 151/2018 z dnia 2 marca 2018 r. w sprawie przyjęcia Planu wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości,

2) jako kierownik urzędu w sprawach:

a) Zarządzenie Nr 1/2018 z dnia 15 stycznia 2018 r. w sprawie instrukcji obiegu i przechowywania dokumentów dla projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 o nazwie „Budowa systemu solarnych instalacji wytwarzania ciepła oraz instalacji fotowoltaicznych w Gminie Korycin”,

b) Zarządzenie Nr 2/2018 z dnia 15 stycznia 2018 r. w sprawie wyodrębnienia ewidencji księgowej oraz ustalenia planu kont dla projektu finansowanego przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 o nazwie „Budowa systemu solarnych instalacji wytwarzania ciepła oraz instalacji fotowoltaicznych w Gminie Korycin”,

c) Zarządzenie Nr 3/2018 z dnia 15 stycznia 2018 r. w sprawie wyodrębnienia ewidencji księgowej oraz ustalenia planu kont dla projektu finansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu INTERREG V-A Litwa – Polska o nazwie „Life like a theater – cross-border cooperation for active aging”,

d) Zarządzenie Nr 4/2018 z dnia 15 stycznia 2018 r. w sprawie instrukcji obiegu i przechowywania dokumentów dla projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu INTERREG V-A Litwa – Polska o nazwie „Life like a theater – cross-border cooperation for active aging”,

e) Zarządzenie Nr 5/2018 z dnia 15 stycznia 2018 r. ustalające politykę (zasady) rachunkowości.

31. Przygotowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji.

 

Pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.

 

Ad.5/    W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia  miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Aulakowszczyzna w Gminie Korycin.

            Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

      Z uzasadnienia wynika, że podstawą do podjęcia powyższej uchwały jest art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1875 z późn.zm.) i art. 14 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1073 z późn.zm.). Obszar wskazany do objęcia planem położony jest po północnej stronie drogi powiatowej Nr 1316B Milewszczyzna – Przystawka, na wschodnim skraju wsi Aulakowszczyzna. Celem opracowania planu jest przeznaczenie terenu pod działalność produkcyjno-usługową na potrzeby przetwórstwa rolno-spożywczego. Aby realizacja inwestycji była możliwa, konieczne jest opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w którym wskazany teren zostanie przeznaczony pod produkcję i usługi.

       Opracowanie planu nie naruszy ustaleń obowiązującego „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Korycin”, przyjętego uchwałą Nr XII/56/99 Rady Gminy Korycin z dnia 11 listopada 1999 r., zmienionego uchwałą Nr XXVI/143/05 z dnia 1 października 2005 r. oraz uchwałą Nr XXV/168/09 z dnia 5 lipca 2009 r.

        Wprawdzie studium nie wskazuje terenów do opracowania planu wprost pod zabudowę związaną z aktywnością gospodarczą, to jednak w ustaleniach tekstowych w dziale „Kierunki rozwoju przemysłu i usług, obszary pod zabudowę przemysłowo-usługową” jako jeden z kierunków wyszczególniono tworzenie warunków terenowych dla nowych inwestycji oraz sprzyjanie dalszemu rozwojowi działalności gospodarczej. Zakłada się także możliwość rozwoju przemysłu związanego z przetwórstwem rolno-spożywczym. Przewidywana funkcja terenu produkcyjno-usługowa i warunki jej realizacji określone w planie nie będą więc naruszać ustaleń studium.

        Wójt dodał, że wniosek o zmianę planu zagospodarowania złożyli państwo Bielec zajmujący się produkcją sera korycińskiego. Chcieli oni zbudować serowarnię w samej miejscowości Aulakowszczyzna, jednak po namyśle i rozmowach postanowili przenieść inwestycję poza wieś i zlokalizować ją przy drodze powiatowej Aulakowszczyzna - Janów. Jako samorząd zawsze wspieramy naszych mieszkańców w chęci rozwoju, nie stwarzamy trudności. To jest przecież wzmocnienie potencjału Gminy Korycin, większe zatrudnienie i większe podatki. Trzymamy tylko kciuki, aby jakość sera była na jak najwyższym poziomie. Państwo Bielec proszą o szybkie decyzje w tej sprawie, ponieważ chcą aplikować do UE o środki finansowe na budowę serowarni.

        Radny Józef Gliński powiedział, że skoro nasz mieszkaniec chce się rozwijać, a nie jest działalność kłopotliwa dla mieszkańców wsi, to ja osobiście nie widzę przeciwskazań.

      Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie  przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Aulakowszczyzna w Gminie Korycin.

 

UCHWAŁA NR XXVI/174/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 26 marca 2018 r.

w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Aulakowszczyzna w Gminie Korycin

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.6/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący obrad poinformował, że Rada Gminy dokona podziału Gminy Korycin na okręgi wyborcze, ustali ich granice i numery oraz liczę radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.  

      Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 11 sty6cznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 130) rada gminy winna dokonać podziału gminy na okręgi wyborcze w wyborach do rady gminy w terminie 60 dni od dnia wejście w życie niniejszej ustawy, to jest do dnia 1 kwietnia 2018 roku.

      Zgodnie z art. 418 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2017 r. poz. 15 z późn.zm.) w każdym okręgu wyborczym tworzonym dla wyboru rady w gminie liczącej do 20 000 mieszkańców, wybiera się 1 radnego. Art. 17 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1875 z późn.zm.) stanowi, że w skład rady wchodzą radni w liczbie 15 w gminach do 20 000 mieszkańców. Gmina Korycin na koniec IV kwartału 2017 roku liczyła 3 326 mieszkańców ujętych w stałym rejestrze wyborców gminy.

      W myśl art. 419 § 2 ustawy Kodeks wyborczy podział gminy na okręgi wyborcze, ich granice i numery oraz liczbę radnych wybieranych w każdym okręgu ustala, na wniosek wójta, rada gminy według jednolitej normy przedstawicielstwa. W przypadku Gminy Korycin ustalona norma przedstawicielstwa wynosi 221,73.

      Okręgi wyborcze, ich granice i numery nie uległy zmianie w stosunku do ustaleń wynikających z uchwały Nr XIV/95/2014 z dnia 19 sierpnia 2014 r. za wyjątkiem okręgu wyborczego Nr 6 (Korycin), gdzie została dodana nowa ulica „Trakt Królewski”, jeszcze nie zamieszkana.

   Pan przewodniczący zaznaczył, że taką uchwałę podejmujemy najprawdopodobniej po raz ostatni w tym stanie prawnym, ponieważ w kolejnych wyborach zrobią to komisarze wyborczy.

     Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie podziału Gminy Korycin na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym.

 

UCHWAŁA NR XXVI/175/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 26 marca 2018 r.

w sprawie podziału Gminy Korycin na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.  

 

Ad.7/    W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona podziału Gminy Korycin na stałe obwody głosowania, ustali ich numery, granice oraz siedziby obwodowych komisji wyborczych.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

        Przepisy ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 130) w art. 13 nakładają na rady gminy obowiązek dokonania podziału gminy na stałe obwody glosowania w terminie 1 miesiąca od dnia ustalenia, w trybie art. 12 ust. 1 tej ustawy, nowego podziału gminy na okręgi wyborcze.

     Obwody głosowania tworzy się w celu przeprowadzenia głosowania w wyborach powszechnych oraz w wyborach przeprowadzanych w trakcie kadencji organów przedstawicielskich. Obwód głosowania stanowi obszar działania jednej obwodowej komisji wyborczej przeprowadzającej głosowanie w jednym lokalu wyborczym. Dokonując podziału na obwody głosowania przyjęto zasadę, że obwód głosowania obejmuje swoimi granicami całe okręgi wyborcze.

       Przepis art. 12 § 11 Kodeksu wyborczego ustanawia obowiązek określenia w uchwałach o podziale gminy na obwody głosowania siedzib obwodowych komisji wyborczych. Obwody głosowania, ich numery, granice oraz lokale wyborcze nie uległy zmianie w stosunku do ustaleń wynikających z uchwały Nr XIV/96/2012 Rady Gminy Korycin z dnia 12 czerwca 2012 r.

      Pan przewodniczący dodał, że tradycyjnie powołujemy trzy obwody głosowania w Bombli, Korycinie i Zabrodziu. Nie wykluczone, iż taką uchwałę również podejmujemy po raz ostatni.

          Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie podziału Gminy Korycin na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych.

 

UCHWAŁA NR XXVI/176/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 26 marca 2018 r.

w sprawie podziału Gminy Korycin na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.  

 

Ad.8/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy określi tygodniowy, obowiązkowy wymiar godzin zajęć dla pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych, pracujących w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Korycin.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

    Zgodnie z art. 42 ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2017 r. poz. 1189 i 2203) tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dla pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno – pedagogicznych, nie może przekraczać 22 godzin, natomiast dotychczas wynosił 26 godzin tylko dla pedagogów, psychologów i logopedów. Zatem rozszerzono zakres zajęć o dodatkowe dwa zawody tj. o terapeutę pedagogicznego i doradcę zawodowego i zmniejszono tygodniowy wymiar godzin. Na wniosek pani Dyrektor Szkoły Podstawowej w Korycinie różnicujemy tygodniowy wymiar godzin pracy dla poszczególnych zawodów od 18 do 22 godzin.

    Pani Dyrektor dodała, że jest to nowa ustawa oświatowa, która zmniejszyła pensum z 26 do 22 i my czynimy to w naszej uchwale, a dla doradcy zawodowego i terapeuty pedagogicznego proponuję 18 godzin pensum, chociaż na razie takich zajęć nie prowadzimy – nie ma takiej konieczności. Gdyby jednak zaistniały okoliczności wymagające ich pracy, to posiadamy nauczyciela z odpowiednimi kwalifikacjami.

     Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych pracujących w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Korycin.

 

UCHWAŁA NR XXVI/177/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 26 marca 2018 r.

w sprawie określenia tygodniowego, obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych pracujących w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Korycin

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.9/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie określenia kryteriów obowiązujących w postępowaniu rekrutacyjnym dla klas pierwszych szkoły podstawowej prowadzonej przez Gminę Korycin dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem oraz określenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów i przyznania poszczególnym kryteriom liczby punktów.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

      Zgodnie z art. 133 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59, 949 i 2203) kandydaci zamieszkali poza obwodem publicznej szkoły podstawowej mogą być przyjęci do klasy pierwszej po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli dana publiczna szkoła podstawowa nadal dysponuje wolnymi miejscami. W postępowaniu rekrutacyjnymi są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny oraz lokalnych potrzeb społecznych oraz może być brane pod uwagę kryterium dochodu na osobę w rodzinie kandydata, o którym mowa w art. 131 ust. 5 cytowanej ustawy.

      Kryteriom, o których mowa w ust. 2 cytowanej ustawy organ prowadzący przyznaje określoną liczbę punktów oraz określa dokumenty niezbędne do ich potwierdzenia, z tym że spełnienie kryterium dochodu na osobę w rodzinie kandydata potwierdza się oświadczeniem. Dotychczas w/w kryteria zawarte były w uchwale Nr XII/76/2016 Rady Gminy Korycin z dnia 28 stycznia 2016 r. w sprawie określenia kryteriów obowiązujących w postępowaniu rekrutacyjnym do klas pierwszych szkoły podstawowej prowadzonej przez Gminę Korycin dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem oraz określenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów i przyznania poszczególnym kryteriom liczby punktów (Dz.Urz.Woj.Podl. poz. 663). W nowym projekcie uchwały Rady Gminy Korycin zapisano wszystkie te same kryteria, które obowiązywały w dotychczasowej uchwale cytowanej jak wyżej, jedynie powołano się w treści uchwały na nową podstawę prawną zawartą w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, stanowiącą delegację do ustalenia tych kryteriów. W dotychczasowej uchwale podstawę prawną stanowiły przepisy zawarte w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

   Radny Jan Bojarzyński zapytał, czy mamy aż tak dużo kandydatów, że musimy wprowadzać dodatkowe kryteria ich przyjmowania?

      Odpowiedziała pani Ewa Bojarzyńska – Dyrektor SP w Korycinie mówiąc, że taką uchwałę musimy podjąć, ponieważ wynika to z zapisów ustawy oświatowej. Oczywiście w naszej szkole miejsca mamy sporo i przyjmujemy wszystkich chętnych i oby było ich jak najwięcej, ale uchwała o kryteriach to wymóg formalny.

      Wójt dodał, że brak miejsc w szkołach to w wielu gminach poważny problem, a zmiany oświatowe wprowadziły np. konieczność zmianowego uczenia się. Gmina Korycin ma w tej kwestii komfortową sytuację, posiadamy świetną infrastrukturę, dużo miejsca i zapraszamy wszystkich chętnych tym bardziej, że subwencja oświatowa „idzie” za uczniem.

     Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia kryteriów obowiązujących w postępowaniu rekrutacyjnym do klas pierwszych szkoły podstawowej prowadzonej przez Gminę Korycin dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem oraz określenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów i przyznania poszczególnym kryteriom liczby punków.

 

UCHWAŁA NR XXVI/178/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 26 marca 2018 r.

w sprawie określenia kryteriów obowiązujących w postępowaniu rekrutacyjnym do klas pierwszych szkoły podstawowej prowadzonej przez Gminę Korycin dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem oraz określenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów i przyznania poszczególnym kryteriom liczby punktów

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.     

 

Ad.10/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący obrad poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie określenia kryteriów obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego dla publicznego przedszkola oraz publicznych innych form wychowania przedszkolnego, dla których Gmina Korycin jest organem prowadzącym.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

     Zgodnie z art. 131 ust. 4-6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59, 949 i 2203) w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu dane publiczne przedszkole, oddział przedszkolny w danej publicznej szkole podstawowej albo dana publiczna inna forma wychowania przedszkolnego nadal dysponuje wolnymi miejscami, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny, zwłaszcza potrzeb rodziny, w której rodzice albo rodzice samotnie wychowujący kandydata muszą pogodzić obowiązki zawodowe z obowiązkami rodzinnymi oraz lokalnych potrzeb społecznych. Organ prowadzący określa dokumenty niezbędne do potwierdzenia tych kryteriów.

      Na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego może być brane pod uwagę kryterium dochodu na osobę w rodzinie kandydata. Kryterium dochodu określa organ prowadzący w stosunku procentowym do kwoty, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1518 i 1579). Spełnienie tego kryterium jest potwierdzane oświadczeniem rodzica kandydata.

      Organ prowadzący określa nie więcej niż 6 kryteriów, o których mowa w ust. 4 i 5 cytowanej ustawy oraz przyznaje każdemu kryterium określoną liczbę punktów, przy czym każde kryterium może mieć różną wartość. Dotychczas w/w kryteria zawarte były w uchwale Nr XII/77/2016 Rady Gminy Korycin z dnia 28 stycznia 2016 r. w sprawie określenia kryteriów obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego dla publicznego przedszkola oraz publicznych innych form wychowania przedszkolnego, dla których Gmina Korycin jest organem prowadzącym (Dz.Urz.Woj.Podl. poz. 664).

      W nowym projekcie uchwały Rady Gminy Korycin zapisano wszystkie te same kryteria, które obowiązywały w dotychczasowej uchwale cytowanej jak wyżej, jedynie powołano się w treści uchwały na nową podstawę prawną zawartą w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, stanowiącą delegację do podjęcia powyższej uchwały i ustalenia tych kryteriów. W dotychczasowej uchwale podstawę prawną stanowiły przepisy zawarte w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

     Pani Dorota Wiesławska – Dyrektor Przedszkola w Korycinie dodała, że jest to uchwała analogiczna do poprzedniej dotyczącej szkoły podstawowej. Kryteria pozostają takie same, zmieniamy tylko zapisy ustawowe podstawy prawnej.

     Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia kryteriów obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego dla publicznego przedszkola oraz publicznych innych form wychowania przedszkolnego, dla których Gmina Korycin jest organem prowadzącym.

 

UCHWAŁA NR XXVI/179/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 26 marca 2018 r.

w sprawie określenia kryteriów obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego dla publicznego przedszkola oraz publicznych innych form wychowania przedszkolnego, dla których Gmina Korycin jest organem prowadzącym

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.11/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podjęcie uchwałę w sprawie określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolu i punktach przedszkolnych prowadzonych przez Gminę Korycin.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

       Zgodnie z art. 52 ust. 1 pkt 1 i 2, ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (DZ.U. z 2017 r. poz. 2203) rada gminy określa wysokość opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat, w prowadzonym przez gminę publicznym przedszkolu i oddziale przedszkolnym w publicznej szkole podstawowej, w czasie przekraczającym wymiar zajęć, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo oświatowe tj. zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie oraz publicznej inne formie wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalony dla publicznych przedszkoli na podstawie art. 13 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe.

       Rada gminy może określić warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, o których mowa w art. 52 ust. 1. Wysokość opłaty, o której mowa w art. 52 ust. 1, nie może być wyższa niż 1 zł za godzinę zajęć.

      Zgodnie z art. 52 ust. 15 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią nieopodatkowane należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, o którym mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Natomiast do tej pory traktowane były jako należności cywilnoprawne i dyrektor przedszkola zawierała umowy cywilnoprawne z rodzicami / opiekunami prawnymi dziecka uczęszczającego do przedszkola. W myśl nowych przepisów takie umowy nie będą już zawierane. Natomiast wysokość opłat za korzystanie z wyżywienia w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego dyrektor przedszkola ustala w porozumieniu z organem prowadzącym.

    Dyrektor przedszkola dodała, że jest to nowość sprawiająca trudność wszystkim dyrektorom placówek przedszkolnych. Wcześniej były zawierane umowy cywilnoprawne z rodzicami, a teraz od 1 stycznia stały się one opłatami publicznoprawnymi, musimy wydawać w tej sprawie decyzje administracyjne, ale wciąż nie wiadomo, na jaki okres, ogólnie jest mnóstwo zamieszania.  

    Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolu i punktach przedszkolnych prowadzonych przez Gminę Korycin.

 

UCHWAŁA NR XXVI/180/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 26 marca 2018 r.

w sprawie określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolu i punktach przedszkolnych prowadzonych przez Gminę Korycin

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.   

 

Ad.12/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy uchyli uchwałę w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania dla nauczycieli szkół i przedszkola prowadzonych przez Gminę Korycin.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

      Rada Gminy w dniu 30 marca 2015 roku podjęła uchwałę Nr XXII/124/05 w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania dla nauczycieli szkół i przedszkola prowadzonych przez Gminę Korycin.

      W dniu 1 stycznia 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203), która uchyliła art. 54 ust. 1-4 i ust. 6-8 Karty Nauczyciela, na podstawie którego Rada Gminy Korycin określiła szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli szkół i przedszkola prowadzonych przez Gminę Korycin. W związku z powyższym należało podjąć uchwałę uchylającą dotychczasową uchwałę w powyższej sprawie.

      Podsumowując można stwierdzić, że dodatek mieszkaniowy został zlikwidowany ustawą w majestacie prawa i my musimy również to uczynić.

      Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchylającą uchwałę w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania dla nauczycieli szkół i przedszkola prowadzonych przez Gminę Korycin.

 

UCHWAŁA NR XXVI/181/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 26 marca 2018 r.

uchylająca uchwałę w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania dla nauczycieli szkół i przedszkola prowadzonych przez Gminę Korycin

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Pan przewodniczący obrad zarządził 10 minut przerwy.

Wznowiono obrady.    

 

Ad.13/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy uchyli uchwałę w sprawie objęcia udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym BIOM Sp. z o.o. z siedzibą w Dolistowie Starym.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

   W dniu 28 grudnia 2017 roku Rada Gminy Korycin podjęła uchwałę Nr XXV/170/2017 w sprawie objęcia udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym BIOM Sp. z o.o. z siedzibą w Dolistowie Starym, z której wynikało, że wyrażono zgodę na objęcie 23 udziałów, każdy o wartości nominalnej 500 zł.

    Zastrzeżenia do w/w uchwały, w ramach sprawowanego nadzoru, wniósł Wojewoda Podlaski stwierdzając, iż rada gminy jest uprawniona wyłącznie do ustalania ogólnych reguł gospodarowania mieniem w zakresie wnoszenia, cofania lub zbywania udziałów i akcji, natomiast samo gospodarowanie tym mieniem, w tym również objęcie udziałów należy do kompetencji organu wykonawczego gminy czyli wójta gminy. W związku z powyższym poinformowaliśmy Wojewodę Podlaskiego, iż na najbliższej sesji Rada Gminy we własnym zakresie uchyli powyższą uchwałę, co niniejszym czynimy.

     Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchylającą uchwałę w sprawie objęcia udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym BIOM Sp. z o.o. z siedzibą w Dolistowie Starym.

 

UCHWAŁA NR XXVI/182/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 26 marca 2018 r.

uchylająca uchwałę w sprawie objęcia udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym BIOM Sp. z o.o. z siedzibą w Dolistowie Starym

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.14/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2019 roku.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

    Zgodnie z art. 2 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. z 2014 r. poz. 301) rada gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz podejmując uchwałę, w której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu. Uchwała podjęta po 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy którego dotyczy, jest nieważna. Uchwała o niewyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego ma zastosowanie wyłącznie do roku budżetowego następującego po roku, w którym została podjęta.

    Wzorem lat poprzednich przedkładamy projekt uchwały w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2019 roku ze względu na szereg realizowanych inwestycji w gminie na rzecz naszych mieszkańców.

     Pan przewodniczący obrad dodał, że co roku dyskutujemy nad taką uchwałą i co roku podejmujemy decyzję o niewyodrębnianiu funduszu sołeckiego, chociaż ja osobiście uważam fundusz za zasadny. Muszę przyznać jednak, że sołtysi nie wyrażają zainteresowania tym funduszem.

     Radny Bogdan Małyszko zapytał, jaka jest wysokość funduszu przeznaczona na wsie Olszynka i Popiołówka?

     Odpowiedział pan Skarbnik, że jest to około 200 tys. zł.

Radny Małyszko stwierdził, że z takiej kwoty porządnej drogi żwirowej w tych wsiach nie zbudujemy.

     Radny Antoni Pakuła powiedział, że w poprzednich latach sołtysi otrzymywali informację, jaka jest wysokość funduszu przewidziana na ich wieś, a teraz takiej informacji nie ma.

     Skarbnik odpowiedział, że faktycznie ostatnio taka informacja do sołtysów nie została wysłana, ale kwoty funduszu na poszczególne wsie nie zmieniły się i są liczone na podstawie ilości mieszkańców.

     Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że  Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2019 roku.

 

UCHWAŁA NR XXVI/183/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 26 marca 2018 r.

w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2019 roku

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.15/     W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona pierwszych w tym roku zmian w budżecie Gminy Korycin na 2018 rok.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

O wyjaśnienie wprowadzanych zmian proszę pana Andrzeja Waszczeniuk – Skarbnika Gminy.

        Skarbnik powiedział, że zmiany w treści uchwały dotyczą:

1)   uwzględnienia postanowień wyrażonych w formie uchwały Nr 670/18 z dnia 30 stycznia 2018 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku do uchwały Nr XXV/167/2017 Rady Gminy Korycin z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na 2018 rok,

2)   wprowadzenia do treści normatywnej uchwały zmian wynikających ze zmienionych załączników do uchwały.

Zmiany w planie dochodów polegają na:

1)  w dziale 758 – Różne rozliczenia dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 89 369 zł w związku z otrzymaniem informacji z Ministerstwa Finansów o ostatecznych kwotach subwencji na 2018 rok; z pisma wynika m.in. zmniejszenie kwoty subwencji oświatowej na 2018 rok, dlatego też konieczne jest dostosowanie planu do zaistniałej sytuacji,

2)   w dziale 801 – Oświata i wychowanie dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 92 177,71 zł; zmiana ta wynika z zastosowanej przez instytucję kontroli I stopnia (Podlaski Urząd Wojewódzki) korekty finansowej skutkującej zmniejszeniem dofinansowania w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami w procedurze zamówień publicznych dotyczących realizowanego projektu, dofinansowanego środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej INTERREG Litwa – Polska V-A (projekt polegający m.in. na przebudowie przedszkola w Korycinie),

3)   w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 524 858,10 zł; zmiana ta wynika z konieczności zmniejszenia wartości dofinansowania projektu polegającego na budowie systemu solarnych instalacji wytwarzania ciepła oraz instalacji wytwarzania energii. W związku ze zmianą zasad dofinansowania projektu środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej część mieszkańców gminy wycofała się z projektu, spadła jego wartość oraz planowane dofinansowanie, dlatego też zachodzi potrzeba dostosowania planu dochodów w tym zakresie,

4)   w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 286 229 zł; zmiana ta wynika z zastosowanej przez instytucję kontroli I stopnia (Podlaski Urząd Wojewódzki) korekty finansowej skutkującej zmniejszeniem dofinansowania w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami w procedurze zamówień publicznych dotyczących realizowanego projektu dofinansowanego środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej INTERREG Litwa – Polska V-A (projekt polegający na przebudowie plaży w Korycinie) oraz z zastosowania przez instytucję zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Podlaskiego (Urząd Marszałkowski) korekty finansowej skutkującej zmniejszeniem dofinansowania w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami w procedurze zamówień publicznych, dotyczących realizowanego projektu dofinansowanego środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 (projekt „Park Kulturowy Korycin – Milewszczyzna”).

Zmiany w planie wydatków polegają na:

1)   w dziale 758 – Różne rozliczenia dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 155 888,25 zł przeznaczonych na wydatki związane z zapłatą podatku VAT; w związku z koniecznością zmniejszenia wartości projektu polegającego na budowie systemu solarnych instalacji wytwarzania ciepła oraz instalacji wytwarzania energii, w którym istotną częścią były wpłaty mieszkańców stanowiące udział własny w projekcie opodatkowane podatkiem VAT, następuje także konieczność zmniejszenia limitu wydatków w tym zakresie,

2)   w dziale 801 – Oświata i wychowanie dokonuje się przesunięcia planu wydatków pomiędzy poszczególnymi podziałkami klasyfikacji budżetowej, zmiana dotyczy limitu wydatków na rozbudowę przedszkola w Korycinie; w dziale tym zwiększa się także plan wydatków o kwotę 1 496,81 zł i wzrost ten dotyczy nakładów na rozbudowę przedszkola w Korycinie,

3)   w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się zmniejszenia planu wydatków zmiany klasyfikacji budżetowej wydatków związanych z projektem polegającym na budowie systemu solarnych instalacji wytwarzania ciepła oraz instalacji wytwarzania energii; w związku ze zmianą zasad dofinansowania projektu środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej część mieszkańców gminy wycofała się z projektu, spadła jego wartość oraz planowane wydatki w tym zakresie,

4)   w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego dokonuje się następujących zmian:

- dokonuje się zmiany rozdziału klasyfikacji budżetowej i przeniesienia limitu wydatków dla projektu pn. „Park Kulturowy Korycin – Milewszczyzna”; pierwotnie wydatki te skalsyfikowane były w rozdziale 92195 – Pozostała działalność, obecnie w rozdziale 92120 – Ochrona zabytków i opieka nad zabytkami; w nowo utworzonym rozdziale dokonuje się także zmian w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej dotyczących sposobu finansowania inwestycji (zmiana ostatniej cyfry paragrafu wydatkowego) wynikające z konieczności właściwego uwzględnienia sankcji wynikającej z niedochowania procedur związanych ze stosowaniem prawa zamówień publicznych,

- dokonuje się także zmian w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej dotyczących sposobu finansowania inwestycji (zmiana ostatniej cyfry paragrafu wydatkowego) wynikające z konieczności właściwego uwzględnienia sankcji wynikającej z niedochowania procedur związanych ze stosowaniem prawa zamówień publicznych (projekt związany z rozbudową plaży w Korycinie).

    Wprowadzamy zmiany w limitach wydatków na zadania inwestycyjne realizowane w 2018 roku (załącznik nr 3 do uchwały). Zmiany te dotyczą doprowadzenia do zgodności załącznika do zmienionego planu wydatków (załącznik nr 2 do uchwały). Zmiany te opisano powyżej.

     Wprowadzamy zmiany w przychodach i rozchodach budżetu (załącznik nr 4 do uchwały). Zmiany te polegają na zmniejszeniu planu rozchodów budżetu w 2018 roku o kwotę 302 448 zł do kwoty 1 863 814 zł i wynikają z faktycznych potrzeb budżetu w tym zakresie.

Budżet po zmianach wynosi:

1)  dochody – 26 216 845,20 zł, z tego:

- bieżące w wysokości 13 579 272,20 zł,

- majątkowe w wysokości 12 637 573,00 zł,

2)  wydatki – 26 073 031,20 zł, z tego:

- bieżące w wysokości 13 419 811,20 zł,

- majątkowe w wysokości 12 653 220,00 zł.

 

      Radny Antoni Pakuła powiedział, że z projektu na zamontowanie instalacji fotowoltaicznych wycofało się kilku mieszkańców, a do mnie zgłaszają się inni zainteresowani zamontowaniem solarów. Czy jeszcze mogą złożyć wnioski?

     Wójt odpowiedział, że zmiany w projekcie wynikły z tego, że nagle trzeba było do otrzymanej dotacji dopłacić 23% VAT, co znacznie podniosło koszty. Po tej informacji daliśmy wszystkim zainteresowanym możliwość wycofania się i kilkanaście osób z tego skorzystało. Zapytaliśmy Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, czy po wycofaniu wniosków na instalacje fotowoltaiczne możemy zastąpić je instalacjami solarnymi, niestety nie ma takiej możliwości. Zastąpić można tylko 1 za 1 czyli fotowoltaikę fotowoltaiką, a solary – solarami. Tak właśnie zrobiliśmy i niestety nowe osoby nie mogą dołączyć do tego projektu.

      Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2018 rok.

 

UCHWAŁA NR XXVI/184/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 26 marca 2018 r.

w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2018 rok

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.16/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2018 – 2039.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

     Pan Skarbnik wyjaśnił, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej dotyczą uaktualnienia danych w 2018 roku w związku ze zmianami wprowadzanymi powyższą uchwałą budżetową.

     Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2018 – 2039.

 

UCHWAŁA NR XXVI/185/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 26 marca 2018 r.

w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2018 – 2039

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.17/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy określi zasady zwrotu wydatków w zakresie dożywiania w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób i rodzin objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania pn. „Pomoc państwa w zakresie dożywiania na lata 2014 – 2020”.

Projekt uchwały  wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

      Prawo do świadczeń z pomocy społecznej przysługuje osobom i rodzinom, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kryterium dochodowego, o którym mowa odpowiednio w art. 8 ust 1 pkt 1 i 2 ustawy o pomocy społecznej. Kryterium to od dnia 1 października 2015 r. stanowią kwoty: 634 zł dla osoby samotnie gospodarującej oraz 514 zł na osobę w rodzinie.

       Ustanowiony rządowy program w sprawie wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014 – 2020 przewiduje udzielanie wsparcia w zakresie dożywiania osobom spełniającym kryterium dochodowe w wysokości 150% kryterium, o którym mowa w art. 8 ustawy o pomocy społecznej.

     Zgodnie ze wskazówkami MPiPS w zakresie realizacji uchwały Rady Ministrów w sprawie wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania i zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej gmina może udzielać wsparcia w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności osobom spełniającym kryterium dochodowe w wysokości 150% kryterium tylko w przypadku uchwalenia przez radę gminy stosownej uchwały podwyższającej kryterium dochodowe do tego poziomu. W związku z trudną sytuacją dochodową i życiową osób i rodzin korzystających ze wsparcia systemu pomocy społecznej, podwyższenie do 150% kryterium dochodowego w zakresie dożywiania w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności ułatwi oraz uskuteczni działalność zapobiegającą rozszerzaniu się ubóstwa, a także umożliwi osobom i rodzinom, w szczególności rodzinom wielodzietnym i niepełnym zabezpieczenie potrzeb żywieniowych.

     Pani Sekretarz dodała, że taką uchwałę posiadamy, ale po kontroli w GOPS okazało się, że tytuł i treść uchwały muszą być bardziej rozbudowane. Kryteria pozostają te same, a tylko dostosowujemy naszą uchwałę do zapisów ustawowych.

       Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób i rodzin objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gminy w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020.

 

UCHWAŁA NR XXVI/186/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 26 marca 2018 r.

w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób i rodzin objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014 – 2020

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.18/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie przystąpienia Gminy Korycin do Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

      Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna (PROT) jest stowarzyszeniem, które zostało powołane w 2002 roku w celu kreowania pozytywnego wizerunku województwa podlaskiego. Jego zadaniem jest opracowanie i rozwijanie działań na rzecz promocji i rozwoju turystyki. Dla osiągnięcia tych celów współpracuje z organami administracji rządowej i samorządowej oraz podmiotami gospodarczymi działającymi w zakresie turystyki. Stowarzyszenie prowadzi akcje promocyjne regionu poprzez udział w największych imprezach targowych w kraju i zagranicą. Koordynuje działania w zakresie Systemu Informacji Turystycznej w regionie, certyfikuje punkty informacji turystycznej, prowadzi działalność badawczą, edukacyjną, szkoleniową, wydawniczą. Wszelkie działania związane z promocją turystyczną regionu podlaskiego powinny być koordynowane przez PROT we współpracy z Polską Organizacją Turystyczną. Tylko taka skoordynowana promocja może przyczynić się do wzrostu ilości turystów odwiedzających naszą gminę.

     Przynależność do Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej wiąże się z niższymi kosztami prezentacji na polskich i zagranicznych targach turystycznych, uczestnictwem we wszystkich publikacjach wydawanych przez PROT, możliwości przedkładania produktów turystycznych o znaczeniu regionalnym do wszelkiego typu konkursów, dotacji itp.

        Przystąpienie Gminy Korycin do Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej z jedyną w województwie podlaskim atrakcją, jaką będzie Park Kulturowy Korycin – Milewszczyzna, słynnymi serami korycińskimi czy Ogólnopolskimi Dniami Truskawki z bitwą truskawkową Korycin – reszta świata, wydaje się w pełni uzasadnione.

      Wójt dodał, że lada moment oddamy do użytku wyjątkową inwestycję czyli Park Kulturowy, z którą wiążemy określone nadzieje. Uważam, że należy dokonać kolejnych kroków promocyjnych, aby pokazywać to, co już mamy i co za chwilę będziemy mieli. Stąd propozycja przystąpienia do PROT, która to organizacja bardzo szeroko wspiera działania promocyjne i da nam możliwość zaistnienia w wielu wydawnictwach i wydarzeniach w kraju i za granicą. To, co już mamy plus powstający Park w Milewszczyźnie sprawią, że Korycin stanie się naprawdę atrakcyjnym miejscem turystycznie i należy to szeroko i na wszelkich frontach promować. Z charakteru gminy typowo rolniczej staramy się wydobyć jej turystyczny charakter, co da nam i mieszkańcom szerokie możliwości rozwoju i zarobku.

       Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia Gminy Korycin do Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

 

UCHWAŁA NR XXVI/187/2018 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 26 marca 2018 r.

w sprawie przystąpienia Gminy Korycin do Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.19/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt, który poinformowała państwa radnych o sposobie załatwienia wniosków zgłoszonych na poprzednich Sesjach Rady Gminy Korycin.

Ad.20/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan przewodniczący i poprosił państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.

Poinformował jednocześnie, że w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje i zapytania państwa radnych w formie pisemnej.

     Radny Jarosław Radulski zwrócił się do Wójta Gminy o skierowanie wniosku do Generalnej Dyrekcji Dróg z prośbą o ustawienie znaków drogowych A-6B 0 A-6C (skrzyżowanie z drogą podporządkowaną) przy drodze krajowej nr 8 w obrębie skrzyżowania, w kierunku wsi Wojtachy.

Wnioskował również o podsypanie 300-metrowego odcinka drogi żwirowej od drogi krajowej nr 8 do miejscowości Wojtachy.

     Radny Krzysztof Szewczul zwrócił się do Wójta Gminy o skierowanie wniosku do Powiatowego Zarządu Dróg z prośbą o poprawienie stanu technicznego poboczy drogi powiatowej nr 1352, zaraz za miejscowością Skindzierz (droga w kierunku wsi Brzozowa), ponieważ pobocza są pełne dziur, mocno rozjeżdżone przez wymijające się samochody i stwarzają zagrożenie dla kierujących pojazdami.

     Radny Bogdan Małyszko zapytał, ile gmina przeznacza pieniędzy na Izbę Rolniczą?

Odpowiedział Skarbnik, że około 10 tys.zł rocznie.

     Radny skomentował, że jest to organizacja, która wcale nie pomaga i nie wspiera rolników.

     Radny Bogdan Małyszko prosił o podsypanie żwirem i wyrównanie drogi gminnej obok wieży przekaźnikowej w miejscowości Popiołówka, ponieważ jest zniszczona szczególnie przez samochody ciężarowe wożące zwierzęta.

     Radny Antoni Pakuła prosił o wysłanie równiarki na nowo oddaną do użytku drogę w miejscowości Kumiała, ponieważ na jej środkowym odcinku są dosyć głębokie koleiny.

     Wójt odpowiedział, że ta droga jest jeszcze objęta gwarancją, były z nią pewne perturbacje, przyjrzymy się temu dokładnie i zainterweniujemy.

     Radny Antoni Pakuła powiedział, że dużo rodziców skarży się, że dzieci nie chcą jeść obiadów w szkole, bo im nie smakują. Dobrze, że przynajmniej jest jeszcze dodatkowo sklepik szkolny.

     Wójt odpowiedział, że temat dożywiania jest tematem skomplikowanym, zamówienia publiczne wykluczają możliwość ingerencji w zamówienie i coraz trudniejsze staje się dobre przeprowadzenie przetargu. Wszelkie instytucje kontrolne przerzucają odpowiedzialność za wszystko na gminy, stawiają im absurdalne zarzuty i nakładają kary finansowe. Naprawdę temat jest ciężki. Osobną kwestią jest postawa rodziców, którzy uważają, że dziecko powinno jeść tylko kotlety schabowe – w domu przecież też tak nie ma. Firmy cateringowe mają swoje wytyczne, gdzie w obiadach musi się znaleźć i ryż i makaron i warzywa, a dzieci jadłyby tylko frytki, hamburgery itp., najlepiej bez surówek, a rodzice im na to pozwalają. Żądania są czasami absurdalne, a za takie pieniądze nie będzie wyrafinowanej oferty żywieniowej. Dlaczego dziecko przychodzi do szkoły bez kanapki, dlaczego nie zjadło śniadania w domu – może nad tym powinniśmy się zastanowić. Obiady w szkole to nie jest żywienie – tylko dożywianie, a dzieci są coraz bardziej rozpuszczone, a rodzice roszczeniowi. Może dania rzeczywiście nie są dosłodzone czy dosolone, ale na to są ustalone odpowiednie normy i firmy cateringowe muszą się ich trzymać.

     Drogi są kolejną sprawą, która szczególnie na wiosnę porusza społeczność. Teraz jest dużo wniosków od mieszkańców o wyrównanie i podsypanie dróg żwirowych. Mamy jednak taki czas, gdy mróz trzyma jeszcze w warstwie dolnej, a na górze drogi pojawiło się błoto i takie warunki uniemożliwiają nam skorzystanie z równiarki. Zapewniam, że wszystkie wnioski o naprawę nawierzchni dróg, w których jest deklarowany udział mieszkańców, zostaną załatwione pozytywnie. Rzeczywistość wygląda tak, że roszczeniowość mieszkańców rośnie, zaś zrozumienie potrzeby dania jakiegoś wkładu finansowego czy robocizny jest żadne. Sieć dróg asfaltowych na terenie naszej gminy jest naprawdę dobra, jednak z drugiej strony rosną pretensje co do jakości dróg żwirowych. Musimy pamiętać, że prowadzimy rozliczne inwestycje – w tym roku na ponad 12 mln zł, a pomimo to wciąż przygotowujemy nowe wnioski na modernizację dróg. Potrzeb „drogowych” na obszarach wiejskich jest na miliardy złotych i nie można stawiać tylko na rozwój metropolii, bo zanika symbioza między regionami.

     Radny Józef Gliński powiedział, że podobno jest teraz w budżecie zawarowane 500 mln zł na drogi w województwie. Czy możemy coś z tego uszczknąć dla siebie?

     Wójt odpowiedział, że raczej mamy marne szanse, a przecież doświadczenie w tej materii mamy ogromne, co roku robiliśmy „schetynówki” gminne i powiatowe. Te wnioski to „droga przez mękę”, a teraz pojawił się nowy pomysł, aby dofinansowanie było uzależnione od zamożności gminy. To mówienie o pieniądzach to czysta propaganda, co roku zabierano z budżetu na modernizację dróg po 300 mln zł, czyli w sumie 600 mln zł, a teraz mówią, że jest ich 500 mln zł czyli mniej. Są nowe zasady składania wniosków, czas jest krótki – do połowy kwietnia, realizacja w tym roku, a że jest to rok wyborczy, to wysyp wniosków będzie ogromny.

 

            Państwo radni nie zgłosili więcej interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym.

 

Ad.21/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił panów radnych, a także inne osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.

Państwo radni ani inne osoby obecne na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.

Ad.22/  Wobec wyczerpania porządku dziennego XXVI, Sesji Rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.

  

Protokołowała:

Ewa Michnowicz

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Sekretarz Gminy

Data wytworzenia: 2018-03-26

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data modyfikacji: 2018-05-16

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2018-05-16