Protokół ze wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin w ósmej kadencji, odbytego dnia 9 listopada 2022 roku

PROTOKÓŁ

ze wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin w ósmej kadencji, odbytego dnia 9 listopada 2022 roku (środa) w godzinach 13.00 – 14.30 w siedzibie Urzędu Gminy Korycin przy ulicy Knyszyńskiej 2a

 

W posiedzeniu udział wzięło 6 członków Komisji Gospodarki i Budżetu w osobach:

1. Pan Jerzy Burak – Przewodniczący Komisji

2. Pani Radosław Andrysewicz – członek Komisji

3. Pan Kazimierz Urban – członek Komisji

4. Pani  Julita Wasilewska – członek Komisji

5. Pani Ewa Jakowiec – członek Komisji

6. Pan Janusz Małyszko – członek Komisji

zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności.

W posiedzeniu wzięło udział także 5 członków Komisji Rewizyjnej w osobach:

1. Pan Marek Brylewicz – Przewodniczący Komisji

2. Pan Antoni Pakuła – członek Komisji

3. Pan Stanisław Szubzda – członek Komisji

4. Pan Grzegorz Sieńko – członek Komisji

5. Pan Zdzisław Sitko – członek Komisji

zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1. Pan Mirosław Lech – Wójt Gminy

2. Pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy

3. Pani Wiktoria Pruszyńska – Sekretarz Gminy

4. Pani Iwona Chwiećko – Przewodniczący Rady Gminy

5. Pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia

Posiedzenie otworzył pan Jerzy Burak – Przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu, serdecznie witając członków obu Komisji oraz przybyłych gości. Następnie przedstawił proponowaną tematykę dzisiejszego posiedzenia, która przedstawia się następująco:

1. Przyjęcie protokołu przez Komisję Rewizyjną ze swojego posiedzenia odbytego dnia 6 czerwca 2022 roku.

2. Przyjęcie protokołów przez Komisję Gospodarki i Budżetu z jej posiedzeń odbytych w dniach 20 i 26 września 2022 roku.

3. Omówienie planów inwestycyjnych Gminy Korycin na przyszły rok budżetowy 2023.

4. Gospodarka odpadami komunalnymi w Gminie Korycin na kolejne lata.

5. Inne bieżące sprawy.

6. Zakończenie posiedzenia.

 

 

Ad.1)  W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan przewodniczący powiedział, że Komisja Rewizyjna przyjmie protokół ze swojego posiedzenia odbytego dnia 6 czerwca 2022 roku.

Protokół był zamieszczony w BIP Urzędu Gminy oraz teraz jest wyłożony na stoliku protokolanta. Każdy z członków Komisji mógł dokładnie zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi lub poprawki.

           Wobec nie wniesienia uwag i zastrzeżeń pan przewodniczący poddał pod głosowanie jawne w/w protokół. W głosowaniu udział wzięło 5 członków Komisji. Za przyjęciem protokołu głosowało 5 członków, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący Komisji stwierdził, że Komisja Rewizyjna jednogłośnie przyjęła protokół ze swojego posiedzenia  odbytego dnia 6 czerwca 2022 roku.

 

Ad.2)   W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan przewodniczący powiedział, że Komisja Gospodarki i Budżetu przyjmie protokoły ze swoich posiedzeń, odbytych w dniach 20 i 26 września 2022 roku.

Protokoły były zamieszczone w BIP Urzędu Gminy oraz teraz są wyłożone na stoliku protokolanta. Każdy z członków Komisji mógł dokładnie zapoznać się z ich treścią, wnieść uwagi lub poprawki.

           Wobec nie wniesienia uwag i zastrzeżeń pan przewodniczący poddał pod głosowanie jawne w/w protokoły. W głosowaniu udział wzięło 6 członków Komisji. Za przyjęciem protokołów głosowało 6 członków, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący Komisji stwierdził, że Komisja Gospodarki i Budżetu jednogłośnie przyjęła protokoły ze swoich posiedzeń, odbytych w dniach 20 i 26 września 2022 roku.

 

Ad.3)   W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan Wójt poinformował członków obu Komisji o rozstrzygnięciu drugiego przetargu na „Przebudowę i rozbudowę drogi gminnej od DK nr 8 – Krukowszczyzna – droga wojewódzka nr 671”.  Pierwszy przetarg został unieważniony z powodu zbyt wysokich cen oferowanych przez potencjalnych wykonawców inwestycji. Otrzymaliśmy jednak zgodę z Ministerstwa Cyfryzacji na rezygnację z budowy kanału technologicznego, co pozwoli nam zaoszczędzić ok. 50 000 zł, a także wykupujemy działkę od prywatnego właściciela, aby wyprostować przebieg drogi i dzięki temu skrócić jej długość, co daje kolejne oszczędności. Kolejny przetarg został otwarty wczoraj, wpłynęły trzy oferty i najkorzystniejsza z nich na szczęście mieści się w cenie ofertowej, a złożyło ją  Przedsiębiorstwo Produkcji Materiałów Drogowych KRUSZBET S.A. z Suwałk, czyli wykonawca drogi betonowej w Białystoczku. W tym przypadku także jest to formuła „zaprojektuj – wybuduj”, a nawierzchnia zostanie wykonana w technologii betonowej. Cena inwestycji wyniesie 5 245 901,50 zł. Kolejne oferty wynosiły kolejno 6 506 978,78 zł oraz 6 992 508,77 zł, a więc były dużo wyższe. W tej chwili robimy przegląd ofert i jeśli wszystko będzie w porządku, to podpisujemy umowę, a firma będzie miała na wykonanie drogi 20 miesięcy.

          Droga w Mielnikach – wniosek jest w tej chwili w PROW, gdzie dostarczamy jeszcze ostatnie dokumenty i zmieniamy kosztorys, ponieważ w tym przypadku również otrzymaliśmy z Ministerstwa Cyfryzacji zgodę na rezygnację z budowy kanału technologicznego i negocjujemy wysokość kosztów. Jednocześnie ogłosiliśmy przetarg na wykonanie drogi warunkując go kwestią otrzymania pieniędzy, wydaje się jednak, że jest to prawie pewne, bo jesteśmy wysoko na liście rankingowej. Przewidywana szerokość drogi to 3 – 3,5 metra, a w miejscach mijanek 5 metrów. Wczoraj rozmawiałem z panią Dyrektor z Urzędu Marszałkowskiego i twierdzi ona, że podpisanie umów nastąpi najprawdopodobniej w połowie grudnia.

              Trwa przetarg prowadzony przez Powiat Sokólski na m.in. drogę w Popiołówce w ciągu dróg powiatowych od granicy Powiatu Monieckiego do granicy Powiatu Białostockiego. Zadanie jest połączone z remontem innej drogi powiatowej Sidra – Nowy Dwór, ale można składać oferty na oddzielne drogi i czekamy z niecierpliwością na jego rozstrzygnięcie. Sytuacja u nas to „zaprojektuj – wybuduj” z wykupem gruntów, a termin realizacji jest bardzo napięty, bo do końca przyszłego roku. Miejmy nadzieję, że postępowanie przetargowe zakończy się sukcesem.   

               Radny Stanisław Szubzda zapytał, jaka jest długość tej drogi?

Wójt odpowiedział, że około 3,5 km.

Złożyliśmy także wnioski na dwa niewielkie odcinki dróg, a mianowicie droga Przesławka – granica gminy, około 900 metrów, ale za to bardzo istotnych, bo ułatwiających i skracających przejazd w stronę drogi krajowej nr 8. Gmina Czarna Białostocka także robi przymiarki na wykonanie tej drogi od swojej strony, co zamknęłoby temat definitywnie. Drugi odcinek to droga w Szumowie o długości ok. 600 metrów i to by była taka „obwodnica Szumowa, ułatwiająca komunikację. W tym roku zrobimy też najprawdopodobniej remont drogi – ok. 500 metrów w Kumiale. Skoro chcemy to wykonać do końca roku, to w takim oszczędnościowym trybie, ale jednak, bo jest to bardzo ważny odcinek, co zawsze podkreśla pan Antoni Pakuła. Podsypaliśmy także drogę gminną w Wojtachach. Wiem, że GDDKiA jest w trakcie przetargów na wykonanie dwóch lewoskrętów z drogi krajowej nr 8 w Wojtachach i w Krasnym, ale oferty są chyba dwukrotnie większe, niż zakładane koszty.

Radna Julita Wasilewska zapytała, czy coś wiadomo na temat remontu drogi z DK 8 w stronę Brodów?

Wójt odpowiedział, że jest to droga powiatowa i rozmawiam z Powiatem, żeby ją ujęli do generalnej przebudowy, bo jest naprawdę w okropnym stanie, ale nie jest to takie proste, tym bardziej teraz, kiedy likwidują Powiatowy Zarząd Dróg, który dobrze działał i powołują jakieś spółki – nie wiem, po co. Nie rozumiem ich działań i nie potrafię tego wyjaśnić.

Radny Grzegorz Sieńko zwrócił się z prośbą o położenie nowego asfaltu na drodze od Szaciłówki do Ostrej Góry, bo na tym odcinku są same dziury.

Wójt odpowiedział, że ta droga jest ujęta przez Powiat do przebudowy jako droga strategiczna na lata 2023 – 2024. Na ile skuteczne będzie działanie Powiatu w tej kwestii to zobaczymy i na pewno będzie też potrzebny nasz wkład własny. Chciałbym, aby następną w kolejce była droga od DK 8 do Brodów, bo też jest w tragicznym stanie. Moja propozycja jest taka, abyśmy przygotowali dokumentację na kolejne dwie drogi tj. droga od drogi wojewódzkiej przez kolonię Mielniki, kolonię Olszynka do drogi „milowskiej” bo to będzie świetny skrót oraz droga Ostra Góra – Łomy, która także rewelacyjnie skróci drogę.   

Radna Iwona Chwiećko powiedziała, że należałoby podsypać drogę gminną w Kumiale, koło pola pani Marysi, bo jest w złym stanie.

Wójt opowiedział również o inwestycji, która właśnie trwa, a mianowicie o rozbudowie Parku Kulturowego w Milewszczyźnie. Prace przy budowie grodu są już mocno zaawansowane, domy średniowieczne są budowane na placu w siedzibie Wykonawcy i do Milewszczyzny zostaną przewiezione.  Jest też zrobiony wykop pod budowę Domu Dziedzictwa, tu jednak jest pewien problem, bo należy odsączyć wodę z podłoża, zamontować filtry itp., jednak jesteśmy dobrej myśli. Wykonawca zamierza inwestycję skończyć w połowie przyszłego roku, a my pierwszą transzę wynagrodzenia płacimy mu dopiero w marcu 2023 roku i na dziś nie widzę zagrożenia w wykonaniu tej inwestycji. Przypominam, że Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Korycińskiej pozyskało pieniądze na budowę machin oblężniczych oraz zakup strojów dla dziecięcej drużyny rycerskiej, a dofinansowanie na te działania wynosi 100%.

Niestety mamy za to duże problemy z robotami gwarancyjnymi w Parku w Milewszczyźnie, których nie chce przeprowadzić poprzedni Wykonawca inwestycji, a szczególnie chodzi o naprawienie drewnianego bruku, który w niektórych miejscach wygląda fatalnie i do tego stwarza realne zagrożenie dla zwiedzających. Wykonawca nie reaguje na żadne monity i wezwania z naszej strony, dlatego skierujemy sprawę na drogę sądową. Oczywiście część pieniędzy uzyskamy z kwoty gwarancyjnej, ale jest ona niewielka, bo wynosi zaledwie ok. 70 tys. zł, a naprawa będzie kosztowała dużo więcej. Musimy jednak dbać o nasz Park, gdyż jest to taka perełka regionalna. Przypomnę, że w ubiegłym roku Parku Kulturowy Korycin – Milewszczyzna otrzymał pierwsza nagrodę na Najlepszy Produkt Turystyczny Województwa Podlaskiego w konkursie organizowanym przez Podlaską Regionalną Organizację Turystyczną, natomiast w tym roku najprawdopodobniej nagrodę w tym konkursie otrzyma Festyn Archeologiczny.

Nie mamy jeszcze szacunku na remont boisk i sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Korycinie, ale niedługo kosztorys finansowy powinien być gotowy.

Przebudowa oczyszczalni ścieków w Korycinie – potężny projekt inwestycyjny naszej gminy, musimy jednak zmienić założenia, ponieważ budując sieć wodociągowo-kanalizacyjną na nowym osiedlu nie moglibyśmy w projekcie od razu wykazać jego efektów, dlatego zmieniamy dokumentację, aby wykonać sieć na ulicy Krukowskiej, gdzie są nowe działki. Na liście rankingowej jesteśmy wysoko, chyba na czwartym miejscu, a umowy o dofinansowanie z Urzędem Marszałkowskim będą najprawdopodobniej podpisywane w styczniu przyszłego roku. Inwestycję chcielibyśmy zamknąć z końcem 2024 roku.

Założyliśmy Spółdzielnię Energetyczną – trzech członków założycieli: Gmina Korycin, Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie oraz Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Korycińskiej. Teraz przygotowujemy papiery do rejestracji Spółki. Jest to pierwszy krok aktywujący działania znacznie oszczędzające energię. Potrzebujemy 1 Megawata energii, aby zabezpieczyć wszystkie nasze instytucje plus oświetlenie uliczne. Musimy wybudować fermę fotowoltaiczną, a w przyszłości rozszerzyć działalność Spółdzielni na podmioty gospodarcze i mieszkańców. 

Dostaliśmy ostateczne sądowe rozstrzygnięcie dotyczące skarg pana Sadowskiego w sprawie gruntów we wsi Aulakowszczyzna i mamy czarno na białym, że grunty należą do Gminy Korycin i ta decyzja nie podlega kasacji ani żadnym innym działaniom czy zaskarżeniom. W związku z tym zleciłem geodecie wykonanie pomiarów, określenie parametrów, ponieważ planujemy zrobienie w tym miejscu jakiś ławeczek, tablicy informacyjnej, gdyż jest to historyczne miejsce – średniowieczne grodzisko.

           Skarbnik dodał, że w przyszłym roku planujemy dodatkową spłatę kredytów w wysokości 800 tys. zł plus oczywiście ustawowe odsetki. Jesteśmy w stanie to zrobić, a przy dzisiejszych wysokościach stóp procentowych każde zmniejszenie zadłużenia jest dla nas bardzo korzystne.        

 

Ad.4)  W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia głos zabrał pan Mirosław Lech – Wójt Gminy mówiąc, że głównym powodem zwołania dzisiejszego posiedzenia obu Komisji jest właśnie ten punkt, gdyż temat gospodarowania odpadami w naszej gminie w kolejnych latach jest pilnie do przedyskutowania. Od kilku lat gospodarką odpadami u nas i w Gminie Janów zajmuje się Związek Gmin „Kumiałka – Biebrza”, natomiast od pewnego czasu mamy problem z rozliczeniem kosztów i teraz już wiemy dokładnie, że pomimo, iż u nas jest mniej mieszkańców, to wytwarzamy więcej śmieci, więc oczywiste jest, że nasi partnerzy doszli do wniosku, że dalsze „bycie” w Związku w takim kształcie im się nie opłaca, gdyż w pewien sposób płacą za nasze śmieci. Zaproponowaliśmy, aby nie likwidować Związku, bo może jeszcze w przyszłości pełnić różne funkcje, ale na razie zawiesić jego działalności, a gminy przejmą na siebie gospodarowanie odpadami, co będzie się na początku wiązało z ogromnym wysiłkiem organizacyjnym.

Zgromadzenie Związku zwołujemy na 21 listopada i chcemy, abyście już teraz wiedzieli, że zaproponujemy wzrost opłaty za śmieci o 8 zł. Nie możemy sobie pozwolić na to, aby jakiś mieszkaniec pozostał z pełnym zbiornikiem. Trudno mówić o szczegółach, ale stoi przed nami zadanie uszczelnienia systemu tym bardziej, że Gmina Korycin nie była kontrolowana przez pracownicę Związku w kwestii tego, jakie śmieci trafiają do koszy.

            Radna Iwona Chwiećko spytała, dlaczego w naszej gminie nie było kontroli, a na terenie Janowa taka kontrola się odbyła?

            Wójt odpowiedział, że pracownica z naszej gminy powiedziała, że tego nie zrobi i nie zrobiła, a pracownica z Gminy Janów taką kontrolę przeprowadziła i ilość śmieci się zmniejszyła. Na pewno będziemy apelować do mieszkańców o lepszą segregację przekazywanych odpadów. Związek nie zostanie rozwiązany, ale tylko uśpiony, jednak to powoduje, że nie będzie już potrzebny oddzielny pracownik, a tylko księgowa i tą funkcję pozostawimy dla obecnej księgowej z Gminy Janów. Własnością Związku jest również PSZOK w Korycinie i był on nam użyczony do użytku, teraz jakoś będziemy musieli się w tej kwestii rozliczyć. Gmina Janów ma już zbudowany swój PSZOK, ale nie jest on jeszcze użytkowany, ponieważ nie jest wyposażony. Jego właścicielem jest Spółka BIOM, która na razie ma problemy finansowe z zakupem wyposażenia.

Zanim zaczniemy głośno mówić o przejęciu gospodarki odpadami, najpierw chciałem Was o tym poinformować i poznać Waszą opinię, a po dzisiejszym posiedzeniu Komisji możecie informować o tych zmianach mieszkańców gminy. Jestem przekonany, że sobie poradzimy, ale najgorsze i najtrudniejsze będą początkowe, przełomowe miesiące. Osoby obecnie pracujące w wiatraku zapewne od marca pracować tam przestaną, nie zrobimy tego wcześniej, bo tu w grę wchodzą też okresy wypowiedzenia itp.

            Radny Janusz Małyszko zapytał, czy w nowej sytuacji zostanie zachowana ulga w opłacie śmieciowej za posiadanie kompostownika?

            Wójt odpowiedział, że tak.

Wiktoria Pruszyńska – Sekretarz Gminy dodała, że w chwili obecnej nie znamy jeszcze dokładnych projektowanych cen śmieci i wysokości podwyżki. Musimy zrobić kalkulację, policzyć koszty obsługi, pracownika plus zamówienie „in hause”, zobaczymy, co nam wyjdzie.

            Radny Małyszko stwierdził, że skoro Związek będzie uśpiony, to składki na jego działalność będą minimalne.

            Wójt odpowiedział, że zobaczymy, zapewne będą mniejsze, ale na pewno jakieś składki będą niezbędne.

            Radny Marek Brylewicz powiedział, że kiedy mieszkańcy się dowiedzą o wzroście opłaty śmieciowej, to na pewno podniosą się głosy w sprawie zalewu i opłacania odpadów wyrzucanych przez turystów z Białegostoku.

            Radny Grzegorz Sieńko dodał, że od dawna jest szum w tej sprawie, bo dlaczego my płacimy za cudze odpady.

            Wójt wyjaśnił, że za śmieci z terenu zalewu płaci Urząd Gminy z podatków i nie jest to finansowane przez opłatę śmieciową, ale przyznaję, że mamy z tym problem. Nie możemy wprowadzić żadnych opłat np. za wstęp na teren plaży, ponieważ jeszcze przez dwa lata jest trwałość  projektu i przepisy zabraniają, bo infrastruktura plaży powstała z udziałem środków unijnych.

Skarbnik dodał, że pewnym pomysłem jest płatny parking przy zalewie i to wprowadziłoby dla nas pewien luz płacowy.    

Wójt dodał, że owszem, jest to jakieś rozwiązanie, ale również dylemat, ponieważ koszt zorganizowania parkingu, zakupu i montażu urządzeń do poboru opłat itp. może być większy, niż przewidywany zysk tym bardziej, że turyści przyjeżdżają tylko w okresie letnim i to przy dobrej pogodzie i przede wszystkim w weekendy, więc „kokosów” z opłat parkingowych na pewno nie będzie. Mamy też problem z toaletami nad zalewem tym bardziej, że podmiot prowadzący tam działalność gastronomiczną nie kwapi się do postawienia większej liczby przenośnych toalet.

Podsumowując – zawieszamy działalność Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza” i od nowego roku przejmujemy gospodarkę odpadami stałymi. Podczas najbliższego Zgromadzenia Związku zapadną w tej sprawie wiążące decyzje.   

 

Ad.5)   W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia nie poruszono spraw bieżących dotyczących gminnej wspólnoty.

 

Ad.6)   Wobec wyczerpania porządku wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej w dniu 9 listopada 2022 roku posiedzenie zostało zakończone.

 

 

Protokołowała:                                                                                  

Ewa Michnowicz

Przewodniczący Komisji
                                                                                 Gospodarki i Budżetu

                                                                                                                    Jerzy Burak 

 

     Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej

    Marek Brylewicz

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Inspektor ds. sekretarsko-kancelaryjnych, obsługi organów gminy i promocji gminy

Data wytworzenia: 2022-11-09

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data modyfikacji: 2022-11-22

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2022-11-22