Protokół z XXVIII Sesji Rady Gminy

PROTOKÓŁ NR XXVIII/05
z XXVIII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 5 grudnia 2005r.(poniedziałek) w sali GOKSiT w Korycinie, ul. Knyszyńska 2a, w godz. 10.00 - 14.30 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego - przewodniczącego Rady Gminy Korycin.

Stan Rady Gminy - 15 radnych.

Obecnych - 13 radnych

zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.

Radni obecni podczas obrad sesyjnych:

1) pan Adam Bielawski

2) pan Jan Bojarzyński

3) pan Józef Gliński

4) pan Stanisław Krutul

5) pan Bogdan Małyszko

6) pan Antoni Pakuła

7) pan Stanisław Pochodowicz

8) pan Czesław Radulski

9) pan Jarosław Radulski

10) pan Krzysztof Szewczul

11) pan Stanisław Szubzda

12) pan Kazimierz Urban

13) pan Andrzej Waszczeniuk

Radni nieobecni nieusprawiedliwieni:

1) pan Antoni Puza

2) pan Edmund Sobolewski

Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:

1) pan Mirosław Lech - Wójt Gminy Korycin

2) pani Grażyna Bajkowska - Z-ca Wójta Gminy Korycin

3) pani Tamara Sokołowska - Sekretarz Gminy

4) pani Danuta Zawadzka - Skarbnik Gminy

5) pani Ewa Michnowicz - protokolantka posiedzenia.

Obrady XXVIII Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński - przewodniczący Rady Gminy Korycin.

Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący serdecznie powitał panów radnych, pana Wójta, panią Zastępcę Wójta, panie Sekretarz, Skarbnik oraz panią protokolantkę. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 13 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art.14 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym, za wyjątkiem uchwały dotyczącej przystąpienia do Związku Komunalnego "Biebrza" i przyjęcia jego Statutu, gdzie wymagana jest bezwzględna większość ustawowego składu Rady. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.

Poinformował, że proponowany porządek obrad XXVIII Sesji Rady Gminy Korycin został panom radnym doręczony wraz z materiałami będącymi przedmiotem obrad.

Pan przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem proponowanego porządku obrad. Za przyjęciem porządku głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany porządek obrad XXVIII Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie. Oto treść przyjętego porządku obrad:

1. Otwarcie obrad.

2. Przyjęcie porządku dziennego XXVIII Sesji Rady Gminy Korycin.

3. Przyjęcie protokołów z XXVI i XXVII Sesji Rady Gminy Korycin odbytych dnia 1 i 14 października 2005 r.

4. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

5. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.

6. Dokonanie zmian w budżecie gminy Korycin na 2005 rok - podjęcie uchwały Nr XXVIII/ /05 Rady Gminy Korycin z dnia 5 grudnia 2005 r.

7. Informacja dotycząca ogłoszenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2005 r. (M.P. Nr 62, poz. 867) - cena 27,88zł za 1q (było 37,67zł za 1q), która jest podstawą do naliczania podatku rolnego na 2006 r. na terenie gminy Korycin. Podjęcie decyzji przez Radę Gminy w sprawie przyjęcia w/w ceny bądź jej obniżenia - podjęcie stosownej uchwały w tej sprawie.

8. Informacja dotycząca ogłoszenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2005 r. (M.P. Nr 62, poz. 868) - cena 131,35zł za 1m3 (było 120,40zł za 1m3), która jest podstawą do naliczania podatku leśnego na 2006 rok na terenie gminy Korycin. Podjęcie decyzji przez Radę Gminy w sprawie przyjęcia w/w ceny bądź jej obniżenia - podjęcie stosownej uchwały w tej sprawie.

9. Określenie wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2006 rok - podjęcie uchwały Nr XXVIII/ /05 Rady Gminy Korycin z dnia 5 grudnia 2005 r.

10. Określenie wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2006 rok - podjęcie uchwały Nr XXVIII/ /05 Rady Gminy Korycin z dnia 5 grudnia 2005 r.

11. Określenie wzorów informacji o gruntach i deklaracji na podatek rolny, wzoru informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, a także wzoru informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny - podjęcie uchwały Nr XXVIII/ /05 Rady Gminy Korycin z dnia 5 grudnia 2005 r.

12. Przystąpienie gminy Korycin do Związku Komunalnego "Biebrza" - podjęcie uchwały Nr XXVIII/ /05 Rady Gminy Korycin z dnia 5 grudnia 2005 r.

13. Wyrażenie zgody na sprzedaż działki rolnej niezabudowanej stanowiącej własność gminy Korycin, położonej w miejscowości Brody - podjęcie uchwały Nr XXVIII/ /05 Rady Gminy Korycin z dnia 5 grudnia 2005 r.

14. Zapoznanie się z projektem budżetu gminy Korycin na 2006 rok - uwagi, propozycje uzupełnienia lub zmian.

15. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o oświadczeniach majątkowych osób zobowiązanych do ich złożenia.

16. Informacja o sposobie załatwienia wniosków panów radnych zgłoszonych na poprzedniej Sesji.

17. Interpelacje i zapytania radnych.

18. Wolne wnioski i informacje.

19. Zamknięcie obrad.

Pan przewodniczący obrad stwierdził, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokoły z XXVI i XXVII Sesji Rady Gminy Korycin odbytych dnia 1 i 14 października 2005 r. Przypomniał, że były one wyłożone do wglądu radnych w Urzędzie Gminy Korycin. Każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z ich treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

Wobec nie wniesienia do protokołów uwag, poprawek i zastrzeżeń pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie przyjęła treść protokołów z XXVI i XXVII Sesji Rady Gminy.

Ad.4/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował o działaniach podejmowanych przez niego w okresie międzysesyjnym tj.

- podjąłem decyzje o zwołaniu dzisiejszej Sesji Rady Gminy,

- analizowałem korespondencję, która wpłynęła do Rady Gminy,

- pełniłem w poniedziałki dyżury w Urzędzie Gminy,

- uczestniczyłem w gminnych obchodach Święta Niepodległości Polski w dniu 10 listopada br.

Panowie radni nie wnieśli uwag ani zastrzeżeń do przedstawionej informacji przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych przez niego w okresie międzysesyjnym.

Ad.5/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt i złożył sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady:

1. Wydałem Zarządzenie Nr 105/05 Wójta Gminy Korycin z dnia 17 października 2005 r. w sprawie określenia sposobu wykonania uchwał Rady Gminy Korycin podjętych podczas obrad XXVII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 14 października 2005 r. Podczas tej Sesji Rada Gminy podjęła 4 uchwały w następujących sprawach:

- w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru gminy Korycin,

- w sprawie ustalenia diety radnym gminy Korycin,

- w sprawie utworzenia Internetowego Rynku Rolno - Towarowego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łomży,

- zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy.

Uchwały te zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zostały w dniu 20 października 2005 roku w ramach nadzoru przekazane Wojewodzie Podlaskiemu w Białymstoku. Ponadto uchwały zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej UG Korycin oraz przekazano ich treść do realizacji na merytoryczne stanowiska pracy. Jednocześnie uchwały mające charakter aktów prawa miejscowego przekazano do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego tj. plan miejscowy i Statut Gminy i są już ogłoszone.

2. Wydałem Zarządzenie Nr 107/05 Wójta Gminy Korycin z dnia 21 października 2005r.

w sprawie przygotowania projektów uchwał Rady Gminy Korycin będących przedmiotem obrad XXVIII Sesji Rady Gminy zaplanowanej na dzień dzisiejszy w następujących sprawach:

- w sprawie zmian w budżecie gminy Korycin na 2005 rok,

- w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2006 rok,

- w sprawie wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2006 rok,

- w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych,

- w sprawie przystąpienia gminy Korycin do Związku Komunalnego "Biebrza",

- w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż działki rolnej niezabudowanej stanowiącej własność gminy Korycin, położonej w miejscowości Brody.

3. W dniu 23 października br. odbyły się ponowne wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W gminie Korycin na liczbę 2 747 wyborców uprawnionych do głosowania udział wzięło 1136 wyborców, co stanowi 41,09%. Poszczególni kandydaci otrzymali następujące ilości głosów ważnych:

- Kaczyński Lech Aleksander - 946 głosy (83%),

- Tusk Donald Franciszek - 193 głosy (17%),

4. W dniu 3 listopada br. uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji Gospodarki i Budżetu przy Radzie Gminy, gdzie zasięgnąłem opinii członków Komisji na temat ujęcia zamierzeń inwestycyjnych gminy na 2006 rok, które przedstawiam w projekcie budżetu gminy oraz wysokości stawek podatków i opłat lokalnych na przyszły rok.

5. W dniu 10 listopada br. odbyły się gminne uroczystości związane z uczczeniem 87 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Osobiście nie mogłem uczestniczyć w tych uroczystościach, zastąpiła mnie pani Grażyna Bajkowska - mój zastępca.

6. W dniach 15-18 listopada br. wspólnie z Wójtem Gminy Janów, brałem udział w Targach "POLEKO" w Poznaniu, gdzie m.in. oglądałem sprzęt do odśnieżania i inny, który gmina planuje zakupić na potrzeby komunalne.

7. W dniu 22 listopada br. odbyło się spotkanie dotyczące odbioru wyremontowanej Remizy OSP w Korycinie, a także w tym dniu gościliśmy w naszej gminie przedstawicieli Agencji Rynku Rolnego w Białymstoku, Fundacji dla Polski oraz Fundacji Wspomagania Wsi, którzy zapoznali naszych producentów sera korycińskiego z tematem kwot mlecznych, a także z projektem dotyczącym "Wspierania rozwoju produkcji i sprzedaży produktów regionalnych, lokalnych i tradycyjnych w woj. podlaskim". Projekt będzie realizowany w I kwartale 2006 roku w formie szkoleń i warsztatów. Przewidziane jest również wsparcie finansowe dla producentów w formie mikropożyczek (do 10tys.zł, oprocentowanie - 0%, okres spłaty 2 lata), dzięki którym będą mogli zarejestrować działalność gospodarczą lub zwiększyć skale produkcji i jej zakres. Chęć udziału w w/w warsztatach zadeklarowało 11 producentów sera korycińskiego.

8. W dniu 23 listopada br. w Urzędzie Gminy Korycin odbyło się spotkanie poświęcone budowie obwodnicy Skindzierza, Wysokiego, Zagórza i Kumiały z sołtysami tych wsi z udziałem projektanta i przedstawicieli GDDKiA Oddział w Białymstoku.

9. Wykonano oświetlenie uliczne na ulicach Witosa i Pogodnej w Korycinie, które już działa.

10. W dniu 15 listopada 2005 r. dostarczono do Urzędu Gminy Korycin samochód marki Mercedes Vito, który jest na stanie gminy i już z niego korzystamy. W szczególności, zgodnie z zawartą umową, winien on być wykorzystywany na cele związane z rehabilitacją zawodową, leczniczą lub społeczną osób niepełnosprawnych.

11. W dniu 23 listopada br. podpisaliśmy wspólnie z panią Skarbnik w Urzędzie Marszałkowskim umowę o dofinansowanie projektu pn. "Budowa kompleksu sportowo-rekreacyjno-turystycznego w Korycinie". Kwota przyznanej pomocy wynosi 360 112zł, natomiast wcześniej, z datą 14 listopada br. podpisałem umowę z Zarządem Województwa Podlaskiego o przekazanie dotacji w kwocie 30tys.zł z Terenowego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych na budowę i modernizację drogi dojazdowej do gruntów rolnych położonych na terenie wsi Aulakowszczyzna o długości 1030 metrów, zgodnie z dokumentacją techniczną sporządzoną w lutym 2005 r. Konieczność jej modernizacji wynika z obsługi przyległych do tej drogi gruntów rolnych.

12. Zgodnie z naszym wnioskiem z dnia 27.09.2005 r. otrzymamy środki z funduszu prewencyjnego w wysokości 1000zł z PZU Oddział w Sokółce na dofinansowanie wymiany instalacji elektrycznej i urządzeń alarmowych w Remizie OSP w Korycinie. Przyznana dotacja zostanie przekazana po podpisaniu umowy.

13. Wszystkim użytkownikom wieczystym wysłano wypowiedzenia dotychczasowej opłaty rocznej za grunt (GS "SCH", Spółdzielnia "Prodmech" i ..........). Dokonano nowej wyceny wartości działek gruntu przez biegłego rzeczoznawcę majątkowego. Operat szacunkowy wyceny wartości rynkowej prawa własności gruntów 17 działek zabudowy usługowo - handlowej, stanowiących własność gminy Korycin, będących w wieczystym użytkowaniu osób fizycznych i prawnych oszacowany został łącznie na kwotę 204 020zł. Po ustaleniu nowej opłaty rocznej w/w użytkownikom wieczystym, wpłynie z tego tytułu większa kwota (8160 - 1935,66 = 6 220,00zł). Stawki nie były zmieniane od 1995 roku.

14. Podpisano protokół w sprawie nabycia części działki od pana Jana Siedleckiego, położonej w obrębie wsi Stok, z przeznaczeniem na przedłużenie i połączenie drogi dojazdowej do zabudowań kolonijnych.

15. Przygotowano projekt nowego Regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania: dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez gminę Korycin. Aktualnie jest uzgadniany ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli i po uzgodnieniach zostanie przedłożony Radzie Gminy do uchwalenia. Będzie obowiązywał od dnia 1 stycznia 2006 roku do 31 grudnia 2006 roku (wymóg ustawowy uchwalania na 1 rok).

16. Gmina Korycin otrzymała dodatkowe środki w kwocie ok. 15tys.zł na pomoc  materialną dla uczniów. W związku z powyższym nowymi decyzjami zwiększymy kwoty przyznanego stypendium szkolnego uczniom, którzy złożyli wnioski w ustawowym terminie do dnia 15 września br. (98 wniosków).

17. Inne sprawy - wyjazd do Brukseli (29 listopada - 2 grudnia), posiedzenia Zarządu Związku Gmin "Kumiałka - Biebrza", ZGWRP, itp.

Pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania pana Wójta z jego działalności międzysesyjnej, a zwłaszcza z wykonania uchwał rady i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.

Ad.6/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona zmian w budżecie gminy Korycin na 2005 rok. Projektu uchwały panowie radni nie otrzymali wcześniej, tylko został on rozdany przed rozpoczęciem obrad sesyjnych. Proszę panią Skarbnik o szczegółowe omówienie projektu uchwały.

Pani Skarbnik powiedziała, że zmiany w budżecie wprowadzamy po stronie dochodów i wydatków zgodnie z otrzymanymi dotacjami z zewnątrz, chodzi tu przede wszystkim o dotacje na druga turę wyborów prezydenckich, uzupełnienie subwencji ogólnej, środki finansowe na pomoc społeczną i na stypendia socjalne dla uczniów czy dotacja na remont remizy OSP w Korycinie.

Budżet po zmianach wynosi:

- dochody - 7 461 435 zł,

- wydatki - 7 172 832 zł.

Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy Korycin na 2005 rok.

Uchwała Nr Xxviii/151/05 Rady Gminy Korycin
z dnia 5 grudnia 2005 r.
w sprawie zmian w budżecie gminy Korycin na 2005 rok

 

stanowi stronę 16 protokołu.

Ad.7/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie decyzję o przyjęciu średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2005 r. do naliczenia podatku rolnego na 2006 rok na obszarze gminy Korycin - cena ta wynosi 27,88 zł za 1q, zaś w roku 2005 wynosiła 37,67 zł za 1q i Rada Gminy jej nie obniżała. Członkowie Komisji Gospodarki i Budżetu wraz z panem Wójtem proponują ceny tej nie obniżać.

Podstawę opodatkowania podatkiem rolnym stanowi:

1) dla gruntów gospodarstw rolnych - liczba ha przeliczeniowych, gdzie podatek rolny za rok podatkowy wynosi od 1ha przeliczeniowego gruntów równowartość pieniężną 2,5q żyta x 27,88 zł za 1q = 69,70 zł,

2) dla pozostałych gruntów - liczba hektarów wynikająca z ewidencji gruntów i budynków, gdzie podatek rolny za rok podatkowy wynosi od 1ha równowartość pieniężną 5q żyta x 27,88 zł za 1q = 139,40 zł (ha fizyczny) obliczona według średniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy.

W gminie Korycin opodatkowaniu podatkiem rolnym podlega 3896 ha przeliczeniowych, co daje przewidywaną kwotę wpływu podatku przy przyjęciu ceny żyta w kwocie 27,88 zł za 1q (2,5q x 27,88 zł za 1q = 69,70 zł x 3896 ha = 271 551,20 zł) - pani Skarbnik w projekcie budżetu na 2006 rok zakłada wpływ 270tys.zł.

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym "Rady gmin są upoważnione do obniżenia cen skupu żyta przyjmowanych jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze gminy".

Jeśli Rada przyjmie w/w cenę, to nie trzeba będzie oddzielnej uchwały, tylko w drodze głosowania należy powyższą cenę zaakceptować.

Jak wynika z w/w obliczeń, do budżetu gminy Korycin wpłynie około 100tys.zł mniej niż w 2005 roku, bowiem spora jest różnica w średniej cenie żyta w porównaniu do roku poprzedniego.

Radny Jan Bojarzyński powiedział, że tak naprawdę to nie ma nad czym dyskutować, ponieważ jest to przejrzysty i uczciwy podatek, a w tym roku cena żyta jest dużo niższa, więc i podatek będzie o wiele mniejszy.

Pan przewodniczący obrad dodał, że jest to naprawdę duża obniżka, ponieważ wynosi 25% całego budżetu.

Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, propozycji obniżenia w/w ceny żyta również nie było, zatem pan przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem średniej ceny skupu żyta do naliczenia podatku rolnego na 2006 rok na terenie gminy Korycin. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem w/w ceny głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie przyjęła średnią cenę skupu żyta do naliczania podatku rolnego na 2006 rok na terenie gminy Korycin.

Ad.8/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie decyzję o przyjęciu średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2005 r. do obliczenia podatku leśnego na obszarze gminy Korycin na 2006 rok.

Cena ta wynosi 131,35 zł za 1m3 drewna, zaś w roku 2005 wynosiła 120,40 zł za 1m3 i Rada Gminy jej nie obniżała. Pan Wójt wraz z członkami Komisji Gospodarki i Budżetu proponuje jej nie obniżać.

Podstawę opodatkowania podatkiem leśnym stanowi powierzchnia lasu wyrażona w ha, wynikająca z ewidencji gruntów i budynków, zaś podatek leśny od 1ha za rok podatkowy wynosi równowartość pieniężną 0,220m3 drewna x 131,35 zł = 28,897 zł. Opodatkowaniu podatkiem leśnym w gminie Korycin podlega około 660 ha x 28,897 zł = 19072,02 zł, zatem wpływ do budżetu z tego tytułu wyniesie około 19 000.zł (pani Skarbnik w projekcie budżetu zakłada 16 500zł).

Stosownie do zapisu art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym "Rada Gminy może obniżyć kwotę stanowiącą średnią cenę sprzedaży drewna przyjmowaną jako podstawę obliczenia podatku leśnego na obszarze gminy".

Nadmienia się, iż na terenie gminy Korycin jest znaczna część lasów w wieku do 40 lat i zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 ustawy o podatku leśnym "Zwalnia się od podatku leśnego lasy z drzewostanem w wieku do 40 lat".

Jeśli Rada Gminy przyjmie w/w cenę, to nie trzeba oddzielnej uchwały, tylko w drodze głosowania wystarczy zaakceptować powyższą cenę. Natomiast jeśli panowie radni zdecydują się obniżyć w/w cenę, to w załączeniu jest projekt uchwały, który podlega głosowaniu.

Radny Stanisław Szubzda powiedział, że cena drewna jest większa niż w roku ubiegłym, ale za to cena żyta była niższa. Tak naprawdę nie ma nad czym dyskutować i należy przyjąć cenę sprzedaży drewna do naliczenia podatku leśnego.

Pani Skarbnik dodała, że podatek leśny stanowi tylko 5% ogółu podatku od nieruchomości i rolnego, a więc jest to niewielka kwota.

Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem w/w ceny sprzedaży drewna do naliczenia podatku leśnego na obszarze gminy Korycin. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem średniej ceny sprzedaży drewna głosowało 12 radnych, jeden radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin większością głosów przyjęła średnią cenę sprzedaży drewna, obliczoną według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2005 r. do obliczenia podatku leśnego na obszarze gminy Korycin na 2006 rok.

Ad.9/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy określi wysokość stawek podatku od nieruchomości na 2006 rok.

Projekt uchwały w powyższej sprawie panowie radni otrzymali.

Nowe stawki podatku od nieruchomości określił Minister Finansów w swoim obwieszczeniu z dnia 27 października 2005 r. (M.P. Nr 68, poz. 956 z dnia 14 listopada 2005 r.) w sprawie wysokości górnych granic stawek kwotowych w podatkach i opłatach lokalnych.

Pan Wójt proponuje obniżenie górnych stawek w dwóch pozycjach tj.

1) od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej z kwoty 18,43 zł do 16,00 zł od 1m2 powierzchni użytkowej oraz pozostawienie z roku poprzedniego wprowadzonego punktu "od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie skupu zwierząt - 8,00 zł od 1m2 powierzchni użytkowej",

2) od budynków lub ich części pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego z kwoty 6,17 zł do kwoty 6,00 zł od 1m2 powierzchni użytkowej.

Pan przewodniczący poprosił panią Sekretarz o porównanie dwóch uchwał w sprawie podatku od nieruchomości, ubiegłorocznej i dzisiejszej, co też pani Sekretarz uczyniła.

Następnie głos zabrał radny Czesław Radulski, który powiedział, że podatki od nieruchomości w naszej gminie są duże, ponieważ koszty prowadzenia takiej działalności wzrastają niepomiernie, a dochody maleją. Zbyt duże podatki od nieruchomości spowodują upadek tych zakładów. Poniosły one i tak duże koszty np. modernizacji, aby przystosować się do wymogów Unii Europejskiej. Może powinniśmy zróżnicować ten podatek i uchwalić niższy dla rozpoczynających działalność lub poważnie modernizujących swoje zakłady lub w ogóle pozostawić wysokość podatku na poziomie roku ubiegłego.

Głos zabrała pani Skarbnik, która powiedziała, że jeśli obniżymy wysokość podatku od nieruchomości z 16 zł do 15 zł za 1m2 powierzchni użytkowej, to budżet gminy straci podwójnie: raz sami pozbawimy się około 30tys.zł, a po drugie taka sama kwotę zabierze nam Ministerstwo Finansów. W sumie pozbawiamy budżet gminy około 60tys.zł dochodów.

Radny Józef Gliński powiedział, że brakuje mu w naszej gminie zachęty finansowej dla tych którzy prowadzą, a szczególnie rozpoczynają działalność gospodarczą.

Pan Wójt zaproponował inne rozwiązanie, a mianowicie uchwalenie stawki podatku od nieruchomości w wysokości 15,50 zł od 1m2 powierzchni użytkowej, a ewentualnie na następną Sesję Rady Gminy spróbujemy wraz z radcą prawnym przygotować nowy projekt uchwały w sprawie obniżenia stawek podatku dla rozpoczynających działalność gospodarczą lub dla wprowadzających modernizację swoich zakładów.

Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.

UCHWAŁA NR XXVIII/152/05 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 5 grudnia 2005 r.
w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości

 

stanowi stronę 17 protokołu.

Pan przewodniczący zarządził 10 minut przerwy.

Wznowiono obrady.

Ad.10/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy określi wysokość rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2006 rok.

Projekt uchwały został panom radnym doręczony.

Informuję, że w stosunku do stawek z 2005 roku w dwóch pozycjach dokonano zmian, w pozostałych pozostawiono stawki z 2005 roku.

Nadmienia się, że minimalne stawki podatku od środków transportowych zmalały o 10,21% w porównaniu z rokiem bieżącym, a wszystko to za sprawą spadku kursu euro na pierwszy dzień roboczy października 2005 r. w stosunku do roku 2004. W związku z powyższym należało obniżyć kwoty podatku w § 1 pkt 2 od samochodów ciężarowych "cztery osie i więcej" z kwoty 2452,80 zł do kwoty 2202,37 zł oraz w pkt 4 od ciągnika siodłowego i balastowego "dwie osie" z kwoty 1937,76 zł do kwoty 1800 zł oraz "trzy osie i więcej" z kwoty 2548,65 zł do kwoty 2300 zł.

Na terenie gminy Korycin posiadamy następujące rodzaje środków transportowych podlegających opodatkowaniu tym podatkiem:

1) samochody ciężarowe - do 5,5 tony - 2 szt., do 12 ton - 5 szt. i do 24 ton - 4 szt.,

2) ciężarówki siodłowe i balastowe - 36 ton i więcej - 2 szt.,

3) autobusy szkolne - 3 szt.

Z tego tytułu planuje się wpływ do budżetu gminy około 38tys.zł

Pani Sekretarz porównała stawki podatku od środków transportowych, proponowane przez Wójta na 2006 rok, ze stawkami z roku ubiegłego uchwalonymi przez Radę Gminy. Żadna stawka nie wzrosła, a niektóre są nawet niższe.

Pani Skarbnik dodała, że wzrost w dochodach w stosunku do roku ubiegłego wynika stąd, że mamy zaległości w tym podatku i liczymy zarówno na ich spływ, jak i na uczciwość naszych podatników i rzetelne opłacanie tego podatku w roku przyszłym. Wzrost procentowy jest minimalny i wynosi tylko 2%.

Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych.

UCHWAŁA NR XXVIII/153/05 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 5 grudnia 2005 r.
w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych

stanowi stronę 18 protokołu.

Ad.11/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie określenia nowych wzorów formularzy i deklaracji podatkowych w sprawie podatku rolnego, podatku od nieruchomości i podatku leśnego.

Dotychczas obowiązujące deklaracje były uchwalone przez Radę Gminy w 2002 roku i zmienione w 2003 roku. Aktualizacja w/w wzorów informacji i deklaracji podatkowych podyktowana jest tym, iż od 1 stycznia 2006 roku zgodnie z art. 63 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) "podstawy opodatkowania zaokrągla się do pełnych złotych", stąd potrzeba dokonania zmian w powyższych wzorach. Ponadto od ubiegłego roku ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 z późn. zm.) wprowadziła w art. 5 pkt 1 ust. 1 lit. "c" gruntów pozostałych "w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego", a także w/w wyrazy dodano w pkt 2 lit "e" od budynków lub ich części.

Projekt uchwały został panom radnym doręczony.

Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

UCHWAŁA NR XXVIII/154/05 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 5 grudnia 2005 r.
w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych

stanowi stronę 19 protokołu.

Ad.12/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie decyzję dotyczącą przystąpienia gminy Korycin do Związku Komunalnego "Biebrza", przyjęcia jego Statutu i wyznaczenia dodatkowej osoby, jako reprezentanta Gminy w tym związku poza mną i panem Wójtem.

Projekt uchwały wraz ze Statutem i jego zmianami panowie radni otrzymali.

Proszę pana Wójta o uzasadnienie projektu uchwały.

Pan Wójt powiedział, że w ramach Zarządu Związku Gmin "Kumiałka - Biebrza" spotykaliśmy się z kolegami Wójtami wielokrotnie i doszliśmy do wniosku, że korzystne będzie dla mieszkańców naszych gmin, gdy przekażemy gospodarkę odpadami dla Związku Komunalnego "Biebrza". Bardziej sensowne będzie również wstąpienie do powyższego Związku, aby móc kontrolować ich poczynania i mieć wpływ na podejmowane decyzje. Dodatkowo ich działalność statutowa jest znacznie szersza niż tylko gospodarka odpadami i w ramach tego Związku możemy się ubiegać o fundusze unijne na działania np. z zakresu ochrony środowiska, co dla nas jest zdecydowanie rozwiązaniem korzystnym. Składka roczna wynosi 5zł od jednego mieszkańca. Składka w Związku Gmin "Kumiałka - Biebrza" wynosi 20zł od mieszkańca i w dalszych latach jej część zostałaby zaniechana. Przejście do tego Związku zaplanowaliśmy stopniowo, nie od 1 stycznia 2006 r., ale pół roku później, czyli od 1 lipca 2006 r. aby mieć czas na zabranie kontenerów KP-7 ze wszystkich wsi i zaznajomić mieszkańców z nowymi zasadami wywozu i selekcji odpadów. Teraz wywóz śmieci będzie raz w miesiącu, ale za to każdy mieszkaniec będzie mógł zakupić worki 120 litrowe po 2zł za sztukę do segregacji odpadów, wywóz tych worków jest bezpłatny. Ogólny koszt wywozu będzie porównywalny do obecnego. Kontenery KP-7 musimy zabrać, bo inaczej część ludzi nadal nie będzie chciała podpisać umów, a przecież od nowego roku ustawa nakłada obowiązek selektywnej zbiórki odpadów i my musimy to zapewnić, a rolnicy, aby otrzymać dopłaty unijne muszą mieć podpisane umowy na wywóz odpadów. Jako Związek Gmin "Kumiałka - Biebrza" złożyliśmy wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku na zakup 1500 koszy 120-litrowych i przyczepki do małej śmieciarki, aby odbierając pojemniki mogła od razu zabierać worki ze śmieciami. Mamy już zapewnienie, że z WFOŚiGW otrzymamy około 70tys.zł, sami musimy dołożyć 30tys.zł. Przekażemy dla Związku Komunalnego Biebrza nasze wysypiska w Poświętnem, Janowie i dzikie wysypisko z Korycinie do rekultywacji i zarządzania, ponieważ do nich właśnie dokładamy najwięcej. Deklarację naszej gminy o zbudowaniu wysypiska rozwiążemy w ten sposób, że gmina Korycin sfinansuje budowę nowej czaszy wysypiska w Poświętnem. Związek Gmin "Kumiałka - Biebrza" będzie nadal funkcjonował zawężając swoją działalność do edukacji ekologicznej, promocji i działalności Centrum Edukacyjnego w Trzyrzeczkach. Chcemy również gwarancji, że po wejściu do Związku Komunalnego "Biebrza" nasi pracownicy nie stracą pracy. Dodał jeszcze, że gmina Janów juz podjęła uchwałę o przystąpieniu do Związku Komunalnego "Biebrza".

Radny Krzysztof Szewczul zapytał, czy nadal będzie możliwość wynajmu dużych kontenerów KP-7?

Pan Wójt odpowiedział, że tak, na dotychczasowych zasadach.

Radny Kazimierz Urban powiedział, że po zabraniu dużych kontenerów ze wsi znowu pojawią się dzikie wysypiska śmieci.

Pan Wójt odpowiedział, że ustawa nakłada obowiązek podpisywania umów na selektywną zbiórkę odpadów na każdego mieszkańca i to oni sami powinni pilnować, aby wszyscy je mieli, bo skoro ja płacę i ode mnie są śmieci zabierane, to co robi z nimi mój sąsiad?

Radny Józef Gliński powiedział, że skoro chcemy przekazać gospodarkę odpadami, to musimy również do tego Związku wstąpić, aby mieć wpływ na decyzje i kontrolę nad jego poczynaniami. Tylko wtedy ma to naprawdę sens. Dodał również, że aby podjąć uchwałę o przystąpieniu do Związku musimy wybrać jeszcze jedna osobę oprócz mnie i pana Wójta do reprezentowania interesów gminy Korycin w tym Związku.

Radny Stanisław Krutul zgłosił kandydaturę pana Jana Bojarzyńskiego, ponieważ jest on przewodniczącym Zgromadzenia Związku Gmin "Kumiałka - Biebrza" i najlepiej zna wszystkie problemy.

Radny Jan Bojarzyński wyraził zgodę na kandydowanie.

Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia gminy Korycin do Związku Komunalnego "Biebrza".

UCHWAŁA NR XXVIII/155/05 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 5 grudnia 2005 r.
w sprawie przystąpienia gminy Korycin do Związku Komunalnego "Biebrza"

stanowi stronę 20 protokołu.

Ad.13/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż działki rolnej niezabudowanej, stanowiącej własność gminy Korycin, położonej w miejscowości Brody.

Projekt uchwały został panom radnym doręczony.

Proszę pana Wójta o uzasadnienie projektu uchwały.

Pan Wójt wyjaśnił, że ta działka była kiedyś, przez wiele lat, własnością Parafii Marianowo, potem Skarbu Państwa, a teraz należy do gminy Korycin. Chcemy ją sprzedać, ale aby nie skrzywdzić Parafii, za pieniądze ze sprzedaży tej działki zrobimy iluminację placu wokół kościoła. Koszt tego przedsięwzięcia to około 10tys.zł brutto i na Święta Bożego Narodzenia ten plac już będzie oświetlony. Zainteresowany kupnem tej działki jest jej dzierżawca. Po podjęciu uchwały zlecimy jej szacunek i sprzedamy w drodze przetargu ustnego nieograniczonego.

Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż działki rolnej położonej w miejscowości Brody.

UCHWAŁA NR XXVIII/156/05 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 5 grudnia 2005 r.
w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż działki rolnej niezabudowanej stanowiącej własność gminy Korycin, położonej w miejscowości Brody

 

stanowi stronę 21 protokołu.

Ad.14/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się z projektem budżetu gminy Korycin na 2006 rok.

Zarządzenie Nr 106/05 Wójta Gminy Korycin z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie projektu budżetu gminy Korycin na 2006 rok zostało przesłane panom radnym wcześniej do zapoznania się oraz do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku.

Proszę panią Skarbnik o krótkie streszczenie w/w projektu, a panów radnych zapraszam do zadawania pytań, zgłaszania uwag i zmian.

Pani Skarbnik powiedziała, że dochody budżetowe zostały ustalone w ogólnej kwocie 6 135 037zł, zaś wydatki w kwocie 5 771 237zł. Z dochodów przeznacza się kwotę 543 800zł na spłatę rat zaciągniętych kredytów i pożyczek długoterminowych.

Planuje się deficyt budżetowy w kwocie 180 000zł, który będzie pokryty kredytem długoterminowym na sfinansowanie udziału własnego przy realizacji zadania pn. "Budowa kompleksu sportowo-rekreacyjno-turystycznego w Korycinie".

Struktura dochodów przedstawia się następująco:

- dochody własne stanowią 31% ogółu dochodów,

- dotacje i subwencje 69% wszystkich dochodów.

Dochody własne gminy to podatki i opłaty, dochody z majątku gminy oraz wpływy z usług i różnych wpłat do budżetu z tytułu podłączeń do kanalizacji lub wodociągów, zwroty za telefony, wydłużony pobyt dzieci w przedszkolu itp. Podatki i opłaty oszacowano ogółem na kwotę 1 576 168zł ze średnim wzrostem o 5% do roku bieżącego. Na tak wysoki wzrost ogólnej kwoty podatków i opłat wpłynął 18% wzrost naliczonych przez Ministerstwo Finansów środków z tytułu udziałów z podatku od osób fizycznych, pozostałe podatki oszacowano ze wzrostem 2-6%.

Łączne dochody własne gminy szacuje się na kwotę 1 913 963zł.

Około 69% wszystkich dochodów stanowią dotacje i subwencje przyznane gminie na 2006 rok przez PUW i Ministerstwo Finansów. W ramach dotacji celowych na zadania własne przyznana została z budżetu państwa kwota 225 000zł na finansowanie zadań z opieki społecznej. Dotacje celowe na realizację zadań zleconych zostały przyznane w kwocie 630 581zł. Subwencje naliczone naszej gminie na 2006 r. wynoszą łącznie 3 365 493zł, w tym:

- subwencja wyrównawcza 1 470 667zł ze wzrostem o 18% do roku poprzedniego,

- subwencja oświatowa 1 823 637zł ze spadkiem o 1% do roku poprzedniego,

- subwencja równoważąca 71 189zł (brak w roku 2005).

Powyższe dochody planuje się przeznaczyć na wydatki budżetowe oraz spłaty istniejących kredytów i pożyczek długoterminowych. Spłaty zobowiązań długoterminowych w 2006 r. wyniosą łącznie 543 800zł, w tym:

- rat kredytów długoterminowych - 507 800zł,

- rat pożyczek - 36 000zł.

Zadłużenie na dzień 31.12.2006 r. po w/w spłatach będzie wynosiło ogółem 1 262 445zł, co stanowić będzie 20,6% planowanych dochodów budżetowych.

Wydatki budżetowe bieżące i inwestycyjne planuje się w kwocie 5 771 237zł, z tego:

- wydatki inwestycyjne stanowić będą kwotę 552 800zł (9,6% wszystkich wydatków),

- dotacje dla innych samorządów na inwestycje realizowane na terenie naszej gminy na podstawie porozumień wyniosą 145 000zł (2,5% wydatków ogółem),

- wydatki bieżące stanowić będą kwotę 5 073 437zł (87,9% wydatków ogółem).

Przy opracowywaniu kwot wydatków przyjęto wskaźniki podane przez Ministerstwo Finansów tj. wzrost cen towarów i usług o 2-3%, wzrost wynagrodzeń o 1,5%.

W poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej wydatki przedstawiają się następująco:

- dział 010 - Rolnictwo i łowiectwo - 110 500zł,

- dział 600 - Transport i łączność - 255 500zł,

- dział 700 - Gospodarka mieszkaniowa - 32 200zł,

- dział 750 - Administracja publiczna - 961 500zł,

- dział 751 - Urzędy naczelnych organów władzy i sądownictwa - 581zł,

- dział 754 - bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - 134 000zł,

- dział 757 - Obsługa długu publicznego - 112 000zł,

- dział 758 - Różne rozliczenia - 45 000zł,

- dział 801 - oświata i wychowanie - 2 187 100zł,

- dział 851 - Ochrona zdrowia - 42 000zł,

- dział 852 - pomoc społeczna 914 000zł,

- dział 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 530 700zł,

- dział 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - ogółem 187 000zł,

- dział 926 - Kultura fizyczna i sport - 233 000zł.

Analizując powyższe wydatki na etapie planowania projektu budżetu gminy na 2006 rok wydatki inwestycyjne ujęte są w wysokości udziału własnego ich finansowania. Planowane do pozyskania dotacje ze środków akcesyjnych Unii Europejskiej i funduszy krajowych w łącznej kwocie około 495 482zł zostaną ujęte w planie budżetu po podpisaniu stosownych umów. Wówczas udział wydatków inwestycyjnych w budżecie będzie wynosił około 19%.

Radny Adam Bielawski zapytał, czy zostały przeznaczone jakieś środki finansowe na OSP w Zagórzu?

Pan Wójt odpowiedział, że w tym roku bardzo duże środki finansowe zostały wydane na modernizację budynku Remizy OSP w Korycinie i nie ma ich w nadmiarze na inne jednostki. Musimy się zastanowić, jak rozwiążemy ten problem. Dodał, że należy powiedzieć parę ciepłych o OSP w Krukowszczyźnie, ponieważ do straży należy tam wielu młodych ludzi, którzy angażują się w akcje ratownicze.

Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy zapoznała się z projektem budżetu gminy Korycin na 2006 rok i nie wniosła uwag i poprawek.

Ad.15/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się z informacją o oświadczeniach majątkowych osób zobowiązanych do ich złożenia. Obowiązek taki na Radę nakłada art. 24 ust. 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Pisemną informację w powyższej sprawie panowie radni otrzymali.

Stwierdzam, że zarówno panowie radni, jak i inne osoby zobowiązane do składania oświadczeń majątkowych wciąż jeszcze popełniają błędy. Apeluję, aby uważniej czytać poszczególne pytania w drukach oświadczeń i analizować, co pisaliśmy wcześniej oraz porównywać ich zgodność. W ten sposób unikniemy błędów.

Ad.16/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt i poinformował panów radnych o sposobie załatwienia wniosków zgłoszonych w dniu 14 października 2005 r., podczas obrad XXVII Sesji Rady Gminy Korycin.

Ad.17/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił panów radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.

Poinformował również, iż w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje radnych w formie pisemnej.

Radny Jan Bojarzyński zwrócił się do pana Wójta o skierowanie wniosku do Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w sprawie zaprzestania kontroli samochodów ciężarowych na terenie pętli autobusowej w Korycinie. Powyższe postępowanie prowadzi do zablokowania możliwości przejazdu autobusów PKS i stwarza zagrożenie dla pasażerów. Ponadto nawierzchnia w/w pętli autobusowej nie jest przystosowana do tak dużego obciążenia. O zakazie wjazdu na teren przystanku PKS w Korycinie informuje ustawiony tam znak o zakazie ruchu wszelkich pojazdów z wyjątkiem autobusów.

Radny Józef Gliński zwrócił się do pana Wójta o skierowanie wniosku do Telekomunikacji Polskiej w sprawie zamontowania urządzeń w centrali telefonicznej w Bombli umożliwiających instalację stałego dostępu do Internetu dla mieszkańców podłączonych do tej centrali. W/w urządzenia funkcjonują już w miejscowości Korycin, natomiast mieszkańcy wsi podłączonych do centrali w Bombli niecierpliwią się brakiem możliwości korzystania z Internetu.

Korzystając z tego, że jest przy głosie radny Józef Gliński wystąpił z kolejnym wnioskiem do Rejonu Energetycznego w Sokółce w sprawie wymiany przepalonych żarówek oświetlenia ulicznego w miejscowości Bombla oraz w pozostałych miejscowościach gminy Korycin. Ponadto wnioskował o przejecie obsługi i konserwacji oświetlenia ulicznego przez Posterunek Energetyczny w Sokółce, ponieważ Posterunek Energetyczny w Czarnej Białostockiej, któremu podlega wieś Bombla, karygodnie i opieszale wywiązuje się ze swoich obowiązków, gdzie usuwanie jakiejkolwiek awarii trwa ponad dwa tygodnie.

Radny Kazimierz Urban zwrócił się do pana Wójta w sprawie załatania dziur na drodze Ostra Góra - Popiołówka. Wydaliśmy na modernizację tej drogi dużo pieniędzy, a prawda jest taka, że jest tam strasznie dużo dziur, a po zimie będzie jeszcze więcej, nawet autobus szkolny ma problemy z przejazdem.

Pan Wójt odpowiedział, że przymierzamy się do łatania dziur na tej drodze w miesiącu lutym lub marcu przyszłego roku i myślę, że najlepszym rozwiązaniem będzie położenie nowej nakładki na całej nawierzchni drogi - około 2 km i możemy rozłożyć to na etapy np. realizacja w ciągu kolejnych 3 lat.

Radny Krzysztof Szewczul ponowił swój wniosek z poprzedniej Sesji w sprawie włączenia oświetlenia ulicznego w miejscowości Skindzierz na 1godzinę z rana np. od 5.30 do 6.30, ponieważ mieszkańcy dojeżdżają do pracy, a z rana jest naprawdę ciemno. W zamian proponuje skrócenie czasu palenia się oświetlenia ulicznego w godzinach wieczornych.

Pan Wójt odpowiedział, że jutro wyślemy powyższy wniosek do Zakładu Energetycznego z rozszerzeniem na ciąg wsi położonych przy drodze krajowej nr 8 z wyłączeniem Korycina.

Przewodniczący Rady Józef Gliński zwrócił się do pana Wójta o skierowanie apelu w imieniu Rady Gminy Korycin w sprawie budowy obwodnic i modernizacji drogi krajowej nr 8 Białystok - Augustów. Byłby to apel solidaryzujący się z protestami mieszkańców innych gmin położonych przy tej trasie, które akurat dnia dzisiejszego miały miejsce. Ruch tirów jest coraz większy, codziennie przejeżdża ich przez nasze miejscowości kilka tysięcy, a droga jest zupełnie nieprzystosowana do przyjęcia takiego natężenia ruchu, stąd coraz większa liczba wypadków i ofiar śmiertelnych wśród naszych mieszkańców.

Pan Wójt odpowiedział, że to bardzo dobry pomysł i jeszcze dzisiaj taki apel zostanie skierowany do władz województwa podlaskiego oraz do mediów.

Radny Antoni Pakuła ponowił swój wniosek o ułożenie chodników w miejscowości Kumiała, przy drodze krajowej nr 8.

Pan Wójt odpowiedział, że taki wniosek skierowaliśmy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i otrzymaliśmy odpowiedź, że gmina musi wyłożyć 25% kosztów całej inwestycji, inaczej nic z tego. Nie wiem, czy to ma sens w przypadku drogi krajowej bo po pierwsze nie stać nas na to, a po drugie czekamy na modernizację w/w drogi.

Więcej interpelacji panowie radni nie zgłosili.

Ad.18/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił panów radnych, a także wszystkie osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.

Panowie radni ani inni goście obecni na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.

Ad.19/ Wobec wyczerpania porządku dziennego XXVIII Sesji Rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem "Zamykam obrady sesyjne" zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.

Na tym protokół z obrad XXVIII Sesji Rady Gminy Korycin zakończono.

Protokołowała:
Ewa Michnowicz

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2006-01-03

Data modyfikacji: 2006-01-03

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2006-01-03