Protkół z XVI Sesji Rady Gminy
PROTOKÓŁ Nr XVI/04
z XVI Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 26 czerwca 2004r. (sobota) w kawiarni GOKSiT w Korycinie, ul. Knyszyńska 2a, w godz. 11.00 – 13.00 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.
Stan Rady Gminy – 15 radnych.
Obecnych – 12 radnych
zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.
Radni obecni podczas obrad sesyjnych:
1) pan Adam Bielawski
2) pan Jan Bojarzyński
3) pan Józef Gliński
4) pan Stanisław Krutul
5) pan Bogdan Małyszko
6) pan Antoni Pakuła
7) pan Jarosław Radulski
8) pan Edmund Sobolewski
9) pan Krzysztof Szewczul
10) pan Stanisław Szubzda
11) pan Kazimierz Urban
12) pan Andrzej Waszczeniuk
Radni nieobecni nieusprawiedliwieni:
1) pan Stanisław Pochodowicz
2) pan Antoni Puza
3) pan Czesław Radulski
Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:
1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin
2) pani Grażyna Bajkowska – Z-ca Wójta Gminy Korycin
3) pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy
4) pani Danuta Zawadzka – Skarbnik Gminy
5) pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie
6) pan Marek Pyłko – Kierownik Posterunku Policji w Korycinie
7) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia.
Obrady XVI Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński – przewodniczący Rady Gminy Korycin.
Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący serdecznie powitał panów radnych, pana Wójta, panią Zastępcę Wójta, panie Sekretarz, Skarbnik, panią protokolantkę oraz przybyłych gości. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 12 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art.14 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.
Poinformował, że proponowany porządek obrad XVI Sesji Rady Gminy Korycin został panom radnym doręczony wraz z materiałami będącymi przedmiotem obrad.
Pan przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem proponowanego porządku obrad. Za przyjęciem porządku głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany porządek obrad XVI Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie. Oto treść przyjętego porządku obrad:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku dziennego XVI Sesji Rady Gminy Korycin.
3. Przyjęcie protokołu z XV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 26 kwietnia 2004r.
4. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
5. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.
6. Rozpatrzenie wniosku Gospodarstwa Pomocniczego przy Wojewódzkim Zarządzie Melioracji i Urządzeń Wodnych Eksploatacja Wodociągów w Białymstoku, ul. Handlowa 6 z dnia 19 maja 2004r. (wpłynęło do UG 2 czerwca 2004r.) w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę – podjęcie uchwały Nr XVI/ /04 Rady Gminy Korycin z dnia 26 czerwca 2004r.
7. Rozważenie możliwości zaproszenia do osiedlenia się na terenie gminy Korycin rodziny polskiego pochodzenia z Kazachstanu i podjęcie uchwały Nr XVI/ /04 Rady Gminy Korycin z dnia 26 czerwca 2004r. w sprawie zapewnienia lokalu mieszkalnego nieokreślonym imiennie repatriantom z Kazachstanu na terenie gminy Korycin.
8. Przyjęcie „Programu Rozwoju Lokalnego Gminy Korycin” – podjęcie uchwały Nr XVI/ /04 Rady Gminy Korycin z dnia 26 czerwca2004r.
9. Uchwalenie nowego Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie – podjęcie uchwały Nr XVI/ /04 Rady Gminy Korycin z dnia 26 czerwca 2004r.
10. Wprowadzenie zmian do budżetu gminy Korycin na 2004 rok – podjęcie uchwały Nr XVI/ /04 Rady Gminy Korycin z dnia 26 czerwca 2004r. oraz podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały dotyczącej limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne – uchwała Nr XVI/ /04 Rady Gminy Korycin z dnia 26 czerwca 2004r.
11. Zapoznanie się ze sprawozdaniem z działalności Komendanta Powiatowego Policji w Sokółce oraz informacją o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego za rok 2003.
14. Interpelacje i zapytania radnych.
15. Wolne wnioski i informacje.
16. Zamknięcie obrad.
Pan przewodniczący obrad stwierdził, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z XV Sesji Rady Gminy odbytej dnia 26 kwietnia 2004r. Przypomniał, że był on wyłożony do wglądu radnych w Urzędzie Gminy Korycin. Każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.
Wobec nie wniesienia do protokołu uwag, poprawek i zastrzeżeń pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie przyjęła treść protokołu z XV Sesji Rady Gminy.
Ad.4/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował o działaniach podejmowanych przez niego w okresie międzysesyjnym tj.
- podjąłem decyzję o zwołaniu dzisiejszej Sesji Rady Gminy,
- analizowałem korespondencję, która wpłynęła do Rady Gminy,
- pełniłem w poniedziałki dyżury w Urzędzie Gminy,
- uczestniczyłem w gminnych obchodach „Święta Narodowego 3 Maja”,
- brałem udział w posiedzeniu Komisji Gospodarki i Budżetu oraz w spotkaniu z sołtysami w
dniu 2 czerwca br.
Panowie radni nie wnieśli uwag ani zastrzeżeń do przedstawionej informacji pana przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych przez niego w okresie międzysesyjnym.
Ad.5/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt i złożył sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy:
1) wydałem Zarządzenie Nr 49/04 Wójta Gminy Korycin (jako organu wykonawczego) z dnia 28 kwietnia 2004r. w sprawie określenia sposobu wykonania uchwał Rady Gminy podjętych podczas obrad XV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 26 kwietnia 2004r. Podczas tej Sesji Rada Gminy podjęła6 uchwał w następujących sprawach:
- udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy,
- wprowadzenia zmian do budżetu gminy Korycin na 2004 rok,
- ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie 1m2 pasa drogowego dla dróg gminnych
położonych na terenie Gminy Korycin,
- utworzenia środka specjalnego w Urzędzie Gminy Korycin,
- włączenia sołectwa Nowinka do sołectwa Ostra Góra i zmiany uchwały w sprawie
podziału Gminy Korycin na sołectwa,
- w sprawie uchwalenia statutów sołectw.
Uchwały te zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym zostały w dniu 4 maja 2004r. w ramach nadzoru przekazane Wojewodzie Podlaskiemu, zaś uchwały dotyczące udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy i wprowadzenia zmian do budżetu gminy Korycin na 2004 rok oraz utworzenia środka specjalnego w Urzędzie Gminy Korycin do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Ponadto uchwały te zostały przekazane na merytoryczne stanowiska pracy, a także dwie uchwały tj. dotyczące ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie 1m2 pasa drogowego dla dróg gminnych położonych na terenie gminy Korycin i uchwalenia statutów sołectw jako akty prawa miejscowego zostały przekazane do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego i są już ogłoszone w Nr 60, poz. 1007 i 1008 z dnia 14 maja 2004r. Jednocześnie w/w akty prawa miejscowego zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin. Nowe statuty sołectw zostały przekazane sołtysom poszczególnych sołectw,
2) Zarządzeniem Nr 50 i 51/04 Wójta Gminy Korycin (jako organu wykonawczego) z dnia 28 kwietnia 2004r. udzieliłem pełnomocnictw Kierownikowi GOPS w Korycinie i p.o. Dyrektora Przedszkola w Korycinie do dokonywania wszelkich czynności prawnych z zakresu zwykłego zarządu,
3) w dniu 30 kwietnia 2004r. uczestniczyłem w zorganizowanej przez naszą gminę konferencji podsumowującej osiągnięcia programu „Tam, gdzie nie ma przedszkoli”. Na zorganizowanie konferencji gmina otrzymała dotację celową w kwocie 8tys.zł.,
4) w dniu 4 czerwca 2004r. uczestniczyłem w uroczystych obchodach gminnych zorganizowanych z okazji rocznicy Święta Narodowego 3 Maja,
5) w dniu 13 maja 2004r. podpisano wstępną umowę u Notariusza na nabycie działek rolnych na poszerzenie drogi gminnej Korycin – kol. Mielniki, ostateczny termin nabycia tych działek został przez Notariusza wyznaczony na dzień 8 lipca br.,
6) w dniu 17 maja br. Zarządzeniem Nr 52/04 Wójta Gminy Korycin (jako organu wykonawczego) powołałem składy osobowe 3-ch Obwodowych Komisji Wyborczych na terenie gminy Korycin w liczbie 28 osób w celu przeprowadzenia wyborów posłów do Parlamentu Europejskiego w okręgu wyborczym Nr 3 obejmującym obszar województwa podlaskiego i województwa warmińsko – mazurskiego, zarządzonych na dzień 13 czerwca 2004 roku. Na terenie gminy Korycin uprawnionych do głosowania było 2 756 osób, udział w głosowaniu wzięło 407 osób, co stanowi 14,76% (4 głosy były nieważne). Najwięcej głosów w kolejności otrzymały następujące partie i komitety wyborcze:
I. Liga Polskich Rodzin 115 głosów,
II Samoobrona RP 102 głosy,
III Platforma Obywatelska 66 głosów,
IV PSL 45 głosów,
V Prawo i Sprawiedliwość 41 głosów,
Pozostałe od 7 do 0 głosów.
7) w dniu 23 maja br. nasza gmina wraz z innymi gminami uczestniczyła w prezentacji swojego regionu w Białymstoku, na placu przy Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku,
8) Zarządzeniem Nr 53/04 Wójta Gminy Korycin (jako organu wykonawczego) z dnia 28 maja 2004 roku dokonałem zmian w budżecie gminy Korycin na 2004 rok poprzez wprowadzenie do budżetu dotacji celowej w kwocie 2 356zł na przeprowadzenie wyborów posłów do Parlamentu Europejskiego oraz dotacji celowej w kwocie 224 187zł i zmniejszeniu dotacji o kwotę 38 747zł na realizację zadań zleconych w zakresie świadczeń społecznych. Budżet po zmianach wynosi:
- dochody - 6 844 636zł
- wydatki - 7 511 436zł,
9) w dniu 2 czerwca 2004r. uczestniczyłem w spotkaniu z sołtysami i posiedzeniu
Komisji Gospodarki i Budżetu. Na spotkaniu z sołtysami zostały zaprezentowane
programy pomocowe ze środków Unii Europejskiej na działania w rolnictwie.
Natomiast na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Budżetu zasięgnąłem opinii jej
członków na temat zaopiniowania wniosku Spółki Z.W. „STOK” – Jerzy Matowicki i
Tadeusz Oleński, dotyczącego projektu rekultywacji gruntów wyeksploatowanego
wyrobiska o pow. 1,03ha w Stoku, gmina Korycin. W procesie rekultywacji projektuje
się wykorzystanie m.in. popiołów z elektrociepłowni w Białymstoku. Ponadto
prosiłem Komisję o zajęcie stanowiska w sprawie zaproszenia repatriantów do naszej
gminy i zapewnienie im wszelkich warunków do osiedlania się w budynku Nr 19
położonym w Krukowszczyźnie – opinia Komisji pozytywna,
10) w dniu 11 czerwca 2004r. podpisałem umowę z panem Maciejem Zenonem Lodejem zam. Żółtki 59/1, 16-070 Choroszcz na dzierżawę części działki tj. około 100m2, położonej w Korycinie przy zbiorniku wodnym, stanowiącej własność gminy Korycin na okres od dnia 11 czerwca 2004r. do 15 września 2004r. za kwotę czynszu 1tys.zł za ten okres z przeznaczeniem na prowadzenie w tym miejscu sprzedaży lodów, napojów, chipsów itp.,
11) w dniu 13 czerwca 2004r. odbył się kolejny Półmaraton Mleczny Korycin – Janów – Korycin, imprezę należy uznać za udaną,
12) w dniu 14 czerwca 2004r. wydałem Zarządzenie Nr 54/04 w sprawie przygotowania projektów uchwał, które zostały przedłożone do uchwalenia na dzisiejszej XVI Sesji Rady Gminy Korycin,
13) w dniu 15 czerwca 2004r. złożyliśmy dokumenty dotyczące przystąpienia gminy do kolejnej edycji konkursu „Lider Polskiej Ekologii”,
14) w nich 16-17 czerwca br. uczestniczyłem w posiedzeniu Komitetu Regionów w Brukseli jako obserwator wytypowany przez ZGW RP,
15) w dniu 17 czerwca br. otrzymaliśmy promesę z ARiMR Oddział w Białymstoku na dofinansowanie ze środków SAPARD rozbudowy stacji wodociągowej w Korycinie. Umowa winna być podpisana do dnia 30 czerwca br.,
16) wcześniej zostały podpisane umowy na realizację modernizacji drogi gminnej Aulakowszczyzna – Szumowo – Romaszkówka (jest już asfaltowana), na modernizację kotłowni węglowych w budynku Apteki w Korycinie z wykorzystaniem biomasy oraz budynku Domu Nauczyciela w Zabrodziu. Odbył się przetarg na opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Korycin – przetarg wygrała firma za kwotę 109 800zł i została podpisana umowa w dniu 14 czerwca br. Została także podpisana umowa o dzieło za kwotę netto 5tys.zł z Firmą ECDS Polska Sp. z o.o. w Białymstoku, ul. Młynowa 21 na opracowanie „Programu Rozwoju Lokalnego Gminy Korycin”. Ponadto została też podpisana umowa z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie w kwocie 30tys.zł realizacji drogi gminnej do Mielnik,
17) odroczyłem termin płatności II raty łącznego zobowiązania pieniężnego do 30 czerwca 2004r. trzynastu wnioskodawcom na kwotę 1044zł oraz umorzyłem zobowiązanie jednemu wnioskodawcy na kwotę 50zł.
Pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania pana Wójta z jego działalności międzysesyjnej, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
Ad.6/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy rozpatrzy wniosek Gospodarstwa Pomocniczego przy Wojewódzkim Zarządzie Melioracji i Urządzeń Wodnych Eksploatacja Wodociągów w Białymstoku, ul. Handlowa 6, z dnia 19 maja 2004r. w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę na okres 1-go roku tj. od dnia 1 sierpnia 2004r. do dnia 31 lipca 2005r.
Proponowana zwyżka ceny 1m3 wody do kwoty 1,39zł wraz z 7% podatkiem VAT uwzględnia wzrost kosztów na poziomie założonej na 2004 rok inflacji. Dotychczasowa cena 1m3 wody wynosi:
1) 1,36zł (1,27zł + podatek VAT 7% = 1,36zł)
2) opłata stała od wodomierza miesięcznie w kwocie 1,12zł + podatek VAT 7% = 1,20zł.
Projekt uchwały w tej sprawie panowie radni otrzymali.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 i 2 z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. Nr 72, poz. 747 z późń. zm.) przedsiebiorstwo wodociągowe określa taryfę na 1 rok na podstawie niezbędnych przychodów uwzględniając:
1) koszty związane ze świadczeniem usług,
2) koszty związane z działalnością inwestycyjną,
3) wielkość usług i warunki ich świadczenia i inne.
Taryfy, o których mowa, podlegają zatwierdzeniu w drodze uchwały Rady Gminy.
Przedsiębiorstwo wodociągowe w terminie 70 dni przed planowaną datą wejścia taryf w życie przedstawia Radzie Gminy wniosek o ich zatwierdzenie, zaś Rada Gminy zatwierdza taryfy w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosku.
Zgodnie z art. 24 ust. 7 i 8 cytowanej na wstępie ustawy przedsiębiorstwo wodociągowe ogłasza zatwierdzone taryfy w miejscowej prasie lub w sposób zwyczajowo przyjęty w terminie 7 dni od dnia podjęcia uchwały przez Radę. Natomiast jeżeli Rada Gminy nie podejmie uchwały w terminie 45 dni, wchodzą one w życie po upływie 70 dni od dnia złożenia wniosku o zatwierdzenie taryf określonych przez przedsiębiorstwo wodociągowe.
Radny Adam Bielawski powiedział, że z przepisów cytowanej ustawy wynika, że tak naprawdę Rada Gminy nie ma wpływu na cenę wody, ponieważ jeśli jej nie przyjmie i nie podejmie uchwały, to i tak po upływie 70 dni powyższa cena wejdzie w życie.
Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 4 radnych, 5 było przeciw, a 3 wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy nie podjęła uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy opłat za wodę.
Ad.7/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy rozważy możliwość podjęcia uchwały dotyczącej zapewnienia warunków do osiedlenia się czteroosobowej polskiej rodzinie z Kazachstanu lub innej republiki w budynku komunalnym położonym w Krukowszczyźnie, lokal mieszkalny o powierzchni około 80m2.
Projekt uchwały w tej sprawie panowie radni otrzymali.
Dowodem potwierdzającym zapewnienie warunków do osiedlenia się jest uchwała Rady Gminy zawierająca zobowiązanie zapewnienia takich warunków przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy.
Stosownie do art.21 ustawy z dnia 9 listopada 2000r. o repatriacji (Dz.U. z 2004r. Nr 53, poz. 532) gminie, która zapewni lokal mieszkalny repatriantom i członkom najbliższej rodziny repatrianta udziela się dotacji z budżetu państwa na podstawie porozumienia zawartego z właściwym wojewodą. Dotacja może być przyznana do wysokości kwoty stanowiącej równowartość iloczynu 45m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego i wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1m2 na terenie danego powiatu ogłoszonego przez wojewodę na podstawie przepisów ustawy z dnia21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 71, poz. 733 z późń. zm.) obowiązującego w dniu złożenia wniosku i na dzień dzisiejszy kwota ta wynosi 82 170zł.
Dotacji, o której mowa, udziela się gminie, której rada gminy podjęła uchwałę, w której zobowiązała się do zapewnienia lokalu mieszkalnego nieokreślonym imiennie repatriantom i do zawarcia, na czas nieokreślony, umowy nadającej im tytuł prawny do lokalu mieszkalnego. W/w dotacja jest przeznaczona na dofinansowanie zadań własnych gminy. Nadmienia się, iż do tego lokalu miała być przekwaterowana pani z Gminnego Ośrodka Zdrowia w Korycinie, jednak zrezygnowała, ponieważ wyprowadza się do Białegostoku i dlatego ten lokal mamy pusty.
Pan Wójt powiedział, że remont lokalu w Krukowszczyźnie kosztował nas sporo, ale wyszło piękne mieszkanie i dlatego chcemy skorzystać z ustawy repatriacyjnej i sprowadzić jedną rodzinę do naszej gminy. Możemy na ten cel pozyskać około 84tys.zł, a potem dodatkowo otrzymać refundacje np. kosztów zatrudnienia członków tej rodziny. Myślę, że skoro mieszkańcy naszej gminy są „polscy duchem” to nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy podjęli działania w ramach sprawiedliwości dziejowej i sprowadzili do nas rodzinę polskiego pochodzenia, bo przecież to nie są Rosjanie, ale Polacy deportowani z Polski.
Pan przewodniczący dodał, że powinniśmy taką rodzinę sprowadzić do naszej gminy, ale najpierw powinniśmy porozmawiać z mieszkańcami Krukowszczyzny i poznać ich zdanie w tej kwestii.
Radny Stanisław Krutul, który jest mieszkańcem Krukowszczyzny powiedział, że nie widzi przeciwwskazań, co do sprowadzenia repatriantów i dodatkowo proponuję, aby przekazać im również znajdujący się przy budynku kawałek ziemi, np. na warzywa.
Radny Jan Bojarzyński dodał, że sprawa tego lokalu ciągnie się od kilku lat, nie możemy znaleźć chętnych do jego kupienia, a dzierżawy również nie wychodzą. Po sprowadzeniu repatriantów sprawę lokalu mielibyśmy nareszcie rozwiązaną, a refundację środków finansowych na jego remont przecież otrzymamy. Chciałbym tylko wiedzieć, jak zostanie rozwiązana sprawa tytułu prawnego do lokalu?
Odpowiedziała pani Sekretarz, że będzie to umowa najmu jako forma przekazania lokalu przez gminę Korycin.
Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zapewnienia warunków do osiedlenia się repatriantów.
UCHWAŁA NR XVI/91/04 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 26 czerwca 2004r.
w sprawie zapewnienia warunków do osiedlenia się repatriantom na terenie Gminy Korycin
stanowi stronę 14 protokołu.
Ad.8/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy przyjmie w formie uchwały „Program Rozwoju Lokalnego Gminy Korycin”, który jest niezbędny w przypadku ubiegania się gminy o dofinansowanie inwestycji lokalnych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej wtedy, gdy gmina nie posiada strategii jej rozwoju. Dla samorządów terytorialnych przeznaczony jest głównie Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR).
Stworzenie Programu Rozwoju Lokalnego usystematyzuje dotychczasowe działania gminy oraz uwzględni zamierzenia gminy w kontekście społeczno – gospodarczym.
Opracowanie „Programu Rozwoju lokalnego Gminy Korycin” zostało zlecone firmie o nazwie ECDS Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, ul. Młynowa 21, za kwotę
5tys.zł netto do dnia 30 czerwca 2004r. W/w program musi być przyjęty uchwałą Rady Gminy, stąd przedkładany jest projekt uchwały w tej sprawie, który panowie radni otrzymali.
Pani Sekretarz dodała, że ten program będzie liczył około 50 stron, a na razie posiadamy tylko coś w rodzaju spisu treści, co będzie on zawierać. W/w program będzie dostępny dla panów radnych w Urzędzie Gminy Korycin i zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Programu Rozwoju Lokalnego.
UCHWAŁA NR XVI/92/04 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 26 czerwca 2004r.
w sprawie przyjęcia „Programu Rozwoju Lokalnego Gminy Korycin”
stanowi stronę 15 protokołu.
Ad.9/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy uchwali nowy Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie.
Dotychczasowy, obowiązujący Statut tego Ośrodka uchwalony został uchwałą Nr XVIII/95/2000 Rady Gminy Korycin z dnia 10 września 2000r. W związku z nowelizacją ustawy o pomocy społecznej, przejęciem rent socjalnych z Ośrodka przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz nałożeniem nowych zadań na samorządy gminne i włączenie ich realizacji przez ośrodki pomocy społecznej wynikających z ustawy świadczeniach rodzinnych, zachodzi konieczność aktualizacji Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej.
Projekt uchwały w powyższej sprawie panowie radni otrzymali.
Pani Elżbieta Tarachanowicz – kierownik GOPS w Korycinie dodała, że w związku z wejściem w życie z dniem 1 maja 2004r. znowelizowanej ustawy o pomocy społecznej oraz przyjęciem nowych zadań do realizacji przez Ośrodek tj. przyznawania prawa do świadczeń rodzinnych i prowadzenia działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu, niezbędnym jest przyjęcie niniejszego statutu.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie nadania statutu GOPS w Korycinie.
UCHWAŁA NR XVI/93/04 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 26 czerwca 2004r.
w sprawie nadania statutu Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Korycinie
stanowi stronę 16 protokołu.
Ad.10/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy w drodze uchwały wprowadzi kolejne zmiany do budżetu gminy Korycin na 2004 rok. Projekt uchwały, który panowie radni otrzymali został zmieniony, bowiem doszły nowe kwoty dotacji. Nowy projekt uchwały został panom radnym rozdany przez rozpoczęciem obrad sesyjnych.
Pani Skarbnik dodała tylko, że są to po prostu kolejne dotacje z budżetu państwa, które musimy wprowadzić do naszego budżetu.
Budżet po zmianach wynosi:
1) dochody – 6 803 861zł
2) wydatki – 7 349 031zł.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy.
UCHWAŁA NR XVI/94/04 RADY GMINYKORYCIN
z dnia 26 czerwca 2004r.
w sprawie zmian w budżecie gminy Korycin na 2004 rok
stanowi stronę 17 protokołu.
Kolejną uchwałą, którą musimy podjąć w powyższym punkcie obrad jest uchwała dotycząca limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne. W związku z aktualizacją nazw zadań inwestycyjnych wykazanych w załączniku do w/w uchwały, która to aktualizacja jest niezbędna do ubiegania się o środki finansowe z unii europejskiej, konieczna jest zmiana powyższej uchwały.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne.
UCHWAŁA NR XVI/95/04 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 26 czerwca 2004 r.
w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne
stanowi stronę 18 protokołu.
Ad.11/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się ze sprawozdaniem z działalności Komendanta Powiatowego Policji w Sokółce oraz informacją o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego za 2003 rok.
W/w sprawozdanie panowie radni otrzymali.
Pan przewodniczący poprosił o zabranie głosu pana Marka Pyłko – Kierownika Posterunku Policji w Korycinie i przedstawienie panom radnym powyższego sprawozdania.
Pan Kierownik powiedział, że służby Komendy Powiatowej Policji w Sokółce wykonują swoje obowiązki na terenie 10 gmin, na obszarze 2058km2, zamieszkałym przez ok. 80tys. ludzi. Zapewnieniem porządku w miejscach publicznych w roku 2003 zajmowało się 138 policjantów przy stanie etatowym 141.
W roku 2003 Komenda Powiatowa Policji w Sokółce podstawowe cele realizowała w oparciu o strategię działania Komendanta Powiatowego. Cele te zostały określone w pięciu wiodących punktach strategii.
I. Poprawa społecznego poczucia bezpieczeństwa mieszkańców powiatu.
Realizacja powyższego celu jest zadaniem długofalowym i obliczonym na szeroką współpracę z wieloma podmiotami mającymi wpływ na poprawę poczucia bezpieczeństwa publicznego. Na szczeblu działania Komendy Powiatowej Policji w Sokółce podstawowym partnerem do realizacji tego celu pozostawały władze samorządowe, zarówno powiatu, jak i samorządów gminnych. Każdy z samorządów uwzględniając swoje możliwości starał się w roku 2003 reagować na potrzeby KPP i wskazywać zagrożenia występujące na danym terenie.
W roku 2003 Komenda Powiatowa Policji w Sokółce uzyskała znaczącą pomoc finansową i rzeczową ze strony władz samorządowych powiatu i gmin. Ze środków tych zakupione zostały m.in. trzy radiowozy oraz wyposażono w tut. KPP tzw. „Niebieski Pokój”.
Praktycznie od chwili rozpoczęcia realizacji zadań służbowych w nowo wybudowanym budynku KPP bardzo dużą wagę przywiązywano do sposobu postępowania z osobami zgłaszającymi się do policji, zwłaszcza z ofiarami i świadkami przestępstw. Ponadto realizowana była w dalszym ciągu tzw. funkcja recepcyjna. Wszystkie te przedsięwzięcia zmierzały do poprawy wizerunku policji w społeczności lokalnej, a tym samym niewątpliwie przyczyniały się do poprawy poczucia bezpieczeństwa mieszkańców powiatu sokólskiego.
II. Ograniczenie zagrożenia przestępczością pospolitą na terenie powiatu.
Dominującą kategorią przestępczości na terenie podległym Komendzie Powiatowej Policji w Sokółce pozostawały w roku 2003 przestępstwa o charakterze kryminalnym. Stanowiły one 54,2% wszystkich przestępstw stwierdzonych. W tej kategorii zanotowano ogółem 984 czynów stwierdzonych, o 85 więcej niż w roku 2002 (dynamika na poziomie 109,5%). Realizując założenia strategii zdołano ograniczyć przestępczość przeciwko życiu i zdrowiu – spadek dynamiki do poziomu 91,9% w porównaniu z rokiem 2002 przy jednoczesnym wzroście wykrywalności o 1,1% do poziomu 89%.
Szczególnym nadzorem objęto w roku 2003 działania zmierzające do ograniczenia przestępczości rozbójniczej, niestety zanotowano spadek wskaźnika wykrywalności. Było to często wynikiem braku współpracy osób pokrzywdzonych z policją, niejednokrotnie osobiście zaangażowanych w sprawy dotyczące m.in. handlu narkotykami, które niejednokrotnie znały personalia sprawców, a odmawiały współpracy z policją bez podawania przyczyn.
Nie zdołano utrzymać korzystnych wskaźników dynamiki przestępczości w kategorii przestępczości przeciwko mieniu oraz podnieść wskaźnika wykrywalności w porównaniu do roku 2002. Na przyczyny tego stanu rzeczy składa się szereg uwarunkować. Kwestia podstawowa to postęoujące zubożenie społeczeństwa i pogłębiające się bezrobocie. Coraz częściej przestępstw przeciwko mieniu dokonują osoby wcześniej nie notowane, a ich motywacją nie jest chęć wzbogacenia się, a jedynie zaspokojenie podstawowych potrzeb egzystencjonalnych swoich i swoich rodzin. Drugi aspekt wzrostu dynamiki czynów stwierdzonych w kategorii przestępczości przeciwko mieniu to większa dostępność policji w terenie. Od stycznia 2003 roku zaczęły funkcjonować w strukturach KPP Posterunki Policji w Krynkach, Kuźnicy, Korycinie i Suchowoli. Ta większa dostępność spowodowała w pewnym stopniu ograniczenie tzw. „ciemnej liczby przestępstw”, zwłaszcza tych drobnych. Ich ofiary poprzez zwiększoną dostępność organów ścigania częściej decydują się składać stosowne zawiadomienia.
Kwestią równie ważną, co wymienione wyżej jest poziom wiedzy wiktymologicznej społeczeństwa. Brak tej wiedzy prowadzi do wzrostu przestępczości nie tylko w tej kategorii. Szczególnie zauważalne staje się to w terenie wiejskim, gdzie ofiarą złodziei padają najczęściej ludzie starzy, samotni, a zawiadomienia o zdarzeniu wpływają do policji z kilkudniowym opóźnieniem, powodując tym samym utratę jakichkolwiek śladów związanych z danym przestępstwem. W konsekwencji prowadzi to do umorzenia spraw z powodu niewykrycia sprawców.
Reasumując należy stwierdzić, że działania tut. KPP w zakresie ograniczenia zagrożenia przestępczością pospolitą realizowane były na właściwym poziomie i przyczyniły się w znacznym stopniu do ograniczenia dynamiki przestępczości w kategorii przestępczości przeciwko życiu i zdrowiu, objętej w pierwszej kategorii strategią działania na rok 2003.
III. Ograniczenie negatywnych zjawisk występujących w obrocie gospodarczym i w handlu wyrobami bez znaków skarbowych akcyzy.
Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Sokółce głównym zagrożeniem w aspekcie szeroko rozumianej przestępczości gospodarczej jest przestępczość związana z handlem, skupem oraz przemytem towarów bez znaków skarbowych akcyzy tj. spirytusu, papierosów i wódki. W związku z tym te zagadnienia zostały objęte rozpoznaniem operacyjnym mającym na celu ustalenie miejsc przechowywania towaru, osób tym się zajmujących, przemytników, osób handlujących oraz dystrybucji. Rozpoznaniem objęto także zagadnienia związane z przemytem tych towarów, a także towarów z podrobionymi znakami towarowymi i podlegającymi ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Prowadzono również rozpoznanie ukierunkowane na przestępczość związaną z piractwem intelektualnym, wprowadzaniem do obrotu produktów leczniczych, kłusownictwo, obrót paliwami ciekłymi i gazowymi oraz korupcją.
IV. Ograniczenie przestępczości narkotykowej na terenie miejskim, szczególnie w rejonach szkół i osiedli.
Działania Komendy Powiatowej Policji w Sokółce w zakresie przeciwdziałania zjawisku narkomanii oraz innym patologiom szczególnie wśród dzieci i młodzieży prowadzone były w trzech płaszczyznach: profilaktyczno – edukacyjnej, prewencyjnej kontroli miejsc zagrożonych oraz operacyjno – procesowej.
Działania edukacyjno – profilaktyczne realizowano poprzez przeprowadzenie spotkań środowiskowych, głownie w szkołach. W ich trakcie poruszane były problemy dotyczące przede wszystkim uwarunkowań oraz następstw narkomanii i alkoholizmu. Jednym z celów takich spotkań było również zapewnienie współdziałania ze strony szkół, pedagogów, innych zainteresowanych instytucji oraz rodziców.
Kontrolą prewencyjną ze strony służb patrolowych objęte były przede wszystkim lokale gastronomiczno-rozrywkowe, rejony szkół i obiektów komunikacji publicznej oraz miejsca dyskotek, w sezonie letnim – także miejsca wypoczynku. Spostrzeżenia tych służb niejednokrotnie inicjowały działania profilaktyczne w indywidualnych sprawach nieletnich. Były to pisemne powiadomienia rodziców o legitymowaniu nieletnich w okolicznościach sprzyjających popełnianiu czynów karalnych, bądź też wystąpienia do sądów.
W roku 2003 wszczęto 7 postępowań przygotowawczych z ustawy o zapobieganiu narkomanii. Przeprowadzono także 6 dochodzeń wyłączonych z innych postępowań. Zanotowano ogółem 33 przestępstw stwierdzonych, o 10 więcej niż w roku 2002.
V. Ograniczenie liczby zdarzeń drogowych oraz liczby ofiar na terenie powiatu o 5%.
W okresie 2003 roku zanotowano ogółem 599 zdarzeń drogowych. W wymienionej liczbie zaistniało 502 kolizji i 97 wypadków drogowych, w wyniku których śmierć poniosło 12 osób, a 133 doznało obrażeń ciała. Ogółem nastąpił w 2003 roku wzrost zdarzeń drogowych na terenie powiatu o 66 (12,4%), tym samym nie udało się uzyskać planowanego spadku ilości zdarzeń drogowych o 5%. Należy tu zaznaczyć, że na ogólny wzrost liczby zdarzeń drogowych wpływ miały kolizje. Zanotowano ich o 81 więcej niż w roku 2002. Spowodowane to zostało znacznym nasileniem ruchu granicznego z uwagi na otwarcie w 2003 roku po modernizacji drogowego przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej, jak też coraz częstszą praktyką firm ubezpieczeniowych wymagających od swoich klientów zgłaszania policji każdego, nawet najdrobniejszego przypadku uszkodzenia auta. Mniej natomiast zanotowano wypadków o 15 oraz ograniczono liczbę ofiar śmiertelnych o 5 (29,5%) oraz rannych o 16 (10,7%) – co zakładano w omawianym punkcie strategii.
W okresie 2003 roku funkcjonariusze realizowali szereg przedsięwzięć z zakresu profilaktyki ruchu drogowego m.in. przeprowadzone zostały dwa konkursy dla dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych i gimnazjalnych oraz odbyło się 50 spotkań w szkołach na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Analizując całość uzyskanych efektów w zakresie realizacji zadań wynikających ze strategii działania Komendanta Powiatowego Policji w Sokółce na rok 2003 należy uznać, że są one satysfakcjonujące. Przyjęte założenia strategii realizowano z pełną konsekwencją.
Pomimo zanotowanego ogólnego wzrostu przestępczości nastąpił też wzrost wskaźnika ogólnej wykrywalności przestępstw o 0,8 punktu procentowego od poziomu 78,5%, co plasuje Komendę Powiatową Policji w Sokółce na trzecim miejscu pod tym względem w województwie podlaskim. Intensyfikacja czynności operacyjno – procesowych, jak i prewencyjnych w kategoriach przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu pozwoliła na faktyczne ich zmniejszenie o 8,1%, w tym w kategorii bójek i pobić o 13,3% przy zachowaniu na poziomie roku 2002 wskaźnika wykrywalności. Zdecydowanie zwiększono skuteczność w zakresie ujawniania przestępstw i ustalania ich sprawców w kategorii przestępczości tzw. narkotykowej. Ograniczono liczbę wypadków drogowych na terenie powiatu o 13,4% w stosunku do roku 2002, co w konsekwencji spowodowało mniej ofiar rannych i zabitych.
Przyjęte do realizacji w roku ubiegłym główne kierunki działań po wnikliwej analizie i zdiagnozowaniu ujawnionych zagrożeń są kontynuowane w roku 2004.
Pan Kierownik Marek Pyłko dodał, że w ostatnim roku dużo kradzieży linii napowietrznych przesunęło się z terenu Moniek do nas i do Suchowoli, a teraz powoli przesuwa się na teren Czarnej Białostockiej. Musze dodać również, że w roku ubiegłym to gmina Janów dominowała pod względem przestępczości, a teraz dominuje gmina Korycin. Coraz większym problemem staje się również przemoc w rodzinie.
Pan przewodniczący Józef Gliński podziękował panu Kierownikowi Posterunku Policji w Korycinie za wystąpienie i stwierdził, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniem z działalności Komendanta Powiatowego Policji w Sokółce oraz z informacją o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego za 2003 rok i nie wniosła do w/w sprawozdań uwag.
Ad.12/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił panów radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.
Poinformował jednocześnie, iż w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje radnych w formie pisemnej.
Pan przewodniczący korzystając z okazji poprosił o wysłanie podziękowania do Powiatowego Zarządu Dróg za szybkie i efektywne naprawianie wszelkich uszkodzeń na drodze Brody-Bombla-Łosiniec. Muszę z satysfakcją stwierdzić, że w ostatnim czasie dużo się w tej kwestii poprawiło.
Jednocześnie pan przewodniczący przypomniał panom radnym o planowanej rewizycie w zaprzyjaźnionej gminie Terespol.
Więcej interpelacji ze strony panów radnych nie było.
Ad.13/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił panów radnych, a także wszystkie osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.
Odpowiedzi udzieli pan Wójt bądź zostaną skierowane na piśmie do odpowiednich instytucji.
Panowie radni ani inni goście obecni na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.
Ad.14/ Wobec wyczerpania porządku dziennego XVI Sesji rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.
Zaprosił również wszystkich panów radnych do czynnego uczestnictwa w obchodzonych właśnie Ogólnopolskich Dniach Truskawki w Korycinie.
Na tym protokół z obrad XVI Sesji Rady Gminy Korycin zakończono.
Protokołowała:
Ewa Michnowicz
Metryka strony