Protokół ze wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin w ósmej kadencji, odbytego dnia 20 sierpnia 2019 roku

PROTOKÓŁ

ze wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin w ósmej kadencji, odbytego dnia 20 sierpnia 2019 roku (wtorek) w godzinach 10.00 – 12.00 w siedzibie Urzędu Gminy Korycin przy ulicy Knyszyńskiej 2a

 

W posiedzeniu udział wzięło 5 członków Komisji Gospodarki i Budżetu w osobach:

  1. Pani Ewa Jakowiec – członek Komisji
  2. Pani Julita Wasilewska – członek Komisji
  3. Pan Kazimierz Urban – członek Komisji
  4. Pan Radosław Andrysewicz – członek Komisji
  5. Pan Janusz Małyszko – członek Komisji

zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności.

Jerzy Burak - Przewodniczący Komisji był nieobecny na posiedzeniu.

W posiedzeniu wzięło udział 5 członków Komisji Rewizyjnej w osobach:

  1. Marek Brylewicz – Przewodniczący Komisji
  2. Antoni Pakuła – członek Komisji
  3. Stanisław Szubzda – członek Komisji
  4. Zdzisław Sitko – członek Komisji
  5. Grzegorz Sieńko – członek Komisji

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

  1. Pan Mirosław Lech – Wójt Gminy
  2. Pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
  3. Pani Joanna Kulesa – Sekretarz Gminy
  4. Pani Iwona Chwiećko – Przewodnicząca Rady Gminy Korycin
  5. Pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia

     Posiedzenie otworzył pan Marek Brylewicz – przewodniczący Komisji Rewizyjnej serdecznie witając członków obu Komisji oraz przybyłych gości. Powiedział, że jest to pierwsze wspólne posiedzenie obu Komisji Rady Gminy. Następnie przedstawił proponowaną tematykę dzisiejszego posiedzenia, która przedstawia się następująco:

  1. Przyjęcie protokołu z pierwszego posiedzenia Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin, odbytego dnia 29 maja 2019 roku.
  2. Przyjęcie protokołu z piątego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu przy Radzie Gminy Korycin, odbytego dnia 30 maja 2019 roku.
  3. Zapoznanie się z projektami uchwał Rady Gminy, które będą przedmiotem obrad VIII Sesji Rady Gminy Korycin w dniu 29 sierpnia 2019 roku.
  4. Zapoznanie się z postępem prac przy inwestycjach gminnych oraz przedstawienie planów Gminy Korycin w tym zakresie.
  5. Sprawy bieżące, w tym wnioski członków Komisji.
  6. Zakończenie posiedzenia.

 

Ad.1)   W powyższym punkcie porządku posiedzenia pan przewodniczący Komisji Rewizyjnej powiedział, że członkowie Komisji przyjmą protokół z pierwszego posiedzenia odbytego dnia 29 maja 2019 roku. Protokół jest wyłożony teraz na sali posiedzeń oraz był dostępny wcześniej w sekretariacie Urzędu Gminy, każdy z państwa mógł zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi i poprawki.

Wobec nie wniesienia do protokołu uwag i poprawek pan przewodniczący zarządził głosowanie nad jego przyjęciem. W głosowaniu udział wzięło 5 członków Komisji. Za przyjęciem protokołu głosowało 5 członków, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący stwierdził, iż protokół z pierwszego posiedzenia Komisji Rewizyjnej został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad.2)  W powyższym punkcie porządku posiedzenia członkowie Komisji Gospodarki i Budżetu przyjmą protokół z piątego posiedzenia odbytego dnia 30 maja 2019 roku. Protokół jest wyłożony teraz na sali posiedzeń oraz był dostępny wcześniej w sekretariacie Urzędu Gminy, każdy z państwa mógł zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi i poprawki.

Wobec nie wniesienia do protokołu uwag i poprawek zarządzono głosowanie nad jego przyjęciem. W głosowaniu udział wzięło 5 członków Komisji. Za przyjęciem protokołu głosowało 5 członków, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania stwierdzono, iż protokół z piątego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad.3)   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał Skarbnik Gminy i omówił projekty uchwał, które zostaną przedstawione radnym podczas obrad VIII Sesji Rady Gminy Korycin.

Dwie uchwały dotyczą przekazania środków finansowych w wysokości po dwa tysiące złotych dla Komendy Powiatowej Policji w Sokółce z przeznaczeniem na zakup sztandaru oraz dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce na realizację zadania pn. „Kompleksowa termomodernizacja obiektów Komendy Powiatowej PSP w Sokółce”. Samorząd gminy ma możliwość finansowego wsparcia obydwu instytucji na podstawie zapisów zawartych w ustawie o samorządzie gminnym i w ramach dobrej, obopólnej współpracy chcielibyśmy takiego wsparcia dokonać. Pytamy więc państwa o opinię w tej sprawie.

Członkowie Komisji Gospodarki i Budżetu i Komisji Rewizyjnej poparli przekazanie środków finansowych dla Policji i Straży Pożarnej w Sokółce większością głosów – 9 głosów „za”, 1 głos „przeciw” (członek Komisji Rewizyjnej).

Skarbnik omówił szczegółowo dwie uchwały dotyczące zmian w budżecie gminy na 2019 rok oraz zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Zapytał, co członkowie Komisji myślą o zwiększeniu środków na remont drogi Olszynka – Korycin – Janów. Odbyły się już dwa postępowania przetargowe i oba unieważniliśmy, ponieważ w budżecie mamy zabezpieczone na ten cel 125 000 zł, zaś najtańsze oferty oscylowały w okolicach 200 000 zł, więc albo zwiększymy środki finansowe albo rezygnujemy z remontu drogi.

Wójt dodał, że ceny za roboty drogowe w ostatnim czasie poszły w górę o 100%. Chcemy wykonać to przejście z drogi gruntowej na żwirową porządnie, aby w przyszłości móc myśleć o nawierzchni asfaltowej. W pierwszym przetargu wpłynęło do nas 5 ofert i najtańsza wynosiła ponad 200 000 zł, zaś najdroższa ponad 400 000 zł, a przypominam, że nie mówimy tu o asfalcie.

Radny Grzegorz Sieńko spytał, czy znajdziemy w budżecie pieniądze na zwiększenie finansowania tej drogi?

Odpowiedział Wójt, że tak możemy wygospodarować takie środki. Skarbnikowi udało się po bardzo korzystnym kursie sprzedać euro z projektów transgranicznych, co dało nam dodatkowe 50 000 zł.

Radna Iwona Chwiećko powiedziała, że raczej nie możemy liczyć na to, że ceny remontów dróg spadną.

Radny Janusz Małyszko dodał, że według niego dobre drogi to podstawa i należy je remontować. Wobec tego jestem za zwiększeniem pieniędzy na ten cel.

Radny Antoni Pakuła powiedział, że ta droga była już kilkukrotnie podsypywana.

Wójt odpowiedział, że to prawda, ale już wszystko nadaje się do poprawki. Trzeba ją wykarczować, orowować, zrobić zjazdy i przepusty, stąd taka wysoka cena.

     Członkowie obu Komisji jednogłośnie stwierdzili, aby zwiększyć w budżecie środki finansowe na remont powyższej drogi.

   Skarbnik powiedział, że otrzymaliśmy ostatnie pieniądze z projektu transgranicznego za wykonanie rewitalizacji plaży nad zalewem w Korycinie i wprowadzamy je teraz do budżetu.

Oprócz tego musimy wprowadzić do budżetu 56 000 zł na wzrost wynagrodzeń dla nauczycieli, które przyznał rząd, a są to tylko pieniądze na najbliższe 4 miesiące tego roku. Co będzie dalej, nie wiemy.

     Wójt dodał, że teraz przed wyborami te pieniądze się znajdą i nasza gmina dostanie dotację w wysokości koło 64 000 zł, jednak nikt w tych wyliczeniach nie ujął nauczycieli z przedszkola. Dalej nie wiemy, co z kolejnym rokiem.

    Skarbnik powiedział, że chcemy wydać około 30 000 zł na dokumentację kosztorysową na wykonanie parkingu na placu, który pozostanie po przeniesieniu budynku znajdującego się przy UG do Parku w Milewszczyźnie. Planujemy utwardzenie, zrobienie dodatkowego wyjazdu dla straży pożarnej bezpośrednio na ulicę Knyszyńską itp., ale żeby dostać dofinansowanie, to musimy ten projekt ubarwić.

     Wójt dodał, że można otrzymać dofinansowanie do 85% wartości inwestycji i chcemy zagospodarować ten plac maksymalnie np. wyremontować budynek gospodarczy i przeznaczyć go na magazyn dla rowerów, których wypożyczalnię zrobilibyśmy na placu. Oprócz tego miejsce zabaw dla dzieci czy plac ćwiczeniowo-manewrowy dla straży. Ma to być projekt rewitalizacyjny służący wszystkim mieszkańcom, a nie tylko parking. Ale na początku musimy przygotować dokumentację techniczną.

     Skarbnik powiedział, że zabieramy z budżetu 80 000 zł przeznaczone na dotację dla podmiotu, który podjąłby się prowadzenia Parku Kulturowego w Milewszczyźnie. Jest już koniec sierpnia, za chwilę skończy się sezon turystyczny, więc nie chcemy wydawać tych pieniędzy na siłę.

     Wójt dodał, że jak na razie Milewszczyzna funkcjonuje dobrze, dzieje się bardzo dużo m.in. z małych, miękkich projektów, na które otrzymaliśmy pieniądze, a Park odwiedzają tysiące ludzi nie tylko z Polski, ale i z zagranicy np. ostatnio grupa z Łotwy. Jedynym dochodem są cegiełki sprzedawane przez Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Korycińskiej, a wykorzystujemy go na zakup materiałów potrzebnych na warsztaty. Ogromną pracę wykonują także wolontariusze, a szczególnie mieszkańcy Domu Gościnnego w Dzięciołówce, którzy wspierają nas niesamowicie. 

       Członkowie obu Komisji poparli pomysł zagospodarowania placu przy budynku UG w Korycinie.

    Pan Wójt powiedział, że na najbliższej Sesji przedstawimy także uchwałę w sprawie zmiany planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka. Cała procedura została zakończona. Niektóre ze zgłoszonych przez mieszkańców uwag zostały uwzględnione, niektóre nie, jednak uważam, że plan jest dobrze opracowany, nie stwarza żadnych zagrożeń dla mieszkańców wsi, za to stwarza nowe możliwości rozwojowe, zwiększenie zatrudnienia, nowe podatki itp.

 

Ad.4)  W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan Wójt przedstawił postęp prac przy trwających inwestycjach gminnych oraz opowiedział o najbliższych planach w tym zakresie, a mianowicie:

- do 28 sierpnia br. złożymy wniosek do Samorządowego Funduszu Dróg na kwotę 2 600 00 zł na remont drogi w Białymstoczku. Dodatkowe potrzebne kwoty to 31 tys. zł na dokumentację techniczną i 25 tys. zł na nadzór inwestorski. Będzie to 5 metrowa droga z chodnikiem i nawierzchnią bitumiczną lub betonową, w zależności od ceny przetargowej. Liczymy na dofinansowanie w wysokości nie 50%, a 80% całości inwestycji, bo inaczej będzie nam trudno wygospodarować środki na wkład własny. Wniosek składamy i zobaczymy, z jakim skutkiem,

- Sekretarz przedstawiła informację na temat szacowania strat spowodowanych suszą. Powiedziała, że wpłynęło 467 wniosków od rolników, obecnie kończymy sporządzanie protokołów z szacowania i od czwartku zaczniemy wysyłać sms do poszczególnych wsi, aby rolnicy przychodzili do UG i podpisywali gotowe protokoły.

Wójt dodał, że w tym roku inaczej zorganizowaliśmy działania Komisji ds. szacowania strat i dzięki temu jesteśmy blisko końca prac w tym zakresie. Mówi się, że rząd przeznaczy około 1,5 miliarda złotych na wypłaty dla rolników.

 

Ad.5) W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia głos zabrali członkowie obu Komisji wnioskując w następujących sprawach:

- Grzegorz Sieńko powiedział, żeby zwrócić uwagę Policji, aby bardziej pilnowali drogi w Długim Ługu, co prawda już postawiono znak ograniczający prędkość, jednak aby było bezpieczniej należy zmienić organizację ruchu na drodze, niestety na ostatnim spotkaniu w tej sprawie nie było przedstawiciela urzędu gminy;

- Kazimierz Urban powiedział, że wciąż jest nierozwiązany problem z hydrantami przeciwpożarowymi we wsiach, ostatnio w Ostrej Górze był pożar domu, naprzeciwko niego stoi hydrant, ale oczywiście nie działa, trzeba było podłączyć się do oddalonego o 300 metrów, a brak jest takich długich węży, i nie jest to jednostkowy przypadek;

Wójt odpowiedział, że postaramy się niedługo powołać w tej sprawie komisję, wspólnie z przedstawicielami Wodociągów Podlaskich, strażaków i sołtysów i przejrzeć wszystkie hydranty w naszej gminie;

- Janusz Małyszko dodał, że na kolonii w Krukowszczyźnie nie ma wcale hydrantu, a powinien być przynajmniej jeden, ponieważ w razie pożaru trzeba jeździć po wodę do wsi;

- Grzegorz Sieńko powiedział, że nawet jak hydrant jest sprawny, to ciśnienie wody jest zbyt niskie – tak jak w Szaciłówce, więc wody do gaszenia pożaru i tak nie ma skąd wziąć;

Wójt odpowiedział, że Wodociągi Podlaskie zostały całkowicie przejęte przez Marszałka, jest nowa rada nadzorcza i nowy prezes i chociaż większość gmin ma tam swoje udziały, to niewiele mamy do powiedzenia, zero liczenia się z partnerami gminnymi i samorządami.

Na tym protokół ze wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej w ósmej kadencji Rady Gminy Korycin zakończono.

 

Protokołowała:                                                                                            

Ewa Michnowicz                                                                             

Przewodniczący
Komisji Gospodarki i Budżetu

                                                                                                                      Jerzy Burak

 

                                                                                                                    Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej

                                                                                                                     Marek Brylewicz

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Inspektor ds. sekretarsko-kancelaryjnych, obsługi organów gminy i promocji gminy

Data wytworzenia: 2019-08-20

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data modyfikacji: 2019-10-23

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2019-10-23