Protokół ze wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin w ósmej kadencji, odbytego dnia 20 listopada 2019 roku

PROTOKÓŁ

ze wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin w ósmej kadencji, odbytego dnia 20 listopada 2019 roku (środa) w godzinach 10.00 – 12.00 w siedzibie Urzędu Gminy Korycin przy ulicy Knyszyńskiej 2a

 

W posiedzeniu udział wzięło 6 członków Komisji Gospodarki i Budżetu w osobach:

  1. Pan Jerzy Burak – Przewodniczący Komisji
  2. Pani Ewa Jakowiec – członek Komisji
  3. Pani Julita Wasilewska – członek Komisji
  4. Pan Kazimierz Urban – członek Komisji
  5. Pan Radosław Andrysewicz – członek Komisji
  6. Pan Janusz Małyszko – członek Komisji

zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności.

W posiedzeniu wzięło udział 5 członków Komisji Rewizyjnej w osobach:

  1. Pan Marek Brylewicz – Przewodniczący Komisji
  2. Pan Antoni Pakuła – członek Komisji
  3. Pan Stanisław Szubzda – członek Komisji
  4. Pan Zdzisław Sitko – członek Komisji
  5. Pan Grzegorz Sieńko – członek Komisji

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

  1. Pan Mirosław Lech – Wójt Gminy
  2. Pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
  3. Pani Joanna Kulesa-Nasuta – Sekretarz Gminy
  4. Pani Iwona Chwiećko – Przewodnicząca Rady Gminy Korycin
  5. Pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia

Posiedzenie otworzył pan Jerzy Burak – przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu serdecznie witając członków obu Komisji oraz przybyłych gości. Powiedział, że jest to kolejne wspólne posiedzenie obu Komisji Rady Gminy w tym roku. Następnie przedstawił proponowaną tematykę dzisiejszego posiedzenia, która przedstawia się następująco:

  1. Przyjęcie protokołu przez obie Komisje ze wspólnego posiedzenia Komisji Rewizyjnej i Komisji Gospodarki i Budżetu przy Radzie Gminy Korycin, odbytego dnia 20 sierpnia 2019 roku.
  2. Zapoznanie się z projektem budżetu Gminy Korycin na 2020 rok oraz z projektem Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2020 – 2033.
  3. Zapoznanie się z projektami uchwał Rady, które będą przedmiotem obrad IX Sesji Rady Gminy Korycin w dniu 28 listopada 2019 roku.
  4. Inne bieżące sprawy.
  5. Zakończenie posiedzenia.


AD.1)
  W powyższym punkcie porządku posiedzenia pan przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu stwierdził, że członkowie obu Komisji przyjmą protokół ze wspólnego posiedzenia odbytego dnia 20 sierpnia 2019 roku. Protokół jest wyłożony w chwili obecnej na sali posiedzeń oraz był dostępny wcześniej w sekretariacie Urzędu Gminy i na BIP Urzędu, każdy z państwa mógł zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi i poprawki.

Wobec nie wniesienia do protokołu uwag i poprawek pan przewodniczący zarządził głosowanie nad jego przyjęciem. W głosowaniu udział wzięło 6 członków Komisji Gospodarki i Budżetu oraz 5 członków Komisji Rewizyjnej. Za przyjęciem protokołu głosowało 11 członków obu Komisji, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący stwierdził, iż protokół ze wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżeru oraz Komisji Rewizyjnej, odbytego dnia 20 sierpnia 2019 roku, został przyjęty jednogłośnie.

 

AD.2)   W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan przewodniczący przekazał głos Skarbnikowi Gminy, który przedstawi projekt budżetu Gminy Korycin na 2020 rok oraz projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2020 – 2033.

Skarbnik przedstawił założenia projektu budżetu na przyszły rok i poinformował, że zostanie on przyjęty w formie uchwały dopiero na sesji grudniowej.

Ogólnie mówiąc budżet w 2020 roku wyniesie około 16 mln zł, zaś dochody przewyższą wydatki o ok. 440 000 zł. Nadwyżka ta zostanie przeznaczona na spłatę rat kredytów i pożyczek. Następnie Skarbnik szczegółowo przestawił i omówił projekt budżetu wraz z projektem WPF na lata 2020-2033.

       Wójt Gminy przedstawił członkom Komisji trudności w „dopięciu” przyszłorocznego budżetu wynikające z dużego wzrostu płacy minimalnej, który powoduje ogromne trudności finansowe w całym kraju dla samorządów, przedsiębiorców itp. Do tego dochodzi jeszcze oskładkowanie wszystkich umów np. umowy zlecenia czy o dzieło, co także spowoduje ich wzrost. Dlatego trudna sytuacja samorządów nie wynika z zadłużenia, ale przede wszystkim z małych dochodów i lawinowo rosnących wydatków bieżących typu płace czy oświata, do której w przyszłym roku musimy dołożyć z dochodów własnych ponad 200 000 zł.

     Skarbnik powiedział, że te wszystkie sytuacje powodują, że mamy w przyszłorocznym budżecie tylko jedną inwestycję, a mianowicie rozbudowę budynku OSP w Korycinie, dofinansowaną ze środków transgranicznych, ale złożyliśmy także kilka innych wniosków np. na remont drogi w Białymstoczku na kwotę ponad 2 mln zł i czekamy na ich rozstrzygnięcie, zaś  jego realizacja jest uzależniona od wielkości przyznanej dotacji, która może wynieść od 50% do 80% wartości inwestycji.

Wójt dodał, że nie możemy jednak nic nie robić. Ten kto stoi w miejscu, ten się cofa. Każda gmina musi budować, inwestować i się rozwijać.

 

Ad.3)   W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia głos zabrała Sekretarz Gminy, która przedstawiła członkom Komisji do zapoznania się projekty uchwał przygotowane na IX Sesję Rady Gminy Korycin, która odbędzie się dnia 28 listopada 2019 roku.

- Uchwała w sprawie przystąpienia do zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Korycin – Sekretarz powiedziała, że ostatnie zmiany w Studium były wprowadzone w 2010 roku, sytuacja zmienia się dynamicznie, mieszkańcy chcą w różny sposób inwestować na swoim terenie, dlatego przymierzamy się do jego zmiany; wysłaliśmy do mieszkańców powiadomienia przez system sms, aby zgłaszali do nas plany zmian i takich wniosków wpłynęło 8 i wszystkie zostały przez nas poddane analizie. Na załącznikach, które państwo macie musimy jeszcze wprowadzić pewne zmiany np. poszerzyć obszary objęte zmianą.

Wójt dodał, że gmina planuje np. zmiany w obrębie Parku w Milewszczyźnie, gdzie chcemy ulokować inwestycje związane z Parkiem i jego rozbudową, ale także inwestycje pokrewne np. gastronomia czy hotelarstwo, ale jednocześnie chcemy mieć gwarancję, że nie powstaną tam obiekty „szkodzące” wizerunkowi Parku typu kurniki.

Radna Iwona Chwiećko zapytała, czy załączniki graficzne do tej uchwały zostaną poprawione do Sesji?

Sekretarz odpowiedziała, że tak. I obszar zmian dotyczący miejscowości Szaciłówka także zostanie poszerzony.

Radny Grzegorz Sieńko zapytał, do jakiego obszaru będzie zmiana?

Wójt odpowiedział, że jeszcze dokładnie nie ustaliliśmy, ale poszerzenie będzie w stronę pobliskiej żwirowni i będzie większe niż obszar, który zakupił inwestor, ale propozycja jest też taka, aby teren inwestycyjny poszerzyć także na stronę południową, w kierunku wsi.

Radny Grzegorz Sieńko poprosił o naniesienie zmian na załącznikach, żebym mógł przedstawić je mieszkańcom wsi Szaciłówka, a terenów inwestycyjnych powinno być więcej, bo nigdy nie wiadomo, kto z właścicieli będzie chciał je sprzedać lub coś wybudować.

Wójt odpowiedział, że teraz wprowadzamy zmiany w Studium, a więc są to pewne założenia pod późniejszy plan zagospodarowania przestrzennego. Mamy więc czas na dyskusję w tym temacie.

- Uchwała w sprawie nadania nazwy ulicy położonej w Korycinie – pan Wójt powiedział, że jest to ulica na naszym nowym osiedlu przy zalewie w Korycinie. Założyliśmy sobie, że wszystkie ulice w tym miejscu będą nosiły nazwy polskich królowych i dlatego proponuję nazwę Królowej Ludwiki Marii Gonzagi. Była ona koronowana i była żoną dwóch polskich królów: Władysława IV i Jana Kazimierza i jako żarliwa katoliczka popularyzowała kult chrześcijański także na naszych terenach. Kto wie, może to ona przywiozła obraz Matki Boskiej Korycińskiej z Włoch.

Radny Stanisław Szubzda zapytał, czy mieszkańcy tej ulicy nie będą narzekać na zbyt długą nazwę?

Radny Janusz Małyszko odpowiedział, że przeważnie w pisowni codziennej używa się tylko nazwiska patrona ulicy, więc nie powinno być problemu.

- Uchwała w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej wdrożenia Polityki Zarządzania Konfliktem Interesów – Sekretarz wyjaśniła, że petycja została złożona przez radcę prawnego z Lublina chyba do wszystkich samorządów w Polsce. Została ona przedstawiona na posiedzeniu Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, podczas której wskazano uregulowania prawne obowiązujące samorządy w tym zakresie i Komisja zdecydowała, że ze względu na te uregulowania prawne nie ma potrzeby wdrażania proponowanych rozwiązań. Stąd proponowana uchwała na kolejną Sesję.

- Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkole i przedszkolu, prowadzonych przez Gminę Korycin – chodzi tu o to, aby nauczyciele przedszkola mogli otrzymać dodatek funkcyjny w wysokości 300 zł za opiekę nad oddziałem przedszkolnym, ponieważ ustawa przewiduje taki dodatek tylko dla nauczycieli w szkole podstawowej za wychowawstwo klasy.  

- Uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinasowanie kosztów związanych z uruchomieniem przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin przez Bogusze, Janów – wydatek ten wynika z przepisów ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych użyteczności publicznej, w której warunkiem uzyskania dopłaty z w/w Funduszu jest sfinansowanie ze środków własnych organizatora części ceny usługi. Kwota jest niewielka – 275,20 zł za okres od 1 października do 31 grudnia tego roku, a więc trzy miesiące.

- Uchwała w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2020 rok – Sekretarz porównała stawki obowiązujące z proponowanymi na rok przyszły i stwierdziła, że jest to wzrost dosłownie o kilka groszy. Proponujemy obniżenie stawki w jednym miejscu tj. od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej stawka maksymalna wynosi 23, 90 zł, zaś my proponujemy obniżenie o 0,40 zł do kwoty 23,50 zł od 1m2 powierzchni użytkowej. W tym roku obowiązująca stawka także jest obniżona o 0,47 zł w stosunku do stawki maksymalnej.

- Uchwała w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych – wskaźniki do ustalenia stawek są przedstawione w sposób bardzo skomplikowany. Ujęte w uchwale stawki są zgodne z ustawą dotyczącą wysokości stawek podatku od środków transportowych.

Radny Grzegorz Sieńko powiedział, że np. na zachodzie samochód ciężarowy wykorzystywany tylko do działalności rolniczej typu przewożenie zboża jest zwolniony z opłat transportowych. Jeśli ja chciałbym tak właśnie wykorzystywać samochód, to jak urząd podejdzie do opłat?

Skarbnik odpowiedział, że zwolnienie jest tylko na działalność rolniczą i nie ma zapisów o samochodzie ciężarowym. Musimy trzymać się ustawy.

- Ceny żyta i drewna będące podstawą do ustalenia podatku rolnego i leśnego na 2020 niewiele się zwiększyły – o 3-4 zł w stosunku do obowiązujących i jeśli przyjmiemy stawki maksymalne nie ma potrzeby podejmować w tych kwestiach osobnych uchwał.

- Uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok i WPF Gminy Korycin na lata 2019 – 2033 – szczegółowo przedstawił je Skarbnik Gminy.

      Członkowie Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej zapoznali się z projektami uchwał, które będą przedmiotem obrad IX Sesji Rady Gminy Korycin w dniu 28 listopada 2019 roku.

 

Ad.4)  W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia głos zabrał Wójt Gminy i przedstawił członkom Komisji bieżące sprawy dotyczące gminnej wspólnoty tj.

  1. powiedział, że zwróci się w najbliższym czasie do mieszkańców gminy poprzez sms-wy system powiadamiania mieszkańców z pytaniem, czy są zainteresowani przystąpieniem do kolejnego projektu dotyczącego budowy instalacji fotowoltaicznych; pojawia się w tej kwestii kolejny konkurs i nabór projektów, więc chciałbym wiedzieć, czy jest jeszcze zainteresowanie tym tematem. Jeśli przynajmniej 30 mieszkańców wyrazi chęć budowy takiej instalacji, to przygotujemy dokumentację i przystąpimy do konkursu, chociaż w tej chwili nie wiemy, jaki będzie poziom dofinansowania. Realizacja inwestycji nastąpi najprawdopodobniej w roku 2021;
  2. w dniu 22 listopada br. odbędzie się przegląd stanu dróg gminnych z udziałem naszego pracownika i przedstawiciela policji, proszę także sołtysów poszczególnych wsi, aby uczestniczyli w tym przeglądzie;
  3. od dnia 21 listopada br. rozpoczną się natomiast przeglądy sieci wodociągowej na terenie naszej gminy, a szczególnie działania hydrantów i zasuw, przegląd odbędzie się z udziałem naszego pracownika, przedstawiciela straży pożarnej i pracownika Wodociągów Podlaskich, proszę także o udział w przeglądzie sołtysów wsi.

Radny Grzegorz Sieńko powiedział, że otrzymał pismo od pani Sołtys Długiego Ługu w prośbą o sprawdzenie hydrantów w tej miejscowości.

Wójt odpowiedział, że każdy hydrant na terenie naszej gminy zostanie sprawdzony, odkręcony itp. Można więc powiedzieć, że wniosek pani sołtys został załatwiony pozytywnie. 

 

Ad.5)  Wobec wyczerpania porządku wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej w dniu 20 listopada 2019 r. pan przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu stwierdził, że zamyka dzisiejsze posiedzenie i dziękuje za sprawny i rzeczowy jego przebieg.

 

Protokołowała:                                                                                                                              

Ewa Michnowicz                                                                                                             

Przewodniczący Komisji
Gospodarki i Budżetu

                                                                                                                                                       Jerzy Burak

 

                                                                                                                                                  Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej

                                                                                                                                                 Marek Brylewicz

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Inspektor ds. sekretarsko-kancelaryjnych, obsługi organów gminy i promocji gminy

Data wytworzenia: 2019-11-20

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data modyfikacji: 2019-11-27

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2019-11-27